abonnement Unibet Coolblue
pi_30347105


2001
Na jaren experimenteren, opnemen, knippen en plakken op een computer in zijn woning in Nieuwegein heeft de inmiddels 41-jarige Erik de Jong eindelijk een cassette met schetsen van drie nummers die hij verstuurt naar platenmaatschappij Excelsior. Labelbaas Ferry Roseboom is direct enthousiast over de - door De Jong zelf benoemde - singer-sample-songwritermuziek en twee weken later besluit Excelsior Spinvis te tekenen.

2002
Als op 1 april het album Spinvis uitkomt, reageert de pers unaniem enthousiast. Spinvis scoort vooral erg hoog bij muziekcritici en behaalt zodoende snel de hoogste positie in Oor's Moordlijst. Spinvis maakt muziek bij een kunstwerk van Walter van Broekhuizen voor de manifestatie Over Helden, Schurken En Hadewijch. In drie nummers verwerkt hij de stem van cabaretier Abraham de Winter (1841-1920) zoals die klinkt op 78 toerenplaten uit 1901. De tracks verschijnen in de zomer op een speciale single tijdens de manifestatie Het Geheugen Van Een Stad te Breda. In eerste instantie is De Jong niet van plan zijn muziek live ten gehore te brengen, maar eind 2002 staat Spinvis dan toch op de planken tijdens het Crossing Border festival in Amsterdam. Hij heeft voor deze gelegenheid een bijzondere zevenkoppige band samengesteld, bestaande uit vaak oudere ervaren muzikanten die niet uit de popmuziek komen, zoals drummer Louis Debij (vaste muzikant bij TROS Session, Toots Thielemans, Rogier van Otterloo, de Beau Hunks en Fungus), pianist Han Reiziger (o.a. componist en begeleider van cabaretgroep Lurelei), harpiste Carla Bos (o.a. Schönberg Ensemble en Holland Symfoniaen), saz-speler Cengiz Tutar en Erik's vader, gitarist Walter de Jong. Het optreden wordt als een van de hoogtepunten van Crossing Border gezien. In december belandt het album Spinvis op de tweede plaats in de eindlijst van muziekblad Oor. Het liedje Smalfilm wordt tweede in de door VPRO-luisteraars samengestelde Song van het Jaar 2002. In beide gevallen moet Spinvis de Amerikaanse band Queens Of The Stone Age voor zich laten. Eind 2002 ontvangt De Jong een Essent Award en mag hij dus in 2003 optreden op Noorderslag in Groningen. Daarna gaat hij in een eenvoudigere bezetting door Nederland touren.

Albums:

Spinvis - 2002 - cd


Nieuwegein aan Zee - 2003 - cd + dvd
Aldus.
pi_30347203
In deze radioshow:
http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_detail.jsp?maintopic=429&subtopic=3488&detail=208097
Waar Erik twee uur plaatjes mag draaien, zegt hij dat 'de' plaat pas aan het einde van het jaar verschijnt. Nog even wachten dus. De radioshow is overigens leuk, ookal is he presentator een beetje irritant. Maar Spinvis draait veel leuke muziek.
Aldus.
pi_30348058
Ik ga 29 december in 013 en 28 januari met Qyroz ( )naar de groene engel
  woensdag 7 september 2005 @ 11:28:15 #4
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_30348254
Wanneer komt die nieuwe CD nou...
pi_30348382
quote:
Op woensdag 7 september 2005 11:28 schreef TeleluvR het volgende:
Wanneer komt die nieuwe CD nou...
Lezen.
Aldus.
pi_30348403
Juust
  woensdag 7 september 2005 @ 11:33:54 #7
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_30348471
Goed topic.

Ik heb inmiddels de 2 cd's, 2x de LP van Goochelaars en Geesten, 2 gesigneerde posters, 1 t-shirt, 1x het hoofd van ferdinand cheval en de singles van smalfilm en voor ik vergeet. Wat ik dus nog moet is 'Nog meer apen' (maar die had ie zelf niet eens) en de single van bagagedrager.

Oh, en ik heb nog Pet Sounds Four met daarop Idee Zeventien.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_30348679
quote:
Op woensdag 7 september 2005 11:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
Goed topic.

Ik heb inmiddels de 2 cd's, 2x de LP van Goochelaars en Geesten, 2 gesigneerde posters, 1 t-shirt, 1x het hoofd van ferdinand cheval en de singles van smalfilm en voor ik vergeet. Wat ik dus nog moet is 'Nog meer apen' (maar die had ie zelf niet eens) en de single van bagagedrager.

Oh, en ik heb nog Pet Sounds Four met daarop Idee Zeventien.
Ik ook hebben
  woensdag 7 september 2005 @ 11:55:45 #9
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_30349173
quote:
Op woensdag 7 september 2005 11:31 schreef Z het volgende:

[..]

Lezen.
Eind van het jaar is voor mij niet duidelijk genoeg!
pi_30349525
quote:
Op woensdag 7 september 2005 11:55 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Eind van het jaar is voor mij niet duidelijk genoeg!
Voor mij ook niet. Maar hij werkt gewoon langzaam, dat is bekend ...
Aldus.
pi_30349701
pi_30349822
spinvis? nog nooit van gehoord. wat voor genre is het?
<hr>
pi_30349868
Post dan niet
pi_30349899
je moet toch wat he. daarnaast wist ik niet dat je niet in topics mag posten waarvan je iets niet weet W
<hr>
pi_30349900
quote:
Op woensdag 7 september 2005 11:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
Goed topic.

Ik heb inmiddels de 2 cd's, 2x de LP van Goochelaars en Geesten, 2 gesigneerde posters, 1 t-shirt, 1x het hoofd van ferdinand cheval en de singles van smalfilm en voor ik vergeet. Wat ik dus nog moet is 'Nog meer apen' (maar die had ie zelf niet eens) en de single van bagagedrager.

Oh, en ik heb nog Pet Sounds Four met daarop Idee Zeventien.
ik heb nog meer apen
maar geen gesigneerde posters enzo, als je wil kan ik hier wel eens kijken, was speciaal voor iets in Breda gemaakt volgens mij, die singel, misschien hebben ze hem hier nog wel ergens...
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
  woensdag 7 september 2005 @ 12:24:29 #17
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_30350085
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:19 schreef joris007 het volgende:

[..]

ik heb nog meer apen
maar geen gesigneerde posters enzo, als je wil kan ik hier wel eens kijken, was speciaal voor iets in Breda gemaakt volgens mij, die singel, misschien hebben ze hem hier nog wel ergens...
Heel graag. Een paar maanden geleden had ik na een concert aan hem gevraagd of Nog Meer Apen nog ergens te krijgen was, en toen zei hij dat hij zelf niet eens een exemplaar had, dus dat was ook wel bizar, maar des te mooier als ik hem zelf wel heb natuurlijk.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_30350134
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:24 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Heel graag. Een paar maanden geleden had ik na een concert aan hem gevraagd of Nog Meer Apen nog ergens te krijgen was, en toen zei hij dat hij zelf niet eens een exemplaar had, dus dat was ook wel bizar, maar des te mooier als ik hem zelf wel heb natuurlijk.
hmmz, als ik er 2 vind neem ik er voor hem ook eentje mee, maar die kans zal wel erg klein zijn dan...
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
  Moderator woensdag 7 september 2005 @ 12:33:27 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_30350339
spintvpis
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 7 september 2005 @ 12:55:52 #20
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_30351069
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:16 schreef Dawnbreaker het volgende:
spinvis? nog nooit van gehoord. wat voor genre is het?
http://www.excelsior-recordings.net/audio/

Hier is ook 't een en ander van Spinvis te beluisteren!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_30352958
oh en morgen gaan we L'explicateur kijken van Spinvis in de paradiso
(bedankt 3voor12 voor vrijkaartjes )
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  woensdag 7 september 2005 @ 17:42:00 #22
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30359538
Spinvis .

Ik verheug me zo enorm op de 15e. Al is 't weer Lotus Europa. Het is gewoon zo geniaal. Ik heb nu al zin in de climax bij 'De Zevende Nacht' en in de donkere zaal en de zaklamp bij 'Lotus Europa' *zijmel* .
pi_30359625
quote:
Op woensdag 7 september 2005 11:22 schreef Rhanna het volgende:
Ik ga 29 december in 013 en 28 januari met Qyroz ( )naar de groene engel
Tof!
For great justice!
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 september 2005 @ 17:53:05 #24
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_30359896
vers uit de 3voor12 nieuwsbrief

Souk: Dutch Maroccan Music Experience vindt zondag 11 september in het Amsterdamse Concertgebouw plaats. Na anderhalf jaar voorbereiding moet deze avond een gemêleerd publiek op de Nederlandse en Marokkaanse artiesten afkomen. Maar daags voor het evenement heeft de organisatie de compositie Het Mes Van God, die Spinvis speciaal voor deze gelegenheid schreef, uit het programmaboekje geschrapt. De tekst zou een verwijzing zijn naar de moord op Theo Van Gogh.

Verantwoordelijk voor deze keuze is Joris Narsenstein van medeorganisator Holland Symfonia: "We zijn samen met Entrée -de jongerenvereniging van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest- bezig geweest om deze dag op te zetten. Souk hebben we georganiseerd om aandacht te vestigen om de 400-jarige betrekkingen tussen Nederland en Marokko te vieren op een leuke manier met dans en muziek. We balen er echt heel erg van, maar het liedje van Spinvis past niet op deze avond."

In de voorbereiding naar deze avond sprak Narsenstein met Marokkaanse studentenverenigingen: "Zij vertelden mij dat het superirritant is dat er altijd een politieke draai aan wordt gegeven als het om Marokkanen gaat en dat Mohammed B. er altijd nodeloos bij wordt gehaald. Met dat in mijn achterhoofd ben ik eerst met Spinvis gaan praten en heb hem vervolgens de opdracht gegeven. "

Spinvis maakte ooit muziek voor een televisieserie van Theo van Gogh. Zelf noemt hij het liedje lief en zachtaardig: Het is een sprookje en er zit niets politieks in. Eigenlijk wil ik er weinig over kwijt anders krijgt zoiets onnodig gewicht. Ik vind het overigens wel raar dat er op een culturele dag in alle toonaarden over zoiets wordt gezwegen." De strekking van de tekst is dat een mes over 1000 jaar met zand zal zijn overspoeld.

Narsenstein vindt de tekst mooi en poëtisch: "Maar het is toch duidelijk waar het over gaat." Overigens denkt Narsenstein niet dat het hier gaat om over-correct handelen van twee grotendeels blanke organisaties: "Tuurlijk zijn wij niet Marokkaans. Maar als je Marokkaanse gasten uitnodigt, mag je best wat kritischer zijn."
  woensdag 7 september 2005 @ 17:57:44 #25
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30360027
Wat een bullshit .

Ben ik trouwens ook even blij dat ik daar geen kaartje voor heb gekocht (voor Spinvis).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')