Tja, ik denk dat mijn reactie die ik al vaker geplaatst heb in andere topics in dit topic wel op zijn plaats is. Ik vind dat TRU achteruit gaat. Ik reageer best veel op topics in dit subforum, misschien dat enkele believers mijn naam wel kennen, vooral omdat ik waarschijnlijk nogal sceptisch en/of debunkerig overkom.
Laat ik even vooropstellen dat ik mezelf geen debunker vind. Ik vind mezelf wel kritisch. Ik probeer niet koste wat kost een verhaal onderuit te halen. Om dat even te illustreren. Neem een fictieve discussie over het al dan niet bestaan van UFO's (in de zin van buitenaardse voertuigen bestuurd door een buitenaardse intelligentie).
Hoe het meestal gaat (in mijn ogen), is dat er een of ander wazig verhaal van een wazige site met vage onscherpe foto's geplaatst wordt en dan wordt er geclaimd dat dit echt is. Mijn mening is idd ook dat aliens/buitenaardse intelligentie bestaat. Simpelweg omdat de kans veel groter is dat het wel zo is dan dat t niet zo is. Echter, gebaseerd op die foto's/verhaal kan ik niet met 100% zekerheid zeggen dat het ding op die foto's echt een UFO is.
Hier wordt echter wel door de believers geclaimd dat het echt is. Dan verzandt een discussie al heel snel in een wel/niet verhaal waarbij op het eind het onderwerp van discussie al lang niet meer die foto/verhaal is, maar gewoon het proberen te overtroeven van de ander, al dan niet door op de man te gaan spelen. Jammer.
Wat ik altijd zeg is dat een believer rekening moet houden met het feit dat het ook wat anders kan zijn dan een alien. Ik zou zelf staan te juichen als vanavond de nieuwsuitzending onderbroken wordt met de melding dat er UFO's zijn geland en dat er contact is gemaakt. Dat wil echter niet zeggen dat ik elke foto maar voor waar aanneem.
Waar ik heen wil met dit verhaal is dat op het moment dat je in een dergelijk topic aangeeft dat het ook wat anders kan zijn, er veelal door (een paar van de) believers gepikeerd gereageerd wordt en dan wordt gezegd van "ja kijk maar, jij weet er niets van, het staat hier, en dat is echt". Echter dan begint t weer opnieuw, want hoe weet je dat dat echt is? Vervolgens krijg je weer die welles/nietes discussie blablabla...
Daarnaast vind ik het jammer dat het fenomeen wat we een aantal jaar geleden hadden dat er gewoon lappen (engelse) tekst wordt neergeplempt zonder eigen mening of wat dan ook. Het is niet zo erg als toen, maar toch zie ik dat weer vaker gebeuren. In mijn ogen is het ook zo dat believers zich steeds verder terugtrekken naarmate er meer sceptici gaan reageren, en uiteindelijk verzanden in steken onder water geven, uit de hoogte doen en veelvuldig gebruik van de
![]()
smilie. Hier vind ik echter ook een opmerking naar de mods op zijn plaats, want ik vind wel dat zij dergelijk denegrerend gedrag moeten afstraffen, of iig een opmerking plaatsen.
Echter, waar er 2 bekvechten, zijn er meestal 2 schuld. Ik probeer altijd gewoon beleefd te blijven, maar, hand in eigen boezem stekend, ook ik ben wel eens wat scherper geweest in mijn reacties na dezoveelste believerpost te hebben gelezen waarin de sceptici verweten wordt wat de believers zelf net zo hard, zo niet harder doen. Een goed voorbeeld hiervan vind ik het topic over Sloot en zijn vermeende uitvinding.
Ik zei eerder dat er meestal 2 schuld zijn. Daarmee impliceer ik inderdaad dat dat niet altijd het geval is, en dan durf ik ook nog te stellen dat het meestal begint vanuit de believers.
Dat hoeft niet direct een scheldpartij te zijn, maar bijvoorbeeld het gebruik van de
![]()
smilie of een opmerking van "jij komt er nog wel achter" is al genoeg. Daarmee wordt een denegrerende, neerbuigende houding aangenomen, en daar hoeft dan niet meer aanleiding te zijn geweest dan een kritische noot bij een verhaal. Ik kan me voorstellen dat dit gedaan wordt, omdat op dit forum de believers wel wat in de minderheid zijn denk ik, en dus niet zo 'sterk' staan. Aan de andere kant denk ik ook dat er gewoon een aantal mensen zijn waarbij dit hun standaard manier van communiceren is.
Als ik bv zie dat er mensen gaan reageren en hele lijsten gaan opsommen van de 'speciale gaven' die ze claimen te hebben en vervolgens wanneer naar bewijs wordt gevraagd gaan reageren van "ik hoef niets te bewijzen, ik weet wat ik voel en ik weet wat ik kan" dan vind ik een dergelijke claim niet op zijn plaats. Zo kan iedereen wel alles gaan roepen en dan is het einde zoek.
Vaak zie ik ook believers reageren in de zin van dat ze geen sceptici meer willen zien als die alleen maar debunken. Ik denk dat een criticus nogal gauw als debunker bestempeld wordt omdat de believer zich aangevallen voelt. Ik snap alleen niet wat ze dan willen. Een subforum voor hun alleen waarin ze met believers onder elkaar kunnen praten over dergelijke zaken en de meest fantastische verhalen ophangen (want dat zijn t veelal, neem de theorie en uitvoering van het hele chemtrailverhaal) zonder dat daarin ook maar 1 enkele kritische noot geplaatst mag worden? Dan is dit daar niet het aangewezen forum voor.
Voor mij persoonlijk geld dat ik de besproken onderwerpen hier veelal erg interessant vind, maar wel kritisch blijf, en dit ook uitdraag. Ik zie dit forum dan ook niet graag verdwijnen, maar ik zou graag zien dat er anders gereageerd wordt door users van beide kampen, en dat er wat actiever gemodereerd wordt.
Nog een woord aan de believers. Teruglezend kan ik me voorstellen dat jullie deze post nogal hard naar jullie toe gericht vinden. Hoewel dat wel uit de tekst te halen valt inderdaad (ik belicht 'jullie' kant meer, maar dat is omdat ik dit echt zo vind/voel, als ik posts in dit forum lees), is dit niet bedoeld als een directe dan wel indirecte aanval, en wil ik ook bij deze duidelijk stellen dat ik jullie als persoon en mede forumgebruiker allemaal respecteer, maar alleen moeite heb met de manier van posten van sommigen van jullie, maar dat dit laatste punt ook zeker geldt voor enkele critici.
My 2 cents.