Ieder geloofd op zijn of haar manier, ook binnen het Christendom. Ik geloof dat de verhalen die in de bijbel staan echt gebeurd zijn, en dat er soms ook een symbolische waarde aanhangt.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:39 schreef Tha_Erik het volgende:
Wat ik me nou toch echt lang afvraag, en nog steeds niet een duidelijk antwoord op heb gekregen is:
Wordt de bijbel letterlijk genomen (als waargebeurd) of figuurlijk (symboliek van de verhalen)?
![]()
Dit sluit niet echt aan bij de discussie die hier gaande is, maar toch ben ik zeer benieuwd.
Ik weet niet of dat in de bijbel staat, en als het er staat ben ik wel benieuwd waar het staat, en in welke contekstquote:Op donderdag 1 september 2005 17:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Staat er in de bijbel ook niet dat je alles moet beproeven en het goede moet behouden?
Tis iid wat je er zelf in ziet en wat je er van maakt. Maar het blijft gewoon een boek, een boek met verhalen. Je kan natuurlijk met veel woorden en verklaringen komen wat alles wel niet betekend, maar feit blijft dat je god vreest. Angst houdt jouw gebonden aan je geloof.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:55 schreef Veersesmurf het volgende:
hier maar verder omdat ik denk dat er nog wel wat vragen zijn, en er een interresante discussie op gang is.
Laatste post:
[..]
Ieder geloofd op zijn of haar manier, ook binnen het Christendom. Ik geloof dat de verhalen die in de bijbel staan echt gebeurd zijn, en dat er soms ook een symbolische waarde aanhangt.
Voorbeeldje: het verhaal van Ruth, die met haar schoonmoeder meeging naar het land van herkomst. hier zie ik zelf niet echt een symbolische betekenis in.
Het verhaal van Jezus over de herder die een schaap kwijt was en dat weer vondt: hier zie ik wel een symbolische betekenis in. nml een mens die in Jezus gaat geloven.
Waar ik nog op wilde reageren:
[..]
Ik weet niet of dat in de bijbel staat, en als het er staat ben ik wel benieuwd waar het staat, en in welke contekst![]()
1 Thessalonicensen 5 staat het. Het staat tussen andere "instellingsregels" zal ik maar zeggen. Instellingsregels waar ik me persoonlijk overigens goed in kan vinden, en instellingsregels die kennelijk maar door weinig christenen worden gevolgd..quote:Op donderdag 1 september 2005 17:55 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik weet niet of dat in de bijbel staat, en als het er staat ben ik wel benieuwd waar het staat, en in welke contekst![]()
Gelukkig dat het weer wat beter gaat.quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:21 schreef Faithy het volgende:
Bedankt Alicey
Ben gisteren met spoed naar de nooddienst van het ziekenhuis gegaan met de uitkomst dat ik een niet zo milde voedselvergiftiging heb
Gaat nu wat beter, dus ik kan me er weer in mengen
Ik denk wanneer je oprecht leeft, er geen enkele God is waar je bang voor hoeft te zijn.. Dit is echter geen christelijke visie..quote:We moeten samen leven met de Goden (vanuit MIJN visie dus), niet bang voor ze zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het is maar wat er onder 'oprecht leven' wordt verstaan wat zoveel verschil uitmaakt.quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Gelukkig dat het weer wat beter gaat.
[..]
Ik denk wanneer je oprecht leeft, er geen enkele God is waar je bang voor hoeft te zijn.. Dit is echter geen christelijke visie..
Wat oprecht is zal ieder voor zich moeten bepalen, en juist dat is geen christelijke visie. Christenen geloven dat de mens niet zelf in staat is om voor zichzelf te bepalen wat goed en slecht is. Christenen geloven dat er een moraal is die voor iedereen geldt, die alleen gekend kan worden door je tot God (Heilige Geest) te richten.quote:Op vrijdag 2 september 2005 14:38 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het is maar wat er onder 'oprecht leven' wordt verstaan wat zoveel verschil uitmaakt.
Jaja ben het ook met je eenschquote:Op vrijdag 2 september 2005 14:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat oprecht is zal ieder voor zich moeten bepalen, en juist dat is geen christelijke visie. Christenen geloven dat de mens niet zelf in staat is om voor zichzelf te bepalen wat goed en slecht is. Christenen geloven dat er een moraal is die voor iedereen geldt, die alleen gekend kan worden door je tot God (Heilige Geest) te richten.
Als ik God vrees, dan betekend dat niet dat ik bang voor Hem ben, maar dat ik ontzag en eerbied voor Hem heb, dit is totaal iets anders.quote:Op vrijdag 2 september 2005 11:25 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Tis iid wat je er zelf in ziet en wat je er van maakt. Maar het blijft gewoon een boek, een boek met verhalen. Je kan natuurlijk met veel woorden en verklaringen komen wat alles wel niet betekend, maar feit blijft dat je god vreest. Angst houdt jouw gebonden aan je geloof.
Ik ben niet bang voor wat voor god dan ook. Ik en ik alleen ben verantwoordelijk voor m'n daden. En omdat IK alleen verantwoordelijk ben leg ik geen verantwoording af bij wat voor god dan ook.
Ik doe goed naar mn eigen inzicht, ik heb geen regels nodig vanuit een geloof om te weten wat goed en fout is.
Het is niet zo dat ik alles wat niet vanuit de bijbel komt als slecht bestempel, dat doet de bijbel zelf! en als ik geloof wat er in de bijbel staat, waarom zou ik dat ene stukje dan niet aannemen?quote:[php]Maar jij wil constant bevestiging vanuit je geloof dat wat je doet goed is of goed bevonden gaat worden. Je bent zo bang dat je iets doet wat niet goed is, dat je alles wat niet vanuit de Bijbel komt afschilderd als slecht. Want als je de 'regels' niet volgt beland je in de hell.
Hoe kan je nou geloven in iets wat is gebaseerd op angst?? of uit i.i.g een critische noot.....
zo denken de terro's ook.quote:Op vrijdag 2 september 2005 16:48 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ik alles wat niet vanuit de bijbel komt als slecht bestempel, dat doet de bijbel zelf! en als ik geloof wat er in de bijbel staat, waarom zou ik dat ene stukje dan niet aannemen?
1 Thess. 5:21-22:quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
1 Thessalonicensen 5 staat het. Het staat tussen andere "instellingsregels" zal ik maar zeggen. Instellingsregels waar ik me persoonlijk overigens goed in kan vinden, en instellingsregels die kennelijk maar door weinig christenen worden gevolgd..
Inderdaad. En hoe kun je weten dat iets kwaad is voordat je het onderzoekt?quote:Op vrijdag 2 september 2005 16:58 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
1 Thess. 5:21-22:
21 Onderzoek alles, behoud het goede 22 en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.
Er staat inderdaad 'Onderzoek alles en behoud het goede' maar er staat daarachter ook 'vermijd elk kwaad'.
Ik denk dat er bedoeld wordt: Ga voor jezelf op zoek, maar zodra je het kwaad tegen komt, vermijd dat dan.
dat kun je niet, maar als je het gevoel hebt dat het niet goed is wat je leest/doet enz. dan moet je daar mee stoppen, teminste ik denk dat dat er bedoeld wordt.quote:Op vrijdag 2 september 2005 16:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Inderdaad. En hoe kun je weten dat iets kwaad is voordat je het onderzoekt?
Zoiets denk ik ook. Je zou misschien nog goed er over na kunnen denken waarom je die gevoelens hebt, of ze reeel zijn..quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:04 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
dat kun je niet, maar als je het gevoel hebt dat het niet goed is wat je leest/doet enz. dan moet je daar mee stoppen, teminste ik denk dat dat er bedoeld wordt.
Om te zien wat de Koran precies vertelt, zodat je zelf precies weet wat er staat, en niet anderen hoeft na te praten.quote:als ik weet dat de Islam Jezus niet ziet als de zoon van God maar als een profeet, waarom zou ik dan de koran nog lezen? om te kijken hoeveel gelijkenissen de bijbel en de koran wel niet vertonen?
Maar je snapt dat je eerste twee zinnen elkaar al tegenspreken en mijn punt precies onderbouwen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 16:48 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Als ik God vrees, dan betekend dat niet dat ik bang voor Hem ben, maar dat ik ontzag en eerbied voor Hem heb, dit is totaal iets anders.
Natuurlijk ben ik wel is bang dat ik naar de hel ga, maar zolang ik volgens God's woord leef hoef ik daar niet bang voor te zijn.
[..]
Het is niet zo dat ik alles wat niet vanuit de bijbel komt als slecht bestempel, dat doet de bijbel zelf! en als ik geloof wat er in de bijbel staat, waarom zou ik dat ene stukje dan niet aannemen?
Ik zou op zich best willen weten wat er in de koran staat, maar ten eerste ben ik totaal geen lezer (behalve internet dan) en ten 2de ben ik eigenlijk net pas in de bijbel begonnen met lezen. Ik wil eerst zoiezo de bijbel lezen en weten wat er met bepaalde stukken wordt bedoeld. Misschien dat ik dan nog eens (stukken van) de koran zal lezen, want ergens heb je natuurlijk best een puntquote:Op vrijdag 2 september 2005 17:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zoiets denk ik ook. Je zou misschien nog goed er over na kunnen denken waarom je die gevoelens hebt, of ze reeel zijn..
[..]
Om te zien wat de Koran precies vertelt, zodat je zelf precies weet wat er staat, en niet anderen hoeft na te praten.
De bijbel doe je inderdaad al gauw een half jaartje over ja.. En bij sommige delen blijft het een raadsel wat er mee bedoeld zou kunnen zijn, hoewel het vaak wel inzicht geeft in de culturele achtergrond.quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:14 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik zou op zich best willen weten wat er in de koran staat, maar ten eerste ben ik totaal geen lezer (behalve internet dan) en ten 2de ben ik eigenlijk net pas in de bijbel begonnen met lezen. Ik wil eerst zoiezo de bijbel lezen en weten wat er met bepaalde stukken wordt bedoeld. Misschien dat ik dan nog eens (stukken van) de koran zal lezen, want ergens heb je natuurlijk best een punt![]()
Misschien begrijp je me verkeerd. Ik ben niet bang voor God, maar ik ben bang voor de hel.quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:10 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Maar je snapt dat je eerste twee zinnen elkaar al tegenspreken en mijn punt precies onderbouwen.
Nou dat is wel is lastig in de bijbel inderdaad.quote:Ten eerste 'doet' de bijbel niks d'r staan woorden die zinnen vormen. De ene keer interpreteer je de de tekst, de andere keer neem je het letterlijk daarom zou je het niet moeten geloven.....de bijbel is alles behalve consequent.
Dus nogmaals hoe kan je in God geloven als de enige motivatie is dat je anders in de hel belandt? En waarom geloof je in een God die zijn eigen creatie behandeld als was het ongedierte?[Zondvloed, Sodom en Gomorra.. etc etc]?
"Misschien begrijp je me verkeerd. Ik ben niet bang voor God, maar ik ben bang voor de hel."quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:25 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Misschien begrijp je me verkeerd. Ik ben niet bang voor God, maar ik ben bang voor de hel.
Voorbeeld: Ik ben bang voor de zee, maar ik ben toch niet bang voor de mens die mij in de zee zou kunnen duwen, terwijl deze mens goede bedoelingen met mij heeft?
[..]
Nou dat is wel is lastig in de bijbel inderdaad.
Als er in Openbaringen 1:4 staat: en van de zeven geesten die voor zijn troon staan. Dan geloof ik niet dat dat 7 geesten zijn, maar 1 geest, want er is maar 1 Heilige Geest. 7 staat in de bijbel voor het getal van de volheid of volledigheid. Die 7 duid dus op de volheid van de Heilige Geest, teminste zo zie ik dat dan.
Vaak zit er een symbolische betekenis achter dingen die er in de bijbel staan, maar daarom maakt het de bijbel nog niet inconsequent.
Het is voor mij geen motivatie om in God te geloven omdat ik anders in de hel beland. Mijn motivatie om in God te geloven is omdat ik geloof dat hij mijn Vader is, dat Hij het beste met mij voor heeft (ookal zie ik dat niet altijd) en dat Hij van mij houdt!
Hij heeft het beste met je voor klopt . Maar je haalt hier denkik toch wel 2 dingen door elkaar ; God en de mens. Misbruikt God die kinderen ? Of doet toch echte de mens dat ?quote:Op maandag 5 september 2005 10:51 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Hij heeft het het beste met jouw voor? Hoe weet je dat? En vertel dat eens tegen die honderden kinderen die per jaar misbruikt worden. Hij heeft ons de keus gegeven om het verschil tussen goed en kwaad te kennen en valt daarbij zelf door de mand.
Een vader die ziet dat z'n kind misbruikt word en niks doet wordt hier op aarde aan de hoogste boom opgeknoopt [zoals het hoord] en als god hetzelfde doet dan eren we hem daarvoor? Gebruik wat jij geloofd wat hij je heeft gegeven, je hoofd!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |