abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30673243
quote:
'Grondwet Europese Unie niet van de baan'

Door onze redacteur Raymond van den Boogaard

DEN HAAG, 17 SEPT. De regering wil volgend jaar 'terugkomen' op het Europees Grondwettelijk Verdrag, dat in juni 2005 in een referendum was verworpen. Dat blijkt uit de Staat van de Unie, het nog vertrouwelijke jaarlijkse Prinsjesdagstuk over de plaats van Nederland in de Europese Unie.

Eerder verzekerde premier Balkenende de Tweede Kamer nog dat de Europese Grondwet wat Nederland betreft van tafel is. In de Staat van de Unie én in de begroting Buitenlandse Zaken wordt dit niet vermeld. ,,De vraag hoe om te gaan met een verdrag dat in een groot deel van de lidstaten wel, en in andere lidstaten niet is geratificeerd, is (..) onvermijdelijk (..)'', staat in de Staat van de Unie. ,,De regering komt in een later stadium separaat op het grondwettelijk verdrag terug.'' Eerder in het document wordt gezegd dat ratificatie ervan door Nederland is ,,opgeschort''.

Europese besluitvorming in 2006 en de conclusies van een nog te organiseren Brede Maatschappelijke Discussie zullen de aanleiding zijn tot een 'terugkomen' op de Europese Grondwet, zo heet het in de Staat van de Unie.

In de Begroting Buitenlandse Zaken wordt nadrukkelijk ingegaan op het grote belang dat Nederland heeft bij de Europese Unie. ,,Voor de effectiviteit van het Nederlandse optreden in de EU is het van belang dat Nederland zich als betrouwbare en solidaire partner opstelt''. Het Nederlandse 'nee' bij het referendum vormt 'een uitdaging', staat in de begroting.

De regering is van mening dat niet de Europese Unie als zodanig in Nederland ter discussie staat, maar dat het 'nee' in het referendum vooral is gebaseerd op ,,tekortkomingen (..) in de wijze waarop de Nederlandse burgers zijn betrokken bij de totstandkoming van Europees beleid en regelgeving''.

Deze conclusies zijn vooral gestoeld op een bij de Prinsjesdagstukken gevoegd onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Daarin wordt betoogd dat de algemene stemming tegenover Europa in Nederland onverminderd positief is.

Het 'nee' was in hoge mate de uitkomst van een 'eigen dynamiek' in de meningsvorming, die met name groot was ,,omdat meningen over concrete Europese kwesties weinig uitgekristalliseerd waren''. Omdat de burgers zich weinig betrokken voelen bij Europa, vervallen zij al vlug tot ,,negatieve associaties'', constateert het SCP.
Een regering omverwerpen; hoe gaat dat nou precies?
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
pi_30673866
Ik ben nog steeds van mening dat het hele referendum er niet had moeten komen en de EU-grondwet er gewoon moest komen. Nederland bestaat voor 80% uit onwetende en meelopende mongolen met de het-zal-wel-mentaliteit, die mensen weten ten eerste al niet wat er in deze grondwet staat en ten tweede worden de meest erge drogredenen gebruikt om tegen te stemmen (de euro bijvoorbeeld).
pi_30674270
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:27 schreef boyv het volgende:
Ik ben nog steeds van mening dat het hele referendum er niet had moeten komen en de EU-grondwet er gewoon moest komen. Nederland bestaat voor 80% uit onwetende en meelopende mongolen met de het-zal-wel-mentaliteit, die mensen weten ten eerste al niet wat er in deze grondwet staat en ten tweede worden de meest erge drogredenen gebruikt om tegen te stemmen (de euro bijvoorbeeld).
Eensch

Vooral als mensen zoals schreeuwlelijk wilders zegt dat het niet door moetgaan.
It is your friends who make your world!
pi_30674418
quote:
En hoe zat het met de redenen om voor te stemmen mijn beste? Die waren ook niet bepaald verheffend of wel soms?
pi_30674469
Niets mis mee.

Van mijn part drukken ze dat ding er nog even lekker doorheen.
Ik ga naar huis.
pi_30674476
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
En hoe zat het met de redenen om voor te stemmen mijn beste? Die waren ook niet bepaald verheffend of wel soms?
Europeese superstaten kicken ass.
Ik ga naar huis.
pi_30674497
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat waren tenminste geen argumenten als "we zijn ook al genaaid met de euro", "Balkie zuigt aars" of "ik wil niet nog meer Polen in Nederland"... Ik moet toegeven dat ik toch wat sterke argumenten tegen deze grondwet heb gezien, maar zoveel waren dat er niet hoor.
  zaterdag 17 september 2005 @ 20:47:01 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_30674514
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:45 schreef nietzman het volgende:
Niets mis mee.

Van mijn part drukken ze dat ding er nog even lekker doorheen.
Dan weten we tenminste zeker dat de eerstkomende 25 jaar CDA en VVD niet meer aan de macht komen. Ik denk dat de oppositie stiekem bidt dat de regering dit doet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_30674522
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:45 schreef nietzman het volgende:

[..]

Europeese superstaten kicken ass.
Dat dachten Karel V, Filips II, LOdewijk XIV, Napoleon en Hitler ook
pi_30674600
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat dachten Karel V, Filips II, LOdewijk XIV, Napoleon en Hitler ook
Ja, maar die deden dat op een ietwat andere manier, nietwaar?

Hitler of de WOII bij een discussie betrekken is zo kansloos.
pi_30674614
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:46 schreef boyv het volgende:

[..]

Dat waren tenminste geen argumenten als "we zijn ook al genaaid met de euro", "Balkie zuigt aars" of "ik wil niet nog meer Polen in Nederland"... Ik moet toegeven dat ik toch wat sterke argumenten tegen deze grondwet heb gezien, maar zoveel waren dat er niet hoor.
De argumenten voor waren bepaald ook zwak; het was gewoon een slecht compromis, waarmee geen principiele keuzes werden gemaakt. Verder heb ik toch wel flink wat steekhoudende argumenten tegen gezien.
  zaterdag 17 september 2005 @ 20:50:12 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_30674625
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:49 schreef boyv het volgende:

[..]

Och, niet zo anders, hoor..
pi_30674628
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:49 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De argumenten voor waren bepaald ook zwak; het was gewoon een slecht compromis, waarmee geen principiele keuzes werden gemaakt. Verder heb ik toch wel flink wat steekhoudende argumenten tegen gezien.
Ga dan nog maar eens de topics na, er zijn heel wat sterke argumenten voor gegeven.
pi_30674687
quote:

[..]

Werkelijk? Je beseft toch wel dat de parallel met met name Karel V en Filips II heel sterk is? Een superstaat is veelal niet flexibel, zeker als het een veel volkerenstaat betreft (Oostenrijk-Hongarije ooit van gehoord?), daarom in veel gevallen ook niet aantrekkelijk.
pi_30674724
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:50 schreef boyv het volgende:

[..]

Ga dan nog maar eens de topics na, er zijn heel wat sterke argumenten voor gegeven.
Dat dénk je; maar ik denk dat je een beetje teveel propaganda hebt aangehoord.
pi_30674749
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Werkelijk? Je beseft toch wel dat de parallel met met name Karel V en Filips II heel sterk is? Een superstaat is veelal niet flexibel, zeker als het een veel volkerenstaat betreft (Oostenrijk-Hongarije ooit van gehoord?), daarom in veel gevallen ook niet aantrekkelijk.
Ik doelde niet zo zeer op hen, maar meer op Hitler en Napoleon. Het is toch niet zo dat deze 'superstaat' gesticht wordt met behulp van de harde hand en desnoods met behulp van het leger?
pi_30674779
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:53 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat dénk je; maar ik denk dat je een beetje teveel propaganda hebt aangehoord.
Ik heb de grondwet gelezen, ik heb dat boekje van de Kluwer uberhaupt laatst nog gelezen. Ik denk niet dat daar ook maar iets propagerends aan is.
  zaterdag 17 september 2005 @ 20:55:29 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_30674817
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:53 schreef boyv het volgende:

[..]

Ik doelde niet zo zeer op hen, maar meer op Hitler en Napoleon. Het is toch niet zo dat deze 'superstaat' gesticht wordt met behulp van de harde hand en desnoods met behulp van het leger?
Nee, maar echt democratisch gaat het ook niet, he? Veel landen geven de bevolking er geen keus in en dat benadert de wijze van genoemde heren toch aardig, zij het dan geweldloos.
pi_30674880
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, maar echt democratisch gaat het ook niet, he? Veel landen geven de bevolking er geen keus in en dat benadert de wijze van genoemde heren toch aardig, zij het dan geweldloos.
Precies. EN het is ook dat dat ernsitge twijfel wekt omtrent het democratisch gehalte van Europa, en terecht.
pi_30674901
quote:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar dat hangt van de regering af. Hier in Nederland vond ik het bijvoorbeeld niet echt een slimme zet om de bevolking de keuze te geven, hoe democratisch wij ook zijn. Door de slechte inlichting en de mentaliteit van de gemiddelde burger zelf (en dus ook om de moeite te nemen om zich even te verdiepen in deze grondwet) ging het niet echt zoals verwacht. Verplichte cursussen of voorlichtingsdagen voordat je mag stemmen zou wel een optie zijn, zo worden er in ieder geval toch wat meer mensen iets wijzer.
pi_30674945
quote:
Ja, nouja; zo werkt democratie. Diezelfde 'mongolen' vormen ook onze politiek. En als die politiek eens op een T-splitsing stuit en we een andere kant opmoeten dan mag er best aan ons gevraagd worden welke kant we opmoeten. Zo goed kunnen ze immers helemaal niet rijden.
Die grondwet ging richting grote bedrijven met veel macht, imperialisme, liberaliseren van de gezondheidszorg, teveel shit wat tot de meesten niet erg doorgedrongen leek maar gelukkig mochten de mensen die in de wereld staan de weg wijzen. Tot ze nu dus zeggen dat zij geen mongolen zijn en wij wel en wat moet je nou als een van de weinige dingen echt niet toestaan; hielenlikken
  zaterdag 17 september 2005 @ 20:58:59 #22
66444 Lord_Vetinari
pi_30674956
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:57 schreef boyv het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar dat hangt van de regering af. Hier in Nederland vond ik het bijvoorbeeld niet echt een slimme zet om de bevolking de keuze te geven, hoe democratisch wij ook zijn. Door de slechte inlichting en de mentaliteit van de gemiddelde burger zelf (en dus ook om de moeite te nemen om zich even te verdiepen in deze grondwet) ging het niet echt zoals verwacht. Verplichte cursussen of voorlichtingsdagen voordat je mag stemmen zou wel een optie zijn, zo worden er in ieder geval toch wat meer mensen iets wijzer.
Ik heb geen reden aan te nemen dat de uitslag anders geweest zou zijn. Wij Nederlanders hebben te vaak onder zo'n superstaat geleefd om er nog warm voor te lopen. Ooit hebben we 80 jaar geknokt om uit zo'n staat te komen.
pi_30675041
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik heb geen reden aan te nemen dat de uitslag anders geweest zou zijn. Wij Nederlanders hebben te vaak onder zo'n superstaat geleefd om er nog warm voor te lopen. Ooit hebben we 80 jaar geknokt om uit zo'n staat te komen.
Denk je dat de gemiddelde Tokkie uit een achterstandswijk daar ook maar van op de hoogte is? Uit ervaring weet ik dat veel mensen hier heel simpel over denken en zich vaak niet eens verdiept hebben in de grondwet en wat het nou precies is.

Mijn buurjongen gaf zelfs nog als reden "ik houd niet van die Polen en die kuteuro maakt alles duurder"... dat had hij van zijn vader. Uiteraard denkt niet iedereen zo, maar ik heb het gevoel dat dit percentage toch redelijk hoog ligt.
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:01:11 #24
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_30675045
quote:
Oh, weer zo'n anti-democraat.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_30675092
De vorming van de Unie lijkt absoluut niet op de veroveringstochten van genoemde heren. Alsjeblieft...
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:02:16 #26
94405 Tarak
pi_30675095
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:01 schreef boyv het volgende:

[..]

Denk je dat de gemiddelde Tokkie uit een achterstandswijk daar ook maar van op de hoogte is? Uit ervaring weet ik dat veel mensen hier heel simpel over denken en zich vaak niet eens verdiept hebben in de grondwet en wat het nou precies is.
Maar zij leven toch ook in dit land? Wat hun afweging is, is niet relevant.

Overigens doe je nu alsof alleen "domme" mensen tegen hebben gestemd, wat behalve onzin ook een nogal makkelijke drogreden is.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:02:20 #27
66444 Lord_Vetinari
pi_30675099
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:01 schreef boyv het volgende:

[..]

Als zou zijn gebeurd wat hier is voorgesteld (een paar posts hoger) met cursussen en zo (ook zoiets: Wie had die dan moeten geven? Je moet dan wel neutraal cursus geven) denk ik dat het tegenkamp nog steeds had geprevaleerd
pi_30675140
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:01 schreef Tarak het volgende:

[..]

Oh, weer zo'n anti-democraat.
Nederland is sowieso al niet democratisch. In een democratie mag je in theorie een 'Hitlerpartij' stichten. Immers, als het volk er achter staat, dan zou het toch moeten kunnen?

Maar goed, ik ga zuipen
pi_30675152
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wij Nederlanders houden inderdaad niet van een Obrigkeitsstaat, zulks wijst de geschiedenis wel uit.
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:04:16 #30
66444 Lord_Vetinari
pi_30675181
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:02 schreef Monidique het volgende:
De vorming van de Unie lijkt absoluut niet op de veroveringstochten van genoemde heren. Alsjeblieft...
Toch wel, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Simpel gezegd: de Polen wilden niet onder Hitler, maar hadden geen keus. De Belgen wilden misschien niet onder de EU, maar hadden ook geen keus. En dit keer werd hen die keus ontzegd door hun eigen regering.
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:05:56 #31
66444 Lord_Vetinari
pi_30675245
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:03 schreef boyv het volgende:

[..]

Nederland is sowieso al niet democratisch. In een democratie mag je in theorie een 'Hitlerpartij' stichten. Immers, als het volk er achter staat, dan zou het toch moeten kunnen?

Maar goed, ik ga zuipen
Aan je argumenten te zien was je daar al mee begonnen. Er is democratisch besloten dat er geen Hitlerpartij mag worden opgericht.
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:07:24 #32
94405 Tarak
pi_30675302
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:03 schreef boyv het volgende:

Maar goed, ik ga zuipen
Oh, ik dacht dat je al een paar uur geleden begonnen was.....
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:09:24 #33
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30675372
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Toch wel, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Simpel gezegd: de Polen wilden niet onder Hitler, maar hadden geen keus. De Belgen wilden misschien niet onder de EU, maar hadden ook geen keus. En dit keer werd hen die keus ontzegd door hun eigen regering.
Och.

In de tijd van het Verdrag van Verlatinge of de Unie van Utrecht heeft men het volk ook niet geraadpleegd, en dat kwam toch op op z'n pootjes terecht, niet dan?
Ik ga naar huis.
pi_30675379
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Aan je argumenten te zien was je daar al mee begonnen. Er is democratisch besloten dat er geen Hitlerpartij mag worden opgericht.
Nog even snel:

Oke, dat is democratisch besloten. Maar stel nu dat het volk dit wel wil hebben, een Hitlerpartyij, dat is dus niet meer mogelijk? Het kan toch niet dat iets onmogelijk is volgens de wet als het hele volk erachter staat? De wet, zelfs de grondwet, is immers te wijzigen.

edit: Dit lijkt wel een post van Fuifduif
pi_30675391
quote:

[..]

Toch wel, zoals ik hierboven heb uitgelegd.
Je hebt het uitgelegd, maar dat betekent niet dat je uitleg klopt. Eéns: de burger had direct net zoveel te zeggen over de bezetting door Duitsland als over de Europese Grondwet - in landen waar geen referendum was -. Oneens: dat maakt de situatie nog niet gelijk, de verschillen zijn naar mijn mening toch een stuk groter. Het dictatoriale Duitsland viel met militaire middelen België binnen zonder dat enige Belg er iets over te zeggen had, dat is héél wat anders dan het België met een gekozen volksvertegenwoordiging dat besluit een voorgestelde Grondwet te accepteren, waardoor ze vreedzaam meer integreren in de Europese, redelijk democratische - toegegeven: bureaucratische - Unie. Nee, die situaties lijken absoluut niet op elkaar.
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:11:07 #36
66444 Lord_Vetinari
pi_30675439
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:09 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je hebt het uitgelegd, maar dat betekent niet dat je uitleg klopt. Eéns: de burger had direct net zoveel te zeggen over de bezetting door Duitsland als over de Europese Grondwet - in landen waar geen referendum was -. Oneens: dat maakt de situatie nog niet gelijk, de verschillen zijn naar mijn mening toch een stuk groter. Het dictatoriale Duitsland viel met militaire middelen België binnen zonder dat enige Belg er iets over te zeggen had, dat is héél wat anders dan het België met een gekozen volksvertegenwoordiging dat besluit een voorgestelde Grondwet te accepteren, waardoor ze vreedzaam meer integreren in de Europese, redelijk democratische - toegegeven: bureaucratische - Unie. Nee, die situaties lijken absoluut niet op elkaar.
De ene was een militaire overval, de ander een politieke overval. Wat is het democratisch verschil ertussen dan?
pi_30675488
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De ene was een militaire overval, de ander een politieke overval. Wat is het democratisch verschil ertussen dan?
Dat zeg ik: het verschil is dat het ene een buitenlandse dictatuur betreft en andere een binnenlandse, gekozen volksvertegenwoordiging. Nu kan je zeggen dat een referendum beter zou zijn, dat kan, maar je kan niet zeggen dat het vrijwel gelijk is aan de bezetting door de Nazi's.
  zaterdag 17 september 2005 @ 21:14:38 #38
66444 Lord_Vetinari
pi_30675558
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:12 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat zeg ik: het verschil is dat het ene een buitenlandse dictatuur betreft en andere een binnenlandse, gekozen volksvertegenwoordiging. Nu kan je zeggen dat een referendum beter zou zijn, dat kan, maar je kan niet zeggen dat het vrijwel gelijk is aan de bezetting door de Nazi's.
Toch wel. De overval komt van buiten, net als de militaire overval. Het idee komt uit Straatsburg. Uiteraard is het gevolg van de overval niet te vergelijken, maar de overval is desalniettemin hetzelfde principe.
pi_30675636
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 21:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Toch wel. De overval komt van buiten, net als de militaire overval. Het idee komt uit Straatsburg.
In de Tweede Wereldoorlog had men te maken met wel wat meer dan ideeën. Het punt blijft dat de Belgen, via hun volksvertegenwoordiging, zelf hebben besloten hoe zij om zullen gaan met het buitenland en de overkoepelende Unie. Hitler gaf geen suggesties aan de Belgische regering.
pi_30679302
Schuld van Bush! ( ) Of we gooien er een deel van de eerste amendment die Madison naar Congress sleepte erin:
quote:
That there be prefixed to the Constitution a declaration, that all power is originally vested in, and consequently derived from, the people.

That Government is instituted and ought to be exercised for the benefit of the people; which consists in the enjoyment of life and liberty, with the right of acquiring and using property, and generally of pursuing and obtaining happiness and safety.

That the people have an indubitable, unalienable, and indefeasible right to reform or change their Government, whenever it be found adverse or inadequate to the purposes of its institution.
Dat laatste dus.
  zondag 18 september 2005 @ 10:21:47 #41
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30688951
Voor de mensen die zo pro-euro zijn.

Denk je nu werkelijk dat een groter Europa beter zou zijn voor onze economie. - Grow up -
Feit is wel dat de niet aangesloten landen veelal beter presteren dan de aangesloten landen. Verder krijg je een sociaal probleem met de uitoefening van het Euro-pact. De eerste haarscheurtjes zijn al duidelijk zichtbaar. Beleid/voorstellen vanuit Brussel om ons sociaal klimaat om te vormen.
  • Denk aan wooncoorperaties.
  • Afschaffing van de hypotheek rente aftrek
  • Vele EU regels, waarvan sommige haaks staan op ons eigen poldermodel.

Als je voor Europa bent, maak dan ook je borst maar nat voor een grotere armoede in Nederland. Want vele voorstellen zullen het hart van de portomonee treffen van de burger. En gelet op de zero-sum economie zal de welvaart in W-Europa niet toenemen. In tegendeel zelfs.

Ik sprak laatst een Pools meisje... en ik vroeg wat nu de situatie in Polen was. Zijn de mensen daar blij na de hervormingen en de toetreding tot de Euro. En het antwoord was veelzeggend.
    quote:
  • "Nee eigenlijk niet, mensen hebben door de inflatie nog minder te besteden gekregen, en er komt nauwelijks iets van de grond. Omdat de mensen die iets kunnen betekenen gaan werken in Duitsland of Tjechie". En de mensen die geen aansluiting kunnen vinden blijven achter is het verpauperde achterland waar alles duurder is geworden."
    Nee.... ik denk niet dat de gemiddelde Pool zo blij is met de Euro". De situatie voor het ijzeren gordijn was zo slecht nog niet. Als je dit uitzet tegen de situatie waar Polen nu in zit.
  • De Euro is geen verbetering van de economie. Het zorgt alleen maar voor een verschuiving van de mensen die op zoek zijn naar werk en inkomen. Door die verschuiving krijg je een overbelast stelsel van te weinig banen met te veel mensen.

Mijn idee is het volgende.
    Nee die Europese Unie is een pandorra's box. En bevat het ideale recept voor een burgeroorlog die straks over het gehele Europese continent gevoerd zal worden.
    Ik geef het nog 10-20 jr. voordat de bom barst.
  • pi_30691931
    quote:

[..]

Ze hadden dus wel een keus. Hadden ze maar een andere regering moeten kiezen die het niet eens was met deze beslissing.
    pi_30692049
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 20:09 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Een regering omverwerpen; hoe gaat dat nou precies?
    Je moet vrienden hebben in het leger...... het leger wordt vaak slecht behandeld door de overheid, dus je moet een compromis met het leger sluiten, dat wanneer de macht is overgenomen het leger weer goed behandeld gaat worden....

maargoed ik denk niet dat dat de juiste manier is.......
    Heb gewoon nog even geduld totdat onze generatie de dienst uitmaken in het land. Dan trekt onze generatie de stekker uit het hele project 'Europa'. We hebben europa niet nodig!
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_30692162
    What's new, de partij van de arbeid stond op 1 juni al te trappelen om de EU-grondwet er alsnog door te drukken. En we zijn zeker allemaal al vergeten dat Balkenende vond dat de kiezer het 'fout' had, om nog maar van Atzo's nederlaag namens de vvd te zwijgen
    Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
    Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
    journalist: niet scheel?
    pi_30692724
    quote:
    Dit is ook de reden geweest waarom ik niet gestemd heb bij het referendum, zeker bij zulke complexe zaken moeten de volksvertegenwoordigers zich erin verdiepen en niet de burgers.
    pi_30692838
    quote:

[..]

De regeringen die voor de grondwet hebben gestemd zijn toch ook gekozen (via de partijen) door de bevolking? Of is het alleen democratisch als het via een referendum gaat?
      zondag 18 september 2005 @ 13:13:45 #47
    94405 Tarak
    pi_30692978
    Wat ik mis in de europese verkiezingen, is een partij die de macht en invloed van Europa zoveel mogelijk wil inperken.
    Het enige wat je hoort bij de europese verkiezingen zijn kwezelverhaaltjes over hoe belangrijk Europa wel niet is. Geen enkele partij die zegt: Europa is te belangrijk, inperken die hap.
      zondag 18 september 2005 @ 13:16:22 #48
    89730 Drugshond
    pi_30693045
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 13:13 schreef Tarak het volgende:
    Wat ik mis in de europese verkiezingen, is een partij die de macht en invloed van Europa zoveel mogelijk wil inperken.
    Het enige wat je hoort bij de europese verkiezingen zijn kwezelverhaaltjes over hoe belangrijk Europa wel niet is. Geen enkele partij die zegt: Europa is te belangrijk, inperken die hap.
    De SP doet wel uitspraken hierover. One of the few, die bij de volgende verkiezingen hard zal uithalen
    pi_30693085
    quote:
    En ook nog een partij op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau die zo denkt
      zondag 18 september 2005 @ 13:20:55 #50
    94405 Tarak
    pi_30693206
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 13:16 schreef Drugshond het volgende:

[..]

De SP doet wel uitspraken hierover. One of the few, die bij de volgende verkiezingen hard zal uithalen
    De SP vind ik te links, daar ga ik niet op stemmen. Die gaan juist weer voor stemmen als het gaat om allerlei sociale verdragen waarvan ik van mening ben dat die uberhaupt niet moeten worden afgesloten.
      zondag 18 september 2005 @ 13:22:00 #51
    94405 Tarak
    pi_30693252
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 13:17 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En ook nog een partij op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau die zo denkt
    Dat hoeft helemaal niet. Het lijkt me zinvoller als deze partij alleen op Europees niveau bestaat. Een partij die op een constructieve manier tegen Europa is.
      zondag 18 september 2005 @ 13:23:02 #52
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_30693281
    Tot zover hoe de politiek het begrip Democratie serieus neemt...
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_30693306
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 13:20 schreef Tarak het volgende:

[..]

De SP vind ik te links, daar ga ik niet op stemmen. Die gaan juist weer voor stemmen als het gaat om allerlei sociale verdragen waarvan ik van mening ben dat die uberhaupt niet moeten worden afgesloten.

geniale opmerking
    Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
    Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
    journalist: niet scheel?
      zondag 18 september 2005 @ 13:26:44 #54
    89730 Drugshond
    pi_30693397
    Bla bla bla Pro Euroa.

Mag ik er even op wijzen dat afgelopen periode in Nederland (zogenaamd pro Europa) de grootste werkgelegenheid is vertrokken of gedaald (hangt van referentiekader af) in de afgelopen 20 jr. De eenwording was toch voor meer werkgelegenheid toch ?!?!?
    En vergeet niet dat Europa nog steeds zwaar leunt op de landbouwsubsidies, en niet zozeer op de kenniseconomie die van de grond moet komen. Europa is wel bezig maar op de verkeerde fronten.
    En ondertussen neemt onze handelspositie af terwijl we belangrijkere zorgen hebben.

Wat dat laatste betreft ben ik blij als England het stokje over gaat nemen (Nederland heeft niets gepresteerd onder het voorzitterschap) Om duitsland en frankrijk eens goed te les te leren. Weg met het landbouwbeleid en leve de kenniseconomie. Blair heeft daar een goed punt te pakken.
    pi_30693407
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 13:22 schreef Tarak het volgende:

[..]

Dat hoeft helemaal niet.
    Dat vind ik wel. De overheid is de grootste monopolist die er is en de macht mag van mij zwaar ingeperkt worden, maar dat is weer een hele andere discussie.
      zondag 18 september 2005 @ 14:53:31 #56
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_30696090
    Ik schop deze politieke discussie even naar POL.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_30704749
    quote:
    Dat vind ik niet kloppen, D66 heeft ook zo'n ideologie.
      zondag 18 september 2005 @ 19:41:19 #58
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_30704904
    quote:
    Ik zal eerst even zeggen dat ik JA heb gestemd.

Echter, na het hele debacle met internet-opslag, niet dat dat opslaan zo hard telt (het is buitenproportioneel, daarom ben ik ook tegen), maar meer de manier hoe dat overlegd is, en hoe weinig invloed er is vanuit Nederland, geeft mij dat genoeg reden om voor de rest van mijn leven NEE te stemmen.

Dat wou ik even zeggen, danku.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      zondag 18 september 2005 @ 19:41:56 #59
    94405 Tarak
    pi_30704919
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 19:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat vind ik niet kloppen, D66 heeft ook zo'n ideologie.
    Dat is volstrekt nieuw voor mij.
      zondag 18 september 2005 @ 19:42:56 #60
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_30704956
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 20:46 schreef boyv het volgende:

[..]

De bovengenoemde reden, ergo, geen invloed meer van benedenaf, vond ik al heel slecht.

En kom nou, een volksinitiatief van 500.000 tot 1.000.000 mensen, welke organisatie krijgt nog zoveel mensen op de been?
      zondag 18 september 2005 @ 19:46:15 #61
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_30705064
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 20:57 schreef boyv het volgende:

[..]

1 algehele wet, en geen veto meer zou ervoor zorgen dat er wetten sneller door zouden gaan, minder bureaucratie etc.
    Echter, zoals genoemd, het hele debacle rondom internetverkeersopslag heeft mijn motivatie geheel veranderd. Die grondwet komt er wat mij betreft niet. Klaar.
      zondag 18 september 2005 @ 22:53:26 #62
    89730 Drugshond
    pi_30711694
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 19:46 schreef Yildiz het volgende:
    1 algehele wet, en geen veto meer zou ervoor zorgen dat er wetten sneller door zouden gaan, minder bureaucratie etc.
    Echter, zoals genoemd, het hele debacle rondom internetverkeersopslag heeft mijn motivatie geheel veranderd. Die grondwet komt er wat mij betreft niet. Klaar.
    Hey dude, count me in as well.
    An approval for the EU-community is like having the same intelligent (brain-wash) circuits implanted for all of our species. Including me robots !!!
    It's making it harder for us, from whom to differenciate of who and what we are. But the goverment is doing it....for what willing ?
      maandag 19 september 2005 @ 09:25:45 #63
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_30718908
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 19:46 schreef Yildiz het volgende:
    Het ironische is dat als de Europese Grondwet reeds actief was het helemaal niet vanzelfsprekend zou zijn dat er een opslag van verkeersgegevens zal komen. Wat er nu gelukt is - het Europees Parlement omzeilen omdat het geen medebeslissingsrecht heeft op het gebied van justitie - zou dan niet kunnen gebeuren. Dat de Europese Grondwet niet ideaal is, zal vrijwel iedereen beamen, maar het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
    pi_30719766
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 09:25 schreef NewOrder het volgende:
    Het ironische is dat als de Europese Grondwet reeds actief was het helemaal niet vanzelfsprekend zou zijn dat er een opslag van verkeersgegevens zal komen. Wat er nu gelukt is - het Europees Parlement omzeilen omdat het geen medebeslissingsrecht heeft op het gebied van justitie - zou dan niet kunnen gebeuren. Dat de Europese Grondwet niet ideaal is, zal vrijwel iedereen beamen, maar het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
    Exact, en omdat er geen alternatief is (en dat zal er ook nooit komen als je mensen als van Bommel, Rouvoet, Herben en Wilders aan 1 tafel zet) was een stem tégen de Europese Grondwet dus impliciet een stem vóór de huidige situatie. Voortaan even nadenken dus voor je met je onderbuik lekker 'tegen' stemt.
    pi_30720872
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Karel V en Filips II hebben hun rijken bij elkaar geërft, daar is redelijk weinig democratische besluitvorming aan vooraf gegaan

Lodewijk XIV, Napoleon en Hitler zagen meer in met geweld veroveren dan wederom die democratische besluitvorming.

Een Europese superstaat met een democratische fundering is er derhalve nooit eerder geweest.
      maandag 19 september 2005 @ 11:05:38 #66
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_30720897
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 09:25 schreef NewOrder het volgende:

[..]

samengevat zeg jij dus dat als die grondwet er wel was gekomen, het internetverkeersgegevens-opslag gewoon helemaal was tegengehouden omdat alles lekker transparant is, en men dan heel leuk had kunnnen zeggen 'doe eens nooit' en dan had het er niet doorgekomen?
      maandag 19 september 2005 @ 11:24:39 #67
    89730 Drugshond
    pi_30721310
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 10:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
    Exact, en omdat er geen alternatief is (en dat zal er ook nooit komen als je mensen als van Bommel, Rouvoet, Herben en Wilders aan 1 tafel zet) was een stem tégen de Europese Grondwet dus impliciet een stem vóór de huidige situatie. Voortaan even nadenken dus voor je met je onderbuik lekker 'tegen' stemt.
    Juist, ik heb tegen gestemd en niet vanuit mijn onderbuik.

Ik heb vele artikelen gelezen, en heb me gedegen laten informeren over de gevolgen van de toegenomen globalisering. Waarvan de EU in mijn optiek het paard achter de wagen aan het spannen is. Beleidvorming wordt niet beter of transparanter als je meer landen laat uitsluiten met elk hun eisen en wensen pakket. Ook de verdeelsleutels om e.e.a rechtvaardig over het volk te verdelen was al enige tijd zoek (kosten versus baten).
    En ik heb veel geldverslindende EU-projecten langs zien komen. Die feitelijk niets toevoegen aan een beter en krachtigere economische samenleving. Vergeet niet dan 30-40 % van Europees geld bestemd is voor het overeind houden van de landbouwindustrie (waar nog grote klappen zullen gaan vallen).

Als je zo pro Europa bent..... probeer dat eens uit te leggen aan de gemiddelde Pool (die zojuist bij Europa is gekomen). Waarvan het levensonderhoud in sneltrein duurder wordt, en qua salaris een beetje op de 0-lijn blijft hangen.

Rest my case.

Leuk he die poster van J.P.B. op je kamer
      maandag 19 september 2005 @ 13:19:34 #68
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_30724133
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 11:05 schreef Yildiz het volgende:
    samengevat zeg jij dus dat als die grondwet er wel was gekomen, het internetverkeersgegevens-opslag gewoon helemaal was tegengehouden omdat alles lekker transparant is, en men dan heel leuk had kunnnen zeggen 'doe eens nooit' en dan had het er niet doorgekomen?
    Het punt is dat de tegenstanders van de Europese Grondwet argumenten gebruiken die juist aangeven waarom die grondwet er wél zou moeten komen. De Europese Grondwet zorgt er voor dat processen transparanter worden dan ze nu zijn. Maar nee, zegt de tegenstander, het is niet transparant genoeg dus verwerpen we de grondwet. De logica daarvan ontgaat mij.
      maandag 19 september 2005 @ 13:30:33 #69
    89730 Drugshond
    pi_30724406
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 13:19 schreef NewOrder het volgende:
    Het punt is dat de tegenstanders van de Europese Grondwet argumenten gebruiken die juist aangeven waarom die grondwet er wél zou moeten komen. De Europese Grondwet zorgt er voor dat processen transparanter worden dan ze nu zijn. Maar nee, zegt de tegenstander, het is niet transparant genoeg dus verwerpen we de grondwet. De logica daarvan ontgaat mij.
    Hoeveel transparanter wil je het hebben als we straks van 450 milj mensen gegevens gaan opslaan ?!?
    Je verhaal is wazig.... door de Europese besprekingen (lees : Engelse voorstellen) zijn er dit soort van drakonische voorstellen naar buiten gekomen. Lijkt me toch echt een (pro) Europees gegeven.
    De tegenstemmers waren tegen de super-nazi-staat die Europa heet. Waarvan Fr ,Du, En straks de dienst uitmaken.
    En de bewaarplicht is het onderdrukken van de onderdanen pro forma in hun vrijheid van denken en handelen.
    Wat je op dit moment met je bijdrages doet is pure geschiedvervalsing.
    pi_30725350
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 11:24 schreef Drugshond het volgende:
    Als je zo pro Europa bent..... probeer dat eens uit te leggen aan de gemiddelde Pool (die zojuist bij Europa is gekomen). Waarvan het levensonderhoud in sneltrein duurder wordt, en qua salaris een beetje op de 0-lijn blijft hangen.

Leuk dat je erover begint want ik ben toevallig een tijdje terug in Polen geweest (jij ook ?) En geloof het of niet maar de jongeren aldaar zijn als een kind zo blij dat ze na eeuwen onderdrukking (die van de Soviet-Unie ligt nog vers in het geheugen) nu eindelijk bij een democratisch Europa horen. Sowieso is het Europese samenwerkingsverband een prestatie van wereldformaat waar vele landen (in Azie en Zuid-Amerika om maar ns wat te noemen) zeer jaloers op zijn. En tercht.
    quote:
    Leuk he die poster van J.P.B. op je kamer
    Niet met de onderbuik gestemd zei je toch ?
      maandag 19 september 2005 @ 14:05:01 #71
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_30725367
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 13:30 schreef Drugshond het volgende:
    Hoeveel transparanter wil je het hebben als we straks van 450 milj mensen gegevens gaan opslaan ?!?
    Je verhaal is wazig.... door de Europese besprekingen (lees : Engelse voorstellen) zijn er dit soort van drakonische voorstellen naar buiten gekomen. Lijkt me toch echt een (pro) Europees gegeven.
    De tegenstemmers waren tegen de super-nazi-staat die Europa heet. Waarvan Fr ,Du, En straks de dienst uitmaken.
    En de bewaarplicht is het onderdrukken van de onderdanen pro forma in hun vrijheid van denken en handelen.
    Wat je op dit moment met je bijdrages doet is pure geschiedvervalsing.
    Je begrijpt het blijkbaar niet. Het Europees Parlement is tegen het voorstel voor de opslag van verkeersgegevens. De ministers van justitie hebben daarop besloten om het onder het mom van 'terrorismebestrijding' af te handelen als een zaak van justitie, en daar heeft het Europees Parlement nu geen medezeggenschap. Dat zou anders zijn als de Europese Grondwet actief is, dan krijgt het Europees Parlement ook op het gebied van justitie medezeggenschap.

De bewaarplicht gebruiken als argument tegen de Europese Grondwet slaat dus nergens op aangezien de Europese Grondwet juist betere bescherming biedt tegen ondemocratisch handelen van een club ministers. Verder is het een onzinnig idee dat er met de Europese Grondwet een superstaat zou ontstaan, maar dat is eerder dit jaar al uitgebreid behandeld in de topics over de grondwet.
      maandag 19 september 2005 @ 16:27:14 #72
    89730 Drugshond
    pi_30729515
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 14:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
    Leuk dat je erover begint want ik ben toevallig een tijdje terug in Polen geweest (jij ook ?) En geloof het of niet maar de jongeren aldaar zijn als een kind zo blij dat ze na eeuwen onderdrukking (die van de Soviet-Unie ligt nog vers in het geheugen) nu eindelijk bij een democratisch Europa horen. Sowieso is het Europese samenwerkingsverband een prestatie van wereldformaat waar vele landen (in Azie en Zuid-Amerika om maar ns wat te noemen) zeer jaloers op zijn. En tercht.
    Ik sprak een slim Pools meiske die in Nederland aan het werk was. Met de het verhaal over Europa..
    Wat je nu in Polen ziet zien wij hier ook. De Polen zijn relatief te duur geworden en het lage loon werk voor niet mobiele Polen wordt op dit moment uitgevoerd door Wit-Russen. Je mag gerust spreken dat ze een twee strijd aan het voeren zijn. Blijven zitten en werken tegen een lager salaris. Of verkassen (tijdelijk of niet) en werken voor een aangepast Westers salaris. En nee de economie noch een extra toestroom van bedrijven heeft dit niet op gang gezet.
    Je mag anno 2005 rustig zeggen dat Polen 1 core business heeft... namelijk. het grootste detacheringsland/uitzendland bij uitstek. Zonder te investeren in hun eigen economische bedrijfsvoering (= andere gedachtengang als destijds de Marschall hulp).
    quote:
    Niet met de onderbuik gestemd zei je toch ?
    J.P bestaat voor mij niet....Hij is geen motivator waar een bevolking tegenop kan kijken.
    Maar JP is slechts een klein deel van het probleem. Het gaat meer over de afwikkeling van Europese verhoudingen (lees : verkwanseling) en hun eigen binnenlandse bijdrage daarin.
      maandag 19 september 2005 @ 16:33:17 #73
    89730 Drugshond
    pi_30729749
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 14:05 schreef NewOrder het volgende:
    Je begrijpt het blijkbaar niet. Het Europees Parlement is tegen het voorstel voor de opslag van verkeersgegevens. De ministers van justitie hebben daarop besloten om het onder het mom van 'terrorismebestrijding' af te handelen als een zaak van justitie, en daar heeft het Europees Parlement nu geen medezeggenschap. Dat zou anders zijn als de Europese Grondwet actief is, dan krijgt het Europees Parlement ook op het gebied van justitie medezeggenschap.

De bewaarplicht gebruiken als argument tegen de Europese Grondwet slaat dus nergens op aangezien de Europese Grondwet juist betere bescherming biedt tegen ondemocratisch handelen van een club ministers. Verder is het een onzinnig idee dat er met de Europese Grondwet een superstaat zou ontstaan, maar dat is eerder dit jaar al uitgebreid behandeld in de topics over de grondwet.
    Ik zal er niet op reageren.... maar wel serieus laten bezinken. Want je visie is een different angle of approach die ik even niet kan bevatten.
    pi_30731794
    Ach, als ze het Het Verdrag Van Parijs (of welke stad dan ook) hadden genoemd en hadden gepresenteerd als de zoveelste update van het Unieverdrag, was er werkelijk niets aan de hand geweest. Fout 1 was de keuze voor de naam Grondwet (dat schrikt mensen -begrijpelijkerwijs- af, terwijl het grondwettelijke verdrag niets constitutioneler is dan de voorgaande verdragen), fout 2 was het referendum.

De regeringsleiders (nou die eigenlijk niet, want onze regering zat in elk geval niet te wachten op een referendum) hebben zich pijnlijk misrekend voor wat betreft het gebrek aan kennis van de EU onder de bevolking. Hebben ze deels ook aan zichzelf te danken. Ze zijn er gewoon te lichtvaardig vanuit gegaan dat het met de EU wel goed zat qua draagvlak.
    When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
      maandag 19 september 2005 @ 17:51:53 #75
    89730 Drugshond
    pi_30731982
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 17:43 schreef Argento het volgende:
    Ach, als ze het Het Verdrag Van Parijs (of welke stad dan ook) hadden genoemd en hadden gepresenteerd als de zoveelste update van het Unieverdrag, was er werkelijk niets aan de hand geweest. Fout 1 was de keuze voor de naam Grondwet (dat schrikt mensen -begrijpelijkerwijs- af, terwijl het grondwettelijke verdrag niets constitutioneler is dan de voorgaande verdragen), fout 2 was het referendum.

De regeringsleiders (nou die eigenlijk niet, want onze regering zat in elk geval niet te wachten op een referendum) hebben zich pijnlijk misrekend voor wat betreft het gebrek aan kennis van de EU onder de bevolking. Hebben ze deels ook aan zichzelf te danken. Ze zijn er gewoon te lichtvaardig vanuit gegaan dat het met de EU wel goed zat qua draagvlak.
    Dat draagvlak is er niet onder de W-Europese bevolking en zal er ook niet komen.
    Denk je nu werkelijk dat Du of En voor zullen stemmen bij zo'n referendum ? (als ze mogen kiezen) ?
    De beleidsmakers zijn in mijn optiek alleen maar bezig met het centraliseren van de macht en hun eigen boterham (meer niet). Van gezond verstand is geen sprake.
    pi_30733589
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 16:27 schreef Drugshond het volgende:
    Ik sprak een slim Pools meiske die in Nederland aan het werk was. Met de het verhaal over Europa..
    Wat je nu in Polen ziet zien wij hier ook. De Polen zijn relatief te duur geworden en het lage loon werk voor niet mobiele Polen wordt op dit moment uitgevoerd door Wit-Russen. Je mag gerust spreken dat ze een twee strijd aan het voeren zijn. Blijven zitten en werken tegen een lager salaris. Of verkassen (tijdelijk of niet) en werken voor een aangepast Westers salaris. En nee de economie noch een extra toestroom van bedrijven heeft dit niet op gang gezet.
    Je mag anno 2005 rustig zeggen dat Polen 1 core business heeft... namelijk. het grootste detacheringsland/uitzendland bij uitstek. Zonder te investeren in hun eigen economische bedrijfsvoering (= andere gedachtengang als destijds de Marschall hulp).
    Samengevat:

Jij durft dus met droge ogen te beweren dat Polen beter af was onder het Soviet regime ?

Jij durft dus met droge ogen te beweren dat de huidige besluitvorming in de EU beter is dan zoals die onder de Europese Grondwet zou zijn (en hopelijk nog wordt) ?

Ja tuurlijk kan het altijd anders beter, maar verzin jij maar 'ns een grondwet waar 250 miljoen europeanen het allemaal over eens gaan zijn. Wedden dat die verdacht veel op het huidige ontwerp zal lijken ?
    quote:
    J.P bestaat voor mij niet....Hij is geen motivator waar een bevolking tegenop kan kijken.
    Maar JP is slechts een klein deel van het probleem. Het gaat meer over de afwikkeling van Europese verhoudingen (lees : verkwanseling) en hun eigen binnenlandse bijdrage daarin.
    Hij is nog altijd democratisch gekozen, en ik heb hem nog nooit volslagen onzin uit horen slaan, nog nooit. Jij wel maar dat is omdat je graag volslagen onzin WIL horen omdat je mening over alles en iedereen toch al vaststaat, denk ik.

Nederland heeft de afgelopen decennia buitensporig veel verdiend aan de Europese regelgeving (invoerrechten in de haven van Rotterdam, landbouwsubsidies, om er maar 'ns 2 te noemen) Dergelijke opportunities aan andere europese landen niet gunnen, landen die ,net als wij 60 jaar geleden, net van een tirraniek systeem zijn bevrijd, is eenvoudigweg gemeen. Maar bovendien niet in ons voordeel, trek die betuwelijn door naar Polen en moet jij 'ns kijken hoeveel ie gaat opleveren.

Oh, en dan ook nog aankomen in Brussel met een verhaal dat je graag 'ns een paar miljard minder zou willen afdragen is werkelijk vokomen van de zotte.

Rij volgende zomer 'ns dwars door Europa in plaats van eroverheen naar Turkije te vliegen. Hopelijk gaan je ogen dan open.
    pi_31048281
    Uit het parool;
    quote:
    VVD; spijt van steun grondwet

Kamerlid Van Baalen betreurt keuze voor het ja-kamp bij referendum

[...]

"Ik heb het met die koerswijziging moeilijk gehad, net als Jozias van Aartsen, die als minister over Nice had onderhandeld. Wij waren aanvankelijk tegen de grondwet, maar toen het barokke, topzware eindresultaat er lag zeiden we; dit is inhoudelijk beter dan de huidige regels voor de Europese Unie, dus kunnen we niet tegen zijn."

[...]

Van Baalen vindt dat de VVD 'een keer moet durven doorbijten' en voet bij stuk moet houden als de partij tegen een Brussels besluit is. "Dat zal moeilijk zijn, maar het moet er een keer van komen. De VVD zal het weer tot leven wekken van de Europese Grondwet niet accepteren. Voorbij is voorbij."

[...]
      vrijdag 30 september 2005 @ 20:07:27 #78
    89730 Drugshond
    pi_31066837
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 18:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
    Samengevat:

Jij durft dus met droge ogen te beweren dat Polen beter af was onder het Soviet regime ?
    Toen hadden meer mensen werk en een beter bestaan/inkomen (relatief gezien).
    quote:
    Jij durft dus met droge ogen te beweren dat de huidige besluitvorming in de EU beter is dan zoals die onder de Europese Grondwet zou zijn (en hopelijk nog wordt) ?

Ja tuurlijk kan het altijd anders beter, maar verzin jij maar 'ns een grondwet waar 250 miljoen europeanen het allemaal over eens gaan zijn. Wedden dat die verdacht veel op het huidige ontwerp zal lijken ?
    Het EU project had bij de rijke geindustaliseerde landen moeten blijven. Het eerste manifest waarmee de EU is vormgegeven. Maar langzaam aan nemen meer landen zetel in dit verbond waarbij de cohesie in de besluitvorming langzaam wegebt. Rijkere landen zouden een veel zwaardere stempel moeten hebben over de te varen strategie. En Europa zou zich bezig moeten houden met een kennis-economie en niet met het her-financieren van het landbouw beleid. Of wil je soms met droge ogen beweren dat de EU voortvarend en visionair is. Kijk nog eens goed naar de tech.ontwikkelingen in Azie en het stoomlocomotief beleid van Europa.
    quote:
    Hij is nog altijd democratisch gekozen, en ik heb hem nog nooit volslagen onzin uit horen slaan, nog nooit. Jij wel maar dat is omdat je graag volslagen onzin WIL horen omdat je mening over alles en iedereen toch al vaststaat, denk ik.
    Ik loop al enkele decenia rond op deze aardkloot en JPB zuigt. Wat dat betreft waren W.Kok en Lubbers boegbeelden met meer charismatische uitstraling en wisten ook de onderliggende boodschap beter te verkopen. Soms gaat het niet om de inhoud maar om de verpakking.
    quote:
    Nederland heeft de afgelopen decennia buitensporig veel verdiend aan de Europese regelgeving (invoerrechten in de haven van Rotterdam, landbouwsubsidies, om er maar 'ns 2 te noemen) Dergelijke opportunities aan andere europese landen niet gunnen, landen die ,net als wij 60 jaar geleden, net van een tirraniek systeem zijn bevrijd, is eenvoudigweg gemeen. Maar bovendien niet in ons voordeel, trek die betuwelijn door naar Polen en moet jij 'ns kijken hoeveel ie gaat opleveren.
    Oneens, zoveel high tech bedrijven zijn er vooralsnog niet neergezet in Polen. De werkgelegenheid is zelfs gedaald in Polen. Polen wordt op dit moment misbruikt als een uitzend(bureau)land bij uitstek. Noem het maar verplaatsing van menselijk kapitaal terwijl omgekeerd er veel Nederlands menselijk kapitaal zit te verinteresten. Die betuwelijn wordt nooit meer rendabel, vele economische studies (na de vele kosten overschreidingen met een factor 3 a 4) )hebben dit bewezen.

En die invoerheffingen staan niet in verhouding tot de kosten voor ons lidmaatschap.
    quote:
    Oh, en dan ook nog aankomen in Brussel met een verhaal dat je graag 'ns een paar miljard minder zou willen afdragen is werkelijk vokomen van de zotte.
    Niet meer als terecht als je het bedrag uitzet per hoofd van de bevolking.
    quote:
    Rij volgende zomer 'ns dwars door Europa in plaats van eroverheen naar Turkije te vliegen. Hopelijk gaan je ogen dan open.
    England heeft ook een geweldige groei doorgemaakt zonder in de pas te willen lopen met het Europese project. Beetje krom om dit resultaat op het conto van de Europese Unie toe te schrijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 01-10-2005 02:14:38 ]
    pi_31077213
    quote:

[..]

Daar gaat het niet eens om. Zodra je de macht van veel rijke en machtige landen centraliseert, landen die dus eigenlijk hun soevereiniteit op- of weggeven, dan krijgen mensen rare ideeën in hun kop. Mensen op hoge posities met te veel macht. Dat is dan ook mijn grootste twijfelpunt omtrent deze grondwet: de EU krijgt meer macht en geen enkele grootmacht is ooit passief met macht omgegaan. Ik voel er niets voor om bv a la de VS in oorlogen te duiken waar Fransen of Britten de meeste baat bij hebben. En er is heus wel een grote kans dat het zo'n richting op kán lopen, gezien de geschiedenis van Europa, de wereld en de macht van de voormalige grootmachten.
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_31077391
    Ik had het idee dat deze Grondwet nu eens zou verduidelijken wat de grenzen van de macht van de EU, nationale staten, regionale en lokale machten zijn, via de grondwet had je al geen grote kans dat een paar grote landen zomaar het buitenlands beleid van de EU kon bepalen, daarvoor had je veel stemmen van kleinere landen nodig. Nu zonder die grondwet heb je grotere kans dat de EU zelf die grenzen gaat bepalen, zonder dat de nationale staten en andere machten daar voldoende weerstand tegen kunnen bieden, omdat er onvoldoende expertise erover in de landen zelf is.
    pi_31077560
    Ik denk sowieso dat de uitslag heel anders had kunnen zijn als het inderdaad beter verwoord was en als de informatievoorziening beter geweest was. Nu men het over een "grondwet' had dacht iedereen dat Europa dús een superstaat werd, terwijl dit geenszins het geval is.
    Als er nu was uitgelegd dat die zogenaamde grondwet voor 90% bestaat uit de voorgaande drie verdragen met een nietje erdoorheen, had men er al heel anders tegenaan gekeken, vooral als men zich realiseert dat nu die oude verdragen zonder meer in werking blijven. De weinige wezenlijke veranderingen waren juist voor een groot deel bedoeld om Europa transparanter en democratischer te maken, denk aan meer macht voor het parlement en zelfs de mogelijkheid om uit de EU te stappen. Nu kunnen de ministers nog steeds het EP buitenspel zetten zoals met de bewaarplicht en kunnen burgers formeel nog steeds geen zaken onder de aandacht brengen in Brussel. En deze verbeterpunten die het verdrag voorstond werden nu juist de belangrijkste argumenten in het tegen-kamp...
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 02:48:37 #82
    89730 Drugshond
    pi_31077580
    quote:
    Nationaal Europadebat spat uit elkaar

Uitgegeven: 30 september 2005 19:48
    Laatst gewijzigd: 30 september 2005 20:11

DEN HAAG - Het nationale Europadebat waarin de burger het kabinet en de Tweede Kamer moest vertellen wat hij nu eigenlijk van de Europese Unie vindt, is niet meer. Belangrijke spelers voor de geloofwaardigheid van het debat haakten deze week een voor een af.

Eerst was het de VVD die duidelijk maakte niet aan het debat te zullen deelnemen. Erg verrassend was dat niet, want de partij had in juni al tegen de motie van Van Bommel (SP) gestemd. In deze verder breed gesteunde motie werd opgeroepen tot een brede maatschappelijke discussie over de gevolgen van het 'nee' van Nederland tegen de Europese grondwet.

Daarna volgde PvdA-leider Bos, die bij nader inzien niets voelde voor een "babbeldebat'' dat alleen de regering ten goede zou komen. De sociaal-democraten stelden daarop voor het initiatief van Van Bommel zodanig te wijzigen dat het kabinet niet meer mee zou doen in de organisatie van het debat.

Discussie

Het CDA toonde dezelfde dag begrip voor de stap van het kabinet en gaf bij monde van het Kamerlid Van Dijk tegelijkertijd aan er ook de brui aan te geven. Met zoveel onderling wantrouwen is geen debat te voeren, stelde Van Dijk. Zijn partij gaat nu evenals het kabinet een eigen initiatief opzetten om er achter te komen wat de burger op Europees vlak beter geregeld wil hebben.

Tweede-Kamervoorzitter Weisglas liet weten dat het presidium (bestuur) van de Kamer zich zal beraden, nu de mede door de volksvertegenwoordiging opgezette plannen voor het Europadebat van de baan zijn, aldus een woordvoerster.
    Tja, voorlichting met betrekking tot Europa blijft een farcade. Niemand kan en wil het goed uileggen. En door het debat weg te nemen los je het feitelijke probleem niet op. - - Waar de schoen nu werkelijk wringt bij de bevolking. -

• Kosten lidmaatschap
  • Toetreding van vele nieuwe landen (incl. Turkije)
  • Machtsbasis in Brussel
  • De toegenomen bureaucratische overhead
  • Of de kiezer niet serieus willen nemen.
  • De verdeelsleutel van EU gelden.
  • Wat ik nog vergeten ben
    De kloof wordt niet kleiner op deze manier maar eerder groter.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 01-10-2005 02:57:56 ]
  • pi_31077649
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 02:48 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Tja, voorlichting met betrekking tot Europa blijft een farcade. Niemand kan en wil het goed uileggen. En door het debat weg te nemen los je niet het feitelijke probleem op. Waar de schoen nu werkelijk wringt bij de bevolking.

• Kosten lidmaatschap
  • Machtsbasis in Brussel

De kloof wordt niet kleiner op deze manier maar eerder groter.
  • Maar wat je vergeet is dat je door tegen te stemmen niets doet aan deze zaken, integendeel. Het grondwettelijk verdrag beoogde juist de bureaucratische rompslomp te verminderen en meer macht aan het EP, en dus de burger, te geven. En onder de oude verdragen, die nu dus van kracht blijven, zijn de mogelijkheden om iets tegen de toetreding van nieuwe landen de (inderdaad te hoge) afdracht van Nederland te doen zeker niet groter.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 03:17:31 #84
    89730 Drugshond
    pi_31077832
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 02:57 schreef TFFKABH het volgende:
    Maar wat je vergeet is dat je door tegen te stemmen niets doet aan deze zaken, integendeel. Het grondwettelijk verdrag beoogde juist de bureaucratische rompslomp te verminderen en meer macht aan het EP, en dus de burger, te geven. En onder de oude verdragen, die nu dus van kracht blijven, zijn de mogelijkheden om iets tegen de toetreding van nieuwe landen de (inderdaad te hoge) afdracht van Nederland te doen zeker niet groter.
    Je zult onwaarschijnlijk gelijk hebben. Maar omgekeerd kreeg de bevolking een handrem (instrument) in handen om het proces te vertragen (lees : tot bezinning te komen). Er zal heus nog wel een nieuw verdrag of seperate voorstellen het voetlicht betreden. Maar juist nu is het belangrijk om de werk-scope van Europa veilig te stellen. Lukraak (?!) wat arme landjes toevoegen in barre tijden is geen succesformule voor meer begrip of een betere samenwerking.

Dat Europa een toekomst heeft daar zal niemand over twijfelen.... maar de speerpunt(en) van het gevoerde beleid moeten snel bijgesteld worden. Eerst moeten er heel wat heilige huisjes afgebroken worden voordat we verder kunnen met het eenwordingsproces. Wat dat laatste betreft is Europa zijn doel voorbij gelopen...en is het nu tijd voor een pas op de plaats.

Dat het verdrag van Nice niet de beste oplossing is... daar zal iedereen het ook wel over eens zijn. Maar omgekeerd moet eerst een betere visie ontwikkeld worden waar Europa straks voor staat. Een betere grondwet met een verkeerd subsidie systeem is in mijn optiek nog veel kwalijker. Omdat politica niet van hun gemaakte fouten leren en steeds door blijven stappelen (fout op fout).

Qua tijdslijn loopt Europa 10-15 jr voor op de uitbreidingsplannen. Maar lopen ze 20-25 jr achter met betrekking tot een helder (en werkbaar) economisch plan. Schijnbaar is iedereen vergeten hoe snel Europa in het water sprong toen het Warschaupact uiteen viel. Maar omgekeerd hadden ze toen niet het juiste gereedschap om die landen daadwerkelijk te helpen. Getuige het verlies van vele banen in Polen toen de industrie hopeloos verwaarloosd was en saneren de enige oplossing was. En wat is er voor in de plaats gekomen..... juist... te weinig tot niets.
    pi_31077994
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 03:17 schreef Drugshond het volgende:

[..]
    Natuurlijk is er heel veel in Europa wat niet klopt. Landbouwsubsidies moeten liever vandaag dan morgen worden afgeschaft, de Unie is te snel te veel uitgebreid, en de invloed van de EU is op veel beleidsterreinen te groot (en op sommige andere m.i. juist weer te klein).
    Maar wat betreft het toelaten van die nieuwe lidstaten, daar tellen niet alleen economische factoren mee maar ook zaken als solidariteit. Toelating in de EU was een manier om aan de voormalige Oostblok-landen te laten zien: jullie horen er weer bij. En het leek ook niet juist om van landen die in een vergeljikbare positie zaten er enkele wel, en andere niet toe te laten.
    Maar in ieder geval, veranderingen in zo'n onderneming als de EU zullen altijd geleidelijk moeten plaatsvinden, in één klap de hele organisatie omvormen zou misschien wel wenselijk zijn, maar niet praktisch. In dat licht moet ook het grondwettelijk verdrag gezien worden: het is weer een (kleine) verbetering tov. de voorgaande verdragen.
    Ik snap ook wel waar de reacties van het tegen-kamp vandaan komen. De Unie is voor veel mensen door de toetreding van nieuwe lidstaten onherkenbaar geworden, ze zien de Europese instituties als een grote ouwe-jongens-krentenbrood kliek die hoog in hun ivoren toren wel even zullen beslissen over het lot van Europa. En tot op zekere hoogte klopt dit beeld ook wel, en vanuit dat standpunt bezien is een "nee" ook wel logisch. Maar daarom is het des te ironischer dat dat juist de dingen zijn die het grondwettelijk verdrag wilde verbeteren, en als de mensen zich dat eens zouden realiseren zouden we al een stuk verder zijn.
    Daar is het kabinet wat mij betreft ook enorm de fout in gegaan. In plaats van uit te leggen wat er in het verdrag staat en wat er de bedoeling van is, kwamen ze met polemieken over een derde wereldoorlog en "jullie moeten voorstemmen want Europa is belangrijk". Dat zijn natuurlijk net zomin valide argumenten als "stem tegen want de Euro is kut". Ze hadden er meer de nadruk op moeten leggen dat het verdrag niets meer en niets minder was dan een geleidelijke evolutie van de EU in een slagvaardiger en democratischer instrument. En ze hadden daarbij moeten benadrukken dat een nee-stem niet betekent dat de EU-invloed minder wordt, maar dat dan de oude, verre van ideale, verdragen van kracht blijven.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 05:02:43 #86
    89730 Drugshond
    pi_31078203
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 03:47 schreef TFFKABH het volgende:
    [knip]
    De kiezer is slimmer geworden door de strortvloed aan media begrippen en laat zich niet (op jaren 50 wijze) knollen voor citroenen verkopen.
    pi_31078213
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 05:02 schreef Drugshond het volgende:

[..]

De kiezer is slimmer geworden door de strortvloed aan media begrippen en laat zich niet (op jaren 50 wijze) knollen voor citroenen verkopen.
    Is het slimmer als de kiezer tégen iets stemt waar hij na even nadenken eigenlijk vóór is? Namelijk meer democratie en transparantie in Europa?
    pi_31079079
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 05:11 schreef TFFKABH het volgende:

[..]

Is het slimmer als de kiezer tégen iets stemt waar hij na even nadenken eigenlijk vóór is? Namelijk meer democratie en transparantie in Europa?
    Meer macht voor het EP en het ridicule burgerinitiatief zijn anders bepaald geen democratische verbetering, zolang het EP slechts een lobbyclubje pro Europa is; dan kan de macht beter bij de nationale parlementen blijven liggen.
    pi_31081809
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 02:48 schreef Drugshond het volgende:

• Kosten lidmaatschap
  • De enige cijfers die genoemd zijn, zijn de direkte inkomsten en baten, tegenover de direkte afdrachten (BNI-afdracht, BTW-heffing en douanerechten) ... daarbij heeft nederland idd een minus, zo'n 180 euro per inwoner per jaar ...

Maar kijk eens verder, aan welke besparingen de EU oplevert .... ikzelf reis redelik veel, en heb bankrekeningen in 3 landen, vroeger moest ik vrijwel altijd met contact geld rondreizen en betaalde ik een flink bedrag aan wisselkoersen ... dat alles is nu opgeheven...

Ik heb zelfs nog meegemaakt dat we bij de grenscontrole aan de duitse grens gingen kijken, zelfs dat we opzichtig aan de nederlandse kant bleven, omdat mijn vader weigerde duits grondgebied te betreden (hij is nu tegen de 70, dus je begrijpt wel waarom ..., ach wat vliegt de tijd toch)
    quote:
  • Juist over toetreding is niks geregeld, of heb jij het gevoel dat je enige invloed hebt gehad op het toetreden van Polen, Tsjechie, Hongarije en de Baltische staten ...
    Heb jij het gevoel dat er nog iets te doen is aan de toekomstige toetreding van Bulgarije en Roemenie...

Juist dat moet stoppen, en dat kan enkel door van zo'n debat over toetreding ook een open democratisch europees debat te maken, los van eventuele nationale belangen, maar wel gericht op europese belangen (of, ipv belangen: 'normen-en-waarden' zoals JPB liever zegt).
    Juist dat is de enige methode om ook een stop te kunnen zetten op de invloed van 'achterkamertjes-lobby'
    quote:
  • Machtsbasis in Brussel
  • Brussel heeft nu vrijwel geen enkele macht ... het lukt niet eens twee overtreders van een gezamelijk europees pact te verordelen zoals vastgelegd, omdat de Raad van Europa dat verhinderd ....
    Wat is er eigenlijk mis met het idee dat je een centraal orgaan wat meer macht geeft (zolang je ook maar het federale tegenwicht eveneens vastlegd, een 'scheiding der machten')
    quote:
  • Valt nog wel behoorlijk mee, sinds 1997 (toen het EU parlement hierom de EU Commissie ten val bracht, de financiele jaarrekening afkeurde) is er veel gedaan aan bestrijding ...
    Er is meer te doen, maar deels ligt dat ook aan een vorm van corruptie die direkt vanuit de lidstaten zelf komt (fraude mbt de begroting van Italie en Griekenland)... iets waartegen de EU nu niet tot nauwelijks iets kan doen...

De EU heeft overigens een begroting die 75% van die van een kleine lidstaat als nederland uitmaakt, en heeft een plicht een sluitende begroting te maken ... heeft dus nog nooit een tekort gehad, altijd een begrotingsoverschot (in 2001 van 15 miljard, welke gelijk wordt terugverdeeld aan de lidstaten)
    quote:
  • De enige europese verkiezing is die voor het EU Parlement ... dat heeft idd weinig macht, maar daarom is het belangrijk dat dat veranderd ...
    verder is het evenzeer belangrjk dat kiezers zelf eveneens europa serieus gaan nemen, opkomsten van onder de 35% helpen dan weinig ...

het referendum is bv enkel een initiatief geweest van de nederlandse regering, en dat moet je dan niet de EU kwalijk gaan nemen.
    quote:
  • De verdeelsleutel van EU gelden.
  • Welke verdeelsleutel?
    Juist het denken daarin betekent zelf dat je nog denkt op een wijze zoals men begin jaren 80 dacht ('going to get our money back' van Thatcher)...

EU-gelden worden eigenlijk niet enkel gericht op teruggave aan specifieke EU-landen gericht, maar zijn gewoon bestemd voor specifieke projecten ...

Probleem is wel het overwicht dat de nationale regeringen hebben op het financiele budget ... Juist die sturen af op het behalen van zoveel mogelijk eigen voordeeltjes ... die zorgen er dus voor dat er subsidies beschikbaar komen voor regio's in hun eigen land of beleidsterreinen waar ze zelf een groot deel van zullen ontvangen ... bv. Frankrijk is daar reuze-sterk in, en blokkeert nog steeds iedere hervorming van het landbouwbudget ... maar heeft bv ook ervoor gezorgd dat het EU-parlement niks te zeggen heeft over de landbouwbegroting, die bijna 50% van de EU-begroting uitmaakt ...

Belangrijk voor de EU is dat men afstapt van het idee dat de verdeling van het budget enkel gericht is om specifieke lidstaten 'tevreden' te houden ... maar ook ervoor te zorgen dat lidstaten zelf geen direkt controle erover kunnen uitoefenen ...
    De Nationale regeringsleiders, de Balkenende's/Zampje's, Schröders, Chirac's en Blair's moeten leren met hun tengels daarvan weg te blijven, en zouden dat juist aan het EU Parement moeten overlaten...
    Dat heeft misschien het risico dat een land een flinke netto-betalingspositie niet meer politiek kan uitbaten (alsof dit nederland nu werkelijk zoveel politiek overwicht geeft, niet echt) ... maar belangrijker is dat het ook de verdeigende 'hakken-in-het-zand'-positie opheft van bv. Chirac omtrend zijn landbouwsubsidies en Blair omtrend de engelse 'teruggave-garantie' van de engelse afdracht.

Het zou gigantisch dom, een oneindige domheid zijn om de landbouw-subsidies af te schaffen, juist omdat ze feitelijk enorm effectief zijn ... de VS besteden meer aan een kleinere landbouw, de EU heeft een kwalitatief hoogstaande en effectieve landbouw, met moderne productiemiddelen ....
    Wat je wel moet afschaffen zijn niet de subsidies zelf, maar juist dat verdeelsleutel-idee dat in de verdeling een sterke rol speelt door de grote invloed van de nationale regeringen ....
    Misschien hoeft het budget niet eens zozeer te dalen, maar zorg dat in de verdeling van de subsidiegelden gewoon een betere marktwerking gaat gelden, namelijk dat de landen die het effectiefste produceren, ook werkelijk het meeste geld krijgen (en dan zal nederland wer snel een nieuwe netto-ontvanger-positie krijgen, zoals voor 1993), eerder juist conform het originele plan-Mansholt (die idd gewaarschuwd had voor het gevaar het geld te laten verdelen door de landen zelf, een onafhankelijk instituut had voorgesteld dat, los van de nationale lidstaten het budget moest beheren).

[ Bericht 9% gewijzigd door RM-rf op 01-10-2005 12:42:14 ]
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 13:20:37 #90
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_31083349
    Nee is nee. Klaar.

En ik geloof werkelijk niet dat er meer Nee-stemmers waren die er amper wat van afwisten en stupide redenen aanvoerden dan Ja-stemmers. Er is destijds zelfs een onderzoek geweest waaruit bleek dat hoe meer mensen van de grondwet afwisten, hoe meer ze tegen waren. Ik was in beginsel ook voor de europese grondwet, maar na het lezen van dat ellendige ding en alle voors en tegens die ik kon vinden, switchte ik moeiteloos naar het nee kamp.

Voor een verdrag waar je 40 jaar aan vastzit (of je moet uit de EU stappen, met alle economische gevolgen van dien) voordat het herzien wordt was (let: was, wat mij betreft is deze grondwet dood) dit verdrag erg slap en angstaanjagend. Ten eerste zouden er NOOIT politieke standpunten mogen in een dergelijk verdrag, nooit.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_31083386
    Mooi NL heeft juist meer aan een Europese grondwet.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 14:40:03 #92
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31085481
    Klopt. Andere mensen ongelijk geven door ze buitenspel te zetten door net te doen alsof ze dom zijn is echt het ergste dat je kunt doen; dat is karaktermoord. Ik heb veel, ik denk wel honderden nee-stemmers gesproken, en maar enkele keren heb ik het euro-argument gehoord; het Turkije-argument heb ik nog nooit gehoord. Wel veelgehoorde argumenten zijn:

• Het document is niet transparant, en dus ongeschikt als grondwet;

• Er zijn wel verbeteringen ten opzichte van vroeger, maar je giet het kreng in beton en houdt toekomstige verbeteringen tegen;

• De democratische verbeteringen zijn een lachertje, want met een miljoen handtekeningen mag je alleen maar dingen op de agenda plaatsen, en geen dingen afdwingen, en de commissievergaderingen blijven geheim.

• Er staan allerlei onzinnige bepalingen in, die nu individueel nog best prima gewijzigd kunnen worden, zoals dat Europa zijn landbouwcapaciteit moet vergroten en ook aan militaire uitbreiding moet doen.

Dat dit soort argumenten genegeerd worden onder het mom van "Tokkie-argumenten" vind ik werkelijk waar uiterst kwalijk.
  • pi_31085869
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 13:20 schreef DionysuZ het volgende:

Voor een verdrag waar je 40 jaar aan vastzit (of je moet uit de EU stappen, met alle economische gevolgen van dien) voordat het herzien wordt was (let: was, wat mij betreft is deze grondwet dood) dit verdrag erg slap en angstaanjagend. Ten eerste zouden er NOOIT politieke standpunten mogen in een dergelijk verdrag, nooit.
    Ja, je hebt duidelijk veel moeite gedaan om te lezen wat de grondwet inhoud, en weet goed wat erin staat

Maar om een constructieve vraag te stellen ... hoe denk je dat de problemen van de EU, dan wél opgelost kunnen worden, de ondemocratische en bureaucratische besluitwijze (veelal achter gesloten deuren) ... het gebrek aan overzicht van de nationale parlementen en de onmacht van het EU Parlement?
    De slechte controle over het budget ... de moeizame discussie over een eenduidig buitenlands beleid, betere samenwerking op defensiegebied (om bv. een nieuw joegoslavie te kunnen voorkomen) ....

Voorkomen dat binnen de EU landen elkaar wegconcureren (bv. Ierland dat dmv een extreme verlaging van de inkomstenbelasting juist veel economische groei wist te creeeren ten kostte van andere export- en diensten-landen als bv Nederland ... en dan ook nog de allergrootste netto-ontvanger van EU-gelden zijn)

Wat stel je voor? Moe de EU dan maar door op de huidige voet, want 'alles sal reg kom' nu de nederlanders gewoon de 'grondwet' hebben weggestemd, bestaat het probleem opeens niet meer?
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 15:08:34 #94
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_31086325
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 14:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Wat stel je voor? Moe de EU dan maar door op de huidige voet, want 'alles sal reg kom' nu de nederlanders gewoon de 'grondwet' hebben weggestemd, bestaat het probleem opeens niet meer?
    Nee, ik vind van niet. Natuurlijk zijn er ook mensen waar het nooit goed is, en die tegen ieder verdrag zouden stemmen. Ik ben daar niet een van, maar zolang ik principiele bezwaren heb zal ik tegen stemmen. Op de huidige voet is het ook niet goed. Maar ik kon gewoon niet voor iets stemmen waar ik tegen ben. Het belangrijkste vind ik dat die politieke kleur moet uit die grondwet. Ze hebben nu een duidelijk NEE gekregen daar en daar moeten ze het mee doen. Een nieuwe grondwet, die echt duidelijke verbeteringen met zich meebrengt en LEESBAAR is voor iedereen.

En ja, ik heb dat dikke document, ook al was er moeilijk doorheen te komen, gelezen. Het is al een aantal maanden geleden dus mijn kennis erover is flink geroest, sorry daarvoor. Maar ik heb met volle overtuiging 'nee' gestemd en dat zou ik weer doen als er vandaag weer een referendum was.
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    pi_31086724
    Neem bv jouw aversie tegen 'Ten eerste zouden er NOOIT politieke standpunten' ...:

Dat is een 'bekende' bewering (van o.a. de SP) die weer inspeelt op het argument dat het een 'neo-liberale grondwet' zou zijn (geuit door de VVD) omdat het de EU ook mogelikheden gaf zich op het terrein van sociale zekerheid te bemoeien, als er bepaalde maatregelen waren die internationale concurrentie tussen de landen dwarszat ... oftewel, de grondwet stuurde aan naar meer marktwerking ...

Die clasule, die overigens erg 'algemeen', 'abstract' en vaag gehouden was, deels omdat er allerminst consensus was tussen de lidstaten, die eigenlijk op dat punt helemaal geen bemoeienis wilden ...
    Als je die clausule nu eens vertaald naar een situatie, bv de Luxemburgse Sociale Zekerheid ... vertaald..
    Luxemburg heeft een enorm makkelijk sociale uitkeringstelsel, na werkloosheid wordt 3 jaar lang 90% (!) van je laatste loon doorbetaald, het zorgstelsel is enorm ruim (alhoewel je vaak wel naar buitenlandse ziekenhuizen moet, maar ook dat wordt ruim vergoed) ... mensen die zich ziekmelden verdienen zelfs meer gedurende hun ziekteperiode (ik kreeg als ik me een weekje ziekmeldde 100 euro meer, juist omdat dan de sociale afdracht wegviel)..
    Ik betaalde zelf over een bruttoloon van 3500 iets van 380 euro sociale afdracht en iets van 60 euro loonbelasting .... netto dus een ruime 3000 euro loon, dat is lekker ....

Luxemburg heeft ook een extreem lage werkloosheid, slechts iets van 800 langdurig werklozen (en dat zijn werkelijk ongeschikte figuren, junks en zwervers), en een paar duizend mensen die 'tussen' een baanwiseling zitten ...
    Daarom kan de sociale afdracht zo laag zijn ...

maar nu, er werken 150.000 werkkrachten uit het buitenland, als die ontslagen wrden, worden de uitkeringen maar 3 maanden door Luxemburg betaald en dan worden die betaald door de landen waar deze personen wonen: Duitsland, Frankrijk en Belgie ....
    Het levert geen sociale kosten op om deze mensen te ontslaan en daardoor kan Luxemburg een overluxueus loonsysteem handhaven .... terwijl de omliggende landen geconfronteerd worden met extra kosten over mensen waarover ze, toen deze nog werkten geen afdarchten zelf ontvingen ....

Dat is de concurrentievervalsing op het uitkeringssysteem binnen europa en het het is heel gezond dat juist de EU daarop zou ingrijpen ... om te voorkomen dat zulke kleine landen een oneerlijk voordeel hebben, profiteren, of zelfs parasiteren o de sociale zekerheid van anderen ...

Een poging daartoe is echter makkelijk aan te vallen ... vanuit de landen zelf begint men te miepen over 'bemoeienis' en het vreemde is dat dan opeens zowel 'rechtse' als 'linkse' personen zich makkelijk puur conservatief opstellen en een EU-regeluring van de sociale zekerheid tegenwerken, juist uit angst , waarvoor eigenlijk?
    Punt is wel dat west-europese landen over 10 jaar mogelijk het huidig zorgniveau niet eens meer _kunnen_ financieren... juist ook omdat er steeds meer concurrentie komt van de vroegere oost-blok landen .... En nu lijken veel mensen te denken dat als ze het idee van een hervormig van de bestuursstructuur binnen europa nog lekker 10 jaar blijven traineren ... dat dan vast ook die aankomende problemen, niet zullen komen .... dat is een kop-in-het-zand-strategie en daaraan zou Nederland kapot gaan.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 15:31:42 #96
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31086969
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 15:23 schreef RM-rf het volgende:
    Neem bv jouw aversie tegen 'Ten eerste zouden er NOOIT politieke standpunten' ...:

Dat is een 'bekende' bewering (van o.a. de SP) die weer inspeelt op het argument dat het een 'neo-liberale grondwet' zou zijn (geuit door de VVD) omdat het de EU ook mogelikheden gaf zich op het terrein van sociale zekerheid te bemoeien, als er bepaalde maatregelen waren die internationale concurrentie tussen de landen dwarszat ... oftewel, de grondwet stuurde aan naar meer marktwerking
    Heb je weleens van de dienstenrichtlijn gehoord?
    pi_31087094
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 15:31 schreef Floripas het volgende:

[..]

Heb je weleens van de dienstenrichtlijn gehoord?
    Ja, en dat is een prima voorbeeld van hoe er aan de ene kant wel grensoverschreidende concurrentie en marktwerking is ... maar als andere nationale regelgeving daar pas op een te laat moment op inspeelt, 'winnen' altijd diegenen die een oneerlijke concurrentie aangaan ... bv omdat ze een ultra-zwakke laissez-fair overheid hebben, die geen regelgeving heeft en gen sociaal vangnet ....

Dat is een methode om de europese diensten-markt, snel tot een soort van vecht-kapitalisme te maken, waarbij degenen die de minste regels moeten aanouden, het goedkoopste kunnen opereren en een grote kans hebben ...
    In de 19e eeuw is dat al geprobeerd en daarbij kwamen de nadelen van dat systeem ook naar voren (tegen-ideologieen als het comunisme, anarchisme en fascime kwamen eruit voort)
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 15:57:49 #98
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31088425
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 15:57 schreef Floripas het volgende:
    En toch zo pro-Europa?
    Het is geen kwestie van een keuze, ik heb gewoon een bepaald idee over potentiele problemen, de donkere zijde van het neo-liberalisme die ook op ons afkomen, en de EU biedt een mogelijkheid om daarop in te spelen ... ik wacht liever niet totdat werkelijke volksopstanden en gewapende strijd ontstaat, zoals bv nodig was voor de vorming van de Italaanse natiestaat of de Amerikaanse burgeroorlog..., of de volksopstand en armoede in Rusland na de hervormingen van Alexander II (afschaffing lijfeigenschap)

in de 19e eeuw was het ontstaan van overkoepelende, soms federale natie-staten, en de afschaffing van slavernij/lijfeigenschap, helemaal geen keuze, maar een logische geschiedkundige ontwikkeling, die niet te ontwijken was ....

De afschaffing van het lijfeigenschap door Alexander II leidde overigens tot hongersnood en grote armoede, terwijl de politieke elite en landeigenaren er enkel rijker van werden ... en deels legde dat de basis voor de latere russische revolutie en stichting van de communistische sovjet unie...

Een vorming van een europese superstaat is nu evenzeer hard nodig ... en deze moet effectief beleid kunnen voeren ... ook op defensiegebied en buitenlands beleid ... bij een tweede joegoslavie of een europees-russische oorlog (over wit-rusland of de oekraine bv.) zullen de amerikanen ons echt niet steunen .. die gaan hun leger niet voor europese belangen inzetten ...

Voor mij is het essentieel dat zo'n proces van het ontstaan van een Europese Federale Unie op een open, democratische wijze verloopt ... als echter blijkt dat dat onmogelijk is, is het enkel een keus tussen armoede en weggeconcurreerd woren door china, India, een oost-aziatisch blok, oceanie of amerika/Nafta, of een aggressieve, dictatoriale aanpak ... inderdaad zoals mn grote vriend donner zei dan behoort ook een burgeroorlog in europa, om tot het ontstaan van een europese federatie te komen, tot de mogelijkheden (overigens, dat zou dan minstens nog 10 tot 15 jaar duren)..

Die opmerking over oorlog van Donner, tijdens de referendum-campagne, was natuurlijk erg dom, omdat het zeker geen argument was voor _dat_ grondwet-voorstel ("als de grondwet er niet komt, breekt er oorlog uit") ...
    Maar het is wel een zeker argument voor een verdergaande europese samenwerking/staatsvorming op de langere termijn ... Het zou ook heel erg dom zijn om te doen alsof dat idee geheel onmogelijk en ondenkbaar is, dat er een oorlog in europa kan uitbreken: zeker als er qua economisch beleid een terugkeer is naar een soort van 19e eeuw (een tijd vol opstanden, revoluties, oorlogen en geweld, alhoewel nooit op een lange, grootschalige manier als in de 20e eeuw) is de kans dat er een soort van 'oorlogen', zoals die in de 19e eeuw werden gevoerd ook in europa mogelijk zijn.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 19:01:08 #100
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_31092661
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 14:40 schreef Floripas het volgende:

• Het document is niet transparant, en dus ongeschikt als grondwet;
  • Ze hadden het ook nooit grondwet moeten noemen, want dat is het niet. Tweede Verdrag van Rome of iets in die geest had prima gekund. En teksten van verdragen zijn altijd ingewikkeld, om alles juridisch dicht te timmeren.
    quote:
  • Er zijn wel verbeteringen ten opzichte van vroeger, maar je giet het kreng in beton en houdt toekomstige verbeteringen tegen;
  • Zoals elk ander verdrag is dit verdrag toch ook aan te passen? Gewoon unanieme besluiten, net zoals bij elk EU-verdrag. Behalve dat nu eindelijk eens een keer gesnoeid wordt in het woud aan voorgaande Europese verdragen (van het Verdrag van Rome tot het Verdrag van Nice) was er volgens mij ook amper een verschil met gewone verdragen.
    quote:
  • De democratische verbeteringen zijn een lachertje, want met een miljoen handtekeningen mag je alleen maar dingen op de agenda plaatsen, en geen dingen afdwingen, en de commissievergaderingen blijven geheim.
  • Maar als er vervolgens niets met het voorstel gedaan wordt heeft de commissie wel wat uit te leggen. De notulen van de Nederlandse ministerraad zijn overigens ook geheim, en niet zonder reden. Ik denk dat er nogal vertrouwelijke informatie langskomt.
    quote:
  • Er staan allerlei onzinnige bepalingen in, die nu individueel nog best prima gewijzigd kunnen worden, zoals dat Europa zijn landbouwcapaciteit moet vergroten en ook aan militaire uitbreiding moet doen.
  • Stond er niet iets over "militaire modernisering" ipv uitbreiding in? Wat meer harmonisatie van materieel e.d. binnen de verschillende legers kan zeker geen kwaad.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 19:07:18 #101
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31092846
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:01 schreef freako het volgende:

[..]

Ze hadden het ook nooit grondwet moeten noemen, want dat is het niet. Tweede Verdrag van Rome of iets in die geest had prima gekund. En teksten van verdragen zijn altijd ingewikkeld, om alles juridisch dicht te timmeren.
    [..]
    Nou, onze grondwet valt wel mee. Als het geen grondwet was, waarom dan al die heisa om die oude verdragen met een nietje erdoorheen aan te laten nemen?
    quote:
    Zoals elk ander verdrag is dit verdrag toch ook aan te passen? Gewoon unanieme besluiten, net zoals bij elk EU-verdrag. Behalve dat nu eindelijk eens een keer gesnoeid wordt in het woud aan voorgaande Europese verdragen (van het Verdrag van Rome tot het Verdrag van Nice) was er volgens mij ook amper een verschil met gewone verdragen.
    [..]
    Unanieme besluiten met 25 lidtaten? Ik weet wel hoe dat zal gaan. Litouwen wil graag een aanpassing op landbouwsubsidie, maar krijgt nul op rekest. Vervolgens wil Italie iets een beetje transparanter maken. Litouwen geeft nul op rekest. Zo steekt internationale politiek in elkaar.
    quote:
    Maar als er vervolgens niets met het voorstel gedaan wordt heeft de commissie wel wat uit te leggen. De notulen van de Nederlandse ministerraad zijn overigens ook geheim, en niet zonder reden. Ik denk dat er nogal vertrouwelijke informatie langskomt.
    [..]
    Natuurlijk, maar de ministerraad is ons uitvoerend orgaan, en de wereklijke macht licht bij het parlement. In het geval van de EU hoeven de beslissingen lang niet allemaal worden voorgelegd aan het parlement; ergo, er kunnen beslissingen worden genomen zonder dat iemand dat kan controleren. Bizar, maar waar.

De commissie legt ook zo vaak appèl van het Europees Parlement naast zich neer, zie opslag persoonsgegevens.
    quote:
    Stond er niet iets over "militaire modernisering" ipv uitbreiding in? Wat meer harmonisatie van materieel e.d. binnen de verschillende legers kan zeker geen kwaad.
    Er stond "vergroting van capaciteit". Nu kun je als een moderne letterkundige een draai gaan geven aan deze woorden, maar volgens mij zijn ze vrij eenduidig.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 19:11:11 #102
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_31092974
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:01 schreef freako het volgende:

Stond er niet iets over "militaire modernisering" ipv uitbreiding in? Wat meer harmonisatie van materieel e.d. binnen de verschillende legers kan zeker geen kwaad.
    Toevoeging: in de tekst staat:
    quote:
    De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren.
    Wat naar mijn idee op twee manieren uit te leggen is. Je hoeft geen groter leger te hebben om een sterker leger te hebben. Zeker in het Oostblok is er nog veel aan te doen, met moderner materiaal. Zo is volgens mij het artikel ook bedoeld, dat staten daadwerkelijk geld steken in het moderniseren van hun leger.

Daadwerkelijke uitbreiding van het leger is met het wegvallen van het IJzeren Gordijn ook niet meer reëel.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 19:16:24 #103
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_31093158
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:07 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nou, onze grondwet valt wel mee. Als het geen grondwet was, waarom dan al die heisa om die oude verdragen met een nietje erdoorheen aan te laten nemen?
    Dat heb ik mij ook afgevraagd. In vergelijking met het Verdrag van Nice veranderde er ook bar weinig. Als die Giscard d'Estaing er niet zo'n ego-show van had gemaakt was het Verdrag ook zo door de parlementen gegaan.
    quote:
    Unanieme besluiten met 25 lidtaten? Ik weet wel hoe dat zal gaan. Litouwen wil graag een aanpassing op landbouwsubsidie, maar krijgt nul op rekest. Vervolgens wil Italie iets een beetje transparanter maken. Litouwen geeft nul op rekest. Zo steekt internationale politiek in elkaar.
    Ja. Dat klopt. Maar de Grondwet is natuurlijk ook een compromis, net zoals elk voorgaand verdrag in de EU, en elk verdrag dat hierop volgt. En daar valt weinig aan te doen. Een regering die het niet eens is met een verdrag tekent dat niet.
    quote:
    Natuurlijk, maar de ministerraad is ons uitvoerend orgaan, en de wereklijke macht licht bij het parlement. In het geval van de EU hoeven de beslissingen lang niet allemaal worden voorgelegd aan het parlement; ergo, er kunnen beslissingen worden genomen zonder dat iemand dat kan controleren. Bizar, maar waar.

De commissie legt ook zo vaak appèl van het Europees Parlement naast zich neer, zie opslag persoonsgegevens.
    Werd dat ook niet aangepakt in die Grondwet? Bij de voorgaande verdragen zijn de bevoegdheden van het EP elke keer uitgebreid.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 19:36:55 #104
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31093791
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:11 schreef freako het volgende:

[..]

Toevoeging: in de tekst staat:
    [..]

Wat naar mijn idee op twee manieren uit te leggen is. Je hoeft geen groter leger te hebben om een sterker leger te hebben. Zeker in het Oostblok is er nog veel aan te doen, met moderner materiaal. Zo is volgens mij het artikel ook bedoeld, dat staten daadwerkelijk geld steken in het moderniseren van hun leger.

Daadwerkelijke uitbreiding van het leger is met het wegvallen van het IJzeren Gordijn ook niet meer reëel.
    Ja, maar ik lees het als "je leger groter maken". Is het niet eng dat je een verdrag aanneemt met multi-interpretabele clausules?
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 19:38:35 #105
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31093848
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:16 schreef freako het volgende:

[..]

Dat heb ik mij ook afgevraagd. In vergelijking met het Verdrag van Nice veranderde er ook bar weinig. Als die Giscard d'Estaing er niet zo'n ego-show van had gemaakt was het Verdrag ook zo door de parlementen gegaan.
    Dan is er dus ook niet veel verloren gegaan, in jouw optiek.
    quote:
    [..]

Ja. Dat klopt. Maar de Grondwet is natuurlijk ook een compromis, net zoals elk voorgaand verdrag in de EU, en elk verdrag dat hierop volgt. En daar valt weinig aan te doen. Een regering die het niet eens is met een verdrag tekent dat niet.
    [..]
    Dat klopt. Maar als je ze aan elkaar lijmt wordt het juist moeilijker ze te veranderen.
    quote:
    Werd dat ook niet aangepakt in die Grondwet? Bij de voorgaande verdragen zijn de bevoegdheden van het EP elke keer uitgebreid.
    Ja, echt wel wat, hoor. Maar niet genoeg om ja op te zeggen.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 20:27:22 #106
    123792 JanMichiel
    Melk, de witte motor!
    pi_31095430
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, maar ik lees het als "je leger groter maken". Is het niet eng dat je een verdrag aanneemt met multi-interpretabele clausules?
    Verbeteren is een kwalitatieve aanduiding, het is niet correct om het als kwantitatief te interpreteren.
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:38 schreef Floripas het volgende:

[..]

De belangrijkste verandering van het Verdrag is de stemverhouding van de Europese Raad. De Raad kende na het gepruts van het verdrag van Nice een drie dubbele meerderheid dat de kansen op aanname van een willekeurig voorstel sterk verkleinde. De kans dat een willekeurig voorstel wordt aangenomen wordt daarmee verlaagd tot 2% onder een EU van 27 lidstaten. Ter vergelijking, de dubbele meerderheid van 65% van de bevolking en 55% van de landen voorgesteld in het grondwettelijk verdrag duwt dit percentage op tot 22%.

Het laag percentage van aanname heeft grote gevolgen, niet alleen resulteert het in een grotere macht voor de commissie en het Europese Hof, ook ligt het aan de grond van de onvrede over Europa. Nederlanders zijn vooral niet te spreken over de specifieke belangen die de EU dient. Deze belangen zijn voortgekomen door onder andere de besluitteloosheid in de Europese Raad. Door het vetosysteem en het bijna verlammende stelsel van meerderheden werd niet het algemeen Europees belang gediend, maar de specifieke belangen van vooral beslissende lidstaten.
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 21:58:22 #107
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31098346
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 20:27 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Verbeteren is een kwalitatieve aanduiding, het is niet correct om het als kwantitatief te interpreteren.
    [..]
    Maar 'vermogens' is dan weer een kwantitatieve term.
      zondag 2 oktober 2005 @ 13:02:28 #108
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_31110965
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 19:38 schreef Floripas het volgende:

[..]

Klopt. Maar jammer is het wel. Een aantal belangrijke verbeteringen in het bestuur van de Unie lopen nu vertraging op.
    quote:
    Dat klopt. Maar als je ze aan elkaar lijmt wordt het juist moeilijker ze te veranderen.
    Al die verdragen waren al aan elkaar gelijmd. In alle verdragen na het Verdrag van Rome werden o.a. veranderingen in het Verdrag van Rome aangebracht. Uiteindelijk is het een kluwen van verdragen geworden, buiten nieuwe artikelen bracht elk nieuw verdrag weer veranderde artikelen in voorgaande verdragen.

Een van de doelen van het Grondwettelijk Verdrag was dus ook om dat aan te pakken. De boel weer een beetje stroomlijnen. Al die verdragen weer netjes samenvoegen tot een nieuw document, en wat nieuwe veranderingen in het bestuur van de Unie doorvoeren.
    [/quote]
      zondag 2 oktober 2005 @ 19:17:24 #109
    123792 JanMichiel
    Melk, de witte motor!
    pi_31122142
    quote:
    Op zaterdag 1 oktober 2005 21:58 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar 'vermogens' is dan weer een kwantitatieve term.
    De 'vermogens' is een zelfstandignaamwoord, ik zie niet in hoe dat een kwantitatieve aanduiding kan zijn. Enkel de kwalitatieve term 'verbetering' is relevant.
      maandag 3 oktober 2005 @ 20:21:25 #110
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31154529
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 19:17 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

De 'vermogens' is een zelfstandignaamwoord, ik zie niet in hoe dat een kwantitatieve aanduiding kan zijn. Enkel de kwalitatieve term 'verbetering' is relevant.
    Waarom? Capaciteit meet je in hoeveelheden. Wat is de capaciteit van jouw infanterie? 20.000 man. Wat is de capaciteit van jouw turbine? 3000 kilowatt per minuut.
      maandag 3 oktober 2005 @ 20:48:57 #111
    123792 JanMichiel
    Melk, de witte motor!
    pi_31155384
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 20:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom? Capaciteit meet je in hoeveelheden. Wat is de capaciteit van jouw infanterie? 20.000 man. Wat is de capaciteit van jouw turbine? 3000 kilowatt per minuut.
    Vermogens is het zelfstandignaamwoord, net als 'boom' of 'aap'. Het geeft enkel weer waarop dit artikel van toepassing is; alle militaire capaciteit. Het zelfstandignaamwoord draagt geen kwantitatieve of kwalitatieve strekking met zich mee.

Vervang het zelfstandignaamwoord vermogens bijvoorbeeld door fietsen om de strekking te begrijpen.

De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire fietsen geleidelijk te verbeteren.
      maandag 3 oktober 2005 @ 21:29:10 #112
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31156800
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 20:48 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Vermogens is het zelfstandignaamwoord, net als 'boom' of 'aap'. Het geeft enkel weer waarop dit artikel van toepassing is; alle militaire capaciteit. Het zelfstandignaamwoord draagt geen kwantitatieve of kwalitatieve strekking met zich mee.

Vervang het zelfstandignaamwoord vermogens bijvoorbeeld door fietsen om de strekking te begrijpen.

De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire fietsen geleidelijk te verbeteren.
    Dat zou een solide verhaal zijn, maar in het engels wordt 'vermogens' in dezen vertaald met 'capacity', niet met 'forces'.
      maandag 3 oktober 2005 @ 23:15:08 #113
    45281 Priapus
    Enorme Lul
    pi_31160668
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 21:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat zou een solide verhaal zijn, maar in het engels wordt 'vermogens' in dezen vertaald met 'capacity', niet met 'forces'.
    En dat is in dezen weer niet waar OH HOOGOPGELEIDE.

Capacity= hoedanigheid, vermogen (maar dan niet in kwantiteit, maar in kunnen) bevoegdheid, etc.

Overigens; doe je best . Ik zal je volgen.
    In verband met Europa: "Nun! Volk steh auf und Sturm brich los!"
    Die Fahne hoch! Die reihen fest geschlossen
    Op socialisten! Sluit de rijen! Het Rode Vaandel volgen wij!
    pi_31161167
    quote:
    Ik wordt misselijk manier waarop het woord 'democratie' vandaag de dag wordt misbruikt, maar het heeft een duidelijk doel dat je moet respecteren. Het houdt namelijk politici in bedwang. Democratie is het enige echte controle middel op politieke leiders dat ooit is uitgevonden, daarom is het de enige houdbare, stabiele staatsvorm. Niet omdat er gedaan wordt wat het (domme) volk wil, niet omdat we altijd (ooit) slimme mensen kiezen, maar gewoon omdat het niet uit de hand kan lopen. Het kan maar op één manier mis gaan, dat is door de democratische principes niet meer te respecteren (zie bijvoorbeeld Duitsland 1933). Ik was ook voor de grondwet, maar ik ben nog meer voor de uitslag van het referendum.

(Het is dat ik wel van de Job Cohen strategie houdt, maar inhoudelijk was de grondwet natuurlijk een overbodig, complex, bureaucratiserend geheel.)
    Jaja...
      maandag 3 oktober 2005 @ 23:30:43 #115
    45281 Priapus
    Enorme Lul
    pi_31161278
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 23:27 schreef Tybris het volgende:

[..]

Ik wordt misselijk manier waarop het woord 'democratie' vandaag de dag wordt misbruikt, maar het heeft een duidelijk doel dat je moet respecteren. Het houdt namelijk politici in bedwang. Democratie is het enige echte controle middel op politieke leiders dat ooit is uitgevonden, daarom is het de enige houdbare, stabiele staatsvorm. Niet omdat er gedaan wordt wat het (domme) volk wil, niet omdat we altijd (ooit) slimme mensen kiezen, maar gewoon omdat het niet uit de hand kan lopen. Het kan maar op één manier mis gaan, dat is door de democratische principes niet meer te respecteren (zie bijvoorbeeld Duitsland 1933). Ik was ook voor de grondwet, maar ik ben nog meer voor de uitslag van het referendum.

(Het is dat ik wel van de Job Cohen strategie houdt, maar inhoudelijk was de grondwet natuurlijk een overbodig, complex, bureaucratiserend geheel.)
    Ik vind U een misselijk ventje voor wat betreft het door U tussen haakjes geplaatste.
    Voor het overige ben ik het volledig met U eens.
    pi_31162457
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 23:30 schreef Priapus het volgende:

[..]

Ik vind U een misselijk ventje voor wat betreft het door U tussen haakjes geplaatste.
    Ik zet wel vaker wat tussen haakjes. Ging het over Job Cohen, de grondwet of over Duitsland?
    Jaja...
      dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:11:02 #117
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_31162593
    quote:
    Op dinsdag 4 oktober 2005 00:07 schreef Tybris het volgende:

[..]

Ik zet wel vaker wat tussen haakjes. Ging het over Job Cohen, de grondwet of over Duitsland?
    waarschijnlijk over duitsland want tegenwoordig zijn alle verwijzingen naar toen not-done, ook al betreft het een voorbeeld zoals hier . slechte zaak als je het mij vraagt want wat toen gebeurde is wmb niet voor herhaling vatbaar.
      dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:12:42 #118
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31162656
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 23:15 schreef Priapus het volgende:

[..]

OH HOOGOPGELEIDE.
    Wat heb je daar toch mee?

Het helpt trouwens om bij het willen van de juiste beteknis de kantbrief op te zoeken.
      dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:18:51 #119
    45281 Priapus
    Enorme Lul
    pi_31162869
    quote:
    Op dinsdag 4 oktober 2005 00:07 schreef Tybris het volgende:

[..]

Wat NIET tussen haakjes stond, ging over democratie als systeem.
    Daar was ik het mee eens.
    Wat tussen haakjes stond ging over Job, grondwet en Schröder.
      dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:22:12 #120
    45281 Priapus
    Enorme Lul
    pi_31162972
    Kantbrief.

Ook al geen Nederlands.
    pi_31163228
    quote:
    Op dinsdag 4 oktober 2005 00:18 schreef Priapus het volgende:

[..]

Wat NIET tussen haakjes stond, ging over democratie als systeem.
    Daar was ik het mee eens.

[quote]Wat tussen haakjes stond ging over Job
    nou...misselijk hoor.
    quote:
    grondwet
    lees m nog eens zou ik zeggen: http://www.grondweteuropa.nl/
    Inhoudelijk is het nauwelijks grondwet te noemen, maar het heeft (had) meer waarde dan alleen de inhoud.

Oeps..haakjes...slechte gewoonte.
    quote:
    Schröder.
    Heb ik geen woord over gerept, ik gaf een voorbeeld van democratie die wel mis ging. Schröder vs. Merkel vind ik een prachtig schouwspel van democratie. 2 grote partijen die moeten samenwerken ipv alleenheersen dankzij de bedwingende stem van het volk.
    Jaja...
      dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:33:24 #122
    130955 Floripas
    Blast from the past
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')