abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30103899
Iederwijs, de onderwijsvorm van de hopeloos vergalde dromers and nietsnutten, is onlangs gebleken verre van perfect te zijn, zo ver zelfs dat er ernstige maatregels zullen worden getroffen tegen de scholen die deze mismaakte onderwijsvorm aanhangen en propageren.

Buitenproportioneel is het dat meer dan de helft niet door de onderwijsinspectie komt, maar wie zag dit niet aan komen?

Iederwijs is een debiele vorm, dar ongetwijfeld de meest afstotelijke misbaskels de maatschappij inslingert en hoopt dat ze blijven plakken bij een of andere overheidsinstantie die er voor zorgt dat de wereldvreemde knakworstjes niet al te veel schade aanbrengen aan de rest van de maatschappij, ergens ver uit het gezichtsveld van het publiek, ergens in een lelijk dampend verdomhoekje.

Iederwijs, van hetzelfde kaliber als Esperanta, opgezet door wereldvreemde figuren die problemen hebben met de maatschappij waar ze deel van uitmaken en daardoor hun kinderen maar de dupe laten worden van hun eigen misselijkmakende tekortkomingen.

Dus zijn er nog ouders hier die denken dat Iederwijs een brilliant idee is, en dat het een groot complot is dat is opgezet tegen de onderwijsvorm?

Of hebben de ouders er spijt van nu eindelijk naar boven is gekomen dat meer dan de helft van de Iederwijsscholen gesloten moeten worden omdat ze niet voldoen aan zelfs de laagste eisen die de overheid aan een school stelt?

Spijt dat je je kind met genoeg touw om zijn nek de wereld in hebt gestuurd?
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:50:56 #2
43556 miss_dynastie
pi_30104025
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren
pi_30104091
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren
Iedereen met ook maar een greintje realiteitsbesef heeft door dat Iederwijs een gedoemd experiment was.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30104157
Je nodigt inderdaad niet echt uit tot een bekentenis...
pi_30104199
Het kind van een collega zit op een iederwijs-school. Daar is hij het niet mee eens maar zijn vrouw heeft het doorgedrukt. Nu gaat zijn zoon zo rond een uur of 10 naar school en trekt om 2 uur weer aan zijn stutten. Dat joch is negen en leest en schrijft als een kind van 6. Hij kan wel heel goed hutten bouwen. Tel uit je winst.
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:56:37 #6
43556 miss_dynastie
pi_30104219
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:52 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Iedereen met ook maar een greintje realiteitsbesef heeft door dat Iederwijs een gedoemd experiment was.
Ik snap gewoon niet waarom jij een topic opent op een discussieforum. Jij hebt je mening (heb je ook recht op, daar niet van), maar de manier waarop je die verkondigt nodigt niet uit tot wat voor discussie dan ook. En ik kan me niet voorstellen dat ouders zich hier door jou lekker laten affikken.
pi_30104228
Iederwijs is leuk als de ouders ervoor zorgen dat het kind later in een dusdanige financiële positie is dat hij of zij nooit echt hoeft te werken.
Er zijn zat kinderen die met een verborgen leerachterstand van die scholen afkomen en zo hard op hun bek gaan in het voortgezet onderwijs.
pi_30104269
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef miss_dynastie het volgende:
ouders zich hier door jou lekker laten affikken.
Dat soort ouders verdienen niet beter.
Het is kindermishandeling in optima forma.
Reserveer voor die kinderen maar vast een uitkering.
pi_30104693
Op die scholen weten ze ook totaal niet wat doorzettingsvermogen is.
Ik ben op een iederwijs school geweest i.v.m ICT werkzaamheden en heb een aantal dagen de school zien functioneren.
Kinderen die moeite hadden met een vak werd gevraagd wil je niet iets anders gaan doen dan laten we dit rusten stemden altijd volmondig toe wat resulteerde in een leerachterstand.
De aansluiting van iederwijs op middelbare scholen is een aanfluiting aan het eind van het verhaal wil de middelbare school als nog een CITO score hebben voordat de leerling toegelaten wordt.
De CITO toets laat geen spaander van de iederwijs leerlingen heel als ze op een bepaald gebied een leerachterstand hebben.
Uiteindelijk krijgt de leerling dus een vertekend beeld van zijn daadwerkelijke capaciteiten.

Waarom faalt Iederwijs:

- Geen goede aansluiting op het voortgezet onderwijs.
- Iederwijs geeft de kinderen geen winners mentaliteit mee.
- Verborgen talenten worden vaak onbenut gelaten doordat men niet doorzet.
- Iederwijs geeft zowel de ouders als de leerling een vertekend toekomst perspectief.

Ik blik even terug op een uitzending van B&W op Ned 3 over Iederwijs een tijdje geleden.
De uitzending staat hier tussen en is het bekijken waard.

http://www.tvopjepc.nl/programma/41/10

De kinderen deden gigantisch uit de hoogte uiteraard doordat ze een vertekend toekomst perspectief voor ogen hebben.
Het verdedigen van het Iederwijs systeem op een bijzonder eigenwijze manier die een normaal mens al na 5 minuten de keel uit komt zetten.
Een jongen wordt gevraagd hoe hij Engels leert: oh van een boardgame Dungeons & Dragons. (geen quote omdat ik het mij exact niet voor de geest kan halen).

Later meer!

[ Bericht 6% gewijzigd door Dementor op 30-08-2005 19:17:29 ]
pi_30104778
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef SteveBallmer het volgende:
Het kind van een collega zit op een iederwijs-school. Daar is hij het niet mee eens maar zijn vrouw heeft het doorgedrukt. Nu gaat zijn zoon zo rond een uur of 10 naar school en trekt om 2 uur weer aan zijn stutten. Dat joch is negen en leest en schrijft als een kind van 6. Hij kan wel heel goed hutten bouwen. Tel uit je winst.
Wat doet 'ie
pi_30104814
Ik zet er ook mijn vraagtekens bij maar in het buitenland (o.a. de verenigde staten) heeft het wel degelijk succes.
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
-
pi_30104960
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:12 schreef _Boo_ het volgende:
Wat doet 'ie
Sorry, lokaal taalgebruik.
Hij smeert hem om 2 uur 's-middags.
pi_30105015
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:17 schreef SteveBallmer het volgende:

[..]

Sorry, lokaal taalgebruik.
Hij smeert hem om 2 uur 's-middags.
Dat moet hij eens later bij zijn werkgever proberen!
pi_30105025
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
Misschien dat als hij ergens een probleem mee heeft, hij zich er voor af moet sluiten en ervan weg met lopen, en dan als beloning 8 jaar lang mag hutten bouwen en knikkeren?
pi_30105031
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
Op de iederwijs-scholen zitten in principe 'normale' kinderen met slechts 1 handicap: zweverige ouders.
pi_30105052
Bekijk de uitzending aub even het is echt lachwekkend.
pi_30105147
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
pi_30105188
Ach, er moeten toch mensen zijn die later vuilnisman worden, omdat ze op school niets geleerd hebben
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30105189
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
Ik zet er ook mijn vraagtekens bij maar in het buitenland (o.a. de verenigde staten) heeft het wel degelijk succes.
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
En Amerika staat bekend om zijn slimme inwoners, toch?
pi_30105233
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:21 schreef poemojn het volgende:
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
50% Zelfs de grootste achterstandschool in rotterdam met allemaal leraren die geen Nederlands spreken wordt nog goedgekeurd...


WTF doe ik in OUD. Ik wil nog helemaal geen kinderen
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30105268
Ik ben zeker geen Iederwijs-fan, maar de genoemde argumenten werden ook altijd gebruikt voor de Vrije School en ik weet uit eigen ervaring dat het daar wel meevalt met aansluiting op vervolgopleidingen en wereldvreemdheid. Mentaliteit en het ontwikkelen van verborgen talenten, daarin scoren dit soort scholen juist veel hoger dan reguliere scholen.
Mijn stokpaardje: voor kinderen aan beide uiteinden van de curve -dus de hoogbegaafden en de wat minder begaafden- hebben naar mijn idee veel te halen bij dit soort onderwijssystemen. De "middenmoot" denk ik wat minder.
mooi he, alles
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:26:15 #22
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30105339
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:21 schreef poemojn het volgende:
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
MINDER dan de helft is goedgekeurd, en ALLE Iederwijs scholen die zich profileren als voortgezet onderwijs zijn AFGEKEURD
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30105410
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:18 schreef Dementor het volgende:

[..]

Dat moet hij eens later bij zijn werkgever proberen!
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
mooi he, alles
pi_30105488
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:

[..]

ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Dat zou je nog eens vies tegen kunnen vallen.
Er zit een bepaalde regelmaat in het reguliere basisonderwijs met vooraf bepaalde tijden wat betreft het maken van taken,pauzes en lunch.
pi_30105502
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:

[..]

ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Niet van zich zelf inderdaad, zoiets krijg je mee op een normale school en op een Iederwijs school duidelijk niet.
pi_30105509
ja maar dat zjin kinderen die toch nooit iets zullen berijken, die geef je met het iederwijs iig nog een leuke schooljeugd
pi_30105543
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:18 schreef RikkieD. het volgende:

[..]

Misschien dat als hij ergens een probleem mee heeft, hij zich er voor af moet sluiten en ervan weg met lopen, en dan als beloning 8 jaar lang mag hutten bouwen en knikkeren?
Hehe nee ik bedoel meer kinderen die al maanden thuis zitten omdat ze van elke school afgepest worden Sommige kinderen hebben dat nu eenmaal en kunnen op een normale school niet terecht, in dat geval kunnen ze beter iederwijs doen als de rest van hun jeugd thuis zitten en vanaf hun 18e prullenbakken gaan legen in het park.
-
pi_30105552
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:30 schreef bupatH het volgende:
ja maar dat zjin kinderen die toch nooit iets zullen berijken, die geef je met het iederwijs iig nog een leuke schooljeugd
bereiken
pi_30105554
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Hmm, er wordt tenminste wel wat verantwoordelijkheidsgevoel bijgebracht op een 'normale' school.
Al is het alleen maar leren dat je ergens op tijd moet zijn.
Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat kinderen van zeg, een jaar of 7, hun eigen schooltijden kunnen gaan bepalen.
pi_30105567
Juist datgene waar het Iederwijs zo tegen is, regeltjes/bureaucratie/aanpassen, kan je maar beter op vroege leeftijd vast aan wennen want ooit zullen ook de Iederwijs kids er aan moeten geloven.
pi_30105585
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:31 schreef splendor het volgende:

[..]

Hehe nee ik bedoel meer kinderen die al maanden thuis zitten omdat ze van elke school afgepest worden Sommige kinderen hebben dat nu eenmaal en kunnen op een normale school niet terecht, in dat geval kunnen ze beter iederwijs doen als de rest van hun jeugd thuis zitten en vanaf hun 18e prullenbakken gaan legen in het park.
Weglopen van problemen zoals pesten heeft nog nooit iemand goed gedaan binnen het onderwijs systeem.
pi_30105655
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:32 schreef _Boo_ het volgende:
Juist datgene waar het Iederwijs zo tegen is, regeltjes/bureaucratie/aanpassen, kan je maar beter op vroege leeftijd vast aan wennen want ooit zullen ook de Iederwijs kids er aan moeten geloven.
Hear hear so true!
pi_30105708
Was er gisteren trouwens bij editie NL niet een item over iets wat hier verdacht veel op lijkt? Voortgezet onderwijs en de kinderen mogen zelf bepalen wat ze willen leren wanneer. Wel moeten ze aan het eind klaar zijn voor het CSE. Geen klaslokalen, maar een soort van studieruimtes. Geen schoolbanken dus, maar relaxte bureaustoelen en fauteuils. Geen kantine, maar een grandcafé. Geen leraren, maar mentoren, die je bijstaan als je een vraag hebt.
Vraag: wat wil jij dan leren?
Meisje: nou, ik wil wel wat over Jean d'Arc weten... en over Napoleon enzo...

Het werd echter gepresenteerd als iets totaal nieuws
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:37:12 #34
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30105709
In mijn tijd bestonden er nog geen scholen en gelukkig kwamen er op den duur wel scholen waar de kinderen van de Heer heen konden en kunnen gaan. Op den duur kwam dan Iederwijs. De fik in die scholen! Ze verdienen de ondergang naar de Satan! De Heer wenst zuiver onderricht!
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
pi_30105918
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:22 schreef Swine het volgende:
En Amerika staat bekend om zijn slimme inwoners, toch?
Het beeld wat je ziet op tv is niet juist. Een vriend van mij was verloofd met een Amerikaanse en ik had het hier met haar over: hoe dom die Amerikanen wel niet zijn. Maar volgens haar was het maar 1 of 2% van de bevolking die zo is en die laten ze juist zien in Jerry Springer en weet ik niet wat voor shows nog meer.

Je krijgt dus een beetje een vertekend beeld afgaande op wat je ziet op tv.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:50:13 #36
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30106182
Oh mijn God

B&W uitzending over iederwijs (link naar videofragment gegeven in dit topic)

Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.

Een van de darm-maden verkondigt dat ze al zes jaar op het Iederwijs zit en dat ze er echt in gelooft. Ze dreunt een idealistisch verhaaltje op dat geen aansluiting vind op de werkelijkheid (een dertienjarige die een ideaal beeld schetst van een onderwijssituatie en dit presenteert als de werkelijk, met taalgebruik dat niet kenmerkend is voor haar leeftijdsklasse)

Opmerkelijk is dat ze erg rigide spreekt, het is een ingestudeerd stukje, dit haal je uit de zinsstructuur, woordgebruik, en de manier waarop ze inspringt op een spontaan element uit de omgeving (ontwijkend of negerend, omdat spontaniteit niet ingestudeerd is, en dus moet ze uit haar aangeleerde patroon vallen om de spontaniteit te incasseren).

Voornamelijk omdat ze niet gelukkig was op haar oude school (letterlijk haar taalgebruik)

Zes- zeven jaar oud is dat kind op het moment dat ze van haar oude school vertrok.

Als dertienjarige zijn je herrineringen aan de eerste twee jaren op school, groep drie en vier, vaag en absoluut niet zo specifiek dat je je rooster kunt opdreunen. Dat is nu eenmaal een nadeel van het ouder worden, het feit dat een normaal mens zich pas dingen herinnert vanaf zijn of haar derde soms vierde levensjaar doet ook vermoeden dat de blaag het hele verhaal opdreunt met in het achterhoofd hetgeen de propaganda-machine haar heeft ingegeven.

De eerste herinneringen zijn vaag en gefragmenteerd. Naarmate je ouder word, hoe sterker je herrineren zich in je bewustzijn nestelen.

Daarbij noemt het mormel een aantal zaken op die niet typisch zijn voor leerlingen in die fase van het basisonderwijs, ze schetst een overdreven beeld van de periode met teveel details.

Het kind liegt, het herhaalt een mantra die haar is aangeleerd.

Walgelijk.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30106279
Mooi dat jij het ook direct in de gaten kreeg Kugari-Ken.
Even een stukje tekst over Yolanda Eijgenstein.

Yolanda Eijgenstein (1966) uitgebreide cv

Begon op haar 24ste het bedrijf 'Wie Mailt Wat?' dat uitgroeide tot een gerenommeerd onderzoeksinstituut op het gebied van direct marketing. In 1996 droeg ze de dagelijkse leiding van haar bedrijf over, waardoor ze zich kon beperken tot bestuurlijke en strategische aspecten en de uitdaging aan kon gaan om, op 30 jarige leeftijd, algemeen directeur te worden van de reclamebureaugroep ARA/BDDP in Rotterdam. Momenteel is ze eigenaar en oprichter van Why Company, waar 7 vaste consultants en trainers aan verbonden zijn. Deze organisatie beweegt zich op het kruispunt van interne communicatie, organisatieadvies, personal coaching en motivatie- en bedrijfstrainingen. Yolanda, Zakenvrouw van het Jaar 1997, wordt veelvuldig gevraagd op congressen en bijeenkomsten om haar managementfilosofie op kleurrijke wijze te presenteren. Ze is dan ook de enige vrouw (32ste plaats) die voorkomt in de sprekers top-100. Ze heeft een scherp oog voor goede menselijke verhoudingen en haar motto is: kijk, luister, stel vragen, oordeel niet meteen en heb oprechte interesse in je collega's, klanten en in jezelf, dan ervaar je zowel een hogere kwaliteit van werken als van leven. Ze probeert deze aspecten op een bijzondere wijze in uw organisatie te integreren. Met het nodige effect!
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:55:21 #38
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30106361
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:50 schreef Kugari-Ken het volgende:
Oh mijn God

B&W uitzending over iederwijs (link naar videofragment gegeven in dit topic)

Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.

Een van de darm-maden verkondigt dat ze al zes jaar op het Iederwijs zit en dat ze er echt in gelooft. Ze dreunt een idealistisch verhaaltje op dat geen aansluiting vind op de werkelijkheid (een dertienjarige die een ideaal beeld schetst van een onderwijssituatie en dit presenteert als de werkelijk, met taalgebruik dat niet kenmerkend is voor haar leeftijdsklasse)

Opmerkelijk is dat ze erg rigide spreekt, het is een ingestudeerd stukje, dit haal je uit de zinsstructuur, woordgebruik, en de manier waarop ze inspringt op een spontaan element uit de omgeving (ontwijkend of negerend, omdat spontaniteit niet ingestudeerd is, en dus moet ze uit haar aangeleerde patroon vallen om de spontaniteit te incasseren).

Voornamelijk omdat ze niet gelukkig was op haar oude school (letterlijk haar taalgebruik)

Zes- zeven jaar oud is dat kind op het moment dat ze van haar oude school vertrok.

Als dertienjarige zijn je herrineringen aan de eerste twee jaren op school, groep drie en vier, vaag en absoluut niet zo specifiek dat je je rooster kunt opdreunen. Dat is nu eenmaal een nadeel van het ouder worden, het feit dat een normaal mens zich pas dingen herinnert vanaf zijn of haar derde soms vierde levensjaar doet ook vermoeden dat de blaag het hele verhaal opdreunt met in het achterhoofd hetgeen de propaganda-machine haar heeft ingegeven.

De eerste herinneringen zijn vaag en gefragmenteerd. Naarmate je ouder word, hoe sterker je herrineren zich in je bewustzijn nestelen.

Daarbij noemt het mormel een aantal zaken op die niet typisch zijn voor leerlingen in die fase van het basisonderwijs, ze schetst een overdreven beeld van de periode met teveel details.

Het kind liegt, het herhaalt een mantra die haar is aangeleerd.

Walgelijk.
Geitenwollensokken
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:56:17 #39
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30106397
Ik vind het net goed dat dat Iederwijs zo wordt aangevallen. Ik hoop onze lieve Heer al die Iederwijs propagandisten de tanden uit de mond slaat.
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:56:49 #40
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30106417
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren
Als ouders hun keuzes niet kunnen verdedigen tegen critici, dan geven ze daarmee toe dat ze een fout hebben gemaakt. Een teken van zwakte.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30106431
Ik denk dat de ouders die grote (waan) ideeën hadden over de genialiteit van hun kind zwaar bedrogen uitgekomen zijn. Kinderen zijn - zeker tegenwoordig - lui, gemakzuchting en gewend dat alles vanzelf komt aanwaaien (zoals op tv). In plaats van geniaal zullen veel kinderen het toppunt van middelmatigheid blijken echter zonder de gedegen opleiding die de meeste kinderen krijgen (taal, spreekvaardigheid, basis van wiskunde, geschiedenis, aarderijkskunde etc). Deze kinderen zullen in een diep gat vallen op het moment dat ze naar middelbaar onderwijs moeten, niet alleen omdat ze totaal niet gewend zijn om volgens een (andermans) vaste indeling een dag door te brengen maar ook omdat op dit punt de vele hiaten in de opleiding naar boven zullen komen.

Vervolgens is er nog het type "rijkeluis kindje". Deze kinderen hoeven nooit serieus te werken later door het simpele feit dat er altijd geld genoeg zal zijn om makkelijk te leven zonder daadwerkelijke kennis en vaardigheden (kijk maar naar die bimbo uit "newlyweds", hoe heet ze.. Jessica Simpson. Geeft geld uit alsof er geen morgen is maar kan nog geen ei koken, laat staan Nederland aanwijzen op een landkaart). Voor deze kinderen is het een ideale opleiding omdat ze ervaring op kunnen doen met een superieure houding ten opzichte van verder bijna iedereen, alvast kunnen wennen aan het nooit iets hoeven en bovendien de prettige zekerheid hebben dat het toch niet uitmaakt of je nu kunt lezen of niet. Daar kun je altijd iemand voor huren...

Natuurlijk is er ook nog het derde type kind waarvoor deze scholen goed werken: Buitengewoon intelligente kinderen! Voor dat soort kinderen is dit systeem namelijk ideaal; ze kunnen in hun eigen (hoge) tempo dingen leren en door hun grote intellect zullen ze hun eigen opleiding gevarieërd maken. Deze kinderen zullen goed aansluiting vinden in een vervolgopleiding simpelweg omdat ze waarschijnlijk uit eigen beweging de stof al beheersen.

De vraag IS natuurlijk, of je voor deze weinigen het bestaan van dit soort scholen kunt verantwoorden. Kijk, dat kinderen steeds jonger steeds grotere verantwoordelijkheden krijgen is niet altijd goed, en kinderen hebben nog maar weinig tijd in deze moderne wereld om echt kind te zijn. (getuige meisjes van 10 die, opgemaakt en wel, in strakke kleding met string in de stad samenklitten, al bellend met het nieuwste mobieltje, of jongetjes van 11 die 'stoer' rokend in groepjes achter de school staan al vertellend hoeveel meisjes ze al getongd hebben).

Natuurlijk is dit niet alleen een gevolg van de opleidingen maar voornamelijk van de 'mtv-cultuur' die op het moment zo in is, maar als er op scholen wat meer aandacht aan dit soort dingen besteed zou worden ging de wereld waarschijnlijk nog stééds naar de verdommenis, maar miscschien wél ietsje langzamer..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:57:26 #42
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_30106443
ik ga de uitzending ff bekijken, reageer er later op
*snucks*
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:00:21 #43
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30106591
edit: doe ff normaal

[ Bericht 91% gewijzigd door E.T. op 30-08-2005 20:29:35 ]
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
pi_30106614
-verwijderd-

[ Bericht 95% gewijzigd door E.T. op 30-08-2005 20:32:39 ]
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:34:23 #45
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_30107910
Maagd_Maria, eerste en enige waarschuwing: OF je discussieert normaal mee, of je discussieert niet mee
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_30108372

Net even het stuk gekeken, kinderen die keurig een ingestudeerd verhaaltje opdreunen en vastlopen bij een afwijkend verloop van het gesprek, die rotkop van hierboven die keurig het foldertje uit haar hoofd kent maar verder niets toevoegt, een oprichter die constant 'vervelende' vragen overschreeuwt en verdraait zonder daadwerkelijk iets te zeggen...

Lekker zooitje. En dan dat meisje dat haar VWO-diploma wilde halen (iets dat duidelijk niet werd aangemoedigd op de betreffende school) die er na 5 maanden al de brui aan gaf omdat ze zelf al inzag dat zulke scholen niet werken.

(iemand dat laatste commentaar van die 13-jarige doos gezien die medicijnen wilde gaan studeren en "binnenkort ging beginnen met natuurkunde, scheikunde en wiskunde"?!
Niet te geloven, kinderen met het ego van een volwassene en de talenten en opleiding van een kleuter..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:52:02 #47
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_30108622
Phileine, ik denk (hoop!) dat er wel een heel groot verschil zit tussen Vrije Scholen en Iederwijs-scholen. Bij de laatste kan werkelijk alles, ook helemaal niets leren. Soort dagopvang eigenlijk.
Ik ga er van uit dat Vrije Scholen toch wel "iets" meer curriculum aanbieden dan Vrije Scholen. De mensen die ik ben tegengekomen die op een Vrije School hebben gezeten, of hun kinderen daar naar toe sturen, wekken die indruk althans wel.

Iederwijs lijkt mij - juist door het volledig ontbreken van enige structuur - funest voor kinderen van welk intelligentieniveau dan ook. Die uiterste vrijheid kan toch niet anders dan tot lamlendigheid leiden. Lijkt mij niet fijn, je acht jaar lang te pletter vervelen. Ik denk ook niet dat er dan ineens wel van alles uit je handen gaat komen, dat je dan ineens wel van alles gaat doen. Tenminste, dat is mijn eigen ervaring; in periodes waarin niks moet, doe ik ook niks. Een beetje druk op de ketel mag wel, lijkt me ook goed. Met meteen de opmerking dat te veel druk (teveel prestatiegericht) ook weer niet goed is. En dat weet ik weer uit eigen ervaring.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_30111371
Ik ben inmiddels 32 jaar, maar ik weet nog vrij nauwkeurig hoe mijn dagindeling en rooster eruitzag rond mijn 4e jaar. Ik heb verder dat programma niet gezien, maar dat feit op zich vind ik dus niet bewijzen dat er werd gelogen.

Icaä, ik ben -zoals gezegd- helemaal geen grote fan van Iederwijs, maar ik vind de manier hoe er hier over gesproken wordt wel erg generaliserend en daarom storend en vooral dom. Over de Vrije School werd en wordt precies zo gesproken. Compleet met de opmerkingen dat er alleen maar domme mislukkelingen vandaan komen. Terwijl toch een procentueel enorm groot deel van de Vrije School leerlingen een HBO of WO studie goed afrondt na de middelbare school. Maar daar weet nooit iemand wat van. Men weet alleen maar dat het zweverig, te structuurloos en te idealistisch is. Ik denk zelf ook niet dat Iederwijs werkt, maar ik ben wel heel benieuwd naar de experimenten en de resultaten. Het idee erachter kan ik waarderen. Structuurloosheid werkt voor veel kinderen niet, maar er zal altijd een groepje zijn voor wie het heel goed werkt.

In tegenstelling tot wat jij beschrijft, was ik zelf altijd heel leergierig en werd mijn natuurlijke leergierigheid eerder geremd dan gestimuleerd (ja zelfs op de VS). Het meeste van wat ik in mijn leven heb geleerd, heb ik geleerd door zelfstudie en eigen interesse. De dingen die ik onder dwang heb geleerd ben ik allemaal direct weer vergeten zodra ik het rapportcijfer binnen had.

Even een willekeurige quote:
quote:
Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.
niet alleen heel naar taalgebruik (wat heeft in godsnaam het kwijl van de Paus ermee te maken?) dat net zo goed vol zit met dogmatische uitgangspunten, maar ook nog eens een tegenstrijdigheid in zichzelf. Blijkbaar kan men die kinderen wèl iets leren, al is het alleen maar het vertellen van voorgekauwde verhalen. Rijtjes stampen zal dus ook wel lukken als het nodig is. Voor spelling en grammatica vrees ik het ergste, maar daar doen ze op de reguliere scholen ook niet meer aan, zoals duidelijk op dit forum en in dit topic is te zien.
mooi he, alles
pi_30111524
Oh over die arbeidsmoraal: op een gemiddeld Amsterdams VMBO spijbelt 80% van de leerlingen meer dan vier uur per week, en ruim 15% spijbelt meer dan de helft van de lesuren. Een enorm groot en onuitroeibaar probleem is dat, leerlingen die zelf maar bepalen wanneer ze komen en gaan. Alles wordt inmiddels uit de kast gehaald om die jongeren weer naar school te krijgen maar tot nu toe heeft nog niets echt effect gehad.
mooi he, alles
pi_30111638
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 20:52 schreef Icaä het volgende:
Lijkt mij niet fijn, je acht jaar lang te pletter vervelen.
Dat is het hele manco aan dit verhaal, die kinderen vervelen zich niet te pletter.
Als je zin hebt kom je maar naar school, en als je geen zin meer hebt ga je maar wat anders doen, een spelletje, een hut bouwen, voetballen of gewoon naar huis. Kijk maar.

Verveelden die kinderen zich maar te pletter, dan gaan ze uit arren moede misschien iets leren.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:21:10 #51
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_30112152
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:09 schreef SteveBallmer het volgende:

Verveelden die kinderen zich maar te pletter, dan gaan ze uit arren moede misschien iets leren.
Die relatie bestrijd ik dus; de meeste kinderen gaan uit verveling niet leren. Kinderen zoals Phileine zijn - ben ik bang - echt uitzonderingen die de regel bevestigen.
Wat ik tegengekomen ben (schoolopleiding gymnasium en universiteit) waren voor het allergrootste deel mensen die pas in actie kwamen als er wat gedaan moest worden. Als er een tentamen gehaald moest worden dus.

Naast de schoolse kennis is er natuurlijk nog een heel gamma aan anderssoortige kennis die in het leven van belang is, zelfkennis, communicatieve vaardigheden etc, en die zul je op een Iederwijsschool heus wel leren. Maar ik denk dat de waarde daarvan beperkt is als je tegelijkertijd ook analfabeet blijft. We hebben in deze maatschappij nou eenmaal met z'n allen afgesproken dat een bepaald kennisniveau belangrijk is om bijvoorbeeld een baan te krijgen. Daar kunnen Iederwijsklanten zich prima tegen verzetten, maar volgens mij snijd je je daarmee alleen maar in je eigen vingers.

Ik denk wel dat het reguliere onderwijs beter kan worden ingericht: uitdagender, niet opleggen welke paragrafen precies geleerd moeten worden, maar wel op welke vraag je uiteindelijk een antwoord moet vinden. Dat leidt wel tot onderzoek, kennis die blijft hangen.
Probleemgestuurd onderwijs als je wilt.
Maar ook daar moet het probleem worden voorgelegd, en duidelijk gemaakt worden op welke termijn je een antwoord op een vraag gevonden moet hebben. Ik denk dat het te veel gevraagd is van een kind om én een vraag te formuleren, én een oplossing te zoeken, én zichzelf een tijdslimiet daarin op te leggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Icaä op 30-08-2005 22:35:06 ]
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_30112623
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:21 schreef Icaä het volgende:
Wat ik tegengekomen ben (schoolopleiding gymnasium en universiteit) waren voor het allergrootste deel mensen die pas in actie kwamen als er wat gedaan moest worden.
Volgens de Iederwijs-theorie komt dat dus juist doordat de natuurlijke drang tot leren, die iedereen heeft (kijk naar kinderen, die doen niets liever dan leren en meedoen met de volwassenen) onderdrukt is in het gewone schoolsysteem (leerstofjaarklassensysteem). Het systeem is afgekeken van de Sudbury Valley School.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:33:31 #53
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_30112674
Poemojn, je was mij voor, ik heb net het een en ander aan mijn reactie toegevoegd.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_30112730
EGO en OGO bedoel je denk ik?
Veel reguliere scholen claimen dat ze die methodes gebruiken, maar vaak weten ze er niet goed weg mee en blijft het beperkt tot de kleuterklassen.

Ik vind Iederwijs ook niet per definitie slecht, ben erg benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:36:46 #55
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_30112813
Tja, ik had er pas op de universiteit mee te maken, daar heette het dus probleemgestuurd onderwijs (Universiteit Maastricht, destijds pionier hiervan, toen het nog Rijksuniversiteit Limburg heette).
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_30112829
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:

[..]

ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
En daarvoor is nu school e.d., om dat erin te trainen...

Dat een kind het wel best vindt als hij om 2 uur s'middags van school weg kan gaan lijkt me duidelijk, die wil lekker buiten spelen of iets dergelijks, maar het gaat erom dat er gewoonte's gekweekt moeten worden waar het kind de rest van zijn leven plezier aan beleeft, anders wordt het een hele beste cultuur shock, van alles kan en mag naar de maatschappij waar je in de pas moet lopen.

Ik denk dat dit soort scholen voornamelijk geschikt zijn voor toch wel vrij zelfstandige kinderen die wel echt inzet tonen vanuit zichzelf, voor de rest geld voornamelijk dat het te makkelijk is de kantjes eraf te lopen en dat is logisch, wat doe je als 9 jarig ventje liever, rekenen of een hut bouwen?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_30113166
Ik heb ook in Maastricht gestudeerd, juist vanwege het PGO, maar ik vond de manier waarop het werd uitgewerkt behoorlijk schools en daardoor storend sturend (sorry voor de rijmelarij). Maar het idee vind ik nog steeds heel goed, inmiddels wordt het niet voor niets op steeds meer universiteiten in Nederland toegepast.

Er is altijd een frictie tussen de "afspraken" rond opleidingsniveau en vereiste vaardigheden versus de eigen wens tot ontplooiïng en aangeboren leergierigheid, daarin ben ik het wel met je eens. En ik zie ook in dat dat de zwakte is van Iederwijs. Ik heb wel de hoop dat er een soort compromis kan komen, zoals dat bijvoorbeeld met het PGO wordt nagestreefd.
mooi he, alles
pi_30113290
Ik wil nu (zit in V6) best wel naar een Iederwijs school geleuter ding, kan ik gerichter vakken uitzoeken. Maar op de basisschool al? No way
pi_30113450
erodome, zie mijn opmerkingen over spijbelgedrag op VMBO. Daar heeft het reguliere lagere onderwijs dus gefaald in die training.

Het idee van Iederwijs is dat je het initiatief en de zelfstandigheid van kinderen automatisch kapot maakt door ze zoveel op te leggen. Zij denken dat je dat juist kunt ontwikkelen door ze de vrijheid te geven. Ik weet niet of dat ook zo werkt, maar ik sluit ook niet uit dat het nog interessante inzichten kan opleveren. Hoogbegaafdenonderwijs is al veel langer op dit principe gebaseerd en voor die groep kinderen werkt het meestal heel goed. Ook (juist) als die kinderen het in het reguliere onderwijs maar heel matig doen.

Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
mooi he, alles
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:50:25 #60
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30113474
Wat doet men zoal aan de Heer op zo'n Iederwijs school? Wordt er bijvoorbeeld gebeden?
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
pi_30113606
quote:
wat doe je als 9 jarig ventje liever, rekenen of een hut bouwen?
Een hut bouwen natuurlijk! Wat ik zelf heb gezien bij mijn stiefzoon, is dat zo'n kind zelf ontdekt dat voor het bouwen van een goede hut een zekere basis van natuurkunde en wiskunde nodig is, en die ging dat zichzelf dus alsnog bijbrengen (op school bakte hij er nooit zoveel van, dus daar had hij dat niet opgepikt).

ps. maria, hou eens op. niet grappig en erg irritant
mooi he, alles
pi_30114082
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:46 schreef jpzegthallo het volgende:
Ik wil nu (zit in V6) best wel naar een Iederwijs school geleuter ding, kan ik gerichter vakken uitzoeken. Maar op de basisschool al? No way
Hier zou ik me wel in kunnen vinden.
Vanaf de middelbare school kan het misschien nog en hoger natuurlijk helemaal.
Maar de basisschool is gewoon eh, te basis om het zo vrijblijvend te houden.
pi_30122062
Triest hoor, dit soort scholen. Die kinderen worden verpest!
pi_30122157
Ik weet er nix van, maar wat ik tot nog toe heb gehoord wordt het de pest voor Nederland. Straks hebben we alleen maar VMBO-ers die niet willen werken en Iederwijs-slachtoffers die het niet kunnen...
pi_30122227
Afschaffen die scholen! Ik heb die uitzending zojuist ook online bekeken, maar mijn God, wat een trieste bende. Die jongen van 12 meende goed Engels te leren door het spelen van online games (nee, alsof men daarbij met representatief Engels communiceert) en het bordspel Dungeons and Dragons. Kom nou op zeg! En dat meisje dan: "ik moest iedere ochtend om 8:30 uur op school zijn!" Hallo, HALLO, zo werkt het nu eenmaal. Onze samenleving is gebaseerd op afspraken! Dat begint al op school.
pi_30124340
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
erodome, zie mijn opmerkingen over spijbelgedrag op VMBO. Daar heeft het reguliere lagere onderwijs dus gefaald in die training.

Het idee van Iederwijs is dat je het initiatief en de zelfstandigheid van kinderen automatisch kapot maakt door ze zoveel op te leggen. Zij denken dat je dat juist kunt ontwikkelen door ze de vrijheid te geven. Ik weet niet of dat ook zo werkt, maar ik sluit ook niet uit dat het nog interessante inzichten kan opleveren. Hoogbegaafdenonderwijs is al veel langer op dit principe gebaseerd en voor die groep kinderen werkt het meestal heel goed. Ook (juist) als die kinderen het in het reguliere onderwijs maar heel matig doen.

Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
Ik denk dat dit schoolsysteem wel werkt, maar niet voor kleinere kinderen en kinderen die nog niet weten wat ze willen.

Als jij als jonge tiener al een doel voor ogen hebt dan kan zo'n school heel handig zijn omdat je heel gericht de vakken kan pakken die je nodig hebt, maar dan heb je ook de motivatie die je nodig hebt voor zo'n school, want je wil wat voor de toekomst.

Er moet teveel motivatie uit de kinderen zelf komen, het is te makkelijk om het te laten versloffen, dat is bij kleintjes gewoon het geval nog niet, die hebben al de grootste moeite met zich goed concentreren op dingen die ze minder vinden.

Teveel vrijheid werkt niet goed bij kinderen, ik zeg het wel vaker, is een gestolen zinnetje, maar hij is wel waar, kinderen worden mooie mensen door liefde en grensen...
Ze hebben die afbakeningen nodig, want we leven nu eenmaal in deze maatschappij, opzich zou die vrijheid van iederwijs misschien wel beter zijn, maar onze maatschappij is daar gewoon niet op ingericht, die is ingericht op prestatiedrang, hard rennen, ik denk dat je je kind heel erg tekort doet als je hem/haar niet daaraan laat wennen zodat hij/zij later goed in de maatschappij kan lopen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_30124583
Net zoals veel kinderen door een inconsequente opvoeding etters worden en andere kinderen ondanks die inconsequente opvoeding toch uitgroeien tot prima lui zijn er ook kinderen die er niet bij gebaat zijn als hen op school geen structuur wordt opgelegd, in elk geval op jonge leeftijd, en kinderen die zelf prima kunnen leren zonder dat die structuur hen wordt opgelegd.
De intrinsieke motivatie om iets te leren heeft idd elk kind wel (de 'magische wereld' van het lezen bijv waar phileine het over heeft), maar niet elk kind is uit zichzelf in staat eea degelijk aan te pakken, door te zetten als iets niet meteen lukt, ook aan de slag te gaan als er geen deadline is, etc.

Ik gok dat een Iederwijssysteem voor zo'n 5% van de kinderen en jongeren geschikt is. Hooguit.
pi_30126238
was er niet iemand hier in OUD wiens kind naar Iederwijs gaat? Ik meen dat daar vorig jaar eens een discussie over was. Ben wel benieuwd naar de verhalen.
mooi he, alles
pi_30126764
Dat was dit topic: Iederwijs
pi_30128301
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
Precies.
Kinderen doorlopen allemaal een zgn 'gevoelige periode' in hun ontwikkeling. Dat is zo bij lopen, leren praten en dus ook bij lezen. Bij de een begint die periode vroeger dan bij de ander. In het reguliere onderwijssysteem worden kinderen in een keurslijf gedwongen dat losstaat van hun natuurlijke gevoelige periode. En dat kan een erg negatieve weerslag hebben op het welbevinden van zo'n kind. Zo had ik er vorig schooljaar eentje die écht totaal nit toe was aanleren lezen. En tóch moest dat, hij zat immers in groep 3. Hij frustreerde vreselijk, werd een totaal ander kind. Uiteindelijk hebben we hem een apart programma gegeven, op zijn (interesse)niveau. En zes weken voor het einde van het schooljaar is hij gaan lezen als een trein! Echt geweldig om te zien!

Als je kinderen genoeg uitdaging biedt zijn ze zeker leergierig. Ik vind het principe van Iederwijs nog steeds erg moi en nobel. Echter, de startproblemen die zich kennelijk voordoen wreken zich door al die negatieve publiciteit. Maar als het concept beter wordt uitgewerkt kan ik me daar prima in vinden (en zou ik graag op z'n school werkzaam willen zijn).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_30128348
Oh en offtopic, wat een vreselijk nare, onsympathieke, niet-uitnodigende manier van schrijven heeft TS.
"Darmmaden"....
Verbal-wannabee.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_30152302
Ik denk toch dat de Iederwijs-scholen voor bepaalde mensen goed kunnen zijn.

Ik moet zeggen dat ik op een hele goede christelijke basischool heb gezeten waar discipine en doorzetten geleerd werd.
Dit havo-scholiertje heeft daarna erg veel gespijbeld en had 4 jaar later een vbo-diploma.
Ik ben nu 24 en ik weet nog steeds niet wat ik wil of ik wil teveel.
Ik kan de schuld niet aan mijn basisschool geven, want die was erg goed, het lag heel simpel aan mezelf.

Ik denk dat dit soort dingen toch vooral door de ouders geleerd moeten worden.
Hun moeten controleren of je wel naar school gaat en gaan ze niet, dan breng je ze er heen.

Als jouw kind dus 2 uur uit school komt omdat dat van school mag, kan je je kind toch weer terug brengen en hem verplichten dat hij tot half 4 moet blijven?
Als het kind alleen maar interesse heeft in hutten bouwen kan je hem toch motiveren om te gaan leren.
En dat vind ik het mooie, je verplicht ze niets, maar motiveert ze.

Maar dat lukt natuurlijk niet als je als ouder je handen er van af trekt en de school het maar laat uitzoeken.
Maar het is natuurlijk makkelijker als je de school of het systeem de schuld kan geven...dan kom je er zelf wat beter van af
pi_30168602
wie voedt er op ouders of school?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_30195150
quote:
Op donderdag 1 september 2005 15:48 schreef Ticootje het volgende:
wie voedt er op ouders of school?
Ouders natuurlijk....

Daarom heb ik ook zoiets dat een iederwijs scholing niet zo nodig is, de vrijheid die mijn kind nodig heeft krijgt hij thuis, op school leert hij hoe hij in de maatschappij moet lopen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_30201285
nou niet iedere ouder denkt daar zo over, laat de opvoeding aan de school over en iederwijs kinderen worden vanzelf wereldvreemd
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_30201788
Dat zie je ook op gewone scholen hoor, het is te zot voor woorden, maar ik ken kinderen van mijn zoontje zijn leeftijd(bijna 6) die zichzelf nog niet eens aan kunnen kleden, vinden leraren erg prettig(not).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_30201838
wat ik me dan afvraag, hoe kan je nou de opvoeding van je kind overlaten aan een ander of een instantie?? daar heb je geen kinderen voor.....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_30217096
Ik heb zelf op een Iederwijs school gezeten, eentje die dus (in mijn ogen) niet goed liep. Er werd beloofd dat er geleerd kon worden, maar er kwam niets van terecht. Ik wilde gewoon staatsexamen doen in mijn eigen tempo. Er waren mensen bij die mij hierin steunden, maar een paar verpestten het met hun (inderdaad) wereldvreemde ideeën.

Ik ben van mening dat het Iederwijsprincipe goed is, mits er niet té ver in word doorgeschoten. En ik denk dat het niet voor elk kind geschikt is, je moet natuurlijk wel gemotiveerd zijn, anders lig je de hele dag maar op je luie reet.

Ik ga maandag naar een nieuw opgestarte Iederwijs school, die het allemaal wél voor elkaar heeft. Ik heb al gesprekken gehad en mijn vakken gekozen die ik ga volgen. (Gewoon de vakken voor mijn vwo-diploma dus) Het kan dus ook anders, niet overal is het vrijheid blijheid. Ik ben van mening dat kinderen die van een Iederwijsschool als ik heen ga afkomen, zelfstandige sociale mensen worden. Je word geacht samen te leven in een groep en je aan de regels te houden. Je maakt de school samen.

Ook is het volgensmij maar op een enkele Iederwijs school dat je zelf mag weten hoelaat je naar huis gaat. Hier zitten echter ook weer beperkingen aan want je moet wel een bepaald aantal uur per week aanwezig zijn.

Ik vind het jammer dat Iederwijsscholen zo negatief in de media zijn, al begrijp ik het wel. Er moeten wel bepaalde regels gesteld worden, toch is de politiek hierin te ver doorgeschoten. Zover zelfs, dat mijn Iederwijsschool misschien over enkele weken dichtgegooid word, wat ik dus in dit geval zeer onterecht vind, aangezien deze school het wél allemaal op een rijtje heeft, en niet alle kinderen maar wat aan laat rommelen.
pi_30224108
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:
Ik heb zelf op een Iederwijs school gezeten,
Wat leuk om een reactie van een 'echte Iederwijzer' te horen.
Succes maandag! Hopelijk bevalt het je daar beter.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 3 september 2005 @ 11:55:47 #80
8885 moralia
Grip op je zak
pi_30225844
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:


Ik vind het jammer dat Iederwijsscholen zo negatief in de media zijn, al begrijp ik het wel. Er moeten wel bepaalde regels gesteld worden, toch is de politiek hierin te ver doorgeschoten. Zover zelfs, dat mijn Iederwijsschool misschien over enkele weken dichtgegooid word, wat ik dus in dit geval zeer onterecht vind, aangezien deze school het wél allemaal op een rijtje heeft, en niet alle kinderen maar wat aan laat rommelen.
Leuk idd om van een Iederwijsleerling te horen! Wat ik mij nu afvraag: Is er geen overkoepelend iederwijsbestuur of zo dat het niveau van de verschillende scholen in de gaten houdt? Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_30227615
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 11:55 schreef moralia het volgende:

Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.
Ik denk dat dat voor elke soort school geldt. De ene Jenaplanschool is de andere niet. En ook binnen Vrije Scholen zal verschil zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen. De mensen maken de school. Zelfs bínnen een school kan eea nog verschillen.
Imo is het grootste probleem van Iederwijs dat het nog niet voldoende is doorontwikkeld. Kinderziektes dus.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_38209234
-
pi_38209260
er ging iets niet helemaal goed geloof ik.
ik heb nog maar een domme newbie
pi_38232471
Fadii, hoe gaat het nu op de Iederwijs-school waar je zit? (je reactie van hierboven)
Heb je je een beetje voor kunnen bereiden op de examens,
loopt deze school wel lekker?
You gotta learn to live
and live and learn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')