Hij zal merken dat Korans taal veel hoger dan Poëzie is, dus hij zal het toch net iets moeilijker hebben als ik.quote:Op woensdag 9 november 2005 09:59 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dat is een slechte deal, want ik geloof dat Arabisch makkelijker te leren/begrijpen is dan poëzie.
Prima, als dat dé reden is waarom we die boeken heilig moeten noemen, dan zij dat zo. Ik vraag me alleen af of ik geen ruzie met één der beide partij'en krijg als ik het ándere boek óók heilig noem.quote:Op woensdag 9 november 2005 08:08 schreef Yosomite het volgende:
Het begin van een goede samenleving is een respect voor elkaars basiswaarden.
Dat lijkt mij wel, ja. Met name het christendom is gebaseerd op de werkelijk volslagen idiote premisse dat een god der wrake, die menigeen in het OT naar een vreselijke dood bevolen heeft, tegelijkertijd de god derquote:Ik begrijp hieruit dat je volgens jou schizofreen moet zijn om de bijbel in al haar facetten te kunnen volgen?
Inderdaad. Niet veel, maar toch iets minder. In de Koran wordt tenminste nergens beweerd dat god zuivere liefde is, althans niet zonder de aantekening in het volgende vers waarin hij ook een wreker etc. wordt genoemd. Blijft de constatering dat die god gewoon een god is die ík persoonlijk het aanbidden niet waard zou vinden, maar dat is persoonlijk.quote:Ik begrijp hieruit dat je volgens jou minder schizofreen hoeft te zijn (dan voor de bijbel) om de koran in al haar facetten te kunnen volgen?
Nee, dat laatste lijkt me niet. Ook bij menig new-age beweging zie je een diepe behoefte aan schizofrenie.quote:Hoe sta je dan tegenover andere religies en hun geschriften?
Doortrekkend hangt het af van de ontwikkelingstijd: hoe langer hoe meer schizofreen je moet zijn?
Liever de aanname dat een paar mensen weer eens iets idioots bedacht hebben, dan de aanname van een deus ex machina.quote:
Zo complex is de wereld toch niet?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:23 schreef Doffy het volgende:
[..]
Maar wellicht kan het ook niet anders: de wereld is gewoon té complex en té vol van zowel het 'goede' als het 'kwade', dat geen enkele religie daar een consistent verhaal van kan draaien dat het geloven waard is.
Religie lijkt misschien complex, maar dat is het zeker niet.quote:Immers, als de religie net zo complex en zinloos lijkt als het universum zelf, waar is die religie dan nog voor nodig?
Religie is geen wetenschap met antwoorden.quote:Religie moet hapklare antwoorden geven op moeilijke vragen, dat is haar enige 'redeeming feature'. Dat kan echter alleen maar als je je oogkleppen opzet voor alle nuances en tegenstrijdigheden.
Islam verwijst niet naar Mohammed als auteur, dus je vraag wordt niet beantwoord.quote:Op woensdag 9 november 2005 16:27 schreef Pracissor het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat Mohammed nadat hij ouder wordt, steeds cynischer gaat schrijven, voornamelijk over joden? Was hij teleurgesteld in hun omdat hij ze niet kon bekeren?
Sorry helemaal gelijk.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islam verwijst niet naar Mohammed als auteur, dus je vraag wordt niet beantwoord.
4:137. Voorzeker, degenen die geloven, daarna verwerpen, dan wederom geloven dan wederom verwerpen en daarna in ongeloof toenemen, hen zal God niet vergeven, noch zal Hij hen op de rechte weg leiden.quote:Op woensdag 9 november 2005 16:32 schreef Pracissor het volgende:
Vinden jullie ook dat moslims die zich bekeren tot het christendom ter dood moeten worden gebracht?
Staat dit in de koran?
Joden kiezen partij voor Mekka, terwijl ze een pact hadden met Mohammed in Medinah. Dan komt er een groot kloof tussen beide religies.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:49 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Sorry helemaal gelijk.![]()
Ik bedoel, wordt er over hem geschreven.
ik hoop dat jequote:Op woensdag 9 november 2005 16:42 schreef Pracissor het volgende:
In godsdienst is geen dwang. (Soera 2:256)
De sjari’a kent in theorie de doodstraf voor afvalligheid. ... het wordt vaak maar moeilijk aanvaardbaar gevonden als iemand zich afkeert van de islam. ... De betrokkene kan geïsoleerd raken van zijn eigen familie en doelwit worden van wraak, hoewel dat in tegenstelling is tot de gewetensvrijheid die de koran leert. (Sajidah Abdus Sattar, Islam voor beginners)
De moslimse juristen zijn het er over eens dat het Islamitisch recht voorschrijft dat wie van de Islam afvalt de doodstraf verdient ... (Dr. J.J.G. Jansen, Nieuwe inleiding tot de islam)
Vind jij dat ook?quote:Op woensdag 9 november 2005 17:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarna Mohammed zei dood elke afvallige.
Best wel. Dus jij volgt Mohammed in de opdracht van het doden van afvalligen.quote:
De wereld is vele malen complexer dan een religie ons wil voorhouden. Of denk jij wel dat alles een kwestie is van "goed" tegen "kwaad'?quote:Op woensdag 9 november 2005 15:35 schreef Yosomite het volgende:
Zo complex is de wereld toch niet?
Waar liggen die té veel té volle situaties dan?
Nee, ik zie dat precies zo. Religie is niet complex, de wereld waarin zij bestaat is dat wel. Voor religie, om toch de wereld te beschrijven, is dus een zekere mate van schizofrenie nodig: een wereldbeeld waarin allerlei "makkelijke" maar tegenstrijdige begrippen naast elkaar bestaan.quote:Religie lijkt misschien complex, maar dat is het zeker niet.
Een paar regeltjes en de rest is uitleg en voorbeeld.
Of zie jij dat anders?
Ik vind dat de mens júist zelf móet ontdekken! En dus geen hapklare brokken doorslikken die ze worden aangereikt in één of ander "heilig boek" oid.quote:Religie is geen wetenschap met antwoorden.
Religie is een hulpmiddel, een handvat waarmee een aantal mensen geholpen kunnen worden.
Of vind je dat de mens zelf ook nog wat moet / mag ontdekken?
Ik zie al waar je naar toe wilt.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:21 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Best wel. Dus jij volgt Mohammed in de opdracht van het doden van afvalligen.
Waarom?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Liever de aanname dat een paar mensen weer eens iets idioots bedacht hebben, dan de aanname van een deus ex machina.
Omdat een god erbij sleuren alles, en dus niets, verklaart. Verder zijn er geen aanwijzingen voor zoiets ingrijpends als een god; noch een noodzaak.quote:Op woensdag 9 november 2005 22:37 schreef Aslama het volgende:
Waarom?
Ik heb eens een poging gedaan om Arabisch te leren.quote:Op woensdag 9 november 2005 09:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als jij eens Arabisch gaat leren en dan naar zinsconstructie van de koran kijkt zal ik me verdiepen in jouw idee van poëzie. Deal?
Ik denk zelden in dat soort woorden. Meestal in termen van andersdenkenden.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:52 schreef Doffy het volgende:
[..]
De wereld is vele malen complexer dan een religie ons wil voorhouden. Of denk jij wel dat alles een kwestie is van "goed" tegen "kwaad'?
[..]
Veel mensen hebben toch kennelijk de behoefte om een voorgekauwd stuk inspirerende tekst voorgeschoteld te krijgen. En dat helpt af en toe zeker wel.quote:Ik vind dat de mens júist zelf móet ontdekken! En dus geen hapklare brokken doorslikken die ze worden aangereikt in één of ander "heilig boek" oid.
Taal is taal, freund. En als de vertaling enigzins een kleine indicatie is van de zinsopbouw zie ik er absoluut niks bijzonders in.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:01 schreef Triggershot het volgende:
Hij zal merken dat Korans taal veel hoger dan Poëzie is, dus hij zal het toch net iets moeilijker hebben als ik.
met kennis dat jij al Arameisch spreekt? Prima.quote:Op donderdag 10 november 2005 07:40 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Taal is taal, freund. En als de vertaling enigzins een kleine indicatie is van de zinsopbouw zie ik er absoluut niks bijzonders in.
Maar ik weet het goed gemaakt. Als jij nou Arameïsch gaat leren en de originele bijbelgeschriften even uitpluist, zal ik Arabisch leren. Ok?
Dat hoeft natuurlijk niet. Ik beweer nergens dat de bijbel hoger dan poëzie is.quote:Op donderdag 10 november 2005 07:58 schreef Triggershot het volgende:
met kennis dat jij al Arameisch spreekt? Prima.
Wat mij betreft zou geen zinnig mens moeten denken in termen van 'goed' en 'kwaad'. Niettemin is dat één van de belangrijkste pijlers van vrijwel alle religie's. Het impliceert een eenvoud in de wereld die er niet is: dat bedoel ik met mijn opmerking dat de wereld complexer is dan religies doorgaans toegeven.quote:Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef Yosomite het volgende:
Ik denk zelden in dat soort woorden. Meestal in termen van andersdenkenden.
Maar de basis is hetzelfde, de uitleg is cultuur e.d. afhankelijk.
In de grond misschien niet, en ik ben het met je eens dat alles wat we zien niet veel méér kan zijn dan interactie van de natuurwetten. Maar dat die wetten relatief eenvoudig zijn, wil nog niet zeggen dat hun interacties niet leiden tot zeer grote complexiteit: kijk naar het leven zelf. Ook ons mensen kun je ontleden tot hun atomen, maar daarmee is nog niet "verklaard" hoe die natuurkrachten hebben geleid tot Shakespeare of... vul maar in.quote:Daarom zie ik de wereld toch niet zo complex in elkaar zitten: er zijn een aantal relaties die op verschillende manieren hun werk doen. Meer is het niet.
Dat ontken ik ook niet. Iets anders is om daar waarheidswaarde aan te verlenen.quote:Veel mensen hebben toch kennelijk de behoefte om een voorgekauwd stuk inspirerende tekst voorgeschoteld te krijgen. En dat helpt af en toe zeker wel.
Als ik sommige mensen, die toch echt wél gestudeerd hebben, soms bepaalde onzin hoor/zie uitkramen, dan vraag ik me toch echt af of alleen een goede opleiding afdoende is voor een kritische, open houding.quote:Omdat ze bv nooit kritisch hebben leren denken (bv geen kans gehad op een opleiding) blijft dat ook voorlopig nog wel zo.
Dat ben ik met je eens. Hoewel ik wel vind dat sommige natuurwetenschappers, met hun kennis van de natuurwetten, ook wel eens een te simpele voorstelling van zaken geven. Met Einstein en Bohr ben je er nog niet.quote:Ik ben er overigens wel van overtuigd dat je eerst de fase van kritisch denken moet hebben gehad om de complexiteit van de wereld te kunnen overzien en ontrafelen zdat de verschillende basale relaties zichtbaar worden.
Nou vertel jij mij maar waar we heen gaan, een antwoord als deze lijkt mij een zwaktebod.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zie al waar je naar toe wilt.
het gaat dan ook niet om de koran maar om de hadith waar Mohammed Jeruzalem bezoekt, namelijk op een vliegend beest (paard ?)quote:Op donderdag 10 november 2005 12:08 schreef buachaille het volgende:Jeruzalem wordt trouwens geen enkele keer in de Koran genoemd terwijl de Bijbel de stad maar liefst 700 maal vermeldt.Desondanks houdt men de leugen in stand dat Mohammed ooit Jeruzalem bezocht zou hebben. Men verkondigt het ene na het andere sprookje over het islamitische recht op de Tempelberg. Maar de waarheid is dat de kinderen van Israël al 1000 jaar vC in Jeruzalem woonden, dat is 1600 jaar voordat de moslims hun intrede in de geschiedenis deden. De islamitische wereld wenst daar echter geen rekening mee te houden.Het islamitische geloof schrijft voor dat elk gebied dat zij ooit hebben veroverd voor eeuwig door allah aan hen geschonken is.
Bron: http://www.e-deville.nl/b(...).php?item=tempelberg
Dat is juist het punt, hij bezoekt een gebied en doet vervolgens of het van hem isquote:Op donderdag 10 november 2005 12:36 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het gaat dan ook niet om de koran maar om de hadith waar Mohammed Jeruzalem bezoekt, namelijk op een vliegend beest (paard ?)
dat is hem door God beloofd waarschijnljikquote:Op donderdag 10 november 2005 12:46 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dat is juist het punt, hij bezoekt een gebied en doet vervolgens of het van hem is![]()
Ik ben bereid om aramees te leren, maar goed ik meen ook niet dat bijbel niet poetisch is in aramees. Idd een tegenprestatie van mij moet natuurlijk ook.quote:Op donderdag 10 november 2005 08:06 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat hoeft natuurlijk niet. Ik beweer nergens dat de bijbel hoger dan poëzie is.
Ik vind alleen een tegenprestatie wel op zijn plaats.
Eigenlijk ook een belachelijke uitspraak. Wat jij poëtisch vind kan een ander wel volledige bagger vinden. De beleving van taal is immers ook subjectief.
Daarbij is jouw mening over de Koran verre van objectief te noemen. En de taal kunnen spreken, lezen en schrijven maakt je nog geen taalkundige.
Ik hoor graag de mening van een niet-moslim arabisch taalkundige. Aan die van jouw kan ik helaas op dit punt weinig waarde hechten.
Het is niet eens een antwoord dat ik er op geef. Zover ik het weet hebben we het over de islam en niet mijn persoon.quote:Op donderdag 10 november 2005 11:02 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Nou vertel jij mij maar waar we heen gaan, een antwoord als deze lijkt mij een zwaktebod.
huiswerk gedaan?quote:Op donderdag 10 november 2005 12:36 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het gaat dan ook niet om de koran maar om de hadith waar Mohammed Jeruzalem bezoekt, namelijk op een vliegend beest (paard ?)
mja, dat zijn vooral waarde-oordelen van een moslimquote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Triggershot het volgende:
De woordengebruik en zinsconstructie is hoger dan poezie dat zei ik.
kloptquote:Op donderdag 10 november 2005 14:12 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, dat zijn vooral waarde-oordelen van een moslim
quote:Op donderdag 10 november 2005 14:39 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
natuurlijk, ik wil niet geheel onbeslagen ten ijs komen
De islam geeft als antwoord dus het doden van afvalligen?quote:Op donderdag 10 november 2005 14:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is niet eens een antwoord dat ik er op geef. Zover ik het weet hebben we het over de islam en niet mijn persoon.
De islam geeft toestemming huichelaars te doden die meer dan 3 x switchen lees goed.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:57 schreef Pracissor het volgende:
[..]
De islam geeft als antwoord dus het doden van afvalligen?
Jij volgt de islam toch volledig?
Dit valt allemaal te discusseren. Waar mij omging is dat je de eerste post waarop ik heb gereageerd presenteerde als een stelling waarvan achteraf bleek dat die op aannames is gebasseerd. Niet helemaal oprecht dusquote:Op donderdag 10 november 2005 00:40 schreef Doffy het volgende:
[..]
Omdat een god erbij sleuren alles, en dus niets, verklaart. Verder zijn er geen aanwijzingen voor zoiets ingrijpends als een god; noch een noodzaak.
Anderszijds zijn er plenty aanwijzingen voor menselijke creativiteit, en de behoefte om antwoorden in hapklare brokken opgediend te krijgen; alsmede om te dienen als politiek hulp (/machts) midde.
Er is niets waarover níet gediscussieerd kan worden.quote:Op vrijdag 11 november 2005 04:13 schreef Aslama het volgende:
Dit valt allemaal te discusseren. Waar mij omging is dat je de eerste post waarop ik heb gereageerd presenteerde als een stelling waarvan achteraf bleek dat die op aannames is gebasseerd. Niet helemaal oprecht dus.
Dus jij volgt de islam niet volledig? Waarom niet?quote:Op donderdag 10 november 2005 22:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De islam geeft toestemming huichelaars te doden die meer dan 3 x switchen lees goed.
Ik volg Islam volledig? hoe kom je er bij
wat bedoel je met het volledig volgen van de islam ?quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:46 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Dus jij volgt de islam niet volledig? Waarom niet?
Ik heb het hier niet over. Ik zeg je presenteerde een aanname als een feit, dat is niet helemaal oprecht. Je zou moeten zeggen: 'De Koran is door mensen geschreven' EN DAT IS MIJN AANNAME. Of zoiets. dat klinkt oprechterquote:Op vrijdag 11 november 2005 12:09 schreef Doffy het volgende:
[..]
Er is niets waarover níet gediscussieerd kan worden.
Dus volgens jouw redenering kunnen we alle topics over religie wel direct sluiten. Want als er íets op aannames en inconsequenties is gebaseerd, dan is het religie: dat is op niets anders dan aannames gestoeld.
Nee hoor, helemaal niet. Er is geen alternatief voor de stelling dat de Koran (én de Bijbel, én de Veda's, én de Pentateuch, etc) door mensen is geschreven. Althans geen alternatief dat ik serieus wens te nemen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 17:30 schreef Aslama het volgende:
Ik heb het hier niet over. Ik zeg je presenteerde een aanname als een feit, dat is niet helemaal oprecht. Je zou moeten zeggen 'De Koran is door mensen geschreven' EN DAT IS MIJN AANNAME. Of zoiets. dat klinkt oprechter![]()
In de hemel ligt ook een kopie van de Koran en die is niet door mensen geschreven.quote:Op vrijdag 11 november 2005 17:32 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee hoor, helemaal niet. Er is geen alternatief voor de stelling dat de Koran (én de Bijbel, én de Veda's, én de Pentateuch, etc) door mensen is geschreven. Althans geen alternatief dat ik serieus wens te nemen.
Die hemel bestaat slechts in de door mensen geschreven Koran, dus de hemelse kopie van de Koran is ook door mensen geschrevenquote:Op vrijdag 11 november 2005 17:34 schreef het_fokschaap het volgende:
In de hemel ligt ook een kopie van de Koran en die is niet door mensen geschreven.
Erg onderbouwd hoorquote:Op vrijdag 11 november 2005 17:32 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee hoor, helemaal niet. Er is geen alternatief voor de stelling dat de Koran (én de Bijbel, én de Veda's, én de Pentateuch, etc) door mensen is geschreven. Althans geen alternatief dat ik serieus wens te nemen.
Omkering van bewijslast.quote:Op vrijdag 11 november 2005 17:30 schreef Aslama het volgende:
. Ik zeg je presenteerde een aanname als een feit, dat is niet helemaal oprecht. Je zou moeten zeggen: 'De Koran is door mensen geschreven' EN DAT IS MIJN AANNAME. Of zoiets. dat klinkt oprechter![]()
Simpel: mensen verzinnen van alles, dat is niet moeilijk om te "onderbouwen". Er is geen enkele onderbouwing, noch een zinnig argument, voor jouw [i]aanname[/] dat de Koran níet door mensen is geschreven. Dus de bewijslast ligt toch echt bij jou.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |