en geldkwestiequote:Op zondag 9 oktober 2005 15:24 schreef Dementor het volgende:
De gulden komt nooit meer terug.
Puur een principekwestie.
Ach wat is geldquote:
Oh? Ik dacht dat het een aardig succes was. De munt is hartstikke sterk en de inflatie is laag.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:27 schreef smurf19 het volgende:
ja dat zei ik ook al, maar mijn kennis is er absoluut van overtuigt dat dat gaat gebeuren omdat alles enorm achteruit is gegaan, de euro is een grote flop geweest!
Een nieuwe munt in gaan voeren omdat een glas bier duurder is geworden lijkt me wat overdreven.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:34 schreef smurf19 het volgende:
alles is tegenwoordig aardig duur, mensen die zeggen dat dat niet waar is die zijn niet helemaal wakker!
als je wat te drinken neemt in een restaurant ben je 2.50 kwijt dat is vijf gulden, sommige zeggen dat je niet moet terug rekenen naar de gulden, maar doe je dat niet ben je een dief van je eigen portomonne!
dat komt niet door de euro maar door de tegenvallende aardappeloogstquote:Op zondag 9 oktober 2005 15:44 schreef Stievus het volgende:
..toen een patatje met nog 2 gulden 25 kostte...
en dat wist bijna iedereen die kon nadenken toen duisenberg ervoor koos om een financiele verenigde staten van europa te maken. je krijgt zwakke broeders die je wel moet onderhouden. gretta zal het worst zijn, haar schaapjes zijn op het droge en ze heeft contacten met een stel terroristen die over een paar miljard beschikken.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:44 schreef smurf19 het volgende:
het gaat er niet over dat de euro het wel of niet goed doet, het gaat erover dat er nog nooit zoveel schulden in nederland zijn geweest sinds de invoering van de euro!
puur omdat alles belachelijk duur is geworden!
Ik betaal nu een euro.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:44 schreef Stievus het volgende:
..toen een patatje met nog 2 gulden 25 kostte...
Sterker nog: het zal aangegrepen worden om de prijzen weer mooi af te ronden (naar boven natuurlijk).quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:43 schreef zoalshetis het volgende:
iemand die denkt dat met de invoering van de gulden ook de oude prijzen terugkomen gaat zich onnoemlijk vergissen. dan kost een biertje gewoon 5 gulden. waar hebben we het over?
zeg dat maar tegen de verspilsmurfen die houden graag een ander bordje voor. hun namen zijn duisenberg., den uyl en kok.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:57 schreef smurf19 het volgende:
ja de prijzen zullen zeker niet omlaag gaan, maar die klote euro werdt ons gewoon door de strot geduwt, hij moest en zou er komen, bevolking heeft niks te vertellen
Teruggaan van de euro naar de gulden zou een bijzonder complexze en kostbare operatie worden. Daarnaast is het imo veel waarschijnlijker dat we er dan flink op achteruit gaan dan dat de gevoelsachteruitgang bij de invoering van de euro wordt teruggedraaid. Des te meer omdat het er eerder op lijkt dat Nederland uiteindelijk enkel heeft geprofiteerd van de euroquote:Op zondag 9 oktober 2005 15:24 schreef smurf19 het volgende:
zou het zo zijn dat over een tijdje de gulden weer terug komt!
een kennis van me houd vol, en we hebben er een weddenschap over, wie gaat er winnen?
denken jullie ook dat de gulden weer terug komt, en waarom?
Je zou de gulden naast de euro kunnen laten bestaan, maar ik zou dan eerlijk gezegd niet graag achter de kassa zitten.quote:Op zondag 9 oktober 2005 16:03 schreef smurf19 het volgende:
ja het is waar dat het omschakelen ook niet bevordelijk is! mischien andere oplossingen
De prijzen in de supermarkten zijn door de prijzenoorlog nu toch lager dan in 2002?quote:Op zondag 9 oktober 2005 16:26 schreef zoalshetis het volgende:
het is wachten op een supermarkt die letterlijk alle prijzen (incl. de gangbare inflatie tijdens de gulden) zouden handhaven.
Ik word een beetje moe van types als jij die aales wat ze niet aanstaat de schuld te geven van "links", of van "het kapitaal", of van "Amerika", of van "moslims", in te vullen wat je van toepassing acht.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:47 schreef zoalshetis het volgende:
leef fijn nederlanders. je bent te laat om nog kapitaal te maken. dat had je vóór de euro moeten doen. met dank aan links en de pvda.
...en dit is weer van hetzelfde laken een pak. Een overzicht:quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zeg dat maar tegen de verspilsmurfen die houden graag een ander bordje voor. hun namen zijn duisenberg., den uyl en kok.
Uiteraard niet puur omdat mensen weigeren hun uitgaven aan hun budget aan te passen, maar zich beroepen op "vroeger" om aan te geven dat hun schulden toch echt niet hun schuld zijn.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:44 schreef smurf19 het volgende:
het gaat er niet over dat de euro het wel of niet goed doet, het gaat erover dat er nog nooit zoveel schulden in nederland zijn geweest sinds de invoering van de euro!
Of je denkt even na. Al drie jaar zijn de lonen bevroren. 3% Inflatie per jaar zorgt voor 9,3% prijsstijgingen. Dus als je maandelijkse uitgaven drie jaar terug 1000 euro waren, zijn ze nu 1093. Terwijl je loon van 1200, niet 1310 is geworden (weer die 3%), maar 1200 is gebleven. Als alles normaal zou zijn, zou je er ca. 15 euro netto op zijn vooruitgegaan, en niet 100 achteruit.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:44 schreef smurf19 het volgende:
precies, de psychologische prijs zou met 220% stijgen. En geloof me, dat wil je echt nietquote:Op zondag 9 oktober 2005 17:12 schreef AgLarrr het volgende:
Om het eerder genoemde voorbeeld van bier maar even te gebruiken (Bier kan in dit voorbeeld volgens mij prima vervangen worden door enig ander product):
Als de Gulden weer terug zou komen, denk je dan werkelijk dat een biertje weer twee Gulden zou gaan kosten i.p.v. twee Euro? Ik denk dat die Euro's keurig doorberkend zouden worden. Een pilsje zou dus heel leuk, gewoon Fl 4.40,- worden. Om maar te zwijgen over de invloed op de in- en export heb je er prijstechnisch dus ook geen zak aan.
Laat die euro maar lekker blijven.
Het alternatief is natuurlijk om uit de euro te stappen, wederom een Gulden als nationale munt in te voeren en die 1-op-1 met de euro gelijk te trekken. Dan zijn biertjes plotseling weer twee gulden en is iedereen die weigert met z'n verstand te denken weer helemaal gelukkigquote:Op zondag 9 oktober 2005 17:17 schreef boskov het volgende:
[..]
precies, de psychologische prijs zou met 220% stijgen. En geloof me, dat wil je echt niet
4,50 waarschijnlijk, dat is natuurlijk een veel mooiere prijs, om binnen een jaar op 5 gulden te staan, wat dat is een nog veel mooiere prijs.quote:Op zondag 9 oktober 2005 17:12 schreef AgLarrr het volgende:
Om het eerder genoemde voorbeeld van bier maar even te gebruiken (Bier kan in dit voorbeeld volgens mij prima vervangen worden door enig ander product):
Als de Gulden weer terug zou komen, denk je dan werkelijk dat een biertje weer twee Gulden zou gaan kosten i.p.v. twee Euro? Ik denk dat die Euro's keurig doorberkend zouden worden. Een pilsje zou dus heel leuk, gewoon Fl 4.40,- worden. Om maar te zwijgen over de invloed op de in- en export heb je er prijstechnisch dus ook geen zak aan.
Laat die euro maar lekker blijven.
Nee, want dan beginnen ze te klagen dat ze gvd maar 1500 gulden/maand verdienen, en in 2001 was dat nog 3300 gulden.quote:Op zondag 9 oktober 2005 17:21 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het alternatief is natuurlijk om uit de euro te stappen, wederom een Gulden als nationale munt in te voeren en die 1-op-1 met de euro gelijk te trekken. Dan zijn biertjes plotseling weer twee gulden en is iedereen die weigert met z'n verstand te denken weer helemaal gelukkig.
En op dat moment verwijzen we ze braaf door naar de mensen die de gulden teruggebracht hebben als zondebok. Dat werkte met de euro ook prima en gaat vast nog wel een keer goedquote:Op zondag 9 oktober 2005 17:33 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, want dan beginnen ze te klagen dat ze gvd maar 1500 gulden/maand verdienen, en in 2001 was dat nog 3300 gulden..
ik heb niet zo gek veel behoefte om met een debiel te lullen, jij wel?quote:Op zondag 9 oktober 2005 17:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
...en dit is weer van hetzelfde laken een pak. Een overzicht:
- Duisenberg was de minister van Financien die verreweg het verstandigste beleid voerde; zijn beleid voldeed zelfs aan de normen van het stabiliteitspact (dat toen nog niet bestond)
- Den Uyl was allang dood toen de euro werd ingevoerd, en hij had Duisenberg als minister, met dus een verstandig monetair beleid;
- Kok liet zijn PvdA de ideologische veren sfchudden ten gunste van het beleid van Bolkestein. Nog afgezien daarvan was ook het begrotingstekort onder zijn beleid niet zo hevig gevoed als onder Lubbers, of Balkenende.
Ik ook niet, maar dat heeft niks met dit onderwerp te maken.quote:Op zondag 9 oktober 2005 17:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik heb niet zo gek veel behoefte om met een debiel te lullen, jij wel?
Precies ja, want zo ging het immers ook met de Euro. Ik vrees dat we moeten roeien met de riemen de we hebben en de gulden in nostalgie zal vervallen.quote:4,50 waarschijnlijk, dat is natuurlijk een veel mooiere prijs, om binnen een jaar op 5 gulden te staan, wat dat is een nog veel mooiere prijs.
en da's maar goed ookquote:Op zondag 9 oktober 2005 17:57 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
... en de gulden in nostalgie zal vervallen.
Jij hebt er zeker geen behoefte aan om met echte argumenten te komen?quote:Op zondag 9 oktober 2005 17:39 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb niet zo gek veel behoefte om met een debiel te lullen, jij wel?
Godzijdank komt de gulden nooit meer terug.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:24 schreef smurf19 het volgende:
een kennis van me houd vol, en we hebben er een weddenschap over, wie gaat er winnen?
ja, neem het vooral op voor die vervelende kloon.quote:Op maandag 10 oktober 2005 21:45 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Jij hebt er zeker geen behoefte aan om met echte argumenten te komen?
Krijg toch de neten.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 01:00 schreef zoalshetis het volgende:
ja, neem het vooral op voor die vervelende kloon.
doe ff normaal joh. je ziet het toch zelf wel. of wil je op deze wijze je gelijk halen van ooit ergens te voren?quote:
Een onafhankelijke munt, eventueel. Om dat vervolgens de gulden te noemen levert je meer gezeik op dan het waard is. Degenen die er nu nostalgisch over praten zullen tenslotte nauwelijks iets anders dan de koopkracht van 2001 willen accepteren, en als het eenmaal noodzakelijk is om uit de euro te stappen verwacht ik niet dat Nederland het zich kan veroorloven om die koopkracht te herstellen. Beter om de munt dan anders te noemen om op die manier mensen hun verwachtingen net iets minder hoog te maken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:23 schreef Floripas het volgende:
zoalshetis, heb je nog iets te melden, of hoe zit dat?
BOE!
Over de gulden: wat moeten we volgens jullie doen als de euro om de één of andere reden z'n stabiliteit verliest? Ik denk echt dat het niet slecht zou zijn als we een aantal monetaire beslissingen zelfstandig kunnen nemen op het moment dat dat nodig is: de gulden herinvoeren als dat moet.
De enige reden dat je die munt terug wil zijn nationalistische nostalgische sentimenten (helaas is het zo dat nostalgische nationalistische sentimentelen meestal niet weten wat die drie woorden betekenen).quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:24 schreef smurf19 het volgende:
Ken ik u, dat u mij zo onheus bejegend?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 01:04 schreef zoalshetis het volgende:
doe ff normaal joh. je ziet het toch zelf wel. of wil je op deze wijze je gelijk halen van ooit ergens te voren?
nee. en daarom was ik verbaast dat u tegen mij zei dat ik de neten moest krijgen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 00:37 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Ken ik u, dat u mij zo onheus bejegend?
Hoe het ook loopt met de euro, de gulden willen herinvoeren is verre van realistisch. We kunnen beter onze energie richten op het wegwerken van de zwakheden in het monetaire stelsel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:23 schreef Floripas het volgende:
zoalshetis, heb je nog iets te melden, of hoe zit dat?
BOE!
Over de gulden: wat moeten we volgens jullie doen als de euro om de één of andere reden z'n stabiliteit verliest? Ik denk echt dat het niet slecht zou zijn als we een aantal monetaire beslissingen zelfstandig kunnen nemen op het moment dat dat nodig is: de gulden herinvoeren als dat moet.
Dat ben ik met je eens, maar we hebben er niet heel veel over te zeggen, over het Europese monetaire beleid.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 08:35 schreef Sickie het volgende:
[..]
Hoe het ook loopt met de euro, de gulden willen herinvoeren is verre van realistisch. We kunnen beter onze energie richten op het wegwerken van de zwakheden in het monetaire stelsel.
Heb je trouwens reden om te geloven dat de euro op korte termijn ten val gaat komen?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 08:39 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar we hebben er niet heel veel over te zeggen, over het Europese monetaire beleid.
Nee, hoor, al word ik niet blij van bijvoorbeeld monetair beleid - Italian style.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 08:47 schreef Sickie het volgende:
[..]
Heb je trouwens reden om te geloven dat de euro op korte termijn ten val gaat komen?
Als je op zee bent moet je sowieso niet al teveel steun verwachten van een stel ruiters. Tenzij de knollen in kwestie de schoolslag kennen natuurlijkquote:Op woensdag 12 oktober 2005 09:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, hoor, al word ik niet blij van bijvoorbeeld monetair beleid - Italian style.
Ik ben gewoon van mening dat áls er verkeerde beslissingen worden genomen, we niet te lang op een zinkend schip moeten blijven staan wachten op de cavalerie.
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 09:03 schreef Floripas het volgende:
(Hm, die metafoor gaat eigenlijk mank.
Cavalerie op zee? Zeepaardjes zeker.
Nou ja, dat zal me leren beeldspraak op beeldspraak te stapelen...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |