Ik ben het met je verhaal eens, maar om die mensen van toen nu stumperds te noemen vind ik een walgelijke misplaatste vorm van arrogantie. Alsof jij het eindpunt bent van de menselijke kennis en beschaving. Over 1000 jaar kijken de mensen van die tijd ook terug op ons op die manier. Het is toch logisch dat naarmate de tijd verstrijkt meer kennis tot ons komt en wij meer kunnen realiseren? Het is een beetje sneu om je intellectuele superieuriteit te meten aan een mens van 1000 jaar geledenquote:Op zondag 27 november 2005 09:30 schreef Enchanter het volgende:
Of zou het komen dat mensen wat nuchterder zijn geworden vergeleken met die stumperds die 1000en jaren geleden leefden en niet meer alles geloven ?
Hij heeft het toch ook over iedereen? Even beter lezen, hè?quote:Op zondag 27 november 2005 12:58 schreef 0 het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk ook voor 'gelovigen' die denken de waarheid in pacht te hebben.
het denken dat je de waarheid in pacht hebt betekent nog niet dat je de subjectiviteit van je 'waarheid' in kunt zien. een mening over de waarheid is sowieso subjectief (duh), maar je kunt nog wel stellig die mening aanhangen. dus ik vermoed dat je de opmerking niet helemaal begrepen hebt.quote:Op zondag 27 november 2005 12:58 schreef 0 het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk ook voor 'gelovigen' die denken de waarheid in pacht te hebben.
daarnaast ben ik van mening dat we zo vol zijn van onze eigen vermeende superioriteit dat we het contact met alles wat we niet kunnen 'zien' hebben verloren.quote:Op zondag 27 november 2005 13:56 schreef FuifDuif het volgende:
Het is een beetje sneu om je intellectuele superieuriteit te meten aan een mens van 1000 jaar geleden.
Twee individuen? Evolutie gaat zo langzaam dat de hele populatie die veranderingen doormaken. Zoals jij het zegt lijkt het wel als slechts twee individuen in een populatie sterke veranderingen ondergaan. Dat zou inderdaad heel onwaarschijnlijk zijn maar zo is het helemaal niet gegaan volgens de evotheorie.quote:Op zondag 27 november 2005 14:42 schreef logisnack het volgende:
Ik zeg ook niet dat volgens de evolutie "poef" een mannetje en een vrouwtje bestonden.
Maar er moeten van een soort wel 2 individuen op het zelfde moment de evolutie tot mens hebben doorgemaakt...
Je gaat uit van een situatie nu (zoogdieren) maar dat zegt niks over hoe het miljoenen jaren geleden was.quote:Ik ben er ook van op de hoogte dat sommige diersoorten geen partner nodig hebben om zwanger te raken, maar dit is bij zoogdieren niet het geval, dus dat gaat hier niet op.
Fout. Zo werkt evolutie niet. Zinnen als 'die plant moet ergens kennis vandaan hebben gehaald' tonen wel aan dat jij geen ruk snapt van de evolutietheorie.quote:Nog zo'n voorbeeld.. Er zijn bloemen die uitsluitend kunnen worden bevrucht doordat een bepaalde vogel precies met zijn lange snavel in die bloem kan komen. Die plant moet zich dus in de loop der tijd zo hebben ontwikkeld dat de snavel van die vogel er precies in paste.
Dus die plant moet ergens de kennis vandaan hebben gehaald dat er vogels bestaan die het bestaan van die plant verzekeren.
Nu misschien ja maar dat betekent niet dat dat altijd zo geweest is en dat die eigenschappen zo zijn ontstaan.quote:Zo zijn er een heleboel soorten planten en dieren die afhankelijk zijn van elkaar in hun voortbestaan.
quote:Nu kan je wel zeggen dat ik een naife een besloten kijk op zulke dingen heb en dat ik geen kennis heb van evolutie.. en idd.. de diepgaande kennis over evolutie intereseert me ook geen ene drol.
Welke aannames zijn dat dan? Jij kijkt op een nuchtere en logische manier naar dingen? Uitspraken zoals 'diepgaande kennis over evolutie interesseert me ook geen ene drol' passen daar inderdaad heel mooi bijquote:Alleen al om het feit dat evolutie theorie is gebaseerd op aannames die zijn gebaseerd op de evolutietheorie.Ik kijk veel liever op een nuchtere en logische manier naar dingen.
Je zou ook kunnen zeggen dat die bloem nog bestaat doordat er ook een vogel is die hem kan bevruchten. Anders zou die plant gewoon uitsterven. Lucky match. Trouwens zo werkt evolutie dus he. ALs iets blijkt te werken is de overlevingskans daarvan groter, waardoor die meer erfelijk materiaal kan doorgeven, waardoor de soort weer doorevolueert naar die kant toequote:Op zondag 27 november 2005 14:42 schreef logisnack het volgende:
Ik zeg ook niet dat volgens de evolutie "poef" een mannetje en een vrouwtje bestonden.
Maar er moeten van een soort wel 2 individuen op het zelfde moment de evolutie tot mens hebben doorgemaakt... Ik ben er ook van op de hoogte dat sommige diersoorten geen partner nodig hebben om zwanger te raken, maar dit is bij zoogdieren niet het geval, dus dat gaat hier niet op.
Nog zo'n voorbeeld.. Er zijn bloemen die uitsluitend kunnen worden bevrucht doordat een bepaalde vogel precies met zijn lange snavel in die bloem kan komen. Die plant moet zich dus in de loop der tijd zo hebben ontwikkeld dat de snavel van die vogel er precies in paste.
Dus die plant moet ergens de kennis vandaan hebben gehaald dat er vogels bestaan die het bestaan van die plant verzekeren.
Zo zijn er een heleboel soorten planten en dieren die afhankelijk zijn van elkaar in hun voortbestaan.
Nu kan je wel zeggen dat ik een naife een besloten kijk op zulke dingen heb en dat ik geen kennis heb van evolutie.. en idd.. de diepgaande kennis over evolutie intereseert me ook geen ene drol.
Alleen al om het feit dat evolutie theorie is gebaseerd op aannames die zijn gebaseerd op de evolutietheorie.
En toch geloof jequote:Ik kijk veel liever op een nuchtere en logische manier naar dingen.
Waarom zou je dan uberhaupt ergens in geloven?quote:Op zondag 27 november 2005 15:46 schreef pmb_rug het volgende:
ik geloof
ik ben nuchter
en ik ben ook een fan van logisch nadenken, al zie ik daar de beperktheid gelijk van in (aangezien ons referentiekader heel beperkt is).
ik ben trouwens ook niet dom, geindoctrineerd, of onkritisch....
dat ik geloof in sommige dogma's (en in andere niet) betekent toch niet dat ik gelijk doof, stom en meningloos ben? Die dogma's zijn bepaalde leerstellingen van de kerk over de bijbel en over God. Daar kun je het bijv. niet mee eens zijn, dan ga je naar een andere kerk. Maar mijn geloof in God heeft niks met dogma's te maken in de kern. De dogma's zijn nuttig omdat je er veel van kunt leren over de bijbel en je niet elke keer het wiel zelf hoeft uit te vinden (je weet in 1 oogopslag wat de bijbel allemaal over bijv. echtscheiding zegt en waarom de kerk dan een bepaalde mening heeft op basis van die teksten; zo kun je makkelijker je eigen visie vormen, er zijn genoeg dogma's waar ik het niet mee eens ben, of waar ik genuanceerder over denk).quote:Op zondag 27 november 2005 16:18 schreef 0 het volgende:
[..]
Waarom zou je dan uberhaupt ergens in geloven?
Twijfel lijkt me beter dan geloof.
Met dogma's beperk je toch je gezichtsveld?
Met dogma's kun je je gezichtsveld definiëren. Als je dat te ver doorvoert word je star, maar wanneer je je gezichtsveld puur door twijfel laat bepalen, zie je op een gegeven moment ook geen fluit meer. Dan staat alles op losse schroeven.quote:Op zondag 27 november 2005 16:18 schreef 0 het volgende:
[..]
Waarom zou je dan uberhaupt ergens in geloven?
Twijfel lijkt me beter dan geloof.
Met dogma's beperk je toch je gezichtsveld?
Het zijn juist de gelovigen die gestopt zijn verder te kijken dan hun neus lang is. Zij hoeven immers niet meer te weten, want alles staat al in het boekje dat ze moeten volgen.quote:Op zondag 27 november 2005 15:08 schreef pmb_rug het volgende:
daarnaast ben ik van mening dat we zo vol zijn van onze eigen vermeende superioriteit dat we het contact met alles wat we niet kunnen 'zien' hebben verloren.
eigenlijk zijn we gestopt met verder kijken dan onze neus lang is, omdat onze neus al redelijk lang werd. zo lang, dat we dachten dat hij wel alles zou omvatten. maar dat is, imo, een misvatting.
er komt mij een bekende uitspraak van Van Gaal boven... "ben jij nou zo... of ben ik nou zo..."quote:Op zondag 27 november 2005 17:42 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Het zijn juist de gelovigen die gestopt zijn verder te kijken dan hun neus lang is. Zij hoeven immers niet meer te weten, want alles staat al in het boekje dat ze moeten volgen.
Wetenschappers die niet gehinderd zijn door religieuze dogma's zullen veel eerder in staat zijn baandoorbrekende ontdekkingen te doen. En dat gebeurt ook. De wetenschap ontwikkelt zich steeds verder en steeds meer geheimen worden ontsluierd en onduidelijkheden verklaard.
Oh jee, krijgen we dat (allang ontkrachtte) intelligent design verhaal weerquote:Op zondag 27 november 2005 18:45 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
er komt mij een bekende uitspraak van Van Gaal boven... "ben jij nou zo... of ben ik nou zo..."
goed, je hebt, door je beperkte gezichtsveld, blijkbaar geen idee van het aantal Christelijk wetenschappers.
prima, ga dat maar eens onderzoeken, kom dan nog maar eens terug. (tipje: begin eens bij de meest geciteerde (=meest succesvolle) wetenschapper van NL)
Veel Christelijke wetenschappers laten zich niet leiden door hun geloof. Dat jij veel dingen in de Bijbel letterlijk neemt ok. Gelukkig zijn er steeds meer Christenen die de Bijbel als een wijze les van normen en waarden ziet en Noah, Adam & Eva enzo met een korreltje zout neemt.quote:Op zondag 27 november 2005 18:45 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
er komt mij een bekende uitspraak van Van Gaal boven... "ben jij nou zo... of ben ik nou zo..."
goed, je hebt, door je beperkte gezichtsveld, blijkbaar geen idee van het aantal Christelijk wetenschappers.
prima, ga dat maar eens onderzoeken, kom dan nog maar eens terug. (tipje: begin eens bij de meest geciteerde (=meest succesvolle) wetenschapper van NL)
bonobo, drug are seriously bad for you.... of doe je *** (geen universitaire studie) dat je Cees Dekker's naam nooit buiten het verband van ID hebt gehoord?quote:Op zondag 27 november 2005 18:52 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Oh jee, krijgen we dat (allang ontkrachtte) intelligent design verhaal weer
wat heeft dit in vredesnaam met het onderwerp of mijn opmerking te maken?????????????quote:Op zondag 27 november 2005 23:09 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Veel Christelijke wetenschappers laten zich niet leiden door hun geloof. Dat jij veel dingen in de Bijbel letterlijk neemt ok. Gelukkig zijn er steeds meer Christenen die de Bijbel als een wijze les van normen en waarden ziet en Noah, Adam & Eva enzo met een korreltje zout neemt.
Dat staat in m'n ondertitel jaquote:Op zondag 27 november 2005 23:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
bonobo, drug are seriously bad for you....
Ooohh je hangt op universiteit rond, nee dan heb je gelijk sorryquote:of doe je *** (geen universitaire studie) dat je Cees Dekker's naam nooit buiten het verband van ID hebt gehoord?
Ik wist niet dat er kampioenschappen wetenschap warenquote:dat Cees Dekker een boek over ID heeft geschreven doet niks af aan zijn onfeilbare status als beste wetenschapper van Nederland. wat jij daarvan vind lijkt me in deze vrij onrelevant.
i agreequote:het punt was dat er meer dan genoeg Christelijke wetenschappers zijn en dat de opmerking van iemand hierboven dus ronduit belachelijk is. that's all.
Preciesquote:Op zondag 27 november 2005 17:39 schreef pmb_rug het volgende:
ik denk dat bijv. de standpunten die in NL gemeengoed zijn over
abortus
euthanasie
drugs
vrijheid van meningsuiting
alcohol gebruik
democratie
homosexualiteit
ook een soort dogma's zijn waar eigenlijk niemand aan toornt.
ik moet voor de grap hier eens verkondigen dat ik homosexualiteit (of alcohol gebruik) maar zondig vind, dan krijg ik de hele goegemeente over me heen (dit vind ik overigens niet, maar dat terzijde). snap je? er staan in elke cultuur bepaalde normen en waarden NIET ter discussie (anders blijf je ook bezig).
Het maakt je niet minder als mens of intellectueel, maar het maakt je wel naief. Het is erg lastig discussies te voeren met intelligente mensen die geloven dat er een aantal 1000 jaar geleden een mannetje was die miljoenen en miljoenen dieren op zijn bootje nam en daarmee 40 dagen bleef drijven op een plas water waar nog nooit bewijs voor gevonden is, dat omstreeks die tijd de hele wereld bedekt met die plas bedekt was.quote:Op zondag 27 november 2005 23:15 schreef pmb_rug het volgende:
wat maakt mij overigens minder als mens/intellectueel als ik geloof dat Noach echt bestaan heeft? (incl zondvloed)
quote:Op zondag 27 november 2005 03:42 schreef logisnack het volgende:
Er moet ooit een eerste mens zijn geweest.. of het nou zoals ik geloof, door schepping is of, zoals jij gelooft, door evolutie.
Er moesten dus tegelijktijdig een mannetje en een vrouwtjes mens zijn ontstaan. (sowieso al heel ongeloofwaardig als je dat op evolutie gooit)
Evolutie houdt in dat een organisme (of een groeporganismes) zich over een lange periode ontwikkeld en veranderd en dus op die manier niet ongeloofwaardig is.
Kijk maar naar de bomen en bloemen die zijn in de loop van de tijd ook gaan veranderen en evalueren.
Jij zegt wel dat een christen het niet mag doen met zijn eigen familie.. maar ik zal het je sterker vertellen.. dat mag zelfs volgens de wet niet!
We hadden het hier niet over de wet maar over wat er in de bijbel staat en wat de christenen geloven.
Laten we de wet er even buiten houden als we het over de bijbel hebben.
Hum. Onfeilbare status van beste wetenschapper van Nederland?quote:Op zondag 27 november 2005 23:11 schreef pmb_rug het volgende:
dat Cees Dekker een boek over ID heeft geschreven doet niks af aan zijn onfeilbare status als beste wetenschapper van Nederland.
dis·cus·sie (de ~ (v.), ~s)quote:Op zondag 27 november 2005 23:52 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Het maakt je niet minder als mens of intellectueel, maar het maakt je wel naief. Het is erg lastig discussies te voeren met intelligente mensen die geloven dat er een aantal 1000 jaar geleden een mannetje was die miljoenen en miljoenen dieren op zijn bootje nam en daarmee 40 dagen bleef drijven op een plas water waar nog nooit bewijs voor gevonden is, dat omstreeks die tijd de hele wereld bedekt met die plas bedekt was.
Hoe kom jij aan miljoenen en miljoenen dieren? hij hoefde maar 2 van elk soort (kat-soort,hond-soort,paard-soort etc) mee te nemen. niet 2 van elke variatie die daar weer uikomen. Uiteindelijk zijn er 8000 soorten op de aarde. Als je slim bent neem je de babies mee. Die nemen nog minder plek in. Vissen en andere waterdieren hoef je dan weer niet mee te nemen.quote:Op zondag 27 november 2005 23:52 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Het maakt je niet minder als mens of intellectueel, maar het maakt je wel naief. Het is erg lastig discussies te voeren met intelligente mensen die geloven dat er een aantal 1000 jaar geleden een mannetje was die miljoenen en miljoenen dieren op zijn bootje nam en daarmee 40 dagen bleef drijven op een plas water waar nog nooit bewijs voor gevonden is, dat omstreeks die tijd de hele wereld bedekt met die plas bedekt was.
quote:dat indoctrineerpraatje.... ik word er erg moe van, die vreselijk arrogante, hooghartige houding staat me erg tegen. iedereen is geindoctrineerd, als je dat woord al kan gebruiken in deze context. Het is zo naief om te denken dat je zelf zo'n heldere geest bent die alles objectief kan bekijken, als je dat denkt is elk gesprek zinloos.
quote:dat indoctrineerpraatje.... ik word er erg moe van, die vreselijk arrogante, hooghartige houding staat me erg tegen. iedereen is geindoctrineerd, als je dat woord al kan gebruiken in deze context. Het is zo naief om te denken dat je zelf zo'n heldere geest bent die alles objectief kan bekijken, als je dat denkt is elk gesprek zinloos.
Is er toch nog iemand ontopic.quote:Op maandag 28 november 2005 02:45 schreef Sessy het volgende:
Ik zou mezelf nog niet eens geloven als ik onbevlekt zwanger was. Tenzij ik daarvoor door aliens was ontvoerd.
Ik vind het ook naief om een theorie die via de schoolboekjes je hoofd binnen gegoten wordt te geloven.quote:Op zondag 27 november 2005 23:52 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Dus blijven alle leden van een soort (bijvoorbeeld de mens) zo synchroon door het proces van evolutie heen gaan, dat we allemaal het zelfde blijven?quote:Op zondag 27 november 2005 15:20 schreef roobje het volgende:
Twee individuen? Evolutie gaat zo langzaam dat de hele populatie die veranderingen doormaken. Zoals jij het zegt lijkt het wel als slechts twee individuen in een populatie sterke veranderingen ondergaan. Dat zou inderdaad heel onwaarschijnlijk zijn maar zo is het helemaal niet gegaan volgens de evotheorie.
Begin maar opnieuw met tellen dan, want er zijn wel degelijk miljoenen diersoorten op aarde. En vissen/waterdieren niet mee nemen? Hoe denk je dat zoetwatervissen moesten overleven als al het zeewater en de miljarden tonnen zoet regenwater zich met elkaar vermengden? En de zoutwatervissen? Noah heeft toch echt vinvissen op zijn boot moeten parkeren. In een groot genoeg zoutwater aquarium.quote:Op maandag 28 november 2005 00:37 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Hoe kom jij aan miljoenen en miljoenen dieren? hij hoefde maar 2 van elk soort (kat-soort,hond-soort,paard-soort etc) mee te nemen. niet 2 van elke variatie die daar weer uikomen. Uiteindelijk zijn er 8000 soorten op de aarde. Als je slim bent neem je de babies mee. Die nemen nog minder plek in. Vissen en andere waterdieren hoef je dan weer niet mee te nemen.
Dus zo gek is dat nog niet hoor.Noach en zijn ark
Evolutie is een gevolg van een aantal natuurlijke en logische processen, geen drijvende kracht.quote:Op maandag 28 november 2005 03:43 schreef logisnack het volgende:
Oeps? Hij ziet er nog precies het zelfde uit als "10 miljoen" jaar geleden.. en die voorvinnen zijn ook nog steeds geen pootjes geworden. Als je het dier op het land probeert te zetten gaat het gewoon dood.
Het is niet zo'n probleem voor een iets hariger vrouwtje om kinderen te krijgen met een iets intelligenter mannetje. Evolutie hopt niet van soort naar soort, maar gebeurt geleidelijk.quote:Mijn betoog is nog niet klaar.. ik wil ook nog even ingaan op de evolutie van twee soorten "mannetje en vrouwtje" waar ik eerder in dit topic al over zat te discuseren met onder andere Roobje.
Evolutie is een gevolg van een aantal natuurlijke en logische processen, geen drijvende kracht. Evolutie heeft niets te maken met : gooi iemand in het water, dan krijgt ie zwemvliezen.quote:Dus blijven alle leden van een soort (bijvoorbeeld de mens) zo synchroon door het proces van evolutie heen gaan, dat we allemaal het zelfde blijven?
Met andere woorden.. alle mensen zijn wereldwijd voorgeprogrammeerd, zodat de hele mensheid door de jaren heen de zelfde evolutie doormaakt.
Als dat niet het geval was, maar het zou komen door leefomstandigheden, etc, dan zouden mensen in europa er compleet anders uit zien dan mensen in Azië (en dan heb ik het niet over gelaatskenmerken zoals huidkleur of lengte)
Mensen in landen als Nederland zouden dan b.v. maar eens zwemvliezen gaan evalueren.
Mensen kunnen lopen (en zo nodig varen). In Europa en Amerika vinden we bijvoorbeeld helemaal geen zeer oude fossielen van homo sapiens. In Azië wat meer, in Noord-Oost Afrika relatief veel. De aanwijzingen duiden er op dat bijvoorbeeld Indianen van Eskimo's en Aziäten afstammen en zo zijn meer volksstammen terug te leiden. Er is ooit een reden geweest om de wereld over te trekken, waarschijnlijk ijstijden of gebrek aan voedsel. Sinds die tijd is de mens niet veel meer geëvolueerd omdat [zie boven].quote:Volgens de evolutie theorie stamt de mens ook niet af van 2 mensen, maar zijn er verschillende dieren naar mens geevalueerd... Hoe kan het dan dat we allemaal even ver zijn in deze evolutie? Hebben we allemaal een ingebouwde tijdklok, zodat alle evolutie van soorten over de hele wereld compleet synchroon loopt?
Jij ziet evolutie als een drijvende (goodelijke) kracht, daar heb je inderdaad nog meer fantasie voor nodig. (iets + 1 > iets)quote:Om in evolutie te geloven heb je imo veel meer fantasie nodig dan om in een God te geloven.
Je meent dit toch niet serieus he?? Maar 8000 soorten, maar je snapt wel dat er nog sub-species zijn......denk even aan al de verschillende insecten.....quote:Op maandag 28 november 2005 00:37 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan miljoenen en miljoenen dieren? hij hoefde maar 2 van elk soort (kat-soort,hond-soort,paard-soort etc) mee te nemen. niet 2 van elke variatie die daar weer uikomen. Uiteindelijk zijn er 8000 soorten op de aarde. Als je slim bent neem je de babies mee. Die nemen nog minder plek in. Vissen en andere waterdieren hoef je dan weer niet mee te nemen.
hmm...en vandaag de dag miljarden soorten....dat lijkt wel...evolutie.quote:Op maandag 28 november 2005 00:37 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
*proest*. Er wordt helemaal niks naar binnen gegoten. Het is namelijk heel goed te onderbouwen, mensen kunnen dus zelf nagaan dat de evotheorie heel aannemelijk is.quote:Op maandag 28 november 2005 03:43 schreef logisnack het volgende:
[..]
Ik vind het ook naief om een theorie die via de schoolboekjes je hoofd binnen gegoten wordt te geloven.
Nee, een verstandig mens gebruikt logica op overweldigend bewijs en gaat de beweringen van anderen na. En dan kom je toch echt uit op de evotheorie.quote:Want een verstandig, geleerd mens neemt alles aan wat hij in de schoolboekjes leest
Hoeft helemaal niet complexer te zijn, als het maar beter aangepast is aan de omstandigheden. Soms is dat een stap voortwaarts maar dat kan net zo goed minder complex zijn. In een biochemie boek van mij staat ook een experiment beschreven met zelf-replicerend RNA waar ze een selectiedruk op uitoefenen (bijv. een korte replicatietijd) en daaruit bleek dat na een paar generatie er veel kleinere RNA-moleculen ontstonden die minder tijd nodig hadden om te repliceren. Ik ben het wel met je eens als je zou zeggen dat soorten geleidelijk complexer zijn geworden in de loop van de jaren.quote:Volgens de evolutieleer is er een ontwikkeling van minder complexe levensvormen naar meer complexe.
Dit bewijst niet dat de evolutietheorie niet kan kloppen. Overigens ziet de fossiel er wel anders uit dan dat plaatje, ik zie geen vinnen op de rug namelijk. Maar dat is niet zo boeiend, zie ook de post van tybris hierboven.quote:*knip*
Nee, hoezo?quote:Dus blijven alle leden van een soort (bijvoorbeeld de mens) zo synchroon door het proces van evolutie heen gaan, dat we allemaal het zelfde blijven?
Dat mensen uit Europa lijken op de mensen uit Azië betekent alleen maar dat de huidige vorm van de mens heel succesvol is en heel geschikt voor de omstandigheden. Dat noemen ze 'convergente evolutie', zoek het maar eens op. Het heeft niks te maken met voorgeprogrammeerd. Edit: wat Tybris zei was ik nog even vergeten, de mens is nog maar relatief kort in Azië/Europa/etc.quote:Met andere woorden.. alle mensen zijn wereldwijd voorgeprogrammeerd, zodat de hele mensheid door de jaren heen de zelfde evolutie doormaakt.
Als dat niet het geval was, maar het zou komen door leefomstandigheden, etc, dan zouden mensen in europa er compleet anders uit zien dan mensen in Azië (en dan heb ik het niet over gelaatskenmerken zoals huidkleur of lengte)
Grapje zeker? Ik hoop het voor jequote:Mensen in landen als Nederland zouden dan b.v. maar eens zwemvliezen gaan evalueren.
Het is evolueert en niet evalueert, dat is heel wat andersquote:Volgens de evolutie theorie stamt de mens ook niet af van 2 mensen, maar zijn er verschillende dieren naar mens geevalueerd... Hoe kan het dan dat we allemaal even ver zijn in deze evolutie? Hebben we allemaal een ingebouwde tijdklok, zodat alle evolutie van soorten over de hele wereld compleet synchroon loopt?
quote:Om in evolutie te geloven heb je imo veel meer fantasie nodig dan om in een God te geloven.
Gen 7:14(KJV) They, and every beast after his kind, and all the cattle after their kind, and every creeping thing that creepeth upon the earth after his kind, and every fowl after his kind, every bird of every sort.quote:Op maandag 28 november 2005 09:53 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Begin maar opnieuw met tellen dan, want er zijn wel degelijk miljoenen diersoorten op aarde. En vissen/waterdieren niet mee nemen? Hoe denk je dat zoetwatervissen moesten overleven als al het zeewater en de miljarden tonnen zoet regenwater zich met elkaar vermengden? En de zoutwatervissen? Noah heeft toch echt vinvissen op zijn boot moeten parkeren. In een groot genoeg zoutwater aquarium.
Let wel dat de door de Bijbel gestelde hoeveelheid water die in 40 dagen/nachten zou moeten hebben gevallen gelijksteld kan worden met een extreme hogedruk spuit. Elke rots zou tot gruis vergaan zijn. Dan overleeft geen vlindertje of vogel hoor. Dus ook nog eens al die duizenden vogelsoorten en insecten op zijn boot. En eten daarvoor, en ervoor zorgen dat alle poep opgeruimd wordt.
Grappig. Als je in de ark van Noach gelooft geloof je automatisch in evolutietheorie. Die beschrijft namelijk hoe de verscheidenheid in soorten is ontstaan. Tenzij god zelf zich er mee is gaan bemoeien, maar dan had hij net zo goed die hele boot missie achterwege kunnen laten en overnieuw kunnen beginnen.quote:Op maandag 28 november 2005 10:39 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
8000 basis soorten. Misschien dat er nu zoveel miljoenen variaties op die soorten zijn, maar noach hoefde toch echt maar alle basis-soorten mee te nemen.
Kortom, het beste bewijs van evolutie. En snelle ook, in 6000 jaar miljoenen soorten erbij.quote:Op maandag 28 november 2005 10:39 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
Gen 7:14(KJV) They, and every beast after his kind, and all the cattle after their kind, and every creeping thing that creepeth upon the earth after his kind, and every fowl after his kind, every bird of every sort.
8000 basis soorten. Misschien dat er nu zoveel miljoenen variaties op die soorten zijn, maar noach hoefde toch echt maar alle basis-soorten mee te nemen.
De Bijbel zegt wel dat de vissen niet meehoefden, maar verklaart niet hoe ze het hebben overleefd. De meeste zout & zoetwatervissen overleven niet in brak water. Bij tropische vissen is de miniemste verandering in klimaat al genoeg om ze het loodje te laten leggen. De waterklimaatsverandering die plaats heeft gevonden is dermate abrupt dat deze vissen nooit hebben kunnen overleven. Gooi maar eens een pak zout in een aquarium of doe eens een zoutwatervis in zoet water. Maar goed, de mensen die het Noah verhaal optekenden waren dan ook geen biologen, maar geestelijken.quote:Gen 7:22(KJV) All in whose nostrils was the breath of life, of all that was in the dry land.
Dus geen vissen. Veel insecten hebben geen nostrils. Ze ademen door hun huid, dus die insecten hoefden niet mee
sterker, ik geloof heel fanatiek in evolutie vanaf dat punt!! al die varianties van soorten zijn met de evolutietheorie heel goed te verklaren. maar verder dan dat ga ik niet in mijn overtuiging.quote:Op maandag 28 november 2005 10:47 schreef Tybris het volgende:
[..]
Grappig. Als je in de ark van Noach gelooft geloof je automatisch in evolutietheorie. Die beschrijft namelijk hoe de verscheidenheid in soorten is ontstaan. Tenzij god zelf zich er mee is gaan bemoeien, maar dan had hij net zo goed die hele boot missie achterwege kunnen laten en overnieuw kunnen beginnen.
De reden dat ik fanatiek erin ben is dat ik het kan onderbouwen en dat het gewoon verdomde logisch is. En met mij het gros van de wetenschappelijke wereld, met name de mensen die er echt verstand van hebben (Dat sluit Cees Dekker dus uit) zien de evotheorie als een feit. Ik vraag me overigens af wat er met jou gebeurt als blijkt dat God niet bestaat, ik vermoed dat dat heel wat schokkender voor jou is dan voor mij als blijkt dat de evotheorie onjuist is. Je suggestie dat mijn overtuiging een soort van wanhoopsovertuiging is lijkt me dus meer van jou op toepassing. Zeker gezien het ontbreken van wetenschappelijke onderbouwing van jouw overtuiging.quote:Op maandag 28 november 2005 11:02 schreef pmb_rug het volgende:
het is logisch dat Roobje heel fanatiek hierin is. als evolutie niet waar blijkt te zijn staat zijn hele kant van de wetenschap voor schut. ik kan me het wel voorstellen...
Twee dingen over deze side-remark: ten eerste is de economie een volstrekt ander soort wetenschap dan de natuurwetenschappen. In een interview noemde Rick van der Ploeg economie laatst "more of an art than science", omdat de empirie er doorgaans vrij ver van verwijderd is.quote:Op maandag 28 november 2005 11:02 schreef pmb_rug het volgende:
(stel dat Tobin gelijk had in de economie.... *bibber*)
Ik beweer niet dat evolutie niet waar is. Ik geef alleen aan dat Noachs verhaal prima kanquote:Op maandag 28 november 2005 10:51 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Kortom, het beste bewijs van evolutie. En snelle ook, in 6000 jaar miljoenen soorten erbij.
[..]
De Bijbel zegt wel dat de vissen niet meehoefden, maar verklaart niet hoe ze het hebben overleefd. De meeste zout & zoetwatervissen overleven niet in brak water. Bij tropische vissen is de miniemste verandering in klimaat al genoeg om ze het loodje te laten leggen. De waterklimaatsverandering die plaats heeft gevonden is dermate abrupt dat deze vissen nooit hebben kunnen overleven. Gooi maar eens een pak zout in een aquarium of doe eens een zoutwatervis in zoet water. Maar goed, de mensen die het Noah verhaal optekenden waren dan ook geen biologen, maar geestelijken.
Die site is al zó vaak hier langs gekomen, en het is allemaal pseudo-wetenschap, drogredeneringen en overige quatsch.quote:Op maandag 28 november 2005 11:38 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Maar voordat ik nog meer Kent Hovind ga quoten moet je voor de gein eens seminar 3 op www.drdino.com bekijken. In de eerste 10 minuten legt hij het noach verhaal goed uit.
Overigens zijn al zijn seminars interessant met veel wetenschappelijk bewijs en bronnen erbij.
Want? Jij gelooft het niet?quote:Op maandag 28 november 2005 11:45 schreef Doffy het volgende:
[..]
Die site is al zó vaak hier langs gekomen, en het is allemaal pseudo-wetenschap, drogredeneringen en overige quatsch.
Niet elke bewering is bewijsvoerig; dat heeft weinig te maken met 'geloven'. Het wil ook wel eens helpen als er gerefereerd wordt aan échte tijdschriften, aan écht onderzoek, aan serieuze standpunten. Niet van die geconstrueerde fakes.quote:Op maandag 28 november 2005 11:54 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Want? Jij gelooft het niet?
Waarom vragen mensen (in general) om bewijsvoering en als ze het krijgen wordt het afgedaan als onzin?
Ik zal er eens naar kijken. Jou raad ik aan op infidels.org de evolution-creationalist debatten eens door te neuzen.quote:Op maandag 28 november 2005 11:38 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat evolutie niet waar is. Ik geef alleen aan dat Noachs verhaal prima kan
Maar voordat ik nog meer Kent Hovind ga quoten moet je voor de gein eens seminar 3 op www.drdino.com bekijken. In de eerste 10 minuten legt hij het noach verhaal goed uit.
Overigens zijn al zijn seminars interessant met veel wetenschappelijk bewijs en bronnen erbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |