Er werd eerder gevraagd, waarom geen olijfolie.. nou gewoon omdat het goor is.
De olijfsmaak overheerst dan en het smaakt helemaal niet meer naar mayonaise.
Een scheutje erbij kan evt. wel.
Voor de rest, wat de bereiding betreft is het gewoon zaak om heel, echt heel voorzichig te werk te gaan.
Eigeel erin, vervolgens een druppel zonnebloemolie, flink kloppen met de garde, nog een druppel, meer kloppen dan twee druppels, enz. enz.
Op een gegeven moment kom je op een punt dat de emulsie zo stabiel is dat je wel met scheuten kunt gaan werken. Maar neem het zekere voor het onzekere, want anders is al je werk verpest en verschift.
En inderdaad, alles (materiaal en ingredienten) eerst op kamertemperatuur laten komen.
Gepasteuriseerd eigeel, het is mooi dat het bestaat, maar een gezond mens kan gewoon ongepasteuriseerde eieren gebruiken hoor. (Mag je het wel pasteuriseren noemen bij 55°C trouwens? De laagste pasteuriseringsstandaard die ik ken is 68°C maar goed)
Gepasteuriseerd eigeel en eiwit is belangrijk om te gebruiken als je eten bereid voor oude mensen, kleine kinderen, zogende vrouwen, en mensen met een ziekte, of behandeling tegen een ziekte, die hun immuunsysteem verzwakt, zoals mensen die een chemokuur ondergaan, een orgaantransplantatie hebben ondergaan, of die aan AIDS lijden.
Er is maar een klein deel van de rauwe eieren die je in de supermarkt koopt met salmonella besmet (ik geloof iets van 5% ofzo,) en het immuunsysteem van de meeste gezonde mensen kan die besmetting makkelijk aan.
Waarom ze nog niet iets verzonnen hebben om van alle kippen die met salmonella zijn besmet gewoon geen eieren meer te nemen, snap ik niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door Leef op 13-07-2008 13:33:34 ]