abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31504760
Elke vorm van serieuze ervaring, *juist* buiten het juridische kan erg zinvol zijn. Maar bestuurservaring is over het algemeen niet heel serieuze en juist vooral nuttig voor netwerken.

Dat laatste is uiteraard ook ontzettend belangrijk, zeker wanneer je een langzame student bent, omdat je dan tegen de tijd dat je klaar bent, mensen kent die al advocaat zijn.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 17 oktober 2005 @ 09:48:26 #252
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31505766
Als ik naar mezelf kijk, denk ik echt wel dat ik beter ben geworden van bestuurswerk. Ik was secretaris van een kleine vereniging, dus ik kon daarnaast gewoon doorgaan met mijn studie. Het schrijven van notulen, het bijhouden van alle papieren en het ledenbestand, het proberen los te weken van subsidies en het uitdragen van vertrouwen richting de leden; ik heb daar echt wel veel van geleerd.

Niet omdat het niveau nu zo verschrikkelijk hoog is, maar omdat het je dwingt tot een bepaald niveau van discipline. En tot samenwerking met anderen, van wie sommigen normaal gesproken niet tot je vrienden zouden behoren. Dat zijn zaken die je ook in juridische beroepen goed kunt gebruiken.

Ik beweer trouwens niet dat je die ervaring niet ook ergens anders kunt opdoen. Maar het is dus niet zo dat advocatenkantoren zomaar uit de lucht grijpen dat bestuurservaring een positief gegeven is.
  maandag 17 oktober 2005 @ 10:08:53 #253
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31506131
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 09:48 schreef Pool het volgende:
Als ik naar mezelf kijk, denk ik echt wel dat ik beter ben geworden van bestuurswerk. Ik was secretaris van een kleine vereniging, dus ik kon daarnaast gewoon doorgaan met mijn studie. Het schrijven van notulen, het bijhouden van alle papieren en het ledenbestand, het proberen los te weken van subsidies en het uitdragen van vertrouwen richting de leden; ik heb daar echt wel veel van geleerd.
Zoals je het nu beschrijft lijkt het wel een HBO project.
quote:
Niet omdat het niveau nu zo verschrikkelijk hoog is, maar omdat het je dwingt tot een bepaald niveau van discipline. En tot samenwerking met anderen, van wie sommigen normaal gesproken niet tot je vrienden zouden behoren. Dat zijn zaken die je ook in juridische beroepen goed kunt gebruiken.
Zie opmerking boven. Dit zijn niet zulke uitzonderlijke kenmerken dat je die per se moet zoeken in bestuurswerk, dat vind je met gemak elders.
quote:
Ik beweer trouwens niet dat je die ervaring niet ook ergens anders kunt opdoen. Maar het is dus niet zo dat advocatenkantoren zomaar uit de lucht grijpen dat bestuurservaring een positief gegeven is.
Vastly overrated. Anekdote: een kennis van me die bestuur heeft gedaan en mijn tegenpleiter bij de oefenrechtbank was, kwam bij de officiele sessie daar zowel dronken, als te laat aan. Dat was me pas een staaltje van discipline en samenwerking.
pi_31506300
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:08 schreef Sovereign het volgende:
Vastly overrated. Anekdote: een kennis van me die bestuur heeft gedaan en mijn tegenpleiter bij de oefenrechtbank was, kwam bij de officiele sessie daar zowel dronken, als te laat aan. Dat was me pas een staaltje van discipline en samenwerking.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 17 oktober 2005 @ 10:16:55 #255
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31506312
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 03:48 schreef Mr.G het volgende:
Misschien ben je wel een beetje streng hoor Sovereign.

Ik zit nu in mn eerste jaar rechten en ik vind het echt heel interessant maar ik zou het niet erg vinden om er langer dan 4 jaar mee bezig te zijn.

Bovendien vind ik dat ze al gelijk vrij hoge eisen stellen ik ben goed en wel aan het studeren en ik heb mn eerste tentamen periode er al bijna opzitten. Echt een goed beeld van wat je kan verwachten van tentamens had ik niet en veel tijd om voor te bereiden ook niet want er was geen vakantie of iets dergelijks. Ik heb me altijd voorbereid voor colleges maar dan nog valt er genoeg te leren.
Dat hectische gaat er wel af. Dat ze vrij hoge eisen stellen vind ik van niet, ik hoor van anderen die er nog steeds studeren dat het niveau van de toetsing in het eerste jaar _omlaag_ is gegaan.

Iemand moet natuurlijk zelf weten wat hij met zijn tijd doet, maar de stelling dat de studie echt niet valt te doen in 4 jaar omdat je dan veel te druk bezig bent met de studie vind ik nergens op slaan; naar mijn mening ben je incl (werk)colleges bezoeken er niet meer dan een paar uur per week aan kwijt. En ga nu niet zeggen dat ik een superstudent ben, of dat ik gemakkelijk leer, want dat is geenszins het geval. De opleiding stelt echt _geen enkele fuck voor_.

Als het aan mij lag werd het niveau van de onderzoeksmaster doorgevoerd in de bachelor, maar wie ben ik..
  maandag 17 oktober 2005 @ 10:18:42 #256
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31506355
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:16 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Sterker nog, hij moest uit z'n bed worden gebeld.
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:09:38 #257
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31507522
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:08 schreef Sovereign het volgende:
Zoals je het nu beschrijft lijkt het wel een HBO project.
Wat niet wegneemt dat het nuttig is. Het is een illusie om te denken dat je als advocaat de hele dag alleen maar juridisch-inhoudelijk bezig bent. Je bent namelijk ook dienstverlener, pleiter en kantoorgenoot. Dan heb je de door mij genoemde kwaliteiten gewoon nodig, ook al zijn het kwaliteiten op HBO- of voor mijn part MBO-niveau.
quote:
Zie opmerking boven. Dit zijn niet zulke uitzonderlijke kenmerken dat je die per se moet zoeken in bestuurswerk, dat vind je met gemak elders.
Dat zeg ik dus juist in mijn post. Je hebt die kenmerken nodig, maar je kunt ze ook elders opdoen.
quote:

Ik was voor de generale repetitie ook een minuut te laat en kwam daar ook brak aan omdat ik nog was gaan stappen de avond daarvoor. Dat ging niet helemaal goed toen. Maar bij de eindpresentatie ging het gelukkig wel prima.

Maar je anekdote zegt natuurlijk niet veel. Het spreekt voor zich dat je je opgedane vaardigheden ook in de praktijk moet brengen en dat je je studie niet (te) negatief moet laten beïnvloeden door verenigingsactiviteiten. Bestuurservaring is gewoon één van de aspecten waarmee je je persoonlijke ontwikkeling positief kunt beïnvloeden. Wat niet wil zeggen dat je de rest dan niet meer goed hoeft te doen.
pi_31507553
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:16 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Dat hectische gaat er wel af. Dat ze vrij hoge eisen stellen vind ik van niet, ik hoor van anderen die er nog steeds studeren dat het niveau van de toetsing in het eerste jaar _omlaag_ is gegaan.
Volgens Dhr. Coppens hebben ze het niveau ondanks het nieuw ingevoerde bindend studieadvies, toch weer wat verhoogd.
Het lijkt me stug dat de UvT beste rechtenfaculteit volgens Elsevier geworden was als het onderwijs niet op niveau was.
pi_31507595
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 09:48 schreef Pool het volgende:
Als ik naar mezelf kijk, denk ik echt wel dat ik beter ben geworden van bestuurswerk. Ik was secretaris van een kleine vereniging, dus ik kon daarnaast gewoon doorgaan met mijn studie.
Bespeur ik hier D'Artagnan?
pi_31507603
Maar die uitslagen van de Elsevier zijn toch alleen wat leerlingen zelf voor cijfer hebben gegeven voor de studie? Zo'n formulier heb ik ook nog wel thuis gehad, wat vind je van het hoorcollege? wat vind je van de stof? Is dat nou erg representatief..
pi_31507683
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:14 schreef flubub het volgende:
Maar die uitslagen van de Elsevier zijn toch alleen wat leerlingen zelf voor cijfer hebben gegeven voor de studie? Zo'n formulier heb ik ook nog wel thuis gehad, wat vind je van het hoorcollege? wat vind je van de stof? Is dat nou erg representatief..
Werd 2 jaar geleden ook gebeld. Heb toen even goed lopen zeuren over tentamenfaciliteiten enzo. Echter, je studeert rechten en je moet 't zelf maken. Boeken verschillen over en weer niet zoveel en het niveau van de docenten is niet echt getoetst dus of UvT de beste is valt te bezien. Geef mij de UU maar, heerlijk zo'n grote faculteit waar ik veel verschillende vakken kan volgen
pi_31507794
Ja, maar het verschilt ook per vak, voor sommige vakken heb je gewoon supergoede hoorcollege docecnten en ook goede docenten voor de werkgroepen, en soms is het gewoon helemaal niks. Hoe moet je dat dan beoordelen? Nou ben ik maar 2e jaars, maar het eerste jaar heb ik geen fuck gedaan en alles in 1x gehaald..(ok, mn lijst bestaat dan wel alleen maar uit 6en, maar dat terzijde ) Maar dat geeft toch aan dat de studie niet vreselijk moeilijk is iig Dit jaar loop ik nu zelfs bij met al m'n vakken, dus vanaf nu hoop ik dan ook nog hogere cijfers te halen Nou heb ik wel enigszins hetzelfde als wat ik bij iemand anders hier las: ik ben echt zo vaak ziek, veel migraine en ik kan daar weinig tegen doen, dus om er iets naast te doen gaat dan weer lastig... Maar ik heb nog ff de tijd om iets te vinden
pi_31507823
1 uur naar de Jaarbeurs hal 5, Publiekrecht tentamen. Zal wel lukken denk ik
pi_31508018
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:25 schreef VoreG het volgende:
1 uur naar de Jaarbeurs hal 5, Publiekrecht tentamen. Zal wel lukken denk ik
Publiekrecht, leg even uit...

ik heb staatsrecht
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:38:29 #265
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31508099
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:09 schreef Pool het volgende:

[..]

Wat niet wegneemt dat het nuttig is. Het is een illusie om te denken dat je als advocaat de hele dag alleen maar juridisch-inhoudelijk bezig bent. Je bent namelijk ook dienstverlener, pleiter en kantoorgenoot. Dan heb je de door mij genoemde kwaliteiten gewoon nodig, ook al zijn het kwaliteiten op HBO- of voor mijn part MBO-niveau.
[..]

Dat zeg ik dus juist in mijn post. Je hebt die kenmerken nodig, maar je kunt ze ook elders opdoen.
[..]

Ik was voor de generale repetitie ook een minuut te laat en kwam daar ook brak aan omdat ik nog was gaan stappen de avond daarvoor. Dat ging niet helemaal goed toen. Maar bij de eindpresentatie ging het gelukkig wel prima.

Maar je anekdote zegt natuurlijk niet veel. Het spreekt voor zich dat je je opgedane vaardigheden ook in de praktijk moet brengen en dat je je studie niet (te) negatief moet laten beïnvloeden door verenigingsactiviteiten. Bestuurservaring is gewoon één van de aspecten waarmee je je persoonlijke ontwikkeling positief kunt beïnvloeden. Wat niet wil zeggen dat je de rest dan niet meer goed hoeft te doen.
Ik denk dat bovengenoemde kwaliteiten als discipline en het goed kunnen samenwerken voor het merendeel reeds vooraf aanwezig zijn in de persoon zelf; bestuurservaring maakt van een sloddervos echt geen gedisciplineerd persoon, bijvoorbeeld. Hoe kan dat ook, het is immers geen opleiding.

Ik vermoed dat als je een normale stagiaire, zonder nevenactiviteiten, zet naast iemand die dat wel heeft gedaan, er objectief weinig verschil te merken zal zijn. Eerder zullen de karaktereigenschappen, die reeds aanwezig waren in elk persoon, hun gedrag domineren.

In die zin meen ik dat de suggestie, dat je enorm groeit door nevenactiviteiten als persoon, op zijn minst sterk overtrokken is. Waaruit blijkt dat ze socialer zouden zijn, en meer voor elkaar zouden krijgen op een deugdelijkere manier? Objectieve criteria die dat mochten staven lijken vooralsnog uit te blijven . Dan vermag ik toch wel te zeggen dat een bijbaan bij AH als medewerker je ook 'sociaal vaardig' maakt, edoch zie ik daar niemand over opscheppen. Zoals gezegd doen de opgesomde vaardigheden me denken aan mijn PGO tijd en ik kan toch wel echt zeggen dat je daar zeer weinig van opsteekt omdat het vaardigheden zijn die iemand met een goede wil in korte tijd zelf onder de knie kan krijgen.

Maar goed, er wordt al gemopperd als ik stel dat de opleiding met gemak in 4 jaar gehaald kan worden, kennelijk wordt er dan ook heel wat grootser tegen de eigen prestaties aangekeken.
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:42:29 #266
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31508190
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:11 schreef Mr.G het volgende:
Volgens Dhr. Coppens hebben ze het niveau ondanks het nieuw ingevoerde bindend studieadvies, toch weer wat verhoogd.
Het lijkt me stug dat de UvT beste rechtenfaculteit volgens Elsevier geworden was als het onderwijs niet op niveau was.
Het zal wel op niveau zijn, maar kennelijk is het eerste jaar, voor sommige vakken althans, toch minder zwaar geworden. De Elsevier test is niet zo bijzonder nuttig, behoorlijk subjectief zelfs gezien hoe de resultaten worden verkregen. Evenwel blijft de UvT natuurlijk de beste.
pi_31508213
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:34 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Publiekrecht, leg even uit...

ik heb staatsrecht
Juridisch Woordenboek --> Publiek recht omvat in ieder geval, staatsrecht, belastingrecht, bestuursrecht, strafrecht, strafprocesrecht, verkeersrecht, volkenrecht

Eigen woorden --> Publiekrecht gaat om de relaties tussen overheid - burgers of overheden onderling
  maandag 17 oktober 2005 @ 12:08:47 #268
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31508735
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:14 schreef flubub het volgende:
Er is een studentenoordeel en een hooglerarenoordeel. De hoogleraren werd ook gevraagd naar hun oordeel over de andere faculteiten. In beide lijstjes staat Tilburg op nummer 1 bij Nederlands Recht. Ik hecht zelf meer waarde aan het hooglerarenoordeel, maar ook daar kun je inderdaad nog geen perfecte conclusies uit trekken. Dus ja, de lijstjes zeggen niet alles, maar het is toch wel leuk om bovenaan te staan.
  maandag 17 oktober 2005 @ 12:14:37 #269
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31508829
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:13 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Bespeur ik hier D'Artagnan?
Nee, het was geen studentengezelligheidsvereniging.

Meer geef ik niet vrij, ik houd graag nog een klein beetje anonimiteit. Niet vanwege jullie, maar meer vanwege al dat tuig in ONZ dat van persoonlijk bashen houdt.
pi_31512441
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:38 schreef Sovereign het volgende:

verhaal..
Beste Sovereign, je hebt heus wel gelezen dat ik het had over de SCHIJN tegen hebben!
Het maakt voor mij geen zak uit of je nou praeses wordt van een studentenvereniging of voorzitter van de plaatselijke postduiven vereniging, het gaat mij erom dat je blijk geeft van een enigszins "wijdere" blik. Dat hoeft nog niet eens bestuurservaring te zijn, maar een zekere passie ergens voor hebben (behalve studeren) is toch wel een pre!
Je zou inderdaad iemand moeten beoordelen op zijn prestaties, maar zo werkt het helaas niet in het leven! Je kunt dan heel hard blijven roepen dat je dat niet eerlijk vindt, maar daar kom je natuurlijk geen steek verder mee.
Ik ben blij dat ik door een hoop nevenactiviteiten een enorm netwerk heb opgebouwd in de juridische wereld. Deze contacten zal ik zeker moeten aanspreken bij het vinden van een baan, want met mijn handicap is het moeilijk om onbekenden te overtuigen dat ik een uitstekend jurist ben.
En de volgende keer dat ik in Maastricht ben wil ik graag op een biertje worden getrakteerd!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31512638
Mwah ik weet niet hoe mn tentamen ging

Morgen maar even de antwoorden nakijken
  maandag 17 oktober 2005 @ 15:40:30 #272
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31512639
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 15:21 schreef Thisbe het volgende:
Ik ben blij dat ik door een hoop nevenactiviteiten een enorm netwerk heb opgebouwd in de juridische wereld. Deze contacten zal ik zeker moeten aanspreken bij het vinden van een baan, want met mijn handicap is het moeilijk om onbekenden te overtuigen dat ik een uitstekend jurist ben.
En de volgende keer dat ik in Maastricht ben wil ik graag op een biertje worden getrakteerd!
Handicap? Ik woon boven een cafe dus dat biertje is geen probleem.
pi_31514804
Nou dat 1e tentamen heb ik niet gehaald, van de 40 vragen heb ik er 20 fout .
  maandag 17 oktober 2005 @ 18:05:24 #274
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31514840
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 18:03 schreef VoreG het volgende:
Nou dat 1e tentamen heb ik niet gehaald, van de 40 vragen heb ik er 20 fout .
Meerkeuze?
pi_31514869
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 15:40 schreef VoreG het volgende:
Mwah ik weet niet hoe mn tentamen ging

Morgen maar even de antwoorden nakijken
Die staan er al op... (als je het over SBR hebt...)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')