en dan wat minder azijn?quote:Op zondag 25 september 2005 16:32 schreef floopzz het volgende:
klein beetje citroensap toevoegen.. erg lekker
dan zou ik het zeker eens proberen!quote:Op zondag 25 september 2005 16:33 schreef electricity het volgende:
interessant. ik houd niet zo van fabrieksmayo
met mijn lijn is niets misquote:Op zondag 25 september 2005 16:38 schreef Muck het volgende:
[..]
dan zou ik het zeker eens proberen!
het is zo lekker dik en romig... mmm!
wel heel slecht voor de lijn trouwens...![]()
Ja, niet zo vaak ivm de houdbaarheid. Uit een pot is net iets makkelijker natuurlijk.quote:Op zondag 25 september 2005 16:18 schreef Muck het volgende:
Nu ben ik benieuwd, maken jullie weleens zelf mayonaise, en zo ja, hoe?
in de koelkast denk ik toch wel een dag of 2, 3quote:Op zondag 25 september 2005 21:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Hoe lang is die eigen gemaakte mayonaise eigenlijk houdbaar?
ivm het rauwe ei wat er in zit enzo
ja dat heb ik ook gezien!quote:Op zondag 25 september 2005 23:09 schreef Kos het volgende:
Even tussendoor: Ik zag laatst een Amerikaans Eetwedstrijd Programma op tv. Die hadden een wedstrijd mayonaise eten. 1 gast at 3,5 kilo mayo... ik geloof dat die nu echt dood moet zijn of minstens zijn toiletpot opnieuw mag gaan glazuren... Dat is niet heel gezond geloof ik.
wat gek zeg!quote:Op zondag 25 september 2005 23:11 schreef NoSigar het volgende:
Ik heb het een paar keer gemaakt, met de staafmixer en het is nog nooit gelukt. Altijd begon het op een gegeven moment te schiften, na een aardig begin. Heel voorzichtig goot c.q. druppelde ik telkens olie erbij. Bovendien duurde het blijkbaar veel te lang, de staafmixer was inmiddels erg warm/heet geworden.
onzin. Of ik moet een magische staafmixer hebben (15 euro bij de mediamarkt...).quote:Op maandag 26 september 2005 00:03 schreef Euc- het volgende:
staafmixer gaat te snel, en gaat daarna direct de schift in.
Niks onzin, het is zo. Of je moet met korte stoten gaan werken, maar dan ook echt HELE korte stoten. Als je hem steeds aan laat gaat hij de schift in.quote:Op maandag 26 september 2005 01:29 schreef Dandelion het volgende:
[..]
onzin. Of ik moet een magische staafmixer hebben (15 euro bij de mediamarkt...).
Primaquote:Op maandag 26 september 2005 09:19 schreef Euc- het volgende:
[..]
Niks onzin, het is zo. Of je moet met korte stoten gaan werken, maar dan ook echt HELE korte stoten. Als je hem steeds aan laat gaat hij de schift in.
dat is het wel!quote:Op maandag 26 september 2005 07:55 schreef NoSigar het volgende:
Maar goed, als het toch niet te eten is mis ik weinig.![]()
misschien een heel ei erin gegooid ipv alleen de dooier?quote:Op maandag 26 september 2005 14:11 schreef Skorpija het volgende:
"Vroeger" wel eens majo gemaakt, ook met staafmixer. Soms ging het heel goed, en soms wilde het maar niet dik worden :-(
Geen idee waar het aan lag, denk toch aan de verhoudingen (en misschien een koud ei gebruikt)
mij ook.quote:Op dinsdag 27 september 2005 07:56 schreef NoSigar het volgende:
Dit is de methode van Joop Braakhekke:
In een hoge maatbeker 1 heel ei, theelepeltje mosterd, zout en peper naar smaak,
3 eetlepels azijn of citroensap, 4 dl. olijfolie, staafmixer op de bodem
zetten, inschakelen en langzaam omhoog brengen.
Hem lukt het zo, met een staafmixer en eiwit.
okee, ik heb wel het idee dat het met alleen dooier wat romiger wordt...quote:Op dinsdag 27 september 2005 07:56 schreef NoSigar het volgende:
Dit is de methode van Joop Braakhekke:
In een hoge maatbeker 1 heel ei, theelepeltje mosterd, zout en peper naar smaak,
3 eetlepels azijn of citroensap, 4 dl. olijfolie, staafmixer op de bodem
zetten, inschakelen en langzaam omhoog brengen.
Hem lukt het zo, met een staafmixer en eiwit.
klopt preciesquote:Op woensdag 28 september 2005 18:50 schreef zovty het volgende:
Met de staafmixer moet je een bepaalde techniek gebruiken. Alle ingredienten in een pot, staafmixer op de bodem zetten, dan aanzetten en langzaam omhoog halen tot je een BLOB hoort, dan is je mayo klaar.
Heb ik van horen vertellen.
Een van mijn eerste mislukking was met olijfolie: dat was idd extra vies. Dus sindsdien maar zonnenbloem- of arachideolie gebruikt.quote:
We will never forget!quote:Op woensdag 26 oktober 2005 22:26 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Een van mijn eerste mislukking was met olijfolie: dat was idd extra vies. Dus sindsdien maar zonnenbloem- of arachideolie gebruikt.
En vanavond tijdens het eten las ik in de NRC:
"Advies om geen rauwe eieren te eten." (ivm vogelgriep)
Haha, ook de kip die ik erbij at had wel iets langer op mogen staan, trouwens. Mocht ik nooit meer een bericht posten weet dan dat ik gelukkig gestorven ben.
quote:Eiproducten Dion : gepasteuriseerd eigeel, eiwit, heelei.
Pur pac : 6x1 Liter, 9x2 Liter, 5 Liter
Bag-in-Box : 10 Liter en 20 Liter
Container in roestvrij staal : vanaf 500 Liter
Houdbaarheid : ongeveer 4 weken.
Is er geen manier om dit te verlengen?quote:Op zondag 25 september 2005 23:07 schreef Muck het volgende:
[..]
in de koelkast denk ik toch wel een dag of 2, 3
quote:Op woensdag 26 oktober 2005 22:26 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Een van mijn eerste mislukking was met olijfolie: dat was idd extra vies. Dus sindsdien maar zonnenbloem- of arachideolie gebruikt.
En vanavond tijdens het eten (van die mayonaise o.m.) las ik in de NRC:
"Advies om geen rauwe eieren te eten." (ivm vogelgriep)
Haha, ook de kip die ik erbij at had wel iets langer op mogen staan, trouwens. Mocht ik nooit meer een bericht posten weet dan dat ik gelukkig gestorven ben.
Ja, dat is je perceptie en verwachtingspatroon omdat je gewend bent aan de mayo van de snackbar of uit de pot van Remia/Calve etc.quote:Op maandag 26 september 2005 00:03 schreef Euc- het volgende:
Enne, ik vind zelfgemaakte mayonaise echt niet te eten, alleen bij kreeft/langoust van wat ik tot nu toe heb geprobeerd, maar bij de friet is het écht niet lekker.
Waarschijnlijk omdat het veel te duur is om per kip na te moeten gaan welke met salmonella besmet is en welke niet.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 07:21 schreef Leef het volgende:
Waarom ze nog niet iets verzonnen hebben om van alle kippen die met salmonella zijn besmet gewoon geen eieren meer te nemen, snap ik niet.
Ja, geweldig is datquote:Op zaterdag 12 juli 2008 14:01 schreef Leef het volgende:
Zit er dik in.
Ik vind het trouwens nog altijd indrukwekkend dat de bindingskracht van 1 kippe ei dooier zo groot is dat je er een halve liter olie mee in mayonaise kunt omtoveren.
Das nou juist de truuk: van nog meer olie toevoegen word ie alleen maar dikker.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 23:40 schreef Byte_Me het volgende:
dat wordt veel mayo eten dan
ik bleef olie toevoegen en hij is nog steeds vrij dik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |