Een regering omverwerpen; hoe gaat dat nou precies?quote:'Grondwet Europese Unie niet van de baan'
Door onze redacteur Raymond van den Boogaard
DEN HAAG, 17 SEPT. De regering wil volgend jaar 'terugkomen' op het Europees Grondwettelijk Verdrag, dat in juni 2005 in een referendum was verworpen. Dat blijkt uit de Staat van de Unie, het nog vertrouwelijke jaarlijkse Prinsjesdagstuk over de plaats van Nederland in de Europese Unie.
Eerder verzekerde premier Balkenende de Tweede Kamer nog dat de Europese Grondwet wat Nederland betreft van tafel is. In de Staat van de Unie én in de begroting Buitenlandse Zaken wordt dit niet vermeld. ,,De vraag hoe om te gaan met een verdrag dat in een groot deel van de lidstaten wel, en in andere lidstaten niet is geratificeerd, is (..) onvermijdelijk (..)'', staat in de Staat van de Unie. ,,De regering komt in een later stadium separaat op het grondwettelijk verdrag terug.'' Eerder in het document wordt gezegd dat ratificatie ervan door Nederland is ,,opgeschort''.
Europese besluitvorming in 2006 en de conclusies van een nog te organiseren Brede Maatschappelijke Discussie zullen de aanleiding zijn tot een 'terugkomen' op de Europese Grondwet, zo heet het in de Staat van de Unie.
In de Begroting Buitenlandse Zaken wordt nadrukkelijk ingegaan op het grote belang dat Nederland heeft bij de Europese Unie. ,,Voor de effectiviteit van het Nederlandse optreden in de EU is het van belang dat Nederland zich als betrouwbare en solidaire partner opstelt''. Het Nederlandse 'nee' bij het referendum vormt 'een uitdaging', staat in de begroting.
De regering is van mening dat niet de Europese Unie als zodanig in Nederland ter discussie staat, maar dat het 'nee' in het referendum vooral is gebaseerd op ,,tekortkomingen (..) in de wijze waarop de Nederlandse burgers zijn betrokken bij de totstandkoming van Europees beleid en regelgeving''.
Deze conclusies zijn vooral gestoeld op een bij de Prinsjesdagstukken gevoegd onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Daarin wordt betoogd dat de algemene stemming tegenover Europa in Nederland onverminderd positief is.
Het 'nee' was in hoge mate de uitkomst van een 'eigen dynamiek' in de meningsvorming, die met name groot was ,,omdat meningen over concrete Europese kwesties weinig uitgekristalliseerd waren''. Omdat de burgers zich weinig betrokken voelen bij Europa, vervallen zij al vlug tot ,,negatieve associaties'', constateert het SCP.
Eenschquote:Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
Ik ben nog steeds van mening dat het hele referendum er niet had moeten komen en de EU-grondwet er gewoon moest komen. Nederland bestaat voor 80% uit onwetende en meelopende mongolen met de het-zal-wel-mentaliteit, die mensen weten ten eerste al niet wat er in deze grondwet staat en ten tweede worden de meest erge drogredenen gebruikt om tegen te stemmen (de euro bijvoorbeeld).
En hoe zat het met de redenen om voor te stemmen mijn beste? Die waren ook niet bepaald verheffend of wel soms?quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
Ik ben nog steeds van mening dat het hele referendum er niet had moeten komen en de EU-grondwet er gewoon moest komen. Nederland bestaat voor 80% uit onwetende en meelopende mongolen met de het-zal-wel-mentaliteit, die mensen weten ten eerste al niet wat er in deze grondwet staat en ten tweede worden de meest erge drogredenen gebruikt om tegen te stemmen (de euro bijvoorbeeld).
Europeese superstaten kicken ass.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
En hoe zat het met de redenen om voor te stemmen mijn beste? Die waren ook niet bepaald verheffend of wel soms?
Dat waren tenminste geen argumenten als "we zijn ook al genaaid met de euro", "Balkie zuigt aars" of "ik wil niet nog meer Polen in Nederland"... Ik moet toegeven dat ik toch wat sterke argumenten tegen deze grondwet heb gezien, maar zoveel waren dat er niet hoor.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En hoe zat het met de redenen om voor te stemmen mijn beste? Die waren ook niet bepaald verheffend of wel soms?
quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:45 schreef nietzman het volgende:
Niets mis mee.
Van mijn part drukken ze dat ding er nog even lekker doorheen.
Dat dachten Karel V, Filips II, LOdewijk XIV, Napoleon en Hitler ookquote:Op zaterdag 17 september 2005 20:45 schreef nietzman het volgende:
[..]
Europeese superstaten kicken ass.
Ja, maar die deden dat op een ietwat andere manier, nietwaar?quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat dachten Karel V, Filips II, LOdewijk XIV, Napoleon en Hitler ook![]()
De argumenten voor waren bepaald ook zwak; het was gewoon een slecht compromis, waarmee geen principiele keuzes werden gemaakt. Verder heb ik toch wel flink wat steekhoudende argumenten tegen gezien.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:46 schreef boyv het volgende:
[..]
Dat waren tenminste geen argumenten als "we zijn ook al genaaid met de euro", "Balkie zuigt aars" of "ik wil niet nog meer Polen in Nederland"... Ik moet toegeven dat ik toch wat sterke argumenten tegen deze grondwet heb gezien, maar zoveel waren dat er niet hoor.
Och, niet zo anders, hoor..quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:49 schreef boyv het volgende:
[..]
Ja, maar die deden dat op een ietwat andere manier, nietwaar?
Hitler of de WOII bij een discussie betrekken is zo kansloos.
Ga dan nog maar eens de topics na, er zijn heel wat sterke argumenten voor gegeven.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De argumenten voor waren bepaald ook zwak; het was gewoon een slecht compromis, waarmee geen principiele keuzes werden gemaakt. Verder heb ik toch wel flink wat steekhoudende argumenten tegen gezien.
Werkelijk? Je beseft toch wel dat de parallel met met name Karel V en Filips II heel sterk is? Een superstaat is veelal niet flexibel, zeker als het een veel volkerenstaat betreft (Oostenrijk-Hongarije ooit van gehoord?), daarom in veel gevallen ook niet aantrekkelijk.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:49 schreef boyv het volgende:
[..]
Dat dénk je; maar ik denk dat je een beetje teveel propaganda hebt aangehoord.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:50 schreef boyv het volgende:
[..]
Ga dan nog maar eens de topics na, er zijn heel wat sterke argumenten voor gegeven.
Ik doelde niet zo zeer op hen, maar meer op Hitler en Napoleon. Het is toch niet zo dat deze 'superstaat' gesticht wordt met behulp van de harde hand en desnoods met behulp van het leger?quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Werkelijk? Je beseft toch wel dat de parallel met met name Karel V en Filips II heel sterk is? Een superstaat is veelal niet flexibel, zeker als het een veel volkerenstaat betreft (Oostenrijk-Hongarije ooit van gehoord?), daarom in veel gevallen ook niet aantrekkelijk.
Ik heb de grondwet gelezen, ik heb dat boekje van de Kluwer uberhaupt laatst nog gelezen. Ik denk niet dat daar ook maar iets propagerends aan is.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:53 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat dénk je; maar ik denk dat je een beetje teveel propaganda hebt aangehoord.
Nee, maar echt democratisch gaat het ook niet, he? Veel landen geven de bevolking er geen keus in en dat benadert de wijze van genoemde heren toch aardig, zij het dan geweldloos.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:53 schreef boyv het volgende:
[..]
Ik doelde niet zo zeer op hen, maar meer op Hitler en Napoleon. Het is toch niet zo dat deze 'superstaat' gesticht wordt met behulp van de harde hand en desnoods met behulp van het leger?
Precies. EN het is ook dat dat ernsitge twijfel wekt omtrent het democratisch gehalte van Europa, en terecht.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, maar echt democratisch gaat het ook niet, he? Veel landen geven de bevolking er geen keus in en dat benadert de wijze van genoemde heren toch aardig, zij het dan geweldloos.
Daar heb je gelijk in, maar dat hangt van de regering af. Hier in Nederland vond ik het bijvoorbeeld niet echt een slimme zet om de bevolking de keuze te geven, hoe democratisch wij ook zijn. Door de slechte inlichting en de mentaliteit van de gemiddelde burger zelf (en dus ook om de moeite te nemen om zich even te verdiepen in deze grondwet) ging het niet echt zoals verwacht. Verplichte cursussen of voorlichtingsdagen voordat je mag stemmen zou wel een optie zijn, zo worden er in ieder geval toch wat meer mensen iets wijzer.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, maar echt democratisch gaat het ook niet, he? Veel landen geven de bevolking er geen keus in en dat benadert de wijze van genoemde heren toch aardig, zij het dan geweldloos.
Ja, nouja; zo werkt democratie. Diezelfde 'mongolen' vormen ook onze politiek. En als die politiek eens op een T-splitsing stuit en we een andere kant opmoeten dan mag er best aan ons gevraagd worden welke kant we opmoeten. Zo goed kunnen ze immers helemaal niet rijden.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
Ik heb geen reden aan te nemen dat de uitslag anders geweest zou zijn. Wij Nederlanders hebben te vaak onder zo'n superstaat geleefd om er nog warm voor te lopen. Ooit hebben we 80 jaar geknokt om uit zo'n staat te komen.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:57 schreef boyv het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar dat hangt van de regering af. Hier in Nederland vond ik het bijvoorbeeld niet echt een slimme zet om de bevolking de keuze te geven, hoe democratisch wij ook zijn. Door de slechte inlichting en de mentaliteit van de gemiddelde burger zelf (en dus ook om de moeite te nemen om zich even te verdiepen in deze grondwet) ging het niet echt zoals verwacht. Verplichte cursussen of voorlichtingsdagen voordat je mag stemmen zou wel een optie zijn, zo worden er in ieder geval toch wat meer mensen iets wijzer.
Denk je dat de gemiddelde Tokkie uit een achterstandswijk daar ook maar van op de hoogte is? Uit ervaring weet ik dat veel mensen hier heel simpel over denken en zich vaak niet eens verdiept hebben in de grondwet en wat het nou precies is.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb geen reden aan te nemen dat de uitslag anders geweest zou zijn. Wij Nederlanders hebben te vaak onder zo'n superstaat geleefd om er nog warm voor te lopen. Ooit hebben we 80 jaar geknokt om uit zo'n staat te komen.
Oh, weer zo'n anti-democraat.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
Maar zij leven toch ook in dit land? Wat hun afweging is, is niet relevant.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:01 schreef boyv het volgende:
[..]
Denk je dat de gemiddelde Tokkie uit een achterstandswijk daar ook maar van op de hoogte is? Uit ervaring weet ik dat veel mensen hier heel simpel over denken en zich vaak niet eens verdiept hebben in de grondwet en wat het nou precies is.
Als zou zijn gebeurd wat hier is voorgesteld (een paar posts hoger) met cursussen en zo (ook zoiets: Wie had die dan moeten geven? Je moet dan wel neutraal cursus geven) denk ik dat het tegenkamp nog steeds had geprevaleerdquote:Op zaterdag 17 september 2005 21:01 schreef boyv het volgende:
[..]
Denk je dat de gemiddelde Tokkie uit een achterstandswijk daar ook maar van op de hoogte is? Uit ervaring weet ik dat veel mensen hier heel simpel over denken en zich vaak niet eens verdiept hebben in de grondwet en wat het nou precies is.
Nederland is sowieso al niet democratisch. In een democratie mag je in theorie een 'Hitlerpartij' stichten. Immers, als het volk er achter staat, dan zou het toch moeten kunnen?quote:
Wij Nederlanders houden inderdaad niet van een Obrigkeitsstaat, zulks wijst de geschiedenis wel uit.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb geen reden aan te nemen dat de uitslag anders geweest zou zijn. Wij Nederlanders hebben te vaak onder zo'n superstaat geleefd om er nog warm voor te lopen. Ooit hebben we 80 jaar geknokt om uit zo'n staat te komen.
Toch wel, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Simpel gezegd: de Polen wilden niet onder Hitler, maar hadden geen keus. De Belgen wilden misschien niet onder de EU, maar hadden ook geen keus. En dit keer werd hen die keus ontzegd door hun eigen regering.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:02 schreef Monidique het volgende:
De vorming van de Unie lijkt absoluut niet op de veroveringstochten van genoemde heren. Alsjeblieft...
Aan je argumenten te zien was je daar al mee begonnen. Er is democratisch besloten dat er geen Hitlerpartij mag worden opgericht.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:03 schreef boyv het volgende:
[..]
Nederland is sowieso al niet democratisch. In een democratie mag je in theorie een 'Hitlerpartij' stichten. Immers, als het volk er achter staat, dan zou het toch moeten kunnen?
Maar goed, ik ga zuipen
Oh, ik dacht dat je al een paar uur geleden begonnen was.....quote:
Och.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Toch wel, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Simpel gezegd: de Polen wilden niet onder Hitler, maar hadden geen keus. De Belgen wilden misschien niet onder de EU, maar hadden ook geen keus. En dit keer werd hen die keus ontzegd door hun eigen regering.
Nog even snel:quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Aan je argumenten te zien was je daar al mee begonnen. Er is democratisch besloten dat er geen Hitlerpartij mag worden opgericht.
Je hebt het uitgelegd, maar dat betekent niet dat je uitleg klopt. Eéns: de burger had direct net zoveel te zeggen over de bezetting door Duitsland als over de Europese Grondwet - in landen waar geen referendum was -. Oneens: dat maakt de situatie nog niet gelijk, de verschillen zijn naar mijn mening toch een stuk groter. Het dictatoriale Duitsland viel met militaire middelen België binnen zonder dat enige Belg er iets over te zeggen had, dat is héél wat anders dan het België met een gekozen volksvertegenwoordiging dat besluit een voorgestelde Grondwet te accepteren, waardoor ze vreedzaam meer integreren in de Europese, redelijk democratische - toegegeven: bureaucratische - Unie. Nee, die situaties lijken absoluut niet op elkaar.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Toch wel, zoals ik hierboven heb uitgelegd.
De ene was een militaire overval, de ander een politieke overval. Wat is het democratisch verschil ertussen dan?quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:09 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je hebt het uitgelegd, maar dat betekent niet dat je uitleg klopt. Eéns: de burger had direct net zoveel te zeggen over de bezetting door Duitsland als over de Europese Grondwet - in landen waar geen referendum was -. Oneens: dat maakt de situatie nog niet gelijk, de verschillen zijn naar mijn mening toch een stuk groter. Het dictatoriale Duitsland viel met militaire middelen België binnen zonder dat enige Belg er iets over te zeggen had, dat is héél wat anders dan het België met een gekozen volksvertegenwoordiging dat besluit een voorgestelde Grondwet te accepteren, waardoor ze vreedzaam meer integreren in de Europese, redelijk democratische - toegegeven: bureaucratische - Unie. Nee, die situaties lijken absoluut niet op elkaar.
Dat zeg ik: het verschil is dat het ene een buitenlandse dictatuur betreft en andere een binnenlandse, gekozen volksvertegenwoordiging. Nu kan je zeggen dat een referendum beter zou zijn, dat kan, maar je kan niet zeggen dat het vrijwel gelijk is aan de bezetting door de Nazi's.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De ene was een militaire overval, de ander een politieke overval. Wat is het democratisch verschil ertussen dan?
Toch wel. De overval komt van buiten, net als de militaire overval. Het idee komt uit Straatsburg. Uiteraard is het gevolg van de overval niet te vergelijken, maar de overval is desalniettemin hetzelfde principe.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat zeg ik: het verschil is dat het ene een buitenlandse dictatuur betreft en andere een binnenlandse, gekozen volksvertegenwoordiging. Nu kan je zeggen dat een referendum beter zou zijn, dat kan, maar je kan niet zeggen dat het vrijwel gelijk is aan de bezetting door de Nazi's.
In de Tweede Wereldoorlog had men te maken met wel wat meer dan ideeën. Het punt blijft dat de Belgen, via hun volksvertegenwoordiging, zelf hebben besloten hoe zij om zullen gaan met het buitenland en de overkoepelende Unie. Hitler gaf geen suggesties aan de Belgische regering.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Toch wel. De overval komt van buiten, net als de militaire overval. Het idee komt uit Straatsburg.
Dat laatste dus.quote:That there be prefixed to the Constitution a declaration, that all power is originally vested in, and consequently derived from, the people.
That Government is instituted and ought to be exercised for the benefit of the people; which consists in the enjoyment of life and liberty, with the right of acquiring and using property, and generally of pursuing and obtaining happiness and safety.
That the people have an indubitable, unalienable, and indefeasible right to reform or change their Government, whenever it be found adverse or inadequate to the purposes of its institution.
De Euro is geen verbetering van de economie. Het zorgt alleen maar voor een verschuiving van de mensen die op zoek zijn naar werk en inkomen. Door die verschuiving krijg je een overbelast stelsel van te weinig banen met te veel mensen.quote:"Nee eigenlijk niet, mensen hebben door de inflatie nog minder te besteden gekregen, en er komt nauwelijks iets van de grond. Omdat de mensen die iets kunnen betekenen gaan werken in Duitsland of Tjechie". En de mensen die geen aansluiting kunnen vinden blijven achter is het verpauperde achterland waar alles duurder is geworden."
Nee.... ik denk niet dat de gemiddelde Pool zo blij is met de Euro". De situatie voor het ijzeren gordijn was zo slecht nog niet. Als je dit uitzet tegen de situatie waar Polen nu in zit.
Ze hadden dus wel een keus. Hadden ze maar een andere regering moeten kiezen die het niet eens was met deze beslissing.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Toch wel, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Simpel gezegd: de Polen wilden niet onder Hitler, maar hadden geen keus. De Belgen wilden misschien niet onder de EU, maar hadden ook geen keus. En dit keer werd hen die keus ontzegd door hun eigen regering.
Je moet vrienden hebben in het leger...... het leger wordt vaak slecht behandeld door de overheid, dus je moet een compromis met het leger sluiten, dat wanneer de macht is overgenomen het leger weer goed behandeld gaat worden....quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:09 schreef Sebastral het volgende:
[..]
Een regering omverwerpen; hoe gaat dat nou precies?
Dit is ook de reden geweest waarom ik niet gestemd heb bij het referendum, zeker bij zulke complexe zaken moeten de volksvertegenwoordigers zich erin verdiepen en niet de burgers.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
De regeringen die voor de grondwet hebben gestemd zijn toch ook gekozen (via de partijen) door de bevolking? Of is het alleen democratisch als het via eenquote:Op zaterdag 17 september 2005 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De SP doet wel uitspraken hierover. One of the few, die bij de volgende verkiezingen hard zal uithalenquote:Op zondag 18 september 2005 13:13 schreef Tarak het volgende:
Wat ik mis in de europese verkiezingen, is een partij die de macht en invloed van Europa zoveel mogelijk wil inperken.
Het enige wat je hoort bij de europese verkiezingen zijn kwezelverhaaltjes over hoe belangrijk Europa wel niet is. Geen enkele partij die zegt: Europa is te belangrijk, inperken die hap.
En ook nog een partij op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau die zo denktquote:Op zondag 18 september 2005 13:13 schreef Tarak het volgende:
Wat ik mis in de europese verkiezingen, is een partij die de macht en invloed van Europa zoveel mogelijk wil inperken.
Het enige wat je hoort bij de europese verkiezingen zijn kwezelverhaaltjes over hoe belangrijk Europa wel niet is. Geen enkele partij die zegt: Europa is te belangrijk, inperken die hap.
De SP vind ik te links, daar ga ik niet op stemmen. Die gaan juist weer voor stemmen als het gaat om allerlei sociale verdragen waarvan ik van mening ben dat die uberhaupt niet moeten worden afgesloten.quote:Op zondag 18 september 2005 13:16 schreef Drugshond het volgende:
[..]
De SP doet wel uitspraken hierover. One of the few, die bij de volgende verkiezingen hard zal uithalen
Dat hoeft helemaal niet. Het lijkt me zinvoller als deze partij alleen op Europees niveau bestaat. Een partij die op een constructieve manier tegen Europa is.quote:Op zondag 18 september 2005 13:17 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En ook nog een partij op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau die zo denkt![]()
quote:Op zondag 18 september 2005 13:20 schreef Tarak het volgende:
[..]
De SP vind ik te links, daar ga ik niet op stemmen. Die gaan juist weer voor stemmen als het gaat om allerlei sociale verdragen waarvan ik van mening ben dat die uberhaupt niet moeten worden afgesloten.
Dat vind ik wel. De overheid is de grootste monopolist die er is en de macht mag van mij zwaar ingeperkt worden, maar dat is weer een hele andere discussie.quote:
Dat vind ik niet kloppen, D66 heeft ook zo'n ideologie.quote:Op zondag 18 september 2005 13:13 schreef Tarak het volgende:
Ik zal eerst even zeggen dat ik JA heb gestemd.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
Dat is volstrekt nieuw voor mij.quote:Op zondag 18 september 2005 19:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat vind ik niet kloppen, D66 heeft ook zo'n ideologie.
De bovengenoemde reden, ergo, geen invloed meer van benedenaf, vond ik al heel slecht.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:46 schreef boyv het volgende:
[..]
Dat waren tenminste geen argumenten als "we zijn ook al genaaid met de euro", "Balkie zuigt aars" of "ik wil niet nog meer Polen in Nederland"... Ik moet toegeven dat ik toch wat sterke argumenten tegen deze grondwet heb gezien, maar zoveel waren dat er niet hoor.
1 algehele wet, en geen veto meer zou ervoor zorgen dat er wetten sneller door zouden gaan, minder bureaucratie etc.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:57 schreef boyv het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar dat hangt van de regering af. Hier in Nederland vond ik het bijvoorbeeld niet echt een slimme zet om de bevolking de keuze te geven, hoe democratisch wij ook zijn. Door de slechte inlichting en de mentaliteit van de gemiddelde burger zelf (en dus ook om de moeite te nemen om zich even te verdiepen in deze grondwet) ging het niet echt zoals verwacht. Verplichte cursussen of voorlichtingsdagen voordat je mag stemmen zou wel een optie zijn, zo worden er in ieder geval toch wat meer mensen iets wijzer.
Hey dude, count me in as well.quote:Op zondag 18 september 2005 19:46 schreef Yildiz het volgende:
1 algehele wet, en geen veto meer zou ervoor zorgen dat er wetten sneller door zouden gaan, minder bureaucratie etc.
Echter, zoals genoemd, het hele debacle rondom internetverkeersopslag heeft mijn motivatie geheel veranderd. Die grondwet komt er wat mij betreft niet. Klaar.
Het ironische is dat als de Europese Grondwet reeds actief was het helemaal niet vanzelfsprekend zou zijn dat er een opslag van verkeersgegevens zal komen. Wat er nu gelukt is - het Europees Parlement omzeilen omdat het geen medebeslissingsrecht heeft op het gebied van justitie - zou dan niet kunnen gebeuren. Dat de Europese Grondwet niet ideaal is, zal vrijwel iedereen beamen, maar het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.quote:Op zondag 18 september 2005 19:46 schreef Yildiz het volgende:
1 algehele wet, en geen veto meer zou ervoor zorgen dat er wetten sneller door zouden gaan, minder bureaucratie etc.
Echter, zoals genoemd, het hele debacle rondom internetverkeersopslag heeft mijn motivatie geheel veranderd. Die grondwet komt er wat mij betreft niet. Klaar.
Exact, en omdat er geen alternatief is (en dat zal er ook nooit komen als je mensen als van Bommel, Rouvoet, Herben en Wilders aan 1 tafel zet) was een stem tégen de Europese Grondwet dus impliciet een stem vóór de huidige situatie. Voortaan even nadenken dus voor je met je onderbuik lekker 'tegen' stemt.quote:Op maandag 19 september 2005 09:25 schreef NewOrder het volgende:
Het ironische is dat als de Europese Grondwet reeds actief was het helemaal niet vanzelfsprekend zou zijn dat er een opslag van verkeersgegevens zal komen. Wat er nu gelukt is - het Europees Parlement omzeilen omdat het geen medebeslissingsrecht heeft op het gebied van justitie - zou dan niet kunnen gebeuren. Dat de Europese Grondwet niet ideaal is, zal vrijwel iedereen beamen, maar het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
Karel V en Filips II hebben hun rijken bij elkaar geërft, daar is redelijk weinig democratische besluitvorming aan vooraf gegaanquote:Op zaterdag 17 september 2005 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Werkelijk? Je beseft toch wel dat de parallel met met name Karel V en Filips II heel sterk is? Een superstaat is veelal niet flexibel, zeker als het een veel volkerenstaat betreft (Oostenrijk-Hongarije ooit van gehoord?), daarom in veel gevallen ook niet aantrekkelijk.
samengevat zeg jij dus dat als die grondwet er wel was gekomen, het internetverkeersgegevens-opslag gewoon helemaal was tegengehouden omdat alles lekker transparant is, en men dan heel leuk had kunnnen zeggen 'doe eens nooit' en dan had het er niet doorgekomen?quote:Op maandag 19 september 2005 09:25 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het ironische is dat als de Europese Grondwet reeds actief was het helemaal niet vanzelfsprekend zou zijn dat er een opslag van verkeersgegevens zal komen. Wat er nu gelukt is - het Europees Parlement omzeilen omdat het geen medebeslissingsrecht heeft op het gebied van justitie - zou dan niet kunnen gebeuren. Dat de Europese Grondwet niet ideaal is, zal vrijwel iedereen beamen, maar het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
Juist, ik heb tegen gestemd en niet vanuit mijn onderbuik.quote:Op maandag 19 september 2005 10:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Exact, en omdat er geen alternatief is (en dat zal er ook nooit komen als je mensen als van Bommel, Rouvoet, Herben en Wilders aan 1 tafel zet) was een stem tégen de Europese Grondwet dus impliciet een stem vóór de huidige situatie. Voortaan even nadenken dus voor je met je onderbuik lekker 'tegen' stemt.
Het punt is dat de tegenstanders van de Europese Grondwet argumenten gebruiken die juist aangeven waarom die grondwet er wél zou moeten komen. De Europese Grondwet zorgt er voor dat processen transparanter worden dan ze nu zijn. Maar nee, zegt de tegenstander, het is niet transparant genoeg dus verwerpen we de grondwet. De logica daarvan ontgaat mij.quote:Op maandag 19 september 2005 11:05 schreef Yildiz het volgende:
samengevat zeg jij dus dat als die grondwet er wel was gekomen, het internetverkeersgegevens-opslag gewoon helemaal was tegengehouden omdat alles lekker transparant is, en men dan heel leuk had kunnnen zeggen 'doe eens nooit' en dan had het er niet doorgekomen?
Hoeveel transparanter wil je het hebben als we straks van 450 milj mensen gegevens gaan opslaan ?!?quote:Op maandag 19 september 2005 13:19 schreef NewOrder het volgende:
Het punt is dat de tegenstanders van de Europese Grondwet argumenten gebruiken die juist aangeven waarom die grondwet er wél zou moeten komen. De Europese Grondwet zorgt er voor dat processen transparanter worden dan ze nu zijn. Maar nee, zegt de tegenstander, het is niet transparant genoeg dus verwerpen we de grondwet. De logica daarvan ontgaat mij.
quote:Op maandag 19 september 2005 11:24 schreef Drugshond het volgende:
Als je zo pro Europa bent..... probeer dat eens uit te leggen aan de gemiddelde Pool (die zojuist bij Europa is gekomen). Waarvan het levensonderhoud in sneltrein duurder wordt, en qua salaris een beetje op de 0-lijn blijft hangen.
Niet met de onderbuik gestemd zei je toch ?quote:Leuk he die poster van J.P.B. op je kamer
Je begrijpt het blijkbaar niet. Het Europees Parlement is tegen het voorstel voor de opslag van verkeersgegevens. De ministers van justitie hebben daarop besloten om het onder het mom van 'terrorismebestrijding' af te handelen als een zaak van justitie, en daar heeft het Europees Parlement nu geen medezeggenschap. Dat zou anders zijn als de Europese Grondwet actief is, dan krijgt het Europees Parlement ook op het gebied van justitie medezeggenschap.quote:Op maandag 19 september 2005 13:30 schreef Drugshond het volgende:
Hoeveel transparanter wil je het hebben als we straks van 450 milj mensen gegevens gaan opslaan ?!?
Je verhaal is wazig.... door de Europese besprekingen (lees : Engelse voorstellen) zijn er dit soort van drakonische voorstellen naar buiten gekomen. Lijkt me toch echt een (pro) Europees gegeven.
De tegenstemmers waren tegen de super-nazi-staat die Europa heet. Waarvan Fr ,Du, En straks de dienst uitmaken.
En de bewaarplicht is het onderdrukken van de onderdanen pro forma in hun vrijheid van denken en handelen.
Wat je op dit moment met je bijdrages doet is pure geschiedvervalsing.
Ik sprak een slim Pools meiske die in Nederland aan het werk was. Met de het verhaal over Europa..quote:Op maandag 19 september 2005 14:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Leuk dat je erover begint want ik ben toevallig een tijdje terug in Polen geweest (jij ook ?) En geloof het of niet maar de jongeren aldaar zijn als een kind zo blij dat ze na eeuwen onderdrukking (die van de Soviet-Unie ligt nog vers in het geheugen) nu eindelijk bij een democratisch Europa horen. Sowieso is het Europese samenwerkingsverband een prestatie van wereldformaat waar vele landen (in Azie en Zuid-Amerika om maar ns wat te noemen) zeer jaloers op zijn. En tercht.
J.P bestaat voor mij niet....Hij is geen motivator waar een bevolking tegenop kan kijken.quote:Niet met de onderbuik gestemd zei je toch ?
Ik zal er niet op reageren.... maar wel serieus laten bezinken. Want je visie is een different angle of approach die ik even niet kan bevatten.quote:Op maandag 19 september 2005 14:05 schreef NewOrder het volgende:
Je begrijpt het blijkbaar niet. Het Europees Parlement is tegen het voorstel voor de opslag van verkeersgegevens. De ministers van justitie hebben daarop besloten om het onder het mom van 'terrorismebestrijding' af te handelen als een zaak van justitie, en daar heeft het Europees Parlement nu geen medezeggenschap. Dat zou anders zijn als de Europese Grondwet actief is, dan krijgt het Europees Parlement ook op het gebied van justitie medezeggenschap.
De bewaarplicht gebruiken als argument tegen de Europese Grondwet slaat dus nergens op aangezien de Europese Grondwet juist betere bescherming biedt tegen ondemocratisch handelen van een club ministers. Verder is het een onzinnig idee dat er met de Europese Grondwet een superstaat zou ontstaan, maar dat is eerder dit jaar al uitgebreid behandeld in de topics over de grondwet.
Dat draagvlak is er niet onder de W-Europese bevolking en zal er ook niet komen.quote:Op maandag 19 september 2005 17:43 schreef Argento het volgende:
Ach, als ze het Het Verdrag Van Parijs (of welke stad dan ook) hadden genoemd en hadden gepresenteerd als de zoveelste update van het Unieverdrag, was er werkelijk niets aan de hand geweest. Fout 1 was de keuze voor de naam Grondwet (dat schrikt mensen -begrijpelijkerwijs- af, terwijl het grondwettelijke verdrag niets constitutioneler is dan de voorgaande verdragen), fout 2 was het referendum.
De regeringsleiders (nou die eigenlijk niet, want onze regering zat in elk geval niet te wachten op een referendum) hebben zich pijnlijk misrekend voor wat betreft het gebrek aan kennis van de EU onder de bevolking. Hebben ze deels ook aan zichzelf te danken. Ze zijn er gewoon te lichtvaardig vanuit gegaan dat het met de EU wel goed zat qua draagvlak.
Samengevat:quote:Op maandag 19 september 2005 16:27 schreef Drugshond het volgende:
Ik sprak een slim Pools meiske die in Nederland aan het werk was. Met de het verhaal over Europa..
Wat je nu in Polen ziet zien wij hier ook. De Polen zijn relatief te duur geworden en het lage loon werk voor niet mobiele Polen wordt op dit moment uitgevoerd door Wit-Russen. Je mag gerust spreken dat ze een twee strijd aan het voeren zijn. Blijven zitten en werken tegen een lager salaris. Of verkassen (tijdelijk of niet) en werken voor een aangepast Westers salaris. En nee de economie noch een extra toestroom van bedrijven heeft dit niet op gang gezet.
Je mag anno 2005 rustig zeggen dat Polen 1 core business heeft... namelijk. het grootste detacheringsland/uitzendland bij uitstek. Zonder te investeren in hun eigen economische bedrijfsvoering (= andere gedachtengang als destijds de Marschall hulp).
Hij is nog altijd democratisch gekozen, en ik heb hem nog nooit volslagen onzin uit horen slaan, nog nooit. Jij wel maar dat is omdat je graag volslagen onzin WIL horen omdat je mening over alles en iedereen toch al vaststaat, denk ik.quote:J.P bestaat voor mij niet....Hij is geen motivator waar een bevolking tegenop kan kijken.
Maar JP is slechts een klein deel van het probleem. Het gaat meer over de afwikkeling van Europese verhoudingen (lees : verkwanseling) en hun eigen binnenlandse bijdrage daarin.
quote:VVD; spijt van steun grondwet
Kamerlid Van Baalen betreurt keuze voor het ja-kamp bij referendum
[...]
"Ik heb het met die koerswijziging moeilijk gehad, net als Jozias van Aartsen, die als minister over Nice had onderhandeld. Wij waren aanvankelijk tegen de grondwet, maar toen het barokke, topzware eindresultaat er lag zeiden we; dit is inhoudelijk beter dan de huidige regels voor de Europese Unie, dus kunnen we niet tegen zijn."
[...]
Van Baalen vindt dat de VVD 'een keer moet durven doorbijten' en voet bij stuk moet houden als de partij tegen een Brussels besluit is. "Dat zal moeilijk zijn, maar het moet er een keer van komen. De VVD zal het weer tot leven wekken van de Europese Grondwet niet accepteren. Voorbij is voorbij."
[...]
Toen hadden meer mensen werk en een beter bestaan/inkomen (relatief gezien).quote:Op maandag 19 september 2005 18:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Samengevat:
Jij durft dus met droge ogen te beweren dat Polen beter af was onder het Soviet regime ?
Het EU project had bij de rijke geindustaliseerde landen moeten blijven. Het eerste manifest waarmee de EU is vormgegeven. Maar langzaam aan nemen meer landen zetel in dit verbond waarbij de cohesie in de besluitvorming langzaam wegebt. Rijkere landen zouden een veel zwaardere stempel moeten hebben over de te varen strategie. En Europa zou zich bezig moeten houden met een kennis-economie en niet met het her-financieren van het landbouw beleid. Of wil je soms met droge ogen beweren dat de EU voortvarend en visionair is. Kijk nog eens goed naar de tech.ontwikkelingen in Azie en het stoomlocomotief beleid van Europa.quote:Jij durft dus met droge ogen te beweren dat de huidige besluitvorming in de EU beter is dan zoals die onder de Europese Grondwet zou zijn (en hopelijk nog wordt) ?
Ja tuurlijk kan het altijd anders beter, maar verzin jij maar 'ns een grondwet waar 250 miljoen europeanen het allemaal over eens gaan zijn. Wedden dat die verdacht veel op het huidige ontwerp zal lijken ?
Ik loop al enkele decenia rond op deze aardkloot en JPB zuigt. Wat dat betreft waren W.Kok en Lubbers boegbeelden met meer charismatische uitstraling en wisten ook de onderliggende boodschap beter te verkopen. Soms gaat het niet om de inhoud maar om de verpakking.quote:Hij is nog altijd democratisch gekozen, en ik heb hem nog nooit volslagen onzin uit horen slaan, nog nooit. Jij wel maar dat is omdat je graag volslagen onzin WIL horen omdat je mening over alles en iedereen toch al vaststaat, denk ik.
Oneens, zoveel high tech bedrijven zijn er vooralsnog niet neergezet in Polen. De werkgelegenheid is zelfs gedaald in Polen. Polen wordt op dit moment misbruikt als een uitzend(bureau)land bij uitstek. Noem het maar verplaatsing van menselijk kapitaal terwijl omgekeerd er veel Nederlands menselijk kapitaal zit te verinteresten. Die betuwelijn wordt nooit meer rendabel, vele economische studies (na de vele kosten overschreidingen met een factor 3 a 4) )hebben dit bewezen.quote:Nederland heeft de afgelopen decennia buitensporig veel verdiend aan de Europese regelgeving (invoerrechten in de haven van Rotterdam, landbouwsubsidies, om er maar 'ns 2 te noemen) Dergelijke opportunities aan andere europese landen niet gunnen, landen die ,net als wij 60 jaar geleden, net van een tirraniek systeem zijn bevrijd, is eenvoudigweg gemeen. Maar bovendien niet in ons voordeel, trek die betuwelijn door naar Polen en moet jij 'ns kijken hoeveel ie gaat opleveren.
Niet meer als terecht als je het bedrag uitzet per hoofd van de bevolking.quote:Oh, en dan ook nog aankomen in Brussel met een verhaal dat je graag 'ns een paar miljard minder zou willen afdragen is werkelijk vokomen van de zotte.
England heeft ook een geweldige groei doorgemaakt zonder in de pas te willen lopen met het Europese project. Beetje krom om dit resultaat op het conto van de Europese Unie toe te schrijven.quote:Rij volgende zomer 'ns dwars door Europa in plaats van eroverheen naar Turkije te vliegen. Hopelijk gaan je ogen dan open.
Daar gaat het niet eens om. Zodra je de macht van veel rijke en machtige landen centraliseert, landen die dus eigenlijk hun soevereiniteit op- of weggeven, dan krijgen mensen rare ideeën in hun kop. Mensen op hoge posities met te veel macht. Dat is dan ook mijn grootste twijfelpunt omtrent deze grondwet: de EU krijgt meer macht en geen enkele grootmacht is ooit passief met macht omgegaan. Ik voel er niets voor om bv a la de VS in oorlogen te duiken waar Fransen of Britten de meeste baat bij hebben. En er is heus wel een grote kans dat het zo'n richting op kán lopen, gezien de geschiedenis van Europa, de wereld en de macht van de voormalige grootmachten.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:49 schreef boyv het volgende:
[..]
Tja, voorlichting met betrekking tot Europa blijft een farcade. Niemand kan en wil het goed uileggen. En door het debat weg te nemen los je het feitelijke probleem niet op. - - Waar de schoen nu werkelijk wringt bij de bevolking. -quote:Nationaal Europadebat spat uit elkaar
Uitgegeven: 30 september 2005 19:48
Laatst gewijzigd: 30 september 2005 20:11
DEN HAAG - Het nationale Europadebat waarin de burger het kabinet en de Tweede Kamer moest vertellen wat hij nu eigenlijk van de Europese Unie vindt, is niet meer. Belangrijke spelers voor de geloofwaardigheid van het debat haakten deze week een voor een af.
Eerst was het de VVD die duidelijk maakte niet aan het debat te zullen deelnemen. Erg verrassend was dat niet, want de partij had in juni al tegen de motie van Van Bommel (SP) gestemd. In deze verder breed gesteunde motie werd opgeroepen tot een brede maatschappelijke discussie over de gevolgen van het 'nee' van Nederland tegen de Europese grondwet.
Daarna volgde PvdA-leider Bos, die bij nader inzien niets voelde voor een "babbeldebat'' dat alleen de regering ten goede zou komen. De sociaal-democraten stelden daarop voor het initiatief van Van Bommel zodanig te wijzigen dat het kabinet niet meer mee zou doen in de organisatie van het debat.
Discussie
Het CDA toonde dezelfde dag begrip voor de stap van het kabinet en gaf bij monde van het Kamerlid Van Dijk tegelijkertijd aan er ook de brui aan te geven. Met zoveel onderling wantrouwen is geen debat te voeren, stelde Van Dijk. Zijn partij gaat nu evenals het kabinet een eigen initiatief opzetten om er achter te komen wat de burger op Europees vlak beter geregeld wil hebben.
Tweede-Kamervoorzitter Weisglas liet weten dat het presidium (bestuur) van de Kamer zich zal beraden, nu de mede door de volksvertegenwoordiging opgezette plannen voor het Europadebat van de baan zijn, aldus een woordvoerster.
Maar wat je vergeet is dat je door tegen te stemmen niets doet aan deze zaken, integendeel. Het grondwettelijk verdrag beoogde juist de bureaucratische rompslomp te verminderen en meer macht aan het EP, en dus de burger, te geven. En onder de oude verdragen, die nu dus van kracht blijven, zijn de mogelijkheden om iets tegen de toetreding van nieuwe landen de (inderdaad te hoge) afdracht van Nederland te doen zeker niet groter.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 02:48 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Tja, voorlichting met betrekking tot Europa blijft een farcade. Niemand kan en wil het goed uileggen. En door het debat weg te nemen los je niet het feitelijke probleem op. Waar de schoen nu werkelijk wringt bij de bevolking.Kosten lidmaatschap Toetreding van vele nieuwe landen (incl. Turkije) Machtsbasis in Brussel De toegenomen bureaucratische overhead Of de kiezer niet serieus willen nemen.
De kloof wordt niet kleiner op deze manier maar eerder groter.
Je zult onwaarschijnlijk gelijk hebben. Maar omgekeerd kreeg de bevolking een handrem (instrument) in handen om het proces te vertragen (lees : tot bezinning te komen). Er zal heus nog wel een nieuw verdrag of seperate voorstellen het voetlicht betreden. Maar juist nu is het belangrijk om de werk-scope van Europa veilig te stellen. Lukraak (?!) wat arme landjes toevoegen in barre tijden is geen succesformule voor meer begrip of een betere samenwerking.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 02:57 schreef TFFKABH het volgende:
Maar wat je vergeet is dat je door tegen te stemmen niets doet aan deze zaken, integendeel. Het grondwettelijk verdrag beoogde juist de bureaucratische rompslomp te verminderen en meer macht aan het EP, en dus de burger, te geven. En onder de oude verdragen, die nu dus van kracht blijven, zijn de mogelijkheden om iets tegen de toetreding van nieuwe landen de (inderdaad te hoge) afdracht van Nederland te doen zeker niet groter.
Natuurlijk is er heel veel in Europa wat niet klopt. Landbouwsubsidies moeten liever vandaag dan morgen worden afgeschaft, de Unie is te snel te veel uitgebreid, en de invloed van de EU is op veel beleidsterreinen te groot (en op sommige andere m.i. juist weer te klein).quote:
quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 03:47 schreef TFFKABH het volgende:
[knip]
Is het slimmer als de kiezer tégen iets stemt waar hij na even nadenken eigenlijk vóór is? Namelijk meer democratie en transparantie in Europa?quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 05:02 schreef Drugshond het volgende:
[..]
De kiezer is slimmer geworden door de strortvloed aan media begrippen en laat zich niet (op jaren 50 wijze) knollen voor citroenen verkopen.
Meer macht voor het EP en het ridicule burgerinitiatief zijn anders bepaald geen democratische verbetering, zolang het EP slechts een lobbyclubje pro Europa is; dan kan de macht beter bij de nationale parlementen blijven liggen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 05:11 schreef TFFKABH het volgende:
[..]
Is het slimmer als de kiezer tégen iets stemt waar hij na even nadenken eigenlijk vóór is? Namelijk meer democratie en transparantie in Europa?
De enige cijfers die genoemd zijn, zijn de direkte inkomsten en baten, tegenover de direkte afdrachten (BNI-afdracht, BTW-heffing en douanerechten) ... daarbij heeft nederland idd een minus, zo'n 180 euro per inwoner per jaar ...quote:
Juist over toetreding is niks geregeld, of heb jij het gevoel dat je enige invloed hebt gehad op het toetreden van Polen, Tsjechie, Hongarije en de Baltische staten ...quote:Toetreding van vele nieuwe landen (incl. Turkije)
Brussel heeft nu vrijwel geen enkele macht ... het lukt niet eens twee overtreders van een gezamelijk europees pact te verordelen zoals vastgelegd, omdat de Raad van Europa dat verhinderd ....quote:Machtsbasis in Brussel
Valt nog wel behoorlijk mee, sinds 1997 (toen het EU parlement hierom de EU Commissie ten val bracht, de financiele jaarrekening afkeurde) is er veel gedaan aan bestrijding ...quote:De toegenomen bureaucratische overhead
De enige europese verkiezing is die voor het EU Parlement ... dat heeft idd weinig macht, maar daarom is het belangrijk dat dat veranderd ...quote:Of de kiezer niet serieus willen nemen.
Welke verdeelsleutel?quote:De verdeelsleutel van EU gelden.
Ja, je hebt duidelijk veel moeite gedaan om te lezen wat de grondwet inhoud, en weet goed wat erin staatquote:Op zaterdag 1 oktober 2005 13:20 schreef DionysuZ het volgende:
Voor een verdrag waar je 40 jaar aan vastzit (of je moet uit de EU stappen, met alle economische gevolgen van dien) voordat het herzien wordt was (let: was, wat mij betreft is deze grondwet dood) dit verdrag erg slap en angstaanjagend. Ten eerste zouden er NOOIT politieke standpunten mogen in een dergelijk verdrag, nooit.
Nee, ik vind van niet. Natuurlijk zijn er ook mensen waar het nooit goed is, en die tegen ieder verdrag zouden stemmen. Ik ben daar niet een van, maar zolang ik principiele bezwaren heb zal ik tegen stemmen. Op de huidige voet is het ook niet goed. Maar ik kon gewoon niet voor iets stemmen waar ik tegen ben. Het belangrijkste vind ik dat die politieke kleur moet uit die grondwet. Ze hebben nu een duidelijk NEE gekregen daar en daar moeten ze het mee doen. Een nieuwe grondwet, die echt duidelijke verbeteringen met zich meebrengt en LEESBAAR is voor iedereen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 14:52 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat stel je voor? Moe de EU dan maar door op de huidige voet, want 'alles sal reg kom' nu de nederlanders gewoon de 'grondwet' hebben weggestemd, bestaat het probleem opeens niet meer?
Heb je weleens van de dienstenrichtlijn gehoord?quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 15:23 schreef RM-rf het volgende:
Neem bv jouw aversie tegen 'Ten eerste zouden er NOOIT politieke standpunten' ...:
Dat is een 'bekende' bewering (van o.a. de SP) die weer inspeelt op het argument dat het een 'neo-liberale grondwet' zou zijn (geuit door de VVD) omdat het de EU ook mogelikheden gaf zich op het terrein van sociale zekerheid te bemoeien, als er bepaalde maatregelen waren die internationale concurrentie tussen de landen dwarszat ... oftewel, de grondwet stuurde aan naar meer marktwerking
Ja, en dat is een prima voorbeeld van hoe er aan de ene kant wel grensoverschreidende concurrentie en marktwerking is ... maar als andere nationale regelgeving daar pas op een te laat moment op inspeelt, 'winnen' altijd diegenen die een oneerlijke concurrentie aangaan ... bv omdat ze een ultra-zwakke laissez-fair overheid hebben, die geen regelgeving heeft en gen sociaal vangnet ....quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 15:31 schreef Floripas het volgende:
[..]
Heb je weleens van de dienstenrichtlijn gehoord?
Het is geen kwestie van een keuze, ik heb gewoon een bepaald idee over potentiele problemen, de donkere zijde van het neo-liberalisme die ook op ons afkomen, en de EU biedt een mogelijkheid om daarop in te spelen ... ik wacht liever niet totdat werkelijke volksopstanden en gewapende strijd ontstaat, zoals bv nodig was voor de vorming van de Italaanse natiestaat of de Amerikaanse burgeroorlog..., of de volksopstand en armoede in Rusland na de hervormingen van Alexander II (afschaffing lijfeigenschap)quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 15:57 schreef Floripas het volgende:
En toch zo pro-Europa?
Ze hadden het ook nooit grondwet moeten noemen, want dat is het niet. Tweede Verdrag van Rome of iets in die geest had prima gekund. En teksten van verdragen zijn altijd ingewikkeld, om alles juridisch dicht te timmeren.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 14:40 schreef Floripas het volgende:Het document is niet transparant, en dus ongeschikt als grondwet;
Zoals elk ander verdrag is dit verdrag toch ook aan te passen? Gewoon unanieme besluiten, net zoals bij elk EU-verdrag. Behalve dat nu eindelijk eens een keer gesnoeid wordt in het woud aan voorgaande Europese verdragen (van het Verdrag van Rome tot het Verdrag van Nice) was er volgens mij ook amper een verschil met gewone verdragen.quote:Er zijn wel verbeteringen ten opzichte van vroeger, maar je giet het kreng in beton en houdt toekomstige verbeteringen tegen;
Maar als er vervolgens niets met het voorstel gedaan wordt heeft de commissie wel wat uit te leggen. De notulen van de Nederlandse ministerraad zijn overigens ook geheim, en niet zonder reden. Ik denk dat er nogal vertrouwelijke informatie langskomt.quote:De democratische verbeteringen zijn een lachertje, want met een miljoen handtekeningen mag je alleen maar dingen op de agenda plaatsen, en geen dingen afdwingen, en de commissievergaderingen blijven geheim.
Stond er niet iets over "militaire modernisering" ipv uitbreiding in? Wat meer harmonisatie van materieel e.d. binnen de verschillende legers kan zeker geen kwaad.quote:Er staan allerlei onzinnige bepalingen in, die nu individueel nog best prima gewijzigd kunnen worden, zoals dat Europa zijn landbouwcapaciteit moet vergroten en ook aan militaire uitbreiding moet doen.
Nou, onze grondwet valt wel mee. Als het geen grondwet was, waarom dan al die heisa om die oude verdragen met een nietje erdoorheen aan te laten nemen?quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:01 schreef freako het volgende:
[..]
Ze hadden het ook nooit grondwet moeten noemen, want dat is het niet. Tweede Verdrag van Rome of iets in die geest had prima gekund. En teksten van verdragen zijn altijd ingewikkeld, om alles juridisch dicht te timmeren.
[..]
Unanieme besluiten met 25 lidtaten? Ik weet wel hoe dat zal gaan. Litouwen wil graag een aanpassing op landbouwsubsidie, maar krijgt nul op rekest. Vervolgens wil Italie iets een beetje transparanter maken. Litouwen geeft nul op rekest. Zo steekt internationale politiek in elkaar.quote:Zoals elk ander verdrag is dit verdrag toch ook aan te passen? Gewoon unanieme besluiten, net zoals bij elk EU-verdrag. Behalve dat nu eindelijk eens een keer gesnoeid wordt in het woud aan voorgaande Europese verdragen (van het Verdrag van Rome tot het Verdrag van Nice) was er volgens mij ook amper een verschil met gewone verdragen.
[..]
Natuurlijk, maar de ministerraad is ons uitvoerend orgaan, en de wereklijke macht licht bij het parlement. In het geval van de EU hoeven de beslissingen lang niet allemaal worden voorgelegd aan het parlement; ergo, er kunnen beslissingen worden genomen zonder dat iemand dat kan controleren. Bizar, maar waar.quote:Maar als er vervolgens niets met het voorstel gedaan wordt heeft de commissie wel wat uit te leggen. De notulen van de Nederlandse ministerraad zijn overigens ook geheim, en niet zonder reden. Ik denk dat er nogal vertrouwelijke informatie langskomt.
[..]
Er stond "vergroting van capaciteit". Nu kun je als een moderne letterkundige een draai gaan geven aan deze woorden, maar volgens mij zijn ze vrij eenduidig.quote:Stond er niet iets over "militaire modernisering" ipv uitbreiding in? Wat meer harmonisatie van materieel e.d. binnen de verschillende legers kan zeker geen kwaad.
Toevoeging: in de tekst staat:quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:01 schreef freako het volgende:
Stond er niet iets over "militaire modernisering" ipv uitbreiding in? Wat meer harmonisatie van materieel e.d. binnen de verschillende legers kan zeker geen kwaad.
Wat naar mijn idee op twee manieren uit te leggen is. Je hoeft geen groter leger te hebben om een sterker leger te hebben. Zeker in het Oostblok is er nog veel aan te doen, met moderner materiaal. Zo is volgens mij het artikel ook bedoeld, dat staten daadwerkelijk geld steken in het moderniseren van hun leger.quote:De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren.
Dat heb ik mij ook afgevraagd. In vergelijking met het Verdrag van Nice veranderde er ook bar weinig. Als die Giscard d'Estaing er niet zo'n ego-show van had gemaakt was het Verdrag ook zo door de parlementen gegaan.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nou, onze grondwet valt wel mee. Als het geen grondwet was, waarom dan al die heisa om die oude verdragen met een nietje erdoorheen aan te laten nemen?
Ja. Dat klopt. Maar de Grondwet is natuurlijk ook een compromis, net zoals elk voorgaand verdrag in de EU, en elk verdrag dat hierop volgt. En daar valt weinig aan te doen. Een regering die het niet eens is met een verdrag tekent dat niet.quote:Unanieme besluiten met 25 lidtaten? Ik weet wel hoe dat zal gaan. Litouwen wil graag een aanpassing op landbouwsubsidie, maar krijgt nul op rekest. Vervolgens wil Italie iets een beetje transparanter maken. Litouwen geeft nul op rekest. Zo steekt internationale politiek in elkaar.
Werd dat ook niet aangepakt in die Grondwet? Bij de voorgaande verdragen zijn de bevoegdheden van het EP elke keer uitgebreid.quote:Natuurlijk, maar de ministerraad is ons uitvoerend orgaan, en de wereklijke macht licht bij het parlement. In het geval van de EU hoeven de beslissingen lang niet allemaal worden voorgelegd aan het parlement; ergo, er kunnen beslissingen worden genomen zonder dat iemand dat kan controleren. Bizar, maar waar.
De commissie legt ook zo vaak appèl van het Europees Parlement naast zich neer, zie opslag persoonsgegevens.
Ja, maar ik lees het als "je leger groter maken". Is het niet eng dat je een verdrag aanneemt met multi-interpretabele clausules?quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:11 schreef freako het volgende:
[..]
Toevoeging: in de tekst staat:
[..]
Wat naar mijn idee op twee manieren uit te leggen is. Je hoeft geen groter leger te hebben om een sterker leger te hebben. Zeker in het Oostblok is er nog veel aan te doen, met moderner materiaal. Zo is volgens mij het artikel ook bedoeld, dat staten daadwerkelijk geld steken in het moderniseren van hun leger.
Daadwerkelijke uitbreiding van het leger is met het wegvallen van het IJzeren Gordijn ook niet meer reëel.
Dan is er dus ook niet veel verloren gegaan, in jouw optiek.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:16 schreef freako het volgende:
[..]
Dat heb ik mij ook afgevraagd. In vergelijking met het Verdrag van Nice veranderde er ook bar weinig. Als die Giscard d'Estaing er niet zo'n ego-show van had gemaakt was het Verdrag ook zo door de parlementen gegaan.
Dat klopt. Maar als je ze aan elkaar lijmt wordt het juist moeilijker ze te veranderen.quote:[..]
Ja. Dat klopt. Maar de Grondwet is natuurlijk ook een compromis, net zoals elk voorgaand verdrag in de EU, en elk verdrag dat hierop volgt. En daar valt weinig aan te doen. Een regering die het niet eens is met een verdrag tekent dat niet.
[..]
Ja, echt wel wat, hoor. Maar niet genoeg om ja op te zeggen.quote:Werd dat ook niet aangepakt in die Grondwet? Bij de voorgaande verdragen zijn de bevoegdheden van het EP elke keer uitgebreid.
Verbeteren is een kwalitatieve aanduiding, het is niet correct om het als kwantitatief te interpreteren.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:36 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, maar ik lees het als "je leger groter maken". Is het niet eng dat je een verdrag aanneemt met multi-interpretabele clausules?
De belangrijkste verandering van het Verdrag is de stemverhouding van de Europese Raad. De Raad kende na het gepruts van het verdrag van Nice een drie dubbele meerderheid dat de kansen op aanname van een willekeurig voorstel sterk verkleinde. De kans dat een willekeurig voorstel wordt aangenomen wordt daarmee verlaagd tot 2% onder een EU van 27 lidstaten. Ter vergelijking, de dubbele meerderheid van 65% van de bevolking en 55% van de landen voorgesteld in het grondwettelijk verdrag duwt dit percentage op tot 22%.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dan is er dus ook niet veel verloren gegaan, in jouw optiek.
Maar 'vermogens' is dan weer een kwantitatieve term.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 20:27 schreef JanMichiel het volgende:
[..]
Verbeteren is een kwalitatieve aanduiding, het is niet correct om het als kwantitatief te interpreteren.
[..]
Klopt. Maar jammer is het wel. Een aantal belangrijke verbeteringen in het bestuur van de Unie lopen nu vertraging op.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 19:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dan is er dus ook niet veel verloren gegaan, in jouw optiek.
Al die verdragen waren al aan elkaar gelijmd. In alle verdragen na het Verdrag van Rome werden o.a. veranderingen in het Verdrag van Rome aangebracht. Uiteindelijk is het een kluwen van verdragen geworden, buiten nieuwe artikelen bracht elk nieuw verdrag weer veranderde artikelen in voorgaande verdragen.quote:Dat klopt. Maar als je ze aan elkaar lijmt wordt het juist moeilijker ze te veranderen.
De 'vermogens' is een zelfstandignaamwoord, ik zie niet in hoe dat een kwantitatieve aanduiding kan zijn. Enkel de kwalitatieve term 'verbetering' is relevant.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 21:58 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar 'vermogens' is dan weer een kwantitatieve term.
Waarom? Capaciteit meet je in hoeveelheden. Wat is de capaciteit van jouw infanterie? 20.000 man. Wat is de capaciteit van jouw turbine? 3000 kilowatt per minuut.quote:Op zondag 2 oktober 2005 19:17 schreef JanMichiel het volgende:
[..]
De 'vermogens' is een zelfstandignaamwoord, ik zie niet in hoe dat een kwantitatieve aanduiding kan zijn. Enkel de kwalitatieve term 'verbetering' is relevant.
Vermogens is het zelfstandignaamwoord, net als 'boom' of 'aap'. Het geeft enkel weer waarop dit artikel van toepassing is; alle militaire capaciteit. Het zelfstandignaamwoord draagt geen kwantitatieve of kwalitatieve strekking met zich mee.quote:Op maandag 3 oktober 2005 20:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waarom? Capaciteit meet je in hoeveelheden. Wat is de capaciteit van jouw infanterie? 20.000 man. Wat is de capaciteit van jouw turbine? 3000 kilowatt per minuut.
Dat zou een solide verhaal zijn, maar in het engels wordt 'vermogens' in dezen vertaald met 'capacity', niet met 'forces'.quote:Op maandag 3 oktober 2005 20:48 schreef JanMichiel het volgende:
[..]
Vermogens is het zelfstandignaamwoord, net als 'boom' of 'aap'. Het geeft enkel weer waarop dit artikel van toepassing is; alle militaire capaciteit. Het zelfstandignaamwoord draagt geen kwantitatieve of kwalitatieve strekking met zich mee.
Vervang het zelfstandignaamwoord vermogens bijvoorbeeld door fietsen om de strekking te begrijpen.
De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire fietsen geleidelijk te verbeteren.
En dat is in dezen weer niet waar OH HOOGOPGELEIDE.quote:Op maandag 3 oktober 2005 21:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat zou een solide verhaal zijn, maar in het engels wordt 'vermogens' in dezen vertaald met 'capacity', niet met 'forces'.
Ik wordt misselijk manier waarop het woord 'democratie' vandaag de dag wordt misbruikt, maar het heeft een duidelijk doel dat je moet respecteren. Het houdt namelijk politici in bedwang. Democratie is het enige echte controle middel op politieke leiders dat ooit is uitgevonden, daarom is het de enige houdbare, stabiele staatsvorm. Niet omdat er gedaan wordt wat het (domme) volk wil, niet omdat we altijd (ooit) slimme mensen kiezen, maar gewoon omdat het niet uit de hand kan lopen. Het kan maar op één manier mis gaan, dat is door de democratische principes niet meer te respecteren (zie bijvoorbeeld Duitsland 1933). Ik was ook voor de grondwet, maar ik ben nog meer voor de uitslag van het referendum.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
Ik vind U een misselijk ventje voor wat betreft het door U tussen haakjes geplaatste.quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:27 schreef Tybris het volgende:
[..]
Ik wordt misselijk manier waarop het woord 'democratie' vandaag de dag wordt misbruikt, maar het heeft een duidelijk doel dat je moet respecteren. Het houdt namelijk politici in bedwang. Democratie is het enige echte controle middel op politieke leiders dat ooit is uitgevonden, daarom is het de enige houdbare, stabiele staatsvorm. Niet omdat er gedaan wordt wat het (domme) volk wil, niet omdat we altijd (ooit) slimme mensen kiezen, maar gewoon omdat het niet uit de hand kan lopen. Het kan maar op één manier mis gaan, dat is door de democratische principes niet meer te respecteren (zie bijvoorbeeld Duitsland 1933). Ik was ook voor de grondwet, maar ik ben nog meer voor de uitslag van het referendum.
(Het is dat ik wel van de Job Cohen strategie houdt, maar inhoudelijk was de grondwet natuurlijk een overbodig, complex, bureaucratiserend geheel.)
Ik zet wel vaker wat tussen haakjes. Ging het over Job Cohen, de grondwet of over Duitsland?quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:30 schreef Priapus het volgende:
[..]
Ik vind U een misselijk ventje voor wat betreft het door U tussen haakjes geplaatste.
waarschijnlijk over duitsland want tegenwoordig zijn alle verwijzingen naar toen not-done, ook al betreft het een voorbeeld zoals hierquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 00:07 schreef Tybris het volgende:
[..]
Ik zet wel vaker wat tussen haakjes. Ging het over Job Cohen, de grondwet of over Duitsland?
Wat heb je daar toch mee?quote:
Wat NIET tussen haakjes stond, ging over democratie als systeem.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 00:07 schreef Tybris het volgende:
[..]
Ik zet wel vaker wat tussen haakjes. Ging het over Job Cohen, de grondwet of over Duitsland?
nou...misselijk hoor.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 00:18 schreef Priapus het volgende:
[..]
Wat NIET tussen haakjes stond, ging over democratie als systeem.
Daar was ik het mee eens.
[quote]Wat tussen haakjes stond ging over Job
lees m nog eens zou ik zeggen: http://www.grondweteuropa.nl/quote:grondwet
Heb ik geen woord over gerept, ik gaf een voorbeeld van democratie die wel mis ging. Schröder vs. Merkel vind ik een prachtig schouwspel van democratie. 2 grote partijen die moeten samenwerken ipv alleenheersen dankzij de bedwingende stem van het volk.quote:Schröder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |