abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30742921
BAGDAD - Britse troepen hebben maandagavond de gevangenis in Basra bestormd waar de twee opgepakte Britten vastzaten, en hun landgenoten bevrijd. Dit heeft het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken laten weten.

Met tanks haalden de Britten muren van de gevangenis neer. Britse militairen stormden naar binnen om hun collega's te bevrijden, die eerder op de dag tijdens een undercovermissie waren opgepakt. Tientallen Iraakse medegevangenen maakten van de gelegenheid gebruik om ook te ontsnappen. Maandag arresteerden Iraakse autoriteiten twee Britten omdat zij een politiepatrouille beschoten. Beide arrestanten zouden 'undercover' werken. Na de arrestatie braken ernstige ongeregeldheden uit in de zuidelijke stad.
---------------------------------------------

Volgens mij mag je in Engeland ook niet gevangen met zulke ramboacties bevrijden?? Maar ja, in Irak mag nu alles. Het is toch al zo een puinhoop. Maar natuurlijk, alles beter dan Saddam Hoessein.
pi_30743115
Bron?
censuur :O
pi_30743225
Ze konden natuurlijk ook even vriendelijk vragen aan de Iraakse politie of ze hun Britse maatjes terug mogen hebben
pi_30743312
Ik zou idd de bron wel eens willen zien.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_30743532
Bron is RTLNieuws, zie ook teletekst van RTL.
pi_30743549
quote:
Britten bestormen gevangenis Basra

BAGDAD - Britse troepen hebben maandagavond de gevangenis in Basra bestormd waar de twee opgepakte Britten vastzaten, en hun landgenoten bevrijd. Dit heeft het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken laten weten.

Met tanks haalden de Britten muren van de gevangenis neer. Britse militairen stormden naar binnen om hun collega's te bevrijden, die eerder op de dag tijdens een undercovermissie waren opgepakt. Tientallen Iraakse medegevangenen maakten van de gelegenheid gebruik om ook te ontsnappen. Maandag arresteerden Iraakse autoriteiten twee Britten omdat zij een politiepatrouille beschoten. Beide arrestanten zouden 'undercover' werken. Na de arrestatie braken ernstige ongeregeldheden uit in de zuidelijke stad.

De twee mannen, die in Arabische kledij waren gehuld, weigerden met hun auto te stoppen bij een politiepost en openden het vuur op de agenten. Na het vuurgevecht werd het duo overmeesterd door de politie en weggevoerd. Op televisiebeelden was te zien dat ze gewond waren en een bandage op hun hoofd hadden.

Vermomde rebellen

De mannen op hun geheime missie moeten waarschijnlijk voorkomen voor een Iraakse rechter. Vermoedelijk hadden ze de instructie gekregen om door de rijden uit angst dat de politiemannen in werkelijkheid vermomde rebellen waren.

Gewonden

Na de arrestatie trok een woedende menigte richting het politiebureau waar de mannen vastzaten. Daarbij kwam het tot confrontaties met het Britse leger. Twee betogers kwamen om in het geweld en er vielen zeker vijftien gewonden.

Twee Britse tanks werden in brand gestoken. Een Britse militair die uit zijn tank klom werd geschopt en geslagen door omstanders.

Aanslagen

De spanning in het anders relatief rustige Basra is sinds zondag opgelopen nadat een hoge functionaris van het Mahdi-leger van de radicale sjiitische geestelijke Muqtada al-Sadr werd opgepakt. Het Britse leger verdenkt de man ervan dat hij het brein is achter een serie aanslagen.
Dit staat in ieder geval op nu.nl
  maandag 19 september 2005 @ 23:12:31 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_30743589
klinkt als een wazige actie... zou hier echter wel meer van willen horen voor ik me een mening vorm...
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_30743617
Werkelijk te idioot voor woorden. De Britten nemen de Iraakse overheid niet serieus blijkbaar, voelen zich onschendbaar en brengen de veiligheid van velen in gevaar. Maar goed, het zal wel weer in een doofpot verdwijnen, zoals altijd
  maandag 19 september 2005 @ 23:15:25 #9
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30743720
Opzich wel begrijpelijk van deze soldaten, hun kameraden komen vast te zitten. Maar iig niet verstandig, ze hadden dit beter op een tactische manier kunnen doen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 19 september 2005 @ 23:15:54 #10
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_30743736
Sprakeloos...
pi_30743810
doet Engeland hetzelfde verhaal als USA
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 19 september 2005 @ 23:20:46 #12
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30743923
nos tt.
quote:
19 September 2005 22:37
Britten bestormen gevangenis Basra

BAGDAD Britse troepen hebben in Basra in Zuid-Irak de gevangenis bestormd en twee Britse militairen bevrijd die daar werden vastgehouden. Tientallen Iraakse gevangenen wisten ook te ontkomen nadat de troepen met tanks de muren van de gevangenis hadden neergehaald.

De twee Britten waren eerder op de dag opgepakt bij een undercoveractie. Ze zaten in Arabische kleren in een auto en weigerden te stoppen toen Iraakse politiemannen hen aanhielden.

Daarop ontstond een vuurgevecht waarbij de Britten gewond raakten. Ze werden naar de gevangenis gebracht, waar ze met veel machtsvertoon uit zijn bevrijd.
vaag verhaal
pi_30744034
Wanneer er Amerikanen vastzitten in Nederland door het Internationale Strafhof in DenHaag zullen de Amerikanen hier hetzelfde doen.. Tis wat
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_30744036
quote:
UK soldiers freed from Basra jail

UK forces used tanks to break down the walls of a jail where two British soldiers were being held in the Iraqi city of Basra, according to reports. The soldiers' arrests had sparked clashes in the city in which British tanks came under attack and two civilians were reportedly killed. Basra's governor said the demolition was a "barbaric act of aggression".

British officials said the men were back in UK forces' custody but would not say how this had happened.

Civilians 'killed'

The BBC's Richard Galpin said it seemed more and more as if British forces had stormed the prison. Witnesses told the Associated Press that around 150 prisoners escaped at the same time. Earlier, two British tanks, sent to the police station where the soldiers are being held, were set alight in clashes.

Crowds of angry protesters hurled petrol bombs and stones injuring three servicemen and several civilians. TV pictures showed soldiers in combat gear, clambering from one of the flaming tanks and making their escape. A local council spokesman said two civilians were killed in the earlier clashes. Up to 15 civilians were also reported injured in the demonstrations.

Tensions have been running high in the city since the arrest of a senior figure in the Shia Mehdi Army by UK troops.

In other developments:

• Nine Iraqi police and a civilian have died in suicide bombings between Baghdad and Karbala, where Shias are attending a major religious festival
  • The Iraqi government says a nephew of Saddam Hussein, Ayman Sabawi, has been sentenced to life in prison for funding Iraq's insurgency
  • An Iraqi reporter working for the New York Times, Fakher Haider, has been found dead in Basra
  • Iraq's Finance Minister, Ali Allawi, tells the UK's Independent newspaper that large-scale corruption in Iraq's ministries, particularly the defence ministry, has led to the theft of more than $1bn.

Civilian clothes

An Iraqi official in Basra said the British military had informed him the detained men were under cover soldiers. This has not been confirmed, but pictures of two soldiers being detained in police cells show the men wearing civilian clothes. The official said: "They were driving a civilian car and were dressed in civilian clothes when a shooting took place between them and Iraqi patrols.

"We are investigating and an Iraqi judge is on the case questioning them." BBC world affairs correspondent Richard Galpin said tension had been growing in Basra since the arrest on Sunday of a senior figure in the Shia Mehdi Army militia, suspected by the British military of being behind a series of attacks on troops.

His arrest drew crowds onto the streets of Basra demanding his release. Richard Galpin said British troops had since carried out further raids and made more arrests, sparking further unrest. Violence has been increasing in the British-controlled Basra region in recent months, with two soldiers killed by a roadside bomb on 5 September and a third on 11 September.

• Lijkt wel alsof ze bang waren dat de gevangen gelyncht zouden worden o.i.d.
    pi_30744080
    quote:

A British soldier jumps from a burning tank which was set ablaze after a shooting incident in the southern Iraqi city of Basra September 19, 2005. Angry crowds attacked a British tank with petrol bombs and rocks in Basra on Monday after Iraqi authorities said they had detained two British undercover soldiers in the southern city for firing on police. Two Iraqis were killed in the violence, an Interior Ministry official said.
      maandag 19 september 2005 @ 23:47:05 #16
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_30744840
    Ik snap het niet helemaal, 2 britten waren ge-arresteerd, menigte wou die mogelijk lynchen... okay waarom? Doordat daarvoor die sjiiten waren ge-arresteerd?
    A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
      maandag 19 september 2005 @ 23:48:14 #17
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_30744875
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 23:23 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Lijkt wel alsof ze bang waren dat de gevangen gelyncht zouden worden o.i.d.
    Daar lijkt het wel op, dan een goede zaak dat ze daar zijn bevrijd.
      Moderator maandag 19 september 2005 @ 23:51:52 #18
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30744976
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 23:25 schreef kLowJow het volgende:

[..]
    pantservoertuig!

wat een raar verhaal trouwens, ik geloof er eigenlijk geen drol van ... de Britten runnen die gevangenis in Basra toch grotendeels? En konden ze niet gewoon naar de politiechef stappen en het verhaal uitleggen, neem aan dat die ze dan wel vrijlaat toch?

volgens mij zit er heel wat meer achter
    Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
    Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
    pi_30745017
    ik daht dat die tanks wel een menigte met stenen en molotovcocktails aankon?
    sory maar hoe zet je een high-tech tank nu in de fik :S
      Moderator maandag 19 september 2005 @ 23:55:00 #20
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30745081
    het zijn geen tanks ... en zolang je geen 120 mm granaten in de menigte wil schieten doe je er met een tank ook weinig tegen
    pi_30745107
    wat zijn het dan?soot apc's?
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 00:04:33 #22
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30745326
    apc's ja, infanteriegevechtsvoertuigen om precies te zijn

pi_30745647
    Het is allemaal niet waar hoor ik net op het nieuws (volgens de britten dan). De gevangenis is niet bestormd. De 2 gevangen zijn door middel van onderhandelingen vrij gekomen.

Dat ze liepen te gooien met molotovcocktails op tanks / pantservoertuigen was te zien. Dat ontkennen gaat niet echt werken.
    stupidity has become as common as common sense was before
      dinsdag 20 september 2005 @ 00:16:29 #24
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_30745651
    Vaag verhaal Niet het eerste vage verhaal en waarschijnlijk helaas ook niet het laatste.
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 00:19:34 #25
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30745742
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 00:16 schreef marcb1974 het volgende:
    Het is allemaal niet waar hoor ik net op het nieuws (volgens de britten dan). De gevangenis is niet bestormd. De 2 gevangen zijn door middel van onderhandelingen vrij gekomen.

Dat ze liepen te gooien met molotovcocktails op tanks / pantservoertuigen was te zien. Dat ontkennen gaat niet echt werken.
    beide incidenten hebben nix met elkaar te maken ... althans niet echt

dat met die brandbommen gebeurde al voor het al dan niet bestormen van die gevangenis en is een reactie op de arrestatie van de een of andere fundamentalist
      dinsdag 20 september 2005 @ 00:23:48 #26
    129569 SpugendeLama
    Hallowed are the Ori
    pi_30745861
    De Britten altijd met hun grote waffel over de platte pet en een dialoog met de bevolking en dan dit, Afrikaanse praktijken

Wel stoer trouwens met je tank ergens naar binnen rijden, dat hebben de Britten zeker uit die Flodder film geleerd
    I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
    pi_30749174
    Goede actie!! Brotherhood!
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_30749218
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 22:57 schreef Ylias het volgende:
    Volgens mij mag je in Engeland ook niet gevangen met zulke ramboacties bevrijden?? Maar ja, in Irak mag nu alles. Het is toch al zo een puinhoop. Maar natuurlijk, alles beter dan Saddam Hoessein.
    In Engeland worden gevangenen niet door een menigte dolgedraaide moslims uit de gevangenis gesleurd en gelynched.
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_30749251
    Je zou trouwens denken dat panzervoertuigen tegenwoordig wat beter tegen brandende benzine zouden kunnen. Zo werden Duitse tanks in WW2 al uitgeschakeld door de russen.
    pi_30749832
    quote:
    An MoD spokesman said: "Two British soldiers were detained and taken to an Iraqi police station. We then started negotiating with the Iraqi authorities for their release.

"We understand that the authorities ordered their release. Unfortunately they weren't released and we became concerned for their safety and as a result a Warrior infantry fighting vehicle broke down the perimeter wall in one place.

"Our guys went in there and searched it from top to bottom in order to go and recover our two soldiers who had been detained.

"They weren't there unfortunately but we did obtain intelligence that pointed to where they were. We then launched another operation to recover them, from a house in Basra."
    http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4262336.stm

Aldus de Britten.
    pi_30749852
    quote:
    Tensions have been running high in the city since the arrest of a senior figure in the Shia Mehdi Army by UK troops.

But Colonel Tim Collins, the former commander of British troops in Iraq, described the Basra unrest as like a "busy night in Belfast".
    .
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 09:28:47 #32
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30749899
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 08:49 schreef Strolie75 het volgende:
    Je zou trouwens denken dat panzervoertuigen tegenwoordig wat beter tegen brandende benzine zouden kunnen. Zo werden Duitse tanks in WW2 al uitgeschakeld door de russen.
    everything burns

zelfs de twin towers konden er niet al te best tegen, maar goed ik weet niet of die warriors daadwerkelijk zijn uitgeschakelt, op de beelden van de bbc reden ze iig nog heen en weer
    pi_30754450
    HAHA! Iraakse soevereiniteit, democratie, grondwet, verkiezingen, me reet!
    De regering van Irak zetelt in Washington en Londen.

De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
    pi_30754472
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 12:40 schreef Mikrosoft het volgende:
    HAHA! Iraakse soevereiniteit, democratie, grondwet, verkiezingen, me reet!
    Irak wordt geregeerd......eh.....onderdrukt door Washington en Londen.

pi_30754587
    quote:
    De zegsman stelde dat de Britse commandant in Basra tot geweld had besloten, omdat hij vreesde dat de twee Britten in handen waren gevallen van leden van een plaatselijke Iraakse militie. Die vrees bleek gegrond. De twee waren niet meer in de gevangenis, maar door militieleden meegenomen naar een huis in de buurt van de gevangenis.
    Nu.nl
    Ik vind het niet zo raar dat die Britten er bovenop gingen.
    pi_30754695
    Tientallen Iraakse gevangenen zijn tijdens de actie ontsnapt. Er zaten vast wel terroristen tussen!
    Foei Britten!
      dinsdag 20 september 2005 @ 13:26:25 #37
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_30755783
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 12:49 schreef Mikrosoft het volgende:
    Tientallen Iraakse gevangenen zijn tijdens de actie ontsnapt. Er zaten vast wel terroristen tussen!
    Foei Britten!
    Das idd niet handig, maarja ik neem aan dat ze niet bewust in hun eigen voet schieten.
    pi_30760119
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 12:46 schreef Tamagotchi het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo raar dat die Britten er bovenop gingen.
    Hoe kan daar dan in Irak een Democratie bestaan, als de Britten en de Amerikanen nog altijd het recht in eigen handen nemen?? Wat is dan de taak van de Iraakse regering?
    pi_30764433
    Tja, dit speelt al een tijdje. De politie in Zuid Irak is volledig geïnfiltreerd door shiitische milities. Kritische journalisten worden vermoord, politici bedreigd met geweld. Langzaam aan loopt het ook in Zuid Irak uit de hand.
    Iraq: Bush's Islamic Republic
    pi_30764675
    Moest even zoeken. Deze journalist werd twee dagen na het verschijnen van dit artikel in Basra vermoord
    quote:
    The Islamists who police Basra's streets
    By Steven Vincent The New York Times
    MONDAY, AUGUST 1, 2005

BASRA, Iraq The British call it being "switched on" - a state of high morale and readiness, similar to what Americans think of as "gung-ho" attitude. During the 10 days I recently spent embedded with the British-led multinational force in this southern Iraqi city, I met many switched-on soldiers involved in what the British call "security sector reform." An effort to maintain peace while training Iraqis to handle their own policing and security, security sector reform is fundamental to the British-American exit strategy. As one British officer put it, "The sooner the locals assume their own security, the sooner we go home."

From that perspective, the strategy appears successful. Particularly in terms of the city police officers, who are proving adept at the close-order drills, marksmanship and proper arrest techniques being drilled into them by their foreign instructors. In addition, police salaries are up, the officers have shiny new patrol cars, and many sport snazzy new uniforms. Better yet, many of the new Iraqi officers seem switched-on themselves. "We want to serve our country" is a repeated refrain.

From another view, however, security sector reform is failing the very people it is intended to serve: average Iraqis who simply want to go about their lives. As has been widely reported of late, Basran politics (and everyday life) is increasingly coming under the control of Shiite religious groups, from the relatively mainstream Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq to the bellicose followers of the rebel cleric Moktada al-Sadr. Recruited from the same population of undereducated, underemployed men who swell these organizations' ranks, many of Basra's rank-and-file police officers maintain dual loyalties to mosque and state.

In May, the city's police chief told a British newspaper that half of his 7,000-man force was affiliated with religious parties. This may have been an optimistic estimate: One young Iraqi officer told me that "75 percent of the policemen I know are with Moktada al-Sadr - he is a great man." And unfortunately, the British seem unable or unwilling to do anything about it.

The fact that the British are in effect strengthening the hand of Shiite organizations is not lost on Basra's residents.

"No one trusts the police," one Iraqi journalist told me. "If our new ayatollahs snap their fingers, thousands of police will jump." Mufeed al-Mushashaee, the leader of a liberal political organization called the Shabanea Rebellion, told me that he felt that "the entire force should be dissolved and replaced with people educated in human rights and democracy."

Unfortunately, that is precisely what the British aren't doing. Fearing to appear like colonial occupiers, they avoid any hint of ideological indoctrination. In my time with them, not once did I see an instructor explain such basics of democracy as the politically neutral role of the police in a civil society. Nor did I see anyone question the alarming number of religious posters on the walls of Basran police stations. When I asked British troops if the security sector reform strategy included measures to encourage cadets to identify with the national government rather than their neighborhood mosque, I received polite shrugs: not our job, mate.

The results are apparent. At the city's university, for example, self-appointed monitors patrol the campuses, ensuring that women's attire and makeup are properly Islamic. "I'd like to throw them off the grounds, but who will do it?" a university administrator asked me. "Most of our police belong to the same religious parties as the monitors."

Similarly, the director of Basra's maternity hospital, Mohammad Nasir, told me that he frequently catches staff members pilfering equipment to sell to private hospitals, but hesitates to call the police: "How do I know what religious party they are affiliated with, and what their political connection is to the thieves?"

It is particularly troubling that sectarian tensions are increasing in Basra, which has long been held up as the brightest spot of the liberated Iraq. "Are the police being used for political purposes?" asked Jamal Khazal Makki, the head of the Basra branch of the Sunni-dominated Islamic Party. "They arrest people and hold them in custody, even though the courts order them released. Meanwhile, the police rarely detain anyone who belongs to a Shiite religious party."

An Iraqi police lieutenant, who for obvious reasons asked to remain anonymous, confirmed to me the widespread rumors that a few police officers are perpetrating many of the hundreds of assassinations - mostly of former Baath Party members - that take place in Basra each month. He told me that there is even a sort of "death car": a white Toyota Mark II that glides through the city streets, carrying off-duty police officers in the pay of extremist religious groups to their next assignment.

Meanwhile, the British stand above the growing turmoil, refusing to challenge the Islamists' claim on the hearts and minds of police officers. That detachment angers many Basrans. "The British know what's happening but they are asleep, pretending they can simply establish security and leave behind democracy," said the police lieutenant who had told me of the assassinations. "Before such a government takes root here, we must experience a transformation of our minds."

In other words, real security reform requires psychological as well as physical training. Unless the British-led force in Basra includes in its strategy for security sector reform some basic lessons in democratic principles, the city risks falling further under the sway of Islamic extremists and their Western-trained police enforcers.

(Steven Vincent, the author of ''In the Red Zone: A Journey Into the Soul of Iraq,'' is writing a book about Basra.)
    .
    quote:
    August 3, 2005
    American Journalist Is Shot to Death in Iraq
    By THE ASSOCIATED PRESS

Filed at 2:43 a.m. ET

BAGHDAD, Iraq (AP) -- An American freelance journalist was found dead in the southern Iraqi city of Basra, the U.S. Embassy said Wednesday.

Police said Steven Vincent had been shot multiple times after he and his Iraqi translator were abducted at gunpoint hours earlier.

''I can confirm to you that officials in Basra have recovered the body of journalist Steven Vincent,'' said embassy spokesman Pete Mitchell. ''The U.S. Embassy is working with British military and local Iraqi officials in Basra to determine who is responsible for the death of this journalist. Our condolences go out to the family.''

Iraqi police in Basra said Vincent was abducted along with his female translator at gunpoint Tuesday evening. The translator, Nour Weidi, was seriously wounded.

Vincent and the translator were seized Tuesday afternoon by five gunmen in a police car as they left a currency exchange shop, police Lt. Col. Karim al-Zaidi said.

Vincent's body was discovered on the side of the highway south of Basra later. He had been shot in the head and multiple times in the body, al-Zaidi said.

Police said Vincent, a writer who had been living in New York, had been staying in Basra for several months working on a book about the history of the city.

In an opinion column published July 31 in The New York Times, Vincent wrote that Basra's police force had been heavily infiltrated by members of Shiite political groups, including those loyal to radical cleric Muqtada al-Sadr.

Vincent quoted an unidentified Iraqi police lieutenant as saying that some police were behind many of the assassinations of former Baath Party members that have taken place in Basra.

''He told me that there is even a sort of ''death car'' -- a white Toyota Mark II that glides through the city streets, carrying off-duty police officers in the pay of extremist religious groups to their next assignment,'' he wrote.

Vincent was also critical of the British military, which is responsible for security in Basra, for turning a blind eye to abuses of power by Shiite extremists in the city.

He was the author of ''In the Red Zone: A Journey Into the Soul of Iraq,'' a recently published book that was an account of life in a post-Saddam Iraq.

Vincent's Web site describes him as a freelance investigative journalist and art critic whose work had appeared in major newspapers and magazines including the Wall Street Journal, Harper's, and the Christian Science Monitor.

According to the New York-based Committee to Protect Journalists, as of June 28, at least 45 journalists and 20 media support workers have been killed while covering the war in Iraq since March 2003. Insurgent actions are responsible for the bulk of the deaths.
      dinsdag 20 september 2005 @ 20:12:44 #41
    93076 BaajGuardian
    De echte BG, die tof is.
    pi_30768282
    sorry maar ik ga hier even iets pasten.
    want ik heb even niet de energie in mn vingers om het allemaal te gaan overtiepen.
    quote:
    Iraq: Brit Soldiers Dressed As Arabs In car Packed With Explosives Captured

http://news.xinhuanet.com/english/2005-09/19/content_3514065.htm

Iraqi police detained two British soldiers in civilian clothes in the southern city Basra for firing on a police station on Monday, police said.

"Two persons wearing Arab uniforms opened fire at a police station in Basra. A police patrol followed the attackers and captured them to discover they were two British soldiers," an Interior Ministry source told Xinhua.

The two soldiers were using a civilian car packed with explosives, the source said.

He added that the two were being interrogated in the police headquarters of Basra.

The British forces informed the Iraqi authorities that the two soldiers were performing an official duty, the source said. British military authorities said they could not confirm the incident but investigations were underway.
    waarop dus het nieuws volgde :
    quote:
    Sep. 19, 2005 - In a major show of force, British soldiers used tanks to break down the walls of the central jail in this southern city late Monday and freed two Britons, allegedly undercover commandos, who had been arrested on charges of shooting two Iraqi policemen.
    dit moet je toch ergens te denken zetten , het scheen dus een goedgekeurde operatie te zijn
    link naar covert politics anyone?

dat westerse regeringen al tijden zelf aanslagen uitvoeren om de zogenaamde vijand erger te doen overkomen , tja ...bittere realiteit.
    Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
    pi_30768379
    Chinees persbureau. Lekker onafhankelijk, die laten geen kans benut om een westerse democratie af te zeiken.
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 20:16:35 #43
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30768425
    nee volgens mij stonden die militairen op het punt gelynched te worden door een angry mob, daarom zijn ze bevrijd, niet omdat er complotten zijn tov de regering of iets
    pi_30768790
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 20:12 schreef BaajGuardian het volgende:
    sorry maar ik ga hier even iets pasten.
    want ik heb even niet de energie in mn vingers om het allemaal te gaan overtiepen.
    ....
    dat westerse regeringen al tijden zelf aanslagen uitvoeren om de zogenaamde vijand erger te doen overkomen , tja ...bittere realiteit.
    Uit het eerste artikel dat ik gepost heb:

..Basran politics (and everyday life) is increasingly coming under the control of Shiite religious groups, from the relatively mainstream Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq to the bellicose followers of the rebel cleric Moktada al-Sadr. Recruited from the same population of undereducated, underemployed men who swell these organizations' ranks, many of Basra's rank-and-file police officers maintain dual loyalties to mosque and state........
    pi_30768849
    Net zeiden ze trouwens in het NOS Journaal dat minister Reid de actie goedkeurde, omdat Irak geen Britten mag vasthouden. Als dat waar is, dan toont dat wel mooi aan hoe soeverein het land is. Kan het de Britten overigens niet kwalijk nemen, dat ze deze mannen bevrijd hebben.
    pi_30768918
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 20:16 schreef sp3c het volgende:
    nee volgens mij stonden die militairen op het punt gelynched te worden door een angry mob, daarom zijn ze bevrijd, niet omdat er complotten zijn tov de regering of iets
    Op het nieuws zeiden ze dat ze het politiebureau hadden bestormd, maar dat de soldaten als waren overgedragen waren een militie. Ze vonden gelukkig genoeg aanwijzingen voor de locatie en konden de soldaten alsnog bevrijden.
    pi_30768989
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 20:27 schreef Monidique het volgende:
    Net zeiden ze trouwens in het NOS Journaal dat minister Reid de actie goedkeurde, omdat Irak geen Britten mag vasthouden. Als dat waar is, dan toont dat wel mooi aan hoe soeverein het land is. Kan het de Britten overigens niet kwalijk nemen, dat ze deze mannen bevrijd hebben.
    Eigen soldaten eerst...mooi streven.

Ik vraag me af of onze regering zoveel ruggegraat had getoond.
    pi_30769025
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 20:15 schreef Strolie75 het volgende:
    Chinees persbureau. Lekker onafhankelijk, die laten geen kans benut om een westerse democratie af te zeiken.
    Gelukkig is onze westerse pers wel ontzettend objectief. Vooral de Amerikaanse. Denk maar terug aan hoe kritisch ze stonden t.o.v. massavernietigingswapens in Irak. Hulde aan Bush dat die zo'n lastige pers wist te overwinnen.
      dinsdag 20 september 2005 @ 20:32:24 #49
    93744 Finder_elf_towns
    pi_30769063
    Dé oplossing voor het politie probleem is natuurljik deze mensen te herlocaliseren. Een politieagent uit Bagdad naar Basra (bijvoorbeeld) zodat elke loyaliteit richting de lokale bevolking geminimaliseerd wordt en deze mensen gewoon hun taken kunnen uitvoeren.

Alleen het punt is natuurlijk, hoe organiseer je zoiets zonder soennieten tussen sjiiten te zetten en omgekeerd........
    pi_30769084
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 22:57 schreef Ylias het volgende:
    die eerder op de dag tijdens een undercovermissie waren opgepakt.
    De SAS zit ook overal....

even lekker speculeren
    pi_30769140
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 20:32 schreef Finder_elf_towns het volgende:
    Dé oplossing voor het politie probleem is natuurljik deze mensen te herlocaliseren. Een politieagent uit Bagdad naar Basra (bijvoorbeeld) zodat elke loyaliteit richting de lokale bevolking geminimaliseerd wordt en deze mensen gewoon hun taken kunnen uitvoeren.

Alleen het punt is natuurlijk, hoe organiseer je zoiets zonder soennieten tussen sjiiten te zetten en omgekeerd........
    Dat is de klok tweeëneenhalf jaar terugdraaien.
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 20:53:39 #52
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30769895
    de oplossing voor het probleem is de lokale authoriteiten laten weten waar je manschappen rondhangen als die per se in burger rond moeten banjeren ... maar ik zal wel iets over het hoofd zien ofzo
    pi_30770843
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 20:53 schreef sp3c het volgende:
    de oplossing voor het probleem is de lokale authoriteiten laten weten waar je manschappen rondhangen als die per se in burger rond moeten banjeren ... maar ik zal wel iets over het hoofd zien ofzo
    Het punt is dat die lokale autoriteiten niet te vertrouwen zijn. Ik denk eigenlijk dat het niet lang meer zal duren dat zowel de Amerikanen als ook de Engelsen hun troepen zullen beginnen terug te trekken. Dit is simpelweg onhoudbaar geworden.
      dinsdag 20 september 2005 @ 21:24:23 #54
    93744 Finder_elf_towns
    pi_30770930
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 21:21 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Het punt is dat die lokale autoriteiten niet te vertrouwen zijn. Ik denk eigenlijk dat het niet lang meer zal duren dat zowel de Amerikanen als ook de Engelsen hun troepen zullen beginnen terug te trekken. Dit is simpelweg onhoudbaar geworden.
    Het is je ontgaan dat de Amerikaanse troepenreductie gepland staat voor de lente van 2006?
    pi_30771690
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 21:24 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Het is je ontgaan dat de Amerikaanse troepenreductie gepland staat voor de lente van 2006?
    Als alles goed gaat en dat gaat het al twee jaar niet.
    pi_30772623
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 21:43 schreef Monidique het volgende:

[..]

Als alles goed gaat en dat gaat het al twee jaar niet.
    Inderdaad, ik hoorde ook berichten dat een terugtrekking van troepen noch lang niet in zicht was. Maar zoals het nu gaat zullen ze de komende lente geeneens halen. Als nu ook in het zuiden een opstand (of hoe je het ook wil noemen) ontstaat waarbij de centrale regering geen greep heeft op lokale autoriteiten en de lokale autoriteiten (politie en bestuur) de spil van het verzet zijn, dan zie ik niet in wat de Engelsen en de VS dan nog kunnen doen.
      dinsdag 20 september 2005 @ 22:13:15 #57
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_30772902
    Dus, twee Britse militairen waren opgepakt en vastgezet, maar uiteindelijk zitten ze ergens in een huis in Basra?
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      dinsdag 20 september 2005 @ 22:17:56 #58
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_30773112
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 21:24 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Hoe weet jij die planning?

Had Bush dan toch gelijk dat a timetable is a serieus mistake and will only embolden the enemy?
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      dinsdag 20 september 2005 @ 23:03:37 #59
    129569 SpugendeLama
    Hallowed are the Ori
    pi_30775099
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 22:13 schreef Sidekick het volgende:
    Dus, twee Britse militairen waren opgepakt en vastgezet, maar uiteindelijk zitten ze ergens in een huis in Basra?
    Volgens Het Parool zijn ze zoals de Britten als vreesde door de politie overgedragen aan een Sjiitische militie.
    I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
      dinsdag 20 september 2005 @ 23:15:04 #60
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_30775592
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:03 schreef SpugendeLama het volgende:

[..]

Volgens Het Parool zijn ze zoals de Britten als vreesde door de politie overgedragen aan een Sjiitische militie.
    Geheel terecht dus dat ze hun kameraden kwamen bevrijden, ik wil er niet aan denken wat het Nederlands leger had besloten wanneer dit bij hun had voor gedaan.
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 23:34:21 #61
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30776497
    hetzelfde, maar met MB's is het wel wat moeilijk een muur plat rijden
      dinsdag 20 september 2005 @ 23:43:57 #62
    129569 SpugendeLama
    Hallowed are the Ori
    pi_30776899
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:15 schreef Pracissor het volgende:

Geheel terecht dus dat ze hun kameraden kwamen bevrijden, ik wil er niet aan denken wat het Nederlands leger had besloten wanneer dit bij hun had voor gedaan.
    De Ami's en Britten bellen en vragen wat te doen
    En vervolgens na de geslaagde reddingsoperatie doe US Seals de Nederlandse soldaten afvoeren als verdachten, want het OM zou ze wel rauw lusten
    pi_30777081
    Commentaar op BBC: men wilde een veel ernstiger situatie vermijden waarin de opstandelingen hadden kunnen onderhandelen over vrijlating van hun manschappen.

We zullen maar hopen dat tussen de ontsnapte gevangenen niet te veel van deze manschappen zaten...

Jeremy Paxton was zonet in een telefoongesprek met een Iraakse 'security advisor'. Hij was haast aan het schuimbekken. Zal een goede indruk achterlaten bij de gemiddelde Irakees...
    pi_30783012
    British Special Forces Caught Carrying Out Staged Terror In Iraq?
    Media blackout shadows why black op soldiers were arrested

In another example of how the Iraqi quagmire is deliberately designed to degenerate into a chaotic abyss, British SAS were caught attempting to stage a terror attack and the media have dutifully shut up about the real questions surrounding the incident.

What is admitted is that two British soldiers in Arab garb and head dress drove a car towards a group of Iraq police and began firing. According to the Basra governor Mohammed al-Waili, one policeman was shot dead and another was injured. Pictured below are the wigs and clothing that the soldiers were wearing.

?If Iraq is to become secure, there will be no room for the occupiers?.
    That explanation has a lot of currency amongst ordinary Iraqis who have been direct witnesses to these bombings.

In the past we?ve asked questions about why so-called car bombings leave giant craters, in addition with eyewitness reports that helicopters were carrying out the attacks.

http://prisonplanet.com/a(...)0905stagedterror.htm

De VS en GB zijn zelf de terroristen.
    pi_30783038
    The Arab garb is obviously undeniable proof that the operation, whatever its ultimate intention, was staged so that any eyewitnesses would believe it had been carried out by Iraqis.

This has all the indications of a frame up.

This is made all the more interesting by the fact that early reports cited as originating from BBC World Service radio stated that the car used contained explosives. Was this another staged car bombing intended to keep tensions high? As you will discover later, the plan to keep Iraq divided and in turmoil is an actual policy directive that spans back over two decades.

The BBC reports that the car did contain, "assault rifles, a light machine gun, an anti-tank weapon, radio gear and medical kit. This is thought to be standard kit for the SAS operating in such a theatre of operations."

And are fake bushy black wigs and turbans standard kit for the SAS? What happened to the early reports of explosives? Why has the media relentlessly reported on the subsequent rescue effort and failed to address these key questions?

The soldiers were arrested and taken to a nearby jail where they were confronted and interrogated by an Iraqi judge.

The initial demand from the puppet authorities that the soldiers be released was rejected by the Basra government. At that point tanks were sent in to 'rescue' the terrorists and the 'liberated' Iraqis started to riot, firebombing and pelting stones at the vehicles injuring British troops as was depicted in this dramatic Reuters photo.
      woensdag 21 september 2005 @ 09:52:31 #66
    93744 Finder_elf_towns
    pi_30783182
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:48 schreef Doderok het volgende:
    Jeremy Paxton was zonet in een telefoongesprek met een Iraakse 'security advisor'. Hij was haast aan het schuimbekken. Zal een goede indruk achterlaten bij de gemiddelde Irakees...
    De gemiddelde Irakees kijkt dan ook geen BBC.
    pi_30783196
    http://prisonplanet.com/a(...)0905stagedterror.htm

Hoe dan ook, de Engelsen en Amerikanen moeten zo snel mogelijk weg daar. Laat die bavianen maar in hun eigen sop gaarkoken. Dan niet
      woensdag 21 september 2005 @ 09:55:53 #68
    93744 Finder_elf_towns
    pi_30783243
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 09:46 schreef GedachtenPolitie het volgende:
    bagger
    Kap eens even met het reproduceren van die onzinverhaaltjes en zeg eens in je eigen woorden wat je van het nieuwsbericht vindt.

Niet dat ik een moderator ben, ik word die TRU verhaaltjes nu eenmaal ernstig zat.
    pi_30783277
    quote:
    Iraakse journalisten doodgeschoten

BAGDAD - Onbekenden hebben in de Noord-Iraakse stad Mosul twee Iraakse journalisten doodgeschoten. Dat heeft de hoofdredacteur van de krant As-Safeer woensdag bekendgemaakt.
    Opstandelingen hebben het de laatste tijd steeds vaker gemunt op journalisten. Maandag werd in de zuidelijke stad Basra een verslaggever van The New York Times ontvoerd en gedood. Vorige maand werd een Amerikaanse freelancer vermoord.
    http://www.telegraaf.nl/b(...)n_doodgeschoten.html

Kwamen zeker te dicht bij de waarheid.
    pi_30783294
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 09:55 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Kap eens even met het reproduceren van die onzinverhaaltjes en zeg eens in je eigen woorden wat je van het nieuwsbericht vindt.

Niet dat ik een moderator ben, ik word die TRU verhaaltjes nu eenmaal ernstig zat.
    Het feit dat jij het als een onzinverhaal beschouwd, maakt verdere discussie onmogelijk.
    pi_30783350
    Waarom hadden die SAS gasten pruiken op?
    pi_30783650
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 10:02 schreef GedachtenPolitie het volgende:
    Waarom hadden die SAS gasten pruiken op?
    We zijn toch allemaal wel eens een beetje ijdel
    pi_30783707
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 09:57 schreef GedachtenPolitie het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)n_doodgeschoten.html

Kwamen zeker te dicht bij de waarheid.
    Inderdaad, van die Amerikaanse freelancer heb ik het artikel gepost wat hem blijkbaar zijn leven heeft gekost:
    http://forum.fok.nl/topic/756212/1/50#30764675
      woensdag 21 september 2005 @ 10:30:01 #74
    8898 Darklight
    The Truth Will Set You Free
    pi_30784032
    waarom schoten die SAS lui dan op die Irakese politie? Begrijp het niet helemaal
    pi_30784129
    Is er een filmpje van deze bevrijding? want volgens mij was dit echt een leipe actie. Het komt een beetje over alsof het een heftige actiescene was uit een actiefilm waarvan je normaliter denkt, jesus wat een nepscene.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
      Moderator woensdag 21 september 2005 @ 10:38:22 #76
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30784216
    het is niet altijd even duidelijk wie er bij wie hoort in Irak

ik kan me nog een incident herinneren waarbij Nederlandse militairen en Iraakse agenten flink wat kogels op elkaar hebben losgelaten ... gewoon gevalletje friendly fire en die Nederlanders waren gewoon in uniform bij een wegversperring met lichten enzo
    pi_30784365
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 10:38 schreef sp3c het volgende:
    het is niet altijd even duidelijk wie er bij wie hoort in Irak
    En of politieagenten wel echte politieagenten zijn en niet wat rare snuiters die je ontvoeren naar het noorden en dan een leuke home video maken. Of sji'itische extremisten die niet zo blij zijn met Britse operaties in Basra, wat waarschijnlijker is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Monidique op 21-09-2005 11:00:50 ]
    pi_30786133
    Effe een vraagje:
    1) Irak is Liberated (TM)
    2) Iraki's weten nu eeindelijk wat Freedom (TM) is
    3) Irak heeft een eiegen regering
    4) Irak heeft een eigen politiemacht (die welliswaar ondersteund wordt

Nu zijn er twee soldaten die opgepakt zijn wegens het schieten op politieagenten

Waarom worden die bevrijd afgezien dat de moordenaars engels (jammer dat het geen amerikanen waren). Die bevrijding is toch gewoon een terroristische actie?
    Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
      Moderator woensdag 21 september 2005 @ 12:35:15 #79
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30787690
    die soldaten zijn bevrijd omdat er concrete informatie was dat die aan een stel slechterikken zouden worden uitgeleverd ... sterker nog, toen de britten de gevangis inreden was dit al gebeurt
      Moderator woensdag 21 september 2005 @ 12:36:39 #80
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30787722
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 10:44 schreef Monidique het volgende:

[..]

En of politieagenten wel echte politieagenten zijn en niet wat rare snuiters die je ontvoeren naar het noorden en dan een leuke home video maken. Of sji'itische extremisten die niet zo blij zijn met Britse operaties in Basra, wat waarschijnlijker is.
    ja het blijft een rommeltje daar, maar goed het is ook niet zo heel slim van die britsersen om gewapende mensen er in burger rond te laten touren ... als ze bij een Amerikaanse checkpoint aankomen dan zijn ze 300 gaten rijker als ze niet uitkijken
    pi_30787783
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 11:46 schreef desiredbard het volgende:
    Effe een vraagje:
    1) Irak is Liberated (TM)
    2) Iraki's weten nu eeindelijk wat Freedom (TM) is
    3) Irak heeft een eiegen regering
    4) Irak heeft een eigen politiemacht (die welliswaar ondersteund wordt

Nu zijn er twee soldaten die opgepakt zijn wegens het schieten op politieagenten

Waarom worden die bevrijd afgezien dat de moordenaars engels (jammer dat het geen amerikanen waren). Die bevrijding is toch gewoon een terroristische actie?
    In midden Irak voeren de milities en extremisten een ondergrondse strijd tegen de de VS en de Iraakse regering. In Zuid Irak roken de extremisten en milities hun kans en zijn opgegaan in de politie en het leger. Daar gaat het artikel van Steven Vincent, de vermoorde journalist, ook over. In het Zuiden heb je nu de onmogelijke situatie dat de politie en lokale overheden volledig beheerst worden door milities en religieuze extremisten. Er zijn zelfs doodseskaders van de politie die zich bezig houden met het vermoorden van tegenstanders en voormalige aanhangers van Saddam. De Engelsen proberen nu, tevergeefs, tegenwicht te bieden en een centrale overheid op te bouwen die ook daadwerkelijk controle heeft over het land.
    pi_30787846
    Als je op een politie agent schiet dan hoor je natuurlijk in een 5 sterren hotel te zitten
    Ik dacht dat de politiemacht in Irak officiele etshandhaving was?

Maar de pionnen van de terrorist Bush en zijn holmaatje Blair staan natuurlijk boven alle wetten

Hoe dom dat ik dat kon vergeten
    Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
    pi_30787974
    en wat betreft die vermommingen, even een korte uitleg over undercover werk:

klikbaar:
    pi_30789241
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 12:41 schreef desiredbard het volgende:

Hoe dom dat ik dat kon vergeten
    inderdaad
    pi_30799748
    Officials in Iraq admitted the SAS men were being held by militants when they were found by British forces on Monday.

However, they added that the men had been arrested legitimately and should still face charges.

The Basra governor, Mohammed al-Waili, said the men had been in a house controlled by the Mahdi army, a private force loyal to the radical Shia cleric Moqtada al-Sadr.

"The two British were being kept in a house controlled by militiamen when the rescue operation took place," he said.

"Police who are members of the militia group took them to a nearby house after jail authorities learned the facility was about to be stormed."...................
    .............
    ...........Officials in Basra, who refused to be named in fear of their lives, said at least 60% of the police force in the city was made up of Shia militiamen from the Mahdi Army, the Badr Brigade, and the smaller grouping of Hezbollah in Iraq...........

http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,1575080,00.html
    pi_30801714
    ............. In May, the police chief of Basra province told The Guardian he trusted only 25% of his officers. Half were secretly working for militias, and some were carrying out assassinations. Militiamen loyal to the radical Shia cleric Moqtada al-Sadr were kidnapping police not part of their group, occupying offices, and arresting Iraqis said to be violating Islamic law. "They kidnapped me and my five-year-old son because we did not display a picture of Sadr in our car," said Faris Husseini, a shopkeeper. "It's like being back under Saddam." ..................

http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,1574814,00.html

Het moet nu wel duidelijk zijn
    pi_30820048
    quote:

Basra boycot Britse troepen

Gepubliceerd op donderdag 22 september 2005

BASRA (ANP) - Iraakse autoriteiten in Basra hebben voorlopig al het contact met de Britse troepen in het gebied verbroken. De vergaderingen tussen de autoriteiten en het Britse leger zijn afgezegd. Ook mogen Britse soldaten geen regeringsgebouwen betreden, zo meldden de autoriteiten in Basra.

De boycot is het gevolg van een confrontatie tussen Irakezen en het Britse leger in Basra afgelopen maandag. De Britten bevrijdden toen met veel machtsvertoon twee Britse geheim agenten die door de Irakezen waren gearresteerd. Rond het incident braken rellen uit, waarbij verscheidene mensen gewond raakten. Mogelijk kwamen ook enkele Irakese demonstranten om het leven.

Woensdagavond meldde de BBC dat de Iraakse premier en de Britse minister van Defensie ontkenden dat het incident de relatie tussen beide landen heeft verstoord. De zaak zou wel onderzocht moeten worden.

De autoriteiten van Basra zeiden donderdag echter dat het lokale bestuur na een stemming had besloten tot een boycot, ondanks dat Bagdad en Londen het incident bagatelliseren. Ze eisten dat de twee Britten weer aan de Irakezen worden overgedragen.
    http://www.planet.nl/plan(...)tid=622672/sc=f00ca3

worden die Britten eigenlijk nog wel berecht, ze hadden toch de politie beschoten?
    pi_30823046
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 12:19 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

http://www.planet.nl/plan(...)tid=622672/sc=f00ca3

worden die Britten eigenlijk nog wel berecht, ze hadden toch de politie beschoten?
    Blijkbaar toch nog niet
    pi_30836430
    Even van een blog geript;
    quote:
    British provocateurs caught red-handed in Basra

Reports are confused and contradictory but this seems to be the gist of it. On September 19th, with tensions running high in Basra after the arrest of two top-ranking members of al-Sadr's organization, two men in a Toyota Cressida ran a police ckeckpoint, shooting and killing at least one Iraqi policeman in Basra, Iraq. After a brief chase, they were stopped and taken into police custody.

Apparently they were two British SAS commandoes from the newly-formed Special Reconnaissance Regiment (the same outfit that murdered the Brazillian electrician de Menezes in cold blood on the London tube a couple months ago) dressed up as members of al-Sadr's Mahdi Army complete with wigs and Arab dress, driving a car loaded to the gills with

bombs, weapons and communication gear, and possibly booby-trapped, seemingly with the intent to perform an act of sabotage to be blamed on "insurgents," perhaps in advance of the important Karbala Festival, marking the birth of Imam Mohammed al-Mahdi in 868 A.D. on the Christian calendar, beginning this week and expected to draw as many as 3 million pilgrims.

An initial attempt by British tanks, armored personnel carriers and helicopters to free the men from prison ended badly when the people of Basra pelted the tank with fire bombs and rocks.

A second rescue attempt involved storming the jail again, this time destroying it

and enabling 150 prisoners to escape, to distract attention from a commando raid on a nearby house, which succeeded in extricating the special forces.

As soon as the MSM learned about the disguises and weapons - basically that agent provocateurs had been caught red-handed - they shifted coverage to the "daring rescue mission" and blamed Iran (London Times and Reuters) for "stirring up Shia militias and fostering unrest in the peaceful Basra region." A fine bit of geopolitical three card monte.

Many in Iraq, Iran and elsewhere have long suspected the "insurgent attacks" in Iraq which kill innocent civilians have been perpetrated by the Amerikkkans, British and Israel to justify the ongoing presence of the United States and the United Kingdom in Iraq, and create a civil war so that Iraq - like Yugoslavia before it - will disintegrate into a cluster of harmless statelets, greatly facilitating the dream of Greater Isreal among the Israeli far right.

This incident must be placed in the historical context of a long tradition of false flag terrorism by Western military-intelligence forces. In Amerikkka, you can go back as far as Operation Northwoods or as recently as 911 - or even stated, present-day military policy, the Proactive Pre-emptive Operations Group. Britain has used the technique of impersonating locals and conducting terrorism in its colonial wars in Malaysia, Yemen, and Kenya. In fact, the very unit these two British commandos came from grew out of another unit previously know to have infiltrated the Irish Republican Army and carried out terrorism to be pinned on them.
    Een schoonheidsfoutje denk ik. Twee zelfs; ze hadden bij de eerste bestorming even geen rekening met de bevolking gehouden . Jammer dat het toch erg verdacht is hoe de amerikanen en britten zich gedragen in irak. Vooral ook weer vuil om meteen de media te manipuleren

Sterker nog; genoeg redenen voor minister Kamp om eens vragen te gaan stellen.
    "You can never get enough of what you don't need to make you happy."
      donderdag 22 september 2005 @ 21:42:44 #90
    93744 Finder_elf_towns
    pi_30838747
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:50 schreef Sebastral het volgende:
    [..]

Een schoonheidsfoutje denk ik. Twee zelfs; ze hadden bij de eerste bestorming even geen rekening met de bevolking gehouden . Jammer dat het toch erg verdacht is hoe de amerikanen en britten zich gedragen in irak. Vooral ook weer vuil om meteen de media te manipuleren

Ook echt zo'n blog wat een goed en afgewogen beeld geeft van verschillende situaties.
    pi_30838889
    Zal wel aan mij liggen hoor, maar als je 'samenwerkt' met de Irakese autoriteiten, en die leveren twee manschappen uit aan de vijand, snap ik best dat die Britten er vol op zijn gegaan. Die fuckin' krokodillentranen achteraf. Maar goed, als gezegd, het zal wel aan mij liggen...
      Moderator donderdag 22 september 2005 @ 22:39:09 #92
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30840749
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:50 schreef Sebastral het volgende:
    [..]

geloofwaardigheid gaat wel right out the window met de volgende quote
    quote:
    (the same outfit that murdered the Brazillian electrician de Menezes in cold blood on the London tube a couple months ago)
    *kuch* bullshit *kuch*
    pi_30843729
    Wat verklaart dan volgens jullie dat britse undercover agenten verkleed als strijders politie-checkpoints beschieten?

Ze reden langs maar ze leken wel verdacht veel op al-sadr strijders dus werden ze beschoten en schoten de undercover agenten terug en doden daarbij 1 persoon. Ok.

Maar wat verklaart dan dat er britse undercover agenten vermomd als strijders rondrijden?

Volgens de politie van Basra gaat het dus niet om een misverstand maar begonnen de britse undercover agenten met schieten.

En dit niet vergeten;
    quote:
    Officials in Iraq admitted the SAS men were being held by militants when they were found by British forces on Monday.

However, they added that the men had been arrested legitimately and should still face charges.

The Basra governor, Mohammed al-Waili, said the men had been in a house controlled by the Mahdi army, a private force loyal to the radical Shia cleric Moqtada al-Sadr.

"The two British were being kept in a house controlled by militiamen when the rescue operation took place," he said.

"Police who are members of the militia group took them to a nearby house after jail authorities learned the facility was about to be stormed."

Officials in Basra, who refused to be named in fear of their lives, said at least 60% of the police force in the city was made up of Shia militiamen from the Mahdi Army, the Badr Brigade, and the smaller grouping of Hezbollah in Iraq.
    Volgens http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,1575080,00.html

Mensen; ze creeeren daar gewoon terrorisme, en dat is niet om er een vreedzame wereld van te maken
      Moderator vrijdag 23 september 2005 @ 00:30:36 #94
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30844902
    mwah ik weet de verklaring ook niet, misschien waren ze voor gijzelaars aan het bemiddelen oid ... als ze op eigen houtje aan het opereren (drugs/wapenhandel/whatever ik weet het niet) waren moeten ze idd gewoon aangeklaagt worden liefst door Irakeze rechters maar ze hadden nooit of te nimmer aan militanten uitgeleverd mogen worden
    pi_30845919
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 23:57 schreef Sebastral het volgende:
    Wat verklaart dan volgens jullie dat britse undercover agenten verkleed als strijders politie-checkpoints beschieten?
    Dit is inderdaad een rare situatie. Er zou inderdaad iets verdachts aan kunnen zijn. Maar dat weten we (nog) niet.

Maar dat de Irakese politie die gasten dan uitlevert aan een sji'itische militie is ook wel zeer merkwaardig te noemen.
    Nee dat doen ze echt goed dan, hun land nog verder naar de klote helpen, door als politie zijnde met milities te heulen.
    'The cynics are right nine times out of ten.' -- HL Mencken.
      Moderator vrijdag 23 september 2005 @ 01:19:15 #96
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30846318
    mwah de eisen voor Iraakse politie moeten gewoon hoger gelegd worden dan 'zolang je 2 armen en 2 benen hebt en 2 weken vrije tijd voor de opleiding kun je agent worden' die gasten moeten gescreened worden want dat hele stammenleven zit er bij sommige van die gasten wel heel diep in.

kun je hun nauwelijks kwalijk nemen zo werkt dat land nu eenmaal maar als agent zijn ze niet echt geschikt ... maar ja dan duurt het wat langer om een capabele politiedienst op te leiden maar dan heb je er wel wat aan (nu niet zo blijkt)
    pi_30846885
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 01:19 schreef sp3c het volgende:
    ...dat hele stammenleven zit er bij sommige van die gasten wel heel diep in.

kun je hun nauwelijks kwalijk nemen zo werkt dat land nu eenmaal maar als agent zijn ze niet echt geschikt
    Dat denk ik ook ja. Maar Saddam regeerde met ijzeren vuist en toen hield iedereen zn kop wel dicht onder elkaar. Wat dat betreft is een dictatoriaal regime wel handig voor dit soort landen.
    Maar ik blijf Saddam overigens een naar kereltje vinden, .
    'The cynics are right nine times out of ten.' -- HL Mencken.
    pi_30849243
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 00:30 schreef sp3c het volgende:
    mwah ik weet de verklaring ook niet, misschien waren ze voor gijzelaars aan het bemiddelen oid ... als ze op eigen houtje aan het opereren (drugs/wapenhandel/whatever ik weet het niet) waren moeten ze idd gewoon aangeklaagt worden liefst door Irakeze rechters maar ze hadden nooit of te nimmer aan militanten uitgeleverd mogen worden
    Waarom is het nu zo moeilijk te bevatten voor mensen hier dat de politie en milities één zijn
    De politie in Zuid Irak en zeker Basra bestaat uit militie-leden. En als je milities wilt bestrijden, zul je undercover moeten. Je kunt natuurlijk ook met je blonde haren en blauwe ogen proberen te infiltreren

quote:
    In mei, de politiecommandant vertelde in mei de Guardian dat hij slechts 25% van zijn politiemacht vertrouwde. De helft werkte voor milities, anderen plegen moordaanslagen.
    Milities van de radicale iman Moqtada al Sadr ontvoeren politiemensen die niet tot de eigen milities behoren, bezetten politiekantoren, en arresteren Irakezen die de ''islamitische wetgeving'' overtreden. ''Ze hebben mij en mijn 5-jarige zoontje ontvoerd omdat we geen foto in onze auto hadden opgehangen van Moqtada al Sadr'', aldus winkeleigenaar Faris Husseini, ''het is alsof we weer terig zijn onder Saddam.''...........

Welkom in de Islamitische heilstaat van Zuid Irak
      Moderator vrijdag 23 september 2005 @ 09:51:46 #99
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30850351
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 08:56 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Waarom is het nu zo moeilijk te bevatten voor mensen hier dat de politie en milities één zijn
    De politie in Zuid Irak en zeker Basra bestaat uit militie-leden. En als je milities wilt bestrijden, zul je undercover moeten. Je kunt natuurlijk ook met je blonde haren en blauwe ogen proberen te infiltreren
    nou ik ben ongetwijfeld niet zo'n geoefend tacticus als jouw maar mijn eerste stap zou zijn die militie's uit die organisatie te trappen ... maar misschien kun je uitleggen hoe 'undercover gaan' dit probleem oplost?
    pi_30851356
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 09:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou ik ben ongetwijfeld niet zo'n geoefend tacticus als jouw maar mijn eerste stap zou zijn die militie's uit die organisatie te trappen ... maar misschien kun je uitleggen hoe 'undercover gaan' dit probleem oplost?
    Ah, was ook niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat sommigen zich onnodig slecht informeren, om over die conspiracy-sites nog maar te zwijgen.

Over het zuiveren van de Iraakse politie, en ook leger, is nu een hoop te doen. Eén voorwaarde is dat ook bij de Iraakse partijen de wil aanwezig is, en daar wringt de schoen. Ik zal opletten of daar nog wat analyses van verschijnen. Ik zou het in ieder geval niet weten hoe je in Irak, in deze chaos, de politie zou moeten zuiveren. de vraag is ook of de grote shiitische partijen dat willen, willen ze dat niet, dan zal het ook niet gebeuren.
    En undercover: de Britten hebben meer en meer te maken met aanslagen en de politie en hetZuid- Iraaks bestuur zijn niet vertrouwen, dan heb je niet zoveel keus om undercover werk te doen. Ik heb ergens gelezen dat deze twee SAS'ers onderzoek deden naar een moordaanslag die enige tijd geleden gepleegd werd. En aangezien milities en politie in feite één zijn zul je die moeten mijden als de pest
    Edit: en dat die houding juist is bleek ook uit het feit dat ze na hun arrestatie werden overgedragen aan een militie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Godslasteraar op 23-09-2005 10:40:44 ]
    pi_30851649
    Dat ze undercover waren is niet zo vreemd, natuurlijk. Het zal alleen wel een mysterie blijven wat ze aan het doen waren. En ja, fundamentalistische milities maken de dienst uit in het het zuiden van Irak. Als je de politie zou zuiveren, hou je geen agent meer over.
      Moderator vrijdag 23 september 2005 @ 12:20:59 #102
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30854221
    onzin, de simpelste manier zou zijn om agenten buiten hun stammenomgeving de agent uit te laten hangen en agenten van een andere provincie in basra te laten werken.

maar dan zul je wel een antecedenten onderzoek doen voor je die figuren aanneemt want voor hetzelfde geld zijn het moordenaars en die gaan buiten hun eigen omgeving natuurlijk helemaal los en dat kost tijd/geld
      Moderator vrijdag 23 september 2005 @ 12:27:05 #103
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30854395
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 10:34 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ah, was ook niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat sommigen zich onnodig slecht informeren, om over die conspiracy-sites nog maar te zwijgen.

Over het zuiveren van de Iraakse politie, en ook leger, is nu een hoop te doen. Eén voorwaarde is dat ook bij de Iraakse partijen de wil aanwezig is, en daar wringt de schoen. Ik zal opletten of daar nog wat analyses van verschijnen. Ik zou het in ieder geval niet weten hoe je in Irak, in deze chaos, de politie zou moeten zuiveren. de vraag is ook of de grote shiitische partijen dat willen, willen ze dat niet, dan zal het ook niet gebeuren.
    En undercover: de Britten hebben meer en meer te maken met aanslagen en de politie en hetZuid- Iraaks bestuur zijn niet vertrouwen, dan heb je niet zoveel keus om undercover werk te doen. Ik heb ergens gelezen dat deze twee SAS'ers onderzoek deden naar een moordaanslag die enige tijd geleden gepleegd werd. En aangezien milities en politie in feite één zijn zul je die moeten mijden als de pest
    Edit: en dat die houding juist is bleek ook uit het feit dat ze na hun arrestatie werden overgedragen aan een militie.
    onderzoek naar een moordaanslag kan ook gewoon geuniformeerd gedaan worden, gewoon met pantservoertuigen de straat inrijden en mensen arresteren en in de gevangenis ondervragen

enige wat ik me kan indenken is dat ze iets aan het observeren waren (komt ook overeen met de eenheid die ingezet is) ofzo en toen op de vlucht zijn geslagen voor het een of ander en in de verwarring op de agenten hebben geschoten
      vrijdag 23 september 2005 @ 13:08:03 #104
    73259 Monus
    ¡Viva España, coño!
    pi_30855506
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 12:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

enige wat ik me kan indenken is dat ze iets aan het observeren waren (komt ook overeen met de eenheid die ingezet is) ofzo en toen op de vlucht zijn geslagen voor het een of ander en in de verwarring op de agenten hebben geschoten
    Je weet wel veel te verzinnen om je leger vriendjes te verdedigen.
    pi_30876956
    he last remaining public justification for the U.S./U.K. occupation of Iraq is terrorism: The foreign forces cannot leave until Iraq is somewhat peaceful and the terrorists have been defeated.

That threadbare reasoning was ripped apart on Monday as the world -- other than the United States, where broadcast media avoided the story -- was shown two agents provocateurs employed by the British government. Their exact mission will never be proven. The evidence, however, is damning.

The two commandoes -- alternately identified as members of Britian's notorious SAS or a newer offshoot, the SRR -- were driving around a demonstration in Basra when their suspicious behavior attracted the attention of Basra police.

The Scotsman now reports that the men are members of the SRR, or Special Reconnaissance Regiment. The insignia shows a Greek helmet with a sword thrust through the mouth and up through the back of the skull.

The police attempted to stop the men, who were disguised as Arabs in local garb over their T-shirts and trousers. The men wore black-hair wigs and, according to some reports, typical headresses.

And they also carried a whole lot of weapons, including explosives and other bomb-making materials. They began firing at the police and passers-by.

At least one Basra policeman was shot dead. At least one person in the crowd was shot dead. An undetermined number of others were injured in the gunfight.

The British pair was jailed. Arab television showed the beaten men with bandages on their heads, and their huge collection of weaponry. Basra -- a relatively peaceful city compared to the rest of bloodsoaked Iraq -- had suddenly lost patience with the British occupiers, caught red-handed with all the tools necessary to launch "suicide bombs" against the people.

Catch the real terrorists...............
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 01:14:39 #106
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30877032
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 13:08 schreef Monus het volgende:

[..]

Je weet wel veel te verzinnen om je leger vriendjes te verdedigen.
    joh lul niet zo stom in vrijwel elke post staat dat ik het dom vind dat ze in burger rondrijden, in die post betwijfel ik zelfs de 'officiele verklaring' die gegeven zou zijn en ik heb zelfs all het vermoeden geuit dat het om drugs/wapensmokkel zou gaan.

dan geef ik 1 voorbeeld van wat er gebeurt kan zijn die wat rooskleuriger is dan krijg ik een SCH response

zielig en simpel
      zaterdag 24 september 2005 @ 01:16:11 #107
    93744 Finder_elf_towns
    pi_30877064
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 01:10 schreef GedachtenPolitie het volgende:
    Their exact mission will never be proven.

Catch the real terrorists...............
    Exact en daarom is jouw stukje ook PURE speculatie.
    pi_30877839
    lul niet, zielig, simpel.. iemand heeft hier veel vertrouwen in z'n gelijk
    quote:
    Basra boycot Britse troepen

BASRA (ANP) - Iraakse autoriteiten in Basra hebben voorlopig al het contact met de Britse troepen in het gebied verbroken. De vergaderingen tussen de autoriteiten en het Britse leger zijn afgezegd. Ook mogen Britse soldaten geen regeringsgebouwen betreden, zo meldden de autoriteiten in Basra.

De boycot is het gevolg van een confrontatie tussen Irakezen en het Britse leger in Basra afgelopen maandag. De Britten bevrijdden toen met veel machtsvertoon twee Britse geheim agenten die door de Irakezen waren gearresteerd. Rond het incident braken rellen uit, waarbij verscheidene mensen gewond raakten. Mogelijk kwamen ook enkele Irakese demonstranten om het leven.

Woensdagavond meldde de BBC dat de Iraakse premier en de Britse minister van Defensie ontkenden dat het incident de relatie tussen beide landen heeft verstoord. De zaak zou wel onderzocht moeten worden.

De autoriteiten van Basra zeiden donderdag echter dat het lokale bestuur na een stemming had besloten tot een boycot, ondanks dat Bagdad en Londen het incident bagatelliseren. Ze eisten dat de twee Britten weer aan de Irakezen worden overgedragen.

Maar ok; je kan dus niemand vertrouwen. Wat ik wel opvallend vind is dat 60% van de politie uit militieleden zou bestaan. Dat kan niet toevallig zijn want de coalitietroepen weten best dat ze zo irak niet aan zichzelf over kunnen laten. Maar waarom zeggen ze dan dat het 'goed gaat'?

Omdat er andere plannen zijn; "Let's Divide Iraq as We Did in Yugoslavia!"

Maar probeer eerst maar zover te komen dat je onmogelijk kunt geloven dat bush&blair daar iets goed voor de wereld zitten te doen .

pi_30877942
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 01:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Exact en daarom is jouw stukje ook PURE speculatie.
    Het blijft toch welles nietus........

Jij gelooft in de integriteit van de Amerikanen en Britten.

Ik ben daar een stuk kritischer over.
      zaterdag 24 september 2005 @ 02:26:46 #110
    93744 Finder_elf_towns
    pi_30878132
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 02:12 schreef GedachtenPolitie het volgende:

[..]

Jij gelooft in de integriteit van de Amerikanen en Britten.
    Dat is een overdrijving van de werkelijkheid. Ik ben best kritisch, maar kom niet aan met onzinverhaaltjes die samenzweringen tot in het oneindige suggereren.

Zo hebben de Ami's en Britten grote fouten gemaakt vlak na het einde van de gewapende strijd met Saddam. Een daarvan is het niet ontwapenen vh Iraakse volk en het laten gebeuren van de plunderingen, daarna zijn er nog meer fouten aan te wijzen, maar dat is een ander onderwerp.
    quote:
    Ik ben daar een stuk kritischer over.
    Nee, je bent gewoon paranoïde en neemt verhaaltjes op het internet die mijn broertje had kunnen schrijven serieus. Dat is gewoon fout.
    pi_30878320
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 02:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Dat is een overdrijving van de werkelijkheid. Ik ben best kritisch, maar kom niet aan met onzinverhaaltjes die samenzweringen tot in het oneindige suggereren.

Zo hebben de Ami's en Britten grote fouten gemaakt vlak na het einde van de gewapende strijd met Saddam. Een daarvan is het niet ontwapenen vh Iraakse volk en het laten gebeuren van de plunderingen, daarna zijn er nog meer fouten aan te wijzen, maar dat is een ander onderwerp.
    [..]

Nee, je bent gewoon paranoïde en neemt verhaaltjes op het internet die mijn broertje had kunnen schrijven serieus. Dat is gewoon fout.
    Een samenzwering gaat om het eindresultaat; dat betekend dat je alle variabelen wilt controleren.

Paranoïde......... nee.

Jij bent meer als die rechercheurs van de schiedammer parkmoord.
    Je gaat liever bewijzen wat je gelooft, dan de waarheid te achterhalen.
    Er heeft zelfs iemand geschreven dat deze SAS commando's op weg zouden zijn om te onderhandelen........ met explosieven zeker?

Ook inzake 9/11 ben je een fervent voorstander van de officiële versie.
    Ondanks alle gaten in deze theorie............
    pi_30878448
    "some lies are too big for people to doubt, some truths are too big for them to accept"
    pi_30879517
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 12:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

onderzoek naar een moordaanslag kan ook gewoon geuniformeerd gedaan worden, gewoon met pantservoertuigen de straat inrijden en mensen arresteren en in de gevangenis ondervragen
    Voor dat je dat doet zul je toch eerst moeten uitvinden wie je wilt hebben. Daarbij, wat jij vooorsteld is meer de Amerikaanse methode, en dat proberen de Engelsen nu juist te voorkomen, en die ''zachte methode'' heeft tot dusver ogenschijnlijk gewerkt, en nu dus niet meer.
    Ik zie het meer zo, de milities en hun bazen, de moskeeën en religieuze partijen hebben het slimmer aangepakt dan hun gelijken in Midden Irak, ze zijn opgegaan in de regering, en nu beginnen ze langzaam aan de Engelsen eruit te drukken.
    quote:
    Heel goed mogelijk, het lijkt er een beetje op dat de Engelsen wanhopig proberen de geest in de fles te houden.
    pi_30879521
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 02:50 schreef Sebastral het volgende:
    "some lies are too big for people to doubt, some truths are too big for them to accept"
    Inderdaad. Er zijn ook mensen die in allerlei zaken diepere betekenissen menen waar te nemen die voor anderen onzichtbaar zijn, in theezakjes bijvoorbeeld, en koffiedik
      zaterdag 24 september 2005 @ 12:08:45 #115
    73259 Monus
    ¡Viva España, coño!
    pi_30882830
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 01:14 schreef sp3c het volgende:

joh lul niet zo stom in vrijwel elke post staat dat ik het dom vind dat ze in burger rondrijden, in die post betwijfel ik zelfs de 'officiele verklaring' die gegeven zou zijn en ik heb zelfs all het vermoeden geuit dat het om drugs/wapensmokkel zou gaan.
    Miltaren in burger zijn gewoon spionnen, dat moet zo'n ervaren militar als jij toch weten. En een spion behoort niet tot de krijgsgevangenen en daar kan dus zo'n beetje alles mee gedaan worden. Onderandere uitgeleverd worden voor ondervraging, ter plekke neergeschoten worden, en weet wat niet meer. Een spion is vogelvrij als hij opgepakt wordt.

Maar dan wordt het in de media afgedaan als "undercover" zodat de simpele en zielge mensen niet doorhebben dat het gewone ordinare spionnen waren.

Drugshandel...
    quote:
    dan geef ik 1 voorbeeld van wat er gebeurt kan zijn die wat rooskleuriger is dan krijg ik een SCH response
    Wil je een echte SCH response...
    Tja,... Wat is eigenlijk jouw taak in het leger. Heb je een PR propaganda taakje?
    quote:
    zielig en simpel
    Een leger figuur die mij zielig en simpel noemt
    pi_30884491
    Sommigen hebben zo'n hekel aan Bush & co dat het hun blik vertroebeld, beetje dom hé
    Maar ja, het kwaad is geschied, Saddam is er niet meer, en dat wordt nu vermoedelijk in veel hoofdsteden diep betreurd. Anderzijds is Irak wel een interessant experiment, kunnen we eens rustig bekijken waar die door moslims geiste democratie toe leidt.
    pi_30884705
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 13:11 schreef Godslasteraar het volgende:
    Sommigen hebben zo'n hekel aan Bush & co dat het hun blik vertroebeld, beetje dom hé
    Maar ja, het kwaad is geschied, Saddam is er niet meer
    Nee, het kwaad is geschied, een nieuw Afghanistan.
    quote:
    , en dat wordt nu vermoedelijk in veel hoofdsteden diep betreurd. Anderzijds is Irak wel een interessant experiment, kunnen we eens rustig bekijken waar die door moslims geiste democratie toe leidt.
    Het zijn altijd anderen die vragen om zulke experimenten.
    pi_30885169
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 13:18 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, het kwaad is geschied, een nieuw Afghanistan.
    Inderdaad, daar begint het op te lijken. Een nieuw Iran in Zuid Irak, een Afghanistan in Midden Irak, en Koerdistan, laten we het maar bij zijn naam noemen, lijkt het wél aardig te doen, tot frustratie van buren als Iran en Turkije. Blijkbaar was Saddam de kurk van de spreekwoordelijke fles.
    quote:
    Het zijn altijd anderen die vragen om zulke experimenten.
    Nou, vragen... het is nu eenmaal gebeurd, en terug in de tijd kunnen we ook niet.
    Maar interessant is het toch wel? De Arabieren zijn nu zelf aan de bal, eens kijken wat ze klaarspelen.
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 13:37:36 #119
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30885231
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 12:08 schreef Monus het volgende:

[..]

Miltaren in burger zijn gewoon spionnen, dat moet zo'n ervaren militar als jij toch weten. En een spion behoort niet tot de krijgsgevangenen en daar kan dus zo'n beetje alles mee gedaan worden. Onderandere uitgeleverd worden voor ondervraging, ter plekke neergeschoten worden, en weet wat niet meer. Een spion is vogelvrij als hij opgepakt wordt.
    in Hollywood misschien maar in de echte wereld gaat het er toch iets anders aan toe.

ter plekke executeren mag iig zowieso niet want de status van zo iemand kan enkel door een bevoegd persoon bepaald worden niet door de strijdende partijen ter plaatse tot die tijd dient de veiligheid van de personen gegarandeerd en toegang van het rode kruis gewaarborgd te worden

nu zul je ongetwijfeld 'guantanamo, guantanamo, guantanamo' gaan roepen maar daar heb ik weinig boodschap aan aangezien ik vind dat dat kamp per direct opgeheven moet worden
    quote:
    Maar dan wordt het in de media afgedaan als "undercover" zodat de simpele en zielge mensen niet doorhebben dat het gewone ordinare spionnen waren.
    wat is de meerwaarde van 'ordinaire spionnen' in Basra momenteel?
    quote:
    Drugshandel...
    zou niet de eerste en zeker niet de laatste keer zijn
    quote:
    [..]

Wil je een echte SCH response...
    Tja,... Wat is eigenlijk jouw taak in het leger. Heb je een PR propaganda taakje?
    none of your business ... nix in het Britse leger iig
    quote:
    [..]

Een leger figuur die mij zielig en simpel noemt
    doe nu niet of ik de eerste ben die jouw zielig en simpel vind want daar geloof ik helemaal nix van
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 13:41:09 #120
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30885314
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 02:03 schreef Sebastral het volgende:
    lul niet, zielig, simpel.. iemand heeft hier veel vertrouwen in z'n gelijk
    goed hoor als jij het verdomd om te lezen of inhoudelijk mee te discussieren zal dat mij eigenlijk een rotzorg wezen.

toch is het typisch dat ik keer op keer beschuldigd wordt van een soort tunnelvisie door figuren die elk argument wat niet in hun straatje past als propaganda en naiviteit afdoen, meteen op de man beginnen te spelen zodat ze niet hoeven te discussieren en allemaal exact hetzelfde lijken te roepen ... zet je wel aan het denken
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 13:56:38 #121
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30885832
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 07:59 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Voor dat je dat doet zul je toch eerst moeten uitvinden wie je wilt hebben. Daarbij, wat jij vooorsteld is meer de Amerikaanse methode, en dat proberen de Engelsen nu juist te voorkomen, en die ''zachte methode'' heeft tot dusver ogenschijnlijk gewerkt, en nu dus niet meer.
    Ik zie het meer zo, de milities en hun bazen, de moskeeën en religieuze partijen hebben het slimmer aangepakt dan hun gelijken in Midden Irak, ze zijn opgegaan in de regering, en nu beginnen ze langzaam aan de Engelsen eruit te drukken.
    nee de Amerikaanse manier is meer al schietend de straten door trekkend en iedereen die terugschiet is een terrorist en iedereen die eromheen staat ook.

De Britten gaan meer te werk zoals de Nederlanders dat deden bij onderzoeken naar moorden enzo, gewoon geuniformeerd het gebied afzetten en met de mensen praten, verdachten arresteren en ondervragen, die verhalen met elkaar vergelijken en degenen van wie het verhaal klopt weer vrijlaten (de Britten geven in zo'n geval zelfs een klein zakcentje mee geloof ik) wat deze figuren aan het doen waren weet ik niet maar een moordonderzoek kun je wel uitsluiten denk ik want ze kunnen dan misschien vrij rondlopen als ze zo gekleed zijn maar praten met de mensen kun je wel vergeten.

imo ofwel observatie ofwel criminele activiteiten
    quote:
    [..]

Heel goed mogelijk, het lijkt er een beetje op dat de Engelsen wanhopig proberen de geest in de fles te houden.
    ja daardoor denk ik toch dat er iets niet in de haak is.

ik kan me ook zo'n geval herinneren in Kabul waar Britse militairen helemaal in het begin van ISAF een zwanger vrouwtje en nog wat mensen zonder aanwijsbare reden doodschoten, daar werd ook zo geheimzinnig over gedaan en de militairen werden meteen naar huis afgevoerd, wat er met de betrokken militairen is gebeurt is me nooit duidelijk geworden, de Britten houden hun rechtszaken wat meer binnenshuis dan de Amerikanen

deze twee figuren zullen ook inmiddels wel thuis zitten (al dan niet in de cel)
    pi_30889287
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 13:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

goed hoor als jij het verdomd om te lezen of inhoudelijk mee te discussieren zal dat mij eigenlijk een rotzorg wezen.

toch is het typisch dat ik keer op keer beschuldigd wordt van een soort tunnelvisie door figuren die elk argument wat niet in hun straatje past als propaganda en naiviteit afdoen, meteen op de man beginnen te spelen zodat ze niet hoeven te discussieren en allemaal exact hetzelfde lijken te roepen ... zet je wel aan het denken
    Wat wil je nou intimiderend overkomen . Waarom zo happig terug op de man spelen als je dat een zwakte vindt? Nou ontkom je er in dit soort topics natuurlijk niet aan omdat niemand kan weten hoe de vork precies in de steel zit, dus als jij over de bovenstaande post echt nagedacht hebt

Dit incident ligt voor mij in de lijn van talloze huichelachtige praktijken waar de CIA en consorten veel te makkelijk mee wegkomen. Want we moeten dankbaar zijn voor de vrijheid die zij ons bieden dus is elke suggestie die corruptie aan de orde stelt taboe. Fuck dat; dit incident maakt het des te aannemelijker dat de CIA opzettelijk chaos creeert in Irak zodat amerika er zeg maar met het bot vandoor kan gaan terwijl de anderen aan het vechten zijn. Net als in joegoslavie gebeurt is waar nu nog altijd grote multinationals de welvaart in handen hebben en de bevolking uitzuigen.
    quote:
    "Truth is not enough to guarantee acceptance; you must be popular to your audience."
    Nog tips voor mij?
    pi_30890555
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 13:41 schreef sp3c het volgende:
    [..]
    toch is het typisch dat ik keer op keer beschuldigd wordt van een soort tunnelvisie door figuren die elk argument wat niet in hun straatje past als propaganda en naiviteit afdoen, ...
    Hèhè, voor een militair vallen je opinies nog best mee
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 17:08:54 #124
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30891094
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 16:03 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Wat wil je nou intimiderend overkomen . Waarom zo happig terug op de man spelen als je dat een zwakte vindt? Nou ontkom je er in dit soort topics natuurlijk niet aan omdat niemand kan weten hoe de vork precies in de steel zit, dus als jij over de bovenstaande post echt nagedacht hebt
    omdat ik er niet van houd als mensen mij woorden in de mond leggen ... jullie beweren dat ik alles doe om mijn 'militaire vriendjes te verdedigen' en 'veel vertrouwen in mijn gelijk' zou hebben.

beiden zijn nergens op gebaseerd behalve op vooroordelen omdat ik militair ben, niet op iets wat ik in dit topic gepost heb iig
    quote:
    Dit incident ligt voor mij in de lijn van talloze huichelachtige praktijken waar de CIA en consorten veel te makkelijk mee wegkomen. Want we moeten dankbaar zijn voor de vrijheid die zij ons bieden dus is elke suggestie die corruptie aan de orde stelt taboe. Fuck dat; dit incident maakt het des te aannemelijker dat de CIA opzettelijk chaos creeert in Irak zodat amerika er zeg maar met het bot vandoor kan gaan terwijl de anderen aan het vechten zijn. Net als in joegoslavie gebeurt is waar nu nog altijd grote multinationals de welvaart in handen hebben en de bevolking uitzuigen.
    ben ik het niet mee eens, over Joegoslavie kan ik nog wel een boekje opendoen maar dat is niet echt iets voor dit topic dus laten we het bij Irak houden.

Hoe wint Amerika precies als er chaos heerst in Irak?
    Het kost ze meer geld dan het ze oplevert en nog dode militairen op de koop toe.
    quote:
    [..]

Nog tips voor mij?
    nee
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 16:51 schreef Doderok het volgende:

[..]

Hèhè, voor een militair vallen je opinies nog best mee
    ik ben dan ook best ok
      zaterdag 24 september 2005 @ 17:32:22 #125
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_30891856
    In alle conspiracy-theorieen die hier langskomen, missen ze 1 ding: stel dat dit 2 zwaarbewapende SAS-commando's waren.... Hoe hebben een stelletje n00b-agenten ze dan ooit kunnen oppakken? NO WAY dat de SAS niet elke aanwezige kogel in de bad guys pompt!
    censuur :O
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 17:36:57 #126
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30891985
    dat het om SAS'achtige gasten gaat staat inmiddels gewoon vast hoor
      zaterdag 24 september 2005 @ 18:02:40 #127
    42306 Vassili_Z
    Low Man's Lyric
    pi_30892711
    Raar dat ze het zo met geweld doen. Regel een paar diplomaten, overhandig desnoods geld onder de tafel om ze weer vrij te krijgen. Dit doen de Britten iig erg fout. Had ik niet van ze verwacht.
    Era Vulgaris
      zaterdag 24 september 2005 @ 18:03:50 #128
    42306 Vassili_Z
    Low Man's Lyric
    pi_30892738
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 12:08 schreef Monus het volgende:

[..]

Militairen in burger zijn 9 van de 10 gevallen gewoon huurlingen.
    Era Vulgaris
    pi_30892972
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 13:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee de Amerikaanse manier is meer al schietend de straten door trekkend en iedereen die terugschiet is een terrorist en iedereen die eromheen staat ook.

De Britten gaan meer te werk zoals de Nederlanders dat deden bij onderzoeken naar moorden enzo, gewoon geuniformeerd het gebied afzetten en met de mensen praten, verdachten arresteren en ondervragen, die verhalen met elkaar vergelijken en degenen van wie het verhaal klopt weer vrijlaten (de Britten geven in zo'n geval zelfs een klein zakcentje mee geloof ik) wat deze figuren aan het doen waren weet ik niet maar een moordonderzoek kun je wel uitsluiten denk ik want ze kunnen dan misschien vrij rondlopen als ze zo gekleed zijn maar praten met de mensen kun je wel vergeten.
    Uit de Guardian:
    Toby Dodge, an expert on Iraq, based at Queen Mary's College, London, said: "The British presence has been incredibly light. They have a laissez-faire attitude." Two British soldiers were killed by a roadside blast earlier this month and the two undercover men were "probably after those who were responsible for that attack".

Maar het blijft gissen
    quote:
    imo ofwel observatie ofwel criminele activiteiten
    Wat voor criminele activiteiten zouden dat dan moeten zijn? En we hebben het hier over SAS mannen, die selectieprocedures om bij deze eenheid te komen zijn extreem, dan ga je niet vervolgens een beetje rotzooien.

Even terzijde, zijn 8500 militairen niet erg, érg weinig voor zo'n groot gebied?
    quote:
    ja daardoor denk ik toch dat er iets niet in de haak is.
    Er komen verkiezingen, die moeten goed verlopen, en ik denk dat de Engelsen, na een hele reeks moorden, ook op Westerse journalisten, veel aktiever zijn geworden. Ze hadden laatst ook een hele reeks militie-leden gearresteerd. Er wordt ook gezegd dat men bang was dat deze twee SAS mannen als ruilmiddel moesten dienen om die militie-leden vrij te krijgen.
    Maar wat het ook allemaal mag zijn, het wordt onhoudbaar lijkt het. Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik vind ook dat de pers het belang van deze gebeurtenissen onderschat. We zullen zien.
    quote:
    ik kan me ook zo'n geval herinneren in Kabul waar Britse militairen helemaal in het begin van ISAF een zwanger vrouwtje en nog wat mensen zonder aanwijsbare reden doodschoten, daar werd ook zo geheimzinnig over gedaan en de militairen werden meteen naar huis afgevoerd, wat er met de betrokken militairen is gebeurt is me nooit duidelijk geworden, de Britten houden hun rechtszaken wat meer binnenshuis dan de Amerikanen

deze twee figuren zullen ook inmiddels wel thuis zitten (al dan niet in de cel)
    Tja, een beetje als met die Braziliaan onlangs. Als mensen onder zeer grote druk staan, lang niet geslapen hebben etc. kunnen er grote ongelukken gebeuren, niet alleen bij militairen maar ook in bv. de industrie.

ps. Militairen roepen in dit land een hoop frustraties op lijkt het, behoorlijk irritant
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 18:33:39 #130
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30893628
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 18:12 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Uit de Guardian:
    Toby Dodge, an expert on Iraq, based at Queen Mary's College, London, said: "The British presence has been incredibly light. They have a laissez-faire attitude." Two British soldiers were killed by a roadside blast earlier this month and the two undercover men were "probably after those who were responsible for that attack".

Maar het blijft gissen
    ah dan snap ik hem ja .. bij moordaanslag denk ik meer aan burgers die langs de weg een nekschot krijgen ofzo.
    bomaanslag kan wel ja, dan zitten ze idd te observeren (wachten tot iemand (evt met signalement) een verdacht voertuig neerzet en dan volgen en de EOD bellen) op de plek des onheils.
    quote:
    [..]

Wat voor criminele activiteiten zouden dat dan moeten zijn? En we hebben het hier over SAS mannen, die selectieprocedures om bij deze eenheid te komen zijn extreem, dan ga je niet vervolgens een beetje rotzooien.
    je hebt overal rotte appels, zelfs bij SAS'achtige eenheden, zijn voorbeelden zat van maar ik kan er ff niet opkomen

ik denk dan bv aan militairen die in hun 'vrije tijd' drugs of wapensmokkelaars van beveiliging voerzien ofzo
    quote:
    Even terzijde, zijn 8500 militairen niet erg, érg weinig voor zo'n groot gebied?
    er wonen ook niet zo heel veel mensen
    ja in Basra zelf wel maar verder niet zo, bovendien zitten ze er niet alleen ... de Denen zitten ook in de Britse sector en de japanners en de Nederlanders zaten er (nu Australiers) ook
    quote:
    [..]

Er komen verkiezingen, die moeten goed verlopen, en ik denk dat de Engelsen, na een hele reeks moorden, ook op Westerse journalisten, veel aktiever zijn geworden. Ze hadden laatst ook een hele reeks militie-leden gearresteerd. Er wordt ook gezegd dat men bang was dat deze twee SAS mannen als ruilmiddel moesten dienen om die militie-leden vrij te krijgen.
    Maar wat het ook allemaal mag zijn, het wordt onhoudbaar lijkt het. Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik vind ook dat de pers het belang van deze gebeurtenissen onderschat. We zullen zien.
    [..]

Tja, een beetje als met die Braziliaan onlangs. Als mensen onder zeer grote druk staan, lang niet geslapen hebben etc. kunnen er grote ongelukken gebeuren, niet alleen bij militairen maar ook in bv. de industrie.
    ja idd, ik mag hopen dat hier echt snel de waarheid op tafel komt anders loopt het allemaal alsnog in de soep na al die tijd betrekkelijke rust en vooruitgang en dat door een relatief kleinschalig incident
    quote:
    ps. Militairen roepen in dit land een hoop frustraties op lijkt het, behoorlijk irritant
    ja jammer maar helaas is het niet anders
    pi_30894010
    De Iraakse autoriteiten hebben om uitlevering gevraagd van de 2 SAS elite-eenheden. De Britten zullen daar natuurlijk aan tegemoetkomen en dan komt alles nog uiteindelijk goed en dan zand erover. Ach, was het maar zo makkelijk.

De Britten worden nu al geboycot in Basra en de autoriteiten daar werken dus niet langer meer met de Britten. Misschien maar goed ook, de Irakezen beginnen op eigen benen te staan en weldra zal er een Democratie ontstaan daar.
      zaterdag 24 september 2005 @ 19:20:25 #132
    42306 Vassili_Z
    Low Man's Lyric
    pi_30894941
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 18:47 schreef Ylias het volgende:
    De Iraakse autoriteiten hebben om uitlevering gevraagd van de 2 SAS elite-eenheden. De Britten zullen daar natuurlijk aan tegemoetkomen en dan komt alles nog uiteindelijk goed en dan zand erover. Ach, was het maar zo makkelijk.

De Britten worden nu al geboycot in Basra en de autoriteiten daar werken dus niet langer meer met de Britten. Misschien maar goed ook, de Irakezen beginnen op eigen benen te staan en weldra zal er een Democratie ontstaan daar.
    Ik denk eerder een half- dictatuur op basis van islamitische waarden en normen.
    Era Vulgaris
    pi_30895859
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 19:20 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Ik denk eerder een half- dictatuur op basis van islamitische waarden en normen.
    Helaas vriend, een dictatuur en een Islamitische rechtstaat gaan niet samen. Helaas voor velen die zo willen denken kent ook de Islam, als een van de eersten, een democratisch gekozen leider (de Profeet Mohamed (vzmh) koos geen opvolger, maar liet dat aan het volk over). Daar is dictatuur uitgesloten. Je kunt je beter afvragen hoe al die arabische leiders aan de macht zijn gekomen, de islam staat daar los van.

Maar voor het geval jij het wil weten, ik ken haast geen enkel land dat de Islamitische waarden en normen heeft opgenomen in de wetgeving. In theorie misschien Saudi-arabie en Indonesie. De laatste bekende is toch Andalusië, een aantal eeuwen terug.
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 23:43:32 #134
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30903231
    de laatste bekende lijkt me dan toch Afghanistan tijdens de Taliban ... maar dat was meer hun interpretatie van islamitische normen en waarden denk/hoop ik dan toch
    pi_30909113
    Engeland in mei 2006 weg uit Irak

toch in het voorjaar dus, minstens nog 7 maanden uithouden, ben benieuwd of dat gaat lukken.
    pi_30909198
    Mischien ook wel interessant, uit het bovenstaande artikel:
    quote:
    Engeland in mei 2006 weg uit Irak
    ..............The same officials believe that a failure of the controversial constitution - which Sunnis say favours the Shia majority - would require at least another year of political negotiations, threatening any plans to disengage.
    En uit de New York Review of Books:
    quote:
    ................................
    If the constitution is rejected, Iraq's interim constitution requires the political process to restart with December elections for a new interim government, which will have one year to write a new constitution. But there is no chance that Kurds or Shiites will make the concessions necessary to make a new constitutional bargain with the Sunni Arabs. Massoud Barzani told me categorically that "we will never accept less than what is in this constitution." In an environment of escalating Sunni attacks on Shiite civilians, the Shiites will almost certainly feel the same way.

Most Kurdish leaders say that if the constitution fails, the next talks will be about partition. An independent Kurdistan is no longer unlikely. Arab Iraqi leaders understand that the Kurds want out, and are increasingly weary of having to pay the price for keeping them in. Even Saleh al-Mutlaq, the Sunni negotiator, has said in a recent interview, "If the Kurds want independence, they should ask for it." Every Shiite leader whom I asked about the issue—including Deputy Prime Minister Ahmad Chalabi—said that they would support Kurdistan's independence if that's what the Kurds want. Some Arabs bluntly told me that, at this stage, they would prefer that Kurdistan left.

But the Shiites also may want out. Abdel Aziz al-Hakim's proposal for a Shiite superstate could be taken as the basis for eventual separation; and the idea of such a state does not attract only religious Shiites. Some liberal and secular-minded Shiites now speak of a Shiite nationalism—as if Shiites were an ethnic rather than a religious community. They see Iraq as a failed state and do not want to spend their lives opposing an endless insurgency in the middle of the country.

If the current constitution is rejected, there will not be another one. And another government with a one-year mandate will not be able to begin to address Iraq's deep political, economic, and security problems. For all its flaws, this constitution represents the last chance to hold Iraq together. The alternative is not a more centralized state. It is disintegration and chaos.
    http://www.nybooks.com/articles/18297
      zondag 25 september 2005 @ 09:01:07 #137
    129569 SpugendeLama
    Hallowed are the Ori
    pi_30909252
    Als de Irakezen slim zijn pakken ze gewoon alle Britten op wegens overtreding van de vreemdelingenwet, de Britten hebben immers voor het betreden van Iraaks grondgebied nooit een visum verkregen
    pi_30928003
    Waar blijven de filmbeelden van die spectaculaire bevrijding?, we beginnen nu een beetje ongeduldig te worden......
    (men doet alsof het even een alledaagse routine actie was).
    pi_30938508
    quote:
    Two British soldiers arrested by Iraqi police were engaged in a secret war against weapons smugglers on the Iraqi border, the Sunday Times of London reported.

The soldiers were based in the southern Iraqi city of Basra, where they monitored the Iraqi border with high-tech equipment.

"Since the increase in attacks against U.K. forces two months ago, a 24-strong SAS team has been working out of Basra to provide a safety net to stop the bombers getting into the city from Iran," a source told the newspaper. "The aim is to identify routes used by insurgents and either capture or kill them."

Commanders believe the undercover soldiers were apprehended after local workers tipped off Iraqi police. A car chase ensued, and the British soldiers were arrested.

The British Ministry of Defense is looking into allegations the soldiers shot an Iraqi police officer during the chase.
    http://www.sciencedaily.com/upi/?feed=TopNews&article=UPI-1-20050925-17515500-bc-iraq-secretwar.xml
      Moderator maandag 26 september 2005 @ 10:53:50 #140
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30938571
    verhaal veranderd ook met de dag
    pi_30938653
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 10:53 schreef sp3c het volgende:
    Volgens mij is dit de eerste "officiële" verklaring...
      Moderator maandag 26 september 2005 @ 11:05:31 #142
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30938837
    sunday times wordt niet betaald door het britse ministerie van defensie
    pi_30938887
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 11:05 schreef sp3c het volgende:
    sunday times wordt niet betaald door het britse ministerie van defensie
    Nee, dat weet ik, maar het is volgens mij het eerste verhaal met een bron uit het ministerie. Nou ja, de vraag blijft natuurlijk hoe betrouwbaar het is...
      Moderator maandag 26 september 2005 @ 11:24:44 #144
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30939289
    ja het hele verhaal interesseert me al niet meer, er zijn zoveel verschillende versies dat je er niemand meer mee kan overtuigen. van het mindef zei in het begin zelfs dat die soldaten uberhaupt niet zijn bevrijd dat was wel een officieel bericht.

belangrijker is de vraag wat de Britten eraan gaan doen
    pi_30939618
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 17:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

omdat ik er niet van houd als mensen mij woorden in de mond leggen ... jullie beweren dat ik alles doe om mijn 'militaire vriendjes te verdedigen' en 'veel vertrouwen in mijn gelijk' zou hebben.

beiden zijn nergens op gebaseerd behalve op vooroordelen omdat ik militair ben, niet op iets wat ik in dit topic gepost heb iig
    Ik had enkel commentaar op jouw speling op de man
    quote:
    [..]

ben ik het niet mee eens, over Joegoslavie kan ik nog wel een boekje opendoen maar dat is niet echt iets voor dit topic dus laten we het bij Irak houden.
    Mja, wat weet jij over joegoslavie? Meestal probeert men de waarheid uit het daglicht te houden..
    quote:
    Hoe wint Amerika precies als er chaos heerst in Irak?
    Het kost ze meer geld dan het ze oplevert en nog dode militairen op de koop toe.
    Leest; http://www.questionsquestions.net/docs04/iraq_partition.html . In chaos kan je makkelijker je gang gaan (en geld wegsluizen).. En sinds wanneer wordt er een fuck gegeven om kanonnenvoer? Zie bvb al die arme golfoorlog veteranen .
    Het draait om harteloze mensen bij wie aanzien naar hun hoofd gestegen is en die hun macht gebruiken om een vuil imperialistisch spelletje te spelen . Maar nogmaals; some lies...

Anyway, ik wou nog aan de hand van het questionsquestions stukje voorspellen dat de britten echt niet over 6 maanden naar huis gaan. Chaos als excuus voor voortdurende aanwezigheid. Straks dreigt een burgeroorlog en moeten ze nog langer blijven om de minderheden te beschermen etc
    quote:
    Blair: gewelddadigheid Iraakse rebellen onderschat ('onderschat' = leugen)

LONDEN (ANP) - De Britse premier Blair heeft toegegeven dat hij de gewelddadigheid van de Iraakse rebellen flink heeft onderschat. De Britse troepen blijven volgens hem in Irak tot de Iraakse troepen de strijd tegen het terrorisme kunnen overnemen. Dat zei de premier in een interview met de BBC.

Blair benadrukte zondag in het gesprek dat er geen datum is vastgesteld waarop de terugtrekking van de Britse troepen moet beginnen. ,,Ik ga geen arbitraire datum vaststellen. De bondgenoten denken er hetzelfde over'', aldus Blair,

Blair reageerde op een artikel in de zondagskrant The Observer, die wist te melden dat de Britse regering in mei 2006 begint met de definitieve terugtrekking van Britse troepen uit Irak. Er zou een reeds uitgewerkt plan voor bestaan.

Andere landen

Londen heeft volgens de krant de plannen al voorgelegd aan Japan. Dat land heeft enkele honderden soldaten in het zuiden van Irak voor strikt humanitaire taken. De Japanners worden beschermd door de Britten, een taak die eerder de Nederlandse militairen in Irak ook hadden. Het vertrek van de Britten zal vrijwel zeker ook leiden tot de aftocht van de Japanners, aldus functionarissen in Tokio tegen het zondagsblad.

De krant kwam met het verhaal op de dag dat de Labour-partij van premier Blair in vergadering bijeenkomt in Brighton. Een deel van de partij wil dat de premier een deadline stelt aan het verblijf van de Britten in Irak.
    en uiteraard;
    quote:
    Een rechter in Basra heeft zaterdag een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de twee bevrijde Britse militairen. Een woordvoerder van de Britse strijdkrachten liet weten dat er geen juridische basis is voor de aanhoudingsbevelen.
      Moderator maandag 26 september 2005 @ 20:43:58 #146
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30952721
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 11:41 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Ik had enkel commentaar op jouw speling op de man
    ja maar wel zonder de hele discussie gevolgd te hebben, je roept maar wat zonder dat je het uberhaupt ergens op kunt baseren en daar ben ik persoonlijk geen fan van

dan komen we toch weet terug op
    "goed hoor als jij het verdomd om te lezen of inhoudelijk mee te discussieren zal dat mij eigenlijk een rotzorg wezen."
    quote:
    [..]

Mja, wat weet jij over joegoslavie? Meestal probeert men de waarheid uit het daglicht te houden..
    ik kom er wel is
    quote:
    [..]

Leest; http://www.questionsquestions.net/docs04/iraq_partition.html . In chaos kan je makkelijker je gang gaan (en geld wegsluizen).. En sinds wanneer wordt er een fuck gegeven om kanonnenvoer? Zie bvb al die arme golfoorlog veteranen .
    Het draait om harteloze mensen bij wie aanzien naar hun hoofd gestegen is en die hun macht gebruiken om een vuil imperialistisch spelletje te spelen . Maar nogmaals; some lies...

Anyway, ik wou nog aan de hand van het questionsquestions stukje voorspellen dat de britten echt niet over 6 maanden naar huis gaan. Chaos als excuus voor voortdurende aanwezigheid. Straks dreigt een burgeroorlog en moeten ze nog langer blijven om de minderheden te beschermen etc
    [..]

en uiteraard;
    [..]
    dat zal allemaal, maar wat winnen ze er nu mee?

die paar grijpstuivers die ze kunnen 'wegsluizen' komen echt niet in de buurt van wat het ze nu kost, het is in Blair en zijn partij hun best interests om daar zo snel mogelijk weg te gaan zonder rotzooi achter te laten ... een burgeroorlog helpt daar niet bij
    pi_30954224
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 11:41 schreef Sebastral het volgende:
    ................
    ...............
    Als het burgeroorlog wordt, is het niet al burgeroorlog?, zullen de Engelsen en Amerikanen júist vertrekken. Het enige wat de Engeland en de VS weerhoudt niet meteen de biezen te pakken is dat dat voor Blair en Bush politiek onmogelijk is, ze zouden zelf moeten aftreden. Op het moment dat deze twee verdwijnen zullen de VS/Engeland vertrekken uit Irak.
    pi_30959040
    Jullie zijn zo naief. De neocons in amerika hebben een bepaald idee over de positie van amerika in de wereld en over de positie van zichzelf (in de olie- en wapenindustrie) waar ze onderling en met Saudi's ook nog om 'kibbelen' uiteraard.
    Punt is dat ze de steun van de bevolking nodig hebben om die posities te kunnen bepalen. Ze hebben inmiddels geleerd dat angst die steun geeft, en angst krijg je door oorlog en terrorisme. We weten allemaal dat ze in irak zitten door leugens. Deze docu bvb (met veel insiders) laat zien hoe die leugens gecoordineerd gebruikt werden om steun te werven voor de oorlog.
    Ze willen dus geen stabiel vredig irak, maar eerder vijanden die angst kunnen voeden en dus indirect voor steun zorgen aan bush en consorten (incl blair). Vandaar dat ik denk dat het niet helemaal koosjer is wat die britten aan het doen zijn. Zeker als er dan ook nog veranderingen komen in het koek&ei verhaal.

Maar hoor anders Greg Palast van de BBC en The Guardian even aan; Bush, Iraq nation building, oil. In het beginstukje staat vermeld dat hij tot nu toe de enige persoon is die is aangeklaagd door de Bush familie voor laster, maar omdat ie alles kon bewijzen hebben ze 'm niks kunnen maken
      Moderator dinsdag 27 september 2005 @ 00:00:16 #149
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30959349
    of jij bent nogal goedgelovig

het is gewoon geen logisch verhaal, Bush en consorten die vijanden moeten creeeren voor steun tegen diezelfde vijanden

en hoe is Irak hier allemaal mee verbonden? Bomaanslagen in an najaf zullen niet zo heel veel Britten in London bang maken denk ik, dan zou ik dergelijke spannende activiteiten van de inlichtingendienst eerder verwachten in Afghanistan (want Al Qaida) maar die vredesmacht is nog kleiner als die in Macedonie, iedereen is Afghanistan, Al Qaida en Bin Laden zo'n beetje vergeten behalve de legers van de NATO ... het levert dus nix op maar kost wel geld
    pi_30960844
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 23:51 schreef Sebastral het volgende:
    Jullie zijn zo naief.
    quote:
    De neocons in amerika hebben een bepaald idee over de positie van amerika in de wereld en over de positie van zichzelf (in de olie- en wapenindustrie) waar ze onderling en met Saudi's ook nog om 'kibbelen' uiteraard.
    Punt is dat ze de steun van de bevolking nodig hebben om die posities te kunnen bepalen. Ze hebben inmiddels geleerd dat angst die steun geeft, en angst krijg je door oorlog en terrorisme. We weten allemaal dat ze in irak zitten door leugens. Deze docu bvb (met veel insiders) laat zien hoe die leugens gecoordineerd gebruikt werden om steun te werven voor de oorlog.
    De VS heeft al sinds decennia een vijand nodig om zich te definieren. Eerst het communisme, daarna hebben ze het een tijdje geprobeerd met drugs, The War on Drugs, en nu hebben ze The War on Terror, das niks nieuws. ....
    quote:
    [quote]
    Ze willen dus geen stabiel vredig irak, maar eerder vijanden die angst kunnen voeden en dus indirect voor steun zorgen aan bush en consorten (incl blair). Vandaar dat ik denk dat het niet helemaal koosjer is wat die britten aan het doen zijn. Zeker als er dan ook nog veranderingen komen in het koek&ei verhaal.
    .... maar vervolgens maak je helaas hele rare sprongen. Tuurlijk speelt olie een hele belangrijke rol, maar je moet niet vergeten dat voor deze landen olie de enige substantiële inkomstenbron is. Zonder olie zouden landen als Irak, Saoedie Arabië en Iran eruit zien als Somalië. Dat betekent ook dat die olie hoe dan ook zal stromen, ze kunnen allang niet meer zonder de inkomsten.
    Wat bij Amerikanen een veel belangrijker rol speelt is een soort ideologische zendingsdrang, een fenomeen wat je ook bij de Britten vindt. Luister maar eens een tijdje naar de BBC. En dan kom je al snel bij het democratiseringsidee van het M.O. En juist ideologieën, en verwante motieven, leiden tot grote strategische én taktische fouten, cognitieve dissonantie, zoals dus nu in Irak.

De chaos in Irak leidt er nu juist toe dat de VS en GB niet in Irak zullen blijven. De impopulariteit van zowel Bush als Blair, en ook de politiek waar ze voor staan, bereiken ongekende dieptepunten, Je ziet ook dat een meerderheid van de Engelsen een verband ziet tussen Irak en de aanslagen op de Londense metro. De publieke opinie in Groot Britannië is nu nog overtuigder dat de Engelse troepen moeten vertrekken uit Irak.
    En wat Bush betreft, die man doet het zo uitzonderlijk slecht. Irak is uitgelopen op een chaos, de financiën van de VS doen daar nauwelijks voor onder, er is een afbraak van nationale instanties tot en met het ministerie van financiën aan toe. En er is een uittocht van experts en ervaren ambtenaren, Paul Krugman in de NYtimes heeft daar huiveringwekkende voorbeelden van gegeven. Bush zal de geschiedenis ingaan als een soort equivalent van Pearl Harbour, die druipt over drie jaar, als ie dat red, met zijn staart tussen zijn benen af. De conclusie kan niet anders zijn dat dit voor de VS een geweldig debakel is, ook financieel. Áls Irak daarentegen een succes was geweest zouden zowel Bush als Blair onaantastbaar zijn, en opponenten als Chirac en Schröder zwaar aangeslagen. (zijn ze nu ook, maar nu door binnenlandse aangelegenheden)

Ik zie en hoor het ook zelf bij Amerikanen, eerst die zendingsdrift, ze geloven werkelijk dat al die volkeren hunkeren naar democratie en kapitalisme én dat dat dé oplossing is voor alle maatschappelijke problemen in die landen, en nu dus een totale deceptie en gelukkig een langzame terugkeer naar real-politiek.
    .......
    pi_31016165
    Deceptie? Regeren is vooruitzien. De 'feiten' die de oorlog rechtvaardigden waren verzonnen. 'Smoking gun', 'bin laden', '45 minuten WMD's', etc. Niks geen ideologische zendingsdrift; gewoon leugens met een doel en dat doel is iig nooit een succesvolle wederopbouw van irak geweest.
    quote:
    Bush waarschuwt voor meer geweld in Irak

WASHINGTON (ANP/AFP) - De Amerikaanse president George W. Bush heeft woensdag gewaarschuwd voor een hernieuwde golf van geweld in Irak. Terroristen zullen proberen het referendum over de nieuwe grondwet en regering te ontregelen, aldus de Amerikaanse president .

,,Ze kunnen niet tegen verkiezingen'', aldus Bush in de rozentuin van het Witte Huis, waar hij even daarvoor met zijn hoogste generaals in Irak had overlegd. ,,Ze hebben een gloeiende hekel aan de gedachte dat mensen stemmen.''

Referendum

De Iraakse burgers kunnen zich komende maand in een referendum uitspreken over de nieuwe grondwet van Irak. In december staan parlementsverkiezingen op de agenda.

Uit een woensdag gepubliceerde opiniepeiling zou blijken dat meer dan 80 procent van de Irakezen van plan is om 15 oktober deel te nemen aan het referendum. Vrijwel de helft van de ondervraagden zei dat het stuk ,,de wil van het volk'' weergeeft. 30 Procent vond van niet.

Elektriciteitsstoringen bezorgen Irakezen volgens het onderzoek van het Amerikaanse International Republican Institute de meeste hoofdbrekens. Dat wordt gevolgd door etnische onlusten en religieus geweld. Slechts 3 procent noemde het referendum bovenaan hun prioriteitenlijst.
    Zo wordt het straks verkocht; bush kan er niks aan doen, het ligt aan het terrorisme.

Hier nog een stukje over dit incident; Iraqi police recently caught two terrorists with a car full of explosives. Would it surprise you to learn they were British Special Forces?

Goedgelovigheid en cognitieve dissonantie spelen vooralsnog in het voordeel van Bush & Blair. 'We zijn onder valse voorwenselen een oorlog begonnen' opgeheven door 'de CIA moet beter worden en meer middelen krijgen daarvoor' .
    Wat amerika ermee wil winnen laat ik in het midden, maar iig geen vrijheid en democratie. Of wel?
      donderdag 29 september 2005 @ 01:33:30 #152
    129569 SpugendeLama
    Hallowed are the Ori
    pi_31016352
    Ja hoor de CIA, he weet echt niet waar je het over hebt het?
    Alles draait hier om de DIA.
      donderdag 29 september 2005 @ 03:37:54 #153
    17121 Rica
    Mais, je rêve!
    pi_31017445
    Sinister Events in a Cynical War

Here are questions that are not being asked about the latest twist of a cynical war. Were explosives and a remote-control detonator found in the car of the two SAS special forces men "rescued" from prison in Basra on Sept. 19? If true, what were they planning to do with them? Why did the British military authorities in Iraq put out an unbelievable version of the circumstances that led up to armored vehicles smashing down the wall of a prison?

[...]

The SAS men, disguised as al-Sadr's followers, were planning an attack on Basra ahead of an important religious festival. "When the police tried to stop them," he said, "[they] opened fire on the police and passersby. After a car chase, they were arrested. What our police found in the car was very disturbing – weapons, explosives, and a remote-control detonator. These are the weapons of terrorists."

The episode illuminates the most enduring lie of the Anglo-American adventure. This says the "coalition" is not to blame for the bloodbath in Iraq – which it is, overwhelmingly – and that foreign terrorists orchestrated by al-Qaeda are the real culprits. The conductor of the orchestra, goes this line, is Abu Musab al-Zarqawi, a Jordanian. The demonry of al-Zarqawi is central to the Pentagon's "Strategic Information Program" set up to shape news coverage of the occupation. It has been the Americans' single unqualified success. Turn on any news in the U.S. and Britain, and the embedded reporter standing inside an American (or British) fortress will repeat unsubstantiated claims about al-Zarqawi.

Two impressions are the result: that Iraqis' right to resist an illegal invasion – a right enshrined in international law – has been usurped and delegitimized by callous foreign terrorists, and that a civil war is under way between the Shi'ites and the Sunni. A member of the Iraqi National Assembly, Fatah al-Sheik, said this week, "There is a huge campaign for the agents of the foreign occupiers to enter and plant hatred between the sons of the Iraqi people and spread rumors in order to scare the one from the other. … The occupiers are trying to start religious incitement, and if it does not happen, then they will start an internal Shi'ite incitement."
    Don't try and blame me for your games
    Your games are death
    My world is light, the angels fill my eyes
    With every breath
    pi_31424119
    quote:
    Britain offers compensation for Basra prison raid

Britain says it will pay compensation for injuries and damage to buildings incurred when its army stormed a police station in a southern Iraqi city last month to free two British soldiers.

British armoured vehicles smashed through the walls of the police station in Basra on Sept. 19 in a successful bid to rescue the pair, who had been arrested by Iraqi police and handed over to a militia.

Several Iraqis died in the attack and the street protests that followed, as crowd members assaulted British troops with Molotov cocktails and other weapons.

“We regret the incidents that took place in Basra on 19 September 2005 at the Serious Crimes Unit. We also regret the casualties on both sides and the material damage to public facilities,” the British consulate and Basra city council said in a joint statement released Tuesday.

“The British Government is prepared to pay valid claims for compensation for casualties and material damage in the well-established manner.”

The British military said its troops only stormed the police station after coming under attack by a crowd and only because it feared for the lives of the two Special Forces soldiers, who were working undercover when arrested.

Basra authorities had refused to co-operate with Britain after the incident and suspended joint patrols between local police and the British army, demanding an apology and compensation.

The statement issued Tuesday said that “frank dialogue” between representatives for the local government and Britain was “key to co-operation in regard to the reconstruction of Basra and in making the necessary security arrangements for achieving the democratic process in Iraq.”

http://www.cbc.ca/story/w(...)_british_051011.html
    Maar zijn die twee 'Special Forces' soldaten al uitgeleverd? Nee, dus we komen nooit te weten wat die gasten daar nou aan het doen waren.
    Hielenlikken dit. -1 voor de britten.
    pi_31438286
    die britten waren bezig met een false flag operation, verkleed als arabieren met een auto vol met explosieven .
    vandaar dat ze werden bevrijd.
    bron www.daanspeak.com (artikel : de komende oorlog met iran"
    "Those willing to sacrifice freedom for safety deserve and shall receive neither."
    Benjamin Franklin
    pi_31496609
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 10:53 schreef sp3c het volgende:
    Lijkt wel:
    quote:
    Two British soldiers captured briefly by Iraqis last month had beeen spying on a senior police commander who was allegedly torturing prisoners with an electric drill, a British newspaper reported.
    http://news.yahoo.com/s/a(...)afp/britainiraqbasra
    pi_31552045
    quote:
    Military police chief found dead

The senior military police investigator in Iraq has been found dead at the British base in Basra, the Ministry of Defence (MoD) said.

Captain Ken Masters was discovered in his accommodation in Waterloo Lines in southern Iraq on Saturday.

The MoD said an inquiry was under way but the circumstances were not regarded as suspicious.

Captain Masters, who was 40 and married with two children, had served with the Royal Military Police since 1981.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4347950.stm
    Was dit toevallig de man die deze zaak moest onderzoeken?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')