En niet alleen dat. De Bijbel heeft hele delen overgenomen van zo'n beetje alle lokale religies en gemixt om de boel voor iedereen toegankelijk te maken. En met succes gezien de huidige populariteit.quote:Op vrijdag 25 november 2005 05:06 schreef cerror het volgende:
Altijd grappig om een "heilig" boek te baseren op mythes uit de babylonische oudheid.
quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:41 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
En niet alleen dat. De Bijbel heeft hele delen overgenomen van zo'n beetje alle lokale religies en gemixt om de boel voor iedereen toegankelijk te maken. En met succes gezien de huidige populariteit.
Het Noah & de Ark verhaal was al 2000 jaar voor Christus ofzo opgetekend, alleen met andere namen.
Ja, slaapverwekkend hey. Je doet je geloofwaardigheid niet echt goed met zulke reacties. Kan je misschien weinig schelen, maar je zou meer indruk maken als je het kunt tegenspreken.quote:
Heerlijk ja, jammer dat lui die dat bij elkaar gecut and paste hebben niet mee kunnen maken dat allerlei malloten hun leven er compleet naar inrichten.quote:Op vrijdag 25 november 2005 05:06 schreef cerror het volgende:
Altijd grappig om een "heilig" boek te baseren op mythes uit de babylonische oudheid.
geloofwaardigheid?quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, slaapverwekkend hey. Je doet je geloofwaardigheid niet echt goed met zulke reacties. Kan je misschien weinig schelen, maar je zou meer indruk maken als je het kunt tegenspreken.
Kortom je hebt geen zinnige tegen argument dus val je de persoon aan in plaats van inhoudelijk in te gaan op de post. Zogenaamde gebrek aan kennis van de bijbel is wel een heel makkelijk uitvlucht om kritische reacties van atheisten mee te pareren.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
geloofwaardigheid?
kerel, je denkt toch niet dat dit soort opmerkingen ook maar enigszins vruchtbaar zijn? of dat er discussie potentie in zit? dit zijn van die kansloze dooddoeners die je 100x tegenkomt van mensen die van hun leven nog nooit een bijbel hebben ingekeken, maar van hun papa hebben gehoord dat het zo is. ik ga daar mijn tijd niet aan verspillen, het is zinloos. deze mensen zijn teveel met zichzelf bezig.
Je kunt toch prima twijfelen aan het authentiek-zijn van het Christendom? Waarom is dat kansloos?quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
geloofwaardigheid?
kerel, je denkt toch niet dat dit soort opmerkingen ook maar enigszins vruchtbaar zijn? of dat er discussie potentie in zit? dit zijn van die kansloze dooddoeners die je 100x tegenkomt van mensen die van hun leven nog nooit een bijbel hebben ingekeken, maar van hun papa hebben gehoord dat het zo is. ik ga daar mijn tijd niet aan verspillen, het is zinloos. deze mensen zijn teveel met zichzelf bezig.
Ventje, ik denk dat ik de bijbel beter ken dan jij. Gaat het ook niet om. Het klopt gewoon niet. Je hangt je leven op aan dogma's die je verbieden zelf na te denken of logica toe te passen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:41 schreef pmb_rug het volgende:
die discussie is, zoals ik al eerder aangaf, zinloos. willen de mensen die er vraagtekens bij hebben ooit naar goede argumenten luisteren? of uberhaupt iets leren? of willen ze het geloof van andere ten val brengen? ik vraag het me af. ik kan er iig niks mee dus ik ga die discussie absoluut niet aan. daarnaast: hoe kun je zo'n one-liner als aanzet tot een discussie over de authenticiteit van de bijbel of het Christendom zien?
tja, open er een topic over zou ik zeggen. ik doe iig niet mee, ik heb de discussie vaak genoeg gevoerd en nog nooit enig resultaat in welke vorm dan ook kunnen constateren.
Van papa? Er zijn duizenden internetsites waarmee de vloer met de Bijbel wordt aangeveegd. En dan probeer je zo objectief mogelijk de pro-Bijbelsites te lezen en dan blijkt dat ze de Bijbel met de Bijbel verklaren. Tja en dat kan niet. De Bijbel is het enige dat Christenen hebben om hun geloof te rechtvaardigen. En laat dat nu net een boek zijn dat barst van de fouten, tegensprekingen, complete onwaarheden en 'wonders' waarvan mensen -zelfs Christenen- nu zouden zeggen dat ze het hebben meegemaakt of gezien voor gek worden verklaard.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
geloofwaardigheid?
Daar heb je denk ik gelijk in. Mensen zijn niet of heel moeiljik van hun geloof af te brengen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:41 schreef pmb_rug het volgende:
ik doe iig niet mee, ik heb de discussie vaak genoeg gevoerd en nog nooit enig resultaat in welke vorm dan ook kunnen constateren.
Adam en Eva werden bijna 1000 jaar oud.quote:Op zaterdag 26 november 2005 21:10 schreef blessed19 het volgende:
wat ik persoonlijk het meest vreemde aan de bijbel vindt is dat kain weg wordt gestuurd, nadat hij abel probeerde te vermoorden...
los vertaald uit de bijbel:
''hij werdt heen gezonden, en een heel eind verderop stichtte hij een stad.''
EEN STAD! hoe wou hij dat flikken, als ze er alleen maar met z'n 4' en op deze planeet zijn?
Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat hij vraagtekens heeft bij de bijbel (of welk boek van welk geloof dan ook) en niet geloof.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:41 schreef pmb_rug het volgende:
die discussie is, zoals ik al eerder aangaf, zinloos. willen de mensen die er vraagtekens bij hebben ooit naar goede argumenten luisteren? of uberhaupt iets leren? of willen ze het geloof van andere ten val brengen? ik vraag het me af. ik kan er iig niks mee dus ik ga die discussie absoluut niet aan. daarnaast: hoe kun je zo'n one-liner als aanzet tot een discussie over de authenticiteit van de bijbel of het Christendom zien?
tja, open er een topic over zou ik zeggen. ik doe iig niet mee, ik heb de discussie vaak genoeg gevoerd en nog nooit enig resultaat in welke vorm dan ook kunnen constateren.
Ik begin niet eens over de leeftijden.quote:Op zondag 27 november 2005 00:40 schreef logisnack het volgende:
[..]
Adam en Eva werden bijna 1000 jaar oud.
Die hebben wel meerdere kinderen gekregen in de loop van de tijd.
Hehe, ik wist dat die vraag ging komen.quote:Op zondag 27 november 2005 00:45 schreef Magic-IRC het volgende:
[..]
Ik begin niet eens over de leeftijden.![]()
Dat Adam en Eva meerdere kinderen kregen geloof ik gelijk (ondanks dat ik niet geloof).
Maar even een vraag hierover, bij mijn weten (kan me vergissen hoor) maar mag je als christen het niet doen met je eigen familie, als dat inderdaad zo is, waarom trouwen christen dan en krijgen zij kinderen als iedereen van Adam en Eva afstammen en dus iedereen familie van elkaar is??![]()
leuk en aardig... maar denk je nou echt dat kain de andere mensen zou lokken naar zijn ''stad'' toe? (die uberhaupt nog gemaakt moest worden). er wordt geen woord over gerept dat iemand van adam en eva's kinderen naar ''de slechte kant/persoon'' neigen. alleen dat de kinderen zelf een eigen stad maken lijkt me het logische. zal kain dan echt 1000+ jaar wachten totdat hij eindelijk een paar ''inwoners'' heeft?quote:Op zondag 27 november 2005 00:40 schreef logisnack het volgende:
[..]
quote:Op zondag 27 november 2005 00:40 schreef logisnack het volgende:
[..]
Dat is niet zo, bij evolutie is het niet zo dat er ineens *poef* een man en een vrouw ontstaan. Wat een beknopte kennis van de evolutietheorie heb jij zeg. Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin meer om het uit te leggen.quote:Op zondag 27 november 2005 03:42 schreef logisnack het volgende:
[..]
Ik denk dat op het begin deze dingen een beetje anders lagen.. Er moet ooit een eerste mens zijn geweest.. of het nou zoals ik geloof, door schepping is of, zoals jij gelooft, door evolutie.
Er moesten dus tegelijktijdig een mannetje en een vrouwtjes mens zijn ontstaan. (sowieso al heel ongeloofwaardig als je dat op evolutie gooit).
lol, kerel... laat ik je 1 ding op je hart drukken, God openbaart zich, ook vandaag, niet alleen door de bijbel. Als de bijbel het enige was, zonder enige vorm van Godservaring/beleving zou het geloof heel dubieus zijn. De bijbel correspondeert met andere Gods belevingen, vult het aan.quote:De Bijbel is het enige dat Christenen hebben om hun geloof te rechtvaardigen.
Het feit dat het Christendom nog bestaat is omdat de ouders het aan de kinderen meegeven. Deze kinderen zijn daarna dusdanig geindoctrineerd dat het voor hen moeilijk is daar ooit nog van af te stappen.
De intentie van de bijbel is ook NIET een geschiedenisboek te zijn. Het laat slechts zien hoe God het pad heeft klaargemaakt voor de vervulling van de wet (de liefde, de genade). De geschiedkundige waarde is meer iets wat 'wij' eraan hebben gegeven. En daarin is de bijbel ook nog eens uniek.quote:Op zondag 27 november 2005 00:41 schreef Magic-IRC het volgende:
En dat er fouten in de bijbel staan, so what, in elk groot boek staan fouten.
Wat men niet moet doen is de mensen die in dat boek geloven (of juist niet) persoonlijk gaan aanvallen of niet de kans geven hun visie te geven.
Dat geldt natuurlijk ook voor 'gelovigen' die denken de waarheid in pacht te hebben.quote:Op zondag 27 november 2005 12:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat indoctrineerpraatje.... ik word er erg moe van, die vreselijk arrogante, hooghartige houding staat me erg tegen. iedereen is geindoctrineerd, als je dat woord al kan gebruiken in deze context. Het is zo naief om te denken dat je zelf zo'n heldere geest bent die alles objectief kan bekijken, als je dat denkt is elk gesprek zinloos.
Ze willen het niet snappen, want in hun achterhoofd weten ze ook wel, dat wat zij zeggen nergens op slaat. Veel mensen geloven ook uit een sociale druk en omdat ze het nu eenmaal hun hele leven al doen.quote:Op zondag 27 november 2005 10:19 schreef roobje het volgende:
[..]
Dat is niet zo, bij evolutie is het niet zo dat er ineens *poef* een man en een vrouw ontstaan. Wat een beknopte kennis van de evolutietheorie heb jij zeg. Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin meer om het uit te leggen.![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |