bronquote:Bijzonder onderwijs op religieuze grondslag zou niet meer moeten worden bekostigd door de overheid. Dat schrijft de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD, in een gisteren gepubliceerd rapport. In Netwerk een gesprek met J. Wiebenga, voorzitter van de werkgroep die het stuk schreef.
Godsdienstneutraal
Volgens Wiebenga is er geen reden om het bijzonder onderwijs te bekostigen. Hij zei er bij dat de stichting het bijzonder onderwijs niet onmogelijk wil maken. Overheidsgeld mag wel naar bijzondere scholen gaan waar ‘godsdienstneutraal’ onderwijs wordt gegeven.
Scheiding
De schrijvers vinden dat de staat zich op grond van de scheiding van kerk en staat niet mag bemoeien met godsdienst.
Kennisvergaring
De bedoeling van het onderwijssysteem is kennisvergaring en ontwikkeling van het kind en niet ‘de belangen van ouders of levensbeschouwelijke groepen behartigen’, schrijven de wetenschappers.
Artikel 23
Minister Verdonk zag niets in het voorstel van de VVD-denktank. Het kabinetsstandpunt telt voor haar, zei ze. In het regeerakkoord is opgenomen dat deze kabinetsperiode artikel 23 niet ter discussie staat. Artikel 23 van de grondwet regelt de gelijkstelling van bijzonder en openbaar onderwijs.
het is altijd een religie, nu worden de geldkranen dichtgedraaid en dan is het ineens cultuurquote:Op woensdag 5 oktober 2005 01:38 schreef Baleog het volgende:
oneens, religie hoort net zo goed bij cultuur
Natuurlijk moet je daarbij niet vergeten dat christelijke mensen ook belastingbetalers zijn. Ik zou het overigens wel interessant vinden als er eens onderzoek zou worden gedaan naar de sociale- en economische positie van christelijke Nederlanders.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 01:50 schreef heiden6 het volgende:
Helemaal mee eens. De bijbel bespreken doe je maar in de kerk, en de Koran mag je thuis lezen of in de Moskee, maar na de kleuterfase moet het opgehouden zijn met de sprookjes op school, althans, op kosten van de belastingbetaler.
Juist ja. Maar openbare scholen in Nederland zijn staatsinstellingen en in Nederland geldt een grondwettelijke scheiding van kerk een staat. Dus een christen kan zijn kind naar een christelijke school sturen, op kosten van de staat, maar daadwerkelijk religieus onderwijs behoort niet op die school.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 03:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je daarbij niet vergeten dat christelijke mensen ook belastingbetalers zijn.
Zulke statistieken zijn vast wel te vinden, maar wat wil je daar mee bereiken dan?quote:Ik zou het overigens wel interessant vinden als er eens onderzoek zou worden gedaan naar de sociale- en economische positie van christelijke Nederlanders.
Mmm wat je zegt is krom en zonder verstand geschreven.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 02:49 schreef Mikrosoft het volgende:
Tegen christenen en moslims kan ik zeggen dat ze niet christen of moslim zijn geworden uit overtuiging maar vanwege het feit dat ze vanaf peuterleeftijd met het christendom en de islam geïndoctrineerd zijn.
en dat geloof je zelf ook ?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 06:25 schreef Tiesemans het volgende:
Mmm wat je zegt is krom en zonder verstand geschreven.
Ik heb op m'n 21ste de heilige geest ontvangt, (met dank aan Here Jezus Christus.) doch in mijn jeugd kon ik als ongelovig worden beschouwd en heeft de katholieke basisschool waar ik op zat geen invloed gehad op het moment waarop ik gelovig werd.
vertel me eens waarom ze je op een katholieke school dumpten danquote:Tevens zijn mijn bijde ouders niet gelovig (althans word er gezegd) endus ook die hebben geen invloed gehad op het moment waarop Ik accepteerde dat ik welkom was om tot Here Jezus te komen en de heilige geest te ontvangen.
als er 1 soort mens is die graag de zieltjes willen winnen zijn het wel gelovige, laatst wilde ze mijn auto nog wassen als ik mijn auto bij de kerk zou parkeren dan konden we fijn praten over dat geweldige geloof terwijl een geindoctrineerd persoontje zonder eigen wil mijn auto aan het wassen wasquote:Dus waarschijnlijk bedoel je eerder te zeggen dat ongelovigen uitermate hun best doen om kinderen van (on)gelovige ouders geestelijk te zuiveren zodat waar mogelijk de volwassenen van de toekomst wanneer ze geestelijk en uiteindelijk dus ook fysiek stuklopen niet doorhebben dat de vorm van opvoeding welk deze als kind, in hun jeugd, doormiddel van het "ongelovige" onderwijs hebben genoten, van hen toen al kleine kapitalistische mensjes/monstertjes van hen maakten.
Om op volwassen leeftijd wetteloos te worden, en te veranderen in een uiterst individualistisch Jackle en Hyde monster te verworden waar slechts een flinterdun laagje beschaving op rust.
Slechts een flinke storm en de beest is los en allen zijn verloren in onbeschaafde chaos.
Helemaal totaal mee eenschquote:Op woensdag 5 oktober 2005 03:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Juist ja. Maar openbare scholen in Nederland zijn staatsinstellingen en in Nederland geldt een grondwettelijke scheiding van kerk een staat. Dus een christen kan zijn kind naar een christelijke school sturen, op kosten van de staat, maar daadwerkelijk religieus onderwijs behoort niet op die school.
En dan bedoel ik natuurlijk niet onderwijs over religie, maar alleen religieus onderwijs in de zin van het niet-neutraal behandelen van de betreffende religie. Ik heb ook geleerd dat een moslim in allah gelooft, maar dat is heel wat anders dan dat mij verteld zou worden dat ik maar goed naar allah moet luisteren.
En voor zulke dingen is belastinggeld überhaupt niet bedoeld, dus vandaar. Hetzelfde geldt overigens voor een andere kijk op de zaak. Een atheïstische leraar of school (bestaat dat in Nederland?) behoort net zo min zijn visie op te dringen op een ieders kosten.
Goh en als het de scouting was geweest had je je auto wel laten wassen door een "geindoctrineerd" persoontje ? Slap stereotype ge###. Maarja.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:07 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
en dat geloof je zelf ook ?![]()
[..]
vertel me eens waarom ze je op een katholieke school dumpten dan![]()
[..]
als er 1 soort mens is die graag de zieltjes willen winnen zijn het wel gelovige, laatst wilde ze mijn auto nog wassen als ik mijn auto bij de kerk zou parkeren dan konden we fijn praten over dat geweldige geloof terwijl een geindoctrineerd persoontje zonder eigen wil mijn auto aan het wassen was![]()
dat jij gelooft prima, begonnen op je 21 uit vrije wil.
ik geloof het niet helemaal.
maar laten we ons belastingsgeld niet aan sprookjes uitgeven.
zeker geen sprookjes die elk jaar weer gruwelijk veel levens kosten.
amen![]()
Goh kwam jou eigen mening gelijktijdig of later nog dan je avitar ?quote:
Postingscore PaRaR +1 na de bovenstaande nutteloze posting toevoeging.quote:
Als ik jouw proza zie, vermoed ik dat het Nederlands niet je eerste taal is? Zou ook wel passen in het beeld. De meest radicale moslims zijn bekeerde Nederlanders; wie weet komen de nieuwe radicale christenen uit immigranten voort.quote:
Religie is toch ook een voortbrengsel van een gemeenschap?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 01:46 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
het is altijd een religie, nu worden de geldkranen dichtgedraaid en dan is het ineens cultuur![]()
dikke van dale:
cul·tuur (de ~ (v.), -turen/-tures, -turen, -turen, -turen)
1 het verbouwen van gewassen => teelt
2 geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
3 kunst en wetenschap
4 kweek: op een voedingsbodem gekweekte micro-organismen
5 stijl
geen van allen zijn van toepassing op religie, denk dat je in de war bent met indoctrinatie
Niks mis met sprookjes. Naar mijn idee moet je kids nog wel iets van moraal en saamhorigheid meebrengen. Ik weet niet of je dat op religieuze manier moet doen of op een ander principe.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 01:50 schreef heiden6 het volgende:
Helemaal mee eens. De bijbel bespreken doe je maar in de kerk, en de Koran mag je thuis lezen of in de Moskee, maar na de kleuterfase moet het opgehouden zijn met de sprookjes op school, althans, op kosten van de belastingbetaler.
normen en waardes van het geloof? no thnx zal motiveren waarom.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:30 schreef Breetai het volgende:
[..]
Niks mis met sprookjes. Naar mijn idee moet je kids nog wel iets van moraal en saamhorigheid meebrengen. Ik weet niet of je dat op religieuze manier moet doen of op een ander principe.
Iedereen loopt te klagen dat de maatschappij zo hard en indiviualistisch word. Naar mijn idee kan religie daarbj helpen. Alleen kunnen we dan weer niet rekening houden met alle speciale aparte religieuze stromingen die er bestaan.
Misschien moeten we de ouders opleiden om de kids wat fatsoenlijks bij te brengen.
Een uitzichtloze, erbarmelijjk situatie zet aan tot terrorisme. Als je er dan nog een idealogie aan vast kan knopen om iedereen te verenigen dan gaat het allemaal een stuk makkelijker.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:36 schreef GewoneMan het volgende:
normen en waardes van het geloof? no thnx zal motiveren waarom.de islam heeft andere normen en waardes dan het christendom de bijbel en koran zijn beiden wrede boekwerken met een ideologie om te ![]()
het zet aan tot indoctrinatie, dat vind ik een slechte zaak het zet aan tot oorlogen en terrorisme (met name de islam)
Kijk eens naar religieus rechts Amerika. Dat vind ik pas echt om te kotsen.quote:hoe ga je je kind uitleggen dat hij lief moet zijn en respect moet opbrengen, als het dingen leest in de bijbel of koran die dat tegenspreken![]()
het is vele malen beter om kinderen gewoon normen en waardes te leren. het geloof heeft daar werkelijk geen positieve invloed op. kijk eens naar Urk wordt nergens zoveel coke gesnoven als daar![]()
Terwijl er zat plekken in de wereld zijn waar ze wel gewoon normaal kunnen doen. Vergeet niet dat we in Nederland over het algemeen de muppets uit het meest onherberzame gebied hebben uit Turkije en Marokko.quote:of neem de moslims, kijk eens hoeveel moslima`s er in blijf van mn lijf huizen zitten, kijk eens hoe vaak ze negatief in het nieuws komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |