abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 12 september 2005 @ 23:39:00 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30528245
Sinds enkele jaren knaagt er iets aan het Nederlandse volk. Een onbestemd gevoel van ontevredenheid, een onrust die niet precies benoemd kan worden maar die wel merkbaar aanwezig is. Er heerst het gevoel dat er iets niet helemaal goed zit. Dat we iets missen, maar niet weten wat.
Dit gevoel uit zich vooral in gekanker op de overheid, die ongeacht haar politieke signatuur niets goeds meer lijkt te kunnen doen. Hoewel de welvaart historisch gezien nog steeds op een ongekend niveau is, de Nederlander verder weg dan ooit op vakantie gaat en ondertussen zijn derde DVD-speler heeft aangeschaft kan hij op dit moment moeilijk als tevreden beschouwd worden.
Misschien lagen de verwachtingen te hoog. Geloofden we onbewust dat er met het binnengaan van het nieuwe millenium een compleet nieuw tijdperk aan zou breken, vol met nieuwe kansen en mogelijkheden voor iedereen.

Aan het einde van de vorige eeuw werd de roep om politieke vernieuwing, ja zelfs om een sterke leider, steeds luider. Hoewel de sociaal-democratie ons een ongekend langdurige periode van welvaart gebracht had, werd zij door grote delen van de bevolking opeens niet meer in staat geacht om het land adequaat te besturen. De Nederlanders, vanuit hun aard altijd wantrouwig naar de sterke man, begonnen nu zo een persoon als panacee van al hun problemen te zien. Problemen die ten opzichte van de moeilijkheden in ons verleden en in het buitenland eigenlijk helemaal niet zo enorm waren.
Toen Pim Fortuyn zich opeens als die sterke man ging profileren dachten velen deze eindelijk gevonden te hebben.

Het issue waarmee Fortuyn zich kenbaar maakte, was de opkomst van de Islam, in het bijzonder die in Nederland. De mensen, geschrokken van de aanslagen op 9/11 en verontrust over het vrij plotseling verschijnen van moslims in hun stad of dorp leken alleen hier nog maar oog voor te hebben. Over de rest van zijn programma was hij vaak onduidelijk en inconsistent, hooguit was er een vage liberatische richting in te ontdekken. Op sommige punten ging hij zelfs lijnrecht tegen de heersende opinie in, zoals bij het verdedigen van topsalarissen in het bedrijfsleven.
Toch deed dat geen afbreuk aan de verwachtingen die aan hem gesteld werden. Pim was de man die schoon schip zou maken. Zou hij eenmaal aan het roer staan, dan zou alles anders worden, beter en nieuw. In dat opzicht was hij beslist een verlossersfiguur, die ons puur op persoonlijke merite zou bevrijden van datgeen wat ons dwarszat. Al wisten we eigenlijk nog steeds niet precies te benoemen wat dat nu was. Veel mensen zagen hem letterlijk zo. Ik herinner me een volkse vrouw die na de moord op televisie zei: "Ik geloof niet in God. Maar Pim was mijn godje. Daar geloofde ik wel in.".

Fortuyn fulimineerde enorm tegen Paars. In de laatste maanden leek alles wat in Nederland niet klopte aan deze coalitie toegeschreven te worden. Soms terecht, maar vaak ook helemaal niet. Dat maakte voor zijn volgelingen niet uit. Deze werden namelijk niet zozeer gedreven door rationele argumenten maar vooral door het geloof dat Pim ze naar een betere wereld zou leiden. Met de islam als probleem en Paars als veroorzaker hiervan kwamen letterlijk miljoenen uit hun letargische toestand. Mensen die nog nooit een stembureau van binnen hadden gezien namen zich nu voor te gaan stemmen. Op Pim natuurlijk.

Het opmerkelijke, en nu komen we aan bij de kern van dit betoog, was dat juíst Fortuyn gezien kon worden als een exponent van deze paarse tijd. Zijn homoseksualiteit en vooral het koketeren hiermee. Zijn individualistische manier van leven. Zijn hang naar luxe en decadentie. Bijna de hedonist pur sang.
Nog nooit was er een regering zo tolerant was naar deze levensstijl toe geweest. Na zo veel jaren christen-democratie leken onder paars alle bestaande normen en waarden overboord gezet te moeten worden. Ook in de rest van de maatschappij en op de beurs vierden het graaien, vullen en proppen hoogtijdagen.
Waarom was het dan juist Fortuyn die zich zo tegen dit paarse kabinet verzette? Dit kabinet dat Pim en zijn levensstijl eerder omarmde dan verwierp zoals daarvoor altijd gedaan was. Ik geloof niet dat dit uit opportunisme voort kwam. Hij was wel degelijk oprecht in zijn uitlatingen tegen het systeem, alhoewel niet altijd even consequent.

Ik denk dat zijn angst juist voortkwam uit de vrees dat deze paarse manier van leven bedreigd werd. Bedreigd door moslimfundamentalisme of door een al te heftige tegenreactie hierop. Hoewel xenofobie hem vaak aangerekend werd kan hij toch moeilijk hiervan beticht worden. Nooit heb ik hem zich negatief horen uitlaten over buitenlanders an sich. Er werd wel voortdurend gehamerd op het gevaar van het moslimfundamentalisme. Een ideologie die boven alles sterk gekant is tegen de liberale, randstedelijke levenswijze. De levenswijze van Pim en zijn groep.
Des te opmerkelijker is dat de kogel uiteindelijk van links kwam. Had Volkert werkelijk dóórzicht gehad in de bedoelingen van Fortuyn, dan had hij begrepen dat er voor hem eigenlijk helemaal niets te vrezen was van deze man.

Ook bij het volk kwamen de kogels hard aan. Midden in een politieke aardverschuiving zoals Nederland nog nooit gezien had, werd met 6 kogels plotsklaps een einde gemaakt aan de verwachting dat alles anders zou worden. In de emotie van het moment kwam er toch nog een posthume overwinning, maar met Pim bleek alle leven uit zijn partij geblazen te zijn. Een Lijst Pim Fortuyn bleek zonder Pim Fortuyn slechts een lijst te zijn.
Na korte tijd viel het kabinet en in de volgende verkiezingen behaalde de LPF slechts een fractie van het oorspronkelijke aantal stemmen. Een handjevol getrouwen bleef nog geloven in "iets", een lijntje of zo, maar bij de grote massa was de betovering verbroken.

Wat ons echter is gebleven is dat onbestemde gevoel. Het idee dat dít toch niet alles kan zijn. Moet deze generatie nu echt zijn tijd verdoen met filerijden door de week en de woonboulevard op zondag? Is dit het dan? Zijn wij dan niet voor iets groters bestemd als de door en door vervelende praktijk van alledag?
De roep om de leider hoor je nog wel eens, maar minder sterk als voorheen. Zonder aanwijsbaar boegbeeld is het niemand duidelijk wie het dan zou moeten zijn. Wilders is het voor de meesten toch ook niet écht.

Maar wat er gezocht wordt is tóch die leider. De leider die ons verlost uit de zouteloze apathie van de 21-ste eeuw. De leider die ons een doel voor ogen stelt dat uitgaat boven de praktijk van alledag. Een leider met een visie of een idee dat gevolgd kan worden. Niet zozeer een leider die begrepen wordt, maar veeleer een leider waarin geloofd kan worden. Omdat hij ook in zichzelf en zijn idee geloofd.
Deze leider is geen verlengstuk van een paars-liberale ideologie. Deze leider sluit veel nauwer aan bij de waarden die altijd al onder het volk geleefd hebben. Iemand die uít het volk is, maar tegelijkertijd ook bóven dit volk staat. Hij zal het volk moeten weten te bezielen en het de weg wijzen naar de toekomst. Een toekomst die uitstijgt boven het dagelijkse gemier, opdat de mensen weer een zingeving vinden. Een reden om voor te leven.

Waar blijft hij toch, die grote man?

[ Bericht 1% gewijzigd door LXIV op 13-09-2005 00:13:19 ]
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 12 september 2005 @ 23:52:50 #2
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30528631
Hier ben ik. Eigenlijk een tvp.
pi_30529614
quote:
Op maandag 12 september 2005 23:39 schreef LXIV het volgende:
[...]

Het issue waarmee Fortuyn zich kenbaar maakte was de opkomst van de Islam, in het bijzonder in Nederland. De mensen, geschrokken van de aanslagen op 9/11 en verontrust over het vrij plotseling verschijnen van moslims in hun stad of dorp leken alleen hier nog maar oog voor te hebben.
Ik ben bang dat je er dan bar weinig van hebt begrepen. Fortuyn kwam met een boek "de puinhopen van acht jaar paars". Niet "de puinhopen van een mislukte integratie". Zijn "issues" waren de collectieve sector. De gezondheidszorg (remember de wachtlijsten?), files, veiligheid, het onderwijs EN immigratie / integratie. Hij wilde bestuurlijke vernieuwing (een open politiek, zonder achterkamertjesoverleg, er was een gebrek aan dualisme, hij wilde een gekozen MP, meer referenda etc.)

Een beknopte samenvatting staat hier.
quote:
Over de rest van zijn programma was hij vaak onduidelijk en inconsistent, hooguit was er een vage liberatische richting in te ontdekken.
Dat verwijt kreeg hij in het begin omdat hij nog geen partijprogramma had toen hij de politieke arena beklom. Daarna had hij net als alle andere partijen een partijprogramma. Sterker nog: op dat programma is mede een regeerakoord samengesteld waar het CDA en de VVD zó tevreden over waren dat ze het nu nog voor 90% uitvoeren.
quote:
Fortuyn fulimineerde enorm tegen Paars. In de laatste maanden leek alles wat in Nederland niet klopte aan deze coalitie toegeschreven te worden.
Gek hè? Dat een oppositiepartij zich zo opstelt.

De SP en Groenlinks doen niet anders.
quote:
Soms terecht, maar vaak ook helemaal niet.
Wat dan niet?
quote:
Dat maakte voor zijn volgelingen niet uit. Dezen werden namelijk niet zozeer gedreven door rationele argumenten maar vooral door het geloof dat Pim ze naar een betere wereld zou leiden. Met de islam als probleem en Paars als veroorzaker van dit probleem kwamen letterlijk miljoenen uit hun letargische toestand.
Heb je daar zelf onderzoek naar gedaan of heb je een bestaand onderzoek dat deze beweringen aantoont?
quote:
Ik denk [...]
En daar ga je al de mist in...
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_30530742
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 00:29 schreef sizzler het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je er dan bar weinig van hebt begrepen. Fortuyn kwam met een boek "de puinhopen van acht jaar paars". Niet "de puinhopen van een mislukte integratie". Zijn "issues" waren de collectieve sector. De gezondheidszorg (remember de wachtlijsten?), files, veiligheid, het onderwijs EN immigratie / integratie. Hij wilde bestuurlijke vernieuwing (een open politiek, zonder achterkamertjesoverleg, er was een gebrek aan dualisme, hij wilde een gekozen MP, meer referenda etc.)
Z'n nadruk lag toch wel op immigratie en integratie. Maar ach hij was toch niet meer dan een populistische volksmenner, wel bedreven in dat vak overigens .
En die flauwigheid om Paars overal de schuld van te geven voor veel van die zaken had de VVD gezellig samen met het CDA in de jaen '80 al een fijne aanzet gegegeven.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_30530846
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 01:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Z'n nadruk lag toch wel op immigratie en integratie. Maar ach hij was toch niet meer dan een populistische volksmenner, wel bedreven in dat vak overigens .
En die flauwigheid om Paars overal de schuld van te geven voor veel van die zaken had de VVD gezellig samen met het CDA in de jaen '80 al een fijne aanzet gegegeven.
Ik had ergens ook wel het idee dat hij daar juist het hardst op werd aangepakt, waardoor juist de nadruk op die issue kwam te liggen. De politiek leek nog steeds het idee te hebben dat iemand kwalificeren als de nieuwe Janmaat een prima manier was om deze persoon politiek af te schrijven, terwijl een deel van het volk daar uiteindelijk anders over dacht.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_30530878
Denk je dat zijn stemmers dan voor veel anders dan het buitenlandersverhaal gingen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_30530908
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 01:39 schreef du_ke het volgende:
Denk je dat zijn stemmers dan voor veel anders dan het buitenlandersverhaal gingen?
Het idee dat de overheid een zootje is en dat dat de schuld is van een vorige regering doet het in een klaagland als nederland altijd goed natuurlijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_30531221
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 01:39 schreef du_ke het volgende:
Denk je dat zijn stemmers dan voor veel anders dan het buitenlandersverhaal gingen?
Je kan 1,6 miljoen stemmers niet zomaar in een hokje zetten alsof ze alleen op Fortuyn stemde vanwegen zijn mening over de Islam. Fortuyn was daarin nog gematigder dan Verdonk (generaal pardon) en Wilders (uitzetten criminele Marokkanen).
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_30534463
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 02:12 schreef sizzler het volgende:

[..]

Je kan 1,6 miljoen stemmers niet zomaar in een hokje zetten alsof ze alleen op Fortuyn stemde vanwegen zijn mening over de Islam. Fortuyn was daarin nog gematigder dan Verdonk (generaal pardon) en Wilders (uitzetten criminele Marokkanen).
N

Nee niet de gehele 1,6 miljoen een aanzienlijk deel stemde ook op hem uit protest (vooral tegen z'n moord). Maar je gaat denk ik toch wel een mooi eind richting het miljoen als je praat over z'n islam standpunt als trekker.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 13 september 2005 @ 10:41:10 #10
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_30534722
quote:
Maar wat er gezocht wordt is tóch die leider. De leider die ons verlost uit de zouteloze apathie van de 21-ste eeuw. De leider die ons een doel voor ogen stelt dat uitgaat boven de praktijk van alledag. Een leider met een visie of een idee dat gevolgd kan worden. Niet zozeer een leider die begrepen wordt, maar veeleer een leider waarin geloofd kan worden. Omdat hij ook in zichzelf en zijn idee geloofd.
Deze leider is geen verlengstuk van een paars-liberale ideologie. Deze leider sluit veel nauwer aan bij de waarden die altijd al onder het volk geleefd hebben. Iemand die uít het volk is, maar tegelijkertijd ook bóven dit volk staat. Hij zal het volk moeten weten te bezielen en het de weg wijzen naar de toekomst. Een toekomst die uitstijgt boven het dagelijkse gemier, opdat de mensen weer een zingeving vinden. Een reden om voor te leven.
Stuur je hier aan op dhr. A. Hitler?
pi_30536771
11/09 was toch ook in 2001? dus nadat Fortuyn vermoord was?
pi_30536843
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 11:54 schreef deepthroat het volgende:
11/09 was toch ook in 2001? dus nadat Fortuyn vermoord was?
quote:
overlijdensplaats en -datum
Hilversum, 6 mei 2002 (vermoord)
http://www.parlement.com/9291000/bio/02312
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 13 september 2005 @ 12:17:54 #13
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_30537401
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 11:54 schreef deepthroat het volgende:
11/09 was toch ook in 2001? dus nadat Fortuyn vermoord was?
Fortuyn sprong juist in op die hele 11 sept crisis.
  dinsdag 13 september 2005 @ 13:35:35 #14
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_30539340
Wat Nederland mist is een toekomst. Politicie praten ook niet graag over de toekomst, net als het volk willen ze liever niet weten dat er geen toekomst is met de huidige koers.
I'm nobody's sheep
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:29:12 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30545759
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 00:29 schreef sizzler het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je er dan bar weinig van hebt begrepen. Fortuyn kwam met een boek "de puinhopen van acht jaar paars". Niet "de puinhopen van een mislukte integratie". Zijn "issues" waren de collectieve sector. De gezondheidszorg (remember de wachtlijsten?), files, veiligheid, het onderwijs EN immigratie / integratie. Hij wilde bestuurlijke vernieuwing (een open politiek, zonder achterkamertjesoverleg, er was een gebrek aan dualisme, hij wilde een gekozen MP, meer referenda etc.)

Een beknopte samenvatting staat hier.
[..]

Dat verwijt kreeg hij in het begin omdat hij nog geen partijprogramma had toen hij de politieke arena beklom. Daarna had hij net als alle andere partijen een partijprogramma. Sterker nog: op dat programma is mede een regeerakoord samengesteld waar het CDA en de VVD zó tevreden over waren dat ze het nu nog voor 90% uitvoeren.
[..]

Gek hè? Dat een oppositiepartij zich zo opstelt.

De SP en Groenlinks doen niet anders.
[..]

Wat dan niet?
[..]

Heb je daar zelf onderzoek naar gedaan of heb je een bestaand onderzoek dat deze beweringen aantoont?
[..]

En daar ga je al de mist in...
Sizzler,

Je probeert hier Fortuyn te verdedigen. Heel nobel van je. Over de doden niets dan goeds.
Je moet echter begrijpen dat het betoog helemaal geen "aanval" op Fortuyn is. Volgens mij vat je het wel zo op. Waar het over gaat is dat Fortuyn, naar mijn mening niet de leider was waarop we zaten te wachten.

Tot slot je opmerking "En daar ga je al de mist in.."
Op de man spelen in een discussie is altijd fout. Als je geen inhoudelijke argumenten kunt bedenken zeg dan niets.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30546020
Ik was/ben geen Fortuyn-fan, maar ik vind het onzin om het thema integratie/immigratie/allochtonen hem als toe te schrijven 'one issue'...
Domweg omdat het geenszins waar was, Fortuyn zich nauwelijks over integratie uitliet, zeker liet hij zich niet uit over specifieke beleidsplannen hoe om te gaan met moslims, behalve dat hij er voor was om totale vrijheid van uitlating toe te staan, oftewel hij vond dat hij mocht zeggen de Islam een achterlijke cultuur te vinden ....

Andere punten, bv dat hij was voor een algeheel pardon voor illegalen die hier langer dan 5 jaar waren en gewoon nederlands spraken, vergeet je dan, die waren redelijk vooruitstrevend, en vind je nu zeker niet meer terug bij mensen die als zijn 'erfgenamen' willen gelden.

Fortuyn fulmineerde wel duidelijk tegen een bestaande politieke elite, een beweging die overigens veel breder was en die hij gebruikte om zijn politieke ambities te verwerkelijken (de 'leefbaar' beweging, voortkomend uit regionale protesten tegen lokale machtspolitiek en corruptie)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:52:01 #17
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_30546448
Fortuin was wel degelijk de leidersfiguur die Nederland nodig had. In vergelijking met Fortuin zijn de mensen in de Tweede Kamer de term "politici" niet waard. Het is jammer dat er zo´n egoïst was die Fortuin de mogelijkheid ontnam om zich in de praktijk te bewijzen.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  dinsdag 13 september 2005 @ 19:44:27 #18
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_30549717
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:37 schreef RM-rf het volgende:
Ik was/ben geen Fortuyn-fan, maar ik vind het onzin om het thema integratie/immigratie/allochtonen hem als toe te schrijven 'one issue'...
Domweg omdat het geenszins waar was, Fortuyn zich nauwelijks over integratie uitliet, zeker liet hij zich niet uit over specifieke beleidsplannen hoe om te gaan met moslims, behalve dat hij er voor was om totale vrijheid van uitlating toe te staan, oftewel hij vond dat hij mocht zeggen de Islam een achterlijke cultuur te vinden ....

Andere punten, bv dat hij was voor een algeheel pardon voor illegalen die hier langer dan 5 jaar waren en gewoon nederlands spraken, vergeet je dan, die waren redelijk vooruitstrevend, en vind je nu zeker niet meer terug bij mensen die als zijn 'erfgenamen' willen gelden.

Fortuyn fulmineerde wel duidelijk tegen een bestaande politieke elite, een beweging die overigens veel breder was en die hij gebruikte om zijn politieke ambities te verwerkelijken (de 'leefbaar' beweging, voortkomend uit regionale protesten tegen lokale machtspolitiek en corruptie)
Nee. Pim behandelde inderdaad de algemene onvrede onder de bevolking. Toch was het vooral de islam waarmee hij stof deed opwaaien. TS zegt ook nergens dat Pim niet oprecht was, en vermeld zelfs expliciet dat hij niets tegen buitenlanders had.
Wat bedoeld wordt is hoewel Pim vol tegen Paars inging, wat hij natuurlijk met volle kracht deed, hij eigenlijk zelf ook veel eigenschappen en een leefwijze had die juist heel nauw aansloten bij Paars.
Paars was ook pro-homo, decadent, vrij liberaal etc. etc. Net als Pim. Eigenlijk hadden ze veel gemeen.
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  dinsdag 13 september 2005 @ 19:51:28 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30549961
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 10:41 schreef -DailaLama- het volgende:

LXIV schreef:
[Maar wat er gezocht wordt is tóch die leider. De leider die ons verlost uit de zouteloze apathie van de 21-ste eeuw. De leider die ons een doel voor ogen stelt dat uitgaat boven de praktijk van alledag. Een leider met een visie of een idee dat gevolgd kan worden. Niet zozeer een leider die begrepen wordt, maar veeleer een leider waarin geloofd kan worden. Omdat hij ook in zichzelf en zijn idee geloofd.
Deze leider is geen verlengstuk van een paars-liberale ideologie. Deze leider sluit veel nauwer aan bij de waarden die altijd al onder het volk geleefd hebben. Iemand die uít het volk is, maar tegelijkertijd ook bóven dit volk staat. Hij zal het volk moeten weten te bezielen en het de weg wijzen naar de toekomst. Een toekomst die uitstijgt boven het dagelijkse gemier, opdat de mensen weer een zingeving vinden. Een reden om voor te leven.

Waar blijft hij toch, die grote man?

]

Stuur je hier aan op dhr. A. Hitler?
Jij impliceert nu dat de hr. A. Hitler de enige was die aan bovengenoemde criteria voldeed. Over wie zegt dat nu wat, over mij als schrijver of over jou?
Kun je geen andere leiders bedenken die in enige mate over de genoemde eigenschappen beschikken? Wat denk je van een Ghandi, Mandela, Kennedy, Paus Johannes Paulus etc, etc.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30554282
Pim was sowieso al een messias om het simpele feit: Pim Fortuyn had het ongekende fenomeen "luisteren naar de burger" geintroduceerd binnen de politiek.




Helaas toen Fortuyn professioneel werd weggeschoten nam hij ook dat fenomeen mee ze graf in :-(
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 13 september 2005 @ 21:57:41 #21
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_30554308
Dit topic is zo 2003.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_30557275
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je geen inhoudelijke argumenten kunt bedenken zeg dan niets.
Mijn reactie staat vol met inhoudelijke argumenten. waarom ga je daar niet op in?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_30557729
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 21:56 schreef JohnDope het volgende:
Pim was sowieso al een messias om het simpele feit: Pim Fortuyn had het ongekende fenomeen "luisteren naar de burger" geintroduceerd binnen de politiek.

Het zou pas een zege zijn indien het volk ns ging luisteren naar de politiek, of in elk geval ging begrijpen dat het probleem niet uitsluitend bij de politiek ligt. Ik heb het nog niet mee mogen maken dat het volk (en haar spreekbuis, De Telegraaf) op inhoudelijke wijze ook maar iets heeft bijgedragen aan het verbeteren van welk beleid dan ook.

Het volk als zodanig is de molensteen van een fatsoenlijke democratie. De zwakke schakel zeg maar.

Los daarvan vind ik de openingspost niets minder dan briljant. Op alle mogelijke vlakken. Hulde.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_30558008
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:23 schreef Argento het volgende:

[..]

Het zou pas een zege zijn indien het volk ns ging luisteren naar de politiek, of in elk geval ging begrijpen dat het probleem niet uitsluitend bij de politiek ligt. Ik heb het nog niet mee mogen maken dat het volk (en haar spreekbuis, De Telegraaf) op inhoudelijke wijze ook maar iets heeft bijgedragen aan het verbeteren van welk beleid dan ook.

Het volk als zodanig is de molensteen van een fatsoenlijke democratie. De zwakke schakel zeg maar.

Los daarvan vind ik de openingspost niets minder dan briljant. Op alle mogelijke vlakken. Hulde.
we worden decennia lang genegeerd door de politiek...... en buiten dat maken ze er nu een zooitje van..... en jij wilt dat wij naar hun gaan luisteren ?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 14 september 2005 @ 12:18:20 #25
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_30568243
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:23 schreef Argento het volgende:

Het zou pas een zege zijn indien het volk ns ging luisteren naar de politiek, of in elk geval ging begrijpen dat het probleem niet uitsluitend bij de politiek ligt. Ik heb het nog niet mee mogen maken dat het volk (en haar spreekbuis, De Telegraaf) op inhoudelijke wijze ook maar iets heeft bijgedragen aan het verbeteren van welk beleid dan ook.
Het gaat er in een democratie niet om dat de bevolking naar de politiek moet luisteren, maar juist andersom. De politici zitten er niet voor zichzelf, maar voor de bevolking.
quote:
Het volk als zodanig is de molensteen van een fatsoenlijke democratie. De zwakke schakel zeg maar.
De zwakste schakel van elke democratie zijn de politici.
quote:
Los daarvan vind ik de openingspost niets minder dan briljant. Op alle mogelijke vlakken. Hulde.
Daar ben ik het deels mee eens.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_30568569
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:30 schreef JohnDope het volgende:

..... en buiten dat maken ze er nu een zooitje van.....
hoho, uiteindelijk is dat 'zooitje' ook een beetje gekomen na 2002, nadat die revolutie van 'we gaan het nu eens heel anders doen', van de LPF gebeurt is ....

Paars, zeker Paars II was niet erg prettig, was een regenteske en corrupte regering, die juist op een essentieel moment teveel beleid liet liggen en te weinig consequent aangreep... een politiek waarbij het inderdaad noodzakelijk zou zijn dat de heren politici eens 'wakkergeschud' werden ....

Helaas lijkt de 'wekker' van Fortuyn er voornamelijk toe geleid te hebben dat zijn eigen partij door corupte vastgoedhandelaren en lobbyisten werd overgenomen, een nog zwakkere onzin-regering aand e macht kwam, die structurele hervormingen op de lange baan schuift ... Balkenende lijkt zelf ook een beetje op een Paars-II wijze te regeren...

De 'schuld' daaraan ligt natuurlijk in allereerste instantie bij de moord op Fortuyn, die zulk een chaos veroorzaakt heeft, waardoor ook zowel de politiek erg onzeker werd, het volk zijn boosheid niet meer kwijtkon en frustratie echt begon te heersen ....
maar anderszijds, kun je ook niet zeggen dat Fortuyn zelf al voor dat moment een beetje zijn hand overspeelt heeft, in zijn wens minister-president te worden teveel foutjes maakten, eerst de Leefbaar-beweging kapot maakte (die juist al veel verder was als protestbeweging met solide basis tegen de Paarse regenteskheid), toen zelf een partij grondveste die lokmiddel voor tweederangs lobbyisten en Corrupte vastgoedhandelaren was...

En bovenal, Fortuyn wist nooit duidelijk een Politiek Programma op te stellen anders dan dat het 'anders moest dan voorheen' ... Fortuyn zelf ging er teveel vanuit dat als de tijd kwam, hij vanzelf ook als manager de problemen kon aanpakken op een individuele basis, zonder een werkelijk concept ... zijn ideeen waren interssant, soms ook behoorlijk terecht (bv over de gezondheidszorg en de reorganisatie die daar broodnodig was, en nog steeds eigenlijk is, alhoewel ik het niet helemaal met hem eens was dat de NL gezondheidszorg slecht zou zijn, alswel dat het middel dat hij voorstelde, nl. keihard schrappen en het budget compleet bevriezen zou werken) ....

Ik denk niet dat je kunt zeggen wat er gebeurt was als Fortuyn ook na mei 2002 was blijven leven, en als politicus in de kamer kwam, ongetwijfeld deel van het kabinet, misschien leider ervan ...
Ik denk wel dat dat in iedere geval beter zou zijn gewest dan de chaos en onzekerheid nu, maar tevens denk ik dat het merendeel van de huidige 'fouten' ook mét Fortuyn boven waren komen drijven ... ik vermoed dat ook dan zijn LPF nu in de peilingen een stuk lager zou staan en men zeker niet evenmin erg positief over de huidige regering was geweest.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30577622
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:31 schreef RM-rf het volgende:
maar anderszijds, kun je ook niet zeggen dat Fortuyn zelf al voor dat moment een beetje zijn hand overspeelt heeft, in zijn wens minister-president te worden teveel foutjes maakten, eerst de Leefbaar-beweging kapot maakte
Hoe heeft Pim die beweging stukgemaakt? Hij trok de proteststemmen weg maar zelf gingen ze met typjes als Nagel, vd Linden en zelfs Ratelband aan de slag....
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:31 schreef RM-rf het volgende:
(die juist al veel verder was als protestbeweging met solide basis tegen de Paarse regenteskheid)
Ben ik met je eens. Leefbaar had veel toekomst en lokale steun en daarmee potentie. Desondanks was het landelijk gezien een zooitje wat ook bleek na Fortuyns vertrek.
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:31 schreef RM-rf het volgende:
En bovenal, Fortuyn wist nooit duidelijk een Politiek Programma op te stellen anders dan dat het 'anders moest dan voorheen' ...
Boeken genoeg geschreven dacht ik zo. Bovendien heb je wel eens een partijprogramma gelezen van pvda/ vvd etc? Dat zijn toch ook vooral hoofdlijnen. De details zoeken de ambtenaren later wel uit. En terecht want er zal nog veel onderhandeld moeten worden in de coalitie.
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:31 schreef RM-rf het volgende:
Fortuyn zelf ging er teveel vanuit dat als de tijd kwam, hij vanzelf ook als manager de problemen kon aanpakken op een individuele basis, zonder een werkelijk concept ... zijn ideeen waren interssant, soms ook behoorlijk terecht ...
De makke van Paars was dat er geen visie was. Wat was het doel, waar ging het om? Voor Fortuyn zouden de verkiezingen voor Paars 3 gaan of Melkert of Dijkstal de premier worden zou.De partijen zaten vast in hopeloos cijfer & koopplaatjes staren. Problemen van de burgers werden genegeerd. (De oplossing voor de zorg was, net als de jaren ervoor, weer meer geld erbij..)
Pim bood verandering, visie, doelen. Uiteraard was niet alles uitgewerkt maar als het roer flink omgaat kan dat ook niet. De vraag is hoeveel aanloopprobelemen dat geven zou.

Dat zou ook het verschil met Balkendende II geworden, eigenlijk zijn ze inderdaad nog best paars bezig alleen hebben ze iedereen tegen zich in het harnas weten te jagen.
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:31 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk niet dat je kunt zeggen wat er gebeurt was als Fortuyn ook na mei 2002 was blijven leven, en als politicus in de kamer kwam, ongetwijfeld deel van het kabinet, misschien leider ervan ...
Ik denk wel dat dat in iedere geval beter zou zijn gewest dan de chaos en onzekerheid nu, maar tevens denk ik dat het merendeel van de huidige 'fouten' ook mét Fortuyn boven waren komen drijven ... ik vermoed dat ook dan zijn LPF nu in de peilingen een stuk lager zou staan en men zeker niet evenmin erg positief over de huidige regering was geweest.
Hmmm. Moeilijk. De LPF was niet zo`n zooitje geweest. Fortuyn was het bindmiddel en had veel goede mensen achter de hand. Die was de LPF kwijt. Bovendien had Fortuyn met harde hand geregeerd.
VVD en LPF hadden samen een meerderheid gehad (Maurice de Hond zei in latere interviews dat Fortuyn waarschijnlijk in de 50 zetels had gescoord). Pim accepteerde ook niets minder dan premier, anders de oppositie. LPF had veiligheid/ BZK/ justitie gedaan en hervormd. Defensie, immigratie en zorg erbij, de rest voor de VVD die daarmee een flinke buit hadden gehad.

Laten we eerlijk zijn, een Donner die meldt dat veranderingen "niet kunnen ivm verdragen" en dit soort geneuzel bij justie (zaak Nienke bijvoorbeeld) zouden onder Fortuyn onacceptabel geweest zijn. Koppen zouden rollen. Het volk zou ervan smullen. De populariteit zou gezakt zijn mede door de economie maar ik vermoed niet eens zo veel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Napalm op 14-09-2005 20:12:02 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_30578310
quote:
Op woensdag 14 september 2005 17:52 schreef Napalm het volgende:


Hoe heeft Pim die beweging stukgemaakt? Hij trok de proteststemmen weg maar zelf gingen ze met typjes als Nagel, vd Linden en zelfs Ratelband aan de slag....
het was Nagel die de organisatie van Leefbaar heeft opgezet... hij was het ook die, op zoek naar een 'voorman' Fortuyn erbij haalde en zo Fortuyn het zo zeer gewenste serieuze treeplankje naar de landelijke politiek gaf, tevens had Fortuyn bij het eerste Leefbaar-congress een AHA-erlebnis wat betreft het politieke mannetjesmaken... iets waarvan Nagel veel begrijpt ....

Ik zou allerminst willen beweren dat Fortuyn heel bewust Leefbaar in zijn tocht naar boven kapot heeft gemaakt, maar dat dat gebeurde in de Fortuyn-onemanshow heeft hij ook zeker niet tegengegaan, en als voldaan feit geaccepteerd (ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat hij helemaal zich wel voelde met Nagel naast hem de hele tijd)
quote:
De makke van Paars was dat er geen visie was. Wat was het doel, waar ging het om? Voor Fortuyn zouden de verkiezingen voor Paars 3 gaan of Melkert of Dijkstal de premier worden zou.
Paars I had weldegelijk een goed visie, en wist deze ook te verwezenlijken, zelden zo'n sterk kabinet gehad ... waar het misging is dat ze de afgehandelde agenda niet wisten te hernieuwen...
daardoor vergaten ze nieuwe, noodzakelijke concepten te ontwikkelen, die waarschijnlijk toegespitst hadden kunnen worden op corruptiebestrijding, afslanking van de overheid, vereenvoudiging van het belastingstelsel... hervorming van de publieke omroep en het mediastelsel had kunnen worden aangepakt; een herorganisatie van het Openbaar MInisterie en politie-organen mislukte (IRT)

paars II verzandde in het scheppen van extra aftrekposten, meer bureaucratie, zelf ronduit corruptieschandalen, die, zoals gebruikelijk in de Holandse dorppomp-media weinig aandacht kregen ...
deels omdat met zulke plannen juist ook de persoonlijke belangen van de regerende elite zelf mogelijk geschaad hadden kunnen worden ...

Inderdaad, een 'frisse' start onder Fortuyn had misschien best iets kunnen brengen, maar je ziet dat juist de grootste aasgieren te snel op zulke initiatieven doken, en zo van binnenuit kapot maakten ... Ik verwacht eigenlijk niet dat enkel één persoon als Fortuyn een garantie was geweest om dat tegen te gaan, al had hij misschien een zekere wal daartegen kunnen vormen door persoonlijk als 'scherprechter' te functioneren, maar daarbij heb ik ook nogal wat twijfels, een rol als grote mediator, die boven de partijen zweeft, pastte ook niet geheel bij die man.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30580532
quote:
Op woensdag 14 september 2005 18:21 schreef RM-rf het volgende:

[..]

het was Nagel die de organisatie van Leefbaar heeft opgezet... hij was het ook die, op zoek naar een 'voorman' Fortuyn erbij haalde en zo Fortuyn het zo zeer gewenste serieuze treeplankje naar de landelijke politiek gaf, tevens had Fortuyn bij het eerste Leefbaar-congress een AHA-erlebnis wat betreft het politieke mannetjesmaken... iets waarvan Nagel veel begrijpt ....

Ik zou allerminst willen beweren dat Fortuyn heel bewust Leefbaar in zijn tocht naar boven kapot heeft gemaakt, maar dat dat gebeurde in de Fortuyn-onemanshow heeft hij ook zeker niet tegengegaan, en als voldaan feit geaccepteerd (ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat hij helemaal zich wel voelde met Nagel naast hem de hele tijd)
[..]

Paars I had weldegelijk een goed visie, en wist deze ook te verwezenlijken, zelden zo'n sterk kabinet gehad ... waar het misging is dat ze de afgehandelde agenda niet wisten te hernieuwen...
daardoor vergaten ze nieuwe, noodzakelijke concepten te ontwikkelen, die waarschijnlijk toegespitst hadden kunnen worden op corruptiebestrijding, afslanking van de overheid, vereenvoudiging van het belastingstelsel... hervorming van de publieke omroep en het mediastelsel had kunnen worden aangepakt; een herorganisatie van het Openbaar MInisterie en politie-organen mislukte (IRT)

paars II verzandde in het scheppen van extra aftrekposten, meer bureaucratie, zelf ronduit corruptieschandalen, die, zoals gebruikelijk in de Holandse dorppomp-media weinig aandacht kregen ...
deels omdat met zulke plannen juist ook de persoonlijke belangen van de regerende elite zelf mogelijk geschaad hadden kunnen worden ...

Inderdaad, een 'frisse' start onder Fortuyn had misschien best iets kunnen brengen, maar je ziet dat juist de grootste aasgieren te snel op zulke initiatieven doken, en zo van binnenuit kapot maakten ... Ik verwacht eigenlijk niet dat enkel één persoon als Fortuyn een garantie was geweest om dat tegen te gaan, al had hij misschien een zekere wal daartegen kunnen vormen door persoonlijk als 'scherprechter' te functioneren, maar daarbij heb ik ook nogal wat twijfels, een rol als grote mediator, die boven de partijen zweeft, pastte ook niet geheel bij die man.
Psssst..... ik heb dat laatste gesprek tussen Pim en LN op mp3 staan en geloof me iedereen van LN was het daar met Fortuyn eens, alleen ze waren te laf om het zo te formuleren naar het volk toe
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 15 september 2005 @ 15:23:12 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30603799
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:12 schreef sizzler het volgende:

[..]

Mijn reactie staat vol met inhoudelijke argumenten. waarom ga je daar niet op in?
Je reactie staat niet vol met inhoudelijke argumenten, want je hebt de OT niet begrepen. Zoals ik je al gezegd heb: het is helemaal geen aanval op Fortuyn. Al je argumenten zijn wat mij betreft valide, maar dat wil niet zeggen dat ze in tegenspraak zijn met de OT. Eigenlijk zeg je niks.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30624805
Moet de alledaagse apathie worden doorbroken door een "sterke leider"? Kan dat?

Eigenlijk kan ik mij niet voorstellen dat ik, indien ik een bijzonder saai bestaan zou leiden (als student beleef je gelukkig nog wel eens iets), een buitenstaander daar verandering in zou kunnen brengen. Ik voel mij niet geroepen om met andere Nederlanders iets groots te ondernemen, ook zou een sterke leider mij hier waarschijnlijk niet toe kunnen bewegen.

Misschien hangt dit samen met mijn bovengemiddelde intelligentie, maar eigenlijk denk ik dat de oorzaak ligt bij de irrelevantie van Nederland als land en Nederlanders als natie. We tellen nog minder mee dan we al deden, en eigenlijk is dat ook wel terecht met 16 miljoen inwoners, geen kernwapens en een te verwaarlozen leger. Hier en daar leveren we een goede wetenschapper en we hebben een paar succesvolle multinationals, maar persoonlijk koop ik al jaren geen Philips meer... Klotetv's.

Vreemd dus dat het Nederlandse nationalisme naar eigen zeggen toeneemt ondanks de overduidelijke achtergrondrol van Nederland in de wereld. Is dit niet gewoon ontkenning en koppigheid? De dikke vrouw die zich van binnen mooi zegt te voelen, maar weet dat de mannen om haar heen er een andere mening op na houden?

Ik hoor niet bij die 90%. Stiekem ben ik veel trotser op de Magnetschwebebahn in Duitsland dan op Hazes. Eigenlijk was het gewoon kutmuziek van een fout geklede papzak, wel een lieve man, daar niet van... Ik ben echter veel trotser om op het continent te wonen waar Beethoven, Mozart en Chopin componeerden. Waar we hebben geleerd van twee wereldoorlogen dat samenwerking beter is dan nationalisme, de bakermat van het liberalisme, Christiaan Huygens (hee, een Nederlander), enkele wereldwijde imperia en alles wat wij tegenwoordig als vanzelfsprekend, als "westers" ervaren.

Die sterke leider zou een Europees president kunnen zijn.
  zaterdag 17 september 2005 @ 20:11:04 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30673291
@Speth,
In de OT bedoel ik niet zozeer een doorbreking van de sleur, alswel van de doelloosheid waaraan de samenleving leid. Het gekanker kan toch moeilijk voortkomen uit een gebrek aan luxe of vermaak? Wat ik denk dat werkelijk gemist wordt, zij het onbewust, is meer als dat. Iets om als gemeenschap naar te streven. Iets dat dus boven het alledaagse uitstijgt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30673974
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:11 schreef LXIV het volgende:
@Speth,
In de OT bedoel ik niet zozeer een doorbreking van de sleur, alswel van de doelloosheid waaraan de samenleving leid. Het gekanker kan toch moeilijk voortkomen uit een gebrek aan luxe of vermaak? Wat ik denk dat werkelijk gemist wordt, zij het onbewust, is meer als dat. Iets om als gemeenschap naar te streven. Iets dat dus boven het alledaagse uitstijgt.
Ik doelde ook niet zozeer op sleur, als wel op kneuterigheid... Dat we kennelijk Hazes en Pim Fortuyn als bron zien voor nationale trots toont voor mij al aan hoe onbetekenend Nederland is geworden. In het verleden hebben "we" weliswaar veel betekend, maar een gebrek aan kennis daarover voorkomt dat men daar trots op is. Vandaag de dag stelt Nederland (en Belgie for that matter) gewoon niets voor, ik denk dat daar een zekere nationale frustratie uit voorkomt. Een land met een minderwaardigheidscomplex dus.

Nu zie ik als neoliberaal nationalisme (wat ik hier even definieren als het trots zijn op de eigen nationale identiteit op basis van prestaties van het eigen land) niet als iets wat erg wenselijk is. Ik heb het als wat ruimer georienteerd persoon daarom makkelijker; in Europa als geheel zijn immers genoeg dingen (zowel in het verleden als nu) te vinden om trots op te zijn, of om je aan te vergapen, zelf ben ik niet zo gauw trots op iets waar ik zelf niet aan meegeholpen heb...
  zaterdag 17 september 2005 @ 20:40:06 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30674267
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:31 schreef Speth het volgende:
zelf ben ik niet zo gauw trots op iets waar ik zelf niet aan meegeholpen heb...
Het is natuurlijk onzin je te beroepen op iets wat mensen enkele honderden jaren gepresteerd hebben. Maar nationalisme, in beperkte mate, is toch nodig als cement van de samenleving. Er moet een bepaald gemeenschappelijk gevoel zijn om gezamelijk iets op op te kunnen bouwen, voor elkaar over te hebben. Anders spreken we over los zand.
Dat gevoel is natuurlijk nog steeds aanwezig in Nederland.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30675055
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is natuurlijk onzin je te beroepen op iets wat mensen enkele honderden jaren gepresteerd hebben. Maar nationalisme, in beperkte mate, is toch nodig als cement van de samenleving. Er moet een bepaald gemeenschappelijk gevoel zijn om gezamelijk iets op op te kunnen bouwen, voor elkaar over te hebben. Anders spreken we over los zand.
Dat gevoel is natuurlijk nog steeds aanwezig in Nederland.
Klopt, het is ook nog steeds aanwezig, maar niet gebaseerd op prestaties uit het verleden, maar op een in mijn ogen vrij onduidelijke visie van onze maatschappij gecombineerd met vrij dubieuze zaken als een voetbalelftal, Andre Hazes en Pim Fortuyn achtige figuren. Het nationalisme wat nu nog in Nederland aanwezig is, is niet het soort nationalisme dat in Frankrijk heerst, of in Engeland, het is eerder een soort neo-nationalisme (vergeef me de ongelukkig klinkende term) met wortels in contemporaire zaken in plaats van culturele geschiedenis.

Het probleem met contemporaire zaken is dat er weinig grootsheid aan te zien is. Andre Hazes was niet groots, de deltawerken... tja, ik vind de Eiffeltoren toch indrukwekkender. Het "gevoel" waar jij het over hebt is iets vaags en ongrijpbaars, en in mijn ogen niet genoeg om Nederlanders te binden.

In mijn ogen is het Nederlandse nationalisme stervende, en het Euronationalisme in opkomst, hoewel het nog wel even zal duren voor dit proces voltooid is.
  zondag 18 september 2005 @ 22:43:18 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30711373
Ik weet niet of zoiets als Euronationalisme überhaubt mogelijk is. Natuurlijk is er genoeg om trots op te zijn in Europa of haar geschiedenis. Maar bij nationalisme hoort ook altijd nog zoiets als een bepaald gevoel. Bij mij ontbreekt dat gevoel volkomen als het om Europa gaat.
Europa associeer ik toch meer met Brussel, de Europese Unie, een bureaucratie. Bijeengehouden door een reeks verdragen in plaats van een gemeenschappelijk ideaal. Een vergelijking met de VS, waar een nationaal gevoel toch wel duidelijk aanwezig is, gaat niet helemaal op. De inwoners hiervan hebben een gemeenschappelijke geschiedenis als immigrant, the American Dream etc.
Wat is nu een niet-rationele bindende factor in Europa? Iets waarvoor het Europese volk, als dat al bestaan mag, nu massaal zich achter zou scharen? Ik weet het niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30712929
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 21:56 schreef JohnDope het volgende:
Pim was sowieso al een messias om het simpele feit: Pim Fortuyn had het ongekende fenomeen "luisteren naar de burger" geintroduceerd binnen de politiek.

.
Wat een rare zin!
Ga jij eens gauw een inburgeringscursus doen.
In verband met Europa: "Nun! Volk steh auf und Sturm brich los!"
Die Fahne hoch! Die reihen fest geschlossen
Op socialisten! Sluit de rijen! Het Rode Vaandel volgen wij!
pi_30840555
quote:
Op maandag 12 september 2005 23:39 schreef LXIV het volgende:

Dat maakte voor zijn volgelingen niet uit. Deze werden namelijk niet zozeer gedreven door rationele argumenten maar vooral door het geloof dat Pim ze naar een betere wereld zou leiden.

Met de islam als probleem en Paars als veroorzaker hiervan kwamen letterlijk miljoenen uit hun letargische toestand.

Dat is inderdaad absurd dat het materieel goed ging met Nederland, maar dat het gezapig was.

Moslims schopten tegen de heilige huisjes van ons liberalisme, tegen onze tolerantie zelfs. Onze grootste TROTS. Het doet me een beetje denken aan een leuk feestje waar lekker gedanst wordt en gegeten en gedronken. Lachen en fun. Plots komt er iemand binnen die de tafel met de hapjes omgooit en zo de avond verpest.

Het is jammer dat er nu niets tegen Moslims gedaan wordt. Goed...... ze houden zich gedeist omdat ze de furieuziteit van Pim en zijn volgelingen voelen priemen. Ook is de strengere en calvinistischere terughoudendheid van CDA en VVD éénzelfde rem op de tolerantie die er heerste.

Maar ze zullen zo niet blijven, links of Paars zal terugkomen over enige jaren en de teugels zullen wel losser gaan in dit landje. (Ik vraag me af of de Moslims daar wel tegen kunnen)
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_30863226
1 de kogel kwam niet van links, hij kwam van volkert
2 de massa is nooit tevreden, wil je iets met je leven doen, dan doe je dat zelf. Get rich and die trying.
3 ik mag Pim Fortuyn niet
4 ik mag weelders al helemaal niet
5 ik mag de massa niet
6 ik ben geen volgeling als er voor mij ooit een leider zal komen ben ik dat zelf en dat wordt het land met de harde linkse hand geregeerd
... blablablabla.. koffie?
Achter elk groot fortuin schuilt een misdaad. - Balzac
pi_30868366
quote:
Op donderdag 22 september 2005 22:33 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

Dat is inderdaad absurd dat het materieel goed ging met Nederland, maar dat het gezapig was.

Moslims schopten tegen de heilige huisjes van ons liberalisme, tegen onze tolerantie zelfs. Onze grootste TROTS. Het doet me een beetje denken aan een leuk feestje waar lekker gedanst wordt en gegeten en gedronken. Lachen en fun. Plots komt er iemand binnen die de tafel met de hapjes omgooit en zo de avond verpest.

Het is jammer dat er nu niets tegen Moslims gedaan wordt. Goed...... ze houden zich gedeist omdat ze de furieuziteit van Pim en zijn volgelingen voelen priemen. Ook is de strengere en calvinistischere terughoudendheid van CDA en VVD éénzelfde rem op de tolerantie die er heerste.

Maar ze zullen zo niet blijven, links of Paars zal terugkomen over enige jaren en de teugels zullen wel losser gaan in dit landje. (Ik vraag me af of de Moslims daar wel tegen kunnen)
Jezus, dat eeuwige gezever over moslims is echt irritant. Je ziet toch dat moslims overal ter wereld het slachtoffer zijn van onderdrukking door het westen?

Soms wordt dat met bot geweld gedaan (Irak, Afghanistan) maar soms ook met woorden, bijvoorbeeld islamofobe uitspraken. Voorbeelden van mensen die de haat tegen de islam aanwakkeren zijn overal te vinden; mensen zoals Van Gogh, Wilders, Cliteur, Hirsi Ali, en Verdonk. En ook die Fortuyn natuurlijk, maar die is al dood.
Het irritantste is dat moslims die hetzelfde doen het land uitgeflikkerd worden, maar dat deze bovenstaande lui gewoon mogen blijven zitten.

Volgens mij wordt de tolerantie wordt niet bedreigd door moslims, maar door rechtse politici die een hetze tegen moslims willen beginnen.

Oh ja; "ons liberalisme" is ontiegelijke onzin. Niet iedere nederlander is liberaal, gelukkig maar...
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
  vrijdag 23 september 2005 @ 20:35:42 #41
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30868613
Het is de vraag of een sterke man wel nodig is. Als het cda fatsoenlijk oppositie had gevoerd dan had pim ook een stuk moeilijker voet aan de grond gekregen.
Vampire Romance O+
  vrijdag 23 september 2005 @ 20:43:02 #42
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30868869
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 17:22 schreef Chewbucca het volgende:
1 de kogel kwam niet van links, hij kwam van volkert
2 de massa is nooit tevreden, wil je iets met je leven doen, dan doe je dat zelf. Get rich and die trying.
3 ik mag Pim Fortuyn niet
4 ik mag weelders al helemaal niet
5 ik mag de massa niet
6 ik ben geen volgeling als er voor mij ooit een leider zal komen ben ik dat zelf en dat wordt het land met de harde linkse hand geregeerd
... blablablabla.. koffie?
Van zoveel politiek inzicht sla ik stijl achterover.
pi_30872405
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 20:43 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Van zoveel politiek inzicht sla ik stijl achterover.
Ja even die LXIV irriteren.. Ik had trouwens nog niet die reply gelezen van Den_Dead_Kennedy.. gelukkig schreef retteketet wat gezegd moest worden. idd. we hebben altijd een zwart schaap nodig en we leven zelf in de ontkenning.. en dan vragen: waar gaat het heen in dit land?
Achter elk groot fortuin schuilt een misdaad. - Balzac
  vrijdag 23 september 2005 @ 22:48:37 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30873099
Hahaha. Mij irriteer je niet zo makkelijk Chewbucca.
Maar het land met harde linkse hand regeren klinkt iig goed, als het maar hard is! Wanneer ga je beginnen en wat ben je van plan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 23 september 2005 @ 22:50:01 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30873145
Denk je aan Josef of aan Pol om een en ander op poten te zetten?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30873699


[ Bericht 100% gewijzigd door Chewbucca op 24-09-2005 14:53:49 ]
Achter elk groot fortuin schuilt een misdaad. - Balzac
  vrijdag 23 september 2005 @ 23:11:04 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30873781
Op stap 3 na is je plan nauwelijks links te noemen. Of beter gezegd, moeilijk van rechts te onderscheiden!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30874432
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 23:08 schreef Chewbucca het volgende:

[..]

goed dan verraad ik alvast mijn plan om de huidige regering omver te werpen:
Ik huur Yuri Gelder in om Balkende en Beatrix te hypnotiseren zodat ze alle macht aan mij geven.
Daarna overspoel ik eerst het volk met propaganda, wanneer dus de meerderheid in mij gelooft schop ik de lpf, verdonk en weelders etc. uit het land en zet ik ze neer in Irak of Sudan of iets dergelijks, kijken of zij het leuk vinden om onder de armoedegrens te leven, misschien verbeteren zij hun leven wel (overmoed)
Dan is natuurlijk de eerste stap onder mijn bewind alle radicale jongeren aan te pakken (dan heb ik het zowel over skinheads als haatverzaaiende moslim-jongeren) door ze op een speciaal heropvoedingskamp te sturen.
De tweede stap is de media aan te pakken (jeweetwel hoe ik over de media denk bij de topic 'linkse media')
Derde stap is het rechtssysteem overhoop te gooien, door alle gedetineerden her op te voeden, alle burgers moeten ook aan bepaalde eisen voldoen voor ze de maatschappij in treden. Zodat iedereen weet hoe die met elkaar moet omgaan en niemand ruzie met elkaar zoekt en andermans cultuur respecteert en van leert...
Enz...
Wat een mooie dromen allemaal mijn utopia maar nu begint de comedyfactory dus ik ben weg,
peace!
Je groeit er nog wel uit.
pi_30874543
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 23:33 schreef Speth het volgende:

[..]

Je groeit er nog wel uit.
Ik hoop voor jou hetzelfde met de manier waarop je antwoord
Achter elk groot fortuin schuilt een misdaad. - Balzac
pi_30874764


[ Bericht 100% gewijzigd door Chewbucca op 24-09-2005 14:52:52 ]
Achter elk groot fortuin schuilt een misdaad. - Balzac
  vrijdag 23 september 2005 @ 23:47:14 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30874856
Wat is zei was:
Op stap 3 na. Dus 1 en 2 waren moeilijk van rechts te onderscheiden, stap 3 was wel links te noemen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_30892054
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 20:28 schreef retteketet het volgende:
Jezus, dat eeuwige gezever over moslims is echt irritant. Je ziet toch dat moslims overal ter wereld het slachtoffer zijn van onderdrukking door het westen?

Soms wordt dat met bot geweld gedaan (Irak, Afghanistan) maar soms ook met woorden, bijvoorbeeld islamofobe uitspraken. Voorbeelden van mensen die de haat tegen de islam aanwakkeren zijn overal te vinden; .....
Westerse wetenschappers hebben vastgesteld dat God niet bestaat, beschreven in de evolutietheorie van Darwin. Als gevolg daarvan heeft godsdienst een steeds kleinere plaats gekregen in het bestuurlijke leven. We zijn bijvoorbeeld een geseculariseerd land.
Vroeger was de Paus en de kerk hier onze bestuurder, maar door de secularisatie is dat opgeheven.
Gaandeweg is Nederland steeds minder naar de kerk gegaan de vorige eeuw en het aantal mensen dat zich christen noemt is historisch gezien zéér laag.
Feit is dus dat de westerse wereld godsdienst als een futiliteit, als iets onnozels ziet. Iets wat saai is en wat je niet moet doen.
De Arabische en Aziatische volkeren zijn nog wel religieus, maar worden door hier naar school te gaan geacht uit zichzelf te concluderen dat Darwin gelijk had en dat hun Godsbesef op fantasie en gewoonte gebaseerd is en dat je hier dan eigenlijk een beetje dom ben. Je wordt als religieuze eigenlijk niet voor vol aangezien.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_30892242
quote:
Je wordt als religieuze eigenlijk niet voor vol aangezien.
Dat is jouw mening. Ik denk dat meer mensen vinden dat je zelf moet weten waar je in gelooft, zolang je je gedachtes maar niet gaat opdringen aan anderen.
Bovendien geloven een heleboel Nederlanders in andere dingen dan Darwin, maar bv in reincarnatie. Ook genoeg mensen die 'geloven' in geesten of hun horoscoop, of tarotkaarten.

Maar om mensen die gelovig zijn meteen voor niet vol aan te zien is denk ik meer een gebrek aan jezelf. Wel zeiken en zeuren op gelovigen die geen respect hebben voor andersdenkenden maar zelf doe je er net zo hard aan mee. Beetje hypocriet.
pi_30892325
quote:
Feit is dus dat de westerse wereld godsdienst als een futiliteit, als iets onnozels ziet. Iets wat saai is en wat je niet moet doen.
Onzin. Amerika: hardstikke westers, en zo gelovig als de pest. Maar wél het bewijs dat moderniteit en relegieus zijn wel samengaat.
  zondag 25 september 2005 @ 14:10:19 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_30914735
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 17:39 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

Westerse wetenschappers hebben vastgesteld dat God niet bestaat, beschreven in de evolutietheorie van Darwin. Als gevolg daarvan heeft godsdienst een steeds kleinere plaats gekregen in het bestuurlijke leven. We zijn bijvoorbeeld een geseculariseerd land.
Vroeger was de Paus en de kerk hier onze bestuurder, maar door de secularisatie is dat opgeheven.
Gaandeweg is Nederland steeds minder naar de kerk gegaan de vorige eeuw en het aantal mensen dat zich christen noemt is historisch gezien zéér laag.
Feit is dus dat de westerse wereld godsdienst als een futiliteit, als iets onnozels ziet. Iets wat saai is en wat je niet moet doen.
De Arabische en Aziatische volkeren zijn nog wel religieus, maar worden door hier naar school te gaan geacht uit zichzelf te concluderen dat Darwin gelijk had en dat hun Godsbesef op fantasie en gewoonte gebaseerd is en dat je hier dan eigenlijk een beetje dom ben. Je wordt als religieuze eigenlijk niet voor vol aangezien.
Volgens mij kijk je alleen maar naar jezelf en de kring van mensen waar je mee omgaat. In grote delen van de Westerse wereld speelt religie nog steeds een grote rol. Hoezo wordt een religieuze niet voor vol aangezien? Een groot deel van de politieke leiders beschouwt zichzelf als religieus, en ook een groot deel van de bevolking.
Wat jij schetst geld wellicht voor een relatief klein deel van de randstedelijke bevolking. Maar zij kan toch moeilijk als representatief voor de hele westerse wereld worden beschouwd.
Een volk of maatschappij zonder religie verliest op termijn zijn levenslust en is gedoemd te verdwijnen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:52:56 #56
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_31280734
De roep om een sterke leider neemt toch toe...
http://www.telegraaf.nl/b(...)wende_kinderen_.html

André
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
pi_31286284
Pim was puur en naturel Dan kun je denk ik van geen enkele andere politicus zeggen die op dit moment in de tweede kamer zit. Ze hebben daar allemaal met hun eigen agenda, en bij de linkse partijen is dat zelfs nog erger dan bij de rechtse partijen.

Pim had een hoop maatregelen in petto die nou niet echt populair waren, sterk bezuinigen op de zorg en afschaffen van marine en leger. Maar ondanks dat.......

Pim zou het type premier zijn geweest die zich niet voor het karretje liet spannen door bitch Bea en Bush. Dus niet zoals Kok en Balkenende. Moet je je voorstellen, een kale homo met 2 hondjes te gast op het witte huis. (als hij er uberhaupt in komt)

Maar goed we zullen het nooit weten, Pim heeft niets kunnen laten zien. Dus gaan verkondigen dat Pim niet de beloofde was vind ik een beetje speculeren. Of ben je familie van Jomanda?
pi_31297794
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Brammetje het volgende:
Pim zou het type premier zijn geweest die zich niet voor het karretje liet spannen door bitch Bea en Bush.
quote:
vind ik een beetje speculeren. Of ben je familie van Jomanda?
pi_31302755
Ik kan me die anekdote van Mat Herben bij Barend & Dorp nog herinneren over hoe Pim overstag zou zijn gegaan m.b.t. de Joint Strikefighter. De Amerikanen zouden hem helemaal in de watten gelegd hebben en behandeld hebben als een staatsman en hoppá, Pim was vóór.

Maar goed, komt uit de mond van Mat Herben...
pi_31304330
Waarom Prof. Fortuyn niet de 'Beloofde' was.

Pim? Alsof iedereen hem persoonlijk kende, net zoals dat bij Theo (van Gogh) gebeurd.
Dat jullie wekelijks in hetzelfde café zaten o.i.d.
pi_31304364
Wie zich verdiept heeft in zijn carriere, weet het spreekwoord "Waar Pim komt, komt ruzie"
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_31304417
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wie zich verdiept heeft in zijn carriere, weet het spreekwoord "Waar Pim komt, komt ruzie"
Dat is geen spreekwoord.
Wie geestesziek is en een grote fantasie heeft 'weet' dat wellicht.
pi_31304445
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:41 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat is geen spreekwoord.
Wie geestesziek is en een grote fantasie heeft 'weet' dat wellicht.
Hij is zo ongeveer van alle partijen lid geweest, ibg groep directeur geweest, op een universiteit gewerkt, en overal met slaande deuren weggegaan.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_31304491
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:42 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hij is zo ongeveer van alle partijen lid geweest, ibg groep directeur geweest, op een universiteit gewerkt, en overal met slaande deuren weggegaan.
Hij wist ook niet hij wilde, elke partij? Had hij een identiteitscrisis?
Dan zijn er over Meester, Doctor, Professor Balkenende vast ook wel spreekwoorden.
En vele anderen die minder in de publiciteit zijn geweest.
pi_31304535
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:45 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Hij wist ook niet hij wilde, elke partij? Had hij een identiteitscrisis?
Dan zijn er over Meester, Doctor, Professor Balkenende vast ook wel spreekwoorden.
En vele anderen die minder in de publiciteit zijn geweest.
Nou ja, spreekwoord, gezegde, spreuk. What's in a name.

Hij ging er op een gegeven moment prat op dat hij de enige CDA'er was die een dark room van binnen had "gezien"
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_31304596
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:47 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Nou ja, spreekwoord, gezegde, spreuk. What's in a name.

Hij ging er op een gegeven moment prat op dat hij de enige CDA'er was die een dark room van binnen had "gezien"
Hij zal vast ook één van de weinigen van de Nederlandse bevolking zijn betreft dat.
Is dat iets om trots op te zijn dan?
pi_31304689
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:41 schreef OldJeller het volgende:
Dat is geen spreekwoord.
Wie geestesziek is en een grote fantasie heeft 'weet' dat wellicht.
Reageer eens op wat hij zegt, "Waar Pim was, was ruzie"
pi_31304752
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:45 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Hij wist ook niet hij wilde, elke partij? Had hij een identiteitscrisis?
.
Fortuyn wilde hoe dan ook een rol spelen, wilde macht hebben, PM worden (het zakenkabinet Fortuyn), werd overal buitengesloten of voelde zich nergens volledig geaccepteerd en dus uiteindelijk richtte hij met het opportunisme dat hem eigen was zijn eigen partij op. Met zijn partij en stroming trok hij een verzameling van dezelfde mensen aan imo. Buitengeslotenen, vermeend of echt.
I´m back.
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:57:34 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31328027
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Brammetje het volgende:

Maar goed we zullen het nooit weten, Pim heeft niets kunnen laten zien. Dus gaan verkondigen dat Pim niet de beloofde was vind ik een beetje speculeren. Of ben je familie van Jomanda?
Nee. Wat ik wou zeggen was dat, hoewel Fortuyn absoluut niet voldeed aan het beeld van de sterke leider, hij toch al zo enorm populair kon worden. Kun je nagaan voor iemand die dat wél zou doen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_31617888
De man met Charisma!!!




Hij droeg een pak en je zag dat hij een pak droeg, hij droeg een stropdas en bij hem zag je ook dat hij er een droeg, hij was op en top gentleman
en dan dit...






//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_31618770
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 00:30 schreef zhe-devilll het volgende:
De man met Charisma!!!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij droeg een pak en je zag dat hij een pak droeg, hij droeg een stropdas en bij hem zag je ook dat hij er een droeg, hij was op en top gentleman
en dan dit...


[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

35 jaar en je komt niet verder dan zo'n criterium?
pi_31618816
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 01:03 schreef Speth het volgende:

[..]

35 jaar en je komt niet verder dan zo'n criterium?
dit is een van de vele, maar heb ff geen zin in de rest, vindt dit al voldoende
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  donderdag 27 oktober 2005 @ 01:11:21 #73
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31714078
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 01:05 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

dit is een van de vele, maar heb ff geen zin in de rest, vindt dit al voldoende
Als ik er van uit ga dat je je beste criterium het eerste aanstipt dan vraag ik me af wat jij qua persoonlijke ontwikkeling in hemelsnaam hebt uitgevroten om op je 35ste met zulke infantiele argumentaties op de proppen te komen. Forrest Gump zou zich er nog zelfs terecht voor schamen.
Say your prayers
pi_31714620
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 01:11 schreef Sickie het volgende:

[..]

Als ik er van uit ga dat je je beste criterium het eerste aanstipt dan vraag ik me af wat jij qua persoonlijke ontwikkeling in hemelsnaam hebt uitgevroten om op je 35ste met zulke infantiele argumentaties op de proppen te komen. Forrest Gump zou zich er nog zelfs terecht voor schamen.
quote:
Hobbies/interesses: Truth
Weer een argument om alle kuttopics daar heen te bonjouren.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:22:56 #75
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_31740974
'' Een toekomst die uitstijgt boven het dagelijkse gemier, opdat de mensen weer een zingeving vinden. Een reden om voor te leven.''

Het dagelijkse gemier beinvloed voor een enorm deel het democratisch proces (dus inclusief kiezen van partijen en onderwerpen die in de 2e Kamer behandeld worden) in Nederland. En daarmee kan je niet goed (duurzaam) regeren.
Naar mijn mening zou een technocratrisch/seculier systeem veel beter zijn voor Nederland, en het Nederlandse volk.
Era Vulgaris
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:27:31 #76
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_31741140
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 00:30 schreef zhe-devilll het volgende:
De man met Charisma!!!
[afbeelding]

Daar ga je al de fout in. Uiterlijk boven al het andere stellen.
Era Vulgaris
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:29:24 #77
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_31741205
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wie zich verdiept heeft in zijn carriere, weet het spreekwoord "Waar Pim komt, komt ruzie"
...behalve in 1 van zijn minnaars natuurlijk.
Era Vulgaris
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:30:54 #78
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31741263
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 23:27 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Daar ga je al de fout in. Uiterlijk boven al het andere stellen.
Ze ging de fout al in toen ze zich op een blauwe maandag registreerde op dit forum terwijl ze dacht dat haar inbreng van toegevoegde waarde zou zijn.
Say your prayers
pi_31745336
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 23:30 schreef Sickie het volgende:

[..]

Ze ging de fout al in toen ze zich op een blauwe maandag registreerde op dit forum terwijl ze dacht dat haar inbreng van toegevoegde waarde zou zijn.
mijn nickname is leukerder dan die van jou
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_31745343
ow en mijn avatar ook vind die hitler maar eng in je dingus
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_31746068
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 02:12 schreef zhe-devilll het volgende:
ow en mijn avatar ook vind die hitler maar eng in je dingus
Ga eens weg.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:24:48 #82
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31757726
quote:
Op donderdag 22 september 2005 22:33 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

Dat is inderdaad absurd dat het materieel goed ging met Nederland, maar dat het gezapig was.

Moslims schopten tegen de heilige huisjes van ons liberalisme, tegen onze tolerantie zelfs. Onze grootste TROTS. Het doet me een beetje denken aan een leuk feestje waar lekker gedanst wordt en gegeten en gedronken. Lachen en fun. Plots komt er iemand binnen die de tafel met de hapjes omgooit en zo de avond verpest.
Dat is werkelijk waar de domste analogie die ik ooit heb gezien.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:47:18 #83
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31759896
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 02:12 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

mijn nickname is leukerder dan die van jou
Say your prayers
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:48:30 #84
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31759925
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 02:12 schreef zhe-devilll het volgende:
ow en mijn avatar ook vind die hitler maar eng in je dingus
Mjah, Hitler was inderdaad een tekenfilmfiguur. Ik heb me al die jaren ook al af lopen vragen waar al die mensen zich zo druk om maken.
Say your prayers
pi_31805443
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Brammetje het volgende:
Pim was puur en naturel Dan kun je denk ik van geen enkele andere politicus zeggen die op dit moment in de tweede kamer zit. Ze hebben daar allemaal met hun eigen agenda, en bij de linkse partijen is dat zelfs nog erger dan bij de rechtse partijen.

Pim had een hoop maatregelen in petto die nou niet echt populair waren, sterk bezuinigen op de zorg en afschaffen van marine en leger. Maar ondanks dat.......

Pim zou het type premier zijn geweest die zich niet voor het karretje liet spannen door bitch Bea en Bush. Dus niet zoals Kok en Balkenende. Moet je je voorstellen, een kale homo met 2 hondjes te gast op het witte huis. (als hij er uberhaupt in komt)

Maar goed we zullen het nooit weten, Pim heeft niets kunnen laten zien.
2nd that, dan nog misschien een aanpassing van de titel:
"Waarom Nederland niet het beloofde land is".

Ministers tegenwoordig hebben het alleen nog maar over cultuuromslag.. leuk he, (De Geus in Buitenhof), het gaat niet eens over cultuur.. tegenwoordig zijn er geen ministers die hun verantwoordelijkheid nemen.

Pim daarentegen wilde zijn verantwoordelijkheid nemen..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_31820066
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 03:38 schreef Speth het volgende:

[..]

Ga eens weg.
doe meteen de deur achter jullie dicht
  maandag 31 oktober 2005 @ 11:14:21 #87
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_31832917
niet voldoen aan het beeld van sterke leider? Pim? Mens ga naar huis, lekker koken ofzo, veel beter...
  woensdag 2 november 2005 @ 00:47:02 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31885693
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:14 schreef 1603 het volgende:
niet voldoen aan het beeld van sterke leider? Pim? Mens ga naar huis, lekker koken ofzo, veel beter...
Eenieder heeft zo zijn eigen beeld van de leider waar hij het liefst achteraan loopt natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 00:13:55 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37777103
quote:
Op maandag 12 september 2005 23:39 schreef LXIV het volgende:

(...)
Fortuyn fulimineerde fulmineerde enorm tegen Paars. In de laatste maanden leek alles wat in Nederland niet klopte aan deze coalitie toegeschreven te worden. Soms terecht, maar vaak ook helemaal niet. Dat maakte voor zijn volgelingen niet uit. Deze werden namelijk niet zozeer gedreven door rationele argumenten maar vooral door het geloof dat Pim ze naar een betere wereld zou leiden. Met de islam als probleem en Paars als veroorzaker hiervan kwamen letterlijk miljoenen uit hun letargische toestand. Mensen die nog nooit een stembureau van binnen hadden gezien namen zich nu voor te gaan stemmen. Op Pim natuurlijk.

(...)


Met dank aan Lienekien!
(En een goede reden voor een kick-je)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_37777474
de politiek heeft geen leiders
heeft geen man of vrouw voor zich , in beeld die iemand uitbeelden, met power
neen, ze hebben een gastje, een nerd voor zich, die spastische bewegingen maakt,
via ki nog kinderen verwekt, want hoe kan hij ook anders ons
hp

djiezus hoe wil je nu serieus overkomen met dat kleine manneke?
pff lama
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 13 mei 2006 @ 00:31:12 #91
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_37777601
De enige reden die ik nodig heb, is omdat ik nooit 'De Beloofde' heb gezien in Pim.
Ik vertrouw volledig op mezelf, zie je wel.
...dass wir fliegen.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 00:36:00 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37777715
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 00:27 schreef zhe-devilll het volgende:
de politiek heeft geen leiders
heeft geen man of vrouw voor zich , in beeld die iemand uitbeelden, met power
neen, ze hebben een gastje, een nerd voor zich, die spastische bewegingen maakt,
via ki nog kinderen verwekt, want hoe kan hij ook anders ons
hp

djiezus hoe wil je nu serieus overkomen met dat kleine manneke?
pff lama

Neuken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 00:37:08 #93
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_37777747
Ach, zhe-devilll is een beetje gek, LX.
Het staat haar wel.
...dass wir fliegen.
pi_37777979
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 00:37 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ach, zhe-devilll is een beetje gek, LX.
Het staat haar wel.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zondag 14 mei 2006 @ 13:28:23 #95
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_37813142
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 01:11 schreef Sickie het volgende:

[..]

Als ik er van uit ga dat je je beste criterium het eerste aanstipt dan vraag ik me af wat jij qua persoonlijke ontwikkeling in hemelsnaam hebt uitgevroten om op je 35ste met zulke infantiele argumentaties op de proppen te komen. Forrest Gump zou zich er nog zelfs terecht voor schamen.

Zit een kern van waarheid in
Era Vulgaris
  zondag 14 mei 2006 @ 13:32:28 #96
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_37813225
ik vind vooral de ontkoppeling tussen de problematiek en de veroozaker van paars erg goed , ik heb namelijk nooit paars hiervoor verantwoordelijk gehouden terwijl dat op dat moment ineens de gangbare mening moest zijn.
(voorstander van paars)
pi_37866617
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 12:17 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Fortuyn sprong juist in op die hele 11 sept crisis.
Het enge was dat Fortuyn VOOR 11 september al op TV zn onrust aangaf over de gevaren van de Islam en ik heb m letterlijk horen zeggen dat ie verwachtte dat er wellicht binnenkort al een 'oorlog' op komst was. Een paar maanden later was het zover...

Ik snap nog steeds niet waarom men dat niet meer uitzend, het was het eerste gegeven dat mijn aandacht naar de (toen nog) aparte figuur uitging.

Zijn er mensen hier die die uitzending toen ook gezien hebben?
quote:
Nee niet de gehele 1,6 miljoen een aanzienlijk deel stemde ook op hem uit protest (vooral tegen z'n moord).
Dit is nog steeds een argument die frustatie wekt bij mij. Was hij niet neergeschoten dan had ie veel meer stemmen gehad en was waarschijnlijk de grootste partij. Aangezien we het nooit zullen weten gooien mensen dit argument in de strijd om aan te tonen dat ie echt niet zoveel in zn mars had zonder die dood.

Wat ik zeg, frustrerend, denk dat dit gevoel nog steeds aanwakkert in NL.

[ Bericht 16% gewijzigd door alex4allofyou op 16-05-2006 01:17:31 ]
pi_37869912
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 10:41 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Stuur je hier aan op dhr. A. Hitler?
Godwin's law: "As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one"
Jaja...
pi_37870102
Introtje algemeen, alleen bij derde alinea begin je met bullshit uit de grote hoed toveren. Pim is nooit onduidelijk en vaag geweest over zijn overige plannen : Pim heeft er juist boeken over geschreven.
Daarmee valt de rest van het verhaal meteen in duigen heh Dit even los van een politieke mening over Pim.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')