Ik denk wanneer je bekijkt hoe de bijbel is opgesteld dat je het misschien wel duidelijker vind.quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:10 schreef Sapientiea het volgende:
Ten eerste 'doet' de bijbel niks d'r staan woorden die zinnen vormen. De ene keer interpreteer je de de tekst, de andere keer neem je het letterlijk daarom zou je het niet moeten geloven.....de bijbel is alles behalve consequent.
Ik weet niet hoor, maar het is toch volgens jullie geloof dat God alles gecreerd heeft? Zo ook ellende.....of dat nou net weer niet? Ik probeer het vanuit het God-bestaat-echt-perspectief te zien. Ik begin nog niet eens over of het wel of niet bestaat.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:01 schreef HRR het volgende:
[..]
Hij heeft het beste met je voor klopt . Maar je haalt hier denkik toch wel 2 dingen door elkaar ; God en de mens. Misbruikt God die kinderen ? Of doet toch echte de mens dat ?
En nu moet je begrijpen soms kan ik het ook niet begrijpen waarom Hij niet gewoon in 1 keer alle rottigheid weghaalt weetje. MAAR dat wil nog niet zeggen dat Hij de schuldige is ! in tegendeel , iedereen kan zelf de keuze maken voor wat hij doet , en dan moet diegene daar ook de consequenties voor dragen.
Maar wanneer ik naar het slachtoffer kijk die dan daar niets aan kan doen , maar wel het slachtoffer is .. ik weet daar ook niets op te zeggen , maar dat wil nog niet zeggen dat God de schuldige is !
Ik vind het mooi uitgelegd, maar iemand die nu zegt dat hij visioenen heeft van sprinkhanen waarbij vloeistof uit hun achterste komt krijgt een enkeltje gesticht of afkick centrum.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:12 schreef HRR het volgende:
[..]
Ik denk wanneer je bekijkt hoe de bijbel is opgesteld dat je het misschien wel duidelijker vind.
De bijbel is niet 1 boek .. het zijn namelijk boeken , dat wil zeggen meerdere schrijvers. Ook zijn er verschillende genres , poëzie , proza , brieven ed.
Vandaar dat je soms de tekst anders moet intreperteren , soms is het metafoor , andere beeldspraak en andere keren is het dus letterlijk. Bijv. de 4 evangeliën , die zijn er geschreven met een ideaal voor ogen , en ook door niet christelijke bronnen worden ze aangehaald , en wordt ervan gezecht dat het betrouwbare bronnen zijn. dus je kan deze tekst dus letterlijk nemen , ze zijn namelijk geschreven om een zo betrouwbaar eerlijk mogelijk schrift te maken.
Nu krijg je bijvoorbeeld Openbaringen bijv. Openbaringen is een boek dat geschreven is door Johannes , en het zijn (zoals het boek het al zecht) Openbaringen van Jezus Christus aan Johannes. Hij krijgt visioenen van de toekomst. Hij beschrijft bijv. "sprinkhanen die vliegen , en uit hun staart komt een vloeistof" , je kan het dus op 2 manieren intreperteren , het zijn echte sprinkhanen die vliegen , maar het is waarschijnlijker dat het dus geen echte sprinkhanen zijn , maar hij ziet iets in een visioen en hij moet het omschrijven . Dus gebruikt hij dingen die die weet om het zo te omschrijven. (hij had het hier zeer waarschijnlijk over helicopters btw)
dus vandaar dat je sommige dingen anders moet bekijken. Maar dat wil dus niet zeggen dat de bijbel inconsequent is , alles behalve , want al die verschillende boeken hebben 1 rode draad zegmaar... dat is juist het bijzondere aan de bijbel.
Maar kijk, hier begint dus de lulkoek zeg maar. Een veel betere metafoor zou dan zijn een libel, maar nee het is een sprinkhaan. Er is geen enkel modern iets dat meer op een sprinkhaan lijkt dan op een ander dier oid. Hier krijg je dus interpretaties die onherroepelijk zijn beinvloed door de wens dat er een bepaald iets bedoeld wordt.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:12 schreef HRR het volgende:
Nu krijg je bijvoorbeeld Openbaringen bijv. Openbaringen is een boek dat geschreven is door Johannes , en het zijn (zoals het boek het al zecht) Openbaringen van Jezus Christus aan Johannes. Hij krijgt visioenen van de toekomst. Hij beschrijft bijv. "sprinkhanen die vliegen , en uit hun staart komt een vloeistof" , je kan het dus op 2 manieren intreperteren , het zijn echte sprinkhanen die vliegen , maar het is waarschijnlijker dat het dus geen echte sprinkhanen zijn , maar hij ziet iets in een visioen en hij moet het omschrijven . Dus gebruikt hij dingen die die weet om het zo te omschrijven. (hij had het hier zeer waarschijnlijk over helicopters btw)
quote:Op dinsdag 13 september 2005 16:32 schreef zeeuwse het volgende:
Ik denk verder dat de bijbel en de koran enz. allemaal in het museum kunnen en vervangen kunnen worden door 4 woorden waarmee de opdracht van de mensheid is samen te vatten:
LIEF ZIJN VOOR ELKAAR
Volgens mij is dit nog altijd : Jezus aannemen als zoon van God , en dat hij voor jouw zonde aan het kruis is gestorven en ook weer is opgestaan.quote:Op dinsdag 13 september 2005 16:32 schreef zeeuwse het volgende:
Maar wat zijn dan de voorwaarden om niet in de hel te komen? De 10 geboden naleven?
Hier heb je het helemaal goed! Tig keer overgeschreven ! De bijbel is verreweg het meest overgeschreven oude boek,en het leuke is , van AL die copyen van OudeTestament en NieuweTestemand , klopt met elkaar alles 99,5 procent. En de verschillen tussen al die copyen zit hem vooral in naamsspelling, en sommige delen hebben nog extra hoofdstuk bij Daniël.quote:Op dinsdag 13 september 2005 16:40 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Mensen, probeer die bijbel nou eens een minder prominente rol te geven. Ga niet beredeneren uit een boekje dat door mensen tig keer overgeschreven is.
Ja, mooi is dat he. Je mag je hele leven moorden en verkrachten, en als je in de laatste 5 minuten van je leven serieus berouw toont, dan kom je toch nog in de hemelquote:Op woensdag 14 september 2005 07:02 schreef HRR het volgende:
[..]
Volgens mij is dit nog altijd : Jezus aannemen als zoon van God , en dat hij voor jouw zonde aan het kruis is gestorven en ook weer is opgestaan.
Dan ga je dus voorbij aan al die mensen in deze wereld die Jezus niet (er)kennen. Die zouden dan allemaal naar de hel gaan, en alleen een select groepje (voornamelijk westerse) Christenen wel.quote:Op woensdag 14 september 2005 07:02 schreef HRR het volgende:
[..]
Volgens mij is dit nog altijd : Jezus aannemen als zoon van God , en dat hij voor jouw zonde aan het kruis is gestorven en ook weer is opgestaan.
Dus wij christelijke westerlingen die met z'n pak 'm beet 1miljard bezig zijn om heel de rest van de wereld naar de kl*ten te werken in terms of milieu en armoede mogen als beloning hiervoor naar de hemel.quote:Op woensdag 14 september 2005 10:28 schreef thefunny het volgende:
Er staat in de Bijbel: Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Dat betekent dat er inderdaad een selecte groep naar de hemel gaat ja.
Als je berouw hebt over je daden, en je vergeving vraagt aan God voor je zonden zal Hij je dat vergeven, omdat Jezus aan het kruis is gestorven voor onze zonden.quote:Op woensdag 14 september 2005 09:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, mooi is dat he. Je mag je hele leven moorden en verkrachten, en als je in de laatste 5 minuten van je leven serieus berouw toont, dan kom je toch nog in de hemel![]()
Het idee is erg mooi. Aan de andere kant, wanneer iemand berouw heeft, is dat een leermoment. Op dat moment is het vanuit dat oogpunt niet nodig om zwaar te straffen lijkt me.. Berouw in zichzelf is een straf.quote:Op woensdag 14 september 2005 16:17 schreef Veersesmurf het volgende:
Dat dat mooi is lijkt me een redelijk understatement!
Ik vind dat ook erg lastig. Ik kan me ergens ook moeilijk voorstellen dat God zovele miljoenen mensen dan naar de hel zou sturen (indirect natuurlijk hun eigenlijk schuld) terwijl hij zoveel van ze houdt. Een lastig punt, ik denk voor veel Christenen.quote:Op woensdag 14 september 2005 09:25 schreef zeeuwse het volgende:
[..]
Dan ga je dus voorbij aan al die mensen in deze wereld die Jezus niet (er)kennen. Die zouden dan allemaal naar de hel gaan, en alleen een select groepje (voornamelijk westerse) Christenen wel.
Dat gaat er bij mij niet (meer) in.
Ik denk dat je dan nog blij bent, als alleen de lucht maar bloedrood gekleurd is! (lees Openbaringen maar eens, dan begrijp je misschien wat ik bedoel)quote:Op woensdag 14 september 2005 10:39 schreef Hallulama het volgende:
Ah, rapture !
Je wordt wakker, het is 07:00 uur 's ochtends, en op Radio 1 hoor je dat er in de afgelopen 24 uur miljoenen mensen als vermist zijn opgegeven, wereldwijd
Je loopt enigszins verbaast naar de keuken voor een kop koffie, je kijkt naar buiten, en ziet dat de lucht bloedrood is gekleurd.
Het is niet dat wij christelijke westerlingen naar de hemel gaan, alle mensen die Jezus Christus als hun Heiland zien, en Hem aanvaarden als hun Heer, die gaan naar de hemel. En of ze dan in een grote auto rijden, of op een stepje met 1 wieletje, dat maakt niets uit!quote:Op woensdag 14 september 2005 11:06 schreef zeeuwse het volgende:
[..]
Dus wij christelijke westerlingen die met z'n pak 'm beet 1miljard bezig zijn om heel de rest van de wereld naar de kl*ten te werken in terms of milieu en armoede mogen als beloning hiervoor naar de hemel.
Nogmaals, dat gaat er bij mij niet in.
Ik ga uit van de bijbel, omdat ik geloof dat God die aan mij gegeven heeft om daar uit te leren, en meer van God te weten te komen. Tevens staat er in de bijbel dat God een liefdevolle God is. Dit kun je ook opmaken uit veel verschillende verhalen. Ik denk dus dat het een kwestie is van of het 1, of het ander, maar dat het met elkaar samenhangt.quote:Op woensdag 14 september 2005 16:27 schreef Alicey het volgende:
Het hangt er af of je eerder van de bijbel wilt uitgaan, of eerder van een liefdevolle god denk ik Veeresmurf..
De bijbel laat soms een liefdevolle god zien. De bijbel laat echter ook op veel plaatsen een god zien die op geen enkele manier te rijmen is met liefdevol. Hoe ga je daar persoonlijk eigenlijk mee om?quote:Op woensdag 14 september 2005 16:39 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik ga uit van de bijbel, omdat ik geloof dat God die aan mij gegeven heeft om daar uit te leren, en meer van God te weten te komen. Tevens staat er in de bijbel dat God een liefdevolle God is. Dit kun je ook opmaken uit veel verschillende verhalen. Ik denk dus dat het een kwestie is van of het 1, of het ander, maar dat het met elkaar samenhangt.
Ik neem aan dat je de verhalen uit het oude testament bedoeld waarin het volk van Israel andere volkeren verslaat met de hulp van God?quote:Op woensdag 14 september 2005 16:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
De bijbel laat soms een liefdevolle god zien. De bijbel laat echter ook op veel plaatsen een god zien die op geen enkele manier te rijmen is met liefdevol. Hoe ga je daar persoonlijk eigenlijk mee om?
Waar staat dat dan? En waarom doe je dat dan niet, ook al staat het expliciet in de Bijbel volgens jou ?quote:Op woensdag 14 september 2005 16:35 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Het is niet dat wij christelijke westerlingen naar de hemel gaan, alle mensen die Jezus Christus als hun Heiland zien, en Hem aanvaarden als hun Heer, die gaan naar de hemel. En of ze dan in een grote auto rijden, of op een stepje met 1 wieletje, dat maakt niets uit!
Wat de armoede betreft: Er staat in de bijbel dat je 10% van je inkomsten aan de armeren moet geven. Niet dat ik dat altijd nou doe, maar ik denk dat als de hele wereld dat wel zou doen, je een heel eindje komt! (en Nederland zich maar goedprijzen, omdat ze wel 0,7% gebruiken voor armoedebestrijding)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |