En dit is wat de Telegraaf er van maakt:quote:Nederlanders gelukkig
Algemeen nieuwsIn 2004 omschreven bijna negen op de tien Nederlanders van 18 jaar en ouder zichzelf als gelukkig of zeer gelukkig. Dat staat in een maandag gepubliceerde analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Inkomen en geluk zijn positief met elkaar gecorreleerd. Gezondheid, burgerlijke staat en etnische herkomst wegen echter zwaarder.
Gezondheid is de meest bepalende factor in het gelukkig zijn. Daarnaast zijn mensen met een partner gelukkiger dan mensen zonder partner. Allochtonen, en dan vooral de niet-Westerse, voelen zich minder gelukkig dan autochtone Nederlanders. Er is geen verschil tussen sekse gevonden. Ook de invloed van leeftijd en opleidingsniveau is beperkt, alhoewel beide wel van invloed zijn op het inkomen.
Het CBS doet al jaren onderzoek naar het geluksgevoel in Nederland. Daarin blijkt steevast dat ongeveer negen op de tien Nederlanders zich omschrijven als gelukkig of erg gelukkig. De bevindingen zijn gebaseerd op een steekproef onder 16.000 mensen.
quote:Allochtonen minder gelukkig dan autochtonen
VOORBURG - Allochtonen, en dan vooral de niet-Westerse, voelen zich minder gelukkig dan autochtone Nederlanders. Dat staat in een maandag gepubliceerde analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De bevindingen zijn gebaseerd op een vorig jaar uitgevoerde steekproef onder 16.000 mensen.
Het CBS doet al jaren onderzoek naar het geluksgevoel in Nederland. Daarin blijkt steevast dat ongeveer negen op de tien Nederlanders zich omschrijven als gelukkig of erg gelukkig. De geënquêteerden die 'niet gelukkig, niet ongelukkig', 'niet zo gelukkig' of 'ongelukkig" aanvinken, waren vorig jaar met 12 procent vereweg in de minderheid.
Yup ..quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:40 schreef sizzler het volgende:
Typisch.
Dit is een samenvatting van het geluk-onderzoek van het CBS:
[..]
En dit is wat de Telegraaf er van maakt:
[..]
En je rookt?quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:59 schreef RichardQuest het volgende:
Oh, wat ben ik ongelukkig. Arm, ongehuwd en allochtoon.
Wat je het belangrijkste nieuws vindt, kan verschillen. Wat de Telegraaf meldt staat toch ook onomwonden in het cbs-verhaal?quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:40 schreef sizzler het volgende:
Typisch.
Dit is een samenvatting van het geluk-onderzoek van het CBS:
[..]
En dit is wat de Telegraaf er van maakt:
[..]
quote:cbs
Minder gelukkigen naar burgerlijke staat en etniciteit:
Niet-westerse allochtoon veelal minder gelukkig
Westerse allochtonen voelen zich een fractie minder gelukkig dan autochtonen. Bij de niet-westerse allochtonen is de situatie ongunstiger: zij voelen zich twee keer zo vaak minder gelukkig dan autochtonen.
Jawel, maar het is niet het meest zwaarwegend en er zijn meerdere factoren. Dan is het wel gek dat je alleen die ene factor er uithaalt.quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat je het belangrijkste nieuws vindt, kan verschillen. Wat de Telegraaf meldt staat toch ook onomwonden in het cbs-verhaal?
Heb jij die gevonden?quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:07 schreef Monidique het volgende:
Een leuk meisje vindt.
Dat is de Telegraaf natuurlijk eigen, belichten van één opvallend aspect. Ik moet zeggen dat ik het wel de meest opvallende conclusie vind, dat geld niet gelukkig maakt en een levenspartner wel, dat wist ik al wel.quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:07 schreef sizzler het volgende:
[..]
Jawel, maar het is niet het meest zwaarwegend en er zijn meerdere factoren. Dan is het wel gek dat je alleen die ene factor er uithaalt.
Ehm, geld maakt wél gelukkig:quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is de Telegraaf natuurlijk eigen, belichten van één opvallend aspect. Ik moet zeggen dat ik het wel de meest opvallende conclusie vind, dat geld niet gelukkig maakt en een levenspartner wel, dat wist ik al wel.
quote:Hoe hoger het besteedbaar huishoudensinkomen, hoe meer mensen met positieve geluksgevoelens.
waar staat dat?quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is de Telegraaf natuurlijk eigen, belichten van één opvallend aspect. Ik moet zeggen dat ik het wel de meest opvallende conclusie vind, dat geld niet gelukkig maakt en een levenspartner wel, dat wist ik al wel.
Join the club!quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:14 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ben die 1 op de 10
Ja, is een onderdeel maar niet een belangrijke, ik bedoelde dat de conclusies over de invloed van geld, gezondheid en partner niet echt nieuws zijn. Ik ben eigenlijk iets heel anders aan het doen (werk dus), mijn vermogen tot juist uitdrukken leidt daar onder. Pardonquote:Op maandag 10 oktober 2005 12:13 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ehm, geld maakt wél gelukkig:
[..]
Dus Fok!kers zijn tóch gemiddelde Nederlanders?quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:15 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Bij deze is het onderzoek dus van de tafel geveegd.
Dat staat er niet, sorry, snel getypt.ik heb nu 5 minuten vrij. Er staat:quote:
Geld maakt dus niet gelukkig (wel rijk, ongezond, eenzaam en nwa is niet gelukkig), wel gelukkiger.quote:Laagste inkomensgroep minst gelukkig
Inkomen maakt wel gelukkig, maar is zeker niet de meest doorslaggevende factor. Volgens dit onderzoek komt inkomen op de vierde plek, pas na gezondheid, burgerlijke staat en etniciteit.
Van de groep personen met de laagste bijbehorende besteedbare huishoudensinkomens geeft 16 procent aan minder gelukkig te zijn. Dit negatieve gevoel neemt af naarmate het inkomen toeneemt. Van de groep personen met de hoogste huishoudensinkomens is nog maar 10% minder gelukkig.
Gemiddeld is zo'n vaag begrip. Iedereen is andersquote:Op maandag 10 oktober 2005 12:20 schreef DaveM het volgende:
Dus Fok!kers zijn tóch gemiddelde Nederlanders?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |