abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31194078
quote:
Bijzonder onderwijs op religieuze grondslag zou niet meer moeten worden bekostigd door de overheid. Dat schrijft de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD, in een gisteren gepubliceerd rapport. In Netwerk een gesprek met J. Wiebenga, voorzitter van de werkgroep die het stuk schreef.

Godsdienstneutraal
Volgens Wiebenga is er geen reden om het bijzonder onderwijs te bekostigen. Hij zei er bij dat de stichting het bijzonder onderwijs niet onmogelijk wil maken. Overheidsgeld mag wel naar bijzondere scholen gaan waar ‘godsdienstneutraal’ onderwijs wordt gegeven.

Scheiding
De schrijvers vinden dat de staat zich op grond van de scheiding van kerk en staat niet mag bemoeien met godsdienst.

Kennisvergaring
De bedoeling van het onderwijssysteem is kennisvergaring en ontwikkeling van het kind en niet ‘de belangen van ouders of levensbeschouwelijke groepen behartigen’, schrijven de wetenschappers.

Artikel 23
Minister Verdonk zag niets in het voorstel van de VVD-denktank. Het kabinetsstandpunt telt voor haar, zei ze. In het regeerakkoord is opgenomen dat deze kabinetsperiode artikel 23 niet ter discussie staat. Artikel 23 van de grondwet regelt de gelijkstelling van bijzonder en openbaar onderwijs.
bron

nu herhaling van netwerk.

hopelijk komt het wetsvoorstel er snel door
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 01:38:05 #2
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_31194232
oneens, religie hoort net zo goed bij cultuur
MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
pi_31194385
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 01:38 schreef Baleog het volgende:
oneens, religie hoort net zo goed bij cultuur
het is altijd een religie, nu worden de geldkranen dichtgedraaid en dan is het ineens cultuur

dikke van dale:

cul·tuur (de ~ (v.), -turen/-tures, -turen, -turen, -turen)
1 het verbouwen van gewassen => teelt
2 geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
3 kunst en wetenschap
4 kweek: op een voedingsbodem gekweekte micro-organismen
5 stijl

geen van allen zijn van toepassing op religie, denk dat je in de war bent met indoctrinatie
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_31194463
Helemaal mee eens. De bijbel bespreken doe je maar in de kerk, en de Koran mag je thuis lezen of in de Moskee, maar na de kleuterfase moet het opgehouden zijn met de sprookjes op school, althans, op kosten van de belastingbetaler.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_31195297
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 01:50 schreef heiden6 het volgende:
Helemaal mee eens. De bijbel bespreken doe je maar in de kerk, en de Koran mag je thuis lezen of in de Moskee, maar na de kleuterfase moet het opgehouden zijn met de sprookjes op school, althans, op kosten van de belastingbetaler.
Natuurlijk moet je daarbij niet vergeten dat christelijke mensen ook belastingbetalers zijn. Ik zou het overigens wel interessant vinden als er eens onderzoek zou worden gedaan naar de sociale- en economische positie van christelijke Nederlanders.
pi_31195477
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 03:15 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Natuurlijk moet je daarbij niet vergeten dat christelijke mensen ook belastingbetalers zijn.
Juist ja. Maar openbare scholen in Nederland zijn staatsinstellingen en in Nederland geldt een grondwettelijke scheiding van kerk een staat. Dus een christen kan zijn kind naar een christelijke school sturen, op kosten van de staat, maar daadwerkelijk religieus onderwijs behoort niet op die school.

En dan bedoel ik natuurlijk niet onderwijs over religie, maar alleen religieus onderwijs in de zin van het niet-neutraal behandelen van de betreffende religie. Ik heb ook geleerd dat een moslim in allah gelooft, maar dat is heel wat anders dan dat mij verteld zou worden dat ik maar goed naar allah moet luisteren.

En voor zulke dingen is belastinggeld überhaupt niet bedoeld, dus vandaar. Hetzelfde geldt overigens voor een andere kijk op de zaak. Een atheïstische leraar of school (bestaat dat in Nederland?) behoort net zo min zijn visie op te dringen op een ieders kosten.
quote:
Ik zou het overigens wel interessant vinden als er eens onderzoek zou worden gedaan naar de sociale- en economische positie van christelijke Nederlanders.
Zulke statistieken zijn vast wel te vinden, maar wat wil je daar mee bereiken dan?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_31219812
wel vreemd dat er zo weinig gereageerd wordt in dit topic, best een belangrijk topic al zeg ik het zelf.
  Moderator woensdag 5 oktober 2005 @ 23:07:36 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31220035
goede zaak

let wel, religieus onderwijs wordt niet verboden als in dergelijk wetsvoorstel aangenomen wordt dus opmerkingen als 'de bijbel lezen doe je maar thuis' slaan eigenlijk nergens op.

Er wordt enkel gesteld dat de overheid het bijbellezen niet zou moeten/hoeven subsidieren en dat lijkt me een goed plan.
Eigenlijk zou ik liever zien dat religieuze scholen werden gekort op subsidies niet dat de kraan helemaal dicht blijft want die gasten zitten daar natuurlijk niet de hele dag uit de bijbel te lezen.

Anders krijg je dat religieus onderwijs onder de maat gaat liggen tov openbaar onderwijs en dat mensen die principieel kiezen voor een bv christelijke school voor hun kindertjes die kindertjes gelijk al een achterstand in hun verdere leven meegeeft.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 23:20:10 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_31220462
Van mij mag het afgeschaft worden, subsidies voor bijzonder onderwijs. Een ieder die zijn kind op religieuze wijze op wil laten voeden, die doet maar, daarbij aantekenen dat het onderwijs wel aan minimale normen moet voldoen. Maar ik heb liever niet dat er belasting geld aan uitgegeven wordt.
Je kunt je kind toch ook nog zelf religieus indoctrineren onderwijzen?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_31220967
Zowiezo hoort religie niet thuis in het openbare leven laat staan op school om gesubsidieerd kinderen te indoctrineren. Religie in de politiek is al helemaal een gruwel. Religie maakt niet meer kapot dan je lief is. Nee, religie maakt álles kapot. Tegen christenen en moslims kan ik zeggen dat ze niet christen of moslim zijn geworden uit overtuiging maar vanwege het feit dat ze vanaf peuterleeftijd met het christendom en de islam geïndoctrineerd zijn. Het is geen toeval dat Irakezen moslim zijn en Nederlanders christen: geïndoctrineerd als kind, een misdadig misbruik van mensjes die nog niet zelf in staat zijn na te denken. Bah.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 06:25:44 #11
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31221562
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 02:49 schreef Mikrosoft het volgende:
Tegen christenen en moslims kan ik zeggen dat ze niet christen of moslim zijn geworden uit overtuiging maar vanwege het feit dat ze vanaf peuterleeftijd met het christendom en de islam geïndoctrineerd zijn.
Mmm wat je zegt is krom en zonder verstand geschreven.
Ik heb op m'n 21ste de heilige geest ontvangt, (met dank aan Here Jezus Christus.) doch in mijn jeugd kon ik als ongelovig worden beschouwd en heeft de katholieke basisschool waar ik op zat geen invloed gehad op het moment waarop ik gelovig werd.
Tevens zijn mijn bijde ouders niet gelovig (althans word er gezegd) endus ook die hebben geen invloed gehad op het moment waarop Ik accepteerde dat ik welkom was om tot Here Jezus te komen en de heilige geest te ontvangen.
Dus waarschijnlijk bedoel je eerder te zeggen dat fanatieke en uitdragende ongelovigen uitermate hun best doen om nog niet tot een keuze gekomen kinderen van (on)gelovige ouders geestelijk te zuiveren zodat deze waar mogelijk (de volwassenen van de toekomst) ,wanneer ze geestelijk en uiteindelijk dus ook fysiek stuklopen, niet doorhebben dat de vorm van opvoeding welk deze als kind in hun jeugd, doormiddel van het "ongelovige" onderwijs hebben genoten, van hen toen al kleine kapitalistische mensjes/monstertjes maakten.
Om op volwassen leeftijd wetteloos te worden, en te veranderen in een uiterst individualistisch Jackle en Hyde monster, waar slechts een flinterdun laagje beschaving op rust.
Slechts een flinke storm en de beest is los en allen zijn verloren in onbeschaafde chaos.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tiesemans op 08-10-2005 06:19:06 ]
pi_31222888
Alleen jammer dat de huidige VVD-fractie zo verwikkeld is met het conservatieve CDA dat er van de eigen liberale standpunten weinig overblijft. Helaas de huidige VVD-fractie is gewoon een conservatieve partij geworden met een paar liberale standpunten maar alleen als dat mag van het CDA. Dit terwijl de gemiddelde VVD-stemmer art. 23 het liefst per direct ziet verdwijnen uit de grondwet. Je kind opvoeden met de bijbel of de koran prima. Maar daar hoef ik geen belastinggeld voor te betalen voor die indoctrinatie.
pi_31224899
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 06:25 schreef Tiesemans het volgende:
Mmm wat je zegt is krom en zonder verstand geschreven.
Ik heb op m'n 21ste de heilige geest ontvangt, (met dank aan Here Jezus Christus.) doch in mijn jeugd kon ik als ongelovig worden beschouwd en heeft de katholieke basisschool waar ik op zat geen invloed gehad op het moment waarop ik gelovig werd.
en dat geloof je zelf ook ?
quote:
Tevens zijn mijn bijde ouders niet gelovig (althans word er gezegd) endus ook die hebben geen invloed gehad op het moment waarop Ik accepteerde dat ik welkom was om tot Here Jezus te komen en de heilige geest te ontvangen.
vertel me eens waarom ze je op een katholieke school dumpten dan
quote:
Dus waarschijnlijk bedoel je eerder te zeggen dat ongelovigen uitermate hun best doen om kinderen van (on)gelovige ouders geestelijk te zuiveren zodat waar mogelijk de volwassenen van de toekomst wanneer ze geestelijk en uiteindelijk dus ook fysiek stuklopen niet doorhebben dat de vorm van opvoeding welk deze als kind, in hun jeugd, doormiddel van het "ongelovige" onderwijs hebben genoten, van hen toen al kleine kapitalistische mensjes/monstertjes van hen maakten.
Om op volwassen leeftijd wetteloos te worden, en te veranderen in een uiterst individualistisch Jackle en Hyde monster te verworden waar slechts een flinterdun laagje beschaving op rust.
Slechts een flinke storm en de beest is los en allen zijn verloren in onbeschaafde chaos.
als er 1 soort mens is die graag de zieltjes willen winnen zijn het wel gelovige, laatst wilde ze mijn auto nog wassen als ik mijn auto bij de kerk zou parkeren dan konden we fijn praten over dat geweldige geloof terwijl een geindoctrineerd persoontje zonder eigen wil mijn auto aan het wassen was

dat jij gelooft prima, begonnen op je 21 uit vrije wil. ik geloof het niet helemaal. maar laten we ons belastingsgeld niet aan sprookjes uitgeven. zeker geen sprookjes die elk jaar weer gruwelijk veel levens kosten.

amen
  donderdag 6 oktober 2005 @ 11:16:12 #14
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31225076
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 03:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Juist ja. Maar openbare scholen in Nederland zijn staatsinstellingen en in Nederland geldt een grondwettelijke scheiding van kerk een staat. Dus een christen kan zijn kind naar een christelijke school sturen, op kosten van de staat, maar daadwerkelijk religieus onderwijs behoort niet op die school.

En dan bedoel ik natuurlijk niet onderwijs over religie, maar alleen religieus onderwijs in de zin van het niet-neutraal behandelen van de betreffende religie. Ik heb ook geleerd dat een moslim in allah gelooft, maar dat is heel wat anders dan dat mij verteld zou worden dat ik maar goed naar allah moet luisteren.

En voor zulke dingen is belastinggeld überhaupt niet bedoeld, dus vandaar. Hetzelfde geldt overigens voor een andere kijk op de zaak. Een atheïstische leraar of school (bestaat dat in Nederland?) behoort net zo min zijn visie op te dringen op een ieders kosten.
Helemaal totaal mee eensch
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 11:16:18 #15
73006 PaRaR
Geboren en getogen
pi_31225081
Religie
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 06:09:56 #16
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31275471
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 11:07 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

en dat geloof je zelf ook ?
[..]

vertel me eens waarom ze je op een katholieke school dumpten dan
[..]

als er 1 soort mens is die graag de zieltjes willen winnen zijn het wel gelovige, laatst wilde ze mijn auto nog wassen als ik mijn auto bij de kerk zou parkeren dan konden we fijn praten over dat geweldige geloof terwijl een geindoctrineerd persoontje zonder eigen wil mijn auto aan het wassen was

dat jij gelooft prima, begonnen op je 21 uit vrije wil.
ik geloof het niet helemaal.
maar laten we ons belastingsgeld niet aan sprookjes uitgeven.
zeker geen sprookjes die elk jaar weer gruwelijk veel levens kosten.

amen
Goh en als het de scouting was geweest had je je auto wel laten wassen door een "geindoctrineerd" persoontje ? Slap stereotype ge###. Maarja.
Wat jij niet helemaal gelooft, kun je dus ook niet helemaal snappen.
Doe jij dan eerst maar eens wat onderwijs genieten met betrekking tot het onderwerp, en over hetgeen ik spreek, voordat je met je opgeschoten, en weinig respectvolle typewerk "probeert" sociale sympatie the scoren ,indirect door belachelijk maken van mijn posting.
Warm of koud word ik er niet van.
Kortom kies je "Vrienden" zorgvuldig mr praatjes maker.
De eerste en de laaste die van dwaze zaken sprekende mensen zoals jij iets zou aannemen ben ik.
Want wanneer iemand probeert om mij ongelovige en kortzichtige domheid aan te meten, moet ik hartelijk lachen, immers met de dood van een mens sterft z'n kennen en kunnen.
Echter Here God evenals zijn Zoon Here Jezus Christus is gekend tot in de eeuwigheid en zullen tot voorbij de dood rechtspreken.
Je leven word gespaard als je hoogmoedigheid inruilt voor nederigheid.
Maar sprookjes die kun je voorzeker op je buik schrijven ja.
Die christelijke scholen krijgen gewoon subsidie en anders dan breekt over enkele jaren de pleuris uit wanneer de openbare basisschool aan de lopende band anti-christen kinderen aflevert en de maatschappij richting Sodom en Gamorra neigt..
Zullen we is zien of jij bijv een grote patser mond hebt die nog open gedaan kan worden op zaterdagavond rond sluitingstijd, op een willekeurige uitgaanslocatie in een stad ergens in Nederland.
Of waar mogelijk dat je hem wijzelijk gesloten zult houden alsof het je een lieve lust is.
Smeken om genade zo zal het aflopen ...
Tja en leg ze dat maar is uit wat genade betekend hé, want die bloeddorstige jeugdigen die jou bijv., wanneer het mis loopt, en er zomaar iets geroepen word, in stukken willen scheuren omdat dat "Cool" is hebben dat immers niet geleerd op de openbare onderwijs instelling, daar is het namelijk ieder voor zich..
Maar zelfs waar mogelijk word het begrip sprookje niet eens begrepen,
Nemo en Shrek zijn immers volgens de jonge jeugd anno 2005 "Sprookjes.
Kortom laat staan dat ze ooit van het woord genade hebben gehoord of ooit zullen horen zonder ook over Here Jezus te horen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Tiesemans op 08-10-2005 07:21:41 ]
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 06:11:35 #17
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31275473
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 11:16 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

Helemaal totaal mee eensch
Goh kwam jou eigen mening gelijktijdig of later nog dan je avitar ?
Of loop je gewoon graag mee, gebruik makend van oud Nederlandsche spelling ?!!
Oh laat me raden je bent baas over eigen geest
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 06:15:17 #18
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31275478
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 11:16 schreef PaRaR het volgende:
Religie
Postingscore PaRaR +1 na de bovenstaande nutteloze posting toevoeging.
Verder nut Nada, 0, noppes.
Misschien leuk voor de enkele dwaze geloofbasher doch ook die ontvangt z'n loon naar werk. ("dat blijkt" )

[ Bericht 3% gewijzigd door Tiesemans op 08-10-2005 07:22:35 ]
pi_31276333
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 06:09 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

warrige litanie
Als ik jouw proza zie, vermoed ik dat het Nederlands niet je eerste taal is? Zou ook wel passen in het beeld. De meest radicale moslims zijn bekeerde Nederlanders; wie weet komen de nieuwe radicale christenen uit immigranten voort.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:31:05 #20
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31276502
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 01:46 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

het is altijd een religie, nu worden de geldkranen dichtgedraaid en dan is het ineens cultuur

dikke van dale:

cul·tuur (de ~ (v.), -turen/-tures, -turen, -turen, -turen)
1 het verbouwen van gewassen => teelt
2 geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
3 kunst en wetenschap
4 kweek: op een voedingsbodem gekweekte micro-organismen
5 stijl

geen van allen zijn van toepassing op religie, denk dat je in de war bent met indoctrinatie
Religie is toch ook een voortbrengsel van een gemeenschap?

Kinderen zijn trouwens ook voortbrengselen van gemeenschap
*met terugwerkende kracht subsidie voor zichzelf aanvragen gaat
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31277077
Omvat bijzonder onderwijs niet ook Jenaplanscholen, Montessorionderwijs en dergelijke? De grondslag van een school hoeft toch niet per se een religieuze te zijn, om in aanmerking te komen voor overheidsgeld?

Zelf vind ik de scheiding tussen kerk & staat niet een bijzonder sterk argument als het gaat om de financiering van bijzonder onderwijs, zolang de regering alle vormen van (religieus) bijzonder onderwijs subsidieert, al naar gelang de maatschappelijke behoefte, lijkt het mij dat de overheid een neutrale houding ten op zichte van religie houdt.

Voor mensen die een diepe overtuiging hebben dat hun God bestaat en dat Hij of Zij of Het een belangrijke rol speelt in ieders leven, is het natuurlijk een vanzelfsprekende keus dat je wilt dat je kind dit ook deelachtig wordt. Dat mensen dan zeggen: Sorry, het is onzin, je mag je kind niet indoctrineren (ofwel: geen leugens vertellen, iemand ooit de tafel van drie als indoctrinatie horen aanmerken?), lijkt me behoorlijk pretentieus. Het lijkt mij ongeveer hetzelfde als wanneer het CDA zou zeggen: het christelijk geloof is zo belangrijk, we moeten niet toestaan dat mensen hun kinderen indoctrineren met de gedachte dat het gelijk staat met andere geloven of zelfs maar met ongelovigheid, laten we daarom op alle scholen de Bijbel als uitgangspunt nemen.

Juist wanneer de overheid de subsidies verstrekt is er ook ruimte voor controle, of een eisenpakket aan de inhoud. Het lijkt met niet onredelijk te eisen dat er ook aan andere godsdiensten en humanisme aandacht besteed wordt. (Volgens mij is daar nu echter (te) weinig regelgeving over). De behoefte aan bijzonder onderwijs zal niet weggenomen worden wanneer het verboden wordt, en er zullen allicht dan privé-scholen of luiden in schimmige achterkamertjes opstaan die de kinderen wel hun broodnodige religieonderwijs willen geven, maar dan zoals het hún juist lijkt. Dat lijkt me nog onwenselijker.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:30:43 #22
22944 Breetai
....Relax....
pi_31278732
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 01:50 schreef heiden6 het volgende:
Niks mis met sprookjes. Naar mijn idee moet je kids nog wel iets van moraal en saamhorigheid meebrengen. Ik weet niet of je dat op religieuze manier moet doen of op een ander principe.
Iedereen loopt te klagen dat de maatschappij zo hard en indiviualistisch word. Naar mijn idee kan religie daarbj helpen. Alleen kunnen we dan weer niet rekening houden met alle speciale aparte religieuze stromingen die er bestaan.
Misschien moeten we de ouders opleiden om de kids wat fatsoenlijks bij te brengen.
"I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
pi_31278848
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:30 schreef Breetai het volgende:

[..]

Niks mis met sprookjes. Naar mijn idee moet je kids nog wel iets van moraal en saamhorigheid meebrengen. Ik weet niet of je dat op religieuze manier moet doen of op een ander principe.
Iedereen loopt te klagen dat de maatschappij zo hard en indiviualistisch word. Naar mijn idee kan religie daarbj helpen. Alleen kunnen we dan weer niet rekening houden met alle speciale aparte religieuze stromingen die er bestaan.
Misschien moeten we de ouders opleiden om de kids wat fatsoenlijks bij te brengen.
normen en waardes van het geloof? no thnx zal motiveren waarom.

• de islam heeft andere normen en waardes dan het christendom
  • de bijbel en koran zijn beiden wrede boekwerken met een ideologie om te
  • het zet aan tot indoctrinatie, dat vind ik een slechte zaak
  • het zet aan tot oorlogen en terrorisme (met name de islam)

hoe ga je je kind uitleggen dat hij lief moet zijn en respect moet opbrengen, als het dingen leest in de bijbel of koran die dat tegenspreken

het is vele malen beter om kinderen gewoon normen en waardes te leren. het geloof heeft daar werkelijk geen positieve invloed op. kijk eens naar Urk wordt nergens zoveel coke gesnoven als daar

of neem de moslims, kijk eens hoeveel moslima`s er in blijf van mn lijf huizen zitten, kijk eens hoe vaak ze negatief in het nieuws komen.
  • When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
      zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:50:54 #24
    22944 Breetai
    ....Relax....
    pi_31279176
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 12:36 schreef GewoneMan het volgende:
    normen en waardes van het geloof? no thnx zal motiveren waarom.

• de islam heeft andere normen en waardes dan het christendom
  • de bijbel en koran zijn beiden wrede boekwerken met een ideologie om te
  • het zet aan tot indoctrinatie, dat vind ik een slechte zaak
  • het zet aan tot oorlogen en terrorisme (met name de islam)
  • Een uitzichtloze, erbarmelijjk situatie zet aan tot terrorisme. Als je er dan nog een idealogie aan vast kan knopen om iedereen te verenigen dan gaat het allemaal een stuk makkelijker.

Wat heet indoctrinatie. Vroeger had je geen mogelijkheid en tijd om je eigen mening te vormen. ER moest gewerkt worden en voor de rest moest je niet teveel verwachten. Pas de laatste decennia zijn we overgestapt om onszelf te ontwikkelen. Daar staat tegenover dat we nu veel egoistischer rondlopen en minder rekening houden met onze omgeving.
    quote:
    hoe ga je je kind uitleggen dat hij lief moet zijn en respect moet opbrengen, als het dingen leest in de bijbel of koran die dat tegenspreken

het is vele malen beter om kinderen gewoon normen en waardes te leren. het geloof heeft daar werkelijk geen positieve invloed op. kijk eens naar Urk wordt nergens zoveel coke gesnoven als daar
    Kijk eens naar religieus rechts Amerika. Dat vind ik pas echt om te kotsen.
    Naar mijn idee word er in alle gevallen niet het juiste geloof verkondigd of het sluit niet aan op de doelgroep. De juiste verhalen kunnen mensen ook normen en waarden bijbrengen. Religie is daar een vorm van maar we zouden ook wat moderners kunnen gebruiken.
    quote:
    of neem de moslims, kijk eens hoeveel moslima`s er in blijf van mn lijf huizen zitten, kijk eens hoe vaak ze negatief in het nieuws komen.
    Terwijl er zat plekken in de wereld zijn waar ze wel gewoon normaal kunnen doen. Vergeet niet dat we in Nederland over het algemeen de muppets uit het meest onherberzame gebied hebben uit Turkije en Marokko.
    Ik vind het niet vreemd dat we dan zulke uitwassen hier zien.
    "I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
    pi_31283477
    *topic-kaapt
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')