Iemand leg me uit waarom mensen Gymnasium doen plzquote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.. Ik heb bewust voor Ath. gekozen ondanks een heel sterk Gymn. advies omdat ik t al aan zag komen.. Mis ik voordelen van het gymnasium ofzo?? Worden die mensen gepushed door de prestatie-gerichte maatschappij?? zegt u maar.
Intelligentie is vooral snelheid van geest, dingen snel inzien en snel dingen aanleren. Je hebt dan ook intelligentie in meerdere vormen (verbaal/technisch inzicht etc). Redelijk betrouwbaar vast te stellen middels een goede IQ test. VMBO kinderen scoren daar gemiddeld gezien rond de 100 of iets lager, VWO kinderen 120 + normaal. Zij hebben gewoon een sneller en beter werkende geest. Overigens (maar dit geheel offtopic): vooroordelen zijn niet zo onnut als je denkt, zonder vooroordelen zou het niet mogelijk zijn te functioneren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 16:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Volgens de Van Dale is het 'verstandelijk vermogen'. En dat heeft in mijn ogen niet zoveel te maken met hoe goed je sommetjes op kunt lossen of teksten kunt ontleden. Domme mensen zijn mensen die niet verder denken dan hun neus lang is. Mensen die zich laten leiden door vooroordelen bijvoorbeeld.
Het is wel degelijk hetzelfde, waarom zit je bij gezamelijke vakken (Wiskunde, Scheikunde, Geschiedenis, Duits, enz...) anders bij elkaar in de klas. Lijkt me knap, wél bij elkaar in de klas zitten, maar toch niet hetzelfde leren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:15 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik zou wel dieper op de stelling in willen rellen gaan, dat atheneum hetzelfde is als gymnasium min twee talen.
Want de zelfstandige gymnasia bieden m.i. echt wel iets meer dan atheneum.
Ik vind het tevens een beetje sneu als mensen pertinent zeggen "VWO" te hebben gedaan, om het woord atheneum te vermijden. Daar herken je ze iig meteen aan. Een echte gymnasiast zal zich daar nooit toe verlagen.
Tast toe![]()
BNN IQ testen zijn onbetrouwbaar, probeer er eens eentje van MENSA.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:18 schreef tonks het volgende:
// [iets over vmbo en een IQ van 122]
Tubgirl posten en dan snel editten hèquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:18 schreef tonks het volgende:
//
Ik wist het niet meer zeker en wilde niet liggen op een internet forum!quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
BNN IQ testen zijn onbetrouwbaar, probeer er eens eentje van MENSA.
O herken meer:quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef Dirktator het volgende:
Aeneas Troianus est.
Currit. Fugit.
Cur fugit?
Troia captam est.
Een stukkie nostalgie![]()
nee, ik lig niever ook gewoon op een bed ofzo!quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:21 schreef tonks het volgende:
[..]
Ik wist het niet meer zeker en wilde niet liggen op een internet forum!
Aeneas is een Trojaan.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef Dirktator het volgende:
Aeneas Troianus est.
Currit. Fugit.
Cur fugit?
Troia captam est.
Een stukkie nostalgie![]()
Met IQ meet je imo niet het soort intelligentie waar ik op doel. Iemand kan een IQ van 140 hebben en toch ongelooflijk dom zijn. En met dom bedoel ik dan onder andere star, bevooroordeeld, sociaal incapabel, niet in staat om te leren van fouten, niet in staat tot zelfreflectie... En zo kan ik nog even doorgaan. DAT soort dingen zijn voor mij werkelijke intelligentie.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
Reactie op Lupa die ik in het vorige deel niet meer kwijt kon:
Intelligentie is vooral snelheid van geest, dingen snel inzien en snel dingen aanleren. Je hebt dan ook intelligentie in meerdere vormen (verbaal/technisch inzicht etc). Redelijk betrouwbaar vast te stellen middels een goede IQ test. VMBO kinderen scoren daar gemiddeld gezien rond de 100 of iets lager, VWO kinderen 120 + normaal. Zij hebben gewoon een sneller en beter werkende geest. Overigens (maar dit geheel offtopic): vooroordelen zijn niet zo onnut als je denkt, zonder vooroordelen zou het niet mogelijk zijn te functioneren.
De discussie was dan ook al lang in een andere richting ontspoord.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef Pilsenator het volgende:
Typisch dat deze discussie nog steeds voortduurt terwijl volgens mij allang is bewezen dat de stellingen van de Topicstarter nergens op slaan.
Welke richting? ik ben te lui om het hele topic door te nemenquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De discussie was dan ook al lang in een andere richting ontspoord.
Dat zijn allemaal zaken die nuttig zijn, maar die weinig hebben te maken met intelligentie.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Met IQ meet je imo niet het soort intelligentie waar ik op doel. Iemand kan een IQ van 140 hebben en toch ongelooflijk dom zijn. En met dom bedoel ik dan onder andere star, bevooroordeeld, sociaal incapabel, niet in staat om te leren van fouten, niet in staat tot zelfreflectie... En zo kan ik nog even doorgaan. DAT soort dingen zijn voor mij werkelijke intelligentie.
Ja doei ik ga geen samenvatting voor je maken, dat doe je maar lekker zelfquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:27 schreef Pilsenator het volgende:
[..]
Welke richting? ik ben te lui om het hele topic door te nemen![]()
Sociaal valt nog het een en ander aan te klussen. Met pure intelligentia van iemand is dat erg lastig.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Met IQ meet je imo niet het soort intelligentie waar ik op doel. Iemand kan een IQ van 140 hebben en toch ongelooflijk dom zijn. En met dom bedoel ik dan onder andere star, bevooroordeeld, sociaal incapabel, niet in staat om te leren van fouten, niet in staat tot zelfreflectie... En zo kan ik nog even doorgaan. DAT soort dingen zijn voor mij werkelijke intelligentie.
Inderdaad, iemand met een hoog IQ kan best domme opmerkingen maken en andersom. Slim zijn lijkt mij dus ook niet hetzelfde als het hebben van een hoog IQ.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Pas op. Niet in staat zijn is wat anders dan 'niet zo goed kunnen'.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:30 schreef HuHu het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen best slim zijn, maar zijn bijvoorbeeld niet in staat om te rekenen. Dat maakt ze per definitie nog niet dom.
Dan hebben jij en ik blijkbaar een heel andere definitie van wat intelligentie inhoudt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal zaken die nuttig zijn, maar die weinig hebben te maken met intelligentie.
Ja ok... ik zal 't ff aanpassen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:33 schreef Mainport het volgende:
[..]
Pas op. Niet in staat zijn is wat anders dan 'niet zo goed kunnen'.
Nee. Als jij in de rimboe bent opgegroeid en nooit hebt leren rekenen, wil dat nog niet zeggen dat je dom bent. Jij ziet intelligentie als schoolse / academische vaardigheden. DAT vind ik dom.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Mainport het volgende:
Als je niet weet wat 2 + 2 is, ben je aardig dom naar mijns inziens.
En als je moeilijke woorden wilt gebruiken en daar per ongeluk een tautologie van maakt ookquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Mainport het volgende:
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Mainport het volgende:
Wat zij zegt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee. Als jij in de rimboe bent opgegroeid en nooit hebt leren rekenen, wil dat nog niet zeggen dat je dom bent. Jij ziet intelligentie als schoolse / academische vaardigheden. DAT vind ik dom.
Het is nuttiger dan Grieks. Latijn is de grondslag van het Frans, Italiaans, Spaans, Roemeens en Portugees. Mocht je dus geïnteresseerd zijn in het leren van 1 van die talen, is het zeker een toegevoegde waarde om Latijn gehad te hebben. Eveneens voor het intelligent overkomen tijdens een sollicitatie gesprek kan een Latijns woord hier en daar een goede bijdrage leveren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:42 schreef Yildiz het volgende:
ik zie het nut van latijn niet
en als ik ergens het nut niet van zie (ik wil geen arts worden) begin ik er niet aan,
zo simpel eigenlijk
Maar daar heb je het boekje Woordkennis voor, wat wij bij Nederlands uit ons hoofd moesten leren. Met allemaal interessante woorden enzo.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:50 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Het is nuttiger dan Grieks. Latijn is de grondslag van het Frans, Italiaans, Spaans, Roemeens en Portugees. Mocht je dus geïnteresseerd zijn in het leren van 1 van die talen, is het zeker een toegevoegde waarde om Latijn gehad te hebben. Eveneens voor het intelligent overkomen tijdens een sollicitatie gesprek kan een Latijns woord hier en daar een goede bijdrage leveren.
Het gaat met name ook over grammatica etc...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:56 schreef HuHu het volgende:
[..]
Maar daar heb je het boekje Woordkennis voor, wat wij bij Nederlands uit ons hoofd moesten leren. Met allemaal interessante woorden enzo.
mja, dat kan zo zijn, ik geloof je wel, maar ik wil geen talen leren, ik wou liever gevoel krijgen voor metalen, dan talen. kort gezegdquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:50 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Het is nuttiger dan Grieks. Latijn is de grondslag van het Frans, Italiaans, Spaans, Roemeens en Portugees. Mocht je dus geïnteresseerd zijn in het leren van 1 van die talen, is het zeker een toegevoegde waarde om Latijn gehad te hebben. Eveneens voor het intelligent overkomen tijdens een sollicitatie gesprek kan een Latijns woord hier en daar een goede bijdrage leveren.
zelfs ik was hoogbegaafd bij de BNN testquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
BNN IQ testen zijn onbetrouwbaar, probeer er eens eentje van MENSA.
Jij gaat voorwaarden stellen, dat kan iedereen. Ik heb het over Nederlandse mensen, en over wat dom in de beschaafde wereld is. En het is dom dat je geen twee en twee bij elkaar kunt optellen als je hier in Nederland geboren bent.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee. Als jij in de rimboe bent opgegroeid en nooit hebt leren rekenen, wil dat nog niet zeggen dat je dom bent. Jij ziet intelligentie als schoolse / academische vaardigheden. DAT vind ik dom.
Ik stel geen voorwaarden. Ik heb simpelweg een andere definitie van 'intelligentie'.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef Mainport het volgende:
[..]
Jij gaat voorwaarden stellen, dat kan iedereen. Ik heb het over Nederlandse mensen, en over wat dom in de beschaafde wereld is. En het is dom dat je geen twee en twee bij elkaar kunt optellen als je hier in Nederland geboren bent.
En dat is lerares![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |