Exact. En zoals je aan de andere cijfers ziet zijn zelfs de mensen die in 'relatieve armoede' in Amerika wonen in staat om luxe-goederen (althans goederen die dienen voor niet-primair levensbehoeften) te kopen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 22:21 schreef Tup het volgende:
[..]
Er wordt terecht uitgegaan van relatieve armoede. De benodigdheden om de samenleving van de VS te "overleven", qua inkomen en andere zaken, is idd. een geheel andere norm dan die van Nepal.
en shopt bij wal*martquote:Op vrijdag 2 september 2005 20:27 schreef NightH4wk het volgende:
Het lijkt me meer een klein machtsvacuum omdat de politie half verzopen is.
quote:Op vrijdag 2 september 2005 22:14 schreef Peabody-The_Crux het volgende:
verhaal
hebben ze ook gekeken of ze nog wel lééfden?quote:Een studie naar inkomensbelasting toont aan dat meer dan viervijfde van de personen in de onderste 20 procent van diegenen die in 1979 hun belastingformulieren inleverden niet meer in die groep zaten in 1988.
Ja.quote:Op zaterdag 3 september 2005 00:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
[..]
hebben ze ook gekeken of ze nog wel lééfden?
Even serieus, dat staat er ook bij? Zo van ze zitten niet meer hier, maar nu daar?quote:
Geen idee, ik heb het onderzoek niet bestudeerd. Maar aangezien een groot deel van de 'armen' in Amerika student zijn, ga ik uit van wel.quote:Op zaterdag 3 september 2005 01:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Even serieus, dat staat er ook bij? Zo van ze zitten niet meer hier, maar nu daar?
Want bij dit soort onderzoeken vergeet men wel eens de 'storing', oftewel, dood.
Hoe zie je dat aan iemand?quote:Op zaterdag 3 september 2005 01:49 schreef Yildiz het volgende:
Als ik zag wat er daar op straat liep, en hoeveel procent nog geeneens een middelbare school heeft, denk ik er toch anders over.
Cijfers op CNN eigenlijk. Maar aan de straatbeelden van voor de ramp te zien....quote:Op zaterdag 3 september 2005 01:55 schreef Peabody-The_Crux het volgende:
[..]
Hoe zie je dat aan iemand?
Nu beschouw je de situatie wederom vanuit het "welvaartsniveau" in NL. Jij vindt het eigen huis bezit percentueel erg hoog omdat we dat hier niet kennen. Tien jaar geleden kon je in NL meekomen zonder internetverbinding. Heden overleef je ook wel als je er niet één hebt, maar is informatie vele malen belangrijker geworden. In de loop der tijd zijn sommige luxe goederen vrijwel primair geworden. Mobiliteit is nog zo'n voorbeeld.. Gebrek hieraan kan duiden op relatieve armoede. Het is juist vaak de gegoede burgerij die vindt dat minderbedeelden maar genoegen moeten nemen met wat ze hebben (in Afrika hebben ze helemaal niets, jullie parasiteren op mijn belastingcenten). In de grote steden van de VS is een tweedeling blank/zwart (heb je ook statistieken met de relatieve verschillen tussen blank en zwart?). Zwart doet daar erg slachtofferig over, maar ik vrees dat er een grote kern van waarheid in zit.quote:Op zaterdag 3 september 2005 00:37 schreef Peabody-The_Crux het volgende:
Exact. En zoals je aan de andere cijfers ziet zijn zelfs de mensen die in 'relatieve armoede' in Amerika wonen in staat om luxe-goederen (althans goederen die dienen voor niet-primair levensbehoeften) te kopen.
Ik geloof meer in nurture dan in nature. De wil om het beter te willen hebben dan je "buren" wordt gevoed door grote welvaartsverschillen (en is imo minder biologisch bepaald). Ergo, als er welvaartsverschillen zijn (meer welvaartsverschil is), zal de kans op "opstand" toenemen, mits de voorwaarden er zijn. Een crisis kan dit bespoedigen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 02:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Er geldt nu juist meer sociale gelijkheid en er ontstaat een staat van wetteloosheid. Vervolgens trekt TS de conclusie dat ongelijkheid leidt tot die staat van wetteloosheid. Raar.
Hoe hard het ook mag klinken maar dat 'de zwarte mens' gemiddeld genomen 'armer' is dan 'de blanke mens' is in de VS, is toch echt aan de de zwarte mens te wijten, en niet aan het Amerikaanse systeem. Er is bijvoorbeeld relatief veel armoede bij tienermoeders en eenoudergezinnen. En laat nu net de zwarte bevolking een enorm aandeel hierin hebben, zo is 30% van de zwarte kinderen in 1960 opgegroeid in een eenoudergezin. Als je drie kinderen baart maar geen betrouwbare duurzame partner kunt 'selecteren', wiens schuld is het dan dat je in armoede leeft? Juist, van die persoon zelf, en zeker niet van het Amerikaanse systeem.quote:Op zaterdag 3 september 2005 09:52 schreef Tup het volgende:
In de grote steden van de VS is een tweedeling blank/zwart (heb je ook statistieken met de relatieve verschillen tussen blank en zwart?). Zwart doet daar erg slachtofferig over, maar ik vrees dat er een grote kern van waarheid in zit.
Ho, niet zo snel, je moet jezelf vervolgens nog afvragen wat er voor zorgt dat het stillen van die overlevingsdrang bij bepaalde mensen wel, en bij bepaalde mensen niet wordt getriggerd, en waarom het stillen van die overlevingsdrang bij bepaalde mensen op de ene manier, en bij bepaalde mensen op de andere manier geschied.quote:Op vrijdag 2 september 2005 20:31 schreef Pracissor het volgende:
Anarchie ontstaat er wanneer het gezag wegvalt en mensen, jong of oud, rijk of arm, slim of dom, teruggrijpen op instinct, emoties en overlevingsdrang. Dat is anarchie, heeft weinig tot niks met sociale ongelijkheid te maken.
Alsnog een moedige poging om Amerika te bashen.
Gevalletje:quote:Op zaterdag 3 september 2005 14:36 schreef retteketet het volgende:
@ hierboven; de sociale mobiliteit in Amerika groot? Laat me niet lachen...
Noem maar eens een ander land dan Amerika, waar bovenstaande mogelijk is.quote:Een studie naar inkomensbelasting toont aan dat meer dan viervijfde van de personen in de onderste 20 procent van diegenen die in 1979 hun belastingformulieren inleverden niet meer in die groep zaten in 1988.
Klopt voor een groot gedeelte.quote:Op vrijdag 2 september 2005 20:13 schreef Tup het volgende:
In het schoolvoorbeeld der kapitalisme, de Verenigde Staten, krijgen we heden een goede inkijk in de gevolgen van verregaande sociale ongelijkheid. In de VS heb je haves and have-nots. Het systeem is zó gemaakt dat het moeilijk is om je als have-not op te werken tot een have. Uiteraard vertelt de mythe dat dit in de VS wel degelijk mogelijk is, zoals enkele succesverhalen ons willen doen laten geloven: van krantenjongen tot....
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat in tijden van crisis de sociale tweedeling apert duidelijk wordt. We zien dat nu in New Orleans, waar muiterij en plunderingen, alsmede een falende zorg, gemeengoed zijn. Het zal geen verbazing wekken dat met name de Afro-Amerikaanse gemeenschap de dupe is, de blanke midden- en hoge klasse is allang en breed vetrokken in haar veel te vervuilende Dodges. Ook logisch is het dat de onderste kaste nu "de macht" probeert te grijpen. Marx zei immers al dat de ondrukte arbeider in opstand zal komen, als de omstandigheden er naar zijn.
Mijn stelling is dat sociale ongelijkheid leidt tot anarchie
Willen we dit voorkomen -al kan met onderdrukking veel tijd worden gewonnen- dan is het nodig om al te grote verschillen niet toe te laten staan.
En jij gelooft dat? Hoe komt het dan dat daar zoveel mensen zijn die hun verzekering niet kunnen betalen, de scholing van hun kinderen niet kunnen betalen, die de huur niet meer kunnen betalen omdat die huur compleet vrijgegeven is, enzovoort enzovoort. Die sociale mobiliteit stelt in Amerika geen reet voor. De enige manier waarop je in Amerika als arme hogerop komt is door bedrog, misdaad, diefstal en zo verder, het is echt niet voor niets zo dat in Amerika zoveel maffia-organisaties opereren.quote:Op zaterdag 3 september 2005 14:57 schreef Peabody-The_Crux het volgende:
[..]
Gevalletje:
[afbeelding]
?
De feiten liegen er niet om:
[..]
Noem maar eens een ander land dan Amerika, waar bovenstaande mogelijk is.
Ik vraag me af of dat werkelijk klopt, maar wellicht heb je daarin gelijk. De vergelijking met New Orleans kan je echter niet klakkeloos maken, omdat er nu een situatie is waarin mensen geen schoon water en voedsel hebben onder een hele warme zon. Tel daarbij op dat een stel junkies niet hun drugs kunnen krijgen, wat wel vaker leidt tot bizarre situaties, en het slechtste komt in mensen boven.quote:Op zaterdag 3 september 2005 09:54 schreef Tup het volgende:
Ik geloof meer in nurture dan in nature. De wil om het beter te willen hebben dan je "buren" wordt gevoed door grote welvaartsverschillen (en is imo minder biologisch bepaald). Ergo, als er welvaartsverschillen zijn (meer welvaartsverschil is), zal de kans op "opstand" toenemen, mits de voorwaarden er zijn. Een crisis kan dit bespoedigen.
Zwarte arme plunderende mensen versus witte rijke TV zappende mensen?quote:Op zaterdag 3 september 2005 15:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Stel nu dat er voor Katrina meer sociale gelijkheid was geweest, waren die rellen er dan niet geweest? Het zou me niet verbazen als ze er dan nog steeds geweest waren, aangezien er alsnog een situatie was geweest waarin mensen plotseling gedwongen werden te overleven ten koste van anderen.
Waarom zou ik een onderzoek naar inkomstenbelasting niet geloven? Alleen omdat het niet in jouw wereldbeeld past?quote:
Een grote sociale mobiliteit neemt uiteraard niet weg dat er ook mensen zijn die in relatieve armoede leven, het geeft enkel aan dat deze mensen de kans hebben in de VS om uit deze relatieve armoede te komen.quote:Hoe komt het dan dat daar zoveel mensen zijn die hun verzekering niet kunnen betalen, de scholing van hun kinderen niet kunnen betalen, die de huur niet meer kunnen betalen omdat die huur compleet vrijgegeven is, enzovoort enzovoort.
Bron?quote:Die sociale mobiliteit stelt in Amerika geen reet voor. De enige manier waarop je in Amerika als arme hogerop komt is door bedrog, misdaad, diefstal en zo verder,
Wat heeft een goede gezondheidszorg met de sociale mobiliteit te maken? Niets. Sociale mobiliteit betekent vooral dat mensen makkelijk van de onderste 20%-inkomens naar een hogere inkomensklasse kunnen. En daar is, zoals weergegeven in eerder genoemd onderzoek, in zeer grote mate sprak van in Amerika. En noem mij maar eens een ander land dan Amerika waar dat ook zo is.quote:Ik kan trouwens wel meerdere landen opnoemen waar de sociale situatie een stuk beter is. Bijvoorbeeld; Cuba, een land met een veel lager BNP dan Amerika, biedt ál zijn inwoners gezondheidszorg op een goed niveau. Dat zie ik Amerika nog niet doen... terwijl ze er wél het geld voor hebben...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |