abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30254049
Onderzoek naar risicogebieden hoogwater

DEN HAAG (ANP) - Den Haag gaat alle Nederlandse gebieden onderzoeken die het risico lopen onder water te komen staan. De overheid inventariseert ook zwakke plekken in dijkringen en de effecten van dijkdoorbraken op andere dijken.

Dat meldde de Telegraaf in zijn zondagseditie. Directe aanleiding voor het onderzoek vormen de schrikbeelden uit de Verenigde Staten.

Als alle gebieden met hun risico's in kaart zijn gebracht, wil staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) met minister Remkes (Binnenlandse Zaken) uitgebreid nagaan hoe goed de rampenplannen hierop zijn voorbereid.

Vooral voor de Randstad wil de bewindsvrouw op basis van denkbeeldige rampscenario's uitzoeken of we wel echt zo veilig zijn als we ons wanen. Schultz van Haegen vergelijkt de Randstad met een badkuip. planet.nl

Uh, ik dacht dat Nederland na 1953 relatief veilig was, wat weet Den Haag wel/niet en waarom weten wij dat niet?

pi_30254793
Er is allang bekend (zelfs in diverse tv programma's geweest) dat lang niet alle dijken in Nederland nog goed onderhouden zijn en voldoen aan de eisen.
En dat er zwakke plekken in vele dijken zitten. Het word dus tijd dat daar iets aan gedaan word anders kun je hier vroeg of laat ook een ramp verwachten.
pi_30254936
Grootschalige rampen zie ik nog niet gebeuren, maar dijkdoorbraken zoals die bij Wilnis een tijdje terug zijn altijd mogelijk.
pi_30254942
@ Xanthe. Dat wist ik al wel, maar het valt me gewoon op dat Den Haag nu wakker schijnt te worden en de indruk wekt niet echt te weten hóe Nederland er voor staat, dát verontrust mij.
pi_30255062
quote:
Op zondag 4 september 2005 12:35 schreef Xanthe het volgende:
Er is allang bekend (zelfs in diverse tv programma's geweest) dat lang niet alle dijken in Nederland nog goed onderhouden zijn en voldoen aan de eisen.
En dat er zwakke plekken in vele dijken zitten. Het word dus tijd dat daar iets aan gedaan word anders kun je hier vroeg of laat ook een ramp verwachten.
Idd. De ramp zou eenzelfde omvang kunnen hebben (of in elk geval dezelfde impact voor Nederland want het rampgebied rond New Orleans is alleen al een paar keer groter dan Nederland) en het zou gaan om een groot deel van Zeeland en Zuid-Holland dat onder water komt te staan. Ik dacht dat de regering al gewaarschuwd was hiervoor? Blijkbaar worden ze nu pas wakker.
  zondag 4 september 2005 @ 12:51:28 #6
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_30255224
Erg goed punt van Melanie Schultz. Overigens moeten we meer gevaar verwachten van de rivieren. Kijk maar naar 1995 toen het maar net kantje boord was in de Betuwe. Gelukkig is er nu veel aan gedaan, maar je kunt met dit soort dingen niet voorzichtig genoeg te zijn, want als het ergens goed misgaat in de Randstad, dan staat deze ook gelijk een aantal meter onder water, wat nog catastrofaler zou zijn dan de situatie in New Orleans.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 4 september 2005 @ 12:52:15 #7
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_30255247
quote:
Op zondag 4 september 2005 12:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Idd. De ramp zou eenzelfde omvang kunnen hebben (of in elk geval dezelfde impact voor Nederland want het rampgebied rond New Orleans is alleen al een paar keer groter dan Nederland) en het zou gaan om een groot deel van Zeeland en Zuid-Holland dat onder water komt te staan. Ik dacht dat de regering al gewaarschuwd was hiervoor? Blijkbaar worden ze nu pas wakker.
Het rampgebied is groter dan Nederland ja, maar de ergste gebieden die te lijden hebben van de wateroverlast enzo is volgens mij niet van de grootte Nederland...
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  Moderator / Miss SHO zondag 4 september 2005 @ 12:55:37 #8
22592 crew  Ole
pi_30255339
quote:

[..]

Dat is bekend idd.. Het zou ongeveer 4 miljoen mensen treffen en minimaal 400 miljard kosten..
meeste dijken zijn heel sterk.. Maar ja, het is zo sterk als de zwakste schakel..
En er zijn idd nog een aantal zwakke plekken..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_30256135
Het eerste calamiteiten plan uit 2005 wat ik vind bevat allerlei verwijzingen naar bevoegdheden die sinds 2002 niet meer bestaan in de Waterschapswet. Geen echt goed teken.

http://www.zuiderzeeland.(...)tenplan101tot113.pdf
quote:
Volgens artikel 93 kan het college van Dijkgraaf en Heemraden tot bewaking en verdediging
van waterkeringen bij dreigend gevaar of tot verlening van hulp ingeval van dijkdoorbraak, de
inwoners tijdelijk oproepen tot het verrichten van persoonlijke diensten. Voorts kan het college
van Dijkgraaf en Heemraden de inwoners en ingelanden verplichten werktuigen, materialen en
gereedschappen ter beschikking te stellen.
quote:
§ 2 [Vervallen per 01-09-2002]

Artikel 90 [Vervallen per 01-09-2002]

Artikel 91 [Vervallen per 01-09-2002]

Artikel 92 [Vervallen per 01-09-2002]

Artikel 93 [Vervallen per 01-09-2002]
pi_30256183
Jeetje, dan schrik ik wel even.
pi_30257434
Als de dijken bij de Waddenzee doorbreken (en daar zitten aardig wat zwakke plekken) dan komt het water aardig land inwaarts.
Alleen al tussen de lijn Delfzijl en Duitsland , als daar de dijken door zouden breken vermoed men dat het water tot aan Winschoten zal komen.
Maar ja er is hier vroeger ook zeer groot gebied droog gelegd.
Waar ik nu woon , was vroeger zee

Maar het is inderdaad raar dat er altijd eerst iets ergs moet gebeuren voordat de overheid stappen onderneemt en dat verontrust mij al veel langer.
Zeker als je weet dat de instellingen die de dijken in de gaten moeten houden al diverse malen hebben gezegd dat deze versterkt moeten worden en zelfs verhoogd!
pi_30257864
Ik meen dat de zeedijken in perfecte staat verkeren. Het draait hier vooral om rivierdijken, bovendien zijn er in Nederland zo veel dijken en waterkeringen dat het vrijwel onmogelijk is, mocht bijvoorbeeld een dijk van de Rijn het begeven, dat er een enorm gebied onder water komt te staan. Hooguit een aantal vierkante kilometer maar dan komt het water al weer een nieuwe dijk tegen.

Een ramp als in NO lijkt mij hier vrijwel uitgesloten.

Er zit trouwens een miljard per jaar in de muskusratten verdelging.

[ Bericht 7% gewijzigd door Steijn op 04-09-2005 14:35:08 ]
  zondag 4 september 2005 @ 15:06:59 #13
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30258856
quote:

Je refereert hier waarschijnlijk aan de tendentieuse uitzending van Netwerk laatst. Waarin journalisten die niet eens het verschil weten tussen kans en risico de Nederlandse bevolking bang maken met een zeer gedramatiseerde uitzending. Die zeker...

Er moet uiteraard geld blijven gaan naar de dijken en andere maatregelen, maar het is werkelijk belachelijk dat Nederland extreem gevaar zou lopen. De dijken in Nederland hebben een overstromings kans afhankelijk van de gevolgen van een overstroming voor het achterland. De overstromings kans varieert van 1 in de 10000 jaar voor de randstad tot 1 in de 1250 jaar voor riviergebieden en bijvoorbeeld zeeland. Gebaseerd op een maatschappelijk acceptabel risico.

Risico = Kans x Gevolg

De journalisten in Netwerk hadden gehoord dat het risico voor de randstad was toegenomen, en hebben daar een uitzending over gemaakt dat Nederland gevaar liep. Terwijl in werkelijkheid de KANS dat de randstad overstroomt de laatste jaren niet veel groter is geworden, alleen het GEVOLG van een doorbraak is groter aangezien de randstad drukker/rijker etc. is.

Maargoed, aangezien Rijkswaterstaat in haar berekeningen uitgaat van een risico's per gebied moeten ze de dijken sterker maken naarmate het achterland kostbaarder wordt.
pi_30259101
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:06 schreef IPdaily het volgende:
Maargoed, aangezien Rijkswaterstaat in haar berekeningen uitgaat van een risico's per gebied moeten ze de dijken sterker maken naarmate het achterland kostbaarder wordt.
Wat alsnog wel terecht is. Dat de kans niet is toegenomen, maar het risico, maakt de verontwaardiging niet minder terecht, alhoewel de uitzending inderdaad niet echt wat je noemt genuanceerd te noemen was..
pi_30260486
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:06 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Je refereert hier waarschijnlijk aan de tendentieuse uitzending van Netwerk laatst. Waarin journalisten die niet eens het verschil weten tussen kans en risico de Nederlandse bevolking bang maken met een zeer gedramatiseerde uitzending. Die zeker...

Er moet uiteraard geld blijven gaan naar de dijken en andere maatregelen, maar het is werkelijk belachelijk dat Nederland extreem gevaar zou lopen. De dijken in Nederland hebben een overstromings kans afhankelijk van de gevolgen van een overstroming voor het achterland. De overstromings kans varieert van 1 in de 10000 jaar voor de randstad tot 1 in de 1250 jaar voor riviergebieden en bijvoorbeeld zeeland. Gebaseerd op een maatschappelijk acceptabel risico.

Risico = Kans x Gevolg

De journalisten in Netwerk hadden gehoord dat het risico voor de randstad was toegenomen, en hebben daar een uitzending over gemaakt dat Nederland gevaar liep. Terwijl in werkelijkheid de KANS dat de randstad overstroomt de laatste jaren niet veel groter is geworden, alleen het GEVOLG van een doorbraak is groter aangezien de randstad drukker/rijker etc. is.

we zijn goed beschermd idd
ook lopen de kansen ook op met het stijgen van de zeespiegel
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_30266199
Ik het eens opgezocht en dit artikel geeft een aardig beeld van wat er kán gebeuren maar niet hóeft. Kwestie van de beleidsmakers/beslissers inzichten geven, daar de benodigde gelden voor vrijmaken en een portie daadkracht laten zien. Ik heb een aantal uitspraken, mogelijk een beetje uit het verband, op rij gezet. Gelezen op Water Research Center. En wat laatste nieuws omtrent Katrina op dezelfde site: klik
quote:
Ondanks de zeespiegelstijging zal Nederland niet onder water komen te staan. Er zijn goede mogelijkheden om het water buiten te houden. Dan moet er wel gehandeld worden.
Han Vrijling, hoogleraar waterbouwkunde aan de Technische universiteit Delft:
quote:
"Stel dat de zeespiegel morgen een meter is gestegen. Hebben we dan een probleem? Nee. Houden de dijken dat? Makkelijk. Akkoord, ze voldoen niet meer aan de veiligheidsnorm dat ze maar eens in de tienduizend jaar mogen bezwijken. Die kans is dan eens in de driehonderd jaar. We moeten dan dus wel in actie komen. Een meter verhogen, en nog wat extra vanwege de grotere stormkansen, en we zitten hier weer net zo veilig."
quote:
Nederland verhoogt al eeuwenlang de dijken omdat de zeespiegel stijgt. Het is nu iets meer dan anders, maar het is gewoon meer van hetzelfde. Het enige wat telt is: komen we als volk snel tot een beslissing en zeggen we dan, we gaan bouwen."
quote:
Vijf meter zeespiegelstijging is andere koek. Maar ook daar kunnen we ons tezijnertijd tegen verdedigen. Alleen zal er een dijk om de Wadden heen moeten, zegt Vrijling. De rivieren worden wat lastiger; die gaan dan ook vijf meter omhoog. Vrijling: "Als je dat niet wilt, kun je het water bij Lobith afvangen en in een drukbuis naar zee pompen. Of je vangt het bij Rotterdam op en pompt het over de dijk."
quote:
"Beseft u wel dat het overstromingsrisico in Nederland groter is dan alle andere risico's samen? De kans dat de dijken breken, gecombineerd met het aantal mensen dat dan verdrinkt, is groter dan alle neerstortende vliegtuigen, lekkende kerncentrales, ontploffende chloortreinen en noemt u maar op, samen. En wat blijkt? We gaan laks met dat risico om. Bij een toetsing in 2001 bleek slechts de helft van de dijken aan de normen te voldoen. 15 procent voldeed niet en van de rest wisten we het niet. Stel, u wilt in een vliegtuig stappen en ik vertel u dat 15 procent van de onderdelen niet deugt en dat de maatschappij het van 35 procent niet weet. Ben benieuwd of u dan nog instapt."
quote:
Een tweede probleem is dat de normen niet meer van deze tijd zijn. Vrijling: "De gekozen dijkhoogtes zijn bepaald uit een afweging tussen enerzijds de investeringskosten voor zo'n dijk en anderzijds de schade die een ramp veroorzaakt. De Deltacommissie heeft in 1960 dat sommetje gemaakt en heeft toen becijferd dat de zeedijken hooguit eens in de tienduizend jaar zouden mogen bezwijken. Sindsdien is de waarde van de polder -het aantal mensen dat er woont, de bedrijvigheid, de infrastructuur- veel meer gestegen dan de kosten van de dijk. Om het simpel te zeggen: we zijn onderverzekerd."
Klimaatdeskundige en wetenschappelijk directeur van Klimaat voor ruimte Pavel Kabat:
quote:
In politiek Den Haag wordt de invloed van de klimaatverandering op de maatschappij nog te weinig erkend, vindt Kabat. Hij vindt het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat op het moment een Nota Ruimte over de ruimtelijke ordening in behandeling is die nauwelijks rekening houdt met de klimaatveranderingen. "Eigenlijk zou die in z'n geheel opnieuw moeten worden gemaakt."
quote:
"Over zes jaar bieden we een duidelijk perspectief." Dan hebben de onderzoekers de gevolgen van het broeikaseffect voor Nederland in kaart gebracht. "Er zijn straks meer risico's, maar daar kun je je beleid op aanpassen. Het is nog niet te laat." Maar of er met de kennis die Kabat en de zijnen leveren straks ook wat wordt gedaan, is aan anderen. Aan politici bijvoorbeeld.
Artikel gepubliceerd in Trouw, 19 februari 2005.

[ Bericht 0% gewijzigd door Suko op 04-09-2005 19:23:38 ]
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 5 september 2005 @ 01:16:33 #18
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30277345
quote:
Op zondag 4 september 2005 12:04 schreef Suko het volgende:

Uh, ik dacht dat Nederland na 1953 relatief veilig was, wat weet Den Haag wel/niet en waarom weten wij dat niet?

'95 en '93 vergeten?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_30279549
quote:
Op zondag 4 september 2005 12:04 schreef Suko het volgende:
Onderzoek naar risicogebieden hoogwater

DEN HAAG (ANP) - Den Haag gaat alle Nederlandse gebieden onderzoeken die het risico lopen onder water te komen staan. De overheid inventariseert ook zwakke plekken in dijkringen en de effecten van dijkdoorbraken op andere dijken.

Dat meldde de Telegraaf in zijn zondagseditie. Directe aanleiding voor het onderzoek vormen de schrikbeelden uit de Verenigde Staten.

Als alle gebieden met hun risico's in kaart zijn gebracht, wil staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) met minister Remkes (Binnenlandse Zaken) uitgebreid nagaan hoe goed de rampenplannen hierop zijn voorbereid.

Vooral voor de Randstad wil de bewindsvrouw op basis van denkbeeldige rampscenario's uitzoeken of we wel echt zo veilig zijn als we ons wanen. Schultz van Haegen vergelijkt de Randstad met een badkuip. planet.nl

Ben je echt zo naief?
pi_30281318
hier en daar wat "zwakkere" dijkjes, niks om grote zorgen over te maken
pi_30281372
Zoals in onderstaand artikel is te lezen ben ik lang niet de enige die vragen heeft over de veiligheid in Nederland wat betreft het wassende water. En het verontrust mij al meer dat de kennis hieromtrent in Den Haag ontbreekt en bovenal dat het twijfelachtig is of het hier wel goed zit zoals Shultz meldt. Dus zo naief ben ik niet en worden vragen terecht gesteld.

Onderzoek naar waterrisico Nederland Bron.
Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat wil alle gebieden in Nederland onderzoeken die het risico lopen om door het wassende water te worden getroffen. Daarnaast wil ze ook dat zwakke plekken in dijken en de eventuele gevolgen van dijkdoorbraken worden geïnventariseerd en hoe goed de bestaande rampenplannen werken.

Rampscenario's
Op basis van een aantal rampscenario's wil ze onderzoeken of Nederland echt wel zo veilig is als wordt beweerd. Directe aanleiding voor het onderzoek vormen de beelden vanuit New Orleans. In De Telegraaf zegt de staatssecretaris: "ik ben dit weekend op een VVD-bijeenkomst in Garderen door veel verontruste fractieleden aangesproken of zoiets in Nederland ook zou kunnen gebeuren en ik wil niet zomaar zeggen: ’het zit wel goed’. Samen met collega Remkes ga ik dat nu onderzoeken, waarbij hij naar de rampenplannen zal kijken.”

Verschillen
Dat er grote verschillen bestaan in watermanagement tussen Nederland en de Verenigde Staten, is bij Schultz bekend. "Wij doen veel meer aan preventie, terwijl de Amerikanen de nadruk leggen op evacuatieplannen na een ramp. Daarom hebben ze een orkaanbestendig stadion voor opvang gebouwd en door het meer een weg aangelegd om inwoners te evacueren. ”

[ Bericht 3% gewijzigd door Suko op 05-09-2005 10:14:31 ]
  maandag 5 september 2005 @ 10:53:12 #22
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_30282414
Flikkersteentyfstraal toch lekker op met je stemmingsmakerij.
Typisch voorbeeld hoe een ramp wordt gebruikt om zometeen de burgerij weer een poot uit te draaien.
Ik verwacht op prinsjesdag een mededeling betreffende een geheim rapport wat niet openbaar gemaakt mag worden om de burgerij niet te verontrustten,
waaruit naar voren komt dat om de veiligheid van huis,haard en kinderen te waarborgen we wederom een nieuwe envelop in de bus kunnen verwachten waar we financieel aangesproken worden op onze verantwoordelijkheid..
Met een anderhalf jaar voor de boeg moeten zje het toch in de lengte of uit de breedte stelen om de toekomst zeker te stellen als je je bureau op het Binnenhof mag ontruimen na de verkiezingen.
Klaar?
Ik niet!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 5 september 2005 @ 10:57:21 #23
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30282520
quote:
Op maandag 5 september 2005 09:57 schreef ASroma het volgende:
hier en daar wat "zwakkere" dijkjes, niks om grote zorgen over te maken
aan de Noordzeekust zijn nog al een aantal plekken die niet meer voldoen aan de eisen hoor.
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 5 september 2005 @ 13:29:28 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30286345
bij het westland vooral, is het lekker zwak, omdat deze gemeente nogal veel financiele problemen heeft
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_30286935
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:29 schreef Yildiz het volgende:
bij het westland vooral, is het lekker zwak, omdat deze gemeente nogal veel financiele problemen heeft
Het waterschap zorgt voor de waterhuishouding hoor. Voor wat betreft het Westland is dat het hoogheemraadschap Delfland.

maandag 5 september 2005 @ 13:55:18 #26
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30286947
quote:
Op maandag 5 september 2005 10:57 schreef rubbereend het volgende:

aan de Noordzeekust zijn nog al een aantal plekken die niet meer voldoen aan de eisen hoor.
Waar dan?

Ik heb hier het rapport van de eerste toetsronde (1996-2001) van rijkswaterstaat voor me "De veiligheid van de primaire waterkeringen" d.d. november 2002. En de gehele Noordzeekust voldoet.
Dijkringgebied 13 (noordholland) en dijkringgebied 14 (centraal holland) zijn veilig.

Van enkele kleine stukken is nog geen oordeel gegeven. Alleen een klein stukje in het centrum van Den Helder aan de waddenzeekant is onveilig, maar das toch een kutstad...

De tweede toetsronde is gepland voor 2006
  maandag 5 september 2005 @ 14:00:41 #27
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30287060
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:29 schreef Yildiz het volgende:
Ook de zeekering langs het westland is veilig, alleen een klein stukje bij Monster is nog niet beoordeelt. De zeeweringen vallen trouwens niet onder de gemeente maar onder het rijk. Het zou wat worden als een hele provincie kan overstromen als een gemeente geen geld heeft!
pi_30287069
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:55 schreef IPdaily het volgende:
Waar dan?
Volgens mij was er iets met de Hondsbosse zeewering. Maar wat dat precies was weet ik niet, kan ook groot onderhoud zijn geweest.
  maandag 5 september 2005 @ 14:02:04 #29
2618 Beezz
Criticaster
pi_30287082
quote:
Op maandag 5 september 2005 01:16 schreef rubbereend het volgende:

[..]

'95 en '93 vergeten?
Waren daar doden gevallen? Gewonden?

Was het chaos?

Ik kan me er niets van herinneren.

Dat er wat moet gebeuren is al tijden bekend, dijkjes storten spontaan in als 't een beetje warm wordt. Maar dit is gewoon stemmingmakerij.
  maandag 5 september 2005 @ 14:07:08 #30
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30287210
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:01 schreef Steijn het volgende:

Volgens mij was er iets met de Hondsbosse zeewering. Maar wat dat precies was weet ik niet, kan ook groot onderhoud zijn geweest.
Staat in het rapport uit 2002 nog als niet beoordeeld.

In een vervolg rapport dat net is afgerond zijn alle mogelijke faalmechanismen onderzocht. En zijn procedures ontwikkeld om alle dijken en keringen op een eenduidige manier te kunnen toetsen. Aan de hand van dat rapport zal de tweede toetsingsronde (te beginnen in 2006) worden uitgevoerd.
pi_30287324
Er was pas nog een plan om huizen weer verzekerbaar te maken in de uiterwaarden. Ze leren nooit daar in Den Haag. Er zijn goede plannen om het risico op overstromingen te verminderen maar die leveren alleen maar natuur op.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_30287563
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:02 schreef Beezz het volgende:

[..]

Waren daar doden gevallen? Gewonden?

Was het chaos?

Ik kan me er niets van herinneren.

Dat er wat moet gebeuren is al tijden bekend, dijkjes storten spontaan in als 't een beetje warm wordt. Maar dit is gewoon stemmingmakerij.
Als de dijk toen bij Dalem geklapt was zouden er zeer zeker vele doden zijn gevallen met een muur van water van 5 meter hoog gemiddeld genomen. Heel gorinchem-oost stond toen nog in de file om uit die polder te komen.

Het was toen een behoorlijke chaos speciaal de dag voor de verplichte evacuatie.

Wel een extra week vakantie voor ons toen
  maandag 5 september 2005 @ 14:20:36 #33
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30287579
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:11 schreef longinus het volgende:
maar die leveren alleen maar natuur op.
Het is dan wel "links" maar zo erg is natuur toch ook weer niet
pi_30287650
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:20 schreef FreedonNadd het volgende:
Als de dijk toen bij Dalem geklapt was zouden er zeer zeker vele doden zijn gevallen met een muur van water van 5 meter hoog gemiddeld genomen. Heel gorinchem-oost stond toen nog in de file om uit die polder te komen.
Misschien was de dijk er wel gewoon op ontworpen om dergelijke waterstanden te keren.

Als, het is altijd als als als met dit soort zaken, maar daar moet je niet naar kijken want de infrastructuur is er gewoon op ontworpen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 5 september 2005 @ 14:43:44 #35
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30288196
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:01 schreef Steijn het volgende:

[..]

idd en bij St. Maartensdijk zijn de duinen erg smal. ze voeldoen niet aan de hoogste standaard, de deltaeisen.
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:20 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Het was toen een behoorlijke chaos speciaal de dag voor de verplichte evacuatie.

Wel een extra week vakantie voor ons toen
in '93 was de situatie eigenlijk kritieker dan in '95, de dijken stonden echt op springen. En in '95 heeft met op het punt gestaan de dijken in Maas en Waal te laten springen om zo het geboed vanaf ochten en zo de omgeving Tiel te redden. Uiteindlijk heeft men daar net de boel droog gehouden.
Het is heel wat kritieker geweest dan de autoriteiten destijds wilden lateng eloven en '93 is helemaal ondergeschoven.
DeLuna vindt me dik ;(
pi_30291290
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:23 schreef Steijn het volgende:

[..]

Misschien was de dijk er wel gewoon op ontworpen om dergelijke waterstanden te keren.

Als, het is altijd als als als met dit soort zaken, maar daar moet je niet naar kijken want de infrastructuur is er gewoon op ontworpen.
Hehe ik denk toch niet dat ze vijfduizend bewoners toen voor niks hebben verzocht te vertrekken.
  maandag 5 september 2005 @ 18:56:17 #37
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30295448
quote:
Op maandag 5 september 2005 16:30 schreef FreedonNadd het volgende:

Hehe ik denk toch niet dat ze vijfduizend bewoners toen voor niks hebben verzocht te vertrekken.
Zit er dik in van wel, het zekere voor het onzekere nemen heet dat...

Niemand weet hoeveel een aarden dijk precies aan kan. GeoDelft heeft een tijdje terug een oude ongebruikte dijk laten bezwijken en die bleek veel meer aan te kunnen dan berekend. Maar dat is maar een geval, in een andere situatie kan het heel anders lopen. In een crisis situatie kunnen experts niet met 100% zekerheid zeggen of een dijk zal blijven voldoen!
pi_30319351
Opmerkelijk...

'Zeeuwen overschatten veiligheid Deltawerken'

MIDDELBURG (ANP) - Burgers moeten er beter van doordrongen raken wat de potentiële gevaren van het water zijn. ,,Wij kunnen een ramp zoals nu in New Orleans heeft plaatsgevonden, niet opvangen in Zeeland. Dat zei de commissaris van de koningin in Zeeland, W. van Gelder, dinsdag.

In Zeeland heerst voornamelijk verbazing over de omvang van de ramp in de Verenigde Staten. Volgens J. Schoof, voorzitter van het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, vinden mensen het ook onbegrijpelijk dat de hulpverlening zo traag op gang is gekomen.

Van Gelder verbaast zich daar niet over. ,,In Zeeland heerst toch een gevoel van schijnveiligheid. Burgers vertrouwen blindelings op de dijken, maar als wij nu met een combinatie van een storm en hoog water te maken krijgen, zullen de gevolgen net zo erg of zelfs erger zijn.''

Een herhaling van een ramp zoals in 1953 is dus wel degelijk mogelijk, zegt Van Gelder. ,,Het is de taak van de overheid om burgers te wijzen op de mogelijke gevaren, maar het is de verantwoordelijkheid van de burger om daar goed mee om te gaan.''

,,Statistisch gezien komt zo'n storm voor Zeeland eenmaal in de 4000 jaar voor, maar in principe kan dit morgen gebeuren. Doordat mensen zich veilig wanen, zullen de gevolgen groot zijn. Wij kunnen ons niet wapenen tegen extreem natuurgeweld, maar we kunnen ons wellicht wel beter voorbereiden. Dat besef moet meer bij de burgers gaan leven.'' Planet.nl
  dinsdag 6 september 2005 @ 15:06:53 #39
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30321482
Op het antwoord van de vraag in de TT, nope, onze dijken zijn van ermbarmelijke slechte kwaliteit, wel volgens de normen maar het stelt niks voor.

150 hoogopgeleiden zitten over een 3D model te vliegen op een kantoor, zodat men maar niet naar buiten hoeft, maar dijken écht inspecteren, dus er echt op staan, ipv een sattalliet over te laten vliegen of een vliegtuig,... dat doet men. Maar níet echt op de dijk staan, dat is namelijk voor het plebs, en niemand wil het plebs zijn.

Dat dat uiteindelijk betekend dat de dijken het begeven, maakt dan niet uit, want men deed het wel volgens de regels, dus "het systeem" heeft gefaald, en niemand is schuldig.

Zo mooi is dat.
  dinsdag 6 september 2005 @ 15:17:07 #40
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30321803
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 15:06 schreef Yildiz het volgende:

Hoop onsamenhangende tekst
Vertel mij dan maar eens op welke punten de "normen" niet voldoen
  dinsdag 6 september 2005 @ 15:26:54 #41
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30322097
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 15:17 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Vertel mij dan maar eens op welke punten de "normen" niet voldoen
nou, het gaat net als het artikel van gister, uit het AD, (krant) waaruit bleek hoeveel er wel niet werd uitgegeven, om aan alle normen te voldoen.
Die en die commissies moeten er zijn, dit en dat, etc. etc. etc.
Allemaal heel leuk en goed, maar niet bij n kleine opleiding als werktuigbouwkunde, met 30 nieuwe leerlingen per jaar ofzo. Daar heb je dan uiteindelijk gewoon meer dan de helft die administratie doet, en vakinhoudelijk heb je nog maar 3 docenten, oid.

Dat schiet niet op.

Zoiets heb je ook in de hoogheemraadschappen, allemaal aan de normen voldoen, maar uiteindelijk kan er wel een dijk scheuren, zoals in Wilnis.

Door droogte
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 6 september 2005 @ 15:35:16 #42
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30322404
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 15:06 schreef Yildiz het volgende:
Op het antwoord van de vraag in de TT, nope, onze dijken zijn van ermbarmelijke slechte kwaliteit, wel volgens de normen maar het stelt niks voor.

150 hoogopgeleiden zitten over een 3D model te vliegen op een kantoor, zodat men maar niet naar buiten hoeft, maar dijken écht inspecteren, dus er echt op staan, ipv een sattalliet over te laten vliegen of een vliegtuig,... dat doet men. Maar níet echt op de dijk staan, dat is namelijk voor het plebs, en niemand wil het plebs zijn.

Dat dat uiteindelijk betekend dat de dijken het begeven, maakt dan niet uit, want men deed het wel volgens de regels, dus "het systeem" heeft gefaald, en niemand is schuldig.

Zo mooi is dat.
op een dijk staan
DeLuna vindt me dik ;(
pi_30322590
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 15:26 schreef Yildiz het volgende:
nou, het gaat net als het artikel van gister, uit het AD, (krant) waaruit bleek hoeveel er wel niet werd uitgegeven, om aan alle normen te voldoen. Die en die commissies moeten er zijn, dit en dat, etc. etc. etc.
Over de efficientie van het waterbeheer zijn misschien vragen te stellen, maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit.
quote:
Allemaal heel leuk en goed, maar niet bij n kleine opleiding als werktuigbouwkunde, met 30 nieuwe leerlingen per jaar ofzo. Daar heb je dan uiteindelijk gewoon meer dan de helft die administratie doet, en vakinhoudelijk heb je nog maar 3 docenten, oid.
Laat dat bier toch eens staan.
quote:
Zoiets heb je ook in de hoogheemraadschappen, allemaal aan de normen voldoen, maar uiteindelijk kan er wel een dijk scheuren, zoals in Wilnis.
Maak wel even onderscheid tussen een zeedijk die voorkomt dat Den Haag onder 4 meter water komt te staan of een dijkje dat er voor zorgt dat de tuintjes van de omwonenden gevrijwaard blijven van 50 cm water.
  dinsdag 6 september 2005 @ 20:07:51 #44
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30330887
Nou, k heb serieus nog nóóit gehoord van n dijkinspectie, en ik woon toch 200 meter van de duinen...

ze zitten allemaal interessant achter hun PCtje met pak aan, terwijl dit gewoon veldwerk is, en niet anders

en blijf van t bier af lees de AD van gister, daar staat het gewoon in
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 7 september 2005 @ 11:19:55 #45
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30347980
dijkinspectie wordt hier gewoon ook op dijken gedaan hoor
DeLuna vindt me dik ;(
pi_30349551
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 15:26 schreef Yildiz het volgende:

[..]

nou, het gaat net als het artikel van gister, uit het AD, (krant) waaruit bleek hoeveel er wel niet werd uitgegeven, om aan alle normen te voldoen.
Die en die commissies moeten er zijn, dit en dat, etc. etc. etc.

Dat schiet niet op.

Door droogte
En waar in de jouw tekst staat welke normen niet aan de eisen voldoen?

Dit is weer een typisch 'gehyped' onderwerp!
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_30360686
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 20:07 schreef Yildiz het volgende:
Nou, k heb serieus nog nóóit gehoord van n dijkinspectie, en ik woon toch 200 meter van de duinen.
Hier in de Flevopolder wordt elke meter dijk elke dag geimspecteerd.
pi_30430786
Ik woon gelukkig net niet beneden zeenivo. Toch ben ik bang dat Nederland wel degelijk kan onderlopen.
Niet zozeer door een storm of hoge vloedgolven van de natuur, maar door terrorisme.

Als jullie enig inlevend vermogen hebben en je stelt je voor dat je moslim bent; wat zou dan een slimme zet te zijn om zoveel mogelijk mensen te doden? Met zo weinig mogelijk (voor hun zeer dure) middelen?
Ik stel me zo voor dat Moslims 5 of 6 zwakke plekken in de dijken opblazen en/of doorstelen en zo het zondige Amsterdam door Gods hand laten straffen.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_30437990
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:25 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Ik woon gelukkig net niet beneden zeenivo. Toch ben ik bang dat Nederland wel degelijk kan onderlopen.
Niet zozeer door een storm of hoge vloedgolven van de natuur, maar door terrorisme.

Als jullie enig inlevend vermogen hebben en je stelt je voor dat je moslim bent; wat zou dan een slimme zet te zijn om zoveel mogelijk mensen te doden? Met zo weinig mogelijk (voor hun zeer dure) middelen?
Ik stel me zo voor dat Moslims 5 of 6 zwakke plekken in de dijken opblazen en/of doorstelen en zo het zondige Amsterdam door Gods hand laten straffen.
en om die zwakke plekken te vinden moet je redelijk dure middellen gebruiken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_30438776
2007 gata het gebeuren

Nederland zal weg geveegd worden door het water
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_30440039
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:03 schreef Meki het volgende:
2007 gata het gebeuren

Nederland zal weg geveegd worden door het water
je bent er wel zeker van.
Als je bronnen hebt moet je eens met de aivd gaan praten
  zaterdag 10 september 2005 @ 00:23:39 #52
128686 anjin_g
solo, in more ways than one
pi_30441426
Grappig dat het nu allemaal in het nieuws komt. Dat onderzoek is al een hele tijd geleden gestart. Wel geinig: zegt een staatssecretaris "Dit moet onderzocht worden!" en boem, vrij snel erna kan ze met een rapport zwaaien dat al een hele tijd in de maak was.. Toch slim.

En wat we niet moeten vergeten is dat die dijken die het in New Orleans begeven hebben berekend waren op een kans van eens in de 30 tot 100 jaar.. Dat is wel even andere koek dan de eens in de 10000 of zelfs eens in 1250 jaar die in Nederland aangehouden worden...
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 10 september 2005 @ 01:44:44 #53
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30443091
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 00:23 schreef anjin_g het volgende:
Grappig dat het nu allemaal in het nieuws komt. Dat onderzoek is al een hele tijd geleden gestart. Wel geinig: zegt een staatssecretaris "Dit moet onderzocht worden!" en boem, vrij snel erna kan ze met een rapport zwaaien dat al een hele tijd in de maak was.. Toch slim.

En wat we niet moeten vergeten is dat die dijken die het in New Orleans begeven hebben berekend waren op een kans van eens in de 30 tot 100 jaar.. Dat is wel even andere koek dan de eens in de 10000 of zelfs eens in 1250 jaar die in Nederland aangehouden worden...
voor de kust is de standaard eens in de 10.000 jaar en de rivierdijken eens in de 1250 jaar als ik me niet vergis
DeLuna vindt me dik ;(
pi_30443131
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en om die zwakke plekken te vinden moet je redelijk dure middellen gebruiken.
Zelfs bij een gemiddeld stuk dijk waar van je niet weet of het zwak is zou ik nog bang worden.

Mohammed is watchin us.............

Dit zijn Mohammed's wapens:

Ik vind dat de Nederlandse regering ernstig tekort schiet.

Donner kan inmiddels wel inpakken omdat hij het terrorisme probleem schromelijk onderschat.

Op dit moment dit moment zijn Moslims waarschijnlijk bezig om een dergelijke aanslag voor te bereiden. Ik ben hier echt bang van en ik ben blij dat ik boven zeenivo woont.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  zaterdag 10 september 2005 @ 17:57:52 #55
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30458609
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 01:47 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Op dit moment dit moment zijn Moslims waarschijnlijk bezig om een dergelijke aanslag voor te bereiden. Ik ben hier echt bang van en ik ben blij dat ik boven zeenivo woont.
Dat zou best nog wel eens kunnen. Veel van Nederland ligt onder het zeeniveau
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 11 september 2005 @ 22:26:45 #56
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_30498722
Interressant. De terroristen, voorzover we tot nu toe hebben gezien bevinden zich in de randstad. Als ze dijken gaan opblazen loopt de randstad onder. Voor zover het geen zelfmoordterroristen zijn, zijn ze gelijk hun uitvalsbases kwijt.
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 11 september 2005 @ 22:41:58 #57
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30499285
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:26 schreef Saabmobiel het volgende:
Interressant. De terroristen, voorzover we tot nu toe hebben gezien bevinden zich in de randstad. Als ze dijken gaan opblazen loopt de randstad onder. Voor zover het geen zelfmoordterroristen zijn, zijn ze gelijk hun uitvalsbases kwijt.
en de helft van hun collega's en personeel
DeLuna vindt me dik ;(
pi_30561334
Mocht het zover komen dan bied ik slaapplaats aan..... voor een leuke prijsje
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 14 september 2005 @ 02:02:39 #59
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30561537
quote:
Op woensdag 14 september 2005 01:44 schreef ondeugend het volgende:
Mocht het zover komen dan bied ik slaapplaats aan..... voor een leuke prijsje
wat is er allemaal inbegrepen voor dat leuke prijsje?
DeLuna vindt me dik ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')