In Georgia krijgen scholieren maandag en dinsdag vrij, om brandstof te besparen. Waarom hebben wij dat nooit gekregenquote:Op zaterdag 24 september 2005 18:28 schreef popolon het volgende:
Benzineprijzen zijn vandaag toch zo'n 10 cent gestegen. (in Michigan)
Zal niet te lang zo hoog blijven denk ik.
Het is begonnen als een depressie. Lucht stijgt op en dat zuigt onderaan lucht aan. Door de kromming van het aardoppervlak en de draaiing rond de aardas gaat zo'n systeem draaien. Vocht in opgestegen lucht gaat condenseren. Bij warm zeewater, waar veel verdamping plaatsvindt, gaat de draaing steeds sneller en daalt de luchtdruk in de kern steeds verder.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik hoorde eerder op CNN dat het een depressie zal worden en ook zo terug zal keren binnen een dag of vijf. Het zou geen orkaan meer worden. Waarom vertelden ze er niet bij. Natuurlijk is de draaiing er wél uit..
http://www.nrc.nl/ANP/LAATSTE_NIEUWS/ANP-240905-174-anp.htmlquote:Hulpverleners staan klaar voor rampgebied Rita
GULFPORT (ANP) - Het Amerikaanse Rode Rode Kruis heeft in een distributiecentrum in Gulfport in Mississippi 33 opleggers vol met hulpgoederen klaarstaan voor het gebied waar orkaan Rita de meeste schade heeft aangericht. Dat zegt de Nederlandse hulpverlener Dick van Kolfschoten, die de distributie van de goederen coördineert.
De Nederlander bestierde de afgelopen weken voor het Rode Kruis vanuit Gulfport de aanvoer van hulpgoederen en voeding en de verdeling ervan in het gebied tussen New Orleans en het ruim 150 kilometer oostelijker gelegen Mobile. Hij werd na orkaan Katrina door het Internationale Rode Kruis naar de VS gestuurd om zijn Amerikaanse collega's bij te staan.
Behalve op het gebied dat getroffen werd door orkaan Katrina moeten de hulpverleners zich waarschijnlijk ook gaan richten op de gebieden die zaterdag door orkaan Rita werden beschadigd. ,,Deze orkaan is ter hoogte van de grens tussen de staten Louisiana en Texas aan land gekomen en we verwachten dan ook dat de schade daar het grootst is'', aldus Van Kolfschoten. ,,Er is echter nog geen overzicht dus we moeten het nog even afwachten.''
Om er zeker van te zijn dat de hulpverleners zo snel mogelijk aan de slag kunnen, zijn in het nieuwe rampgebied de opleggers enkele dagen geleden al gevuld met hulpgoederen. Volgens Van Kolfschoten zijn er voldoende middelen voorhanden om ook het door orkaan Rita getroffen gebied te voorzien van hulp. ,,Aan middelen is geen gebrek'', aldus de Nederlander. ,,Er is na Katrina vanuit de VS en andere landen enorm veel respons geweest, zodat we van alles in huis hebben. Ik voorzie meer een probleem door gebrek aan mankracht. We werken alleen maar met vrijwilligers die uit het hele land hiernaartoe zijn gekomen en voor een periode van drie weken hier blijven. Het kan heel goed zijn dat we nu handen tekort gaan komen door de gevolgens van Rita.''
Morgenrood, water in de sloot.quote:Op zaterdag 24 september 2005 19:32 schreef StefanP het volgende:
Gisteravond wederom een prachtige zonsondergang.
[afbeelding]
[afbeelding]
Netwerk op Ned1 met een reportage vanuit Nederland, nu op TVquote:Op zaterdag 24 september 2005 11:33 schreef Kwyjibo het volgende:
Ook Nederland heeft last van Rita![]()
http://maps.google.com/maps?q=nederland,+tx&spn=0.412506,0.634701&t=h&hl=en
Yep, en Philippe en Rita komen dan ook nu richting Europa.quote:Op zaterdag 24 september 2005 19:37 schreef Keromane het volgende:
[..]
Onze oceaandepressies zijn trouwens niet zelden overblijfselen van oude tropische stormen en orkanen.
quote:Op dinsdag 27 september 2005 12:32 schreef Againzender het volgende:
[..]
Yep, en Philippe en Rita komen dan ook nu richting Europa.
Volgens mij gaat het ook alleen om Philippe op dit moemnt, maar ik zag ze bij het KNMI ook de-restanten-van-Rita noemen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:21 schreef popolon het volgende:
[..]
Je kunt het nauwelijks 'Rita' meer noemen, de overblijfselen drijven noord oost af richting Michigan.
Over een week of drie voel je twee druppeltjes in Nederland.
Dan zijn ze bij het journaal lekker op de hoogte.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:42 schreef Againzender het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het ook alleen om Philippe op dit moemnt, maar ik zag ze bij het KNMI ook de-restanten-van-Rita noemen.
Niks journaal, staat in hun officieele guidance:quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:44 schreef popolon het volgende:
[..]
Dan zijn ze bij het journaal lekker op de hoogte.
quote:MODELBEOORDELING EN ONZEKERHEDEN:
Zoals bekend worden ex-tropische cyclonen vaak niet goed "gepakt" door
de modellen
Philippe en Rita worden niet consistent beschreven door opeenvolgende
runs van ECMWF.
Heel mooi, kan alleen niet vinden waar 't staat dat 'Rita' richting Europa komt, dat wat je eerder postte.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:58 schreef Againzender het volgende:
[..]
Niks journaal, staat in hun officieele guidance:
[..]
nou je het zegt, dat was een aanname van mijn kant daar ze in die guidance eigenlijk alleen de voor West Europa relevante systemen beschrijven.quote:Op dinsdag 27 september 2005 16:01 schreef popolon het volgende:
[..]
Heel mooi, kan alleen niet vinden waar 't staat dat 'Rita' richting Europa komt, dat wat je eerder postte.
Vandaar.
Een pittig buitje kan nooit kwaad.quote:Op dinsdag 27 september 2005 16:07 schreef Againzender het volgende:
[..]
nou je het zegt, dat was een aanname van mijn kant daar ze in die guidance eigenlijk alleen de voor West Europa relevante systemen beschrijven.![]()
Kan inderdaad best zijn dat ze weten dat dat ding op jou afkomt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |