God had het maar hoeven te zeggen en de hele mensheid had niet meer bestaan.quote:Op maandag 26 september 2005 13:57 schreef Sapientiea het volgende:
Laten we aannemen dat god bestaat [for the sake of the argument].
Waar is de beste man nu?
Wat voor GOEDS heeft het de mensheid gedaan in de afgelopen 2000 jaar?
Waarom in al zijn wijsheid en almachtigheid wil de beste man aanbeden worden?
God schiep ons naar zijn evenbeeld.....Lijken we nu fysiek op hem of gedragen we ons net als hem.
Is god wel zo goed als de bijbel ons doet geloven? En waarom zouden we niet aan hem mogen twijfelen als hij ons de mogelijkheid heeft gegeven om na te denken.....en vooral te voelen?
Bekijk JIJ het eens vanuit een ander oog punt. Hij had ons ook gewoon NIET kunnen maken. En wat is het nou voor standpunt dat wij IETS voor god moeten doen?quote:Op dinsdag 27 september 2005 22:19 schreef logisnack het volgende:
[..]
God had het maar hoeven te zeggen en de hele mensheid had niet meer bestaan.
Bekijk het nou eens vanuit een ander oogpunt.
Wat voor goeds heeft de mensheid in zijn bestaan voor God gedaan?
Waarom zou Hij ons in al zijn wijsheid en almachtigheid nog de kans willen geven om terug bij hem te komen?
Wat voor goeds hebben wij gedaan waarvoor we het verdienen dat God zijn Zoon stuurde om onze fouten op zich te nemen?
Niks!
En dat is nou onvoorwaardelijke liefde.
En als je twijfelt.. laat dan gewoon je hart spreken.
Misschien zegt alle logica in je wel dat God niet bestaat.
Maar wie zoekt zal vinden en als het Hem zelf vraagt, zal Hij je ook niet negeren.
Staat dat ook in het evangelie ?quote:Op donderdag 22 september 2005 23:58 schreef p-etr-a het volgende:
Ik zou het niet geloven. Jozef geloofde het ook niet en dus kwam er een engel naar hem toe die hem vertelde dat het wel waar was.
Laten we niet vergeten dat het Christendom tijdens de kruistochten ook verschrikkelende dingen heeft gedaan bij moslims (en door de middel eeuwen wel vaker tegen mensen die anders waren of anders dachten), toch wel leuk dat stukje: HEB ELKANDER LIEF.quote:Op vrijdag 23 september 2005 17:18 schreef logisnack het volgende:
Wat de bijbel zo bijzonder maakt?
Ten eerste zien miljarden christenen over de hele wereld de bijbel als het Woord van God.
Verder zijn er nog wel wat meer puntjes op te noemen die de bijbel sowieso uniek maken ten opzichte van elk religieus boek ter wereld.
Miljarden moslims over de gehele wereld zien de koran als het Woord van God
1. Het unieke van zijn ontstaan.
Door meer dan veertig verschillende personen in verschillende tijden met verschillende beroepen geschreven.
Koningen, vissers, een dokter, schaapherders ect.
Dit geld ook voor de koran
2. Het unieke van zijn eenheid
De bijbel is door veel verschillende mensen geschreven in een tijdsbestek van 1500 jaar en onder compleet andere omstandigheden.. Maar toch is de boodschap in de 66 boeken (ja de bijbel bestaat uit 66 verschillende boeken) in overeenstemming met elkaar.
Ik weet niet uit hoeveel boeken de koran bestaat, maar het komt op hetzelfde neer
3. Het unieke van zijn actualiteit
De bijbel is na 2000 jaar nog steeds vol in de aandacht. Het is wereldwijd veruit het best verkochte boek!
De koran is ook nog steeds volop in de aandacht (door een aantal fundi's die niet sporen zelfs meer dan voorheen en zelfs meer dan de bijbel)
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zo werden de eerste christenen wreed vervolgd.. toch heeft de bijbel deze periode van vervolging doorstaan en is het bewaard gebleven.
Daar zijn de meningen over verdeeldquote:Op dinsdag 27 september 2005 23:45 schreef Robbiej het volgende:
Waarom zouden wij wat voor "God"(als ie al bestond) doen als hij ook niks voor ons doet..
het "christendom" heeft inderdaad geen beste daden gedaan de afgelopen 2000 jaar.quote:Op woensdag 23 november 2005 01:34 schreef Paddokingnr1 het volgende:
[..]
Laten we niet vergeten dat het Christendom tijdens de kruistochten ook verschrikkelende dingen heeft gedaan bij moslims (en door de middel eeuwen wel vaker tegen mensen die anders waren of anders dachten), toch wel leuk dat stukje: HEB ELKANDER LIEF.
Nu nog een leuk detail wat de meeste mensen niet eens weten:
de Christelijken geloven niet in de koran, maar de Moslims geloven wel in de bijbel![]()
In de koran staat namelijk dat er 4 boeken zijn: de koran zelf, de bijbel, de geschriften van het boedisme (als ik me niet vergis) en nog 1.
Laten we nou maar gewoon 1 ding doen wat in de bijbel staat: heb elkander lief en respecteer elkaar ookal gelooft die ander iets anders dan jou.
En voor degene die het willen weten: Ik geloof zelf niet in een religie, maar weet graag waar ik mee te maken heb (geloof, wetenschap of wat dan ook) en mijn ouders geloven zelf wel (alleen niet actief).
Ik heb alleen verzoek: DWING ME GEEN GELOOF OP WANT DAAR KAN IK NIET TEGEN EN DAN GA IK IN DISCUSIE![]()
Je zegt.. "als ie al bestond"quote:Op dinsdag 27 september 2005 23:45 schreef Robbiej het volgende:
Waarom zouden wij wat voor "God"(als ie al bestond) doen als hij ook niks voor ons doet..
Ik ben dus voor de duidelijkheid 100% Atheïst.
Ach ja, maar wat moet je ermee. Waar het voor mij om gaat is nog altijd: je naaste liefhebben als jezelf en die tegelijkertijd de ruimte gunnen voor z'n eigen dingen. Maar dan zonder dat je 'm in z'n eigen sop gaar laat koken natuurlijk.quote:Op woensdag 23 november 2005 02:07 schreef logisnack het volgende:
[..]
Je zegt.. "als ie al bestond"
Vanuit jou oogpunt:
"ALS" Hij bestaat, wil dit automatisch zeggen dat Hij dus ook de aarde heeft geschapen.. en ons.. en jou dus leven heeft gegeven..
En dan heeft hij dus ook zijn Zoon gegeven om jou de kans te geven tot hem te komen.. iets waar je als zondig mens helemaal geen kans op zou kunnen maken als hij niet genadig was.
En wat een hoop vraagt God er nou voor terug zeg..
Hij vraagt je om hem te erkennen als God.. en om te geloven dat zijn Zoon Jezus naar de aarde is gekomen..is gedood (note: Hij heeft niet gezondigd.. dus hij hoefde nieteens te sterven) en dat hij de dood heeft overwonnen.. en zo de weg heeft vrijgemaakt om bij de Vader te komen.
Nergens recht op hebben?quote:Op woensdag 23 november 2005 02:19 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ach ja, maar wat moet je ermee. Waar het voor mij om gaat is nog altijd: je naaste liefhebben als jezelf en die tegelijkertijd de ruimte gunnen voor z'n eigen dingen. Maar dan zonder dat je 'm in z'n eigen sop gaar laat koken natuurlijk.
Al dat gedoe met God erkennen, jij en ik als zondige mensen die nergens recht op hebben, enzovoorts, dat werkt niet. Ik kan me er niets bij voorstellen en het leidt ook nergens toe. Ik belicht dan toch liever de praktische dingen
Je wilt het geloof niet opdringen, maar je doet wel aanbevelingen (is al een heel stuk minder dan sommigen anderen die ik soms hoor of lees).quote:Op woensdag 23 november 2005 01:59 schreef logisnack het volgende:
[..]
Nee.. ik zeg alleen wat ik geloof.. en hoe ik dat ervaar en ik zal een ieder aanbevelen het zelfde te doen. Want wat ik geloof is dat Jezus de weg is.. en dat redding alleen door hem mogelijk is.
3 dingen waarop ik wil reagerenquote:Op woensdag 23 november 2005 05:13 schreef Paddokingnr1 het volgende:
[..]
Je wilt het geloof niet opdringen, maar je doet wel aanbevelingen (is al een heel stuk minder dan sommigen anderen die ik soms hoor of lees).
Dat iemand gelooft is zijn/haar goed recht en daar zal ik mij nooit mee gaan bemoeien, maar je moet wel met mij eens zijn dat er soms mensen zijn die een geloof willen opdringen, bijv.:
De Jehova's die langs deuren gaan om zieltjes te winnen (houden vaak niet op als je zegd dat je geen intresse hebt).
Sommigen mensen die ik onderweg bij het station wel eens tegenkom met van die boekjes "Er is nog hoop" (blijven het proberen ondanks het feit dat je nog beleeft bent om te zeggen dat je geen intresse hebt).
Mensen die (blijven) zeggen dat iemand in de hel komt omdat die persoon niet gelooft.
Het zijn dat soort mensen die ik bedoel met dat zij een geloof opdringen en het zijn dan ook dat soort mensen met wie ik soms in discusie ga.
Ik vraag me altijd 1 ding af: Staan die mensen wel eens stel bij het feit dat er mensen zijn die nooit zullen [b]kunnen geloven, vanwege het feit dat er iets in het verleden is gebeurd of dat zij gewoon totaal anders in elkaar zitten.[/b]
En dan nog even over het feit dat de koran niet in de bijbel staat:
Dat is nog niet zo erg (is een oud boek en dat pas je niet zomaar aan), maar het feit dat de islam wel gelooft in het christendom (is zo, want zij geloven in de bijbel) maar dat het christendom zegd het [b]enige geloof te zijn steekd mij.[/b]
In de bijbel staat: hebt elkander lief, maar het komt soms op mij (en volgens mij wel meer mensen) als je niet gelooft hoor je er niet bij en ben je uitschot (zo wordt ik soms ook aangesproken en behandeld door sommigen christenen).
ik vind het maar mooiquote:Op woensdag 23 november 2005 02:32 schreef logisnack het volgende:
Maar ik zeg dat God ons de kans niet had hoeven geven om doormiddel van Jezus weer bij Hem te komen.. het is puur dat hij niet wil dat er iemand verloren gaat.. dat staat ook letterlijke in de bijbel.. God wil niet dat er ook maar 1 ziel verloren gaat. Maar de zielen hebben hun eigen keuze te maken of ze al dan niet gered willen worden. Niks moet. het is puur genade.. we mogen bij hem komen. If we accept.
Vroeger dacht 100% van de wereldbevolking dat de wereld plat was. Nu weet men beter.quote:Op vrijdag 23 september 2005 09:16 schreef thefunny het volgende:
[..]
Halloooo wakker worden, het christendom is een wereldgodsdienst en heeft de meeste aanhangers van alle religies. Circa een derde van de wereldbevolking is christen, wat neerkomt op ongeveer twee miljard mensen. Dat zijn dus allemaal mensen die ervan uitgaan dat de bijbel betrouwbaarder is als de mens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijk
Mijn God zeg, dat jouw soort mensen nog bestaan...
en jij bent een verlichte geest die zich heeft weten te bevrijden uit de greep van dit instituut.quote:Op woensdag 23 november 2005 23:54 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Vroeger dacht 100% van de wereldbevolking dat de wereld plat was. Nu weet men beter.
Enige reden waarom de kerk nog zoveel macht heeft is omdat het nu eenmaal de macht heeft en gebruikt. Met indoctrinatie kom je een heel eind.
quote:Op woensdag 23 november 2005 13:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
3 dingen waarop ik wil reageren
1) Wat is nou het grote drama aan het delen van je visie (of in dit geval geloof). En hoe kom je er nou bij dat als je aanbevelingen doet je dan gelijk het geloof aan het opdringen bent? Worden dingen zo makkelijk aan je opgedrongen? of ben je allergisch voor het horen van een andere visie?
Overigens begrijp ik verder wel dat het vervelend is als je zegt 'geen intresse' dat er dan doorgedramd word. maar dan nog: het geloof KAN je helemaal niet opgedrongen worden.
Dat jij je visie wil delen en aanbeveligingen doet om eventueel iets te lezen of te luisteren, graag zelfs hoe meer ik leer hoe rijker ik me voel.
Het probleem van het opdringen is dat mensen PROBEREN iemand een geloof aan te praten (en dat weet ik uit ervaringen).
2) Niet kunnen geloven? dat had je waarschijnlijk ook van Paulus gezegd toen hij nog Saulus heette....
Ben ik het dus volslagen mee oneens. Ik denk wel dat heel veel mensen zo dichtgetikt (dit geldt uiteraard voor alle soorten mensen) zijn binnen hun eigen visie dat ze nooit interesse zullen krijgen en dus zeer waarschijnlijk ook nooit zullen gaan geloven. maar dat het niet kan vind ik onzin. (ez 31 is een mooi verhaal ook daarover)
Dat jij niet gelooft dat er mensen zijn niet in een religie zouden kunnen geloven is jou goed recht, maar je zegd zelf al dat er mensen zijn die nooit intresse zullen krijgen (en dus nooit KUNNEN geloven).
En dat is mijn mening en als jij dat stom vind (en dus mijn mening stom vind) heb ik meelijde met jou bekrompen gedachten (sorry als ik je hiermee kwets maar dat is mijn mening).
3) Wat is nou het grote probleem met zeggen dat wat jij gelooft de waarheid is (of: het enige geloof)??? Dan denk jij toch gewoon: prima, ben ik het niet mee eens. Iedereen heeft toch een mening over de waarheid (zelfs al is je mening dat de waarheid niet bestaat) en daar sta je toch achter? als jij denkt dat een ander gelijk heeft switch je van mening.. Waarom is het een 'virtue' om te zeggen dat iedereen best gelijk kan hebben, of dat iedereen net zoveel gelijk heeft? Geloof jij niet in Jezus? Prima, maar dan vind ik dat je ongelijk hebt. En dan? Ben ik nu slecht? OF ben ik pas slecht als ik dan ga uitleggen waarom ik vind dat je ongelijk hebt?
Dat jij je voelt behandeld als uitschot komt volgens mij meer door je eigen interpretatie (confirmation bias) en je lange tenen dan door de feitelijke benadering.
Zoals ik al zei: als iemand gelooft en gelooft dat hij/zij het bij het rechte eind heeft is dat zijn/haar goed recht en ga ik niet proberen dat te veranderen.
Dat er verschillende mensen zijn die iets anders geloven of aanhangen vind ik alleen maar een goed iets (behalve de fundies dan).
En sorry als ik het zeg, maar als ik als 10 jarig jongentje wordt uitgemaakt voor crimineel alleen maar omdat ik niet geloof en een t-shirt van iron maiden draag heb ik toch echt het gevoel dat ik als uitschot wordt behandeld en dat komt niet doordat ik lange tenen zou hebben.
Of dat ik over straat loop in mijn "normale" kleding (dus als hardrocker) lopen sommige gelovigen liever even naar de overkant of met een boog om mij heen.
Gelukkig zijn niet alle gelovigen zo en kan ik zelfs een goed gesprek met hun hebben over hun geloof zonder dat zij proberen hun geloof aan mij op te dringen.
jahoor dat leeft nog steeds iron maidenquote:Op donderdag 24 november 2005 17:44 schreef Cupra28 het volgende:
[quote]Op donderdag 24 november 2005 17:37 schreef Paddokingnr1 het volgende:
omdat ik niet geloof en een t-shirt van iron maiden draag
Iron Maiden? Leef dat nog dan?![]()
![]()
Er is een verschil tussen leven en existerenquote:Op donderdag 24 november 2005 17:52 schreef Paddokingnr1 het volgende:
[..]
jahoor dat leeft nog steeds iron maiden
quote:Op vrijdag 25 november 2005 05:03 schreef NiwiKaiha het volgende:
Toen ik zes jaar oud was, kwam ik erachter dat Sinterklaas niet bestond. Ik vermoed dat dat hele gedoe met god en zo ooit eens verzonnen is door een moeder die haar kinderen op het rechte pad wilde houden. Daarna moet het dan uitgewerkt en in boekvorm gegoten zijn.
En niet alleen dat. De Bijbel heeft hele delen overgenomen van zo'n beetje alle lokale religies en gemixt om de boel voor iedereen toegankelijk te maken. En met succes gezien de huidige populariteit.quote:Op vrijdag 25 november 2005 05:06 schreef cerror het volgende:
Altijd grappig om een "heilig" boek te baseren op mythes uit de babylonische oudheid.
quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:41 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
En niet alleen dat. De Bijbel heeft hele delen overgenomen van zo'n beetje alle lokale religies en gemixt om de boel voor iedereen toegankelijk te maken. En met succes gezien de huidige populariteit.
Het Noah & de Ark verhaal was al 2000 jaar voor Christus ofzo opgetekend, alleen met andere namen.
Ja, slaapverwekkend hey. Je doet je geloofwaardigheid niet echt goed met zulke reacties. Kan je misschien weinig schelen, maar je zou meer indruk maken als je het kunt tegenspreken.quote:
Heerlijk ja, jammer dat lui die dat bij elkaar gecut and paste hebben niet mee kunnen maken dat allerlei malloten hun leven er compleet naar inrichten.quote:Op vrijdag 25 november 2005 05:06 schreef cerror het volgende:
Altijd grappig om een "heilig" boek te baseren op mythes uit de babylonische oudheid.
geloofwaardigheid?quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, slaapverwekkend hey. Je doet je geloofwaardigheid niet echt goed met zulke reacties. Kan je misschien weinig schelen, maar je zou meer indruk maken als je het kunt tegenspreken.
Kortom je hebt geen zinnige tegen argument dus val je de persoon aan in plaats van inhoudelijk in te gaan op de post. Zogenaamde gebrek aan kennis van de bijbel is wel een heel makkelijk uitvlucht om kritische reacties van atheisten mee te pareren.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
geloofwaardigheid?
kerel, je denkt toch niet dat dit soort opmerkingen ook maar enigszins vruchtbaar zijn? of dat er discussie potentie in zit? dit zijn van die kansloze dooddoeners die je 100x tegenkomt van mensen die van hun leven nog nooit een bijbel hebben ingekeken, maar van hun papa hebben gehoord dat het zo is. ik ga daar mijn tijd niet aan verspillen, het is zinloos. deze mensen zijn teveel met zichzelf bezig.
Je kunt toch prima twijfelen aan het authentiek-zijn van het Christendom? Waarom is dat kansloos?quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
geloofwaardigheid?
kerel, je denkt toch niet dat dit soort opmerkingen ook maar enigszins vruchtbaar zijn? of dat er discussie potentie in zit? dit zijn van die kansloze dooddoeners die je 100x tegenkomt van mensen die van hun leven nog nooit een bijbel hebben ingekeken, maar van hun papa hebben gehoord dat het zo is. ik ga daar mijn tijd niet aan verspillen, het is zinloos. deze mensen zijn teveel met zichzelf bezig.
Ventje, ik denk dat ik de bijbel beter ken dan jij. Gaat het ook niet om. Het klopt gewoon niet. Je hangt je leven op aan dogma's die je verbieden zelf na te denken of logica toe te passen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:41 schreef pmb_rug het volgende:
die discussie is, zoals ik al eerder aangaf, zinloos. willen de mensen die er vraagtekens bij hebben ooit naar goede argumenten luisteren? of uberhaupt iets leren? of willen ze het geloof van andere ten val brengen? ik vraag het me af. ik kan er iig niks mee dus ik ga die discussie absoluut niet aan. daarnaast: hoe kun je zo'n one-liner als aanzet tot een discussie over de authenticiteit van de bijbel of het Christendom zien?
tja, open er een topic over zou ik zeggen. ik doe iig niet mee, ik heb de discussie vaak genoeg gevoerd en nog nooit enig resultaat in welke vorm dan ook kunnen constateren.
Van papa? Er zijn duizenden internetsites waarmee de vloer met de Bijbel wordt aangeveegd. En dan probeer je zo objectief mogelijk de pro-Bijbelsites te lezen en dan blijkt dat ze de Bijbel met de Bijbel verklaren. Tja en dat kan niet. De Bijbel is het enige dat Christenen hebben om hun geloof te rechtvaardigen. En laat dat nu net een boek zijn dat barst van de fouten, tegensprekingen, complete onwaarheden en 'wonders' waarvan mensen -zelfs Christenen- nu zouden zeggen dat ze het hebben meegemaakt of gezien voor gek worden verklaard.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
geloofwaardigheid?
Daar heb je denk ik gelijk in. Mensen zijn niet of heel moeiljik van hun geloof af te brengen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:41 schreef pmb_rug het volgende:
ik doe iig niet mee, ik heb de discussie vaak genoeg gevoerd en nog nooit enig resultaat in welke vorm dan ook kunnen constateren.
Adam en Eva werden bijna 1000 jaar oud.quote:Op zaterdag 26 november 2005 21:10 schreef blessed19 het volgende:
wat ik persoonlijk het meest vreemde aan de bijbel vindt is dat kain weg wordt gestuurd, nadat hij abel probeerde te vermoorden...
los vertaald uit de bijbel:
''hij werdt heen gezonden, en een heel eind verderop stichtte hij een stad.''
EEN STAD! hoe wou hij dat flikken, als ze er alleen maar met z'n 4' en op deze planeet zijn?
Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat hij vraagtekens heeft bij de bijbel (of welk boek van welk geloof dan ook) en niet geloof.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:41 schreef pmb_rug het volgende:
die discussie is, zoals ik al eerder aangaf, zinloos. willen de mensen die er vraagtekens bij hebben ooit naar goede argumenten luisteren? of uberhaupt iets leren? of willen ze het geloof van andere ten val brengen? ik vraag het me af. ik kan er iig niks mee dus ik ga die discussie absoluut niet aan. daarnaast: hoe kun je zo'n one-liner als aanzet tot een discussie over de authenticiteit van de bijbel of het Christendom zien?
tja, open er een topic over zou ik zeggen. ik doe iig niet mee, ik heb de discussie vaak genoeg gevoerd en nog nooit enig resultaat in welke vorm dan ook kunnen constateren.
Ik begin niet eens over de leeftijden.quote:Op zondag 27 november 2005 00:40 schreef logisnack het volgende:
[..]
Adam en Eva werden bijna 1000 jaar oud.
Die hebben wel meerdere kinderen gekregen in de loop van de tijd.
Hehe, ik wist dat die vraag ging komen.quote:Op zondag 27 november 2005 00:45 schreef Magic-IRC het volgende:
[..]
Ik begin niet eens over de leeftijden.![]()
Dat Adam en Eva meerdere kinderen kregen geloof ik gelijk (ondanks dat ik niet geloof).
Maar even een vraag hierover, bij mijn weten (kan me vergissen hoor) maar mag je als christen het niet doen met je eigen familie, als dat inderdaad zo is, waarom trouwen christen dan en krijgen zij kinderen als iedereen van Adam en Eva afstammen en dus iedereen familie van elkaar is??![]()
leuk en aardig... maar denk je nou echt dat kain de andere mensen zou lokken naar zijn ''stad'' toe? (die uberhaupt nog gemaakt moest worden). er wordt geen woord over gerept dat iemand van adam en eva's kinderen naar ''de slechte kant/persoon'' neigen. alleen dat de kinderen zelf een eigen stad maken lijkt me het logische. zal kain dan echt 1000+ jaar wachten totdat hij eindelijk een paar ''inwoners'' heeft?quote:Op zondag 27 november 2005 00:40 schreef logisnack het volgende:
[..]
quote:Op zondag 27 november 2005 00:40 schreef logisnack het volgende:
[..]
Dat is niet zo, bij evolutie is het niet zo dat er ineens *poef* een man en een vrouw ontstaan. Wat een beknopte kennis van de evolutietheorie heb jij zeg. Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin meer om het uit te leggen.quote:Op zondag 27 november 2005 03:42 schreef logisnack het volgende:
[..]
Ik denk dat op het begin deze dingen een beetje anders lagen.. Er moet ooit een eerste mens zijn geweest.. of het nou zoals ik geloof, door schepping is of, zoals jij gelooft, door evolutie.
Er moesten dus tegelijktijdig een mannetje en een vrouwtjes mens zijn ontstaan. (sowieso al heel ongeloofwaardig als je dat op evolutie gooit).
lol, kerel... laat ik je 1 ding op je hart drukken, God openbaart zich, ook vandaag, niet alleen door de bijbel. Als de bijbel het enige was, zonder enige vorm van Godservaring/beleving zou het geloof heel dubieus zijn. De bijbel correspondeert met andere Gods belevingen, vult het aan.quote:De Bijbel is het enige dat Christenen hebben om hun geloof te rechtvaardigen.
Het feit dat het Christendom nog bestaat is omdat de ouders het aan de kinderen meegeven. Deze kinderen zijn daarna dusdanig geindoctrineerd dat het voor hen moeilijk is daar ooit nog van af te stappen.
De intentie van de bijbel is ook NIET een geschiedenisboek te zijn. Het laat slechts zien hoe God het pad heeft klaargemaakt voor de vervulling van de wet (de liefde, de genade). De geschiedkundige waarde is meer iets wat 'wij' eraan hebben gegeven. En daarin is de bijbel ook nog eens uniek.quote:Op zondag 27 november 2005 00:41 schreef Magic-IRC het volgende:
En dat er fouten in de bijbel staan, so what, in elk groot boek staan fouten.
Wat men niet moet doen is de mensen die in dat boek geloven (of juist niet) persoonlijk gaan aanvallen of niet de kans geven hun visie te geven.
Dat geldt natuurlijk ook voor 'gelovigen' die denken de waarheid in pacht te hebben.quote:Op zondag 27 november 2005 12:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat indoctrineerpraatje.... ik word er erg moe van, die vreselijk arrogante, hooghartige houding staat me erg tegen. iedereen is geindoctrineerd, als je dat woord al kan gebruiken in deze context. Het is zo naief om te denken dat je zelf zo'n heldere geest bent die alles objectief kan bekijken, als je dat denkt is elk gesprek zinloos.
Ze willen het niet snappen, want in hun achterhoofd weten ze ook wel, dat wat zij zeggen nergens op slaat. Veel mensen geloven ook uit een sociale druk en omdat ze het nu eenmaal hun hele leven al doen.quote:Op zondag 27 november 2005 10:19 schreef roobje het volgende:
[..]
Dat is niet zo, bij evolutie is het niet zo dat er ineens *poef* een man en een vrouw ontstaan. Wat een beknopte kennis van de evolutietheorie heb jij zeg. Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin meer om het uit te leggen.![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |