abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 september 2005 @ 13:13:30 #1
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30633081
Dat iemand gelooft dat er een of ander almachtig wezen is dat alles gemaakt heeft, daar kan ik nog inkomen. Maar waarom moet god dan aanbeden worden ?

Heeft god een minderwaardigheidscomplex en moet hem daarom continue verteld worden hoe geweldig hij wel niet is ? Waarom is dit een noodzakelijk deel van een religie ? En wordt god dan niet helemaal gek van die saaie kerliederen en biddende mensen die vragen om iets waar ze zelf beter van worden, dag in, dag uit ?

btw, "dat moet omdat het in de bijbel staat" is geen antwoord: waarom was het voor god noodzakelijk dit in de bijbel te zetten ?
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_30633200
Mensen die in God geloven, geloven niet in zichzelf. Ze kunnen er niet buiten dat als er iets goed gebeurt of iets slechts, dat dat echt door hun eigen kunnen is gebeurd. Dan denken ze het niet te verklaren, dus God heeft het gedaan.

God is de grootste en oudste propagandamachine, één iemand heeft ook veel volgelingen met zij geouwehoer weten te krijgen... we weten hoe dat is afgelopen in 1945...

Maar goed als mensen zonodig iemand anders nodig hebben om dingen te verklaren etc helpen... ik ben niet degene om dat tegen te spreken...
  vrijdag 16 september 2005 @ 13:18:30 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_30633219
Ben ik ook wel eens benieuwd naar
pi_30633256
Ze zullen wel zeggen uit ontzag voor wat hij geschapen heeft. Maar het zal ook wel uit angst zijn.
pi_30633329
Zie het als een vader-kind relatie. De hele reden van iemands bestaan is zijn vader, hij krijgt alles van zijn vader, en daar behoor je hem dankbaar voor te zijn.

Gelovigen vinden dat ze God dank verschuldigd zijn voor de goede dingen die hij doet, voor het feit dat ze uberhaupt bestaan. Anders ben je ondankbaar. Met natuurlijk als triest gevolg dat je de hemel niet zult bereiken.
pi_30633375
Het wordt hier wel gelijk aangenomen dat hij bestaat he
pi_30633528
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:23 schreef RudyCarell het volgende:
Het wordt hier wel gelijk aangenomen dat hij bestaat he
Omdat anders de hele discussie nergens over zou gaan he? Het is immers geen discussie over de vraag of Hij bestaat, maar waarom Hij aanbeden wil worden aangenomen dat hij bestaat.

Ik vraag me ook altijd af waarom Hij specifiek in een kerk aanbeden wil worden? Wat is het bestaansrecht van kerken? Kunnen mensen thuis niet net zo goed bidden? Is thuis bidden ondergeschikt aan bidden in de kerk?
pi_30633580
Dat heb ik al vaak aangevoerd in discussies maar een echt antwoord krijg je nooit...
pi_30633592
Omdat het Gouden Kalf niet goed genoeg was
pi_30633628
Áls God bestaat,dan mag ie wel eens wat doen aan deze verrotte wereld, maar dit terzijde.
De bijbel is geschreven door wie? Abraham? Mozes? één van de discipelen? Drukkerij huppeldepup? Het is in ieder geval het best verkochte boek ter wereld! Gevolgd door het andere sprookjesboek van Grimm. Ik aanbid hem niet.
Ik geloof in mezelf.
En Nederland slaapt verder........
  vrijdag 16 september 2005 @ 13:35:52 #11
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30633756
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:22 schreef Murazor4096 het volgende:
Gelovigen vinden dat ze God dank verschuldigd zijn voor de goede dingen die hij doet, voor het feit dat ze uberhaupt bestaan. Anders ben je ondankbaar.
Iemand bedanken is heel iets anders dan iemand aanbidden.

Als iemand mij in de kroeg een biertje geeft ga ik toch ook niet voor de rest van m'n leven elke zondag een uur in een koud stoffig gebouw zitten en liedjes zingen over hoe geweldig het wel niet is dat ik een biertje van 'm gehad heb ? Nee, dan zeg ik gewoon "bedankt he".
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_30633772
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:32 schreef Slapend_Nederland het volgende:
Áls God bestaat,dan mag ie wel eens wat doen aan deze verrotte wereld, maar dit terzijde.
De bijbel is geschreven door wie? Abraham? Mozes? één van de discipelen? Drukkerij huppeldepup? Het is in ieder geval het best verkochte boek ter wereld! Gevolgd door het andere sprookjesboek van Grimm. Ik aanbid hem niet.
Ik geloof in mezelf.
Is ook zo'n gerucht dat de ikeacatalogus het meest gedrukte boek ter wereld is.. weet niet hoe waar dat is tho..
pi_30634048
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:28 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik vraag me ook altijd af waarom Hij specifiek in een kerk aanbeden wil worden? Wat is het bestaansrecht van kerken? Kunnen mensen thuis niet net zo goed bidden? Is thuis bidden ondergeschikt aan bidden in de kerk?
Bidden thuis is niet per se ondergeschikt, maar in een kerk hoor je wat te leren. Je luistert naar de uitleg van de dominee, die er immers veel meer van weet dan jij. Op zondag staan gelovigen gewoon stil bij god, en de kerk is daar een logische plek voor. Zeker als je bedenkt dat de kerk uit een tijd stamt die een stuk minder individualistisch was dan de huidige, en waar de geleerde dominee nog echt aanzien kon genieten. Daarnaast staat de bijbel positief tegenover samenkomsten van gelovigen. Denk bijvoorbeeld aan Bijbel-quotes als "laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen" en "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik (Jezus) in hun midden".

Op een wat hoger niveau zou je kunnen zeggen dat een religie volgens de regels van natuurlijke selectie alleen overleeft als veel mensen dezelfde ideeën over een hogere macht hebben. Een religie bestaat bij de gratie van een groepsproces. Als iedereen maar thuis wat aan zou klooien, komt er nooit een eenduidige religie.
quote:
Iemand bedanken is heel iets anders dan iemand aanbidden.

Als iemand mij in de kroeg een biertje geeft ga ik toch ook niet voor de rest van m'n leven elke zondag een uur in een koud stoffig gebouw zitten en liedjes zingen over hoe geweldig het wel niet is dat ik een biertje van 'm gehad heb ? Nee, dan zeg ik gewoon "bedankt he".
Dit gaat wel iets verder dan een biertje in een café. Het gaat om je hele bestaan, het feit dat je leeft. Ik neem aan dat je op de een of andere manier ook wel respect hebt voor je ouders. Doe dat in het kwadraat, dan krijg je hoe gelovigen god zien. En dat oude en stoffige gebouw is natuurlijk subjectief. Bovendien moet je natuurlijk wel iets voor je overtuiging over hebben.
pi_30634112
Tja, dan heb je zelfs mensen die hun hele leven wijden aan God. Ik kan me voorstellen dat hij denkt: "Mens doe eens wat nuttigs ipv mij aanbidden, daar zit ik echt niet op tewachten."
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_30634172
Dus een gelovige aanbidt "god" omdat ie "god" dankbaar is voor z'n bestaan. Maar waarom moet ie dan aanbeden worden? Waarom heeft "god" de behoefte aanbeden te worden?

Eigelijk zijn we in dit topic natuurlijk gewoon gelovigen aan het stangen; wij wijze ongelovigen weten natuurlijk allang waarom "god" aanbeden moet worden. Dit zorgt er immers voor dat je als sterfelijke "baas" van de kerk macht uit kunt oefenen over andere mensen. Maargoed, dat weten gelovigen ook wel... toch?
pi_30634199
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:48 schreef Adfundum het volgende:
Tja, dan heb je zelfs mensen die hun hele leven wijden aan God. Ik kan me voorstellen dat hij denkt: "Mens doe eens wat nuttigs ipv mij aanbidden, daar zit ik echt niet op tewachten."
Mja is een beetje als met proefdieren in een lab; je wil niet dat ze jou aanbidden, je wil gewoon dat ze gedrag vertonen waar je nuttige info uit kunt halen...
pi_30634311
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:50 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Eigelijk zijn we in dit topic natuurlijk gewoon gelovigen aan het stangen; wij wijze ongelovigen weten natuurlijk allang waarom "god" aanbeden moet worden. Dit zorgt er immers voor dat je als sterfelijke "baas" van de kerk macht uit kunt oefenen over andere mensen. Maargoed, dat weten gelovigen ook wel... toch?
Dat is natuurlijk onzin. Je gelooft toch niet werkelijk dat de Paus alleen op macht uit is? Bovendien zijn de meeste kerkgenootschappen helemaal niet zo hiërarchisch opgesteld als de katholieke kerk. Veel hoger dan de dominee wordt het niet. En hoe 'moderner' een stroming is, hoe meer egalitair alles wordt.
pi_30634367
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:56 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Je gelooft toch niet werkelijk dat de Paus alleen op macht uit is? Bovendien zijn de meeste kerkgenootschappen helemaal niet zo hiërarchisch opgesteld als de katholieke kerk. Veel hoger dan de dominee wordt het niet. En hoe 'moderner' een stroming is, hoe meer egalitair alles wordt.
Eerlijk gezegd denk ik dat de paus zelf ook een product is van de stroming. Ik denk wel dat deze opzet oorspronkelijk uit machtszucht voortkwam ja.
pi_30634465
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:58 schreef KlaPMonGooL het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd denk ik dat de paus zelf ook een product is van de stroming. Ik denk wel dat deze opzet oorspronkelijk uit machtszucht voortkwam ja.
Van de onstaansgeschiedenis van het Pausschap heb ik weinig verstand. Misschien heb je gelijk. Maar dat ligt in een ver verleden. Ik geloof niet dat de Paus op dit moment één of andere zelfverrijkende en machtswellustige dictator is.
pi_30634483
Het gaat ook niet alleen om de paus. Ook lagere rangen in het systeem hebben een aanzienlijke machtsfunctie over groepen gelovigen.
pi_30634585
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:03 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Het gaat ook niet alleen om de paus. Ook lagere rangen in het systeem hebben een aanzienlijke machtsfunctie over groepen gelovigen.
Ongetwijfeld, maar deze discussie begon met een uitspraak die ervan uitging dat leiders alleen maar bezig zijn gelovigen onder de duim te houden uit eigenbelang. Dat bestrijd ik als het gaat om de grote religies.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:09:32 #22
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30634651
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:46 schreef Murazor4096 het volgende:
Dit gaat wel iets verder dan een biertje in een café. Het gaat om je hele bestaan, het feit dat je leeft. Ik neem aan dat je op de een of andere manier ook wel respect hebt voor je ouders. Doe dat in het kwadraat, dan krijg je hoe gelovigen god zien. (..)
Ik snap wel hoe ze 'm zien, ik snap het aanbidden niet.

Ik heb zeker respect voor m'n ouders, maar niet omdat ze mij op de wereld gezet hebben, daar heb ik nl. helemaal niet om gevraagd. Alles wat ze voor me gedaan hebben nadat ik op de wereld gezet ben, ben ik ze dankbaar voor, maar dat is iets anders dan aanbidden. Daar scheelt het bij god trouwens wel aan, als ik al als gevolg van zijn acties besta, heeft ie daarna wel bar weinig van zich laten horen.
pi_30634820
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:09 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Ik snap wel hoe ze 'm zien, ik snap het aanbidden niet.

Ik heb zeker respect voor m'n ouders, maar niet omdat ze mij op de wereld gezet hebben, daar heb ik nl. helemaal niet om gevraagd. Alles wat ze voor me gedaan hebben nadat ik op de wereld gezet ben, ben ik ze dankbaar voor, maar dat is iets anders dan aanbidden. Daar scheelt het bij god trouwens wel aan, als ik al als gevolg van zijn acties besta, heeft ie daarna wel bar weinig van zich laten horen.
Zie aanbidden dan gewoon als kwadratisch dankbaar zijn. En tsja, god openbaart zich natuurlijk niet direct, dan zou het geen 'geloof' heten.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:16:54 #24
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30634868
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:15 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Zie aanbidden dan gewoon als kwadratisch dankbaar zijn. En tsja, god openbaart zich natuurlijk niet direct, dan zou het geen 'geloof' heten.
Nee, aanbidden is fundamenteel anders.

Bij dankbaarheid is er sprake van een gelijkwaardige relatie, bij aanbidden niet.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:17:01 #25
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30634871
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:17 schreef RudyCarell het volgende:
God is de grootste en oudste propagandamachine, één iemand heeft ook veel volgelingen met zij geouwehoer weten te krijgen... we weten hoe dat is afgelopen in 1945...
d-day?

Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_30634925
(knip, ik had hier zelf het een en ander geschreven. knip)

Eigenlijk is al het bovenstaande overbodig, het enige punt wat ik echt wil maken is dat macht mensen corrumpeert. Gelovigen NIET uitgezonderd. De macht die in de structuur van de kerk bij individuen terecht komt zorgt er gewoon voor dat er onvermijdelijk mensen zijn die aan deze corruptie toegeven. Zie bijvoorbeeld machtsmisbruik ten behoeve van kapitaalvergaring voor het systeem en op een lager niveau kinderverkrachting (stil gehouden met dezelfde macht!).
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:19:29 #27
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_30634957
Bidden is net zoiets als pingen bij een netwerk.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_30634992
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:19 schreef cerror het volgende:
Bidden is net zoiets als pingen bij een netwerk.
Doelhost is niet bereikbaar?
pi_30635053
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:16 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Nee, aanbidden is fundamenteel anders.

Bij dankbaarheid is er sprake van een gelijkwaardige relatie, bij aanbidden niet.
Zie jij jezelf als 'gelijkwaardig' aan je ouders? Vond jij je schoolmeester vroeger op jouw niveau staan? Dan ben je wel een erg extreem produkt van deze egalitaire samenleving.
Het punt is dat gelovigen wèl vinden dat iets of iemand boven ze kan staan. Dat hoef je toch niet zelf te vinden om het te kunnen begrijpen?
pi_30635141
Omdat je anders voor eeuwig in de hel brandt, waar duivels je ledematen doorsteken met houten staken.
En alle christenen die Hem wel aanbeden lachen je uit vanuit de hemel.

Dat was toch niet zo moeilijk?
pi_30635204
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:18 schreef KlaPMonGooL het volgende:
(knip, ik had hier zelf het een en ander geschreven. knip)

Eigenlijk is al het bovenstaande overbodig, het enige punt wat ik echt wil maken is dat macht mensen corrumpeert. Gelovigen NIET uitgezonderd. De macht die in de structuur van de kerk bij individuen terecht komt zorgt er gewoon voor dat er onvermijdelijk mensen zijn die aan deze corruptie toegeven. Zie bijvoorbeeld machtsmisbruik ten behoeve van kapitaalvergaring voor het systeem en op een lager niveau kinderverkrachting (stil gehouden met dezelfde macht!).
Dat is al heel wat genuanceerder dan zeggen dat god aanbeden moet worden "om macht uit te kunnen oefenen over andere mensen". Hiermee ben ik het ook wel eens. Maar je kan als kerk ook weer niet te ver gaan. Anders krijg je weer een Luther over je heen.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:30:47 #32
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_30635274
ik dacht ook dat christenen god aanbidden omdat jezus voor hun zonde is gestorven en dat ze daarom niet allemaal naar de hel gaan. soort van leven gered alleen dan je afterlife
MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
pi_30635294
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:27 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Dat is al heel wat genuanceerder dan zeggen dat god aanbeden moet worden "om macht uit te kunnen oefenen over andere mensen". Hiermee ben ik het ook wel eens. Maar je kan als kerk ook weer niet te ver gaan. Anders krijg je weer een Luther over je heen.
Naja, voorlopig doen ze het nog heel aardig qua invloedsferen (direct het witte huis in bijv en grote invloed in alle andere katholieke landen + uitbreiding in derde wereld landen door zogenaamd "goede" doelen)
pi_30635418
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:30 schreef Baleog het volgende:
ik dacht ook dat christenen god aanbidden omdat jezus voor hun zonde is gestorven en dat ze daarom niet allemaal naar de hel gaan. soort van leven gered alleen dan je afterlife
Je hebt gelijk, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Daar zijn christenen Jezus ook best dankbaar voor.

Daarnaast is bidden niet alleen aanbidden, maar ook vragen om vergeving van foute dingen.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:36:23 #35
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30635422
de vraag is niet: waarom MOET je aanbidden (want je MOET niks, zie het NT) maar: waarom vraagt God van ons om aanbeden te worden?
Daarnaast, als je van God houdt in zijn hoedanigheid zoals we die kennen uit de bijbel dan WIL je ook God aanbidden. En als je van hem houdt wil je ook dingen voor Hem doen wat je op eigen initiatief misschien niet zou doen, net zoals dat in een menselijke relatie gebeurd.

maar goed.
ik denk dat aanbidden een menselijke neiging is, iedereen aanbid iets. voorbeeld zijn geld, vrouwen, jezelf, voorvaderen, of wat dan ook. Aanbidden zit dus in de natuur van een mens, het is daarom ook helemaal niet zo'n rare vraag van God om Hem te aanbidden. Het alternatief (geld bijv.) is namelijk destructief en weinig verheffend. God wil het doel van ons leven zijn doordat we van hem houden. Als je meer van geld houdt kan dat niet (net als dat niet kan als je meer van een andere vrouw houdt om dan toch een relatie hebben).
Verder is je hele leven een vorm van aanbidding. Het aanbidden in een kerk is anders omdat het samen gebeurd, daarnaast leer je samen van de preek. Ook is het een vorm van teruggeven van iets wat niet van jou is (tijd).
Een moment van contemplatie is sowieso goed voor een mens.
?Porque no te calles?
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:39:58 #36
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_30635513
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:36 schreef pmb_rug het volgende:
knip
maargoed als je er van uitgaat dat god ons geschapen heeft, heeft ie ook die "aanbiddingsdrang" erin gebouwt en aangezien er van uit word gegaan dat god alles weet is het voor hem redelijk ego strelend om veel aanbeden te worden. beetje matig imho
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:41:44 #37
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30635571
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:30 schreef Baleog het volgende:
je redding hangt niet af van je aanbidding. niemand aanbid uit angst, dat is liefdeloos
?Porque no te calles?
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:43:41 #38
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_30635616
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:41 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

je redding hangt niet af van je aanbidding. niemand aanbid uit angst, dat is liefdeloos
nee ik bedoel dat omdat jezus is gestorven ze zijn gered en dat ze daarom bidden
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:44:00 #39
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30635622
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:22 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Zie jij jezelf als 'gelijkwaardig' aan je ouders? Vond jij je schoolmeester vroeger op jouw niveau staan? Dan ben je wel een erg extreem produkt van deze egalitaire samenleving.
Vroeger niet, ondertussen wel.
quote:
Het punt is dat gelovigen wèl vinden dat iets of iemand boven ze kan staan. Dat hoef je toch niet zelf te vinden om het te kunnen begrijpen?
Dat zou 't natuurlijk ook kunnen zijn, dat gelovigen gewoon nog niet mentaal volwassen zijn.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:45:21 #40
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30635657
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:39 schreef Baleog het volgende:
maargoed als je er van uitgaat dat god ons geschapen heeft, heeft ie ook die "aanbiddingsdrang" erin gebouwt en aangezien er van uit word gegaan dat god alles weet is het voor hem redelijk ego strelend om veel aanbeden te worden. beetje matig imho
God is ook behoorlijk eerzuchtig
maar om God te evalueren op basis van onze menselijke waarden lijkt me wat pretentieus, maar dat is een puur persoonlijke noot
?Porque no te calles?
pi_30635671
quote:

[..]

Mwoah, feit is wel dat als je niet meer gelooft je niet naar de hemel gaat. Ik denk dat best veel mensen uit angst geloven. Zeker in de niet-evangelische kerken.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:47:18 #42
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30635717
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:36 schreef pmb_rug het volgende:
ik denk dat aanbidden een menselijke neiging is, iedereen aanbid iets. voorbeeld zijn geld, vrouwen, jezelf, voorvaderen, of wat dan ook.
Nee hoor, ik aanbid helemaal niets.
quote:
Aanbidden zit dus in de natuur van een mens,
Blijkbaar niet in de mijne.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:47:47 #43
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30635732
quote:

[..]

Waar hangt het dan wel van af ?
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:48:40 #44
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30635751
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:44 schreef Aaargh! het volgende:
Dat zou 't natuurlijk ook kunnen zijn, dat gelovigen gewoon nog niet mentaal volwassen zijn.
?Porque no te calles?
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:48:41 #45
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30635753
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:45 schreef pmb_rug het volgende:
maar om God te evalueren op basis van onze menselijke waarden lijkt me wat pretentieus, maar dat is een puur persoonlijke noot
Het is de enige set waarden die ik heb, hoe zou ik er anders tegenaan moeten kijken ?
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:50:30 #46
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30635801
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:47 schreef Aaargh! het volgende:
Waar hangt het dan wel van af ?
lees je mijn posts wel?
van je wil om de liefde van God te aanvaarden, zodat die liefde bedreven kan worden
?Porque no te calles?
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:52:12 #47
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30635841
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:50 schreef pmb_rug het volgende:
lees je mijn posts wel?
van je wil om de liefde van God te aanvaarden, zodat die liefde bedreven kan worden
Dat is betekenisloos voor mij, in mijn wereldbeeld bestaat god niet.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:54:03 #48
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30635912
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:48 schreef Aaargh! het volgende:
Het is de enige set waarden die ik heb, hoe zou ik er anders tegenaan moeten kijken ?
zolang je de relativiteit daarvan inziet is het ook geen probleem
maar je zegt "God is een eikel omdat hij trots is" dan heb je het toch niet helemaal begrepen als je het mij vraagt... dat zijn zaken die voor mensen gelden, maar God is duidelijk van een andere categorie
?Porque no te calles?
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:55:13 #49
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_30635946
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:54 schreef pmb_rug het volgende:
maar je zegt "God is een eikel omdat hij trots is" dan heb je het toch niet helemaal begrepen als je het mij vraagt... dat zijn zaken die voor mensen gelden, maar God is duidelijk van een andere categorie
Wat mij betreft is de ene intelligente levensvorm niet meer waard dan een andere, onafhankelijk van e.v.t. intelligentie en super-powers.
  vrijdag 16 september 2005 @ 14:59:57 #50
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30636064
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:52 schreef Aaargh! het volgende:
Dat is betekenisloos voor mij, in mijn wereldbeeld bestaat god niet.
dus?
waarom vraag je het dan?
waarom praat je uberhaupt over God?
ik had je van te voren al kunnen zeggen dat het betekenisloos was, dat is toch logisch
?Porque no te calles?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')