Duidelijk mag zijn dat geen enkele toetreding zo omstreden zou zijn als die van Turkije. Helaas gaat de Europese-elite gewoon verder met hun ideologie. De Nederlandse partijen stelden o.a. in aanloop naar het referendum over de 'grondwet' dat onderhandelingen niet zonder meet zouden leiden tot een lidmaatschap. Nu blijkt dat dus wel het geval te zijn.quote:BRUSSEL Het is onzeker of de EU maandag de onderhandelingen met Turkije over toetreding kan beginnen. Bij vooroverleg tussen de EU-ambassadeurs bleef de EU vandaag verdeeld over de uitgangspunten bij de onderhandelingen.
Oostenrijk wil laten vastleggen dat de onderhandelingen niet automatisch tot toetreding leiden. Voor Turkije is dat onaanvaardbaar. Oostenrijk vindt dat Kroatië net zo veel kans moet maken als Turkije. Andere EU-landen vinden dat Kroatië niet aan de criteria voldoet.
De ministers van buitenlandse zaken van de EU komen zondagavond bijeen voor spoedberaad.
Alleen mensen met ideeen over terrorisme, multicultuur e.d. die het daglicht niet kunnen verdragen zijn vóór de toetreding, ook als diverse misstanden niet worden opgelost. Zoals de Armeense genocide.quote:Op zondag 2 oktober 2005 14:57 schreef HiZ het volgende:
Turkije hoort wel bij Europa.
ik denk eerder dat de VS voor toetreden is van Turkije omdat ze zo indirect een stem krijgen in het beleid van de EUquote:Op vrijdag 30 september 2005 19:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Turkije hoort niet bij Europa!!!
Misschien zie ik spoken maar de VS is bv voorstander van toetreding van Turkije bij de EU.
De VS weten dat dit de doodsteek van de EU zal zijn waardoor de VS weer apart zaken kan doen met de EU landen zonder dat de EU zich daar mee gaat bemoeien.
Echt, ik zie de bui al hangen.
Men mag me nu voor doemdenker uitmaken daar zit ik echter niet mee. Ik vrees dat dit een heel denkbaar scenario is op wereldvlak.
De VS wil via Turkije haar invloed in het midden-oosten versterken. De toekomst brengt zeker conflicten met China en India over olie, dan is het inderdaad handiger om een pro-westerse vertegenwoordiging vanuit Turkije te hebben.quote:Op zondag 2 oktober 2005 18:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik denk eerder dat de VS voor toetreden is van Turkije omdat ze zo indirect een stem krijgen in het beleid van de EU
De Armeense 'genocide' heeft betrekking op een gebeurtenis van 90 jaar terug. Dat hoeft niet te worden opgelost.quote:Op zondag 2 oktober 2005 15:05 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Alleen mensen met ideeen over terrorisme, multicultuur e.d. die het daglicht niet kunnen verdragen zijn vóór de toetreding, ook als diverse misstanden niet worden opgelost. Zoals de Armeense genocide.
Gedane zaken nemen geen keer, helaas, maar men kan in Turkije de genocide wel erkennen en waar mogelijk de nabestaanden een symbolisch bedrag in handen geven. Als dàt al teveel gevraagt is vraag ik mij (en velen met mij) ernstig af waar de rest van de samenwerking vandaan moet komen. Deze kwestie is voor mij en vele anderen met mij een indicatie dat Turkije bijbedoelingen heeft bij de aansluiting bij de EU. Het Turks nationalisme (en met nationalisme is uiteraard niets mis waar het de nationale eenheid garandeerd) is te sterk om als factor uit te sluiten en ik vrees ook dat uit deze Turks-nationalistische gedachte Erdogan's opmerking met democratie als busdienst, nog steeds van kracht is.quote:Op zondag 2 oktober 2005 22:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
De Armeense 'genocide' heeft betrekking op een gebeurtenis van 90 jaar terug. Dat hoeft niet te worden opgelost.
niet 1 land in de EU is islamitisch, turkeije is dat welquote:Op zondag 2 oktober 2005 14:57 schreef HiZ het volgende:
Turkije hoort wel bij Europa.
Een 90 jaar oude genocide doet er ook niet zo veel toe. Het is meer een politiek correcte strohalm die door politici wordt aangegrepen om moeilijk te doen.quote:Op zondag 2 oktober 2005 23:26 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik vind het echt verbazingwekkend dat HiZ, die vaak veel harder is voor misstanden binnen de Islam dan menig Nederlander en met wie ik het daarbuiten vaak best eens kan zijn, toch deze genocide ontkent. Ik kan het niet met elkaar rijmen.
Merkwaardig dat Oostenrijk de enige lijkt die dit standpunt heeft. Ik denk dat de meerderheid van de Europese bevolking er ook zo over denkt.quote:Apart overleg Britse EU-voorzitter met Oostenrijk
Gepubliceerd op zondag 02 oktober 2005
LUXEMBURG (ANP) - De Britse minister van Buitenlandse Zaken en huidig EU-voorzitter Straw heeft zondagavond in Luxemburg apart overleg gevoerd met zijn Oostenrijkse collega Plassnik. Het overleg werd rond 23.30 uur beëindigd.
Zo hopen ze Wenen te vermurwen toch in te stemmen met de start van onderhandelingen met Turkije over lidmaatschap van de Unie. Dat heeft de Britse minister van Europese Zaken Alexander zondagavond meegedeeld.
Daarna heeft Straw alle Europese ministers weer aan tafel geroepen. Volgens bronnen rondom de onderhandelingen is het de bedoeling over een tekst te gaan spreken. Concrete tekstvoorstellen lagen zondagavond echter nog niet op tafel.
Noodzakelijkerwijs
Volgens dezelfde bronnen waren eerder op de avond ,,de problemen met Oostenrijk nog vrij groot''. Oostenrijk wil dat de onderhandelingen met Turkije niet noodzakelijkerwijs leiden tot EU-lidmaatschap. Ook een speciaal partnerschap zou de uitkomst kunnen zijn.
Verder wil Oostenrijk preciezer omschreven zien dat Turkije niet bij de EU kan als de ,,opnamecapaciteit'' van de Europese instellingen onvoldoende is. Dat is een achterpoort voor Oostenrijk om Turkije alsnog te weigeren als tijdens onderhandelingen blijkt dat het water tussen Brussel en Ankara te diep is. Oostenrijk kampt met groot binnenlands verzet tegen Turks lidmaatschap van de EU.
Volgens de Finse minister van Buitenlandse Zaken Tuomioja is er ,,momenteel geen consensus''. De gesprekken tussen EU-ministers in Luxemburg over Turkije zouden volgens hem tot diep in de nacht kunnen duren.
Omdat ze de uitslag vrezen?quote:Op maandag 3 oktober 2005 01:03 schreef McCarthy het volgende:
waarom houden we hier eigenlijk geen referendum over?
Omdat er over geen een land tot nu toe een referendum is geweest? Om dat een referendum houden over Turkije dan misschien met twee maten meten is?quote:
ik meet alleen met twee maten als een land dat er bij komt ook met twee maten rekent. turkije dus.quote:Op maandag 3 oktober 2005 01:27 schreef Dreamscape het volgende:
[..]
Omdat er over geen een land tot nu toe een referendum is geweest? Om dat een referendum houden over Turkije dan misschien met twee maten meten is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |