Poolse chauffeurs
De laatste paar jaren horen we erg veel over het ‘probleem’ van de Poolse chauffeurs. Volgens mij is dit probleem enorm opgeblazen. Laten we even een paar dingen op een rijtje zetten.
Waarom denken we dat er een Pools chauffeurs probleem is? De meeste mensen in de transportwereld zullen het in de Truckstar lezen. De Truckstar? Ja, je weet wel, dat blaadje wat eind jaren ’70 is opgezet door een paar mensen met pure passie voor vrachtwagens, maar wat langzaam maar zeker is verworden tot een commerciële schim van wat het ooit was, onder de bezielende leiding van Bertus Roosendaal. Deze olijk ogende dwerg, dezelfde die ook altijd de opruiende stukjes tekst schrijft op pagina 3, is al weer een hele tijd de hoofdredacteur van Truckstar. Hoofdredacteur houdt in dat je er voor zorgt dat er op het moment van de deadline genoeg verhalen zijn. De leukste dingen doet hij dus zelf. Behalve als hij naar het buitenland moet, dan moet zijn Fryske vriend Iep van der Meer mee, want meneer Roosendaal durft niet alleen naar het buitenland. En dit is dus dezelfde man die de lijsttrekker is van de Anti Poolse Truckers Partij. Opvallend, want je kunt veel van Bertje zeggen, maar niet dat hij een trucker is. Hij heef zijn groot rijbewijs bijvoorbeeld pas gehaald nadat hij hoofdredacteur werd bij de Truckstar.
Waarom schrijft deze man zulke negatieve verhalen over Polen? Om de waarheid te verkondigen? Ik denk het niet. Volgens mij is ieder artikel van zijn hand een open sollicitatie naar de Telegraaf, de krant die er trots op is meer onzin te verspreiden dan waarheden.
Wat doe je als je een probleem met iemand hebt? De Neanderthalers onder ons gaan wild om zich heen slaan. De mensen met wat meer verstand gaan over het algemeen de dialoog aan. “Ja, maar een Pool kan geen Nederlands”. Klopt vaak. Maar iedere Pool krijgt op school Frans en Engels, en ze hebben zichzelf vaak Duits aangeleerd. Precies de drie talen die wij hier ook op school krijgen. Communicatie hoeft dus niet moeilijk te zijn. Toch heb ik nog nooit een Nederlander met een Pool zien discussiëren op het grootste Poolse transportforum,
http://www.wagaciezka.com , terwijl daar nota bene een speciale afdeling voor buitenlanders is. Ikzelf ben daar wel lid. En ik moet zeggen, ik word op weinig plekken op het internet zo vriendelijk behandeld als op dit Poolse forum. Mijn ervaring is dat de mensen hier erg aardig en behulpzaam zijn.
En dan is er nog het verhaal dat de Polen minder hard werken. Ikzelf heb geen Polen in dienst, dus kan daar niet over oordelen. Wel heb ik bij de Nederlandse overheid gewerkt, en ik moet zeggen: ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die nog minder hard werken als een Nederlandse ambtenaar… Maar stel ,dat dit toch zo is, dan is hier een duidelijke verklaring voor. Een stukje geschiedenis:
In 1945 word Polen bevrijd uit de klauwen van de besnorde Jodenhater, Adolf Hitler. De Europese regeringsleiders vonden dit een leuke gelegenheid om eens met de kaart van Europa te knoeien. Om ons op Polen te blijven richten: Dat werd doodleuk een stuk opgeschoven. Een stuk Duitsland werd plotsklaps Polen, en een heel deel van Polen was ineens de Sovjet-Unie. Om over Pruisen nog maar te zwijgen. Een grote volksverhuizing kwam op gang, en omdat de heren regeringsleiders toch lekker bezig waren om de boel te ontregelen, werd meteen het communisme maar ingevoerd.
En daarmee komen we bij de kern van het probleem. Want bij het communisme bestaat geen werkloosheid. Waar dankzij de relatieve welvaart, zijn er teveel mensen op aarde, en is er dus ook niet genoeg werk. Wat moet je dan doen als werknemer? Dan werk je wat langzamer. En als er in je genen als 50 jaar zit ingebakken dat je niet zo vlug moet werken, omdat je anders voor werkloosheid zorgt, tsja, dat haal je er niet van de ene op de andere dag uit.
Maar verplaats je eens in de situatie van een Pool. Je bent lekker aan het werk, thuis heb je een vrouw en kinderen. Vrijdagmiddag parkeer je je truck op het terrein van je baas. Je ziet je chef al sip kijkend op je aflopen. Hij vertelt je dat je maandag niet meer hoeft te komen. Iemand uit Oekraïne is bereid gevonden om jou truck te besturen. Daar zit je dan. Thuis. De vrouw boos, de kinderen honger. Drie jassen aan, want de gasrekening kun je niet meer betalen. Ineens gaat de telefoon. Een meneer van Vos Logistics. Dat bedrijf ken je wel, je hebt die mooie trucks vaak genoeg zien rijden, ze hebben immers een van de grootse bedrijven uit je land overgenomen. De meneer aan de telefoon bied je aan dat je ook op zo’n mooie truck mag rijden. Een hle verbetering in vergelijking met de Jelcz waar nu die Oekraïner op rijdt! En als klap[ op de vuurpijl hoor je ook nog eens dat je loon vier keer zo hoog is als eerst. Toch twijfel je nog. Maar als je in de hongerige ogen van je jongste zoontje kijkt weet je het… Ik ga weer sturen.