abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33132235
misstake wat een vervelende reacties allemaal. maar je bent inmiddels aardig getraind in gevatte antwoorden geven zie ik. succes met het tandemvoeden straks, ben benieuwd hoe 'tzal gaan. ik denk dat jeremy het tegen die tijd snel genoeg zal begrijpen hoor. zo niet dan toch, hij zal gewoon wel moeten wachten af en toe.
  vrijdag 16 december 2005 @ 14:17:07 #152
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33133536
Jee miss Take; ik vind je heel erg cool! Zo!
  vrijdag 16 december 2005 @ 15:59:55 #153
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_33136821
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 13:14 schreef MiSs-TaKe het volgende: En tot op de dag van vandaag hoor ik maandelijks "en waneer stop je ermee?" Mijn antwoord is vanaf nu kort maar krachtig (dan ben ik van t gezeur af) "op zijn 18e...dan mag zijn vriendin het van me overnemen"
geweldige reactie, die ga ik onthouden!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_33138219
Ja, leuk hè. Zo heb ik er ook 1 voor mensen die maar blijven zeuren "oooh je hoopt nu zeker op een meid?"

Mwa...Als het maar niet blaft!
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:17:01 #155
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_33140592
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:22 schreef MiSs-TaKe het volgende:

[..]

Ahaa Tan...dát zocht ik dus net!
Ik wil dus ook gaan tandemvoeden met Jeremy en de baby die er aan zit te komen. Weet jij of Jeremy al het colostrum op kan drinken de eerste paar dagen..of is die voorraad de eerste daagjes 'oneindig' en pikt hij dus niet iets in wat belangrijk is voor de baby??
Anneja heeft al uitgebreid antwoord gegeven, maar ik deed het als volgt:
Jessai dronk nog maar twee maal per dag (in het begin bijna een half uur, op het laatst nog maar tien minuten), en dan inderdaad ná Junah. Ook gaf ik Junah direct al één borst per keer, omdat de BV al op gang was.
De BV is volledig afgestemd op de behoeften van de jonsgste, dus je hoeft niet bang te zijn dat die te kort komt.
quote:
Verder; heb je Junah in het begin ook gevoed dat je zoontje het zag? Of was hij jaloers en heb je hem toen hij eenmaal aan de baby was gewend pas laten kijken (en mee-eten)?
Jeremy legt namelijk heel lief een babypop aan mijn borst en maakt overdreven drinkgeluidjes erbij, net of de pop drinkt maar na z'on 3 seconden krijgt de pop een zwieper en roept hij "Nee, ik eten!!" en duikt erop net of hij 3 dagen niks heeft gehad
Ja, juist in het bijzijn en hij vond het juist geweldig dat hij niet de enige was. Maar ik heb dan ook de hele zwangerschap geroepen dat de baby in de buik ook mee moest drinken.
Dus hij was op zijn zachtst gezegd voorbereid
quote:
Verder kreeg ik op het cb bureau een 'goedbedoeld' advies om de bv af te bouwen met Jeremy voordat de baby er was. Ik vertelde dat ik dit in geen geval zou doen omdat ik wilde tandemvoeden. Ik kreeg een stomme blik en een opmerking dat ik er wel van terug zou komen 'omdat het zo zwaar was'. Pardon??? Hoezo demotiverend Ik heb de bv (tot op heden) nooit zwaar gevonden, alleen maar makkelijk.
Liep jij ook tegen onbegrip aan... of stomme reacties in je omgeving?
Constant! Vooral omdat Jessai nog zó lang meedronk. En alle ziektes die ik heb gekregen kwamen door de BV Ik heb trouwens nooit aan tandemvoeden in het openbaar gedaan, dat vond ik net ietsje té. Gewoon gevoelsmatig dus.

Ik slikte overigens wel zwangerschapsvitamines, want zonder merkte ik wel dat ik mijzelf écht tekort deed, vooral wat betreft vitamine B, kalk en ijzer.
quote:
thanx
Geen dank. En veel succes ermee. Het is vooral heel erg genieten. De liefde die Jessai ook voor Junah ontwikkelde omdat ze samen dronken. Zoals over elkaars handje aaien, kusjes geven met mondje vol melk En later ook ruzie maken om welke kant wie mocht

Ik had het nooit willen missen. En Jessai vindt het ook helemaal niet erg dat Junah nog wel mag drinken en hij niet meer. Want hij is de grote broer
pi_33142564
Hoi Tan, Nee openbaar tandemvoeden zie ik ook echt niet zitten volgens mij zou ik wel een centje bij kunnen verdienen om op die manier als circusattractie te fungeren
Ik heb Jeremy ook nooit in het openbaar gevoed... 2 weken terug waren we op vaantie in Centre Parcs en Jeremy begon echt te schreeuwen en te wijzen om eten. Ik ben toen heel stiekem met hubbie op de uitkijk in het buitenbad gaan voeden, zodat niemand het zag...erg hè. Ben zo gevoelig voor commentaar van mensen daarop.

Maargoed, die tip van vitamines slikken is dus wel een goeie.
"Blij" om te lezen dat het dus 'normaal' is om vreemde reacties te krijgen van mensen.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_33191768
Ik zat gisteren iemand te vertellen dat ik Chantel nog gewoon borstvoeding geef terwijl ze naar het kdv gaat. Dus ik ga 2 keer op de dag ernaartoe. (is maar 5 minuten lopen) Dat vond de dame in questie maar raar, en reageerd gelijk dat ik toch veel beter over kon gaan op de flesvoeding

Ik vind dat tandem voeden wel stoer en stiekem vind ik het toch wel jammer dat ik dat nooit heb kunnen doen. Helaas hield de productie bij mij op tijdens de zwangerschap. Joshua is heel jaloers op zijn zusje als ik haar voed. Als hij de kans krijgt haalt hij haar los van de borst..
  zondag 18 december 2005 @ 15:53:04 #158
24188 Belana
kloon van belana
pi_33192388
Ik heb bv geven best zwaar gevonden met Liam en het ging ook niet lekker en door stress hield het ook nog eens te snel op, maar ik wil zeker weten weer bv geven aan de baby. Ik wil het nu zo plannen dat ik ook nog vakantie heb na mijn verlof, om daar ook meer rust in te bouwen. Ik hoop dat het dit keer goed gaat zonder tepelhoedje (Liam snapte dat niet ofzo, of ik misschien wel niet) Ik zal er iig voor zorgen dat bv weer het eerste is wat naar binnen gaat
stormy waters...
sailin'
  maandag 19 december 2005 @ 09:59:16 #159
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_33211925
waw, en daar heb ik dan weer respect voor, Belana. Ondanks een niet rooskleurige ervaring er toch weer voor gaan en er ook de voorbereidingen voor treffen. !
..en laat gaan...
  maandag 19 december 2005 @ 11:10:08 #160
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_33213042
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 16:44 schreef MiSs-TaKe het volgende:
Ja, leuk hè. Zo heb ik er ook 1 voor mensen die maar blijven zeuren "oooh je hoopt nu zeker op een meid?"

Mwa...Als het maar niet blaft!
offtopic;
of als ze vroegen; 'Weet je wat het wordt?" antwoorden met Ja hoor! Een baby! en als ze doorvroegen; óf een konijntje, dat kan ook nog. Of zoals een vriendin zei; 'Een baby en als het een konijntje wordt vreten we het op'. Zij was die vraag wel heel erg zat.

In mijn omgeving wordt raar gekeken als ik zeg dat ik van plan ben (hoop dat het lukt) om minimaal een half jaar borstvoeding te geven. De enigen die het normaal vonden waren de huisarts en het cb. Wat nou raar? Ze zitten sowieso dan nog aan de melk, waarom dan niet mijn melk?
Ylana
pi_33213445
Mijn voornemen is ook minstens een half jaar. Daar wordt door familie echt niet raar naar gekeken hebben ze zelf ook gedaan. Maar als ik langer doorga ga ik wel ten opzichte van familie mijn mond houden omdat er toch raar naar gekeken wordt, terwijl ik het liefst doorga tot het echt iet meer gaat of ik of het kindje het zat is.
pi_33213998
Ik vind het juist knap dat je het zo lang kan volhouden met de borstvoeding. Snap ook niet waarom mensen daar commentaar op hebben. Zeker zelf nooit bv gehad.
Bij Daan ging het echt niet de bv. Melk in overvloed maar meneer nam 3 slokken na een hoop gestimuleer en viel daarna weer in slaap. Bij Jort ging het uitstekend, maar ben ik nu aan het afbouwen omdat ik over 3 weken weer moet gaan werken. Beetje jammer vind ik het wel. Maar heb gewoon geen tijd op mijn werk om te gaan kolven en er is ook niet echt een geschikte ruimte daarvoor.
Having a place to go... is a home
Having someone to love... is a family
pi_33214485
Over rare reacties gesproken. Op mijn werk (kinderdagverblijf) zijn er collega's die het echt heel vreemd vinden als je je kind langer dan een half jaar borstvoeding geeft. Er zijn er zelfs die het heel erg vervelend zouden vinden als een moeder haar kindje op de groep borstvoeding komt geven.
Ook mijn schoonmoeder dacht dat ik na een half jaar toch wel over zou gaan op fles. Onze oma's waren wel enthousiast over het voornemen om zo lang mogelijk te voeden.

Hier gaat het voeden overigens goed, Emma heft meestal genoeg na een minuut of 8 (een borst) en heel soms wil ze ook nog wel een tweede na een kwartiertje. Ik heb me daar wel even zorgen over gemaakt aangezien "het boekje" zegt dat ze minstens 10 minuten moet drinken, maarja ze komt vaak pas na drie of vier uur voor de volgende voeding en ze is allert en groeit goed. Ook produceert ze voldoende plas en poepluiers. Ik ben dus maar gewoon gaan genieten
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_33218245
quote:
Op maandag 19 december 2005 12:35 schreef Jelief het volgende:
Over rare reacties gesproken. Op mijn werk (kinderdagverblijf) zijn er collega's die het echt heel vreemd vinden als je je kind langer dan een half jaar borstvoeding geeft. Er zijn er zelfs die het heel erg vervelend zouden vinden als een moeder haar kindje op de groep borstvoeding komt geven.
Je werkt toevallig niet in Eindhoven Daar zit ook een mevrouw die flesvoeding veel 'handiger' vond en het eigenlijk niet zo fijn vond als mama onverwachts kwam binnenlopen om bv te geven.
Mijn besluit lag al half en half vast...maar dit gaf me toen wel de doorslag om thuisblijfmoeder te worden.Sommige meiden hebben het er hardstikke moeilijk mee, weer werken, kindje naar een vreemde brengen. Ik kon ook makkelijk op en neer en had graag mijn kindje (voor mijn eigen gemoedsrust) nog 2x op een dag zelf gezien om te voeden enniet direct patsboem hele dagen weg en afstand kunnen nemen. Maargoed, eind goed al goed
pi_33218284
heb je profiel even bekeken...lijkt me geen optie dat je in Eindhoven werkt
  maandag 19 december 2005 @ 20:11:48 #166
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33224269
Fijn dat het zo goed gaat Jelief! En lekker idd, als je er niet meer zo veel mee bezig hoeft te zijn, maar je echt gaat vertrouwen op je kindje, en dat die zelf wel weet hoeveel het binnen moet krijgen.
pi_33225352
@ Miss-Take idd niet in Eindhoven. Nog sterker: ik heb een collega die falikant tegen borstvoeding is . Het liefst zou ik voorlopig ook thuis blijven maar helaas staan de financien dat niet toe. En heen en weer naar het kdv duurt te lang. Gelukkig drinkt Emma ook heel goed uit en flesje en gaat het kolven ook goed. En bovendien gaat ze niet naar 'mijn' kdv Het enige wat ik nog uit moet vinden is hoeveel cc ze per voeding ongeveer drinkt, nu varieert het van 60 tot 120.
pi_33230082
Jelief, hier op het consultatieburo zeiden ze zo'n 150 tot 200 cc per dag per kilo lichaamsgewicht.
pi_33234673
Bij bv mag je ook rekenen met 115 cc per kilo lichaamsgewicht per dag. Maakt allemaal niet zo veel uit, als ze maar geen honger heeft.
pi_33237447
quote:
Op maandag 19 december 2005 12:35 schreef Jelief het volgende:
Onze oma's waren wel enthousiast over het voornemen om zo lang mogelijk te voeden.
Mijn opa is ook mijn grootste supporter die schiet nog steeds vol als hij mij jongste (toch al twee) ziet voeden, en dan vertelt ie voor de zesmiljoenste keer dat oma dat ook deed en de babies van de halve buurt er voor het gemak bijnam

volgens mijn tante hebben zij en mijn moeder hooguit een jaar borstvoeding gehad, maar die laat opa maar in de waan dat ze tot ze het huis uit gingen gevoederd zijn
pi_33238359
Wat lief Anneja
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_33314987
Vandaag naar het cb geweest en mij toch weer ongerust gemaakt
Emma is in 2,5 week 260 gram aangekomen dat was volgens de verpleegkundige aan de lage kant. Kreeg het advies mee om haar wat vaker aan te leggen, dat doen we dan maar. Heb wel even de bvsite's gechekt en zo weinig is het nou ook weer niet, het is gewoon minder dan in de eerste 5 weken van haar leventje . Ik ga me nu dus niet meer druk maken .

POEMOJN!!!! jij had een jaar geleden ofzo een link naar een groeicurve voor borstgevoedde baby's heb je die nog ergens?????
pi_33315521
Ik heet dan wel niet zo, maar hier even een linkje naar zo'n groeicurve:
http://www.borstvoeding.com/actueel/groeicurves.htm

(alleen is de borstvoeding.com site nu even down geloof ik...)
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_33319804
dankjewel Tearsong.
  zaterdag 24 december 2005 @ 13:27:19 #175
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_33368393
Wie heeft er een lijst van dingen die je als borstvoedende mama maar beter niet kan eten omdat je kindje er krampjes van kan krijgen? Of waar kan ik die vinden?
En valt daar boerenkool ook onder? Tobias is echt heel zielig vandaag (vannacht ook, hoop dat hij het nu een beetje kwijt is...)
Ylana
pi_33369088
Ze zeggen vaak dat je gewoon kunt blijven eten wat je tijdens je zwangerschap ook at. Als jij bijv. enorm gekruid eten at tijdens de zwangerschap, dan is je kindje al aan die smaak gewend. Alleen koolsoorten kunnen bij sommige kindjes wel een reactie oproepen (en dat is dus ook boerenkool, zuurkool en bijv. spruitjes!). En voor de rest verschilt het per kindje waar ze wel of niet op reageren...
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_33371102
Oh god ja spruitjes zijn echt absoluut 1 van de dingen waar Joshua toen heel slecht op reageerde. Maar uh alles waar je je darmen mee aan het werk krijgt. Koolsoorten, uien enzovoorts.
pi_33384924
zuivel, chocola, prei, ui, kool, tomaat, spinazie, broccoli, cola en andere koolzuurhoudende dranken. Eerlijk gezegd kom ik nergens een lijst tegen en wordt het op alle info-sites afgedaan als zijnde 'onzin'

Als je borstvoeding geeft mag je in principe alles eten. Het is soms niet verstandig grote hoeveelheden van iets bepaalds te eten, dus het advies is om gezond en gevariëerd te eten.

Sommige baby's krijgen echter last van íets dat hun moeder eet. In zo'n geval is het verstandig met behulp van een deskundige uit te zoeken om welke voedingsmiddelen het gaat. Het weglaten van die voedingsmiddelen uit het dieet van de moeder kan dan helpen de symptomen bij de baby, die kunnen duiden op een overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen, te verhelpen.

Het heeft geen enkele zin om zomaar voedingsmiddelen weg te laten zonder dat er een indicatie voor is. De meeste baby's hebben nergens last van.
Van ouders online gekopieërd.
  zondag 25 december 2005 @ 18:24:10 #179
45621 Suzanna
Mama van...
pi_33398223
Dat tandemvoeden... daar had ik me wel op verheugd toen ik net zwanger was van Emma! Het leek me zo fijn omdat ze zo kort op elkaar zijn geboren. Helaas ging de productie met sprongen achteruit en had Noa écht niet meer genoeg, kwam niet meer genoeg aan etc....dus uiteindelijk toen ik bijna drie maanden zwanger was toch helemaal overgegaan op KV.
Ik vind het ook, naast alle andere voordelen, gewoon heel handig om BV te geven!! Het is altijd in de buurt en zelfs in de file kun je nog voeden (als je niet zelf rijdt ... ) als het toevallig heel lang gaat duren.

Wat ik in het begin bij Noa vond, en nu bij Emma wel jammer vind is dat het BV geven vaak nog zo'n pijn doet. Ik heb grote zware borsten, waardoor Emma gauw 'verkeerd' hapt en daardoor pijn veroorzaakt. Als ik haar dan loskoppel en opnieuw wil aanleggen, wil ze soms niet meer of ligt ze te slapen terwijl ze in haar slaap nog wel goed dronk. En dat terwijl ik haar altijd heel zorgvuldig aanleg... daar ligt het dus niet aan.

Heeft iemand hier daar nog een tip of trucje voor? Kan me niet echt voorstellen dat die er is eigenlijk, omdat ik vanalles probeer (andere houdingen, hoofdje goed vasthouden etc.). Het beste werkt wel de rugby-houding, maar ik heb geen idee hoe lang je die kunt gebruiken omdat ze op een gegeven moment daar toch te groot voor worden volgens mij. Ook is die erg lastig in het openbaar.

Wat betreft het eten tijdens de borstvoeding... ik eet gewoon alles en merk eigenlijk geen verschil met eten met weinig of veel allergenen. De éne dag heeft Emma meer last van krampjes dan de andere, maar over het algemeen heeft ze er 'gewoon redelijk veel last van'. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het aan het voedsel ligt...
pi_33404025
Wat ik bij Jeremy deed als hij eens een enkele keer krampjes had, was venkelthee rechtstreeks in zijn flesje geven ipv venkethee via de borstvoeding (jeremy heeft vanaf dag 1 ook uit een flesje leren drinken).Verder dronk ik dagelijks een paar kopjes venkelthee...just in case. Ik vond dat altijd goed helpen, maar er veranderd tegenwoordig zoveel dat er ook weer kritiek op venkelthee is onstaan meen ik me te herinneren

Over dat pijnlijke gevoel; Ik heb ook een behoorlijke cupmaat al zeg ik het zelf cup F
Ik heb in het begin uiteraard ook pijn gevoeld tijdens het voeden...geleidelijk aan werd dit beter. Je zegt dat je wel eens afkoppeld en daarna weer aan wil koppelen maar dat ze dan verder slaapt...
Als je kindje 'slaapdronken' aan het drinken is dan verslapt de zuigkracht ook een beetje waardoor je tepel toch íets los laat....dan heeft ze hem toch niet ver genoeg in haar mond wat de pijn veroorzaakt. Ik weet niet hoe oud ze nu is...maar bij mij heeft dat ongeveer 4 weken geduurd en daarna heeft het nóóit meer pijn gedaan. Ja nu tijdens de zwangerschap is het soms pijnlijk, maar dat komt door extra gevoeligheid door de zwangerschap. Jeremy is nu bijna 16 mnd en drinkt zichzelf ook wel eens in slaap ...op een gegeven moment moet ik hem dus echt eraf halen want dan laat hij iets of wat los en dat doet inderdaad irritant zeer.
Ik zou toch proberen iedere keer je kindje los te halenen opnieuw aanleggen want bv moet echt geen pijn doen.

Succes in ieder geval !!!
pi_33404243
Oh ja..ik heb vooral in het begin altijd liggend gevoed. Buik tegen buik...rugbyhouding daar snaptte ik niks van dus dat heb ik nooit geprobeerd. Het allermoeilijkste vond ik zitten met mijn kindje in mijn armen. Pffff dit heeft echt heel lang geduurd voordat dit goed ging...dit is wel een probleem met zware borsten vind ik. Ik heb zelfs in het ziekenhuis (1e week na de bevalling) het advies gekregen om maar te stoppen met bv proberen te geven want het zou toch nooit lukken 'met zulke borsten'
Sja..ik ben inderdaad gestopt en bij thuiskomt heeft de verloskundige me flink achter mijn broek aan gezeten om de bv weer op te wekken en me ervan proberen te overtuigen dat ook ik bv kon geven.
Als ik achteraf aan dat mens denk wat me toen zei dat ik moest stoppen, kan ik zo kwaad worden...maarja t was mijn eerste en wist ik veel. Zij was overigens ook degene die Jeremy als eerst eeen fles heeft gegeven na mn bevalling...ik was nog op de verloskamer en Jeremy was op de couveuseafdeling. Toen ik naar hem toe mocht zat zij daar met een fles Friso.... Vandaar dat Jeremy vanaf dag 1 ook uit een flesje heeft leren drinken
Uiteindelijk luktte het mij (maar vooral Jeremy) om in iedere willekeurige stand te drinken. Nu is het zover dat ik mezelf ooit aankleed en hij aan komt lopen : "eten mama" en dat ik gehurkt ga zitten en hij ervoor staat en eventjes tuttert Het levert voor manlief in ieder geval de meest hilarische momenten op.
pi_33520095
Oke, ook hier me maar even melden

Merlijn heeft in het ziekenhuis op de verkeerde manier leren zuigen. Hij beweegt namelijk heel veel met zijn tongetje en kan er een hele smakkende boel van maken. Ik ben dus ook met kloven uit het ziekenhuis gekomen. De kraamhulp was hier niet zo blij mee, kun je je wel voorstellen denk ik. In het ziekenhuis hebben ze zonder overleg ook bijvoeding gegeven, alleen weet ik dus niet hoeveel. Aan zijn poep was duidelijk te zien dat dit niet bij één flesje gebleven is. Achteraf baal ik hier wel een beetje van.

Verder heeft Merlijn dus ook door te weinig voeding een beetje last van fladderen, te lage suikerspiegel. En krijgt hij langs de borstvoeding soms ook een beetje water.

Op het moment zitten we nog steeds met het probleem dat het aanleggen niet in één keer goed gaat en hij dus regelmatig wordt afgekoppeld en weer aangelegd. Hij begint het inmiddels wel te leren. Alleen hebben we nu de borstvoeding nog op gang moet komen het probleem dat Merlijn zich niet meldt of dat we hem niet wakker krijgen als hij eenmaal wakker geweest is en goed aan de tepel ligt. Dit terwijl hij eigenlijk nog om de drie uur borstvoeding zou moeten krijgen.

De tips van blazen, verschonen, bewegen, anders aanleggen helpen bij Merlijn jammer genoeg niet. Het mooie is ook dat op het moment dat de kraamzorg er is, dit slapen dus niet gebeurd.
Merlijn heeft het dus al mooi voorelkaar.

Mijn borstvoeding is op zich wel al goed op gang, want na een voeding van ongeveer 10 a 15 minunten komt er nog altijd wel melk uit. Verder begin ik zo ort na de bevalling ook al en lichte spanning te merken aan mijn borsten. Op zich gaat het dus vrij goed.

Heeft er nog iemand tips met betrekking tot het voeden of de voedingen die hij nu overslaat doordat hij in slaap valt en niet meer wakker te krijgen is?

Morgen vraag ik het zowiezo aan de kraam en de vlos, en vannacht zal ik hem dan maar wat meer aanleggen om er toch nog iets in te krijgen en de spanning van mijn borsten te halen.
pi_33521098
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:49 schreef Randa_v het volgende:
Oke, ook hier me maar even melden
En krijgt hij langs de borstvoeding soms ook een beetje water.

Heeft er nog iemand tips met betrekking tot het voeden of de voedingen die hij nu overslaat doordat hij in slaap valt en niet meer wakker te krijgen is?
Water...?? waarom krijgt hij dit dan als ik vragen mag?
Je andere vraag kan ik misschien antwoord op geven als ik weet waarom hij water krijgt
Als Jeremy in slaap viel tijdens een voeding kreeg ik hem alleen maar wakker door in zijn voetjes te knijpen. Nouja...niet als een bezetene knijpen natuurlijk, maar meer duwen...hij vond dit echt niet fijn en werd daardoor boos...maar wakker was hij Dit was destijds een tip vd kraamhulp. Verder denk ik dat als hij geen water krijgt, hij meer voeding weg kan drinken, een hogere suikerspiegel krijgt en hierdoor ook allerter/wakkerder zal zijn. maargoed, ik weet niet waarom hij water krijgt, dus misschien slaat mijn antwoord nergens op
pi_33524316
Randa. leg je Merlijn meteen aan zodra hij wakker is? Dat kan nog wel schelen met hoe snel hij weer in slaap valt. Eerst verschonen en dergelijke kan al behoorlijk vermoeiend zijn voor zo'n kleintje.
pi_33526148
Randa, is Merlijn (gefeliciteerd trouwens, mooi knulletje ) erg dik ingepakt tijdens het voeden? Uitkleden tot op het rompertje wil ook wel eens helpen, te warm aangekleed maakt slaperig en dan wil het wel eens niet goed gaan.

En wat Jelief zegt.. Geen grote lampen aan doen, snel aanleggen, geen gerommel van te voren. En onder de voetjes kriebelen help idd ook.

Erg jammer van dat flesje in het ziekenhuis.

Succes, hoop dat het lukt
Variety is the spice of life
  vrijdag 30 december 2005 @ 11:36:50 #186
45621 Suzanna
Mama van...
pi_33533477
Miss_Take, bedankt voor je antwoord! Fijn om te weten dat het bij jou uiteindelijk pijnloos is geworden...geweldig! Dan ligt het toch het meeste aan Emma's zuigtechniek...
Ik heb nu weer bijna kloofjes omdat ze elke keer loslaat (dit is omdat ik nog steeds teveel melk heb... ) tijdens het drinken, even op adem komt en dan weer wil. Ze lijkt ook soms de tepel 'dubbel' te slaan.
Elke voeding is weer even flink doorbijten, maar ik merk wel het verschil of ze écht goed aangelegd is of niet helemaal goed... bij het laatste MOET ik wel loskoppelen want anders gil ik het uit, en ik probeer het gewoon net zo lang tot ze echt goed aangelegd is. Helaas moet ik dat halverwege de voeding nog een paar maal herhalen dus.

Liggend voeden gaat hier helemaal niet, want Emma is dan zo snel met het 'opslurpen' van de tepel dat het alleen maar nog meer kloofjes in de hand werkt. Ik vind het aanleggen liggend namelijk moeilijker.

Nou ja... ik denk dat het allemaal wel goed komt, bij Noa is het ook beter geworden uiteindelijk. Ik heb overigens cupmaat E ... dus zelfs nog een maatje kleiner dan van jou... dus als het bij jou al goedgekomen is, dan bij mij toch ook? (raar en vreemd overigens dat ze jou hadden gezegd te stoppen met de borstvoeding bij Jeremy... )

Randa: Emma viel ook vaak in slaap tijdens het voeden en was dan moeilijk wakker te krijgen... wat wel helpt (als al het andere niet helpt) is een koud nat washandje over het voorhoofdje strijken... wedden dat Merlijn wakker wordt! (wel een beetje een harde maatregel misschien, maar het kan heel goed helpen!!)
Succes met deze periode, de eerste paar dagen en weken zijn altijd het moeilijkste, maar als de borstvoeding eenmaal goed gaat lopen, zul je er ook van gaan genieten!! In ieder geval hoop ik dat voor je.
pi_33631131
Bedankt voor de tips, maar we zijn er inmiddels achter wat het probleem is.

Vanaf het eerste moment is het aanleggen voor Merlijn te moeilijk geweest. Hij pakt namelijk de tepel perfect maar na twee keer zuigen lijkt het alsof hij er geen moeite meer voor wil doen. Doordat mijn tepels kapot waren en de stuwing op dag 4 zijn we verder gaan kijken. We hebben mogelijkheden geprobeerd met tepelhoedje en uiteindelijk werd het dus afkolven en bijvoeding.

Merlijn pakt de tepel dus eigenlijk heel netjes maar likt er aan alsof het een ijsje is, doodat hij eigenlijk te lui is om het goed te doen, hij zuigt uiteindelijk de tepel niet ver genoeg naar binnen. Bij toeval doet hij het soms wel goed.
Doordat hij fladderde en paniek van mijn kant doordat hij voedingen oversloeg en met geen mogelijkheid aangelegd bleef is er hier dus ingegrepen en moet ik nu de keuze maken wat ik ga doen.

Met kolven, doe ik nu sinds zaterdag, haal ik te weinig uit beide borsten. Van 25cc tot 40 cc haal ik er uit per voeding. We vullen dit nu bij met kunstvoeding. Merlijn kan zich nog niet echt goed warmhouden, maar is godzijdank nog niet afgevallen. Vandaag heeft hij per voeding 70 cc gehad. Dat is de borstvoeding aangevuld met de rest.

Ik wil met het proberen om borstvoeding te geven nog even doorgaan, alleen niet ten kostte van mezelf natuurlijk. Misschien dat Merlijn nog in de gaten krijgt hoe het wel moet en het vanaf dat moment goed blijft doen. Maar dat is nog een lange weg te gaan. Hij kreeg de borstvoeding en kunstvoeding eerst uit een spuitje, maar we zijn nu overgegaan naar de fles. Gelukkig pakt hij deze goed.

Het wordt dus nog een lange weg van aanleggen een kwartier proberen, kolven en aanvullen tot de hoeveelheid per voeding en ik hoop dat het lukt. Ben blij dat niet echt aan mij ligt maar aan Merlijn en ik het dus in iedergeval heb geprobeerd. Jammer dat het tot nu toe nog niet gelukt is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Randa_v op 02-01-2006 17:56:08 ]
pi_33631451
Ik zou ook borstvoeding willen geven, maar ik weet niet of dat wel kan.
Ik heb namelijk behoorlijk grote borsten, wat totaal niet wil zeggen dat ik dus ook veel melk kan produceren. Over het algemeen hoor ik dus dat vrouwen die grote borsten hebben dus weinig melk geven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Met groot bedoel ik dus cup G
mama van Myrddin
pi_33631604
randa, 40cc is in 't begin al heel veel, als je dat lukt met kolven! wat lastig dat aanleg-geworstel. misschien een lactatiekundige in de arm nemen, die hebben mogelijk nog wat extra handigheidjes / tips om merlijn te helpen bij het leren van goed 'aanhappen'.

misticle, volgens mij ligt 't probleem bij grote borsten (als 't moeilijk gaat) ook vaak bij aanleggen, niet zozeer bij de produktie. maar ik heb verder geen informatie voor je, misschien eens vragen in 't forum van 'borstvoeding natuurlijk'?

[ Bericht 1% gewijzigd door bixister op 02-01-2006 23:53:00 ]
pi_33643948
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:44 schreef Misticle_lightning het volgende:
Ik zou ook borstvoeding willen geven, maar ik weet niet of dat wel kan.
Ik heb namelijk behoorlijk grote borsten, wat totaal niet wil zeggen dat ik dus ook veel melk kan produceren. Over het algemeen hoor ik dus dat vrouwen die grote borsten hebben dus weinig melk geven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Heb ik ook hoor.
En de bv gaat hier

[edit]
En dat 'grote borsten - weinig melk' hebben we het ook 's over gehad op zo'n bv-cursus-avond en er werd toen gezegd dat dat een fabeltje was.
Ik had in de eerste weken trouwens zelf(s) erg veel melk! Hanne was binnen vier dagen al over haar geboorte-gewicht.

Misschien is zo'n "borstvoedings-cursus" van de VBN iets voor je?

[ Bericht 21% gewijzigd door Jonnetje op 02-01-2006 23:54:34 ]
W ~ H ~ T
pi_33644367
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:44 schreef Misticle_lightning het volgende:
Over het algemeen hoor ik dus dat vrouwen die grote borsten hebben dus weinig melk geven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Veel of weinig melk staat los van de cupmaat, dat is zeker. De hoeveelheid die geproduceerd wordt is ook voor iedereen verschillend omdat je kindje in principe deze hoeveelheid bepaald (vraag en aanbod). Tenzij je op vaste tijden gaat voeden en bepaalde vaste hoeveelheden af gaat kolven.
Het allerbelangrijkste is dat je niet té weinig melk aanmaakt, dit kom heel zelden voor. Ik weeet niet of ik 'veel of weinig' melk produceer....ik heb zoveel melk als mijn kindje nodig heeft en dat vind ik voldoende
pi_33655445
Hi allemaal

Heel erg bedankt. Ik zal er met de verloskundige maar eens over babbelen
mama van Myrddin
pi_33661263
Ik heb nu afspraken gemaakt met de verloskundige over het hoe we nu verder gaan met de borstvoeding. We gaan het gewoon blijven proberen met aanleggen. Verder hebben we inmiddels gemerkt dat er met kolven echt totaal verschillende resultaten uit kunnen komen afhankelijk van de kolf. Met de Medela, enkele, was het resultaat vanmorgen 40cc met moeite en vanmiddag met de Avent handkolf, 40 cc in een wip.

Van mijn schoonzusje kan ik de medelakolf nu een tijdje lenen, zelf heb ik de Avent handkolf. De avent vind ik ook echt veel relaxter. We krijgen morgen nog een dag voor de borstvoeding extra aan kraamhulp. Wel fijn eigenlijk.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:43:39 #194
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_33661725
Meiden bedankt voor de antwoorden! De uien heb ik al heel snel achterwege gelaten voor Tobias, net zoals scherpe kruiden, sambal en prei. Van boerenkool en zuurkool lijkt hij toch geen last te hebben. In mijn zwangerschap heb ik alles gegeten (wat mocht natuurlijk) maar de laatste paar weken heb ik vrij neutraal ziekenhuiseten gehad, geen idee of dat effect heeft gehad natuurlijk.

Over het voeden; liggend voeden krijg ik niet (goed) onder de knie. Ik krijg Tobias wel aangelegd en hij drinkt dan ook, maar ik lig dan zelf zo ongemakkelijk dat ik het na 5 minuten moet opgeven. Ik moet te veel mijn best doen om in evenwicht te blijven ofze dat het echt niet ontspannend is en daar had ik nou net op gehoopt om hem te kunnen voeden zonder zijn gewicht te moeten dragen. Iemand tips? We hebben een waterbed en in het ziekenhuis zei de verpleegster dat je met een beetje oefenen heel makkelijk in bed kan voeden.
Het weekend had ik Tobias op zijn buik op mijn buik liggen en zo aangelegd, dat lukte prima! Voor zittend op de bank voeden (madonna houding) gebruik ik twee kleine kussentjes of mijn voedingskussen, die moet ik dan wel in model duwen zodat hij hoog genoeg ligt. Rugby houding vind ik ook erg prettig.
Ylana
pi_33663497
saffier, ik vind liggend voeden juist veel relaxter, maar dat komt ook doordat anna dan doorgaans veel rustiger blijft drinken. als ik zittend voed wil zij vaak ook wel 10x rechtop zitten tussendoor. wat ik doe is m'n onderste arm/hand onder het kussen leggen waar m'n hoofd op ligt. met de bovenliggende arm/hand ondersteun ik ietwat de eerste borst (de onderste). als die leeg is draai ik een klein stukje verder en kan ze aan de bovenste beginnen, die heeft dan geen ondersteuning nodig en ik leg m'n arm over anna heen (waar zij zich dan heel lief aan vast houdt of over aait).

dus eigenlijk is de enige 'tip' om die hand/arm onder je kussen te doen. die geeft me net de nodige ondersteuning en controle over hoe ver ik doorrol in de richting van anna. zonder dat lig ik ook echt niet lekker. succes ermee!

randa ook weer succes, wat een gezoek he wat het beste werkt. zet 'm op maar weer!
pi_33666543
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:43 schreef Saffier het volgende:

en daar had ik nou net op gehoopt om hem te kunnen voeden zonder zijn gewicht te moeten dragen. Iemand tips? We hebben een waterbed en in het ziekenhuis zei de verpleegster dat je met een beetje oefenen heel makkelijk in bed kan voeden.
Ik gebruik altijd deze pagina om de verschillende houdingen te laten zien: http://www.borstvoeding.com/houdingen.html

Variety is the spice of life
  dinsdag 3 januari 2006 @ 23:11:30 #197
62233 Jelief
ikke lief!
pi_33676819
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:40 schreef Jonnetje het volgende:

[..]

Heb ik ook hoor.
En de bv gaat hier
idem dito
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:43:45 #198
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_33688684
Bix, dat ga ik proberen, mijn arm onder mijn kussen. Maar als Anna aan de onderste borst bezig is, rolt ze dan niet weg? Ik moet Tobias eigenlijk steeds een beetje tegen me aanduwen anders rolt hij dus weg...

Nebelung dat zijn heel duidelijke plaatjes, bedankt. Maar op het tweede liggende plaatje lijkt de moeder op haar elleboog te steunen, dat vind ik nou net zo vermoeiend en als ik lig als het eerste plaatje heb ik moeite om mijn evenwicht te houden. Ik ga nog even verder 'zoeken' naar wat voor mij het prettigst is.
Ylana
pi_33688790
nee, anna rolt niet weg. misschien een opgerolde handdoek ofzo achter tobias leggen?
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:51:28 #200
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_33688883
Ja, ik zat al aan m'n voedingskussen te denken!

En oefening baart kunst, dus ik ga het vandaag gewoon een paar keer proberen!
Ylana
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')