ik denk dat niet niemand van 20 jaar nog kleedgeld krijgt, en hoeveel het anders zou zijn? beetje moeilijk te zeggen. Maar het zal dan wel 100 euro per maand zijn, in iedergeval genoeg om uberhout un kleding stuk van te kopen anders stelt het ook niks voor.quote:Op zondag 25 september 2005 22:12 schreef Tjalle het volgende:
nou ik ben een thuiswonende hbo student, eerder kreeg ik het bankpasje van mijn ouders mee als ik kleren nodig had, ik ging eens in de 2-3 maanden kleren kopen meestal zo rond de 150 euro, ik werk 2 x in de week 8 uur per week. voor de rest zit ik op College of ben met mijn sport bezig ( Bodybuilding/fitness).
Nou wil mijn moeder ipv eens in de zoveel tijd het pasje mee te geven mij kleedgeld geven zon 25 euro per maand.
Nou vraag i kme af of dit veel of weinig is ... volgens mij wel weinig of ik heb het helemaal verkeerd en moet ik blij zijn dat ik geld krijg.
Waarschijnlijk krijgen ene hoop van jullie helemaal niks. wat zou een gemiddelde 20 jarige thuiswonende student als hij kleedgeld krijgt moeten krijgen? minimaal?
quote:Op zondag 25 september 2005 22:14 schreef Croupouque het volgende:
Dit moet gewoon een grap zijn.
nee 8 uur in de week typo sorryquote:Op zondag 25 september 2005 22:15 schreef IrisVrede het volgende:
lees ik het goed: werk je 16 uur in de week ?
Nou toen ik nog thuis woonde en geld ging verdienen moest ik kostgeld betalen en kleedgeld kreeg ik niet meer
soms als mijn mams in een goede bui was, kreeg ik nog wel eens wat maar ik betaalde verder alles zelf
agree..quote:Op zondag 25 september 2005 23:24 schreef ondeugend het volgende:
Volgens mij ben je een verwend nest.
Zijn ze ook wettelijk verplicht volgens mij hoor, om daaraan bij te dragen als ze kunnen. Als ze niet kunnen is het idee dat het door de stufi wordt gedekt.quote:Op maandag 26 september 2005 01:35 schreef erik-de-perik het volgende:
Is naar mijn mening nog steeds een deel van je opvoeding/ontwikkeling.
Bij ons is het nog niet zover, maar als ouder vind ik dat de stufi in eerste instantie voor de studie bedoeld is en niet als zakgeld. Wat daarnaast nog nodig is, dragen wij als ouders dan wel bij.quote:Op maandag 26 september 2005 01:49 schreef Sessy het volgende:
[..]
Zijn ze ook wettelijk verplicht volgens mij hoor, om daaraan bij te dragen als ze kunnen. Als ze niet kunnen is het idee dat het door de stufi wordt gedekt.
50 euro per week?quote:Op maandag 26 september 2005 11:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Bij ons is het nog niet zover, maar als ouder vind ik dat de stufi in eerste instantie voor de studie bedoeld is en niet als zakgeld. Wat daarnaast nog nodig is, dragen wij als ouders dan wel bij.
Vind één dag in de week werken dus ook wel zat. Kan de rest van de tijd aan de studie en ontspanning besteed worden. Ben persoonlijk van mening dat iemand van 20 jaar zo'n 50 euro per week te besteden moet kunnen hebben aan kleding en ontspanning. Dus wij zouden het aanvullen tot die hoogte.
Hey man, sommige mensen moeten wel zo veel uur draaien om hun studie te kunnen betalen. Ik weet ook wel dat het stereotype van de luie student niet voor niks bestaat, maar je kunt niet iedereen over een kam scheren.quote:Op maandag 26 september 2005 01:33 schreef speknek het volgende:
20-30 uur per week werken? Wat voor onzin studie doe jij nou weer.
Mijn oudste van 13 krijgt 100 euro per maand, voor kleding en zakgeld.quote:Op maandag 26 september 2005 11:20 schreef addie84 het volgende:
[..]
50 euro per week?ik wou dat ik dat te besteden had
Je oudste mag ook niet werken. Het geld moet ergens vandaan komen.quote:Op maandag 26 september 2005 12:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn oudste van 13 krijgt 100 euro per maand, voor kleding en zakgeld.
Hij zou al folders mogen bezorgen. Zat 13-jarigen hier in de buurt die dat doen.quote:Op maandag 26 september 2005 12:44 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Je oudste mag ook niet werken. Het geld moet ergens vandaan komen.
quote:Op zondag 25 september 2005 22:14 schreef Croupouque het volgende:
Dit moet gewoon een grap zijn.
Je kunt je ook afvragen of je als 13 jarige nou een mobiel moet hebben. Ok het kan handig zijn, maar als je 13 bent en elke maand 50 euro door heen jaagt, dan klopt er toch iets niet. Ik beschouw een mobiel voor een 13-jarige toch iets als een luxe. Maar goed, 100 euro voor een kind is zo gek niet, ook gezien alles tegenwoordig zo duur is. Daarnaast levert folders rondbrengen ook geen kapitaal op. Iemand van 20 is een ander verhaal, die verdient zo 8 euro per uur, en daar kan je toch goed mee leven. Anders moet je maar 6 weken in je vakantie werken, dat is toch al gauw 2000. Bijbaantje tijdens je studie, daarnaast nog stuffie, daar kan je redelijk goed mee leven.quote:Op maandag 26 september 2005 12:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij zou al folders mogen bezorgen. Zat 13-jarigen hier in de buurt die dat doen.
Die 100 euro is overigens zijn kinderbijslag. Daar moet hij dan ook echt alles van doen. Dus, bijvoorbeeld ook een bekeuring betalen. Als hij een mobieltje wil, dan mag hij dat zelf kopen, maar geen abbootje en alle kosten zijn voor hem. Vind 100 euro dan echt niet zo gek veel.
Hij gaat er trouwens ook heel zuinig mee om. Vind het een goede manier om te leren met geld om te gaan.
Hij heeft ook geen mobiel, vindt dat zelf ook zonde van het geld.quote:Op maandag 26 september 2005 12:59 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen of je als 13 jarige nou een mobiel moet hebben. Ok het kan handig zijn, maar als je 13 bent en elke maand 50 euro door heen jaagt, dan klopt er toch iets niet. Ik beschouw een mobiel voor een 13-jarige toch iets als een luxe. Maar goed, 100 euro voor een kind is zo gek niet, ook gezien alles tegenwoordig zo duur is.
Maar TS moet van het geld wat hij met die 8 uur werken verdient ook nog allerlei kosten betalen. Hij/zij houdt daar al weinig van over.quote:Iemand van 20 is een ander verhaal, die verdient zo 8 euro per uur, en daar kan je toch goed mee leven. Anders moet je maar 6 weken in je vakantie werken, dat is toch al gauw 2000. Bijbaantje tijdens je studie, daarnaast nog stuffie, daar kan je redelijk goed mee leven.
50 euro in de maand aan kledinggeld? Het is geen live-8 ofzoquote:Op maandag 26 september 2005 13:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij heeft ook geen mobiel, vindt dat zelf ook zonde van het geld.
[..]
Maar TS moet van het geld wat hij met die 8 uur werken verdient ook nog allerlei kosten betalen. Hij/zij houdt daar al weinig van over.
Ik ben van mening dat de ouders die aan zouden kunnen vullen tot 50 euro. Dus hetgeen TS zelf te besteden heeft, aanvullen. Misschien is die 25 euro dan al wel genoeg, misschien ook niet.
Ouders zijn dat uiteraard niet verplicht, overigens... (dat zou wat worden, zeg...)quote:Op maandag 26 september 2005 01:49 schreef Sessy het volgende:
[..]
Zijn ze ook wettelijk verplicht volgens mij hoor, om daaraan bij te dragen als ze kunnen. Als ze niet kunnen is het idee dat het door de stufi wordt gedekt.
Dat TS maar 8 uur werkt, is zijn eigen schuld, dan moet hij maar meer werken. Zo druk heb je het ook weer niet met de studie, dus beetje werken mag best. En verstandig omgaan met geld is ook een kunst.quote:Op maandag 26 september 2005 13:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij heeft ook geen mobiel, vindt dat zelf ook zonde van het geld.
[..]
Maar TS moet van het geld wat hij met die 8 uur werken verdient ook nog allerlei kosten betalen. Hij/zij houdt daar al weinig van over.
Ik ben van mening dat de ouders die aan zouden kunnen vullen tot 50 euro. Dus hetgeen TS zelf te besteden heeft, aanvullen. Misschien is die 25 euro dan al wel genoeg, misschien ook niet.
Niet alleen kleedgeld. Ook voor zaken als ontspanning, eens een bioscoopje, een cd'tje zo nu en dan. Vind dat dat toch moet kunnen.quote:Op maandag 26 september 2005 13:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
50 euro in de maand aan kledinggeld? Het is geen live-8 ofzo
Moest je daar kleren, schoenen e.d. voor kopen?quote:Op maandag 26 september 2005 13:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
50 euro in de maand aan kledinggeld? Het is geen live-8 ofzo
En trouwens, 100 euro in de maand voor een 13 jarige.
Ik kreeg net aan 5 of 10 gulden zakgeld per week ofzo, nog geen 10 jaar geleden.
En dat stopte op mn 16e.
Ik zeg ook niet dat het niet goed isquote:Op maandag 26 september 2005 12:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij zou al folders mogen bezorgen. Zat 13-jarigen hier in de buurt die dat doen.
Die 100 euro is overigens zijn kinderbijslag. Daar moet hij dan ook echt alles van doen. Dus, bijvoorbeeld ook een bekeuring betalen. Als hij een mobieltje wil, dan mag hij dat zelf kopen, maar geen abbootje en alle kosten zijn voor hem. Vind 100 euro dan echt niet zo gek veel.
Hij gaat er trouwens ook heel zuinig mee om. Vind het een goede manier om te leren met geld om te gaan.
Kun je niet lezen? Hij moet daar echt alles van doen. Alles wat wij eerst voor hem betaalden, moet hij nou zelf betalen.quote:Op maandag 26 september 2005 13:18 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ha, geez, wat zijn je uitgaven als 13-jarige. Ik kreeg een pak slaag als zakgeld!
Ik kreeg 40 gulden per maand en het antwoord is ja, nee, jaquote:Op maandag 26 september 2005 13:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Moest je daar kleren, schoenen e.d. voor kopen?
Moest je zelf sportkamp betalen?
Moest je zelf een nieuwe fietsband betalen als die vervangen moest worden?
Kijk, dit is nou eens een voorbeeld voor de jeugd! Dan hadden we ook niet zoveel hangjongeren in de stad. Jeugd die niks te doen heeft en maar bushokjes gaan vernielen.quote:Op maandag 26 september 2005 13:17 schreef Grimm het volgende:
je werkt je toch de tering in de vakantie's, zodat je geld om handen hebt de eerste paar maanden althans zo doe ik het altijd om vervolgens elk baantje aan te nemen die d'r is.
mijn ouders geven mij soms ook wel n's wat geld of ze springen bij maar kleedgeld en zakgeld krijg ik al niet meer sinds ik 14 ben ofzo, maar ik heb dan ook altijd baantjes gehad
Dat zeg ik toch. Je ouders zijn verplicht je kosten voor levensonderhoud en studie te dragen. Dat staat in de wet, tot je 21ste moeten ze je nog onderhouden (alhoewel tussen je 18de en 21ste minder dan voor je 18de, en na je 21 kan het zijn dat ze dat nog moeten als je gehandicapt bent)quote:Op maandag 26 september 2005 11:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Bij ons is het nog niet zover, maar als ouder vind ik dat de stufi in eerste instantie voor de studie bedoeld is en niet als zakgeld. Wat daarnaast nog nodig is, dragen wij als ouders dan wel bij.
Ik denk niet dat ze dan echt leren met geld om te gaan. Het geld dat ze dan krijgen is namelijk alleen maar bestemd voor leuke dingen. Onze zoon moet ook geld uitgeven aan noodzakelijke dingen. Hij moet dus leren om keuzes te maken. Als hij dat goed doet, heeft hij straks leuk wat gespaard. En als hij er op den duur een baantje bijneemt gaat het nog harder. Wie weet, kan hij op zijn 18de een leuk autootje kopen.quote:Op maandag 26 september 2005 13:20 schreef Phoenixjuh het volgende:
Je kan ook gewoon weinig geld geven, en bij speciale zaken extra geld geven. Dus laten we zeggen 20 euro per maand als zakgeld. Wanneer je kind naar de bios wilt, dan een paar euros om daar heen te gaan. Als je kind kleding nodig heeft, dan betaal je die, etc.
Knap, ik kreeg zo'n 27 jaar geleden ook 10 gulden in de week. En dat was voor uitgaan, zwemmen, popfoto e.d.quote:Op maandag 26 september 2005 13:22 schreef addie84 het volgende:
[..]
Ik kreeg 40 gulden per maand en het antwoord is ja, nee, ja
Ik zeg ook niet dat je het verkeerd doet, volgens mij doe je het best goed als ouders zijnde. Kinderen moeten leren met geld om te gaan. Als je tegenwoordig kijk hoeveel jongeren nu al schulden heeft en hoeveel zij per maand uitgeven aan merkkleding, dan geef ik de ouders toch de schuld.quote:Op maandag 26 september 2005 13:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze dan echt leren met geld om te gaan. Het geld dat ze dan krijgen is namelijk alleen maar bestemd voor leuke dingen. Onze zoon moet ook geld uitgeven aan noodzakelijke dingen. Hij moet dus leren om keuzes te maken. Als hij dat goed doet, heeft hij straks leuk wat gespaard. En als hij er op den duur een baantje bijneemt gaat het nog harder. Wie weet, kan hij op zijn 18de een leuk autootje kopen.
Trouwens, als hij 18 is, krijgt hij dit niet meer. Dan moet hij het in principe zelf verdienen. Studeert hij en werkt hij één dag in de week, dan vullen we zijn zakgeld, zoals ik al eerder zei, aan tot 50 euro per week.
(Maar goed, dat is hoe ik er nu over denk. Dat duurt nog 5 jaar.)
toen ik 13 was, redde ik dat zat hoorquote:Op maandag 26 september 2005 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Knap, ik kreeg zo'n 27 jaar geleden ook 10 gulden in de week. En dat was voor uitgaan, zwemmen, popfoto e.d.
Vroeger had ik nooit geld, hooguit 5 euro in mijn beurs, en dan moet ik daar wel heel zuinig op zijn. Maar als ik echt geld nodig heb voor sommige dingen, zoals een buskaart of kleding, dan kreeg ik het geld wel, maar alleen wanneer het echt nodig is.quote:Op maandag 26 september 2005 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Knap, ik kreeg zo'n 27 jaar geleden ook 10 gulden in de week. En dat was voor uitgaan, zwemmen, popfoto e.d.
Wow, zo dus, dat hij echt alles moet betalen, en niet alleen de leuke dingen.quote:Op maandag 26 september 2005 13:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Kun je niet lezen? Hij moet daar echt alles van doen. Alles wat wij eerst voor hem betaalden, moet hij nou zelf betalen.
En hij zal, als hij zuinig is, er echt wel wat van over houden. Als hij dat dan spaart, kan hij er weer wat leuks van doen. Het is in elk geval leerzaam. Bovendien is het gewoon ZIJN kinderbijslag.
Artikel 395a, boek 1 Burgerlijk Wetboekquote:Op maandag 26 september 2005 13:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ouders zijn dat uiteraard niet verplicht, overigens... (dat zou wat worden, zeg...)
Kan je uberhaupt die hele kinderbijslag niet op een spaarrekening dumpen, en het kind een klein bedrag zakgeld per maand uitgeven. Zo hou je meer geld over, lijkt me.quote:Op maandag 26 september 2005 13:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Kun je niet lezen? Hij moet daar echt alles van doen. Alles wat wij eerst voor hem betaalden, moet hij nou zelf betalen.
En hij zal, als hij zuinig is, er echt wel wat van over houden. Als hij dat dan spaart, kan hij er weer wat leuks van doen. Het is in elk geval leerzaam. Bovendien is het gewoon ZIJN kinderbijslag.
Dat is dan ook de reden dat wij voor deze manier hebben gekozen. Jong geleerd, is oud gedaan. Vanaf 12 jaar krijgen ze tegenwoordig een pinpas bij hun jongerenrekening (rabo). Ze kunnen hier niet in het rood, dus dat is dan ook weer een geruststelling.quote:Op maandag 26 september 2005 13:30 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je het verkeerd doet, volgens mij doe je het best goed als ouders zijnde. Kinderen moeten leren met geld om te gaan. Als je tegenwoordig kijk hoeveel jongeren nu al schulden heeft en hoeveel zij per maand uitgeven aan merkkleding, dan geef ik de ouders toch de schuld.
Huh? En wie betaalt zijn kleding dan? Wij weer? Hou ik echt niet meer over.quote:Op maandag 26 september 2005 13:34 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Kan je uberhaupt die hele kinderbijslag niet op een spaarrekening dumpen, en het kind een klein bedrag zakgeld per maand uitgeven. Zo hou je meer geld over, lijkt me.
Mijn reactie ging over kleedgeld. Dat zijn ouders uiteraard niet verplicht te betalen.quote:Op maandag 26 september 2005 13:34 schreef Sessy het volgende:
[..]
Artikel 395a, boek 1 Burgerlijk Wetboek
lid 1
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt
lid 2
(dat stiefouders dat ook zijn)
Dat snap ik ook, maar het is geen verplichting een bepaald bedrag aan je kind te schenken. Het kan bijvoorbeeld ook in natura.quote:Op maandag 26 september 2005 16:18 schreef Sessy het volgende:
Levensonderhoud houdt ook in dat je niet naakt rondloopt hoor. Maar dat kan waarschijnlijk al van een tientje per maand, gok ik.
Tja, we matsen hem wel met het kamp. Doen we 50/50. Kost al gauw zo'n 40 euro, 4 dagen op kamp.quote:Op maandag 26 september 2005 13:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wow, zo dus, dat hij echt alles moet betalen, en niet alleen de leuke dingen.
Dus ook alle kleding, kampen, etc.
Dan vind ik het wel goed, complimenten
En je kind zelf voor alles laten werken wil absoluut niet zeggen dat het kind zo beter met geld om leert gaan dan wanneer je hem financieel steunt. Het omgekeerde kan zelfs het geval zijn, dat hangt helemaal af van zoveel andere variabelen.quote:Op maandag 26 september 2005 13:30 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je het verkeerd doet, volgens mij doe je het best goed als ouders zijnde. Kinderen moeten leren met geld om te gaan. Als je tegenwoordig kijk hoeveel jongeren nu al schulden heeft en hoeveel zij per maand uitgeven aan merkkleding, dan geef ik de ouders toch de schuld.
Klopt, maar mijn persoonlijke ervaring is toch wel dat verreweg de meeste mensen meer gingen nadenken toen ze het geld van hun eigen krantenwijkje gingen uitgeven, dan toen ze het geld van pappie en mammie uitgaven. Maar het is absoluut geen garantie dat het goed gaat, weet ik ook wel.quote:Op maandag 26 september 2005 18:58 schreef KreKkeR het volgende:
En je kind zelf voor alles laten werken wil absoluut niet zeggen dat het kind zo beter met geld om leert gaan dan wanneer je hem financieel steunt. Het omgekeerde kan zelfs het geval zijn, dat hangt helemaal af van zoveel andere variabelen.
werkt best goed iddquote:Op maandag 26 september 2005 13:49 schreef Gia het volgende:
Maar tuurlijk, het is reuze gemakkelijk om alles te regelen voor je kind tot hij 18 is en dan verwachten dat hij goed met geld om kan gaan!!! Zal wel werken!
Aan de andere kant hebben kinderen die al vroeg zelf werken vaak ook meer geld ter beschikking dan kinderen die het moeten doen met zakgeld. Dit terwijl de vaste lasten laag zijn omdat ze nog thuis wonen. In zo´n geval kunnen deze kinderen veel meer gewend te zijn te kopen wat ze willen dan de kinderen die het moeten doen met zakgeld.quote:Op maandag 26 september 2005 19:03 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn persoonlijke ervaring is toch wel dat verreweg de meeste mensen meer gingen nadenken toen ze het geld van hun eigen krantenwijkje gingen uitgeven, dan toen ze het geld van pappie en mammie uitgaven. Maar het is absoluut geen garantie dat het goed gaat, weet ik ook wel.
Dat viel me ook op, in mijn klas (2ejaars HBO) zitten veel mensen die de hele studie betaald krijgen door de oudersquote:Op maandag 26 september 2005 20:36 schreef Het_Biertje het volgende:
Ondertussen krijgt het meerendeel van de posters een studie van 2000 euro betaald door hun ouders maar dat vergeten ze voor het gemak even![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |