abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32109821
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:59 schreef Mirage het volgende:

[..]

Dat is een slechte deal, want ik geloof dat Arabisch makkelijker te leren/begrijpen is dan poëzie.
Hij zal merken dat Korans taal veel hoger dan Poëzie is, dus hij zal het toch net iets moeilijker hebben als ik.
  woensdag 9 november 2005 @ 11:23:08 #202
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_32111963
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:08 schreef Yosomite het volgende:
Het begin van een goede samenleving is een respect voor elkaars basiswaarden.
Prima, als dat dé reden is waarom we die boeken heilig moeten noemen, dan zij dat zo. Ik vraag me alleen af of ik geen ruzie met één der beide partij'en krijg als ik het ándere boek óók heilig noem.

Vandaar dat ik ze allebei maar niet heilig noem.
quote:
Ik begrijp hieruit dat je volgens jou schizofreen moet zijn om de bijbel in al haar facetten te kunnen volgen?
Dat lijkt mij wel, ja. Met name het christendom is gebaseerd op de werkelijk volslagen idiote premisse dat een god der wrake, die menigeen in het OT naar een vreselijke dood bevolen heeft, tegelijkertijd de god der Liefde zou moeten zijn, bij wie het begríp 'kwaad' niet eens zou bestaan.
quote:
Ik begrijp hieruit dat je volgens jou minder schizofreen hoeft te zijn (dan voor de bijbel) om de koran in al haar facetten te kunnen volgen?
Inderdaad. Niet veel, maar toch iets minder. In de Koran wordt tenminste nergens beweerd dat god zuivere liefde is, althans niet zonder de aantekening in het volgende vers waarin hij ook een wreker etc. wordt genoemd. Blijft de constatering dat die god gewoon een god is die ík persoonlijk het aanbidden niet waard zou vinden, maar dat is persoonlijk.
quote:
Hoe sta je dan tegenover andere religies en hun geschriften?
Doortrekkend hangt het af van de ontwikkelingstijd: hoe langer hoe meer schizofreen je moet zijn?
Nee, dat laatste lijkt me niet. Ook bij menig new-age beweging zie je een diepe behoefte aan schizofrenie.

Maar wellicht kan het ook niet anders: de wereld is gewoon té complex en té vol van zowel het 'goede' als het 'kwade', dat geen enkele religie daar een consistent verhaal van kan draaien dat het geloven waard is. Immers, als de religie net zo complex en zinloos lijkt als het universum zelf, waar is die religie dan nog voor nodig? Religie moet hapklare antwoorden geven op moeilijke vragen, dat is haar enige 'redeeming feature'. Dat kan echter alleen maar als je je oogkleppen opzet voor alle nuances en tegenstrijdigheden.
'Nuff said
  woensdag 9 november 2005 @ 11:24:23 #203
27698 Doffy
pi_32111997
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:46 schreef Aslama het volgende:
Ach man dat is jouw aanname.
Liever de aanname dat een paar mensen weer eens iets idioots bedacht hebben, dan de aanname van een deus ex machina.
'Nuff said
pi_32119163
quote:
Op woensdag 9 november 2005 11:23 schreef Doffy het volgende:

[..]

Maar wellicht kan het ook niet anders: de wereld is gewoon té complex en té vol van zowel het 'goede' als het 'kwade', dat geen enkele religie daar een consistent verhaal van kan draaien dat het geloven waard is.
Zo complex is de wereld toch niet?
Waar liggen die té veel té volle situaties dan?
quote:
Immers, als de religie net zo complex en zinloos lijkt als het universum zelf, waar is die religie dan nog voor nodig?
Religie lijkt misschien complex, maar dat is het zeker niet.
Een paar regeltjes en de rest is uitleg en voorbeeld.
Of zie jij dat anders?
quote:
Religie moet hapklare antwoorden geven op moeilijke vragen, dat is haar enige 'redeeming feature'. Dat kan echter alleen maar als je je oogkleppen opzet voor alle nuances en tegenstrijdigheden.
Religie is geen wetenschap met antwoorden.
Religie is een hulpmiddel, een handvat waarmee een aantal mensen geholpen kunnen worden.
Of vind je dat de mens zelf ook nog wat moet / mag ontdekken?
  woensdag 9 november 2005 @ 16:27:31 #205
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32120457
Hoe komt het eigenlijk dat Mohammed nadat hij ouder wordt, steeds cynischer gaat schrijven, voornamelijk over joden? Was hij teleurgesteld in hun omdat hij ze niet kon bekeren?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  woensdag 9 november 2005 @ 16:32:34 #206
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32120573
Vinden jullie ook dat moslims die zich bekeren tot het christendom ter dood moeten worden gebracht?
Staat dit in de koran?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  woensdag 9 november 2005 @ 16:42:53 #207
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32120775
In godsdienst is geen dwang. (Soera 2:256)

De sjari’a kent in theorie de doodstraf voor afvalligheid. ... het wordt vaak maar moeilijk aanvaardbaar gevonden als iemand zich afkeert van de islam. ... De betrokkene kan geïsoleerd raken van zijn eigen familie en doelwit worden van wraak, hoewel dat in tegenstelling is tot de gewetensvrijheid die de koran leert. (Sajidah Abdus Sattar, Islam voor beginners)

De moslimse juristen zijn het er over eens dat het Islamitisch recht voorschrijft dat wie van de Islam afvalt de doodstraf verdient ... (Dr. J.J.G. Jansen, Nieuwe inleiding tot de islam)
pi_32122370
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:27 schreef Pracissor het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat Mohammed nadat hij ouder wordt, steeds cynischer gaat schrijven, voornamelijk over joden? Was hij teleurgesteld in hun omdat hij ze niet kon bekeren?
Islam verwijst niet naar Mohammed als auteur, dus je vraag wordt niet beantwoord.
  woensdag 9 november 2005 @ 17:49:18 #209
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32122471
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Islam verwijst niet naar Mohammed als auteur, dus je vraag wordt niet beantwoord.
Sorry helemaal gelijk.

Ik bedoel, wordt er over hem geschreven.
pi_32122475
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:32 schreef Pracissor het volgende:
Vinden jullie ook dat moslims die zich bekeren tot het christendom ter dood moeten worden gebracht?
Staat dit in de koran?
4:137. Voorzeker, degenen die geloven, daarna verwerpen, dan wederom geloven dan wederom verwerpen en daarna in ongeloof toenemen, hen zal God niet vergeven, noch zal Hij hen op de rechte weg leiden.
138. Verkondig de huichelaars, dat hen een pijnlijke straf wacht.

Tafseer van de verzen luidt:
In de tijd van de profeet gingen huichelaars, steeds van religie veranderen om de moslims te verwarren en ontmoedigen. Waarna moslims sterker werden ze weer bekeerden tot de Islam en nadat de moslims een slag verloren ze zich weer bekeerden tot hun pre-islamitische overtuigingen.

Waarna Mohammed zei dood elke afvallige.
pi_32122533
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:49 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Sorry helemaal gelijk.

Ik bedoel, wordt er over hem geschreven.
Joden kiezen partij voor Mekka, terwijl ze een pact hadden met Mohammed in Medinah. Dan komt er een groot kloof tussen beide religies.
pi_32122569
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:42 schreef Pracissor het volgende:
In godsdienst is geen dwang. (Soera 2:256)

De sjari’a kent in theorie de doodstraf voor afvalligheid. ... het wordt vaak maar moeilijk aanvaardbaar gevonden als iemand zich afkeert van de islam. ... De betrokkene kan geïsoleerd raken van zijn eigen familie en doelwit worden van wraak, hoewel dat in tegenstelling is tot de gewetensvrijheid die de koran leert. (Sajidah Abdus Sattar, Islam voor beginners)

De moslimse juristen zijn het er over eens dat het Islamitisch recht voorschrijft dat wie van de Islam afvalt de doodstraf verdient ... (Dr. J.J.G. Jansen, Nieuwe inleiding tot de islam)
ik hoop dat je

(Centraal Anti islam gebash) Een andere kant van de Islam 3 als een reactie op ziet
  woensdag 9 november 2005 @ 18:59:31 #213
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32124428
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waarna Mohammed zei dood elke afvallige.
Vind jij dat ook?
pi_32124891
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:59 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Vind jij dat ook?
is mijn mening relevant?
  woensdag 9 november 2005 @ 19:21:01 #215
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32125129
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

is mijn mening relevant?
Best wel. Dus jij volgt Mohammed in de opdracht van het doden van afvalligen.
  woensdag 9 november 2005 @ 19:52:14 #216
27698 Doffy
pi_32126177
quote:
Op woensdag 9 november 2005 15:35 schreef Yosomite het volgende:
Zo complex is de wereld toch niet?
Waar liggen die té veel té volle situaties dan?
De wereld is vele malen complexer dan een religie ons wil voorhouden. Of denk jij wel dat alles een kwestie is van "goed" tegen "kwaad'?
quote:
Religie lijkt misschien complex, maar dat is het zeker niet.
Een paar regeltjes en de rest is uitleg en voorbeeld.
Of zie jij dat anders?
Nee, ik zie dat precies zo. Religie is niet complex, de wereld waarin zij bestaat is dat wel. Voor religie, om toch de wereld te beschrijven, is dus een zekere mate van schizofrenie nodig: een wereldbeeld waarin allerlei "makkelijke" maar tegenstrijdige begrippen naast elkaar bestaan.
quote:
Religie is geen wetenschap met antwoorden.
Religie is een hulpmiddel, een handvat waarmee een aantal mensen geholpen kunnen worden.
Of vind je dat de mens zelf ook nog wat moet / mag ontdekken?
Ik vind dat de mens júist zelf móet ontdekken! En dus geen hapklare brokken doorslikken die ze worden aangereikt in één of ander "heilig boek" oid.
'Nuff said
pi_32126339
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:21 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Best wel. Dus jij volgt Mohammed in de opdracht van het doden van afvalligen.
Ik zie al waar je naar toe wilt.
pi_32131642
quote:
Op woensdag 9 november 2005 11:24 schreef Doffy het volgende:

[..]

Liever de aanname dat een paar mensen weer eens iets idioots bedacht hebben, dan de aanname van een deus ex machina.
Waarom?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
  donderdag 10 november 2005 @ 00:40:59 #219
27698 Doffy
pi_32136007
quote:
Op woensdag 9 november 2005 22:37 schreef Aslama het volgende:
Waarom?
Omdat een god erbij sleuren alles, en dus niets, verklaart. Verder zijn er geen aanwijzingen voor zoiets ingrijpends als een god; noch een noodzaak.

Anderszijds zijn er plenty aanwijzingen voor menselijke creativiteit, en de behoefte om antwoorden in hapklare brokken opgediend te krijgen; alsmede om te dienen als politiek hulp (/machts) midde.
'Nuff said
pi_32138766
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als jij eens Arabisch gaat leren en dan naar zinsconstructie van de koran kijkt zal ik me verdiepen in jouw idee van poëzie. Deal?
Ik heb eens een poging gedaan om Arabisch te leren.
Maar dat viel mij toch tegen hoor.
Zelfs IJslandse poëzie, bv de Edda met haar onnavolgbaar rijmschema, is dan nog beter te doen.
pi_32138812
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:52 schreef Doffy het volgende:

[..]

De wereld is vele malen complexer dan een religie ons wil voorhouden. Of denk jij wel dat alles een kwestie is van "goed" tegen "kwaad'?
[..]
Ik denk zelden in dat soort woorden. Meestal in termen van andersdenkenden.
Maar de basis is hetzelfde, de uitleg is cultuur e.d. afhankelijk.
Daarom zie ik de wereld toch niet zo complex in elkaar zitten: er zijn een aantal relaties die op verschillende manieren hun werk doen. Meer is het niet.
quote:
Ik vind dat de mens júist zelf móet ontdekken! En dus geen hapklare brokken doorslikken die ze worden aangereikt in één of ander "heilig boek" oid.
Veel mensen hebben toch kennelijk de behoefte om een voorgekauwd stuk inspirerende tekst voorgeschoteld te krijgen. En dat helpt af en toe zeker wel.

Omdat ze bv nooit kritisch hebben leren denken (bv geen kans gehad op een opleiding) blijft dat ook voorlopig nog wel zo.

Ik ben er overigens wel van overtuigd dat je eerst de fase van kritisch denken moet hebben gehad om de complexiteit van de wereld te kunnen overzien en ontrafelen zdat de verschillende basale relaties zichtbaar worden.
  donderdag 10 november 2005 @ 07:40:09 #222
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_32138971
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:01 schreef Triggershot het volgende:
Hij zal merken dat Korans taal veel hoger dan Poëzie is, dus hij zal het toch net iets moeilijker hebben als ik.
Taal is taal, freund. En als de vertaling enigzins een kleine indicatie is van de zinsopbouw zie ik er absoluut niks bijzonders in.

Maar ik weet het goed gemaakt. Als jij nou Arameïsch gaat leren en de originele bijbelgeschriften even uitpluist, zal ik Arabisch leren. Ok?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_32139128
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:40 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Taal is taal, freund. En als de vertaling enigzins een kleine indicatie is van de zinsopbouw zie ik er absoluut niks bijzonders in.

Maar ik weet het goed gemaakt. Als jij nou Arameïsch gaat leren en de originele bijbelgeschriften even uitpluist, zal ik Arabisch leren. Ok?
met kennis dat jij al Arameisch spreekt? Prima.
  donderdag 10 november 2005 @ 08:06:56 #224
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_32139191
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:58 schreef Triggershot het volgende:
met kennis dat jij al Arameisch spreekt? Prima.
Dat hoeft natuurlijk niet. Ik beweer nergens dat de bijbel hoger dan poëzie is.

Ik vind alleen een tegenprestatie wel op zijn plaats.

Eigenlijk ook een belachelijke uitspraak. Wat jij poëtisch vind kan een ander wel volledige bagger vinden. De beleving van taal is immers ook subjectief.

Daarbij is jouw mening over de Koran verre van objectief te noemen. En de taal kunnen spreken, lezen en schrijven maakt je nog geen taalkundige.

Ik hoor graag de mening van een niet-moslim arabisch taalkundige. Aan die van jouw kan ik helaas op dit punt weinig waarde hechten.

[ Bericht 18% gewijzigd door DustPuppy op 10-11-2005 08:14:59 ]
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  donderdag 10 november 2005 @ 10:03:57 #225
27698 Doffy
pi_32140756
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef Yosomite het volgende:
Ik denk zelden in dat soort woorden. Meestal in termen van andersdenkenden.
Maar de basis is hetzelfde, de uitleg is cultuur e.d. afhankelijk.
Wat mij betreft zou geen zinnig mens moeten denken in termen van 'goed' en 'kwaad'. Niettemin is dat één van de belangrijkste pijlers van vrijwel alle religie's. Het impliceert een eenvoud in de wereld die er niet is: dat bedoel ik met mijn opmerking dat de wereld complexer is dan religies doorgaans toegeven.
quote:
Daarom zie ik de wereld toch niet zo complex in elkaar zitten: er zijn een aantal relaties die op verschillende manieren hun werk doen. Meer is het niet.
In de grond misschien niet, en ik ben het met je eens dat alles wat we zien niet veel méér kan zijn dan interactie van de natuurwetten. Maar dat die wetten relatief eenvoudig zijn, wil nog niet zeggen dat hun interacties niet leiden tot zeer grote complexiteit: kijk naar het leven zelf. Ook ons mensen kun je ontleden tot hun atomen, maar daarmee is nog niet "verklaard" hoe die natuurkrachten hebben geleid tot Shakespeare of... vul maar in.
quote:
Veel mensen hebben toch kennelijk de behoefte om een voorgekauwd stuk inspirerende tekst voorgeschoteld te krijgen. En dat helpt af en toe zeker wel.
Dat ontken ik ook niet. Iets anders is om daar waarheidswaarde aan te verlenen.
quote:
Omdat ze bv nooit kritisch hebben leren denken (bv geen kans gehad op een opleiding) blijft dat ook voorlopig nog wel zo.
Als ik sommige mensen, die toch echt wél gestudeerd hebben, soms bepaalde onzin hoor/zie uitkramen, dan vraag ik me toch echt af of alleen een goede opleiding afdoende is voor een kritische, open houding.
quote:
Ik ben er overigens wel van overtuigd dat je eerst de fase van kritisch denken moet hebben gehad om de complexiteit van de wereld te kunnen overzien en ontrafelen zdat de verschillende basale relaties zichtbaar worden.
Dat ben ik met je eens. Hoewel ik wel vind dat sommige natuurwetenschappers, met hun kennis van de natuurwetten, ook wel eens een te simpele voorstelling van zaken geven. Met Einstein en Bohr ben je er nog niet.
'Nuff said
  donderdag 10 november 2005 @ 11:02:42 #226
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32142168
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zie al waar je naar toe wilt.
Nou vertel jij mij maar waar we heen gaan, een antwoord als deze lijkt mij een zwaktebod.
pi_32143954
Voor de moslims is de Tempelberg slechts de derde plaats in volgorde van heiligheid. Eerst komt Mekka dan Medina en daarna Jeruzalem.De geschiedenis van het islamitische Jeruzalem begon bij de verovering van de stad in 638 nC door Arabische moslims onder leiding van kalief Omar. Hij lijfde Jeruzalem onder de Arabische naam "Al-Qoeds al Sjarief" (het heiligdom) bij het Arabische rijk in. Het was kalief Abd-el-Malik die in 691 nC de Rotskoepel op de plaats bouwde waar eens de tempel van Salomo en die van Herodus stonden. Sinds de verovering door Omar zijn de theologische mythen m.b.t. het Tempelplein uitgegroeid tot een grote historische zwendel.Zo zou volgens een islamitische legende de profeet Mohammed een miraculeuze luchtreis naar Jeruzalem hebben gemaakt. Daar aangekomen zou hij zijn paard aan de Klaagmuur hebben vastgebonden terwijl hijzelf naar de hemel opsteeg om daar hoogstpersoonlijk een aantal zaken te bespreken met allah, Jezus en Abraham.

Dit verhaal is echter niets anders dan een verzinsel want Mohammed blijkt nooit in Jeruzalem te zijn geweest. De waarheid is dat ten tijde van Mohammed, die in 632 nC stierf, Jeruzalem een christelijke stad was in het Byzantijnse rijk. Jeruzalem werd pas in 638 door kalief Omar veroverd. In die tijd stonden er alleen kerkgebouwen in de stad en ook op de Tempelberg. Omstreeks het jaar 711, 79 jaar na de dood van Mohammed werd de Byzantijnse kerk op het Tempelplein in een moskee veranderd. Na wat kleine verbouwingen noemde men de kerk voortaan de Al-Aksa moskee. Mohammed kon dus nooit deze moskee in gedachten hebben gehad, toen hij de koran schreef, want hij was toen al lang dood. Diverse onderzoekers hebben reeds lang aangetoond dat het "Buitenste bedehuis" zoals genoemd in de Koran, Soera 17:1, met de moskee in Medina te maken heeft en niets met Jeruzalem.

Jeruzalem wordt trouwens geen enkele keer in de Koran genoemd terwijl de Bijbel de stad maar liefst 700 maal vermeldt.Desondanks houdt men de leugen in stand dat Mohammed ooit Jeruzalem bezocht zou hebben. Men verkondigt het ene na het andere sprookje over het islamitische recht op de Tempelberg. Maar de waarheid is dat de kinderen van Israël al 1000 jaar vC in Jeruzalem woonden, dat is 1600 jaar voordat de moslims hun intrede in de geschiedenis deden. De islamitische wereld wenst daar echter geen rekening mee te houden.Het islamitische geloof schrijft voor dat elk gebied dat zij ooit hebben veroverd voor eeuwig door allah aan hen geschonken is.

Bron: http://www.e-deville.nl/b(...).php?item=tempelberg
pi_32144702
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:08 schreef buachaille het volgende:Jeruzalem wordt trouwens geen enkele keer in de Koran genoemd terwijl de Bijbel de stad maar liefst 700 maal vermeldt.Desondanks houdt men de leugen in stand dat Mohammed ooit Jeruzalem bezocht zou hebben. Men verkondigt het ene na het andere sprookje over het islamitische recht op de Tempelberg. Maar de waarheid is dat de kinderen van Israël al 1000 jaar vC in Jeruzalem woonden, dat is 1600 jaar voordat de moslims hun intrede in de geschiedenis deden. De islamitische wereld wenst daar echter geen rekening mee te houden.Het islamitische geloof schrijft voor dat elk gebied dat zij ooit hebben veroverd voor eeuwig door allah aan hen geschonken is.

Bron: http://www.e-deville.nl/b(...).php?item=tempelberg
het gaat dan ook niet om de koran maar om de hadith waar Mohammed Jeruzalem bezoekt, namelijk op een vliegend beest (paard ?)
pi_32145000
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:36 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

het gaat dan ook niet om de koran maar om de hadith waar Mohammed Jeruzalem bezoekt, namelijk op een vliegend beest (paard ?)
Dat is juist het punt, hij bezoekt een gebied en doet vervolgens of het van hem is
pi_32145430
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:46 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat is juist het punt, hij bezoekt een gebied en doet vervolgens of het van hem is
dat is hem door God beloofd waarschijnljik
en tja, als God het zegt
pi_32147413
quote:
Op donderdag 10 november 2005 08:06 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat hoeft natuurlijk niet. Ik beweer nergens dat de bijbel hoger dan poëzie is.

Ik vind alleen een tegenprestatie wel op zijn plaats.

Eigenlijk ook een belachelijke uitspraak. Wat jij poëtisch vind kan een ander wel volledige bagger vinden. De beleving van taal is immers ook subjectief.

Daarbij is jouw mening over de Koran verre van objectief te noemen. En de taal kunnen spreken, lezen en schrijven maakt je nog geen taalkundige.

Ik hoor graag de mening van een niet-moslim arabisch taalkundige. Aan die van jouw kan ik helaas op dit punt weinig waarde hechten.
Ik ben bereid om aramees te leren, maar goed ik meen ook niet dat bijbel niet poetisch is in aramees. Idd een tegenprestatie van mij moet natuurlijk ook.

De koran is nie op veel punten poetisch. De woordengebruik en zinsconstructie is hoger dan poezie dat zei ik.

Daarbij mag je een arabisch sprekende deskundige naar keuze halen.
pi_32147501
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:02 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Nou vertel jij mij maar waar we heen gaan, een antwoord als deze lijkt mij een zwaktebod.
Het is niet eens een antwoord dat ik er op geef. Zover ik het weet hebben we het over de islam en niet mijn persoon.
pi_32147526
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:36 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

huiswerk gedaan?

pi_32147558
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Triggershot het volgende:

De woordengebruik en zinsconstructie is hoger dan poezie dat zei ik.
mja, dat zijn vooral waarde-oordelen van een moslim
pi_32147700
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:12 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

mja, dat zijn vooral waarde-oordelen van een moslim
klopt
pi_32148352
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

huiswerk gedaan?

natuurlijk, ik wil niet geheel onbeslagen ten ijs komen
pi_32151800
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:39 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

natuurlijk, ik wil niet geheel onbeslagen ten ijs komen
  donderdag 10 november 2005 @ 19:57:13 #238
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32157266
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is niet eens een antwoord dat ik er op geef. Zover ik het weet hebben we het over de islam en niet mijn persoon.
De islam geeft als antwoord dus het doden van afvalligen?

Jij volgt de islam toch volledig?
pi_32161704
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:57 schreef Pracissor het volgende:

[..]

De islam geeft als antwoord dus het doden van afvalligen?

Jij volgt de islam toch volledig?
De islam geeft toestemming huichelaars te doden die meer dan 3 x switchen lees goed.

Ik volg Islam volledig? hoe kom je er bij

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2005 22:06:54 ]
pi_32169752
quote:
Op donderdag 10 november 2005 00:40 schreef Doffy het volgende:

[..]

Omdat een god erbij sleuren alles, en dus niets, verklaart. Verder zijn er geen aanwijzingen voor zoiets ingrijpends als een god; noch een noodzaak.

Anderszijds zijn er plenty aanwijzingen voor menselijke creativiteit, en de behoefte om antwoorden in hapklare brokken opgediend te krijgen; alsmede om te dienen als politiek hulp (/machts) midde.
Dit valt allemaal te discusseren. Waar mij omging is dat je de eerste post waarop ik heb gereageerd presenteerde als een stelling waarvan achteraf bleek dat die op aannames is gebasseerd. Niet helemaal oprecht dus .
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
  vrijdag 11 november 2005 @ 12:09:23 #241
27698 Doffy
pi_32175018
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 04:13 schreef Aslama het volgende:
Dit valt allemaal te discusseren. Waar mij omging is dat je de eerste post waarop ik heb gereageerd presenteerde als een stelling waarvan achteraf bleek dat die op aannames is gebasseerd. Niet helemaal oprecht dus .
Er is niets waarover níet gediscussieerd kan worden.

Dus volgens jouw redenering kunnen we alle topics over religie wel direct sluiten. Want als er íets op aannames en inconsequenties is gebaseerd, dan is het religie: dat is op niets anders dan aannames gestoeld.
'Nuff said
  vrijdag 11 november 2005 @ 12:46:00 #242
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32175954
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De islam geeft toestemming huichelaars te doden die meer dan 3 x switchen lees goed.

Ik volg Islam volledig? hoe kom je er bij
Dus jij volgt de islam niet volledig? Waarom niet?
pi_32175995
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:46 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dus jij volgt de islam niet volledig? Waarom niet?
wat bedoel je met het volledig volgen van de islam ?
pi_32184181
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:09 schreef Doffy het volgende:

[..]

Er is niets waarover níet gediscussieerd kan worden.

Dus volgens jouw redenering kunnen we alle topics over religie wel direct sluiten. Want als er íets op aannames en inconsequenties is gebaseerd, dan is het religie: dat is op niets anders dan aannames gestoeld.
Ik heb het hier niet over. Ik zeg je presenteerde een aanname als een feit, dat is niet helemaal oprecht. Je zou moeten zeggen: 'De Koran is door mensen geschreven' EN DAT IS MIJN AANNAME. Of zoiets. dat klinkt oprechter
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:32:44 #245
27698 Doffy
pi_32184254
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:30 schreef Aslama het volgende:
Ik heb het hier niet over. Ik zeg je presenteerde een aanname als een feit, dat is niet helemaal oprecht. Je zou moeten zeggen 'De Koran is door mensen geschreven' EN DAT IS MIJN AANNAME. Of zoiets. dat klinkt oprechter
Nee hoor, helemaal niet. Er is geen alternatief voor de stelling dat de Koran (én de Bijbel, én de Veda's, én de Pentateuch, etc) door mensen is geschreven. Althans geen alternatief dat ik serieus wens te nemen.
'Nuff said
pi_32184307
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:32 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee hoor, helemaal niet. Er is geen alternatief voor de stelling dat de Koran (én de Bijbel, én de Veda's, én de Pentateuch, etc) door mensen is geschreven. Althans geen alternatief dat ik serieus wens te nemen.
In de hemel ligt ook een kopie van de Koran en die is niet door mensen geschreven.
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:35:47 #247
27698 Doffy
pi_32184341
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:34 schreef het_fokschaap het volgende:
In de hemel ligt ook een kopie van de Koran en die is niet door mensen geschreven.
Die hemel bestaat slechts in de door mensen geschreven Koran, dus de hemelse kopie van de Koran is ook door mensen geschreven
'Nuff said
pi_32184496
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:32 schreef Doffy het volgende:

[..]

Erg onderbouwd hoor
  vrijdag 11 november 2005 @ 19:07:06 #249
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_32186663
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:30 schreef Aslama het volgende:

. Ik zeg je presenteerde een aanname als een feit, dat is niet helemaal oprecht. Je zou moeten zeggen: 'De Koran is door mensen geschreven' EN DAT IS MIJN AANNAME. Of zoiets. dat klinkt oprechter
Omkering van bewijslast.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  vrijdag 11 november 2005 @ 19:07:22 #250
27698 Doffy
pi_32186671
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:41 schreef Aslama het volgende:
Erg onderbouwd hoor
Simpel: mensen verzinnen van alles, dat is niet moeilijk om te "onderbouwen". Er is geen enkele onderbouwing, noch een zinnig argument, voor jouw [i]aanname[/] dat de Koran níet door mensen is geschreven. Dus de bewijslast ligt toch echt bij jou.
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')