Als je een orkaan hebt van 4 op de schaal van 5, en hij raast over een onder zeeniveau gelegen gebied, dan kun je op zich wel zoiets verwachten. Zeker als veel mensen niet bereid zijn of het gebied kunnen verlaten. Maar ondanks dat is het toch beter om hulp klaar te hebben staan, zelfs als je het dan niet nodig hebt.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:00 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Aangezien dit vrijwel nooit voorkomt is het ook zeer lastig inschatten wat nu exact de gevolgen zijn van de storm.
Hoezo dan?quote:Op donderdag 1 september 2005 22:03 schreef kareltje_de_grote het volgende:
d'r ligt daar gewoon water en eten, alleen mogen ze het niet pakkenerg triest.
Hij was een film kijken dacht ikquote:Op donderdag 1 september 2005 22:07 schreef francorex het volgende:
Indonesia.com hopelijk ben je er nog. Ik weet dat jij de situatie al dagen op de voet volgt. Net zoals ik gedaan heb. jij hebt de situatie zien evolueren in deze catastrofe.
Waar ik naartoe wil gaan is het volgende. Herrinner je die sites die ik gepost heb met die alternatieve visie op de actualiteit?
Momenteel staan daar 4 artikelen over de gebeurtenissen die zich afspelen in New Orleans. zeer interessant. Hou vooral rekening met het tijdstip wanneer ze geschreven zijn. Vergelijk de inschatting van de ramp door officiele berichtgeving en die van Sorcha Faal.
Hier post ik die artikelen niet omdat ze te controversieel zijn.
Als je de site niet terug vind. Laat iets weten dan post ik het wel.
Lijkt mij anders niet zo raar hoor. Ze hebben in de wijde omtrek (honderden kilometers) geen brandstof meer. En ze hebben toch brandstof nodig om mensen de stad uit te kunnen rijden. Herstel van de infrastructuur (dus: elektriciteit, brandstof en het water de stad uit krijgen) lijkt mij een van de topprioriteiten om uberhaupt mensen te kunnen bereiken om hulp te bieden.quote:Op donderdag 1 september 2005 20:49 schreef indahnesia.com het volgende:
Bush heeft het nu over het herstel van de pijpleidingen. on-ge-lo-ve-lijk..
Was net op NOS journaal, ik begreep het ook niet helemaal.quote:
Ik moet eerijk zeggen dat ik ook meer heli's, artsen, voorraden en hospitaals had verwacht op de plek des onheils, maar misschien is er wel een goede reden dat die er niet zijn.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:03 schreef Burbo het volgende:
[..]
Als je een orkaan hebt van 4 op de schaal van 5, en hij raast over een onder zeeniveau gelegen gebied, dan kun je op zich wel zoiets verwachten. Zeker als veel mensen niet bereid zijn of het gebied kunnen verlaten. Maar ondanks dat is het toch beter om hulp klaar te hebben staan, zelfs als je het dan niet nodig hebt.
De slachtoffers zelf of onderschatting van de regering.. waarschijnlijk beide. Niet alle mensen wilden weggaan, maar ook veel van degenen die daar nu nog zitten of dus dood zijn hadden niet te mogelijkheid om weg te gaan (ouderen bijv.). Maar ik blijf er toch bij dat de regering toch wel wat meer had kunnen doen. Ze hadden natuurlijk niet precies kunnen voorzien wat er ging gebeuren, maar zelfs al hadden ze veel hulp op de dichtstbijzijnde veilige plaats gezet, incl. voedsel, schoon water, medicijnen, dan was er op het moment toch nog een stuk meer hulpverlening op de plek des onheils geweest.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:14 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik moet eerijk zeggen dat ik ook meer heli's, artsen, voorraden en hospitaals had verwacht op de plek des onheils, maar misschien is er wel een goede reden dat die er niet zijn.
Een daarvan zou de koers van de storm kunnen zijn, als er in de regio geen echte schuilplaatsen zijn kun je je hulpverleners ook niet in stelling brengen. Ik neem aan dat die gestald waren bij de dischtsbijzijnde veilige plek, maar vanaf hier kunnen we dta moeilijk beoordelen.
Men vreesde eerst dat de storm erger zou zijn dan die van eind jaren 60, een paar uur ervoor zou het wel weer meevallen omdat ie in kracht was afgenomen, nadat hij over geraast was bleek zij vele malen erger te zijn, de Amerikanen zijn dus imo behoorlijk verrast door de verwoesting en zoals het er nu naar uitziet zullen de sporen eeuwen zichtbaar blijven, omdat men nu op een punt is aanbeland om te kijken of al die andere landen in de wereld niet gelijk hadden met hun gelach dat sommigen ónder de zeespiegel wilden gaan wonen.
Maar ik weet niet of het grote aantal slachtoffers nu te wijtn is aan die slachtoffers zelf of onderschatting van de regering, want wees een serieus als jij moest vluchten voor je leven, ga je toch echt wel eerder dan 10 voor 12 je tank volgooien.
M.u.v. de grote steden hebben ze daar natuurlijk wel een stuk lagere bevolkingsdichtheid dan hier.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:16 schreef popolon het volgende:
Plek des onheils?
Maar waar is dat dan?
Alle heftig getroffen gebieden bij elkaar zijn groter dan Nederland .
Jawel gelukkkig, maar 't gaat om 't gebied wat heel groot en heel slecht bereikbaar is.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:19 schreef Burbo het volgende:
[..]
M.u.v. de grote steden hebben ze daar natuurlijk wel een stuk lagere bevolkingsdichtheid dan hier.
Dat was geloof ik ook zo bij de tsunami met kerst, het dodental bleef maar toenemen. Eergister hadden ze het over een dodental van 100, het is natuurlijk moeilijk te schatten maar ik denk dat wanneer alles gestabiliseerd is het dodental zo rond de 10.000 - 30.000 zal liggen. En dan hoop ik nog dat er geen ziektes uitbreken zoals cholera of wat dan ook, want het zorgstelsel is daar lang niet zo goed als hier.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:21 schreef popolon het volgende:
[..]
Jawel gelukkkig, maar 't gaat om 't gebied wat heel groot en heel slecht bereikbaar is.
Het toale plaatje is nog niet duidelijk maar ik denk dat 't ieders verwachting gaat overtreffen.
Oost en west enzo..quote:Op donderdag 1 september 2005 21:18 schreef SEMTEX het volgende:
Volgens mij is het daar 9 uur later dan hier...
Dat doet George altijd, is namelijk de echte Texas-manier!quote:Op donderdag 1 september 2005 21:20 schreef Eveli het volgende:
Zijn er nog meer mensen die Bush' toespraak van gisteren lachwekkend vonden? Hij had het maar de hele tijd over "folks", hij noemde zelfs zn kabinetsleden zo!
Dit heeft niet zoveel met 'het zorgstelsel' te maken, dit gaat meer om directe hulp.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:26 schreef Burbo het volgende:
[..]
Dat was geloof ik ook zo bij de tsunami met kerst, het dodental bleef maar toenemen. Eergister hadden ze het over een dodental van 100, het is natuurlijk moeilijk te schatten maar ik denk dat wanneer alles gestabiliseerd is het dodental zo rond de 10.000 - 30.000 zal liggen. En dan hoop ik nog dat er geen ziektes uitbreken zoals cholera of wat dan ook, want het zorgstelsel is daar lang niet zo goed als hier.![]()
De grootste problemen doen zich uiteraard voor in bewoonde gebieden, de steden dus.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:16 schreef popolon het volgende:
Plek des onheils?
Maar waar is dat dan?
Alle heftig getroffen gebieden bij elkaar zijn groter dan Nederland .
het valt mij ook tegen moet ik je zeggen hoor, men komt nú pas op gang, terwijl het eigenlijk van meet af aan wel duidelijk was dat het niet bij een paar afgewaaide dakpannetjes zou blijven.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:18 schreef Burbo het volgende:
[..]
De slachtoffers zelf of onderschatting van de regering.. waarschijnlijk beide. Niet alle mensen wilden weggaan, maar ook veel van degenen die daar nu nog zitten of dus dood zijn hadden niet te mogelijkheid om weg te gaan (ouderen bijv.). Maar ik blijf er toch bij dat de regering toch wel wat meer had kunnen doen. Ze hadden natuurlijk niet precies kunnen voorzien wat er ging gebeuren, maar zelfs al hadden ze veel hulp op de dichtstbijzijnde veilige plaats gezet, incl. voedsel, schoon water, medicijnen, dan was er op het moment toch nog een stuk meer hulpverlening op de plek des onheils geweest.
Je weet wel dat de storm al drie dagen geleden is? Dat ze dus al te laat zijn?quote:Op donderdag 1 september 2005 22:40 schreef Elgigante het volgende:
[..]
het valt mij ook tegen moet ik je zeggen hoor, men komt nú pas op gang, terwijl het eigenlijk van meet af aan wel duidelijk was dat het niet bij een paar afgewaaide dakpannetjes zou blijven.
toch denk ik dat de hulpverlening nu binnen no-time volledig operationeel zal zijn en nu kan de regering (ondanks dat ze de situatie schijnbaar hebben onderschat, wat nog wel gevolgen kan hebben) laten zien hoe machtig en krachtig ze daadwerkelijk is, door alle sceptici de mond te snoeren door efficiente en grootschalig hulp en wederopbouw.
Merkwaardig vind ik het ook dat mensen zo slecht zijn voorgelicht of zo slecht op het komend onheil hebben geanticipeerd, enig hamstergedrag is blijkbaar achterwege gebleven waardoor men nu zonder drinkwater zit.
ja, ze zijn inderdaad te laat, de reden daarachter ken ik alleen niet.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:46 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Je weet wel dat de storm al drie dagen geleden is? Dat ze dus al te laat zijn?
Oh ja, 5 uur dan? Het is 4 uur van Oost naar West...quote:
Ja, de Amerikanen laten zien hoe je ook zonder allesbeheersende overheid aan solidariteit kun doen.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:23 schreef popolon het volgende:
Ook lokaal zie je veel acties (rondom sportwedstrijden, in supermarkten etc.) t.b.v. het Rode Kruis, da's dan weer positief.
Niet te cynisch he?quote:Op donderdag 1 september 2005 23:24 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja, de Amerikanen laten zien hoe je ook zonder allesbeheersende overheid aan solidariteit kun doen.![]()
Er waren al vijf sterke orkanen dit seizoen en we zijn nog niet bij de piek.quote:Op donderdag 1 september 2005 21:28 schreef Burbo het volgende:
Jezus, 1 flinke orkaan, en meteen wordt het broeikas-effect er weer bijgehaald. Dit had m.i. net zo goed toeval kunnen zijn, het was wel weer eens tijd voor zo'n sterke.
Nou, 145 Dollar per persoon (bij die link van het Rode Kruis), daar hoef je niet cynisch over te zijn.quote:
Het echte seizoen moet nog beginnen ja.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:28 schreef Stratos het volgende:
[..]
Er waren al vijf sterke orkanen dit seizoen en we zijn nog niet bij de piek.
Ok.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:29 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nou, 145 Dollar per persoon (bij die link van het Rode Kruis), daar hoef je niet cynisch over te zijn.
Volgens mij zijn er ook veel bedrijven die hieraan meedoen. Daar moet je het ook van hebben, voor hen is 5000 dollar niets, voor de meeste particulieren wel.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:31 schreef popolon het volgende:
[..]
Ok.
Het zijn geen echte transacties maar ik ga er van uit dat veel mensen dat ook zullen betalen.
Tenzijn een script kiddie er mee gaat lopen goochelen.
-edit-
Oh shit' 't zijn het wel.
Even geklikt.
Nee, de gevangenen zitten op een stuk snelweg dat geďsoleerd is, daar worden ze in de gaten gehouden door wachters met grote guns, zitten ze een beetje te chillen in de zon.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:39 schreef Tarak het volgende:
Mijn God, is er een gevangenisuitbraak / inrichtinguitbraak geweest dat er zoveel anarchie heerst en ook zo snel.
Het is nog erger dan Mad Max.
Die (of andere) zaten toch ook in de Superdome? Een stuk of 5.000 geloof ik...quote:Op donderdag 1 september 2005 23:41 schreef -Mzraki- het volgende:
Nee, de gevangenen zitten op een stuk snelweg dat geďsoleerd is, daar worden ze in de gaten gehouden door wachters met grote guns, zitten ze een beetje te chillen in de zon.
Tja, je moet wat.
Des te erger, dat betekent dat er nog vreselijk veel criminelen en debielen vrij rondlopen.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:41 schreef -Mzraki- het volgende:
[..]
Nee, de gevangenen zitten op een stuk snelweg dat geďsoleerd is, daar worden ze in de gaten gehouden door wachters met grote guns, zitten ze een beetje te chillen in de zon.
Tja, je moet wat.
Zouden er dan zoveel mensen daar niet kunnen zwemmen? Het was een flinke orkaan maar volgens mij heeft de wind lang niet zoveel slachtoffers gemaakt.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:43 schreef motionknight het volgende:
Het is volgens mij nog veel erger dan men doet vermoeden.
Als je de geruchten moet geloven zijn er tienduizenden doden...
Het schijnt dat het water al 3 dagen flink aan het borrelen is, zodat elk wondje gelijk lekker gaat ontsteken. Die zijn nog niet dood, maar met zo'n opvangstelsel binnen 2 dagen wel.quote:Op donderdag 1 september 2005 23:48 schreef Steijn het volgende:
[..]
Zouden er dan zoveel mensen daar niet kunnen zwemmen? Het was een flinke orkaan maar volgens mij heeft de wind lang niet zoveel slachtoffers gemaakt.
Waar zijn de choppers? Die moesten terugtrekken omdat de doeraks die het stadion hadden overgenomen erop begonnen te schieten. Nadat er door de lieverds al meerdere mensen verkracht en vermoord waren, waaronder reddingswerkers, werd besloten maar algeheel terug te trekken. De schatjes weten zelf wel wat best voor ze is. Tijdelijk werd het evacuatieplan voortgezet vanuit een andere locatie. Zelfs daar moesten de slachtoffers van het kapitalisme zich laten gelden door nog twee reddingswerkers neer te schieten. Geheel onverwachts kwamen toen de fascisten van Bush om de vrijheidsstrijders terug te dringen. Eerst werden ze uit het ziekenhuis geschopt en konden ze hun rechtmatige drugs niet meer krijgen (wie geeft om kinderen) daarnaast werd hun plekje bij het congrescentrum ook nog opgerold. Als wraakactie hebben de doeraks toen nog maar een paar burgers gedood, waaronder een schipper van een pontje. De klootzak z'n eigen schuld: hij was blank.quote:Op donderdag 1 september 2005 20:54 schreef francorex het volgende:
Terwijl CNN blijft lullen over plunderaars....Worden er nu vergelijkingen gebruikt als apocalyptic en 9/11.
Word het geen tijd dat ze vragen. Hoe is dit kunnen gebeuren? Word wel al het mogelijke gedaan? Wie is verantwoordlijk?
Hoe stom het ook klinkt om mijn frustaties te uiten op ne F$$$$cking tv zender. Waar zijn de choppers? niet een paar maar honderden!?
Godverdomme waar zijn die vliegtuigen die water en eten droppen? Waar zijn de soldaten die de stad zouden moeten binnen macheren met eten en drinken en medicijnen. Neen lullen dat het gevaarlijk is ... you know what? Baghdad is ook gevaarlijk. Its there job !!
Honderdduizend mensen zijn aan het sterven in een stad die initieel de storm had doorstaan...
SHAME SHAME SHAME SHAME
Ja, okay, maar er zijn zo'n 400.000 geevacueerd, niet?quote:Op vrijdag 2 september 2005 00:12 schreef speknek het volgende:
Bij New Orleans hadden ruim 1.2 miljoen mensen de opdracht gekregen te evacueren hoor...
Na alle processen over bevlekte jurken en sigarensex, zou je toch denken dat dit genoeg zou moeten zijn voor een impeachment.quote:Op vrijdag 2 september 2005 00:35 schreef francorex het volgende:
"No One Can Say they Didn't See it Coming"
By Sidney Blumenthal
09/01/05 "Der Spiegel" -- -- In 2001, FEMA warned that a hurricane striking New Orleans was one of the three most likely disasters in the U.S. But the Bush administration cut New Orleans flood control funding by 44 percent to pay for the Iraq war.
Biblical in its uncontrolled rage and scope, Hurricane Katrina has left millions of Americans to scavenge for food and shelter and hundreds to thousands reportedly dead. With its main levee broken, the evacuated city of New Orleans has become part of the Gulf of Mexico. But the damage wrought by the hurricane may not entirely be the result of an act of nature.
A year ago the U.S. Army Corps of Engineers proposed to study how New Orleans could be protected from a catastrophic hurricane, but the Bush administration ordered that the research not be undertaken. After a flood killed six people in 1995, Congress created the Southeast Louisiana Urban Flood Control Project, in which the Corps of Engineers strengthened and renovated levees and pumping stations. In early 2001, the Federal Emergency Management Agency issued a report stating that a hurricane striking New Orleans was one of the three most likely disasters in the U.S., including a terrorist attack on New York City. But by 2003 the federal funding for the flood control project essentially dried up as it was drained into the Iraq war. In 2004, the Bush administration cut funding requested by the New Orleans district of the U.S. Army Corps of Engineers for holding back the waters of Lake Pontchartrain by more than 80 percent. Additional cuts at the beginning of this year (for a total reduction in funding of 44.2 percent since 2001) forced the New Orleans district of the Corps to impose a hiring freeze. The Senate had debated adding funds for fixing New Orleans' levees, but it was too late.
The New Orleans Times-Picayune, which before the hurricane published a series on the federal funding problem, and whose presses are now underwater, reported online: "No one can say they didn't see it coming ... Now in the wake of one of the worst storms ever, serious questions are being asked about the lack of preparation."
The Bush administration's policy of turning over wetlands to developers almost certainly also contributed to the heightened level of the storm surge. In 1990, a federal task force began restoring lost wetlands surrounding New Orleans. Every two miles of wetland between the Crescent City and the Gulf reduces a surge by half a foot. Bush had promised "no net loss" of wetlands, a policy launched by his father's administration and bolstered by President Clinton. But he reversed his approach in 2003, unleashing the developers. The Army Corps of Engineers and the Environmental Protection Agency then announced they could no longer protect wetlands unless they were somehow related to interstate commerce.
In response to this potential crisis, four leading environmental groups conducted a joint expert study, concluding in 2004 that without wetlands protection New Orleans could be devastated by an ordinary, much less a Category 4 or 5, hurricane. "There's no way to describe how mindless a policy that is when it comes to wetlands protection," said one of the report's authors. The chairman of the White House's Council on Environmental Quality dismissed the study as "highly questionable," and boasted, "Everybody loves what we're doing."
"My administration's climate change policy will be science based," President Bush declared in June 2001. But in 2002, when the Environmental Protection Agency submitted a study on global warming to the United Nations reflecting its expert research, Bush derided it as "a report put out by a bureaucracy," and excised the climate change assessment from the agency's annual report. The next year, when the EPA issued its first comprehensive "Report on the Environment," stating, "Climate change has global consequences for human health and the environment," the White House simply demanded removal of the line and all similar conclusions. At the G-8 meeting in Scotland this year, Bush successfully stymied any common action on global warming. Scientists, meanwhile, have continued to accumulate impressive data on the rising temperature of the oceans, which has produced more severe hurricanes.
In February 2004, 60 of the nation's leading scientists, including 20 Nobel laureates, warned in a statement, "Restoring Scientific Integrity in Policymaking": "Successful application of science has played a large part in the policies that have made the United States of America the world's most powerful nation and its citizens increasingly prosperous and healthy ... Indeed, this principle has long been adhered to by presidents and administrations of both parties in forming and implementing policies. The administration of George W. Bush has, however, disregarded this principle ... The distortion of scientific knowledge for partisan political ends must cease." Bush completely ignored this statement.
In the two weeks preceding the storm in the Gulf, the trumping of science by ideology and expertise by special interests accelerated. The Federal Drug Administration announced that it was postponing sale of the morning-after contraceptive pill, despite overwhelming scientific evidence of its safety and its approval by the FDA's scientific advisory board. The United Nations special envoy for HIV/AIDS in Africa accused the Bush administration of responsibility for a condom shortage in Uganda -- the result of the administration's evangelical Christian agenda of "abstinence." When the chief of the Bureau of Justice Statistics in the Justice Department was ordered by the White House to delete its study that African-Americans and other minorities are subject to racial profiling in police traffic stops and he refused to buckle under, he was forced out of his job. When the Army Corps of Engineers' chief contracting oversight analyst objected to a $7 billion no-bid contract awarded for work in Iraq to Halliburton (the firm at which Vice President Cheney was formerly CEO), she was demoted despite her superior professional ratings. At the National Park Service, a former Cheney aide, a political appointee lacking professional background, drew up a plan to overturn past environmental practices and prohibit any mention of evolution while allowing sale of religious materials through the Park Service.
On the day the levees burst in New Orleans, Bush delivered a speech in Colorado comparing the Iraq war to World War II and himself to Franklin D. Roosevelt: "And he knew that the best way to bring peace and stability to the region was by bringing freedom to Japan." Bush had boarded his very own "Streetcar Named Desire."
Sidney Blumenthal, a former assistant and senior advisor to President Clinton and the author of "The Clinton Wars," is writing a column for Salon and the Guardian of London.
quote:Op vrijdag 2 september 2005 00:46 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Na alle processen over bevlekte jurken en sigarensex, zou je toch denken dat dit genoeg zou moeten zijn voor een impeachment.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |