Tja, er zit wat in.. ook weer niet misschien.
Want wie bepaalt wat slim is of niet?
Als je mee kan komen met de massa? Of als je het op je eigen manier doet?
Als je geboren bent bij rijke ouders (idd), de mogelijkheden/opties hebt en eerder afgestudeerd bent? Of is het simpelweg (half en vaak) een kwestie van geluk? Als je zwakzinnig bent of als je diepzinnig bent, waar ligt het verschil? Als je gelukkig bent en/of ongelukkig bent? Ik zou nl bijna zeggen dat sommige minder intelligente mensen supergelukkig zijn en/of kunnen zijn en een intelligent iemand ongelukkig. Wie is er dan slimmer, de eerste of de laatste, lijkt mij de eerste dan weer.
Maargoed, zo kan men door blijven gaan.
Daarbij schijnt intelligentie dus écht en erg relatief te zijn, en heb je, schijnt, 8 verschillende vormen van intelligentie: van muziekslim t/m communicatieslim en ga zo maar door. De één kan lullen als brugman en de ander heeft een zeer goede motoriek of is spiritueel meer onderlegd. Und so weiter.
In die zin is intelligentie zo relatief.
Een meisje gister op mijn werk, we hadden het over armoede, geld, etc: 'maar wat als je niet slim geboren bent, dan kan je niet verder studeren?'. Ze vindt zelf dat ze niet slim is, maar ze kan koken als de beste, is erg verzorgend, ze tovert bij iedereen een glimlach op het gezicht, iedereen mag haar, en kan luisteren en praten tegelijk, wat haar ook zo zacht en mooi maakt (en nee, ben geen pot, maar is wel de waarheid). Ze is slim op haar manier.
En vandaag ging ik mezelf weer eens vergelijken met anderen, die en die hebben een mooi, groot huis, samenwonend, diertjes, kind in aankomst etc. De hele mikmak. En ik, een alleenstaande, arme student die nog telemarketing doet, wat in de catering werkt, liefde soms moeilijk vind (ja, ik denk/zie teveel), etc.
Maar toen kwam ik weer op wat mijn moeder mij vertelde.
Zij had 's middags Oprah ofzo gezien en dat ging over China. Waar ze maar 1 kind mogen hebben en het liefst, vraag me niet precies waarom, een jongetje. De weeshuizen zitten daar vol met meisjes. Ze worden aan hun lot overgelaten, krijgen een fles in hun mond gesodemieterd en 'normaal' lopen kunnen ze niet, ze schommelen met zijn allen maar wat heen- en weer. Plus daarbij hebben ze nog een soort van 'stervenskamer', volgens mij mams, waar ze net (weer?) een meisje in hadden gestopt, zonder water en eten, om daar dood te laten gaan. Haar ogen waren rood en opgezwollen, aldus mijn mams, van het huilen, wat ze al niet meer kon, dat ging meer van wat zachte uh uh geluiden. En ze overleed dan ook.
Zo ga je niet eens met dieren om!
En dan denk ik, er zijn altijd mensen die het beter hebben, maar ook mensen die het tig maal slechter hebben. Wat zeur ik! Dat meisje heeft er niet om gevraagd om zo geboren te worden, laat staan om op die manier te sterven. Vier jaar lang op de aardbodem geweest, en wat voor een 4 jaar heeft ze op de aardbodem mogen meemaken. Was ze slim? Is niet eens de issue hierin. Gewoon op de verkeerde plaats/tijd etc geboren. Of niet?
Danig offtopic misschien.
Maar vond dit wel een paar basisvragen die ik mezelf dan eerst afvraag of afvroeg, al dan niet weleens. Want in die zin is alles relatief. Of reïncarnatie bestaat, vast, iig heb ik genoeg moedervlekken
![]()
en van sommige vermoed ik ook dat ze hier eerder/langer vertoeven dan anderen. Maar juist die eerste hebben het vaak moeilijker, want als je vers(er) bent, lijkt mij dat je minder moeite hebt met dingen. Hoe langer/ouder etc hoe meer ervaringen je met jezelf meedraagt, hoe meer je moet/gaat toepassen, leren, loslaten, etc.
Plus zeiken we soms dus teveel, en gaan voorbij aan wat is.
Maargoed, wie weet heeft dat ook allemaal maar één doel of is dat voor één doel.
Eens opnieuw geboren te worden of niet meer gerycled te worden, om het zomaar te zeggen. Nirvana. Voordat het zover is, dus dat iedereen zover is, is het waarschijnlijk nog lang niet, gezien dat gebeuren met dat Chinese meisje dan niet was gebeurd, lijkt mij.
Onmenselijk?
Wie weet en dat is de vraag, wie weet zijn wij nog wel (lang) niet mens genoeg.
Maar dat is dan ook maar weer de vraag.
Tot zover mijn relaas, die soms slaat, noch wal noch pindakaas.
[ Bericht 1% gewijzigd door sweetgirly op 29-09-2005 18:30:52 ]