Zoals sommigen van jullie wel zullen weten, kent men in België een wet tegen wat zij
het negationisme noemen, ofwel, de ontkenning van de holocaust. Het is in Nederland, ook strafbaar, alhoewel dat niet zo specifiek bij wet is vastgelegd als in België.
Het ontkennen van de holocoust, vind ik zelf een vrij stupide bezigheid. Ik ga ervan uit dat het werkelijk is gebeurd en ik denk dat velen dat met mij doen. Een vermoeiende discussie over wat '
waarheid' nou überhapt is daar gelaten, kan ik zeggen dat het de waarheid is, dat de holocoust plaats heeft gevonden.
De wet tegen het negationisme tracht te voorkomen (iets trachten te voorkomen is vaak de onderliggende gedachte voor een wet) dat mensen het gebeuren van de holocoust ontkennen. De wet tracht te voorkomen dat wij niet de waarheid spreken over de holocoust. De wet tracht te voorkomen dat we daar over
liegen.
Nou wordt het
niet-liegen door velen hoog in het vaandel gehouden. Door mijzelf ook, ik streef er ook altijd naar een zo eerlijk mogelijke jongen te zijn, ook al betekent dat zo nu en dan dat ik aan een diner van die '
Okay! Okay! Te veel informatie JAM! Ik denk dat ik even ergens anders ga zitten!'-conversaties voer.
Dit geldt voor ons vrijwel allemaal. Onze moedertjes en vadertjes en gemeenschapjes hebben er vrij effectief ingeramd dat het een deugd is om niet te liegen. Laten we dat even aannemen.
Ook de Belgische overheid dicteert aan de Belgen dat ze niet mogen liegen. In dit geval, dat ze niet mogen liegen over de holocoust. Ik weet de preciese strafmaat niet, maar volgens mij is dat maximaal drie jaar celstraf. Misschien kan iemand dat voor de goede orde van het topic opzoeken.
Net zoals dat we op de snelweg het
verbod op stilstaan zien als een
verplichting tot rijden, moeten we het
verbod om te liegen zien als een
verplichting tot het spreken van de waarheid.Het grote verschil is, is dat het ene een stuk negatiever in de oren klinkt dan het andere. Een overheid die ons verteld dat we niet mogen liegen wordt niet zo als naar ervaren, omdat wij er al jaren van Jan en alleman horen dat het niet deugdzaam is om dat te doen. Het wordt ook vooral opgevat als een bescherming tegen de leugens van een ander. Wij houden zelf niet van de leugens van de ander. Zeker niet als die leugens over precaire zaken als de holocoust gaan.
Een overheid die echter dicteert dat wij de waarheid, zoals gedicteerd door die overheid, moeten spreken en daar vrij harde maatregelen aan verbindt als we dat niet doen, kan ik nog het beste plaatsen in een roman van George Orwell.
Een vraag is dan ook, hoe de Belgische regering, of welke regering dan de inwoners een
verplichting tot waarheid kan opleggen, zonder daarmee te tornen aan hun eigen grondbeginselen zoals een vrijheid van meningsuiting.
Een andere vraag is, waarom een staat zijn inwoners met zulk een krachtig middel als codificatie een moraal in de schoenen moet schuiven; namelijk, de moraal dat de leugen ondeugdzaam is. Dit allen via een verplichting tot het spreken van de waarheid op straffe van vrijheidsberoving.
De mensen worden met deze verplichting tot waarheid door hun overheid bemoederd en van hun vrijheid beroofd, de vrijheid om gewoon lekker stupide te liegen of te ontkennen. Accepteren ze dat niet, dan beroofd de overheid ze enkel
nog méér van hun vrijheid.
Nu ja, ik houd het hier maar even bij.
![]()
.
[ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 07-09-2005 17:28:41 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."