Ik neem mijzelf UITERST serieus wanneer ik dat zeg, pmg_rug, zoon van God.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:52 schreef pmb_rug het volgende:
hallu, ik hoop dat je jezelf niet serieus neemt met deze post?
het heeft tot HEEL wat consternatie geleid en uiteindelijk zelfs tot kruisiging dus het lijkt me vooral niet dat het normaal was om jezelf zo te noemen.
Religie heeft vaak groepsdrang en dogmatiek als onderdeel. Voor mensen die nadenken en in harmonie willen leven kan dat bijzonder destructief zijn. Ik denk op zich wel dat het een bijzondere in het rijtje is, omdat het een systeem is waar je alles of niets moet kiezen, en bovendien de nodige dreigementen krijgt (hel, verdoemenis etc.). In die zin is het niet te vergelijken met andere zaken die destructief kunnen zijn, zoals bijv. politieke overtuigingen. In het algeheel kan elke dogmatiek gevaarlijk zijn, ongeacht of die uit religieuze hoek komt. Bijv. patriottisme kan zelfs nog veel gevaarlijker zijn.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:50 schreef pmb_rug het volgende:
maar zo zijn er nog wel 10 mogelijke oorzaken van persoonlijke narigheid op te noemen en lijkt mij religie opzich geen bijzondere in dat rijtje.
Zijn we het een keer (deels) eens?quote:laat staan dat het een kenmerk van religie zou zijn: onzin.
ik ben het dus wel met je eens.
Ik zeg ook niet dat het normaal was. Ik zeg dat er wel eens iets heel anders bedoeld zou kunnen zijn dan wat wij nu denken.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:52 schreef pmb_rug het volgende:
hallu, ik hoop dat je jezelf niet serieus neemt met deze post?
het heeft tot HEEL wat consternatie geleid en uiteindelijk zelfs tot kruisiging dus het lijkt me vooral niet dat het normaal was om jezelf zo te noemen.
Ok, daar heb je een punt.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:54 schreef speknek het volgende:
Volgens mij was het logicisme al redelijk dood door Russell's paradox, ik zou niet per se zeggen dat het logisch positivisme daar iets mee te maken heeft, maar dat terzijde.
Ik berust er allang in dat het universum geen overzichtelijk en coherent geheel hoeft te "zijn", maar dat we haar wel als zodanig waarnemen. Perceptie is namelijk een onderdeel van dat zijn, en dat lijdt dus tot cirkelredeneringen en andere problemen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:53 schreef pmb_rug het volgende:
doffy, interessant punt. waarschijnlijk verschillen we van mening over de reikwijdte van logica, prima. maar wat ligt er dan achter de logica volgens jou?
of, omdat je het nooit zeker kunt weten, denk je daar niet aan of heb je daar geen mening over?
Word.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:04 schreef Doffy het volgende:
Om dan maar te vluchten in dogma's en kritiekloze overtuigingen, dat vind ik al te goedkoop en makkelijk.
Zeg, Doffy, zoon van God, raakt dat niet de uitspraak van Jezus: "Ken uzelve." ?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:04 schreef Doffy het volgende:
Ik berust er allang in dat het universum geen overzichtelijk en coherent geheel hoeft te "zijn", maar dat we haar wel als zodanig waarnemen. Perceptie is namelijk een onderdeel van dat zijn, en dat lijdt dus tot cirkelredeneringen en andere problemen.
Elke losstaande uitspraak, ongeacht van wie, kan je op allerhande manieren interpreteren. Dus deze ook vast wel op die manierquote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:28 schreef Hallulama het volgende:
Zeg, Doffy, zoon van God, raakt dat niet de uitspraak van Jezus: "Ken uzelve." ?
het was de hoofdaanklacht meen ikquote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:54 schreef Doffy het volgende:
Nee, maar wie zegt dat Jezus gekruisigd werd om die reden?
Ervan uitgaande dat de bijbel een accuraat geschiedkundig beeld geeft, natuurlijkquote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:36 schreef pmb_rug het volgende:
het was de hoofdaanklacht meen ik
Jaja, dat zeg jij nu.....maar heb jij onze verloederde maatschappij al eens goed bekeken?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:28 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Word.
Men mag BEST een BEETJE verder nadenken.
Ik heb nooit zo gesnapt wat mensen bedoelen als ze praten over 'de verloederde maatschappij'. Dat impliceert namelijk dat die maatschappij vroeger beter was. Dat vind ik een kortzichtige en potentiëel zelfs gevaarlijke manier van kijken naar de geschiedenis, want er was nooit een betere maatschappij. Elke perceptie van 'beter' is in dat opzicht een gevolg van het beschouwen van die geschiedenis met een roze bril.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:47 schreef alien8ed het volgende:
Jaja, dat zeg jij nu.....maar heb jij onze verloederde maatschappij al eens goed bekeken?
Ikquote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:17 schreef pmb_rug het volgende:
Prima dat dat de 'essence' van een liberal outlook is, maar wie de neuk claimt dat dit absoluut de beste outlook is?
Tja, kan ik me voorstellen. Het moet frustrerend zijn dat jouw geloof slechts één van de vele geloofjes is. Geloofjes die onder onze liberale grondwet allemaal gelijkwaardig zijn. En dat al die geloofjes, inclusief de jouwe, zelfs ondergeschikt zijn aan diezelfde seculiere liberale grondwet.quote:ik heb sowieso een hekel aan liberalen (behalve op economisch gebied).
Ooh, maar ik, en vele anderen ''geloven'' in een heleboel verschillende zaken. Alleen niet omdat dat overgeleverd cq. traditie is, en ook niet op basis van een of andere autoriteit of openbaring, maar op basis van bewijzen en rede.quote:...
Dit is denk ik een product van verstikkend cynisme en daarom staan mensen die niets geloven ook NIET open voor mensen die wel geloven. Ik vind dat net zo'n groot probleem. In Nederland heerst op dit moment een vervelende intolerantie naar religie toe en dat is nergens voor nodig.
Het merendeel van de gevangenen in de VS is overigens christelijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:49 schreef Godslasteraar het volgende:
Hoeveel wetenschappers zijn er eigenlijk met een strafblad, Zou het mischien zo zijn dat wetenschappers betere mensen zijn?
Zie je wel!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het merendeel van de gevangenen in de VS is overigens christelijk.
correllatiequote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:49 schreef Godslasteraar het volgende:
Hoeveel wetenschappers zijn er eigenlijk met een strafblad, Zou het mischien zo zijn dat wetenschappers betere mensen zijn?
bron?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het merendeel van de gevangenen in de VS is overigens christelijk.
Dat zou ook nog kunnen. Plus het feit dat in de VS praktisch iedereen christen is wanneer het er op aan komt..quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:55 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
bron?
daarnaast meen ik dat er nogal veel geevangeliseert wordt in de gevangenissen dus misschien worden er veel bekeerd nadat ze veroordeeld zijn.
ik heb het voor de helft gelezen ofzo.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:58 schreef Hallulama het volgende:
pmb_rug. vlot het al met het Thomas Evangelie? Ik ben er gisteren aan begonnen, deze keer met toelichting, het is mind blowing, allemaal gevoelsmatig zeer herkenbaar, ik kan het u van harte aanbevelen.
jammer dat er geen IQ test bij je FOK! inschrijving zit....quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 16:01 schreef NiteSpeed het volgende:
God is een machtsgeile rukker die er een harde van krijgt als mensen elkaar vermoorden. Dat doen ze uit naam van dezelfde (maar zogenaamd andere) God, en die komt dan klaar. Joepie..
Wetenschap en religie gaan natuurlijk ook niet echt lekker met elkaar samen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 16:06 schreef speknek het volgende:
Op de National Academy of Sciences (Amerika) is 72% atheist, 21% agnost en 7% gelovig. En dat op een populatie waar 90% gelovig is (Nature 394:313)
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 16:27 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Wetenschap en religie gaan natuurlijk ook niet echt lekker met elkaar samen.
"Het is een wonder!"
- "Nou, eigenlijk is het heel simpel te verklaren, deze atomen hier die...."
"Nee het is een wonder!
!"
Met of zonder toelichting? Want dat stuk dat ik je stuurde is natuurlijk wel een beetje mistig, of niet?quote:
Mja, ze zullen toch eens dingetjes over je geloof zeggen die je niet bevallen he?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 16:02 schreef pmb_rug het volgende:
jammer dat er geen IQ test bij je FOK! inschrijving zit....
selectie aan de poort![]()
Vrijheid blijheid zit er niet in, bij die achterlijken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 17:37 schreef Doffy het volgende:
[..]
Mja, ze zullen toch eens dingetjes over je geloof zeggen die je niet bevallen he?
Je moet cabaretier worden ofzo...quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 16:01 schreef NiteSpeed het volgende:
God is een machtsgeile rukker die er een harde van krijgt als mensen elkaar vermoorden. Dat doen ze uit naam van dezelfde (maar zogenaamd andere) God, en die komt dan klaar. Joepie..
tjongejonge wat een opmerkingquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 17:37 schreef Doffy het volgende:
[..]
Mja, ze zullen toch eens dingetjes over je geloof zeggen die je niet bevallen he?
als dat betekent dat je net zo word als 90% van de NL bevolking, liever niet neequote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:35 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Vrijheid blijheid zit er niet in, bij die achterlijken.
DAT is weer het ANDERE uiterste.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 19:29 schreef pmb_rug het volgende:
als dat betekent dat je net zo word als 90% van de NL bevolking, liever niet nee
soms kan denken in uiterste de oplossing heel duidelijk makenquote:
En de echte adepten geloven in een satan. Heerlijke discussie op de EO vanavond.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:17 schreef RudyCarell het volgende:
Mensen die in God geloven, geloven niet in zichzelf.
Nou ik ga er dus vanuit dat god niet bestaat ( ik wil niemand kwetsen hoor)quote:Op zondag 9 oktober 2005 18:16 schreef pmb_rug het volgende:
jojo, jij beantwoord de vraag: waarom hebben mensen dat bedacht dat het goed zou zijn om mensen te laten aanbidden?
je zoekt de reden dus bij mensen (je moeten bewijzen aan anderen)
maar volgens mij is de vraag uit het topic, waarom vraagt God (ervan uitgaande dat Hij bestaat) van de mens om Hem te aanbidden?
Nou daar kan ik ook wel weer iets voor verzinnen..quote:Op zondag 9 oktober 2005 19:10 schreef pmb_rug het volgende:
plausibel, maar dat verklaart niet waarom Christenen samen komen om dit te doen en het niet gewoon op de Grote Markt doen waar iedereen ze kan zien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |