God lijkt wel een advocaat...hehehequote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:54 schreef Hallulama het volgende:
Christen: "Waarom zoveel leed?"
God: "Ik weet het niet, wie veroorzaakt het leed?"
Christen: "De mens."
God: "De mens? Welnu, vraag het de mens eens."
Ga is naar een Evangelische gemeente , kijken of je het dan ook nog zo denktquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:14 schreef Sight_key het volgende:
Leg me dan maar het sombere karakter van de kerk uit. Waarom gebruiken ze het licht niet beter zodat je daar echt het idee hebt dat er iets te beleven valt. En waarom kerkmuziek zo depressief klinkt? En waarom zetten ze geen relaxte stoelen neer?
Dus waarom is het zo somber daar. Praktisch ? Of geldgebrek?
Ik heb alleen de duistere kerken gezien van binnen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:26 schreef HRR het volgende:
[..]
Ga is naar een Evangelische gemeente , kijken of je het dan ook nog zo denkt![]()
neej ff serieus
Je hebt verschillende kerken : traditionele kerken ( Gereformeerd , Hervormd en die tranten) en de Evangelische gemeentes , (evangelische ,baptisten ed) en dat is echt een groot verscheel qua muziek ed. Ik zit zelf in een baptisten gemeente , en ik drum in die kerken idd bij de traditionele kerken is er meestal alleen een orgel , en dat komt ook best wel droevig meestal over.
Dus het is absoluut niet geld oid , maar de "traditie"
Heb je m.i. gelijk in. Sluit anderzijds niet uit wat het geloof voor mensenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:35 schreef Super_Six_One het volgende:
Nogmaals als het erop aankomt, dan zal het op JEZELF aankomen.
Ook al hebben we een heel andere gedachte , veel dingen heb je wel gelijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:35 schreef Super_Six_One het volgende:
Ik heb hier al vaker woorden vuil aan gemaakt. Maar ik zeg jullie dit:
Als het erop aan komt. Dan heb je niks aan het "geloof", of een of andere bijbel. Hoe "sterk" je ook een believer bent in een God.
Als jij iets kan voorkomen, dan moet je actie ondernemen! en niet gaan bidden om hoop en verlossing! Want die hoop zal er sowieso nooit komen als jij zelf geen actie onderneemt ipv alleen maar te bidden!
Mensen hebben over homeopatische middelen of andere middelen en men heeft het dan over het "placebo effect"
Geloof in een God. Dat is een placebo effect.
Stel, ik ben gelovige... en ik heb me verslapen. Het was echt niet mijn bedoeling, maar toch gebeurder het helaas! onverwachts! Ga ik dan ook tegen mijn baas zeggen: "Jah sorri dat ik te laat ben, en dat ik me verslapen heb. Maar Hij wilde het. Hij liet me uitslapen... sorri"
Want zo beredeneren veel gelovigen het. Naar gelange het hen uitkomt, geven ze gewoon in feite God de schuld. "Jah want God wil het zo. Het was zijn wil"
Het zal best dat het zijn wil was, of keuze, maar het blijft je EIGEN keuze om die keuze tot jezelf toe te laten. Het lot heet dat. Veel dingen gebeuren met een reden. Misschien is een van die redenen dat dingen gewoon "zomaar" gebeuren. Maar om nou als excuus te gaan gebruiken, dat iemand anders de touwtjes in handen had, en je daar maar aan moet toegeven. Nee sorri, je bent hoe dan ook zelf verantwoordelijk voor je eigen doen en laten.
Ikzelf geloof ook in "iets" namelijk het onbekende. Het iets.. wat nooit te verklaren is. Mensen die visoenen krijgen, waarvan die de volgende dag toch echt uitkomen. Of andere dingen waarop niemand een antwoord kan geven. Zat voorbeelden te noemen. (niet daarvan)
Maar om nou elke keer God als een soort van "leider" te zien, een persoon die overal verantwoordelijk voor is? En als je zelf niet mans genoeg bent om voor de gevolgen of eigen daden op te draaien en God maar als excuus gaat gebruiken. (zoals ik dus in voorgaande had genoemd)Nee dat vind ik teveel van het goede. Want dat vind ik totaal nergens op slaan!
Nogmaals als het erop aankomt, dan zal het op JEZELF aankomen.
erg mooi antwoord wat ik zelf ook had gegeven op de vraag daarboven. alleen zou ik 1 woordje weghalen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:54 schreef Hallulama het volgende:
Christen: "Waarom zoveel leed?"
God: "Ik weet het niet, wie veroorzaakt het leed?"
Christen: "De mens."
God: "De mens? Welnu, vraag het de mens eens."
Ik weet niet of God wist dat de mens het stevig zou vergallen. Was het niet de duivel die de mens verleidde? Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat God wist dat dat zou gebeuren.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:10 schreef Haushofer het volgende:
Mooi is dat hé. God zet de mens op Aarde, en via zijn almacht wist hij dat de mens het stevig zou gaan vergallen. Toch liet hij Eva van die appel snoepen, waarop God boos werd op Eva. Maar Eva was toch onwetend, en God wist toch dat het ging gebeuren? Nou wordt er wel es gezegd dat God de mens een vrije wil heeft gegeven, maar dat beperkt zijn almacht behoorlijk.
Dit zijn kerken van gereformeerde gemeentes (over het algemeen) maar er zijn nog zo veel meer andere verschillende kerken. Ik vind diensten in de VS met dat handgeklap in gewaden e.d. nou niet echt om depri van te worden.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:31 schreef Sight_key het volgende:
Waarom draaien ze in de kerk altijd van die depressieve muziek?
Waarom moet dat altijd zo triest en donker zijn daar?
Ik vind de kerk alleen al een reden om niet Christen te willen zijn. De kerk is het gebouw waar alles plaats vindt en ik vind het totaal niet gastvrij overkomen daar.
Als je dingen kunt voorkomen zul je dat zelf moeten doen idd, dat gebeurd niet direct als je er om vraagt. Maar als er nou een dierbare is overleden. Je bidt om kracht en troost etc. en je voelt je daardoor gesterkt, is het dan zo dat je niks aan het geloof hebt?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:35 schreef Super_Six_One het volgende:
Ik heb hier al vaker woorden vuil aan gemaakt. Maar ik zeg jullie dit:
Als het erop aan komt. Dan heb je niks aan het "geloof", of een of andere bijbel. Hoe "sterk" je ook een believer bent in een God.
Als jij iets kan voorkomen, dan moet je actie ondernemen! en niet gaan bidden om hoop en verlossing! Want die hoop zal er sowieso nooit komen als jij zelf geen actie onderneemt ipv alleen maar te bidden!
Ik heb de column gelezen. Mooi stuk. Verder wil ik graag nog zeggen dat ik mensen hoe dan ook blijf respecteren. Zolang zij zich mij maar niet lastig vallen met hun geloof.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:47 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Heb je m.i. gelijk in. Sluit anderzijds niet uit wat het geloof voor mensen
kan betekenen. Ook al denk JIJ daar anders over.
Onderstaande link is van een mooie column die hier of Fok heeft gestaan.
Lees die maar door.
http://frontpage.fok.nl/column/2985
Ja ik begrijp je. Maar waar ik feitelijk op doel is waarom mensen gaan geloven in een persoon genaamd "God" dat vind ik zo apart. Ik begrijp ook wel dat je mag hopen en geloven. Maar moet dat nou zoals wij dat kennen in een geloof? Waarom stoppen wij al die mensen in vakjes die een bepaalde geloof hebben? is het niet zo dat een geloof een geloof is en daar mee uit?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:35 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Als je dingen kunt voorkomen zul je dat zelf moeten doen idd, dat gebeurd niet direct als je er om vraagt. Maar als er nou een dierbare is overleden. Je bidt om kracht en troost etc. en je voelt je daardoor gesterkt, is het dan zo dat je niks aan het geloof hebt?
Ik denk dat het geloof niet iets is wat je gemakkelijk kunt gebruiken om dingen gedaan te zien. Het is iets waar je kracht uit kunt putten als je het zelf niet meer ziet zitten. Iets waar je op mag vertrouwen!
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:54 schreef Sight_key het volgende:
...Ik geloof in de heldere tempel alzienius. Het heldere geloof waar je te maken hebt met heldere mensen die nuchter zijn. Alzienius bestaat niet, ik ben de enige die in mijn geloof gelooft. Ik richt in ieder geval geen sektes op waar mensen samen komen om te knielen en hosti's te slikken.
Ik geloof dus op eigen krachten. En in zware tijden was dat ook de enige kracht waar ik op kon vertrouwen.
Tempel alzieniusNee dat was maar een grijpsel. Ik geloof dus in de kracht van ieder individu. En vooral dat je als mens verantwoordelijk moet zijn voor je eigen gevoel en gedrag.
Mocht God bestaan dan staat hij sowieso te ver af van de mensen. We zijn een stip in een stip in een stip in een stip dat het melkwegstelsel is. En dat melkwegstelsel is ook weer een stip in een stip.
wij stoppen mensen in hokjes, ten eerste omdat we (mensen) dat ontzettend graag doen!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:01 schreef Super_Six_One het volgende:
[..]
Ja ik begrijp je. Maar waar ik feitelijk op doel is waarom mensen gaan geloven in een persoon genaamd "God" dat vind ik zo apart. Ik begrijp ook wel dat je mag hopen en geloven. Maar moet dat nou zoals wij dat kennen in een geloof? Waarom stoppen wij al die mensen in vakjes die een bepaalde geloof hebben? is het niet zo dat een geloof een geloof is en daar mee uit?
Nee wat doen we op deze wereld. We maken weer zogenaamde "verschillende" geloven aan. En de een zegt dit en de ander zegt dat. En van kwaad komt erger.
Dat bedoel ik er een beetje duidelijk mee te maken. We hadden het over God specifiek. Niet ergens in geloven omdat jij gewoon geloofd dat iets goed gaat ofzo. Dan geloof je toch niet richting God? Nee dat geloof je gewoon naar datgene zoals jij denkt de situatie goed in geschat te hebben.
Maar nogmaals, alle respect. Diegene die in god willen geloven, be my guest
Maar wat staat er dan in die bijbel dat je ervan overtuigt dat die god wel bestaat?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:32 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Dat is idd wel is behoorlijk lastig vind ik. Er is een kinderliedje dat zegt: Lees je Bijbel, bid elke dag. Het helpt me wel om daar op terug te vallen als de wereld roept dat er geen god kan bestaan.
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 08:30 schreef mvdlubbe het volgende:
Een mooi punt, Sight-key.
Je ziet het ook in andere topics in TRU. Aliens hier, goden daar. Aliens en goden die de mensheid komen redden, helpen of toch in ieder geval komen bemoedigen.
Ik denk dat het te maken heeft met bestemming geven aan het leven, zin geven eraan. Om je niet te hoeven realiseren dat je er alleen voor staat, dat je leven geen inhoud heeft anders dan die je er zelf aan geeft. Dat je de vrijheid hebt alles te doen en te laten dat je wilt en dat je niet beperkt bent in je mogelijkheden als mens. Maar dat is waarschijnlijk eng.
Liever ziet men kaders, wetten, regels, sociale klassen. Denk ik.
Het was idd de duivel, maar God heeft het kwaad geschapen,toch? Er is in mijn ogen geen kwaad zonder goed. "Kwaad" is gewoon een tegenstelling. Aangezien God het goede heeft geschapen, heeft Hij ook het kwade geschapen. Christenen spreken nog al es van de almacht van God, en dat betekent in mijn ogen dat hij tot alles in staat is. Het is volslagen idioot imo om te denken dat God zich zo kan vergissen in zijn eigen schepping. Dat is in mijn ogen een behoorlijke belediging voor een eventueel aanwezige God ( een almachtige God zet een onwetend mens op de Aarde, en daar raakt hij al binnen no-time de controle over kwijt... vind je dat zelf ook niet wat gek klinken?)quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:25 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik weet niet of God wist dat de mens het stevig zou vergallen. Was het niet de duivel die de mens verleidde? Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat God wist dat dat zou gebeuren.
En het was God niet die Eva van de vrucht liet eten, dat was de duivel.
Ik hoop binnen een tijdje natuurkundige te zijn, en als ik al die theorieen lees over de schepping, krijg ik ook alleen maar een diep gevoel van eerbied. Mijn gevoel zegt ook dat er meer moet zijn. Maar mijn verstand weet dat dergelijke gevoelens, op de logische manier, altijd drogredenaties zijn. Het idee dat de schepping te subtiel is om te bestaan, is altijd een aardige. De schepping is idd bijzonder subtiel. Maar was ze dat niet, dan waren we hier waarschijnlijk niet geweest, en hadden we ons ook niet over de schepping kunnen verwonderen. Dus aan die redenatie heb je niks. Dan heb je het oorzaak-gevolg idee. De hele schepping is onderheven aan "oorzaak-gevolg", ook wel causaliteit genoemd. Het is een bijzonder belangrijk concept in de wetenschap. Mijn gevoel zegt dan dat de schepping zelf ook een oorzaak moet hebben. Mijn verstand redeneert echter vanuit de wetenschap, en die zegt tegenwoordig dat we (nog ) niks zinnigs kunnen zeggen over een eventuele oorzaak van het heelal. Daar durf ik dus ook zeker geen conclusies uit te trekken. Waarom op de logische manier redeneren? Omdat ik geloof dat de schepping logisch is. Dat is iets wat ik met waarnemingen goed kan onderbouwen, en ervaar als de meest fundamentele structuur die de mens kan blootleggen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 08:52 schreef Sight_key het volgende:
Ik moet overigens toegeven dat ik vaker ook de neiging heb om te denken van :" Is dit alles, dat er is" En dan zou ik ook wel eens wat meer willen zien van het vuurwerk. Maar dat kan komen dat ik te weinig andere zaken onderneem. Dan zoek ik ook zingeving in het leven op andere gebieden dan het Christendom maar vaak blijft het bij hopen op een of ander wonder.
Ten eerste wist God de engelen al niet tevreden te houden...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:25 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik weet niet of God wist dat de mens het stevig zou vergallen. Was het niet de duivel die de mens verleidde? Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat God wist dat dat zou gebeuren.
En het was God niet die Eva van de vrucht liet eten, dat was de duivel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |