quote:
De kleine komeet
URBY EMANUELSON: „IK HEB IEDEREEN LATEN SCHRIKKEN”
AMSTERDAM, vrijdag
UAN Francisco Garcia loopt nu al een poosje rond bij J Ajax. Hij moest eerst volledig fit worden, wapperde vervolgens in het tweede elftal met zijn elleboog en mag pas volgende week weer worden opgesteld. Maar dat is niet de enige reden waarom zijn inbreng tot drie nietszeggende invalbeurten beperkt bleef. Het heeft vooral te maken met de opzienbarende ontwikkeling van Urby Emanuelson. „Ik heb iedereen laten schrikken.”
Van de minste verwachtingen naar de meeste speelminuten. „Meestal gebeuren er mooie dingen als er problemen zijn”, is een gevleugelde uitspraak van Marco van Basten, die Emanuelson voor de tweede keer opnam in de voorlopige selectie van het Nederlands elftal. Danny Blind kan die stelling inmiddels onderschrijven.
Ajax zou hoe dan ook een tweede linksback aangetrokken hebben, omdat de positie nu eenmaal dubbel bezet moest zijn en de rentree van Maxwell pas in 2006 wordt verwacht. Het aantrekken van Juanfran is achteraf bekeken dus niet zinloos. Maar de noodzaak om de Spanjaard zo spoedig mogelijk in te kunnen zetten, is wél verdwenen. „Ik zie op dit moment geen aanleiding om Urby buiten het elftal te houden”, aldus Blind.
„Het is eigenlijk een raar verhaal”, zegt Emanuelson zelf. Dat de roep om Juanfran verstomd is, beschouwt hij misschien wel als het grootste compliment. „In mijn achterhoofd hield ik er rekening mee dat hij redelijk snel zou gaan spelen. Anders kopen ze hem niet. Maar ik denk dat niemand had verwacht dat het zķ goed zou gaan. In die zin heb ik de technische staf verrast en is het logisch dat ik blijf staan. Maar ik zou er geen moeite mee hebben om de komende wedstrijden op de bank te moeten zitten. Dit seizoen zag ik als een leerjaar, waarin ik in principe niet meteen had moeten vechten voor een basisplaats. Nu kom ik waarschijnlijk toch in een concurrentiestrijd terecht.”
Emanuelson, die al op zevenjarige leeftijd bij Ajax belandde, was zichtbaar gebaat bij een lange reeks wedstrijden. De twijfels over zijn spel verdwenen, de onzuiverheid ook. „In het begin was écht alles nieuw voor me. Grote wedstrijden, volle stadions. Niet dat ik er heel veel moeite mee had, maar het deed toch iets met me. Het leek of ik zweefde. Misschien vond ik het wel té mooi om mee te maken. Door die foutjes schrok ik wakker en viel de spanning van me af. Inmiddels heb ik al zo veel belangrijke wedstrijden gespeeld dat ik er veel beter mee om kan gaan.”
Na de verkeerde pass in de thuiswedstrijd tegen Arsenal (tweede minuut, 0-1) zei Blind: „Van Urby kan ik het hebben.” Een typerende opmerking. Emanuelson: „Hier wordt er juist bij jonge spelers op gehamerd dat je, zeker in belangrijke wedstrijden, blijft voetballen en je je niet inhoudt. Je mág fouten maken. Het was vervelend dat het mij gebeurde, want ik had veel van die wedstrijd verwacht. Maar het is prettig om dan het vertrouwen te voelen.”
Emanuelson, vorige week uitblinker tegen PSV, wordt een allrounder genoemd. Verdediger, middenvelder, aanvaller. Dynamiek, techniek, goed schot. Maar de clou van zijn onstuimige doorbraak moet grotendeels in zijn hoofd gezocht worden, geeft hij aan. „Na mijn debuut was ik niet tevreden. Daar ben ik lang mee bezig geweest. Ik nam me dit seizoen voor te laten zien wie Urby Emanuelson echt is. Die drive is heel sterk.”
Blind heeft al een paar, zoals hij dat noemt, „prikkelende gesprekken” met de kleine komeet gevoerd; om hem voor te bereiden op fase 2. „Urby is niet langer de relatief onbekende jongeling in het elftal. De lat wordt, met name door de buitenwereld, steeds hoger gelegd en dat moet ook. Eigenlijk gaat het nu pas beginnen.”