Nou dat lijkt me niet want het duurt nog maar een uur of 10.quote:Op vrijdag 23 september 2005 21:09 schreef Hertog_Martin het volgende:
Best kans dat wanneer die aan land komt het een CAT1 is of een tropische storm
op NO?? informeer je wat beter aubquote:Op vrijdag 23 september 2005 21:33 schreef multatuli het volgende:
Niet veel, maar hij koerst op NO af, dus mijn eerdere voorspelling gaat nog bewaarheid worden.
Rita is al voorbij New Orleans hoor. Ze zou bijna 180 graden moeten draaien om NO nog te raken. Al zijn de rainbands en tropical storm winds wel in new Orleans.quote:Op vrijdag 23 september 2005 21:33 schreef multatuli het volgende:
Niet veel, maar hij koerst op NO af, dus mijn eerdere voorspelling gaat nog bewaarheid worden.
Wow, net een 78 jarige half-verlamde man die gered was van die ontplofte bus.. wat een karakter die man. Iedereen om hem heen moest constant lachen door opmerkingen over de knappe hulpverleensters, en een grapje over het tv kanaal dat hem interviewde.. en verder was ie gewoon heel duidelijk en scherp in z'n reakties.quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:12 schreef Keromane het volgende:
http://www.khou.com/perl/common/video/wmPlayer.pl?title=beloint_khou&props=live
Live TV, begint te spoken
ja, New Orleans is weer de klos als dat zo doorgaat. En dan gaat het vooral om de regen.quote:Op zaterdag 24 september 2005 00:44 schreef Falco het volgende:
Hij gaat steeds meer oostelijk en Houston lijkt gespaard te worden dus, maar dat heeft wel weer gevolgen voor New Orleans...
Er wordt om sommige plaatsen 25 inch regen verwacht, das ruim 60cm regen!quote:Op zaterdag 24 september 2005 00:41 schreef Keromane het volgende:
Je hebt het over een zeer groot stormsysteem van ca. 600 km doorsnede met veel wind, zware buien en ontzettend veel neerslag. Het centrum van het systeem moet nog aan land komen. Wanneer Rita aan land is neemt de stormactiviteit af, maar de resten kunnen geen kant op en zullen leegregenen in de regio.
Sommige delen kunnen zich opmaken voor ca. 18 uur orkaanstorm en een stormsurge van 6 meter. Ook volgt langdurige zware regenval. Verder ontstaan er in de turbulentie gemakkelijk tornado's. Niet van die grote zoals je die kent uit tornado-alley, maar wel groot genoeg om plaatselijk veel schade te veroorzaken.
die op CNN zit nog niet in het zwaarste gebied. Helaas heb ik niet meer zenders uit de VSquote:Op zaterdag 24 september 2005 09:07 schreef popolon het volgende:
Ik zit een beetje te zappen tussen de verschillende nieuwszenders en het is een wedstrijd hoor, welke verslaggever blijft het langst staan.
Ik heb meerdere CNN's dus ik weet niet welke je hebt.quote:Op zaterdag 24 september 2005 09:09 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
die op CNN zit nog niet in het zwaarste gebied. Helaas heb ik niet meer zenders uit de VS![]()
Zo te zien zie ik CNN international, maar soms schakelen ze hier ook door naar de US versie geloof ik. In ieder geval zie ik een reporter in Beaumont die bijna wegwaaitquote:Op zaterdag 24 september 2005 09:10 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik heb meerdere CNN's dus ik weet niet welke je hebt.
Rita maakt een rare draai naar 't noorden.
Ik kijk af en toe ook Fox om te zien of Bush al ter plekke is en plots wordt weggerukt door Rita.quote:Op zaterdag 24 september 2005 09:14 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Zo te zien zie ik CNN international, maar soms schakelen ze hier ook door naar de US versie geloof ik. In ieder geval zie ik een reporter in Beaumont die bijna wegwaait![]()
Ik zie op CNN.com dat Bush niet komtquote:Op zaterdag 24 september 2005 09:16 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik kijk af en toe ook Fox om te zien of Bush al ter plekke is en plots wordt weggerukt door Rita.
Ijdele hoop en de verkeerde zender denk ik.
quote:Op zaterdag 24 september 2005 09:21 schreef indahnesia.com het volgende:
De CNN-producer in Baytown heeft de weggewaaide Amerikaanse vlag gered. De verslaggeefster heeft deze nu vast![]()
alvast een goede nachtrust toegewenstquote:Op zaterdag 24 september 2005 09:36 schreef popolon het volgende:
Dan ga ik nog even in bed tv kijken.
Maar dan hadden we wellicht geen verslaggeving gehad.quote:Op zaterdag 24 september 2005 09:45 schreef Drugshond het volgende:
Je moet er niet aan denken als de storm van 2 dagen geleden (> cat.5) landfall maakte.
Dat was pas een monster op satelite imaging.
Ik denk dat die kans vrij klein is. Velen zijn ervaringsdeskundigen en weten inmiddels wel waar ze moeten zijn. Uiteraard is niet alles te voorspellen, maar toch.. Daarop wachten lijkt me nutteloosquote:Op zaterdag 24 september 2005 09:48 schreef Drugshond het volgende:
Ik zit gewoon te wachten tot die reporter door een stuk puin wordt meegesleurd over de lege straten.
lijkt me wel mooi om live te zien hoe iemand weggewaaid wordquote:Op zaterdag 24 september 2005 09:55 schreef Butra het volgende:
Oh, ik dacht ff dat die kerel in Lumberton was weggewaaid (opeens een lege weg), maar hij komt het beeld weer inlopen..
hehe.. hij was even het waterniveau checkenquote:Op zaterdag 24 september 2005 09:55 schreef Butra het volgende:
Oh, ik dacht ff dat die kerel in Lumberton was weggewaaid (opeens een lege weg), maar hij komt het beeld weer inlopen..
Zoveel water en dan nog branden. Door de harde wind wakkeren ze snel aan, en zijn ze haast niet te blussen..quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:00 schreef Butra het volgende:
Een nieuwe brand?
Maar 't regent daar toch ook?quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Zoveel water en dan nog branden. Door de harde wind wakkeren ze snel aan, en zijn ze haast niet te blussen..
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen krijgenquote:Op zaterdag 24 september 2005 10:04 schreef Hertog_Martin het volgende:
denk dat uiteindelijk de meeste ongelukken door de evacuaties zullen zijn gekomen.
Ja als iedereen was gebleven zouden er nog veel meer doden zijn gevallen...quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:04 schreef Hertog_Martin het volgende:
denk dat uiteindelijk de meeste ongelukken door de evacuaties zullen zijn gekomen.
Mijn ideequote:Op zaterdag 24 september 2005 10:12 schreef Jesusisalive het volgende:
[..]
Ja als iedereen was gebleven zouden er nog veel meer doden zijn gevallen...
Maar heel veel steden zijn ge-evacueerd die geeneens getroffen worden omdat de orkaan van pad veranderde.quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:12 schreef Jesusisalive het volgende:
[..]
Ja als iedereen was gebleven zouden er nog veel meer doden zijn gevallen...
Corpus Christi bijvoorbeeld. Volgens mij krijgen die alleen een paar regenbuien. Maar ja, wat moet je anders? Wachten en mis gokken en dan niet meer weg kunnen?quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:15 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Maar heel veel steden zijn ge-evacueerd die geeneens getroffen worden omdat de orkaan van pad veranderde.
Ja, maar ik denk dat we over een paar uur als het licht wordt daar 1 grote ravage gaan zien...quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:43 schreef multatuli het volgende:
Begrijp eigenlijk weinig van de beelden. In het hart van de storm (Beamont op dit moment bijv) zie ik beelden van geparkeerde auto's en bomen met alle blaadjes er nog aan. Dat terwijl de windsnelheden alles overschrijden wat we ooit in NL gezien hebben. Toch zijn in Nederland de bomen wel geheel ontbladerd bij orkaansterkte en worden auto's omgeblazen.
Zodra een hurricane aan land komt, neemt de snelheid vrijwel direct flink af, en klapt het oog in elkaar. Er kan dan even een sterkere wind ontstaan, maar dat is lang niet altijd zo. Aldus een verslaggever eerder op CNN.quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:46 schreef multatuli het volgende:
Ik schrijf het en zie vervolgens dat Anderson wel beweert dat dit de ergste storm is waar hij ooit in gezeten heef (en hij heeft ruime ervaring) maar dat CNN 55 Mp/h met pieken tot 85 oid rapporteert.
Ik dacht dat we constante wind met 80-85 zouden krijgen en er al pieken van 115 gemeten waren. Hij zit dus of nog niet in de piek of hij ervaart het gewoon anders dan anders.
Het is 4 uur in de nacht. Dat verklaart volgens mij wel een hele hoop. Er is wel veel neerslag gevallen zag ik zonet, dus er zal veel water staan.quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:53 schreef Drugshond het volgende:
valt me op dat er helemaal geen of nauwelijks nieuws is uit N.O. Terwijl ze flinke klappen krijgen, tegen de draairichting van de storm in.
misschien hebben ze die beelden genomen van de 'rustige' plekjes, omdat elders gaan staan veel te gevaarlijk is, met het rondvliegende puin ed.quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:43 schreef multatuli het volgende:
Begrijp eigenlijk weinig van de beelden. In het hart van de storm (Beamont op dit moment bijv) zie ik beelden van geparkeerde auto's en bomen met alle blaadjes er nog aan. Dat terwijl de windsnelheden alles overschrijden wat we ooit in NL gezien hebben. Toch zijn in Nederland de bomen wel geheel ontbladerd bij orkaansterkte en worden auto's omgeblazen.
komt er gewoon op neer dat al het water op 1 plek terecht zal komen.quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:54 schreef indahnesia.com het volgende:
Rita zal niet veel meer kunnen opschuiven naar het noorden is de verwachting. Overal hoge druk, dus kan er erg veel neerslag gaan vallen. Uiteindelijk kan de depressie teruggeduwd worden naar de Golf van Mexico, het zal dan géén nieuwe orkaan worden.
Aldus CNN.
IK heb deze gemist.quote:Op zaterdag 24 september 2005 09:15 schreef indahnesia.com het volgende:
Het is trouwens mijn 1e landfall die ik live op tv zie![]()
Alweer ja. In 1900 was die stad al compleet met de grond gelijk gemaakt door een zware en vooral dodelijke orkaan (tussen 6000 en 8000 doden). Ik denk niet dat ze dat nog een keer willen meemaken, dus als zo'n grote orkaan dreigt hun kant op te gaan, moeten ze wel evacueren.quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:33 schreef Hertog_Martin het volgende:
Nee tuurlijk was het wel goed dat ze evacueerden, vooral Galveston. Als Galveston niet ge-evacueerd was en Rita was er wel volop afgegaan als een Cat 4 of 5 dan was dat een mega ramp geweest en het einde van Galveston wellicht.
De snelweg zal wel leeg zijn nuquote:Op zaterdag 24 september 2005 11:39 schreef multatuli het volgende:
Zijn al die mensen nu uit die file of zitten die de nacht uit in hun auto? Ik hoor er niets meer over.
2x hoogte van Nederland dus.quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:01 schreef Light het volgende:
Tropical strom winds in een gebied van 375 mijl breed. Da's ruim 600 km.
Maar als het in NL stormachtig is, dan is dat vaak alleen langs de kust.quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:23 schreef Light het volgende:
Groot genoeg om Nederland helemaal in te pakken iig. En tropical storm is bij ons gewoon stormachtig, windkracht 8.
Ik dacht dat tropical storm eerder kracht 10 + wasquote:Op zaterdag 24 september 2005 12:23 schreef Light het volgende:
Groot genoeg om Nederland helemaal in te pakken iig. En tropical storm is bij ons gewoon stormachtig, windkracht 8.
> 39 mijl per uur is het geloof ik.. da's bijna 63 km/u = 8 (stormachtig)quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik dacht dat tropical storm eerder kracht 10 + was![]()
Volgens deze site is de windsnelheid bij een tropical storm tussen 35 en 64 knopen. En het KNMI heeft een leuke tabel waarin staat dat windkracht 8 hoort bij snelheden tussen 34 en 40 knopen. Bij 64 knopen zit je op een orkaan.quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik dacht dat tropical storm eerder kracht 10 + was![]()
Dank! Is dus 8+, maar kan ook bijna orkaankracht zijn.quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:40 schreef Light het volgende:
[..]
Volgens deze site is de windsnelheid bij een tropical storm tussen 35 en 64 knopen. En het KNMI heeft een leuke tabel waarin staat dat windkracht 8 hoort bij snelheden tussen 34 en 40 knopen. Bij 64 knopen zit je op een orkaan.
Categorie 1 is nog steeds orkaankracht 12 voor Nederlandse begrippenquote:Op zaterdag 24 september 2005 13:13 schreef i-spy24 het volgende:
Nou....volgens de meest recente update is het een orkaan 2 geworden en schijnt hij nu tussen Galvenston en Houston te passeren.![]()
Kortom...een grote teleurstelling voor diegene die ff een lekkere orkaan wilden zien met veel ravage en ellende die nog groter zou zijn dan wat in New Orleans eerder plaatsvond.
M.a.w. een gewoon simpel stormpje die weinig schade aanricht.Dus de yanks hadden ze zaak weer onnodig opgeblazen via tv met al die zogenaamde specal meterologists en hun doom-secenario's
Rita is dus een simpel windhoosje geworden die verder zal afzwakken naar een storm 1.
als je je ingelezen had, dan is je scenario dat een orkaan zwakker wordt normaal. Verder kun je beter ergens anders lopen zeuren, want de schade is natuurlijk enorm, vooral aan de kust.quote:Op zaterdag 24 september 2005 13:13 schreef i-spy24 het volgende:
Nou....volgens de meest recente update is het een orkaan 2 geworden en schijnt hij nu tussen Galvenston en Houston te passeren.![]()
Kortom...een grote teleurstelling voor diegene die ff een lekkere orkaan wilden zien met veel ravage en ellende die nog groter zou zijn dan wat in New Orleans eerder plaatsvond.
M.a.w. een gewoon simpel stormpje die weinig schade aanricht.Dus de yanks hadden ze zaak weer onnodig opgeblazen via tv met al die zogenaamde specal meterologists en hun doom-secenario's
Rita is dus een simpel windhoosje geworden die verder zal afzwakken naar een storm 1.
Voor Amerikaanse begrippen ook hoorquote:Op zaterdag 24 september 2005 13:15 schreef Falco het volgende:
[..]
Categorie 1 is nog steeds orkaankracht 12 voor Nederlandse begrippen.
ach ja.. 911 heeft schijnbaar altijd gewerkt voor Galveston.. politie is zelfs een paar keer uitgerukt.quote:Op zaterdag 24 september 2005 13:22 schreef marcb1974 het volgende:
Veel van de bewoners die zijn achter gebleven in de steden hebben in paniek de politie gebeld. En die kwam niet
Wat denken ze nou, wij evacueren niet terwijl dat wel verplicht is en krijgen toch hulp
Wij blij met 100 mm op 1 dagquote:De orkaan Rita is in het zuiden van de Verenigde Staten aan land gekomen "als een geweldige muur van water", meldden ooggetuigen. Het regende zo enorm hard dat ademhalen bijna onmogelijk was, zei CNN-verslagger Anderson Cooper, voor hij in de stad Beaumont ergens naar binnen vluchtte.
Jij denkt fijn een statement te kunnen maken, well try again, je zit er op alle vlakken naast.quote:Op zaterdag 24 september 2005 13:13 schreef i-spy24 het volgende:
Loser. Ga zelf eens in een cat 2 orkaan zitten, dan piep je wel anders. Je hebt geen enkel benul waar je het over hebt. Oeh, je hebt misschien wel eens een Nederlands herfst stormpje meegemaakt, wel windkracht 8!quote:Op zaterdag 24 september 2005 13:13 schreef i-spy24 het volgende:
Ik hoorde eerder op CNN dat het een depressie zal worden en ook zo terug zal keren binnen een dag of vijf. Het zou geen orkaan meer worden. Waarom vertelden ze er niet bij. Natuurlijk is de draaiing er wél uit..quote:Op zaterdag 24 september 2005 16:39 schreef popolon het volgende:
Rita schijnt een rondje te gaan draaien en weer terug naar het zuiden.
Als dat zo is zal ze op zee weer snel aansterken.
De orkaan schijnt boven warm water sterker te worden, en door het buitengewoon warme water in de golf van Mexico zijn de orkanen zo sterk nu. Boven land is er niks om de orkaan te voeden.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:57 schreef indahnesia.com het volgende:
Het zou geen orkaan meer worden. Waarom vertelden ze er niet bij. Natuurlijk is de draaiing er wél uit..
Je geeft zelf antwoord op je vraagquote:Op zaterdag 24 september 2005 17:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik hoorde eerder op CNN dat het een depressie zal worden en ook zo terug zal keren binnen een dag of vijf. Het zou geen orkaan meer worden. Waarom vertelden ze er niet bij. Natuurlijk is de draaiing er wél uit..
In Georgia krijgen scholieren maandag en dinsdag vrij, om brandstof te besparen. Waarom hebben wij dat nooit gekregenquote:Op zaterdag 24 september 2005 18:28 schreef popolon het volgende:
Benzineprijzen zijn vandaag toch zo'n 10 cent gestegen. (in Michigan)
Zal niet te lang zo hoog blijven denk ik.
Het is begonnen als een depressie. Lucht stijgt op en dat zuigt onderaan lucht aan. Door de kromming van het aardoppervlak en de draaiing rond de aardas gaat zo'n systeem draaien. Vocht in opgestegen lucht gaat condenseren. Bij warm zeewater, waar veel verdamping plaatsvindt, gaat de draaing steeds sneller en daalt de luchtdruk in de kern steeds verder.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik hoorde eerder op CNN dat het een depressie zal worden en ook zo terug zal keren binnen een dag of vijf. Het zou geen orkaan meer worden. Waarom vertelden ze er niet bij. Natuurlijk is de draaiing er wél uit..
http://www.nrc.nl/ANP/LAATSTE_NIEUWS/ANP-240905-174-anp.htmlquote:Hulpverleners staan klaar voor rampgebied Rita
GULFPORT (ANP) - Het Amerikaanse Rode Rode Kruis heeft in een distributiecentrum in Gulfport in Mississippi 33 opleggers vol met hulpgoederen klaarstaan voor het gebied waar orkaan Rita de meeste schade heeft aangericht. Dat zegt de Nederlandse hulpverlener Dick van Kolfschoten, die de distributie van de goederen coördineert.
De Nederlander bestierde de afgelopen weken voor het Rode Kruis vanuit Gulfport de aanvoer van hulpgoederen en voeding en de verdeling ervan in het gebied tussen New Orleans en het ruim 150 kilometer oostelijker gelegen Mobile. Hij werd na orkaan Katrina door het Internationale Rode Kruis naar de VS gestuurd om zijn Amerikaanse collega's bij te staan.
Behalve op het gebied dat getroffen werd door orkaan Katrina moeten de hulpverleners zich waarschijnlijk ook gaan richten op de gebieden die zaterdag door orkaan Rita werden beschadigd. ,,Deze orkaan is ter hoogte van de grens tussen de staten Louisiana en Texas aan land gekomen en we verwachten dan ook dat de schade daar het grootst is'', aldus Van Kolfschoten. ,,Er is echter nog geen overzicht dus we moeten het nog even afwachten.''
Om er zeker van te zijn dat de hulpverleners zo snel mogelijk aan de slag kunnen, zijn in het nieuwe rampgebied de opleggers enkele dagen geleden al gevuld met hulpgoederen. Volgens Van Kolfschoten zijn er voldoende middelen voorhanden om ook het door orkaan Rita getroffen gebied te voorzien van hulp. ,,Aan middelen is geen gebrek'', aldus de Nederlander. ,,Er is na Katrina vanuit de VS en andere landen enorm veel respons geweest, zodat we van alles in huis hebben. Ik voorzie meer een probleem door gebrek aan mankracht. We werken alleen maar met vrijwilligers die uit het hele land hiernaartoe zijn gekomen en voor een periode van drie weken hier blijven. Het kan heel goed zijn dat we nu handen tekort gaan komen door de gevolgens van Rita.''
Morgenrood, water in de sloot.quote:Op zaterdag 24 september 2005 19:32 schreef StefanP het volgende:
Gisteravond wederom een prachtige zonsondergang.
[afbeelding]
[afbeelding]
Netwerk op Ned1 met een reportage vanuit Nederland, nu op TVquote:Op zaterdag 24 september 2005 11:33 schreef Kwyjibo het volgende:
Ook Nederland heeft last van Rita![]()
http://maps.google.com/maps?q=nederland,+tx&spn=0.412506,0.634701&t=h&hl=en
Yep, en Philippe en Rita komen dan ook nu richting Europa.quote:Op zaterdag 24 september 2005 19:37 schreef Keromane het volgende:
[..]
Onze oceaandepressies zijn trouwens niet zelden overblijfselen van oude tropische stormen en orkanen.
quote:Op dinsdag 27 september 2005 12:32 schreef Againzender het volgende:
[..]
Yep, en Philippe en Rita komen dan ook nu richting Europa.
Volgens mij gaat het ook alleen om Philippe op dit moemnt, maar ik zag ze bij het KNMI ook de-restanten-van-Rita noemen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:21 schreef popolon het volgende:
[..]
Je kunt het nauwelijks 'Rita' meer noemen, de overblijfselen drijven noord oost af richting Michigan.
Over een week of drie voel je twee druppeltjes in Nederland.
Dan zijn ze bij het journaal lekker op de hoogte.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:42 schreef Againzender het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het ook alleen om Philippe op dit moemnt, maar ik zag ze bij het KNMI ook de-restanten-van-Rita noemen.
Niks journaal, staat in hun officieele guidance:quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:44 schreef popolon het volgende:
[..]
Dan zijn ze bij het journaal lekker op de hoogte.
quote:MODELBEOORDELING EN ONZEKERHEDEN:
Zoals bekend worden ex-tropische cyclonen vaak niet goed "gepakt" door
de modellen
Philippe en Rita worden niet consistent beschreven door opeenvolgende
runs van ECMWF.
Heel mooi, kan alleen niet vinden waar 't staat dat 'Rita' richting Europa komt, dat wat je eerder postte.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:58 schreef Againzender het volgende:
[..]
Niks journaal, staat in hun officieele guidance:
[..]
nou je het zegt, dat was een aanname van mijn kant daar ze in die guidance eigenlijk alleen de voor West Europa relevante systemen beschrijven.quote:Op dinsdag 27 september 2005 16:01 schreef popolon het volgende:
[..]
Heel mooi, kan alleen niet vinden waar 't staat dat 'Rita' richting Europa komt, dat wat je eerder postte.
Vandaar.
Een pittig buitje kan nooit kwaad.quote:Op dinsdag 27 september 2005 16:07 schreef Againzender het volgende:
[..]
nou je het zegt, dat was een aanname van mijn kant daar ze in die guidance eigenlijk alleen de voor West Europa relevante systemen beschrijven.![]()
Kan inderdaad best zijn dat ze weten dat dat ding op jou afkomt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |