abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:03:01 #51
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31167617
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, als ze dan de Marokkaanse niet kwijt kunnen raken, dan worden ze gewoon maar geen Nederlander. Of ze hier nou wonen met twee nationaliteiten of met alleen de Marokkaanse maakt voor die mensen niet uit. Ze integreren niet beter met ook de Nederlandse. Dat is de afgelopen 15 jaar zeker wel gebleken. Met alleen de Marokkaanse nationaliteit heeft de Nederlandse staat in elk geval nog de mogelijkheid ernstige criminelen uit te zetten. Gaan ze maar lekker in hun 'eigen' land crimineeltje spelen.

Iedereen één nationaliteit. Daar blijf ik bij.
Ik denk dat je hiermee een averechts effect krijgt. Je vraagt namelijk van ze om niet mee te mogen doen aan het democratische proces, geen recht te hebben om hun kinderen te laten studeren, maar je eist wel van ze dat ze belasting betalen. En dat alles omdat je zo stug vasthoudt aan het één of andere principe. Onrealistisch, zo noemen ze dat.
pi_31167737
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, als ze dan de Marokkaanse niet kwijt kunnen raken, dan worden ze gewoon maar geen Nederlander. Of ze hier nou wonen met twee nationaliteiten of met alleen de Marokkaanse maakt voor die mensen niet uit. Ze integreren niet beter met ook de Nederlandse. Dat is de afgelopen 15 jaar zeker wel gebleken.
De argumenten zijn op, dus gooien we het maar over de generaliserende boeg, alsof die kleine groep criminelen alle Marokkaanse allochtonen vertegenwoordigen
quote:
Met alleen de Marokkaanse nationaliteit heeft de Nederlandse staat in elk geval nog de mogelijkheid ernstige criminelen uit te zetten. Gaan ze maar lekker in hun 'eigen' land crimineeltje spelen.
En daar moeten alle Marokkaanse allochtonen maar hun zwaarwegende redenen voor opgeven?
quote:
Iedereen één nationaliteit. Daar blijf ik bij.
Omdat het jou in dit geval lekker uitkomt, welke gevolgen het heeft voor de direct betrokkenen zal jou maar een rotzorg zijn. Bah, en men verwacht nog dat migranten zich aanpassen aan mensen met dit soort gedachtegoed
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:48:43 #53
81237 releaze
best of both worlds
pi_31168521
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:09 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De argumenten zijn op, dus gooien we het maar over de generaliserende boeg, alsof die kleine groep criminelen alle Marokkaanse allochtonen vertegenwoordigen
[..]

En daar moeten alle Marokkaanse allochtonen maar hun zwaarwegende redenen voor opgeven?
[..]

Omdat het jou in dit geval lekker uitkomt, welke gevolgen het heeft voor de direct betrokkenen zal jou maar een rotzorg zijn. Bah, en men verwacht nog dat migranten zich aanpassen aan mensen met dit soort gedachtegoed
alleen al om dat soort redenen zou ik niet bij nederland willen horen (zegt deze rashollandsche)

ik snap niet dat er nog zo'n verschrikkelijk groot deel van de nederlanders denkt dat alle 1 miljoen moslims in nederland criminelen zijn en daarom maar het land uit moeten. Of dat alleen de marokkanen schuldig zijn aan het huidige probleem en zij het zelf dus maar moeten oplossen, hoe blinder or zelfzuchtiger kan je zijn?

maar goed, daar ging het in dit topic niet over.
maar zelfs in dit topic zijn mensen blind voor de werkelijkheid en argumentatie. Alsof de werkelijkheid niet bestaat. En als ze het dan wel aanschouwen, wordt er zo'n draai aan het concept gegeven dat alleen die individu erop vooruit gaat. Ziekmakend gewoon.
pi_31168765
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:48 schreef releaze het volgende:

[..]

alleen al om dat soort redenen zou ik niet bij nederland willen horen (zegt deze rashollandsche)
Hier nog een en ik behoor ook tot de autochtone soort, als we toch gaan generaliseren
quote:
ik snap niet dat er nog zo'n verschrikkelijk groot deel van de nederlanders denkt dat alle 1 miljoen moslims in nederland criminelen zijn en daarom maar het land uit moeten. Of dat alleen de marokkanen schuldig zijn aan het huidige probleem en zij het zelf dus maar moeten oplossen, hoe blinder or zelfzuchtiger kan je zijn?
Tsja, zo zijn mensen nou eenmaal, helaas...
quote:
maar goed, daar ging het in dit topic niet over.
maar zelfs in dit topic zijn mensen blind voor de werkelijkheid en argumentatie. Alsof de werkelijkheid niet bestaat. En als ze het dan wel aanschouwen, wordt er zo'n draai aan het concept gegeven dat alleen die individu erop vooruit gaat. Ziekmakend gewoon.
Men schiet graag, met een blinddoek op, op een wolf die tussen de schapen loopt, daarbij welwillend het risico nemende dat de halve kudde schapen wordt omgelegd, voordat de wolf er simpelweg tussenuit glipt, om later in de rest van de kudde weer op te duiken.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:22:59 #55
120711 Sukh
Pure Desi
pi_31172765
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 20:02 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
De dubbele nationaliteit belemmert de integratie van Moslims en is de oorzaak van het onaangepaste gedrag van vele
' Nederlanders ' , ik vraag me af wat voor type Nederlanders dat zijn die dat doen? Wat ben je dan eigenlijk van plan om hier te doen?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die hier 2 nationaliteiten bezit goede bedoelingen heeft met onze samenleving. Dat kun je ook makkelijk zien aan de verpaupering van de wijken en steden waar veelal Moslim-volken wonen.

Ik heb eens even gegoogled en helaas ligt die discussie sinds 2004 stil in Nederland.
[..]

http://www.novatv.nl/index.cfm?fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3088

(bron: NOVA)
Net alsof de nederlandse nationaliteit een moslim opeens gewild maakt. Men blijft discrimineren of je nou de NL nationaliteit hebt of 2.

Mijn vriendin heeft ook 2 nationaliteiten, wat is dan precies de bedreiging? Kan je concreet zijn...
tu mudhje ghoen do, me tume azaadi denge -- Netaji Subhash Chandre Bose
pi_31172786
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 23:28 schreef Priapus het volgende:
Je wil het niet geloven, maar ik ben het kind van een Nederlandse vader en een Zweedse moeder en geboren in een Zuid-Afrikaans ziekenhuis.

Rara!
Wat ben ik?
Ik ben als Brit in nederland geboren.
Don't try to find facts to fit your hypothesis.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 14:19:13 #57
110174 Woodbridge
Nunc aut Nunquam
pi_31174443
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Vhiper, er is een grote groep jongeren met twee nationaliteiten, de Marokkaanse en de Nederlandse, die zelfs hier zijn geboren en die niet integreren. Zij zijn Marokkaan in hart en nieren. Ze kotsen op Nederland en Marokko is geweldig!! Ze verkrachten in groepjes jonge meisjes, bedreigen argeloze voorbijgangers, stelen als de raven en halen na dit alles gewoon hun schouders op. Wat kan hun Nederland schelen.

Verder zijn er een heleboel buitenlanders hier met een verblijfsvergunning waar je deze problematiek niet of nauwelijks ziet. (Rotte appels heb je uiteraard overal)

Hoe kun jij dan beweren dat het hebben van twee nationaliteiten beter is?

Ik denk dat het beter is wanneer zij óf de Marokkaanse nationaliteit met verblijfsvergunning hebben, óf uitsluitend de Nederlandse. In het eerste geval dreigt uitzetting bij zeer crimineel gedrag en in het tweede geval is er niet meer zozeer dat gevoel van IK BEN MAROKKAAN!
Net alsof een papiertje wat uitmaakt..
De gasten waar jij over praat zijn gewoon criminelen die niet hard genoeg worden aangepakt.
Zolang je voor verkrachting of berovingen een taakstraf kunt krijgen lach je iedereen toch uit.
En respect krijg je niet door zacht te zijn, dat blijkt ook wel na jaren dit te zijn geweest.

Dus je haalt 2 dingen door elkaar. In dit geval moeten gewoon de straffen aangepast worden en dan er nog voor zorgen dat de rechters die gaan opleggen.
Want het OM kan wel 10 jaar cel eisen maar als een rechter daar niet in meegaat en het bij een taakstrafje laat helpt het natuurlijk ook geen flikker.

En dit geld niet alleen voor marokkanen etc. maar voor iedere crimineel.
Aanpakken die handel.
pi_31175304
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:19 schreef Woodbridge het volgende:

[..]

Net alsof een papiertje wat uitmaakt..
De gasten waar jij over praat zijn gewoon criminelen die niet hard genoeg worden aangepakt.
Zolang je voor verkrachting of berovingen een taakstraf kunt krijgen lach je iedereen toch uit.
En respect krijg je niet door zacht te zijn, dat blijkt ook wel na jaren dit te zijn geweest.

Dus je haalt 2 dingen door elkaar. In dit geval moeten gewoon de straffen aangepast worden en dan er nog voor zorgen dat de rechters die gaan opleggen.
Want het OM kan wel 10 jaar cel eisen maar als een rechter daar niet in meegaat en het bij een taakstrafje laat helpt het natuurlijk ook geen flikker.

En dit geld niet alleen voor marokkanen etc. maar voor iedere crimineel.
Aanpakken die handel.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:14:12 #59
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31177849
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 14:15 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Yup, zo zit de Marokkaanse wet nu eenmaal in elkaar. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar stel alleen dat de betrokkenen zelf er niets aan kunnen doen. Marokko stelt dat nou eenmaal.
[..]

Dan stel jij, aangezien elk kind van Marokkaanse ouders per definitie volgens Marokko Marokkaan zijn, dat alle Marokkanen het land uit moeten?
[..]

Je kan prima in het ene land leven en in het andere land bezit hebben, verder ontgaat het jou ook nog steeds dat niemand iemand Marokkaan maakt, maar dat iedereen met Marokkaanse ouders per definitie vanaf de geboorte Marokkaan is en altijd zal blijven. Daar kan dat persoon of de familie helemaal niets aan veranderen.
WTF!!!!!! WTF WTF!!! Dan moet die fucking Marokkanse regering daar eens wat aan gaan veranderen, wtf man.... en waarom geld hun wet dan wel hier? Want hun kinderen worden hier geboren = nederlandse wet en geen marokkaanse dus wtf hebben wij te maken met een of andere sjeikmongool uit marokko die een weetje maakt Ik snap echt niet hoe zo'n wet kan bestaan. Dus eigenlijk maakt het geen donder uit wat we doen, zelfs een 9e of 10e generatie is nog Marokkaans door die domme wet Dat is echt zo fucking triest zeg....
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:19:57 #60
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31178022
Let even niet op mn taalgebruik Maar het slaat gewoon echt nergens op dat dat zo is....
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31178348
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:14 schreef maniack28 het volgende:

[..]

WTF!!!!!! WTF WTF!!! Dan moet die fucking Marokkanse regering daar eens wat aan gaan veranderen, wtf man.... en waarom geld hun wet dan wel hier?
Tsja, we onderhandelen al jaren over dit punt, maar de Marokkaanse regering wil gewoon niet meewerken.

Hun wet geldt niet hier, net als onze wet niet daar geldt, maar als iemand uit Marokko ooit naar Marokko terug wil (Vakantie, familie of vrienden bezoeken, om z'n eigendommen of simpelweg om op het strand te gaan liggen) hebben ze daar dus wel mee te maken. Marokko ziet gewoon ieder kind van Marokkaanse ouders als staatsburger, of ze dat nou willen of niet.
quote:
Want hun kinderen worden hier geboren = nederlandse wet en geen marokkaanse dus wtf hebben wij te maken met een of andere sjeikmongool uit marokko die een weetje maakt
Wij niks. In Nederland is elke "Marokkaan" met een Nederlands paspoort een Nederlander en mogen wij behandelen als onze eigen staatsburgers (En dus bijvoorbeeld consulaire bijstand van Marokko weigeren voor die persoon).
quote:
Ik snap echt niet hoe zo'n wet kan bestaan. Dus eigenlijk maakt het geen donder uit wat we doen, zelfs een 9e of 10e generatie is nog Marokkaans door die domme wet Dat is echt zo fucking triest zeg....
Ja, Marokko vind dat elk kind, in welke generatie dan ook, van Marokkaanse ouders, Marokkaans staatsburger is en behandeld mensen dienovereenkomstig.

Geen enkele Marokkaan kan dus zeggen "Ik ben geen Marokkaan meer", want daar heeft Marokko gewoon schijt aan.
pi_31178408
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:19 schreef maniack28 het volgende:
Let even niet op mn taalgebruik Maar het slaat gewoon echt nergens op dat dat zo is....
Eens, maar zo denken ze er daar over. Verder zie ik eigenlijk niet wat voor problemen dat in Nederland zou geven. Iedereen met een Nederlands paspoort is Nederlander. Hun eventuele tweede paspoort doet er voor Nederland dan ook niet toe.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:34:27 #63
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31178413
Dan moeten we maar een oorlog starten tegen Marokko

Maar, je wordt dus verplicht Marokkaan, hoe controleren ze dat? En stel, iemand heeft ouders die nooit in Marokko terug zijn geweest (2e generatie) en die hebben geen Marokkaans paspoort, is die persoon dan wel Marokkaans als hij op vakantie gaat naar Marokko?
pi_31178873
Ik zou niet weten waarom ik m'n tweede nationaliteit (marokkaans) in zou moeten leveren? Het is niet dat ik me minder Nederlands voel met dat papiertje. Het is wel zo dat ik daar nog familie heb en m'n ouders gaan daar nog remigreren. Er zijn nog veel banden met het vaderland. Die kun je niet verbreken door simpel een papiertje te verscheuren.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:54:00 #65
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_31178931
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:51 schreef xman het volgende:
Ik zou niet weten waarom ik m'n tweede nationaliteit (marokkaans) in zou moeten leveren? Het is niet dat ik me minder Nederlands voel met dat papiertje. Het is wel zo dat ik daar nog familie heb en m'n ouders gaan daar nog remigreren. Er zijn nog veel banden met het vaderland. Die kun je niet verbreken door simpel een papiertje te verscheuren.
Het zou moeten omdat vrijwel elke andere nationaliteit juridisch ook niet gecombineerd kan worden met het Nederlanderschap. Waarom zou er voor de marokkaanse nationaliteit een uitzondering gemaakt moeten worden?

Familieverbanden verbreek je niet door het veranderen van nationaliteit.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_31179115
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:54 schreef Tarak het volgende:

[..]

Het zou moeten omdat vrijwel elke andere nationaliteit juridisch ook niet gecombineerd kan worden met het Nederlanderschap. Waarom zou er voor de marokkaanse nationaliteit een uitzondering gemaakt moeten worden?

Familieverbanden verbreek je niet door het veranderen van nationaliteit.
Nou om Marokko binnen te komen heb je een reizigersvisum nodig. Die is ook beperkt geldig. Als er in een later stadium iets met m'n ouders gebeurd (ziekte of iets dergelijks) dan wil ik er graag wat langer blijven. Ook geldt het erven van bepaalde zaken ook mee. Je moet dat immers ook regelen.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:05:20 #67
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31179218
Ja, maar xman, dat ligt dus aan de Marokkaanse regering, die verplicht jou Marokkaan te zijn, ook al wil je dat niet en ben je in Nederland geboren en ben je 10e generatie. En dat is hetgeen wat nergens op slaat.... Anders was ik nu ook geen echte Nederlander geweest maar misschien wel een duitser of een fransman, terwijl mijn familie al 8 generaties hier woont, dat is toch raar?
pi_31179253
Ja voor mij is het allemaal van praktisch nut. Ikzelf snap trouwen ook niet waarom een 4e generatie een marokkaans paspoort zou moeten krijgen. Maar het nut van 2e en eventueel 3e generatie (op aanvraag van kind misschien) zou ik helemaal niet onlogisch vinden.
pi_31179356
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 17:05 schreef maniack28 het volgende:
Ja, maar xman, dat ligt dus aan de Marokkaanse regering, die verplicht jou Marokkaan te zijn, ook al wil je dat niet en ben je in Nederland geboren en ben je 10e generatie. En dat is hetgeen wat nergens op slaat.... Anders was ik nu ook geen echte Nederlander geweest maar misschien wel een duitser of een fransman, terwijl mijn familie al 8 generaties hier woont, dat is toch raar?
Nou de Marokkaanse regering verplicht me nergens toe. Ik zou het toch aanvragen voor mezelf. Gewoon uit praktische overwegingen. Maarja zoals ik eerder zei, vanaf 4e generatie vind ik het een beetje overbodig. Maar denk zelf dat tegen die tijd de wetgeving daaromtrent veranderd zal zijn.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:12:48 #70
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31179438
Dat mag ik hopen van wel ja

Maar stel nu, dat jij geen Marokkaan wilt zijn, omdat je je meer Nederlander voelt? Hoe had je dat dan gedacht te doen? Want dat kan dus niet...
pi_31179727
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 17:12 schreef maniack28 het volgende:
Dat mag ik hopen van wel ja

Maar stel nu, dat jij geen Marokkaan wilt zijn, omdat je je meer Nederlander voelt? Hoe had je dat dan gedacht te doen? Want dat kan dus niet...
Ik ken een oude vriend van m'n vader die 35 jaar in Nederland heeft gewerkt, nadat hij hier naartoe was gehaald door z'n bedrijf. Die heeft toen nooit een nederlands nationaliteit genomen, maar gewoon z'n verblijfspapieren altijd verlengt. En nu heeft hij pensioen in Marokko met z'n vrouw en kinderen (die hij in al die jaren nooit naar Nederland heeft gehaald). Oh en z'n Nederlands was ook nogeens erbarmelijk slecht. Maar het is een lieve man die wel altijd erg aan z'n principes heeft gehouden.

Maar terugkomend op je vraag. Ik zou niet weten hoe ik minder Marokkaans zou worden zonder dat papiertje. Het is niet dat ik m'n ouders, taal, cultuur en huidskleur zou kunnen verwijderen.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:03:10 #72
110174 Woodbridge
Nunc aut Nunquam
pi_31180681
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 17:23 schreef xman het volgende:

[..]
Maar terugkomend op je vraag. Ik zou niet weten hoe ik minder Marokkaans zou worden zonder dat papiertje. Het is niet dat ik m'n ouders, taal, cultuur en huidskleur zou kunnen verwijderen.
Precies, dus het maakt allemaal toch niks uit.
Je integreert er niet minder of meer door.
En racisten zien je toch altijd nog als allochtoon, met of zonder buitenlandse nationaliteit.

Zullen we verdonk ook even de uitslag mailen?
pi_31181209
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:34 schreef maniack28 het volgende:
Dan moeten we maar een oorlog starten tegen Marokko

Maar, je wordt dus verplicht Marokkaan, hoe controleren ze dat? En stel, iemand heeft ouders die nooit in Marokko terug zijn geweest (2e generatie) en die hebben geen Marokkaans paspoort, is die persoon dan wel Marokkaans als hij op vakantie gaat naar Marokko?
dat is een goeie. ik heb met tegenzin een paspoort gekregen en een Marokkaanse ID-kaart.
weet je wat ik denk? dat Marokko de andere paspoorten niet erkent, alleen de Marokkaanse.
dat is de reden en het probleem.

Iemand vroeg nog: hoe weten ze of je (oorspronkelijk) Marokkaan bent?
je achternaam
en hoe dwingen ze je?
er wordt een boekje bijgehouden met de gegevens van de kinderen.
en die moet je in je bezit hebben. (niet op zak natuurlijk. alleen als het nodig is.)
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:36:29 #74
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31181586
Oftewel we moeten de Marokkaanse regering eens flink onder druk zetten.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:36:54 #75
81237 releaze
best of both worlds
pi_31181596
ik heb ooit een marokkaans-nederlandse collega gehad die in princiepe helemaal vernederlandst was en maar een voordeel uit haar marokkaanse nationaliteit ging halen, ze was "ergens" moslim (niet hoofddoekjes moslim, maar wel moslim genoeg.. of is dat islamitisch?) anyways.. in marokko krijg je een permanent graf, en in nederland niet. Dan word je op een gegeven moment na 20 jaar in een massagraf gelegd. Aangezien zij niet wilt dat er na haar dood aan haar lichaam gezeten wordt (de ziel zal daarin weer wederkeren geloof ik) wilt ze in marokko begraven worden, voor de rest heeft ze niet ontzettend veel met het land (wel meer dan wij natuurlijk)

haar zus is ooit met een marokkaan in marokko getrouwd, en ook weer gescheiden. ze heeft daar wel een dochtertje van. daarna is ze in nederland getrouwd met een marokkaan, ook een vernederlandste jongeman. let, deze mensen zijn allemaal hollanders.

paar jaar terug gingen ze gezellig met zn allen op vakantie, wordt het vrouwtje bij de grens opgepakt, onder oog van 7jarig kind. Mama moest de bak in. Waarom? Dr exman, die connecties en geld had, had dat zo geregeld. Hij vond de scheiding onwettig (hij wilde er gewoon terug), dus had ze iets illegaals begaan om hem te ontvluchten en een ander te huwen.

Ze heeft drie weken in de bak gezeten. Haar familie hier in nederland met de ambassade enzo gesproken "sorry, we kunnen niks voor dr betekenen, naast nederlandse is ze ook marokkaan en valt ze ook onder hun wet" oid. Dat slikte de familie niet. Ze heeft toen voor de nederlandse wet compleet afstand moeten doen van haar marokkaanse nationaliteit (niet dat dat mogelijk is) maar dat ze zich enkel en alleen staatsburger van nederland voelt. Haar eigen roots moeten verloochenen. Toen kreeg ze rechtshulp vanuit nederland en was het klusje binnen 3 dagen opgelost.

Was echt een ernstig zieke situatie. Ze heeft het ook helemaal gehad met Marokko. Nooit meer wil ze terug en ze wilt dr kind het ook behoeden. Zij is ook marokkaanse van geboorte en ze vindt het gevaarlijk. Die vader van d'r kan er straks ook van alles flikken....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')