Ook niet... hoewel... de uitspraak dat God bestaat komt meestal voort uit een innerlijk weten. Dat heeft altijd nog meer waarde dan iets uitkramen uit onwetendheid.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:37 schreef Nickthedick het volgende:
Alsof het tegendeel beweren zo'n briljante uitspraak is.![]()
Vind jij. We hebben in onze maatschappij immers nog nooit iemand in het gekkenhuis gezet omdat ie GEEN dingen zag die niet bestaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:39 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ook niet... hoewel... de uitspraak dat God bestaat komt meestal voort uit een innerlijk weten. Dat heeft altijd nog meer waarde dan iets uitkramen uit onwetendheid.
Zien is een beperking in deze. Het gaat om een innerlijk weten, om een innerlijke ervaring. Je hebt in dit geval niets aan meetinstrumentjes en objectieve observaties.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:45 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Vind jij. We hebben in onze maatschappij immers nog nooit iemand in het gekkenhuis gezet omdat ie GEEN dingen zag die niet bestaan.![]()
Dus ik mis iets? Ben ik minderwaardig?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zien is een beperking in deze. Het gaat om een innerlijk weten, om een innerlijke ervaring. Je hebt in dit geval niets aan meetinstrumentjes en objectieve observaties.
Ja, je mist iets in dat geval. Waarom de vraag of je minderwaardig bent? Voel je je daardoor minderwaardig dan?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:51 schreef Nickthedick het volgende:
Dus ik mis iets? Ben ik minderwaardig?
In hoeverre zijn wij toeval in de ogen van theistische darwinisten?quote:Op maandag 10 oktober 2005 22:44 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het verschil tussen 'wij zijn toeval' en 'wij hebben een doel' is wezelijk. Evolutie is gewoon een proces wat zich afspeelt, zonder feitelijk doel behalve het zichzelf in stand houden (maar dat opzich heeft weer geen enkel doel). Wat ook frapant vond is dat in het topic over 'doel van je leven' (tijdje terug) iedereen er wel een mening over had. Het slaat alleen helemaal nergens op, want als jij een toevallig klompje cellen bent is zingeving onzin. Om mijn grote vriend Russell even aan te halen die zoiets zei als "het heeft geen zin je af te vragen wat het doel van het leven is tenzij je in een God gelooft (of de assumptie doet dat er een God is)"
maar goed, ik geloof niet in de mens als doelloos wezen. ethiek, moraal, etc. zijn mooie middelen om het doel te heiligen
Nee, is het ook jouw gevoel dan dat ik iets mis? Of heb je hier net als voor je god ook geen degelijke onderbouwing voor?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, je mist iets in dat geval. Waarom de vraag of je minderwaardig bent? Voel je je daardoor minderwaardig dan?
Waarom? Dat is niet noodzakelijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
In hoeverre zijn wij toeval in de ogen van theistische darwinisten?
Als er immers sprake is van een alwetende god die de evolutie in gang heeft gezet, dan zal deze toch immers ook hebben geweten welke kant de evolutie op zou gaan?
Ja, uiteraard is het mijn gevoel dat jij iets mist. Maar goed, het is altijd al zo geweest, dat sommige mensen het gewoon niet zien.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:57 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Nee, is het ook jouw gevoel dan dat ik iets mis? Of heb je hier net als voor je god ook geen degelijke onderbouwing voor?![]()
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat je gevoel je misschien bedriegt?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 01:05 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, uiteraard is het mijn gevoel dat jij iets mist. Maar goed, het is altijd al zo geweest, dat sommige mensen het gewoon niet zien.
Misschien, maar daar ga ik niet van uit.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 01:06 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat je gevoel je misschien bedriegt?
Dus... je hebt een twijfelachtig geloof in een twijfelachtige god, je bent vaak neerslachtig en durft te beweren dat er met mij iets mis is?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 01:11 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Misschien, maar daar ga ik niet van uit.
Wel als je stelt dat God alwetend isquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 01:04 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waarom? Dat is niet noodzakelijk.
Weet je wat nu zo leuk is, zo'n 'innerlijk weten' ervaring, het gevoel dat er 'meer is' , dat kan je dus kunstmatig opwekkenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zien is een beperking in deze. Het gaat om een innerlijk weten, om een innerlijke ervaring. Je hebt in dit geval niets aan meetinstrumentjes en objectieve observaties.
Idd.. dat is mij weleens 'overkomen'.. Toen ik klein was, speelde ik weleens met wat kameraadjes in een bos.. Na een tijdje begonnen we natuurlijk spannende verhalen te verzinnen.. na een tijdje gingen we elkaar bang maken.. en uiteindelijk dachten we dat het echt was..quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:41 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Weet je wat nu zo leuk is, zo'n 'innerlijk weten' ervaring, het gevoel dat er 'meer is' , dat kan je dus kunstmatig opwekken![]()
Sorry, mar die conclusie kan ik niet inkomen: evolutie = waar, dus moet het wel geschapen zijn? Dat is geen logische conclusie, want waarheid heeft geen directe relatie met de scheppingquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:38 schreef FuifDuif het volgende:
OT:
Uiteraard is de mogelijkheid aanwezig dat de evolutie een onderdeel is van de creatie. Sterker nog, aangezien het er naar uitziet dat de evolutietheorie meer en meer met zekerheid kan worden aangenomen, kan het niet anders dan dat het een onderdeel is van de schepping.
Theorie van Darwin is ook wel een mooi voorbeeld van iets wat totaal niet klopt, en uit het niets is geaccepteerd als bewijs.quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:57 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
En Newton is ook een heel mooi voorbeeld van een theorie die niet klopt, maar nog wel bruikbaar is en ook nog heel erg veel gebruikt wordt. Of eigenlijk: hij klopt wel, maar er is een theorie die nog beter klopt.
Zucht..quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Theorie van Darwin is ook wel een mooi voorbeeld van iets wat totaal niet klopt, en uit het niets is geaccepteerd als bewijs.
Een theorie is geen bewijs, een theorie is iets wat onderbouwt wordt met bewijs, jij hebt blijkbaar geen idee waar je over praat dus het is zinloos om hier verder op in te gaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Theorie van Darwin is ook wel een mooi voorbeeld van iets wat totaal niet klopt, en uit het niets is geaccepteerd als bewijs.
Het is nog eenvoudiger, als je met een bepaald type spoel een bepaalde plek in je hersenen stimuleerd dan blijken mensen een 'aanwezigheid' te voelen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:59 schreef Bensel het volgende:
[..]
Idd.. dat is mij weleens 'overkomen'.. Toen ik klein was, speelde ik weleens met wat kameraadjes in een bos.. Na een tijdje begonnen we natuurlijk spannende verhalen te verzinnen.. na een tijdje gingen we elkaar bang maken.. en uiteindelijk dachten we dat het echt was..
Daar doel ik juist op.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:36 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een theorie is geen bewijs, een theorie is iets wat onderbouwt wordt met bewijs, jij hebt blijkbaar geen idee waar je over praat dus het is zinloos om hier verder op in te gaan.
Leg uit totaal niet?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:20 schreef Triggershot het volgende:
Theorie van Darwin is ook wel een mooi voorbeeld van iets wat totaal niet klopt,
Hoezo uit het niets?quote:en uit het niets
Geaccepteerd door wie?quote:is geaccepteerd als bewijs.
Wat een houding.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:51 schreef speknek het volgende:
Nou dan geven we je toch even het voordeel van de twijfel? Je hebt twee seconden m'n aandacht, maak er gebruik van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |