abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31257680
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 16:32 schreef Sapientiea het volgende:

Hmm nu ik de site verder lees.....Die mensen zijn kompleet de weg kwijt, enige realiteit is ver te zoeken....
Zonder het met je oneens te zijn gaat dat imo ook op voor de
hedendaagse maatschappij.
Is een gelovige dan zo slecht/dom/geindoctrineerd/etc.
Ik heb dan liever een gelovige die de 10 geboden respecteerd en probeert na
te leven.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_31257883
Was toen toch ook met die reclame van Versatel. De hand van God. Meteen opspraak en oproer in de kerk. Ze zijn zo bloedserieus dat je zou denken dat ze totaal geen vreugde hebben in het leven.

Ze maken het zichzelf alleen maar onnodig moeilijk.

En ze steken elkaar aan alsof het een ziekte is.

Rtl-5 heeft een hele tijd die banden van Mozes en Jezus tijdens de commercials laten zien, rtl-5 dat toen nog rtl-z uitzond, dus eerst de financiele beurzen en daarna Mozes en Jezus steeds, continu, ieder blok, om het kwartier. Om gek van te worden. Hoe Mozes als geen ander de wereld veranderd heeft. Hallo!!! We leven in 2005 zeg. Wat boeit mij dat nou wat Mozes in het jaar toebak gedaan heeft.

Godslastering voor sommigen die sterk geloven, ik zie het meer als een eigen mening en visie hebben op deze wereld en dat is mijn goed recht. Ik mag denken en zeggen wat ik wil.

God zal je toch straffen. Ach, ik voel me sowieso gestraft in dit bestaan dus hij heeft wat dat betreft zijn werk goed gedaan altijd. Kan alleen maar beter worden.

Enig sarcasme toegevoegd
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
pi_31259872
Ik kwam laatst toevallig een goed citaat tegen , alleen die is al super oud :p

hij ging ongeveer zo :

De mens heeft een gat in z'n hart met de vorm van God , het hart zal altijd onrustig blijven totdat het wordt gevuld .

dit is volgens mij zeer vrij vertaald :p maarjah , de kern zit erin !
pi_31260209
Nou....ik weet niet. Ik wacht nog altijd op eeuwige rust. Maar ik ben weer verder op zoek en ben nu aan het denken over scharnieren en blokken en circels die zich verschuiven in een bepaalde vorm dat de foto gaat maken van het geheel.

Dat het een technisch verhaal is ook. Dat die Goden, die zelf helemaal gek zijn in de kop omdat ze een systeem hebben opgezet waar je U tegen zegt. Rekening hebben gehouden met de tijd. Dat je dus niet moet denken aan een of andere Jezus met baard maar aan een 3 dimensionale puzzel die perfect in elkaar schuift.

Is die puzzel compleet over een x-aantal jaren. Dan is het hele verhaal compleet. Dan is de schepping compleet. En dan zal er misschien meer bijkomen ook. Misschien is de schepping nooit compleet te noemen.

Zwarte gaten in het universum die alle energie wegzuigen binnen een straal van kilometers of zelfs een grotere waarde, grotere waarde dus omdat het daar in grote waardes gaat Kilometer daar is hier een mm.. Hoort dat bij de schepping? Zit er achter dat zwarte gat misschien een nog grotere kracht dan dit unviversum? Is ons universum ook in staat om energie weg te zuigen uit andere gaten?

Wat schuilt er achter zwarte gaten. Dat ze daar eens in de kerk mee bezig gaan. Doen ze lekker een vragenronde bij al die mensen die zitten te biechten en te bidden.

Mijn hart is trouwens maar een orgaan dat bloed pompt. Het probleem zit hoger boven me. Daar waar ook van alles bezig is en aan de hand is

[ Bericht 6% gewijzigd door Sight_key op 07-10-2005 18:03:11 ]
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:58:27 #205
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31262047
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 16:48 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]
Natuurlijk ben ik wel is bang dat ik naar de hel ga, maar zolang ik volgens God's woord leef hoef ik daar niet bang voor te zijn.
[..]
Volgens mij hoef je je daar sowieso wienig zorgen over te maken
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_31262782
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De hel...is dat wel zo slecht? Ik bedoel. Ik las ergens dat je volgens de Christenen tijdens het sterven pijn gaat leiden alvorens je naar de hemel gaat, dat je ongeveer hetzelfde sterft als Jezus deed aan het kruis tijdens het weggaan. Je zou toch zeggen van, als je naar de hel gaat dan gaat het lekker vanzelf allemaal.

Maar de hel is ook maar een woord. Net zoals de hemel. Wie weet is het allemaal straks hetzelfde weer. Alleen met hogere performance.
pi_31262824
zo, dit wordt waarschijnlijk een redelijk grote post, maar er zijn ook zoveel vragen gesteld en opmerkingen geplaatst dat ik het niet kan laten daar even op te reageren
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:18 schreef Sight_key het volgende:
Nog een vraag

Is het bij veel Christenen niet zo dat ze Christen zijn omdat ze ergens bij willen horen? Dat ze Christen zijn uit angst dat ze overal buiten de boot vallen? Dat het alleen bedoeld is om een leegte op te vullen zonder daadwerkelijk inhoud erbij te voegen? Zonder inhoud toe te voegen is fout geformuleerd, geloof je ergens in en helpt het dan is dat al genoeg. Ook al is het gebaseerd op gebakken lucht.

[/qoute]

Ik ben Christen omdat ik geloof in Jezus Christus, niet omdat ik bij een club hoor. Natuurlijk is het fantastisch om met mensen bij elkaar te komen die hetzelfde geloven als wat jij geloofd, maar dat is niet de hoofdreden dat ik geloof.

[quote]
Dus mocht God bestaan dan heeft hij ook nog de nodige dosis zwarte humor Als ik dus naar de wereld kijk. Dan is God een rare kerel of dame. Het is ook altijd een hij die God. Waarom is het geen het? God wordt vaak hij genoemd. Kan het niet onzijdig zijn mocht het bestaan?
Er zijn enorm veel namen voor God. Waarom Hij met hij wordt aangeduit weet ik niet, ik denk vanwege de cultuur van vroeger (en misschien ook nog wel van nu) dat mannen meer zijn dan vrouwen. Nou hoor je mij niet zeggen dat ik dat vind etc. maar ik denk dat daar de reden ligt.
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:34 schreef mvdlubbe het volgende:
Overigens zou ik de alhier aanwezige christenen ook nog willen vragen hoe ze in godsnaam omgaan met alle misstappen die dat geloof over de millennia heeft gemaakt. Over de ontkenningen van allerlei feiten die later toch waar bleken. En waarom het geloof blijft in hun leven ondanks het feit dat alles in het leven uiteindelijk verklaard kan worden behalve het geloof. Dat alle mysteries uiteindelijk zullen worden opgelost door middel van wetenschap maar dat ze toch stug blijven volhouden dat er zoiets bestaat als 'meer tussen hemel en aarde'.

En ja, dat is een variatie op een eerder gestelde vraag.
Nou ik denk niet dat het geloof de misstappen heeft gemaakt, als wel de kerk en daar zit een groot verschil in! Ikzelf vind het een beetje jammer dat de kerk zich zo te kijk heeft gezet, zeker als het blijkt dat dat voor sommige mensen de reden is waarom ze niet naar de kerk gaan.

De vraag waarom ik geloof is ontzettend lastig vind ik, omdat ik dat moeilijk onder woorden kan brengen. Waar ik in geloof is niet zo moeilijk te vertellen, maar waarom?
Ik denk niet dat alle mysteries opgelost zullen worden door de wetenschap. Simpelweg omdat we daar het verstand niet voor hebben Ook geloof ik dat de eind-tijd eraan komt en dat we dus nog maar weinig tijd hebben (relatief gezien) om dingen te ontdekken.
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:42 schreef Sight_key het volgende:
Misschien is de Christelijke kerk daarom ook bang voor tovenarij of magie. Dat het de openbare geestelijke orde verstoord. Stel je voor zeg, er komt straks van alles uit de lucht vallen. Niet dat het gebeurt maar dat zou het hele sfeertje daar overhoop gooien en dan weten ze niet meer waar ze het moeten zoeken.
Christenen zijn niet zozeer bang dat de geestelijke orde wordt verstoord denk ik. In de bijbel wordt er gewaarschuwd voor tovenaars, magiërs en mensen die geesten oproepen. Naast God en de Hemel heb je namelijk ook de duivel en zijn 'engelen' (demonen) die er alles aan doen om ons van God weg te halen/houden. Als je nou de duivel op gaat roepen, dan kan je een verkeerde geest in je krijgen en dat heeft behoorlijke gevolgen! Daarom zijn Christenen 'bang' voor tovenarij e.d. (vandaar de boycot op de kinderboekenweek over magie )
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:52 schreef Sight_key het volgende:
Ik moet overigens toegeven dat ik vaker ook de neiging heb om te denken van :" Is dit alles, dat er is" En dan zou ik ook wel eens wat meer willen zien van het vuurwerk. Maar dat kan komen dat ik te weinig andere zaken onderneem. Dan zoek ik ook zingeving in het leven op andere gebieden dan het Christendom maar vaak blijft het bij hopen op een of ander wonder.

Dan word ik dus ook beinvloed door films en boeken waar ze vaak het ene wonder na het andere wonder laten zien. En als ik dan kijk naar de realiteit dan lijkt het allemaal zo normaal te zijn.

Meestal hoop ik op een andere realiteit. Maar dat komt wellicht doordat ik een foute kijk heb op deze realiteit?

Dan zou ik willen dat de realiteit iedere dag een filmscript is, die je naar keus kunt kiezen. Iedere dag een andere realiteit. Dat zou wel te gek zijn. Maar daar hoef ik bij Christus niet om te vragen waarschijnlijk, of is Christus de God die zorgt voor chaos in deze realiteit? Gezien de uitstraling van de kerk denk ik van niet. Die willen het straatbeeld van 10 eeuwen geleden blijven beinvloeden.
Als die wonderen in die boeken en films niet zouden gebeuren zouden ze ook niet verkocht worden Dit is wel een gevaarlijke zin overigens omdat ik nou suggereer dat ik niet in wonderen geloof, wat wel zo is. In films wordt het alleen zo onrealistsch neergezet vind ik.

Kijk de wonderen in de bijbel zijn echt enorm groot! (zee wordt gespleten, volkeren verslagen, muren van een stad vallen 'spontaan' om etc.) ik denk dat deze wonderen nog steeds gebeuren, maar dan op kleinere schaal.
Mijn vader was een jaar werkloos, van de 60 brieven die hij schreef mocht hij 2 keer op gesprek komen. Na weer een afwijzing voor werk dat hij toch wel leuk leek wist hij niet meer wat hij nou kon gaan doen.
Nou kreeg hij na 2 dagen een telefoontje dat er iets mis was gegaan met de brieven en dat hij toch op gesprek mocht komen. In onze vakantie op een camping kwam hij terug van gesprek en nou zit hij daar anderhalve maand als projectmanager.
We hebben veel gebeden of hij het juiste werk mocht vinden, en ik geloof dat dit een (klein) wonder is. Nou zullen anderen wellicht zeggen: ja als je zelf niet had geschreven was er ook nooit wat gebeurd, en dat is natuurlijk ook zo. Maar ik geloof dat God nog steeds wonderen verricht, ookal is het maar op kleine schaal.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_31262853
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het bijbelboek Openbaringen wel eens gelezen?
pi_31262906
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:22 schreef Sight_key het volgende:

[..]

De hel...is dat wel zo slecht? Ik bedoel. Ik las ergens dat je volgens de Christenen tijdens het sterven pijn gaat leiden alvorens je naar de hemel gaat, dat je ongeveer hetzelfde sterft als Jezus deed aan het kruis tijdens het weggaan. Je zou toch zeggen van, als je naar de hel gaat dan gaat het lekker vanzelf allemaal.

Maar de hel is ook maar een woord. Net zoals de hemel. Wie weet is het allemaal straks hetzelfde weer. Alleen met hogere performance.
Als ik die dingen in de bijbel lees over de hel lijkt me dat niet bepaalt iets waar je graag heen wilt! Over dat Christenen pijn leiden als je sterft heb ik nergens nog nooit gelezen, ik kan het me ergens ook moeilijk voorstellen!
pi_31263032
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:26 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Als ik die dingen in de bijbel lees over de hel lijkt me dat niet bepaalt iets waar je graag heen wilt! Over dat Christenen pijn leiden als je sterft heb ik nergens nog nooit gelezen, ik kan het me ergens ook moeilijk voorstellen!
Ik denk eerder dat je als mens zijnde allemaal terecht komt in hetzelfde eindstation uiteindelijk. Neem ik reincarnatie erbij dan hebben sommige mensen 10 levens meer nodig om te komen bij het eindstation. Of je hebt meerdere eindstations voor ieder wat wils. Toch geloof ik eerder in het herhalen van je vorige leven, dat de circel van kracht treedt in het hele gebeuren. Je eindigt en je begint, je eindigt en je begint en de circel wordt groter en groter. Totdat de circel zo groot is dat er geen einde meer aankomt. Uiteindelijk is de circel zo groot, dat alle generaties samen komen. Dan is de mensheid compleet in de hele hoedanigheid. De circel is compleet....death meets the living. Of moet ik zeggen, alle doden komen samen? Is dat het begin? Of het einde. Komen de doden naar de levenden of gaan de levenden naar de doden?

Ik geloof niet in een hel waar je eeuwig moet branden voor je zonden. Ik denk eerder dat je dan een second change krijgt. Om jezelf te verbeteren.

Ik denk dat het bestaan gericht is op verbetering. Dus de hel als straf waar je nooit meer uitkomt lijkt me erg sterk. Al heb je 15 miljoen doden op je naam staan, dan nog zul je ooit in de verre toekomst terecht komen waar je beter zult functioneren.

Maar dat is mijn visie erop. Ik geloof niet in een straf. Ik geloof in een les. Straffen als God zijnde en dreigen met straf uit naam van God vind ik ook een erg makkelijke manier van afschrikken. Je kunt dan ook makkelijk slachtoffers maken als je te maken hebt met tere zieltjes.

Sommige theorieën gaan ervan uit dat je steeds opnieuw geboren wordt, keer op keer. Totdat je uiteindelijk zo ver gevorderd bent in het leerproces dat je blijft leven. Dan heb je het eeuwige leven dus. Dat is dus voor mij ook een verklaring voor deja vus. Die steeds terugkerende beelden alsof je iets al 1000 keer hebt meegemaakt.

Dan draait het dus steeds om de verandering in het leven. Nieuwe ontwikkelingen ondergaan. Maar dan leef je dus als mensen ook naast elkaar in verschillende tijdsdimensies. Dan zou ik denken van, al die dimensies komen nog samen ooit, zodat ik overledene mensen van 10 jaar geleden weer tegen kom. Ondanks dat ze 10 jaar achter liggen halen ze de tijd in door in hun eigen tijdsdimensie ook vooruit te gaan op een bepaalde manier.

Maar dat zal voor het Christendom wel te ver gaan

[ Bericht 11% gewijzigd door Sight_key op 07-10-2005 19:38:42 ]
pi_31263212
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:26 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Moet je dit topic es doorlezen, van Stormseeker: Leert de Bijbel... Hij opent altijd bijzonder leesbare en interessante topics over de Bijbel ed.
pi_31263494
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het was idd de duivel, maar God heeft het kwaad geschapen,toch? Er is in mijn ogen geen kwaad zonder goed. "Kwaad" is gewoon een tegenstelling. Aangezien God het goede heeft geschapen, heeft Hij ook het kwade geschapen. Christenen spreken nog al es van de almacht van God, en dat betekent in mijn ogen dat hij tot alles in staat is. Het is volslagen idioot imo om te denken dat God zich zo kan vergissen in zijn eigen schepping. Dat is in mijn ogen een behoorlijke belediging voor een eventueel aanwezige God ( een almachtige God zet een onwetend mens op de Aarde, en daar raakt hij al binnen no-time de controle over kwijt... vind je dat zelf ook niet wat gek klinken?)

Daarbij, waarom kon Hij in al zijn macht niet voorzien dat er zoiets als "kwaad"werd geschapen? Waarom die hele circus van "vrouw eet van appel etc etc"doorlopen? Dan krijg je weer als antwoord dat je dat niet weet, maar dit scheppingsverhaal is volgens mij zo ontzettend a-logisch en onaannemelijk ( en ik heb het vroeger vele malen moeten aanhoren ) dat je bijna kinderlijk moet zijn om het te kunnen geloven.
Ik geloof niet dat God het kwaad heeft geschapen. Er staat ergens in de bijbel dat er een engel was die afvallig was. Hij wilde zijn zoals God was, en heeft meer engelen daartoe overgehaald. Die engel werd de duivel, en deze verleidde de mens in het paradijs.
Ik weet niet waarom dat zo is gegaan. Maar ik weet wel dat sommige mensen dit nog kunnen rijmen. Misschien is het niet zo gegaan, maar was het te ingewikkeld voor het menselijk denken dat wij het toch niet zouden snappen. Ik denk overigens niet dat dat het is, maar het zou kunnen
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:15 schreef Sight_key het volgende:
Sowieso omdat ze geen dinausaurussen in de bijbel opgenomen hebben. En de oermens ook niet. Ze doen alsof Jezus de eerste was van het hele geslacht. Alsof alles is begonnen bij het jaar 0.

Het is te beperkt. Maar ik heb de bijbel nog niet gelezen. Alleen weet ik die verhalen wat de pater altijd zei maar ook die ben ik vergeten. In ieder geval was het te beperkt op vele gebieden. Alsof ze het makkelijk willen houden voor alle gelovigen. Een soort van " Een alles in niets" pakket. Geloof in het Christendom en je hebt je hele leven geen omkijken naar de vraag, "wat is waar".

Ik kan ook mezelf de schuld geven dat ik nooit de moeite heb genomen om me verder te verdiepen erin. Maar je zou toch denken dat het me allang aangesproken zou moeten hebben. Op de lagere school kwam de kaplaan 2 keer per week met verhalen en nog meer maar het zei me nooit wat. Daarna verder onderwijs gehad op een andere Katholieke school tussen natuurkunde en scheikunde in, die lessen over het geloof waren altijd niet interessant en was ook een bijvak altijd, alsof het bij voorbaadt niet belangrijk was. Maar ook dat deed me niets. Het was allemaal alsof ze een verhaal van de Efteling aan het vertellen waren.
Ik denk dat Adam de eerste mens was, en dat dat ongeveer 7000 jaar geleden heeft plaats gevonden. Hoe ik daar verder over denk kun je in eerdere posts terug vinden
Als je echt op zoek bent zou ik je toch adviseren om de bijbel eens te lezen. En begin dan niet met Leviticus of Spreuken, maar met de evangeliën. Ten eerste omdat daar meer begrijpelijke dingen in staan, en ten 2de omdat daar (naar mijn idee) meer essentiële dingen in staan.
Ow, en voor mij was godsdienst ook een bijvak, ik vond er geen zak aan
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 13:29 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Ten eerste wist God de engelen al niet tevreden te houden...
Ten tweede is God almachtig toch?
Ene God heeft zelf die boom daar neergezet toch? en ons een eigen keus gegeven [alhoewel Adam en Eva het verschil tussen goed en kwaad nog niet wisten]?
Ten eerste klopt de eerste zin niet Het was God niet die de engelen ontevrede maakte, het was een engel die het niet kon hebben dat hij die macht niet had die God wel had/heeft.
God had die boom daar neergezet idd, evenals de levensboom en nog andere bomen. God heeft de mens ook een eigen keus gegeven en daar was niks mis mee, totdat de slang (de duivel) de mensen van God af wilden halen door ze van de boom te laten eten.
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 14:24 schreef Sight_key het volgende:

Eerste associatie die bij me opkomt is. Nou God, laat je gezicht eens zien, dan kan ik alsnog beslissen of ik een andere God neem of bij jou blijf. Zoals je ook de keuze hebt tussen verschillende zorgverzekeraars. Tot nu toe heb ik zo weinig bewijs gezien dat ik lekker op zoek blijf en tevens de evolutie kan aannemen als waarheid. Waar God al helemaal buiten spel blijft staan. Heb het al vaker verteld, een God zou het moeten goedkeuren. Maar het is de bijbel die voor God spreekt. Als God bestaat dan kan het zijn dat ie hele andere opvattingen heeft. Zoals Romeinen ook de Christenen zielig vinden omdat ze slechts 1 God hebben. Of is dat fout opgevat?
Er staat in de bijbel dat als je God zou zien, dat je dan dood neervalt. Ik geloof dat wel, want als je in de bijbel leest hoe groot God is, dat hij het heelal heeft geschapen (behoorlijk groot!) en dat hij tevens ieder mens kent, nog voor dat het in de moederschoot is. Zo'n grote God zou ik niet kunnen zien denk ik, niet op aarde.
Je kunt God misschien wel zien door andere mensen heen. Jezus lijkt me het mooiste voorbeeld, maar ook iemand als moeder Theresa bijvoorbeeld.
pi_31263651
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:30 schreef Sight_key het volgende:
Sommige theorieën gaan ervan uit dat je steeds opnieuw geboren wordt, keer op keer. Totdat je uiteindelijk zo ver gevorderd bent in het leerproces dat je blijft leven. Dan heb je het eeuwige leven dus. Dat is dus voor mij ook een verklaring voor deja vus. Die steeds terugkerende beelden alsof je iets al 1000 keer hebt meegemaakt.

Dan draait het dus steeds om de verandering in het leven. Nieuwe ontwikkelingen ondergaan. Maar dan leef je dus als mensen ook naast elkaar in verschillende tijdsdimensies. Dan zou ik denken van, al die dimensies komen nog samen ooit, zodat ik overledene mensen van 10 jaar geleden weer tegen kom. Ondanks dat ze 10 jaar achter liggen halen ze de tijd in door in hun eigen tijdsdimensie ook vooruit te gaan op een bepaalde manier.

Maar dat zal voor het Christendom wel te ver gaan
klinkt als een mooie theorie als ik geen christen was zou ik dat misschien geloven...
pi_31263913
Nou

De bijbel wil ik zeker lezen nog. Puur uit interesse. Maar het komt er nooit van Omdat ik altijd andere dingen heb die mijn aandacht opeisen. Dan lees ik ook vaker Stephen King, ook Stephen King kan waarheid vertellen in zijn eigen universummutje.

De bijbel heeft spannende verhalen zegt mijn pa wel eens. Mocht het zo zijn dat ik de nagels van mijn vingers ga bijten dan schaf ik dat boek meteen aan

Ik discrimineer dus niet graag, dan zou ik meteen de koran willen lezen. Ook om die verhalen te leren kennen. Mocht het zo zijn dat het helemaal buiten mijn besef staat dan leg ik toch het boek dicht.

Toch..die bijbel lezen...ik denk dat het nog een hele tijd gaat duren. Ik wil eigenlijk alles lezen maar denk het liefste na over zelf bedachte zaken.

Net zoals het leerproces van het bestaan. Ik geloof in het leerproces. Dat het alleen maar draait om het leren. Dat je de bijbel kunt gebruiken in het dagelijkse leven zal best. Maar in hoeverre staat dat boek in afstand tot de tegenwoordige tijd?

En nog steeds geloof ik in een technisch verschijnsel. Ik zie de motoren al draaien Ik kraak mijn hersens dus graag en toen ik net buiten zat dacht ik ff dat de hemel ook open zou kraken maar dat was puur mijn hoofd die aan het kraken was

Ik wil dus ...ik wil wat..ik weet niet wat ik wil. Ik wil vuurwerk zien.

Op dit moment ben ik hermetisch afgesloten dus kan ik 1 punt pakken dus ik zou best de bijbel willen lezen voor het slapen gaan. Wie weet schaf ik hem nog aan. Maar de rozenkrans zal ik niet gaan bidden.
pi_31264287
de koran lezen...las ik laatst niet ergens dat de koran alleen in het arabisch geschreven mag worden?

en als je dan (misschien) een bijbel gaat kopen, mag ik je dan adviseren de nieuwe bijbel vertaling te kopen van het Nederlands Bijbel Genootschap? Ik heb tot voor kort de bijbel niet gelezen omdat ik het taalgebruik domweg te moeilijk vond. Nou wil ik niet zeggen dat er in die nieuwe bijbelvertaling geen moeilijke zinnen staan, maar ze worden wel duidelijker door het taalgebruik
pi_31265584
Toch is het zo dat je bij de bijbel continu een verband moet leggen tussen toen en nu of niet? Je moet oude verhalen over brandende takken in het nu plaatsen de hele tijd. Het is een grote omweg of niet?

Ik heb eens ff gekeken en het taalgebruik is gewoon niet van deze tijd. Ik word dan Gaperig.

Maar toch wil ik weten wat erachter schuilt. Alleen is het nu desinteresse meer.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 23:56:36 #217
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31271007
Sight_key, probeer dit eens: http://thomasevangelie.fol.nl/ (inclusief toelichting)

(print die pagina uit, en op de bank er mee)
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_31274143
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 23:56 schreef Hallulama het volgende:
Sight_key, probeer dit eens: http://thomasevangelie.fol.nl/ (inclusief toelichting)

(print die pagina uit, en op de bank er mee)
Het Thomas Evangelie is dus niet door Thomas geschreven , dit is een pseudo-epografie oid . iig iemand anders heeft het geschreven , en dan Thomas z'n naam er boven gezet om meer 'bekendheid / aandacht ' te ontvangen.

dat je dat ff weet .
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 03:41:52 #219
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31275100
Interessant, dat wist ik niet, maar eeh, ik heb nooit gedacht dat het zou zijn geschreven door één van de discipelen, want dat was de Thomas die jij bedoelt, gok ik?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_31276371
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:46 schreef Sight_key het volgende:
Toch is het zo dat je bij de bijbel continu een verband moet leggen tussen toen en nu of niet? Je moet oude verhalen over brandende takken in het nu plaatsen de hele tijd. Het is een grote omweg of niet?

Ik heb eens ff gekeken en het taalgebruik is gewoon niet van deze tijd. Ik word dan Gaperig.

Maar toch wil ik weten wat erachter schuilt. Alleen is het nu desinteresse meer.
Je hoeft die dingen niet steeds naar nu te vertalen hoor. Vooral in het oude testament zou dat behoorlijk lastig worden denk ik!
Ik denk dat als je het nieuwe testament leest, dat je dan vanzelf dingen vanuit het heden ziet, of teksten die ook betrekking hebben op jouw.
Het taalgebruik van de meeste bijbels is idd behoorlijk lastig, maar zoals ik al zei: de nieuwe bijbel vertaling van het NBG is toch redelijk te doen vind ik!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:08:56 #221
26467 raphidae
...antichrist...
pi_31277137
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:44 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat God het kwaad heeft geschapen. Er staat ergens in de bijbel dat er een engel was die afvallig was. Hij wilde zijn zoals God was, en heeft meer engelen daartoe overgehaald. Die engel werd de duivel, en deze verleidde de mens in het paradijs.
Ik weet niet waarom dat zo is gegaan. Maar ik weet wel dat sommige mensen dit nog kunnen rijmen. Misschien is het niet zo gegaan, maar was het te ingewikkeld voor het menselijk denken dat wij het toch niet zouden snappen. Ik denk overigens niet dat dat het is, maar het zou kunnen
Jesaja 45:7: "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

Amos 3:6: "Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?"

Klaagliederen 3:38: "Mem. Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?"
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_31277715
Over die Engel, had dat niet te maken met rijkdom? Die Engel wilde rijkdom hebben en is toen naar beneden gevallen? Dit komt me vaag bekend voor in dat hele gedoe. Die Engel was niet tevreden ook.

Die Engel was niet tevreden ook. The fallen angel oftewel de duivel?
pi_31278406
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:44 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat God het kwaad heeft geschapen.
Trek nou die bijbel er niet bij, denk zelf es logisch na. Is er kwaad zonder goed?
quote:
Er staat ergens in de bijbel dat er een engel was die afvallig was. Hij wilde zijn zoals God was, en heeft meer engelen daartoe overgehaald. Die engel werd de duivel, en deze verleidde de mens in het paradijs.
Door wie was die engel geschapen? Het lijkt mij een bijzondere tegenstrijdigheid dat God zijn eigen schepping niet in de hand heeft.
quote:
Ik denk dat Adam de eerste mens was, en dat dat ongeveer 7000 jaar geleden heeft plaats gevonden. Hoe ik daar verder over denk kun je in eerdere posts terug vinden
Tja, daarmee verwerp je heel wat metingen. Metingen die de logische structuur van de schepping gebruiken. Je verwerpt daarmee in mijn ogen die logische structuur, en daarmee de schepping zelf. Dat is gewoon je ogen sluiten voor de schepping. Jammer.
quote:
Als je echt op zoek bent zou ik je toch adviseren om de bijbel eens te lezen. En begin dan niet met Leviticus of Spreuken, maar met de evangeliën. Ten eerste omdat daar meer begrijpelijke dingen in staan, en ten 2de omdat daar (naar mijn idee) meer essentiële dingen in staan.
Ow, en voor mij was godsdienst ook een bijvak, ik vond er geen zak aan
[..]
Ik heb de bijbel gelezen, ben er mee opgevoed. Niet helemaal natuurlijk, maar ik denk dat ik toch een aardig deel gelezen heb.
pi_31278870
Ik zat ff op de site van de eo, jah puur om eens te lezen waar ze zich mee bezig houden en ik moet zeggen, ik vind het allemaal zo suggestief gebracht. Ze gaan niet diep op feiten in en ze maken er een grote suggestie van. Dan denk ik van, wees eens recht voor de raap en draai niet continu om de feiten om potverdomme.

Jezus zal gaan oogsten als de tijd reip is. God zal de duivel verslaan. En ga zo door. Is het niet zo dat ieder mens individueel bezig is de hele tijd?

Als mensen kwaad in de zin hebben dan doen ze het toch op het moment en op het tijdstip.

Ik weet dus niet. Ik vind het zo kinderachtig gebracht en als ik daar lees dan heb ik weer sterk het idee dat ik me als mens zorgen zou moeten maken. Ik zou zelfs bang moeten worden als ik ook maar 1 moment iets anders durf te denken dan aan het Christendom.

Is dat de kracht van dat geloof? Angst inboezemen? Kunnen ze niet beter constructief te werk gaan en zich inzetten voor een betere wereld door die pastoors naar 3e wereld landen te zenden om ze voedsel te verstrekken. Bij miljoenen mensen die armoede leiden zal eerst een goede welvaart moeten worden opgezet en dat gebeurt niet alleen door in Jezus te geloven. Die welvaart wordt opgebouwd door mankracht en daar kun je zelfs de grootste atheisten voor gebruiken. Zolang problemen maar uit de wereld geholpen worden.

Stel iemand wint de nobelprijs voor de vrede en is een gigantische atheist. Is hij dan nog steeds niet uitverkoren om in het paradijs te belanden? Het paradijs is dan een groot woord want ik geloof nog steeds in ieder gaat dezelfde weg op. Nou ieder gaat dezelfde weg is niet 100 procent zeker, ik weet niet wat hierna gaat gebeuren en maak me ook helemaal niet druk daarom. Komt vanzelf wel goed, ik volg mijn eigen pad

Ik denk dat het een eeuwige discussie gaat worden

[ Bericht 27% gewijzigd door Sight_key op 08-10-2005 12:45:14 ]
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 15:16:26 #225
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31282641
http://www.dewegvanhethart.com/boeddha/boeddha2.html

Het stuk over Karma spreekt me in bovenstaande link meer aan. Dat je als mens zelf je lot bepaald ook, dat je zelf weet wat goed en slecht is. Dat je zelf bepaald waar je terecht komt. Dat zelfs de grootste crimineel straks een heilige kan zijn.

Wat ik daar gelezen heb, is dat je voor verlossing afhankelijk bent van jezelf. Dus je bouwt dan als mens niet op Christus de verlosser maar je ziet jezelf als de persoon die 100 procent invloed heeft op wat er gebeurt. En misschien zelfs na je dood gebeurt.

Christenen die wachten volgens mij continu af totdat ze verlost worden inplaats van dat ze actief bezig gaan zijn met hun denken te veranderen en hun visie. Daarbij ben ik ook van mening dat het helemaal niet zo slecht is op de wereld. Dus ik hoef misschien niet eens verlost te worden. Wie weet is de wereld in deze tijd wel de beste wereld die te krijgen valt en komt die nieuwe betere wereld als het zich nog verder beter gaat ontwikkelen natuurlijk als een proces, en niet omdat God ineens van zich laat horen. Dat het nog altijd de mensen zijn die het hef in handen moeten nemen ook.

Wie zegt dat je tijdens het sterven zelf niet de reis bepaald die je gaat maken? Wie zegt dat de dood een doodlopende weg is? Wie zegt dat je tijdens het sterven niet allerlei wegen kunt pakken die leiden tot waar je uiteindelijk gelukkig gaat worden?

Ik vind de manier van formuleren en mensen benaderen op bovenstaande site ook veel beter. Ze zijn persoonlijker en gerichter. Het spreekt me gewoon meer aan.

Ik zat op de site van de EO rond te neuzen naar hun aanpak en dan lijkt het alsof ik te maken heb met mensen die niet van deze wereld zijn.

Ik ben dus op zoek naar een stroming die bij me past, puur om rust te vinden in mijn bestaan. En ik heb ooit op Christus proberen te bouwen maar die gaf me totaal geen rust, ik bleef onrustig.

En lees ik dan een paar teksten van het Boeddisme dan krijg ik een rust over me heen die ik zelden tot nooit gekend hebt. Dus wat doe je dan als mens? Blijf je geloven in Christus die je het hele leven totaal geen rust gaf af ga je op zoek naar iets nieuws?

Zelf ben ik dan zo dat ik op zoek ga naar iets nieuws. Omdat ik me goed wil voelen en goed voelen kent geen grenzen.

Als Christenen zich perfect ideaal voelen zonder enige twijfel dan ben ik ook niet de persoon om te zeggen, je bent een achterbakse schijnheilige. Dat zou fout zijn. Iedereen is vrij in zijn of haar keuze.

Maar ik wil dus iets vinden waar ik me in kan vinden. En ik hoef me dan niet eens aan te sluiten bij een gemeenschap. Als ik op internet de basis-technieken kan vinden is dat al voldoende.

Maar ik blijf op zoek naar mijn rust. En tevens naar de vraag over, waarom en hoe. Omdat ik niet zomaar wil leven om te leven. Ik probeer dan natuurlijk ook te genieten van andere zaken als het ff kan. Alleen maar bezig zijn met de vraag: " Wat is de waarheid' werkt ook niet.

Boeddisten drinken geen alcohol zei mijn broer En roken niet. En drinken geen koffie. Als dat bestaan me meer oplevert dan het bestaan van nu zal ik het zeker niet laten maar ik wil eens kijken dus

Maar ontopic: Ik vraag me dus af of Christenen ooit durven te kijken naar iets nieuws. Ze zijn opgegroeid in de kerk omdat de ouders het zo besloten hebben. Ze zijn opgegroeid met bepaalde principes en standpunten en hoe is het dan als je op een gegeven moment iets anders wilt? Ben je steng opgevoed dan kan ik me het voorstellen dat het een hel van een karwei is om iets anders te gaan zoeken, misschien heeft het zelfs met durven te maken.

Zoals die ene user hier zei. Ik ben niet bang voor de hel omdat ik geloof in Christus. Wat nou als je een ander mooi leven mist door iets anders te geloven? Niet dat ik iemand wil ompraten maar het is maar net de vraag of het Christendom het ultieme is.

Ik zeg wel hoe zit het dan als je ooit iets anders wilt. Maar willen Christenen wel iets anders? Is het niet zo dat het leven lekker makkelijk is als Christene? Dat je eerst dieper in de put moet belanden voordat je gaat zoeken naar een nieuw geloof dat meer voor je betekent?

Dat je dus eerst het idee moet hebben dat Christus teleurstelt in alles. En dat je daarom het hef in eigen hand gaat nemen en je helemaal loskoppelt van het hele Christendom.

Er is een meldpunt Godslaster, laat ze maar komen Twijfelen is toegestaan en als ik helemaal twijfel aan iets dat zo belangrijk blijkt in het bestaan dan doe ik dat lekker. Het is toch zo dat ik me niet helemaal laat indoctrineren daardoor? Ik ga toch niet bang worden om mijn kritiek te leveren op alle punten?

Is dit wel Godslaster? Of is het een kritische kijk naar Christus? Die altijd op zich laat wachten. En nooit echt het werk afmaakt. Dus dan kun je als mens maar beter zelf het werk afmaken. Voordeel is dan ook dat je totaal onafhankelijk bent en zelf dus lekker het idee hebt dat je zelf een dikke vinger in de pap hebt. En wat is fijner dan het idee hebben dat je onafhankelijk bent?

[ Bericht 26% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 08-10-2005 15:43:52 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')