Zoals je het nu beschrijft lijkt het wel een HBO project.quote:Op maandag 17 oktober 2005 09:48 schreef Pool het volgende:
Als ik naar mezelf kijk, denk ik echt wel dat ik beter ben geworden van bestuurswerk. Ik was secretaris van een kleine vereniging, dus ik kon daarnaast gewoon doorgaan met mijn studie. Het schrijven van notulen, het bijhouden van alle papieren en het ledenbestand, het proberen los te weken van subsidies en het uitdragen van vertrouwen richting de leden; ik heb daar echt wel veel van geleerd.
Zie opmerking boven.quote:Niet omdat het niveau nu zo verschrikkelijk hoog is, maar omdat het je dwingt tot een bepaald niveau van discipline. En tot samenwerking met anderen, van wie sommigen normaal gesproken niet tot je vrienden zouden behoren. Dat zijn zaken die je ook in juridische beroepen goed kunt gebruiken.
Vastly overrated. Anekdote: een kennis van me die bestuur heeft gedaan en mijn tegenpleiter bij de oefenrechtbank was, kwam bij de officiele sessie daar zowel dronken, als te laat aan. Dat was me pas een staaltje van discipline en samenwerking.quote:Ik beweer trouwens niet dat je die ervaring niet ook ergens anders kunt opdoen. Maar het is dus niet zo dat advocatenkantoren zomaar uit de lucht grijpen dat bestuurservaring een positief gegeven is.
quote:Op maandag 17 oktober 2005 10:08 schreef Sovereign het volgende:
Vastly overrated. Anekdote: een kennis van me die bestuur heeft gedaan en mijn tegenpleiter bij de oefenrechtbank was, kwam bij de officiele sessie daar zowel dronken, als te laat aan. Dat was me pas een staaltje van discipline en samenwerking.
Dat hectische gaat er wel af. Dat ze vrij hoge eisen stellen vind ik van niet, ik hoor van anderen die er nog steeds studeren dat het niveau van de toetsing in het eerste jaar _omlaag_ is gegaan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 03:48 schreef Mr.G het volgende:
Misschien ben je wel een beetje streng hoor Sovereign.
Ik zit nu in mn eerste jaar rechten en ik vind het echt heel interessant maar ik zou het niet erg vinden om er langer dan 4 jaar mee bezig te zijn.
Bovendien vind ik dat ze al gelijk vrij hoge eisen stellen ik ben goed en wel aan het studeren en ik heb mn eerste tentamen periode er al bijna opzitten. Echt een goed beeld van wat je kan verwachten van tentamens had ik niet en veel tijd om voor te bereiden ook niet want er was geen vakantie of iets dergelijks. Ik heb me altijd voorbereid voor colleges maar dan nog valt er genoeg te leren.
Wat niet wegneemt dat het nuttig is. Het is een illusie om te denken dat je als advocaat de hele dag alleen maar juridisch-inhoudelijk bezig bent. Je bent namelijk ook dienstverlener, pleiter en kantoorgenoot. Dan heb je de door mij genoemde kwaliteiten gewoon nodig, ook al zijn het kwaliteiten op HBO- of voor mijn part MBO-niveau.quote:Op maandag 17 oktober 2005 10:08 schreef Sovereign het volgende:
Zoals je het nu beschrijft lijkt het wel een HBO project.
Dat zeg ik dus juist in mijn post. Je hebt die kenmerken nodig, maar je kunt ze ook elders opdoen.quote:Zie opmerking boven.Dit zijn niet zulke uitzonderlijke kenmerken dat je die per se moet zoeken in bestuurswerk, dat vind je met gemak elders.
quote:Vastly overrated. Anekdote: een kennis van me die bestuur heeft gedaan en mijn tegenpleiter bij de oefenrechtbank was, kwam bij de officiele sessie daar zowel dronken, als te laat aan. Dat was me pas een staaltje van discipline en samenwerking.
Volgens Dhr. Coppens hebben ze het niveau ondanks het nieuw ingevoerde bindend studieadvies, toch weer wat verhoogd.quote:Op maandag 17 oktober 2005 10:16 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Dat hectische gaat er wel af. Dat ze vrij hoge eisen stellen vind ik van niet, ik hoor van anderen die er nog steeds studeren dat het niveau van de toetsing in het eerste jaar _omlaag_ is gegaan.
Bespeur ik hier D'Artagnan?quote:Op maandag 17 oktober 2005 09:48 schreef Pool het volgende:
Als ik naar mezelf kijk, denk ik echt wel dat ik beter ben geworden van bestuurswerk. Ik was secretaris van een kleine vereniging, dus ik kon daarnaast gewoon doorgaan met mijn studie.
Werd 2 jaar geleden ook gebeld. Heb toen even goed lopen zeuren over tentamenfaciliteiten enzo. Echter, je studeert rechten en je moet 't zelf maken. Boeken verschillen over en weer niet zoveel en het niveau van de docenten is niet echt getoetst dus of UvT de beste is valt te bezien. Geef mij de UU maar, heerlijk zo'n grote faculteit waar ik veel verschillende vakken kan volgenquote:Op maandag 17 oktober 2005 11:14 schreef flubub het volgende:
Maar die uitslagen van de Elsevier zijn toch alleen wat leerlingen zelf voor cijfer hebben gegeven voor de studie? Zo'n formulier heb ik ook nog wel thuis gehad, wat vind je van het hoorcollege? wat vind je van de stof? Is dat nou erg representatief..
Publiekrecht, leg even uit...quote:Op maandag 17 oktober 2005 11:25 schreef VoreG het volgende:
1 uur naar de Jaarbeurs hal 5, Publiekrecht tentamen. Zal wel lukken denk ik
Ik denk dat bovengenoemde kwaliteiten als discipline en het goed kunnen samenwerken voor het merendeel reeds vooraf aanwezig zijn in de persoon zelf; bestuurservaring maakt van een sloddervos echt geen gedisciplineerd persoon, bijvoorbeeld. Hoe kan dat ook, het is immers geen opleiding.quote:Op maandag 17 oktober 2005 11:09 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt dat het nuttig is. Het is een illusie om te denken dat je als advocaat de hele dag alleen maar juridisch-inhoudelijk bezig bent. Je bent namelijk ook dienstverlener, pleiter en kantoorgenoot. Dan heb je de door mij genoemde kwaliteiten gewoon nodig, ook al zijn het kwaliteiten op HBO- of voor mijn part MBO-niveau.
[..]
Dat zeg ik dus juist in mijn post. Je hebt die kenmerken nodig, maar je kunt ze ook elders opdoen.
[..]
![]()
Ik was voor de generale repetitie ook een minuut te laat en kwam daar ook brak aan omdat ik nog was gaan stappen de avond daarvoor. Dat ging niet helemaal goed toen.Maar bij de eindpresentatie ging het gelukkig wel prima.
![]()
Maar je anekdote zegt natuurlijk niet veel. Het spreekt voor zich dat je je opgedane vaardigheden ook in de praktijk moet brengen en dat je je studie niet (te) negatief moet laten beïnvloeden door verenigingsactiviteiten. Bestuurservaring is gewoon één van de aspecten waarmee je je persoonlijke ontwikkeling positief kunt beïnvloeden. Wat niet wil zeggen dat je de rest dan niet meer goed hoeft te doen.
Het zal wel op niveau zijn, maar kennelijk is het eerste jaar, voor sommige vakken althans, toch minder zwaar geworden. De Elsevier test is niet zo bijzonder nuttig, behoorlijk subjectief zelfs gezien hoe de resultaten worden verkregen. Evenwel blijft de UvT natuurlijk de beste.quote:Op maandag 17 oktober 2005 11:11 schreef Mr.G het volgende:
Volgens Dhr. Coppens hebben ze het niveau ondanks het nieuw ingevoerde bindend studieadvies, toch weer wat verhoogd.
Het lijkt me stug dat de UvT beste rechtenfaculteit volgens Elsevier geworden was als het onderwijs niet op niveau was.
Juridisch Woordenboekquote:Op maandag 17 oktober 2005 11:34 schreef Mr.G het volgende:
[..]
Publiekrecht, leg even uit...
ik heb staatsrecht![]()
Er is een studentenoordeel en een hooglerarenoordeel. De hoogleraren werd ook gevraagd naar hun oordeel over de andere faculteiten. In beide lijstjes staat Tilburg op nummer 1 bij Nederlands Recht. Ik hecht zelf meer waarde aan het hooglerarenoordeel, maar ook daar kun je inderdaad nog geen perfecte conclusies uit trekken. Dus ja, de lijstjes zeggen niet alles, maar het is toch wel leuk om bovenaan te staan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 11:14 schreef flubub het volgende:
Maar die uitslagen van de Elsevier zijn toch alleen wat leerlingen zelf voor cijfer hebben gegeven voor de studie? Zo'n formulier heb ik ook nog wel thuis gehad, wat vind je van het hoorcollege? wat vind je van de stof? Is dat nou erg representatief..
Nee, het was geen studentengezelligheidsvereniging.quote:
Beste Sovereign, je hebt heus wel gelezen dat ik het had over de SCHIJN tegen hebben!quote:
Handicap? Ik woon boven een cafe dus dat biertje is geen probleem.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:21 schreef Thisbe het volgende:
Ik ben blij dat ik door een hoop nevenactiviteiten een enorm netwerk heb opgebouwd in de juridische wereld. Deze contacten zal ik zeker moeten aanspreken bij het vinden van een baan, want met mijn handicap is het moeilijk om onbekenden te overtuigen dat ik een uitstekend jurist ben.
En de volgende keer dat ik in Maastricht ben wil ik graag op een biertje worden getrakteerd!![]()
Meerkeuze?quote:Op maandag 17 oktober 2005 18:03 schreef VoreG het volgende:
Nou dat 1e tentamen heb ik niet gehaald, van de 40 vragen heb ik er 20 fout.
Die staan er al op... (als je het over SBR hebt...)quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:40 schreef VoreG het volgende:
Mwah ik weet niet hoe mn tentamen ging
Morgen maar even de antwoorden nakijken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |