Bron: Teletekstquote:104 Teletekst zo 09 okt
"Bijstandsmoeders in kinderopvang"
DEN HAAG Bijstandsmoeders met kinderen
tot vijf jaar moeten aan de slag in de
kinderopvang.Staatssecretaris Van Hoof
zegt dat in de Telegraaf.Hij sluit aan
bij het plan van VVD-fractieleider Van
Aartsen voor kinderopvang op scholen.
Van Hoof wil bijstandsmoeders met jonge
kinderen verplichten een paar uur per
dag in de kinderopvang te werken.Ze
behouden dan hun uitkering en zouden
van gemeenten een bonus kunnen krijgen.
Volgens Van Hoof snijdt het mes aan
twee kanten:de scholen hebben behoefte
aan personeel voor de kinderopvang en
bijstandsmoeders doen ervaring op,die
hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot.
Hoho,quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:34 schreef Suko het volgende:
Ik ben er ernstig op tegen, ik ben er zelfs heel boos over. Het is van de zotte sowieso dat kinderen zolang op school móeten vertoeven. Waarom heb je dan kinderen in godsnaam! Maar dat is een andere discussie.
Denk even na...quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:44 schreef Pikkebaas het volgende:
Goed plan !!
Laat die werkelozen maar wat doen voor hun centen !!
Laat ze dan overal de verkeerslichten weghalen en de werklozen op kruispunten neerzetten om het verkeer te regelen. Als je dan toch van de werkverschaffing bent, doe het dan goed.quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:44 schreef Pikkebaas het volgende:
Goed plan !!
Laat die werkelozen maar wat doen voor hun centen !!
Alsof bijstandsmoeders zielig zijn....quote:Op zondag 9 oktober 2005 22:08 schreef SCH het volgende:
Ja, die luie bijstandsmoeder moeten werken voor die paar schamele eurootjes die ze krijgen, laat ze maar lekker bikkelen, die klaplopers
Nee, dat zeg ik. Het zijn criminelen, het is belachelijk dat ze niet in het gevang zitten. Het is een schande!!!quote:Op zondag 9 oktober 2005 22:11 schreef Tarak het volgende:
[..]
Alsof bijstandsmoeders zielig zijn....![]()
En waarom zouden ze zielig zijn omdat ze moeder zijn of omdat ze in de bijstand zitten?
als de plannen van de overheid doorgaan zal er waarschijnlijk wel meer ruimte komen voor SPWers..quote:Op zondag 9 oktober 2005 22:15 schreef Elvi het volgende:
Ja pleurt nou op! Broodroof!
Ik heb 2 jaar geleerd voor mn diploma kinderopvang en ik kan al geen baan krijgen daarin! En dan zouden bijstandmoeders die er niet eens voor geleerd hebben wél een baan daarin krijgen?!![]()
Worst. Idea. Ever.![]()
Je kunt het natuurlijk ook allemaal dramatiseren. Niemand zegt dat het een precieze uitvoering van het worst-case scenario van ongemotiveerde en ongetrainde halfoverspannen mutsen wordt.quote:Op maandag 10 oktober 2005 00:13 schreef Shreyas het volgende:
Vooral de VVD is in deze tijd ernstig aan het doordraaien. Ze proberen er alles aan te doen om kinderen zo lang mogelijk weg te houden bij hun ouders. Ze doen er alles aan om het mogelijk te maken kinderen zolang mogelijk om de kinderopvang/creche/school/etc. te dumpen en ze doen er alles aan om zoveel mogelijk vrouwen aan het werk te krijgen.
Persoonlijk vind ik dit schandalig, kinderen horen opgevoed te worden door hun ouders, alleen dan krijgen ze oprechte liefde en dan worden ze ook echt opgevoed. Maar inderdaad is dit een andere discussie.
Waar het omgaat is dat we in deze samenleving alleen nog maar denken aan geld. Alles en iedereen die de mogelijkheid heeft moet alle tijd die hij/zij heeft besteden aan het verdienen van geld. Jammerlijk natuurlijk, de samenleving zal vroeg of laat kapot gaan door mensen met deze mentaliteit en het ergste is dat de VVD, niet de kleinste politieke partij, nog meedoet aan deze vorm van maatschappijvernieling.
Binnenkort heeft niemand meer tijd voor het gezin, niemand meer tijd voor hun kinderen. Dan sta je als kind op, rond 7:00 uur. Na je haastige ontbijt ga je naar de kinderopvang, school, BSO, bijstandsmoederclub, etc. Kom je rond 18:00 thuis, even snel eten, sesamstraat kijken met een van je ouders (als je geluk hebt, want het kan net zo goed een oppas zijn) en weer naar bed, 5 dagen in het jaar, 45 weken per jaar (dus ook in enkele vakanties is het kind de dupe). Probeer het je eens voor te stellen als je als kind zijnde zo een leven lijdt, dat je meer opgevoed wordt door ongeschoolde ongeduldige, niet bijster intelligente, soms net uit de pubertijd zijnde en elke keer ook verschillende bijstandsmoeders, dan door je bloedeigen ouders. Ik word al misselijk bij het idee
Het is geloof ik al eerder gezegd in dit topic, dan kun je beter maar geen kinderen nemen. Of je kiest voor werk/carrière/geld, of je kiest voor kinderen.
Natuurlijk begrijp ik dat sommige mensen moeten werken, omdat ze het anders financieel echt niet redden. In dat geval vind ik dat de regering dan maar meer aandacht moet besteden aan het creëeren van banen die duren van 9:30 uur - 14:30 uur, oftewel, ouders korter laten werken i.p.v. kinderen langer op school/kinderopvang oid te houden. Zeker in deze moderne tijd, waarin veel mensen achter de computer werken en veel mensen internet hebben zal een groot deel van het werk ook thuis gedaan kunnen worden. Na 20:00 uur liggen de meeste kleine kinderen allang in bed, dus heb je als ouder nog fijn 2 uurtjes de tijd om je werk thuis af te maken.
Van Hoof wil bijstandsmoeders verplichten om een paar uur per week in de kinderopvang te werken. Nu zal niet iedereen deze verplichting vervelend vinden, maar er zullen juist omdat het een verplichting is veel ongemotiveerde en ongeduldige bijstandmoeders daar gaan rondlopen, die weten dat ze daar alleen maar zitten omdat het moet en niet omdat ze het zo graag willen. Ik geloof niet dat die bijstandmoeders op een goede manier met de kinderen (die er allemaal ook niet aan kunnen doen) zullen omgaan.quote:Op maandag 10 oktober 2005 00:27 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Je kunt het natuurlijk ook allemaal dramatiseren. Niemand zegt dat het een precieze uitvoering van het worst-case scenario van ongemotiveerde en ongetrainde halfoverspannen mutsen wordt.
Daarnaast moet je dit soort zaken juist met een mix van emotie en ratio bekijken. Als je het alleen maar emotioneel bekijkt zul je zien dat je uiteindelijk als verliezende partij overblijft en mensen met keiharde berekenende standpunten er met de winst vandoor gaan omdat dat op korte termijn een aantrekkelijkere oplossing kan lijken dan mensen die zeuren over arme zielige kinderen. En met een dergelijke niet-kritische blik is dat misschien dan ook wel een beetje terecht.
Het gaat om een voorstel. Die zijn sowieso altijd wat ongenuanceerd omdat er meestal flink aan geschaafd wordt en er dus niets van over blijft als er gelijk al allemaal mitsen en maren inzitten. Gelijk principieel je hakken in het zand zetten vind ik dan altijd een beetje nutteloos.quote:Op maandag 10 oktober 2005 01:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Van Hoof wil bijstandsmoeders verplichten om een paar uur per week in de kinderopvang te werken. Nu zal niet iedereen deze verplichting vervelend vinden, maar er zullen juist omdat het een verplichting is veel ongemotiveerde en ongeduldige bijstandmoeders daar gaan rondlopen, die weten dat ze daar alleen maar zitten omdat het moet en niet omdat ze het zo graag willen. Ik geloof niet dat die bijstandmoeders op een goede manier met de kinderen (die er allemaal ook niet aan kunnen doen) zullen omgaan.
Ik begrijp je verhaal over ratio en emotie niet zo goed en al helemaal niet wat je er nou eigenlijk mee wilt zeggen.
Verder reageer ik niet op jouw ervaring, simpelweg omdat dat er niet toe doet. Ik ken te veel kinderen die wél slachtoffer zijn van hun werkende ouders, zichtbaar slachtoffer zelfs, maar die ga ik ook niet opnoemen, omdat het hier gaat om de grote lijn en niet enkel om een tiental individuen.
quote:Verder wijst Leach erop dat het niet met alle jonge kinderen die volledig door hun moeder worden verzorgd, goed gaat. Ze zegt dat een kind beter af is bij een oppas of in een crèche, als moeders aan een depressie lijden of andere prioriteiten hebben dan de zorg voor hun baby of peuter. " Moederzorg is niet noodzakelijkerwijs de gouden standaard, meent Leach.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |