abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31229050
Waar ik erg benieuwd naar ben is [en ik ga er weer even vanuit dat God bestaat] wat voor antwoord van God goed genoeg is voor een christen op de vraag;

Waarom zo veel leed?

En niet antwoorden dat je dat niet kan weten, ik wil weten wat voor JOU een goed antwoord zou zijn!

Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:54:12 #152
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31229123
Christen: "Waarom zoveel leed?"

God: "Ik weet het niet, wie veroorzaakt het leed?"

Christen: "De mens."

God: "De mens? Welnu, vraag het de mens eens."
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_31229275
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:54 schreef Hallulama het volgende:

God lijkt wel een advocaat...hehehe

Maar wie 'veroorzaakte' de mens?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:01:16 #154
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31229368
Oh dear, God, of course.

Waarom?

An amazingly interesting question.
pi_31229539
Because, because.........Gabriel did it!
pi_31229659
Mooi is dat hé. God zet de mens op Aarde, en via zijn almacht wist hij dat de mens het stevig zou gaan vergallen. Toch liet hij Eva van die appel snoepen, waarop God boos werd op Eva. Maar Eva was toch onwetend, en God wist toch dat het ging gebeuren? Nou wordt er wel es gezegd dat God de mens een vrije wil heeft gegeven, maar dat beperkt zijn almacht behoorlijk.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:24:47 #157
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31230072
Als God goed is, en daar gaan we vanuit, dan zijn we hier op aarde om te leren.

Waarom we moeten leren?

Omdat God zichzelf verveelde en zichzelf heeft opgedeeld in allerlei stukjes die niet beseften en nog altijd niet beseffen dat ze zelf God zijn.

God kan anders immers nooit ervaren hoe het is om iemand anders lief te hebben, of hoe het is wanneer iemand anders God lief heeft, of haat, etc.

Dat is de enige uitleg waar ik iets mee kan.

"God verveelt zich" klinkt overigens maffer als "God wil ervaren", maar betekent ongeveer hetzelfde.

Dit raakt het hele geouwehoer over emergent properties.

Wat het nut er van is weet ik niet.

Het staat voor een oneindige groei of evolutie van alles in het universum, inclusief het universum zelf.
pi_31234513
Waarom draaien ze in de kerk altijd van die depressieve muziek?

Waarom moet dat altijd zo triest en donker zijn daar?

Ik vind de kerk alleen al een reden om niet Christen te willen zijn. De kerk is het gebouw waar alles plaats vindt en ik vind het totaal niet gastvrij overkomen daar.
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:33:13 #159
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31234545
Omdat geluk verdacht is, in dat wereldje.
pi_31234643
Precies. Zoals ik ooit zei onder mijn oude naam. Een interview met Mart Smeet in de KRO gids, ze waren Mart Smeets aan het beschuldigen dat hij in een duur hotel zat. Je mag daar geen rooie cent te makken hebben en gelukkig zijn is sowieso al iets dat niet vaak naar voren komt.

Toen mijn oma 90 was geworden kreeg ze een kerkdienst en toen waren ze meer de slechte kanten van haar zware bestaan aan het pakken dan de mooie kanten. Tis dat mijn oma nog gelovig is, anders zou ik niet gegaan zijn. Meer uit respect voor mijn oma dan voor de kerk dat ik daar naar binnen ga.

De leidingsweg die Jezus gegaan is, die moeten we zeker allemaal doorstaan Daar draait ook veel om, steeds dat kruis waar hij zielig aan loopt te hangen Het draait om ellende daar. Ik zou zelf eerder verdacht gaan doen als ik kijk naar dat duistere daar, dan kun je nog beter met zwarte magie bezig houden dan steeds mensen dat beeld van een leidende Jezus laten zien. Overal waar je komt langs de weg hangt wel zo'n kruis. Of staat zo'n kruis. Je zou er spontaan depressief van worden

Okey iets teveel van het goede, zwarte magie is ook niet goed. Verder word ik niet vrolijk van mannetjes die aan een kruis hangen.
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
pi_31234892
Bovendien zijn ze zo erg aanwezig geweest in het verleden dat het lijkt alsof ze respect aan het afdwingen zijn. Ze hebben hun plaats veroverd in deze wereld als gemeenschap/sekte en soms ljikt het erop dat je respect moet tonen. Zelfs als ik weet dat geluk een weg is die je in je eentje haalt vaker, en niet door te bidden of te biechten.

Het is gewoon machtsmisbruik en mensen fabeltjes vertellen en valse hoop geven. Hoeveel mensen zouden iedere dag gaan bidden en nog steeds ellendig zijn?

Op MTV was een neger in een arm gezin en die had het over God en toen was ie bezig van : " God zegt dat je moet werken om hoger op de ladder te komen, hard studeren en nog meer' Kan me daar wel wat bij voorstellen maar dan denk ik ook van . Dat weet je als het goed is ook zelf wel.

Wijsheid zit in de mens zelf en krijg je door je verstand te gebruiken.

Christus de verlosser, dan mag hij wel eens opschieten met dat verlossen want ik heb nog een openstaande rekening staan bij Wehkamp
pi_31235296
en we raken weer behoorlijk ontopic want hier is behoorlijk veel verkeerde kijk op christenen (en met name de kerk)
ik zal na het eten inhoudelijk reageren
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_31235538
Leg me dan maar het sombere karakter van de kerk uit. Waarom gebruiken ze het licht niet beter zodat je daar echt het idee hebt dat er iets te beleven valt. En waarom kerkmuziek zo depressief klinkt? En waarom zetten ze geen relaxte stoelen neer?

Dus waarom is het zo somber daar. Praktisch ? Of geldgebrek?
pi_31235864
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:14 schreef Sight_key het volgende:
Leg me dan maar het sombere karakter van de kerk uit. Waarom gebruiken ze het licht niet beter zodat je daar echt het idee hebt dat er iets te beleven valt. En waarom kerkmuziek zo depressief klinkt? En waarom zetten ze geen relaxte stoelen neer?

Dus waarom is het zo somber daar. Praktisch ? Of geldgebrek?
Ga is naar een Evangelische gemeente , kijken of je het dan ook nog zo denkt

neej ff serieus

Je hebt verschillende kerken : traditionele kerken ( Gereformeerd , Hervormd en die tranten) en de Evangelische gemeentes , (evangelische ,baptisten ed) en dat is echt een groot verscheel qua muziek ed. Ik zit zelf in een baptisten gemeente , en ik drum in die kerk en idd bij de traditionele kerken is er meestal alleen een orgel , en dat komt ook best wel droevig meestal over.

Dus het is absoluut niet geld oid , maar de "traditie"
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:35:29 #165
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_31236072
Ik heb hier al vaker woorden vuil aan gemaakt. Maar ik zeg jullie dit:

Als het erop aan komt. Dan heb je niks aan het "geloof", of een of andere bijbel. Hoe "sterk" je ook een believer bent in een God.
Als jij iets kan voorkomen, dan moet je actie ondernemen! en niet gaan bidden om hoop en verlossing! Want die hoop zal er sowieso nooit komen als jij zelf geen actie onderneemt ipv alleen maar te bidden!

Mensen hebben over homeopatische middelen of andere middelen en men heeft het dan over het "placebo effect"

Geloof in een God. Dat is een placebo effect.

Stel, ik ben gelovige... en ik heb me verslapen. Het was echt niet mijn bedoeling, maar toch gebeurder het helaas! onverwachts! Ga ik dan ook tegen mijn baas zeggen: "Jah sorri dat ik te laat ben, en dat ik me verslapen heb. Maar Hij wilde het. Hij liet me uitslapen... sorri"
Want zo beredeneren veel gelovigen het. Naar gelange het hen uitkomt, geven ze gewoon in feite God de schuld. "Jah want God wil het zo. Het was zijn wil"
Het zal best dat het zijn wil was, of keuze, maar het blijft je EIGEN keuze om die keuze tot jezelf toe te laten. Het lot heet dat. Veel dingen gebeuren met een reden. Misschien is een van die redenen dat dingen gewoon "zomaar" gebeuren. Maar om nou als excuus te gaan gebruiken, dat iemand anders de touwtjes in handen had, en je daar maar aan moet toegeven. Nee sorri, je bent hoe dan ook zelf verantwoordelijk voor je eigen doen en laten.

Ikzelf geloof ook in "iets" namelijk het onbekende. Het iets.. wat nooit te verklaren is. Mensen die visoenen krijgen, waarvan die de volgende dag toch echt uitkomen. Of andere dingen waarop niemand een antwoord kan geven. Zat voorbeelden te noemen. (niet daarvan)
Maar om nou elke keer God als een soort van "leider" te zien, een persoon die overal verantwoordelijk voor is? En als je zelf niet mans genoeg bent om voor de gevolgen of eigen daden op te draaien en God maar als excuus gaat gebruiken. (zoals ik dus in voorgaande had genoemd)Nee dat vind ik teveel van het goede. Want dat vind ik totaal nergens op slaan!

Nogmaals als het erop aankomt, dan zal het op JEZELF aankomen.
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
pi_31236135
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:26 schreef HRR het volgende:

[..]

Ga is naar een Evangelische gemeente , kijken of je het dan ook nog zo denkt

neej ff serieus

Je hebt verschillende kerken : traditionele kerken ( Gereformeerd , Hervormd en die tranten) en de Evangelische gemeentes , (evangelische ,baptisten ed) en dat is echt een groot verscheel qua muziek ed. Ik zit zelf in een baptisten gemeente , en ik drum in die kerk en idd bij de traditionele kerken is er meestal alleen een orgel , en dat komt ook best wel droevig meestal over.

Dus het is absoluut niet geld oid , maar de "traditie"
Ik heb alleen de duistere kerken gezien van binnen.

Heb wel op tv vaker die koren gezien met die mensen in blauwe gewaden.

En vaker op rtl 5 van die prekers met stropdas In 3 delig kostuum.
pi_31236309
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:35 schreef Super_Six_One het volgende:

Heb je m.i. gelijk in. Sluit anderzijds niet uit wat het geloof voor mensen
kan betekenen. Ook al denk JIJ daar anders over.

Onderstaande link is van een mooie column die hier of Fok heeft gestaan.
Lees die maar door.

http://frontpage.fok.nl/column/2985
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_31236318
quote:

Als het erop aan komt. Dan heb je niks aan het "geloof", of een of andere bijbel. Hoe "sterk" je ook een believer bent in een God.
Als jij iets kan voorkomen, dan moet je actie ondernemen! en niet gaan bidden om hoop en verlossing! Want die hoop zal er sowieso nooit komen als jij zelf geen actie onderneemt ipv alleen maar te bidden!

Mensen hebben over homeopatische middelen of andere middelen en men heeft het dan over het "placebo effect"

Geloof in een God. Dat is een placebo effect.

Stel, ik ben gelovige... en ik heb me verslapen. Het was echt niet mijn bedoeling, maar toch gebeurder het helaas! onverwachts! Ga ik dan ook tegen mijn baas zeggen: "Jah sorri dat ik te laat ben, en dat ik me verslapen heb. Maar Hij wilde het. Hij liet me uitslapen... sorri"
Want zo beredeneren veel gelovigen het. Naar gelange het hen uitkomt, geven ze gewoon in feite God de schuld. "Jah want God wil het zo. Het was zijn wil"
Het zal best dat het zijn wil was, of keuze, maar het blijft je EIGEN keuze om die keuze tot jezelf toe te laten. Het lot heet dat. Veel dingen gebeuren met een reden. Misschien is een van die redenen dat dingen gewoon "zomaar" gebeuren. Maar om nou als excuus te gaan gebruiken, dat iemand anders de touwtjes in handen had, en je daar maar aan moet toegeven. Nee sorri, je bent hoe dan ook zelf verantwoordelijk voor je eigen doen en laten.

Ikzelf geloof ook in "iets" namelijk het onbekende. Het iets.. wat nooit te verklaren is. Mensen die visoenen krijgen, waarvan die de volgende dag toch echt uitkomen. Of andere dingen waarop niemand een antwoord kan geven. Zat voorbeelden te noemen. (niet daarvan)
Maar om nou elke keer God als een soort van "leider" te zien, een persoon die overal verantwoordelijk voor is? En als je zelf niet mans genoeg bent om voor de gevolgen of eigen daden op te draaien en God maar als excuus gaat gebruiken. (zoals ik dus in voorgaande had genoemd)Nee dat vind ik teveel van het goede. Want dat vind ik totaal nergens op slaan!

Ook al hebben we een heel andere gedachte , veel dingen heb je wel gelijk.

Er zijn idd christenen die de "shuld" ed. op God schuiven als er wat gebeurt. Maar ze beseffen dan niet dat die zelfde persoon in hun een eigen wil heeft gegeven en hersenen. Je moet ook zelf na denken en wanneer je wat doet moet je ook zelf voor de gevolgen opdraaien. Maar nu moet je niet vergeten dat God hun echt wel wil vergeven wanneer ze dus wat hebben misdaan mits ze daarvan echt berouw hebben. maar dat is wat anders

En de gene die zegen bij alles : "het was zijn wil" die denken echt NIET na , wanneer ze dus alles zeggen van "het is God's wil" verlogen ze zichzelf. want dan zou ook de moorden ed. Gods wil zijn , en dat is absolute onzin.

En over het onbekende.. tjah , ik denk ook niet dat je daar heel de tijd God erbij moet halen. Ik geloof dat er ook demonen zijn die ook kunnen voorspellen , en dat bij mensen in kunnen geven. Staat ook een voorbeeld van in de bijbel btw. een vrouw met een waarzeggende geest.

Daarvan is het ook belangrijk om deze dingen te toetsen aan de bijbel.

thats my 0.02
pi_31237146
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:54 schreef Hallulama het volgende:

erg mooi antwoord wat ik zelf ook had gegeven op de vraag daarboven. alleen zou ik 1 woordje weghalen.
pi_31237202
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:10 schreef Haushofer het volgende:
Mooi is dat hé. God zet de mens op Aarde, en via zijn almacht wist hij dat de mens het stevig zou gaan vergallen. Toch liet hij Eva van die appel snoepen, waarop God boos werd op Eva. Maar Eva was toch onwetend, en God wist toch dat het ging gebeuren? Nou wordt er wel es gezegd dat God de mens een vrije wil heeft gegeven, maar dat beperkt zijn almacht behoorlijk.
Ik weet niet of God wist dat de mens het stevig zou vergallen. Was het niet de duivel die de mens verleidde? Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat God wist dat dat zou gebeuren.
En het was God niet die Eva van de vrucht liet eten, dat was de duivel.
pi_31237290
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:31 schreef Sight_key het volgende:
Waarom draaien ze in de kerk altijd van die depressieve muziek?

Waarom moet dat altijd zo triest en donker zijn daar?

Ik vind de kerk alleen al een reden om niet Christen te willen zijn. De kerk is het gebouw waar alles plaats vindt en ik vind het totaal niet gastvrij overkomen daar.
Dit zijn kerken van gereformeerde gemeentes (over het algemeen) maar er zijn nog zo veel meer andere verschillende kerken. Ik vind diensten in de VS met dat handgeklap in gewaden e.d. nou niet echt om depri van te worden.
Trouwens hier in Nederland zijn ook veel kerken die niet zo zijn, wat HRR zegt: ga is naar een babtisten-gemeente. Het zal daar een stuk anders zijn dan dat jij denkt!
pi_31237532
quote:

Als je dingen kunt voorkomen zul je dat zelf moeten doen idd, dat gebeurd niet direct als je er om vraagt. Maar als er nou een dierbare is overleden. Je bidt om kracht en troost etc. en je voelt je daardoor gesterkt, is het dan zo dat je niks aan het geloof hebt?

Ik denk dat het geloof niet iets is wat je gemakkelijk kunt gebruiken om dingen gedaan te zien. Het is iets waar je kracht uit kunt putten als je het zelf niet meer ziet zitten. Iets waar je op mag vertrouwen!
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:52:38 #173
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_31237992
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:47 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Heb je m.i. gelijk in. Sluit anderzijds niet uit wat het geloof voor mensen
kan betekenen. Ook al denk JIJ daar anders over.

Onderstaande link is van een mooie column die hier of Fok heeft gestaan.
Lees die maar door.

http://frontpage.fok.nl/column/2985
Ik heb de column gelezen. Mooi stuk. Verder wil ik graag nog zeggen dat ik mensen hoe dan ook blijf respecteren. Zolang zij zich mij maar niet lastig vallen met hun geloof.
Ik denk anders dan mensen die inderdaad een geloof hebben in de bekende richtingen die wij hier op aarde kennen. Zij geloven in God. Ik geloof gewoon in mijn eigen zelf, en mijn eigen kunnen.

Maar toch moet de kern van het verhaal duidelijk zijn. Wat jij denkt is waar jij in geloof. Oke, dan zou God bestaan omdat iemand er in gelooft en er zo mensen dus motivatie krijgen om het leven door te komen. Doordat die mensen zo sterk denken aan "God" bestaat die in hun ogen wel. Maar stel dat ik zou zeggen ik geloof in zombie's, dan zullen mensen mij eerst voor grapjas uitmaken, maar als ik niet uitkijk kom ik in een gekkehuis omdat zombie's gewoon niet bestaan. Waarom zouden we dan ook specifiek in een God geloven. Let op... ik zeg niet willen. Want dat is juist aan iemand zelf

Maar dan... waarom deze verschillen? Waarom houden we steun aan iets wat toch algemeen wereldwijd geaccepteed is/wordt maar er feitelijk gezien niet is, of niet bestaat. Al dan niet in gedachte. (net als zombie's dus, even een voorbeeld dan om het duidelijk te maken) Die vraag stel ik me dikwijls af. Diegene die dit wilde, die wilde dat een geloof stand hield, heeft het iig goed voor elkaar. En dat vind ik eigenlijk wel bijzonder eraan. Nog steeds hebben we het deze tijd over "God". (niet dat dat van mij niet zou mogen of niet hoort, maar toch gewoon)

Misschien zouden we wat dat betreft kunnen zeggen. Iemands geloof is werkelijkheid geworden! hehe

[ Bericht 2% gewijzigd door Super_Six_One op 06-10-2005 20:09:37 ]
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
pi_31238032
Waarom moet je het beestje dan een naam geven als gemeenschap en maatschappij?

Waarom kun je niet gewoon zeggen van...." Ik geloof omdat ik geloof". En ik geloof in mijn eigen geloof? Ik geloof ook in mijn eigen geloof. Als er straks iemand dood gaat ga ik echt niet in de hemel geloven van het Christendom. Ik geloof dan eerder dat die mensen rust krijgen en niet dat het Christendom of Christus die rust gaat geven. Omdat het nooit is aangetoond. Het kan net zo goed Allah zijn of Pietje of Keesje.

Het geloof...meer niet. Geloof. En dan hoef je niet te geloven. Dan geloof je gewoon omdat je gelooft. Net zoals je gelooft in een mooie zomer of wat dan ook. Maar dan krijg je al snel de teleurstelling dat de zomer gaat tegenvallen. Net zoals je teleurgesteld kan worden als je Jezus Christus vraagt om je pijn te verzachten. Want die pijn is er toch. Je leidt alleen jezelf af. Je kunt dan net zo goed de hele dag naar discovery channel kijken of cartoon network. Je gedachtes verplaatsen om de pijn niet meer te voelen ook.

Ik geloof in de heldere tempel alzienius. Het heldere geloof waar je te maken hebt met heldere mensen die nuchter zijn. Alzienius bestaat niet, ik ben de enige die in mijn geloof gelooft. Ik richt in ieder geval geen sektes op waar mensen samen komen om te knielen en hosti's te slikken.

Ik geloof dus op eigen krachten. En in zware tijden was dat ook de enige kracht waar ik op kon vertrouwen.

Tempel alzienius Nee dat was maar een grijpsel. Ik geloof dus in de kracht van ieder individu. En vooral dat je als mens verantwoordelijk moet zijn voor je eigen gevoel en gedrag.

Mocht God bestaan dan staat hij sowieso te ver af van de mensen. We zijn een stip in een stip in een stip in een stip dat het melkwegstelsel is. En dat melkwegstelsel is ook weer een stip in een stip.
pi_31238096
@ Super_Six_One: dat heeft diegene idd mooi voor elkaar (of teminste, ik vind dat mooi)

misschien heeft het ook te maken met de katholieken. daar zijn er behoorlijk veel van op deze wereld (meen 1 miljard aanhangers) en het christendom is de grootste godsdienst, daarom wordt het als standaard gehouden denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')