abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30933654
pi_30933678
Ik krijg 50 euro per maand aan kleedgeld, ik ben 19 en een thuiswonende wo-studente, maar ik doe dan ook 2 studies en haal netjes al m'n studiepunten, ik werk niet, omdat dit van m'n moeder niet mag. Jij werkt er natuurlijk nog wel bij. Plus, een deel van dat kleedgeld gaat op aan printkosten en zo voor de studie. Ik houd niet bij hoe veel dat is, maar we weten allemaal denk ik wat dat allemaal zo'n beetje kost, nu bijna alles electronisch gaat.

Ik krijg daarnaast nog zakgeld (belkosten a 4 euro p/m, dansavonden a 2 euro p/wk, training a 3 euro p/wk, koffie en heel soms eten op school (6-7 euro p/wk), drankjes bij de dansavonden (wat meer een uitgaanskarakter draagt dan echt sporten), makeup, m'n religie, cadeautjes voor verjaardagen e.d.), maar dat is omdat ik het huishouden thuis doe, omdat m'n moeder en haar vriend daar te fokking lui voor zijn. Ik vertelde laatst aan iemand dat m'n moeder alleen pannekoekken en macaroni kan maken, die avond kwam ik thuis, en had m'n moeder een hele pan macaroni laten verkolen... Ze had de batterijtjes uit de rookmelder moeten halen. Ik vermoed dat jij thuis niet ZO veel doet.

25 euro per maand is weinig, maar op zich kun je je dan nog best presentabel kleden. Alleen merkkleding kun je dan wel vergeten - je zult dan toch echt naar de C&A tegen het einde van de vlaggetjesweken (30-50-60% korting) moeten. En verder, tsja, wat heb je echt nodig, 1 paar zomerschoenen, 1 paar winterschoenen (liefst allebei in 't zwart zodat het overal bij past) en 1 paar sportschoenen. Dat is best te doen hoor. Of je gaat gewoon wat meer werken. Dan kan het zijn dat je een hobby moet laten vallen. Of je bespaart op een of andere grote kostenpost. Maar 't is kiezen of delen.

De stufi komt wel op m'n rekening, maar dat is maar 1600 per jaar, het collegegeld is 1496, en aan boeken heb ik alleen het eerste semester al 450 euro besteed (2 studies is duurder in boeken, niet in collegegeld) Hoe ik dat met de rest van de boeken ga doen weet ik nog niet. Waarschijnlijk vakantiewerk.

[ Bericht 29% gewijzigd door Sessy op 26-09-2005 01:16:37 ]
pi_30933833
Ik ben 22 doe een HBO studie en betaal alles zelf.
Ik moet zelfs nog kostgeld betalen.....

(moet er wel bijzeggen dat ik ook de maximum aanvullende beurs krijg welke neerkomt op +- 270 studiefinanciering de maand)
Do what you love, love what you do!
  maandag 26 september 2005 @ 01:14:16 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_30933882
Kan het gebash een beetje minderen?
Kleedgeld klinkt inderdaad een beetje sneu, maar voor iemand die z'n eigen studie betaalt is een toelage van z'n ouders heel normaal. Let wel, de meeste mensen krijgen hun studie betaald door hun ouders.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_30934057
Dus je werkt verd*mme 8 uurtjes per week, en de rest van de week zit je op college of je gaat fitnessen? Wat voer jij in godsnaam uit. Ik werk 20-30 uren per week en studeer ook nog eens aan de universiteit, en dan heb ik nog tijd voor sport en dat soort dingen. Maar jij hebt al te druk met je zielige 8 uurtjes per week. Blijkbaar ga je in de zomervakantie ook nog eens 6 weken op vakantie, omdat werken te zwaar voor je is. Voor niks gaat de zon op, blijf maar op je luie reet zitten en wachten totdat je geld krijgt van je ouders.

En inderdaad, wat kan jij nou doen dat jouw ouders zo vrijgevig zijn (25 euro per maand is blijkbaar vrijgevig). Nou ik kan je vertellen wat je kan doen! Om te beginnen: niet zo zielig doen om meer te vragen aan je ouders.
  maandag 26 september 2005 @ 01:33:44 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_30934180
20-30 uur per week werken? Wat voor onzin studie doe jij nou weer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_30934199
ik krijg (ben met mijn 2e studie bezig) nog steeds al mijn kosten voor mijn studie betaald. Mijn verzekering wordt ook betaald. Verder werk ik 20 a 30 uur in de week wat ik allemaal voor me zelf kan uitgeven. Heb een dure auto waar ik 200 euro in de maand aan kwijt ben (minimaal). Soms krijg ik wat kleding van mijn ouders maar das slechts een paar keer per jaar.
Ik weet het, ik ben verwend. Wil er ook niet mee opscheppen (mijn vriendin heeft het tegenovergestelde). Maar ik zou niet gaan klagen als ik geen kleding zou krijgen, ik beschouw dat als extraatje.
Overigens vind ik wel dat, mits je ouders het kunnen veroorloven, je studie mogen betalen. Is naar mijn mening nog steeds een deel van je opvoeding/ontwikkeling.
pi_30934228
Kleedgeld? Come on! Ik krijg helemaal niks, betaal mijn boeken en collegegeld zelf, en werk meer dan 20 uur in de week om mijn studie te kunnen betalen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_30934288
De TS is al pleite, hoor...

De waarheid is 'm te hard...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_30934334
quote:
Op maandag 26 september 2005 01:35 schreef erik-de-perik het volgende:
Is naar mijn mening nog steeds een deel van je opvoeding/ontwikkeling.
Zijn ze ook wettelijk verplicht volgens mij hoor, om daaraan bij te dragen als ze kunnen. Als ze niet kunnen is het idee dat het door de stufi wordt gedekt.
pi_30934508
Niet zo geprikkeld reageren, want je hebt er zelf een raar berichtje van gemaakt.

Maar wat het gemiddelde is? Dat is bij iedereen verschillend natuurlijk.
Sommige ouders hebben een inkomen van 9000 per maand en sommige van 1200 euro.
Die van 9000 euro zouden je zomaar 1000 euro pe rmaand kunnen geven, die van 1200 natuurlijk niet.
Dan heb je ook nog de mening van je ouders.
Het ene paar is er erg voor dat hun kind zelf geld verdient en voelt hoe het is om hard voor je centen te werken, terwijl andere ouders hun kindje graag verwennen, die komen dit soort reacties dan tegen van hun kinderen, haha

Kortom, er is geen gemiddelde, je zal er zelf uit moeten komen met je ouders.

Maar wees blij met die 25 euro en dat je nog thuis mag wonen, ik had dat niet hoor op m'n 20e
  maandag 26 september 2005 @ 09:08:32 #32
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_30936489
Je ouders vangen ook geen kinderbijslag meer voor vanaf het moment dat jij stufi ontvangt! Dus je moet al blij zijn als je iets krijgt van ze. Je werkt toch? Dus kan je zelf je kleding kopen!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_30937793
Ik vind het helemaal niet vreemd dat TS dit vraagt. Als hijzelf zijn studiekosten moet betalen en ook zijn verzekering vind ik het helemaal niet vreemd dat hij een tegemoetkoming krijgt voor zijn kleding. Er zijn kennelijk een hoop mensen in dit topic die niks kregen. In plaats van je jalouzie op TS te richten kan je ook proberen een nuttige bijdrage te leveren.

Ik heb ook mijn studie lang geld van mijn ouders gehad. Ik kreeg niet echt kleedgeld maar wel een maandelijkse bijdrage. Als ik thuiswoonde zo'n 50 a 75 Euro in de maand. Als ik uitwonend was kreeg ik zo'n 250 Euro p maand. Mijn ouders betaalden ook mijn verzekering en studiekosten.
Ik werkte niet naast mijn studie.

Voordat een aantal mensen hier dingen gaan omdraaien, bij mij was de studiedruk dusdanig dat ik niet heb kunnen werken. Alleen de eerste paar maanden van mijn studie heb ik gewerkt. Toen ging ik vrij snel naar het buitenland. Als ik dan terug was in Nederland voor een paar maanden had ik het zo druk dat ik geen tijd had om te werken. Of was ik bezig met stagelopen.

Het Nibud heeft berekend dat scholieren per maand gemiddeld 50 Euro aan kleding kwijt zijn. Zij vinden 40 Euro kleedgeld een minimum. Let op dit betreft scholieren! Maqar als ik jou was zou ik kijken wat mijn uitgaven aan kleding zijn, en in overleg proberen gezamelijk tot een bedrag te komen.
  maandag 26 september 2005 @ 11:12:49 #34
3542 Gia
User under construction
pi_30939004
quote:
Op maandag 26 september 2005 01:49 schreef Sessy het volgende:

[..]

Zijn ze ook wettelijk verplicht volgens mij hoor, om daaraan bij te dragen als ze kunnen. Als ze niet kunnen is het idee dat het door de stufi wordt gedekt.
Bij ons is het nog niet zover, maar als ouder vind ik dat de stufi in eerste instantie voor de studie bedoeld is en niet als zakgeld. Wat daarnaast nog nodig is, dragen wij als ouders dan wel bij.

Vind één dag in de week werken dus ook wel zat. Kan de rest van de tijd aan de studie en ontspanning besteed worden. Ben persoonlijk van mening dat iemand van 20 jaar zo'n 50 euro per week te besteden moet kunnen hebben aan kleding en ontspanning. Dus wij zouden het aanvullen tot die hoogte.
pi_30939194
quote:
Op maandag 26 september 2005 11:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Bij ons is het nog niet zover, maar als ouder vind ik dat de stufi in eerste instantie voor de studie bedoeld is en niet als zakgeld. Wat daarnaast nog nodig is, dragen wij als ouders dan wel bij.

Vind één dag in de week werken dus ook wel zat. Kan de rest van de tijd aan de studie en ontspanning besteed worden. Ben persoonlijk van mening dat iemand van 20 jaar zo'n 50 euro per week te besteden moet kunnen hebben aan kleding en ontspanning. Dus wij zouden het aanvullen tot die hoogte.
50 euro per week? ik wou dat ik dat te besteden had
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
pi_30940215
quote:
Op maandag 26 september 2005 01:33 schreef speknek het volgende:
20-30 uur per week werken? Wat voor onzin studie doe jij nou weer.
Hey man, sommige mensen moeten wel zo veel uur draaien om hun studie te kunnen betalen. Ik weet ook wel dat het stereotype van de luie student niet voor niks bestaat, maar je kunt niet iedereen over een kam scheren.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 12:14:26 #37
43556 miss_dynastie
pi_30940461
Hoeveel StuFi krijg je? Minimum? Dan eens met je ouders praten, om ze een bijdrage te laten leveren. Ik zou daar niet het woord 'kleedgeld' aan hangen, maar bijdrage in levensonderhoud. Krijg je dat al van de IBG, dan heb je niets te miepen en zou ik die 25 euro van harte aanpakken
  maandag 26 september 2005 @ 12:25:46 #38
3542 Gia
User under construction
pi_30940751
quote:
Op maandag 26 september 2005 11:20 schreef addie84 het volgende:

[..]

50 euro per week? ik wou dat ik dat te besteden had
Mijn oudste van 13 krijgt 100 euro per maand, voor kleding en zakgeld.
pi_30941122
quote:
Op maandag 26 september 2005 12:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn oudste van 13 krijgt 100 euro per maand, voor kleding en zakgeld.
Je oudste mag ook niet werken. Het geld moet ergens vandaan komen.
  maandag 26 september 2005 @ 12:47:32 #40
3542 Gia
User under construction
pi_30941171
quote:
Op maandag 26 september 2005 12:44 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Je oudste mag ook niet werken. Het geld moet ergens vandaan komen.
Hij zou al folders mogen bezorgen. Zat 13-jarigen hier in de buurt die dat doen.

Die 100 euro is overigens zijn kinderbijslag. Daar moet hij dan ook echt alles van doen. Dus, bijvoorbeeld ook een bekeuring betalen. Als hij een mobieltje wil, dan mag hij dat zelf kopen, maar geen abbootje en alle kosten zijn voor hem. Vind 100 euro dan echt niet zo gek veel.
Hij gaat er trouwens ook heel zuinig mee om. Vind het een goede manier om te leren met geld om te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')