Robert Jensen balanceert op een koordVolgens kenners hebben we met Robert Jensen eindelijk een Nederlandse David Letterman. Hij is ad rem en weet gasten verrassende dingen te ontlokken, zeggen ze. Maar hij roept ook reacties van haat op, door platte grappen te maken en gasten af te zeiken. Producer Reinout Oerlemans:
Hij is eigenlijk een heel goede interviewer.Vorig jaar nog was Jensen! voor de meeste mensen zo'n show op één van de commerciële zenders waar je laat op de avond wel eens voorbij zapt, en waar vaag van was blijven hangen dat de presentator, tja, nogal plat en grof was. Dit jaar kun je wat moeilijker om het programma heen: de talkshow is voor het eerst iedere werkdag, rond half elf te zien op RTL5.
Die dagelijkse Jensen! doet het goed, vooral bij kijkers tussen de 20 en 34. Hij scoort zelfs betere dan de iconen van de late avond Barend en Van Dorp, voorheen collega's bij RTL, nu rechtstreekse concurrenten op Talpa. Bij RTL durven ze door het succes langzaam boude uitspraken te doen.
Robert Jensen is de eerste in Nederland die een succesvolle afgeleide maakt van de Amerikaanse late night shows, heet het. RTL-topman Fons van Westerloo:
Hij is echt te vergelijken met Leno en Letterman.Jensen is iemand die reacties oproept. Niet zelden van walging, haat.
Maak jij een stuk over Jensen? Afbranden die handel!, hoort een journalist die een artikel over hem schrijft, bijvoorbeeld veelvuldig van collega's, familie en vrienden.
Als ik een zweep had, zou ik al het vlees van zijn botten willen ranselen, zei cabaretier Theo Maassen in VARA TV Magazine over de presentator.
Een tv-presentatrice die niet met naam wilde worden genoemd, in Nieuwe Revu:
Jensen is een varken. De kop boven dat artikel: Wie is die lul?
Op de radio bij Yorin FM staat Jensen al lange tijd bekend als shock-jock vanwege zijn grove grappen. Toen Mylène de la Haye hem tijdens een radio-uitzending overviel met een cameraploeg, voegde hij haar toe dat ze beter haar paard kon gaan pijpen.
Bij zijn vorige werkgever Noordzee FM kreeg hij bijna letterlijk slaande ruzie met zijn collega dj Gordon, omdat hij niet ophield grappen over hem te maken in de uitzending. Hij heeft ook de reputatie een moeilijke jongen te zijn.
Bij Yorin FM is hij behalve dj ook nog steeds creative director. Ochtendjock Rob Stenders - die overigens een bewonderaar van de programmamaker Jensen is – sprak expliciet af dat hij niets met Jensen te maken wilde hebben. Stenders:
Ik kende zijn reputatie, namelijk dat het allemaal precies op zijn manier moet gaan. Ik dacht: dat moet ik niet hebben.Bij de tv hebben ze dat imago gecultiveerd.
Wie durft er nog bij Jensen op de bank plaats te nemen, zegt een voice-over bij promofilmpjes van de show die op RTL5 worden vertoond. Een steeds terugkerend grapje in het programma zelf is een filmpje waarin gasten na afloop van hun gesprek met Jensen backstage vertellen wat hun ervaring was. De strekking elke keer:
Ik had me op het ergste voorbereid, maar Jensen viel honderd procent mee.Een kleurig decor met in grote lichtgevende letters de naam van de gastheer, een podium met een bank voor de gasten en vooral met een desk voor de presentator. Het is duidelijk geïnspireerd door de beroemde Amerikaanse late-avondshows van network-grootheden als Jay Leno en David Letterman.
Net als Letterman houdt Jensen kartonnen spiekkaartjes in zijn handen; en net als zijn Amerikaanse voorbeelden zegt Jensen om de haverklap tegen zijn gasten dat hij het heel leuk vindt dat ze er zijn. Hij heeft ook een side-kick, Jan Paparazzi, die ongeveer dezelfde functie vervult als aangever/bandleider Paul Shaffer in Lettermans Late Show.
Ook typisch zijn de steeds terugkerende melige itempjes, zoals De kinderen van.... Jensen laat daarin Jensen met behulp van photoshop zien wat voor nazaten je krijgt als je twee beroemdheden combineert - zeg Chiel Montagne en Britney Spears.
Jensen weet alles van Amerikaanse tv, zeggen mensen die hem kennen, en is vaak in de VS wezen kijken. Het is eerder geprobeerd. Door Peter Jan Rens ooit, en recenter door Tom Rhodes (een echte Amerikaan).
Robert Jensen is de eerste die het een beetje waarmaakt. Het is de meest Amerikaanse talkshow die we gehad hebben, zegt tv-deskundige Bert van der Veer. Dat is overigens dezelfde Van der Veer die Barend en Van Dorp regisseert, iedere werkdag rond de klok van half elf op Talpa.
Hij staat op voorsprong, lacht Van der Veer zuur, verwijzend naar de betere kijkcijfers van de concurrent.
Knappe televisie, is het volgens een andere tv-kenner, Talpa's programmadirecteur Remko van Westerloo.
Hij heeft de kwaliteit om er een bepaalde spanning in te brengen, waardoor je altijd het idee hebt dat er iets onverwachts kan gebeuren; en hij is onwaarschijnlijk ad rem. Dat zie je vaker met radiojocks.Ex-deejay en mediagoeroe Lex Harding is een fan.
Hij is een zeer goeie talkshow-host. Een toptalent, zowel op radio als op tv. Hij weet leuke dingen uit mensen te halen. Hij heeft ook een rare hersenkronkel, waardoor er teksten uitkomen waaraan een ander niet zo snel zal denken. Rob Stenders:
We hebben in Nederland eindelijk een David Letterman. Als er in het verleden een poging werd ondernomen was het altijd heel saai, maar hij kan het.De grofheid en dat platte, dat is minder Amerikaans. Hij zegt bijvoorbeeld, als misdaadverslaggever John van den Heuvel bij hem op de rode bank vertelt dat hij al vanaf zijn jeugd gefascineerd was door het politiewerk:
Zat jij dan de hele tijd bij zo'n scanner te rukken? En wanneer tennisser Jacco Eltingh zegt dat Ivan Lendl een van zijn voorbeelden is:
Echt waar? Lendl? Ik kan me nog eerder voorstellen dat Heinrich Himmler je voorbeeld is dan Lendl.Harding vindt dat hij de grenzen van het betamelijke soms overschrijdt.
Je moet mensen niet beledigen. Van der Veer raadt mensen af in de show als gast op te treden.
Ik hoor wel eens van mensen die er geweest zijn, dat ze door Jensen zijn genaaid. Fons van Westerloo:
Hij balanceert op een koord. Remko van Westerloo:
Volgens mij heeft hij zichzelf al behoorlijk ingetoomd, uit praktische noodzaak. Anders krijgt hij geen gasten meer. Met soapster Fajah Lourens slaagt Jensen erin bijna het hele gesprek over haar borsten te laten gaan. Lourens heeft eerst een borstvergroting ondergaan, daarna een borstverkleining. Jensen:
Het waren inderdaad enorme jopen. Als je op twee meter afstand stond, kreeg je een tepel in je oog. Lourens vertelt dat ze nog steeds niet tevreden is, vanwege de littekens.
Ben je als het om je borsten gaat niet te perfectionistisch? vraagt Jensen.
Het lukt Jensen het met zijn gasten over onderwerpen te hebben die voor de BN'ers met de meeste interviewers onbespreekbaar zijn, zeggen Jensen-aanhangers.
Hij is eigenlijk een heel goeie interviewer, aldus Reinout Oerlemans, de producent van het programma.
Ik ben zelf wel eens door hem ondervraagd in zijn radioshow. Dan zie je die grote kop van hem met die koptelefoon op. Je kunt echt geen kant op.Stenders:
Negen van de tien mensen houden met Marco Borsato een standaardinterview. Als Borsato eenmaal op gang is, krijg je een vreselijk saai verhaal. Jensen verstoort het, waardoor mensen wakker worden. Daardoor wordt het vanzelf leuk. Hij kan ook goede interviews houden met mensen als Jan Marijnissen of Wouter Bos.Volgens Fons van Westerloo is de host wel op het hart gedrukt een beetje te dimmen nu hij een dagelijks show heeft (zie
eerder). Of dat gewerkt heeft?
Mwoh. Oerlemans:
Er is niet één gast geweest die heeft gezegd: ik kom nooit meer terug. (
Bron)