Iedereen met ook maar een greintje realiteitsbesef heeft door dat Iederwijs een gedoemd experiment was.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren![]()
Ik snap gewoon niet waarom jij een topic opent op een discussieforum. Jij hebt je mening (heb je ook recht op, daar niet van), maar de manier waarop je die verkondigt nodigt niet uit tot wat voor discussie dan ook. En ik kan me niet voorstellen dat ouders zich hier door jou lekker laten affikken.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:52 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Iedereen met ook maar een greintje realiteitsbesef heeft door dat Iederwijs een gedoemd experiment was.
Dat soort ouders verdienen niet beter.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef miss_dynastie het volgende:
ouders zich hier door jou lekker laten affikken.
Wat doet 'iequote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef SteveBallmer het volgende:
Het kind van een collega zit op een iederwijs-school. Daar is hij het niet mee eens maar zijn vrouw heeft het doorgedrukt. Nu gaat zijn zoon zo rond een uur of 10 naar school en trekt om 2 uur weer aan zijn stutten. Dat joch is negen en leest en schrijft als een kind van 6. Hij kan wel heel goed hutten bouwen. Tel uit je winst.
Dat moet hij eens later bij zijn werkgever proberen!quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:17 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Sorry, lokaal taalgebruik.
Hij smeert hem om 2 uur 's-middags.
Misschien dat als hij ergens een probleem mee heeft, hij zich er voor af moet sluiten en ervan weg met lopen, en dan als beloning 8 jaar lang mag hutten bouwen en knikkeren?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
Op de iederwijs-scholen zitten in principe 'normale' kinderen met slechts 1 handicap: zweverige ouders.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
En Amerika staat bekend om zijn slimme inwoners, toch?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
Ik zet er ook mijn vraagtekens bij maar in het buitenland (o.a. de verenigde staten) heeft het wel degelijk succes.
50%quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:21 schreef poemojn het volgende:
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
MINDER dan de helft is goedgekeurd, en ALLE Iederwijs scholen die zich profileren als voortgezet onderwijs zijn AFGEKEURDquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:21 schreef poemojn het volgende:
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:18 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dat moet hij eens later bij zijn werkgever proberen!
Dat zou je nog eens vies tegen kunnen vallen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:
[..]
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Niet van zich zelf inderdaad, zoiets krijg je mee op een normale school en op een Iederwijs school duidelijk niet.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:
[..]
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Hehe nee ik bedoel meer kinderen die al maanden thuis zitten omdat ze van elke school afgepest wordenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:18 schreef RikkieD. het volgende:
[..]
Misschien dat als hij ergens een probleem mee heeft, hij zich er voor af moet sluiten en ervan weg met lopen, en dan als beloning 8 jaar lang mag hutten bouwen en knikkeren?![]()
bereikenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:30 schreef bupatH het volgende:
ja maar dat zjin kinderen die toch nooit iets zullen berijken, die geef je met het iederwijs iig nog een leuke schooljeugd
Hmm, er wordt tenminste wel wat verantwoordelijkheidsgevoel bijgebracht op een 'normale' school.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:
Weglopen van problemen zoals pesten heeft nog nooit iemand goed gedaan binnen het onderwijs systeem.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:31 schreef splendor het volgende:
[..]
Hehe nee ik bedoel meer kinderen die al maanden thuis zitten omdat ze van elke school afgepest wordenSommige kinderen hebben dat nu eenmaal en kunnen op een normale school niet terecht, in dat geval kunnen ze beter iederwijs doen als de rest van hun jeugd thuis zitten en vanaf hun 18e prullenbakken gaan legen in het park.
Hear hear so true!quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:32 schreef _Boo_ het volgende:
Juist datgene waar het Iederwijs zo tegen is, regeltjes/bureaucratie/aanpassen, kan je maar beter op vroege leeftijd vast aan wennen want ooit zullen ook de Iederwijs kids er aan moeten geloven.
Het beeld wat je ziet op tv is niet juist. Een vriend van mij was verloofd met een Amerikaanse en ik had het hier met haar over: hoe dom die Amerikanen wel niet zijn. Maar volgens haar was het maar 1 of 2% van de bevolking die zo is en die laten ze juist zien in Jerry Springer en weet ik niet wat voor shows nog meer.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:22 schreef Swine het volgende:
En Amerika staat bekend om zijn slimme inwoners, toch?![]()
Geitenwollensokkenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:50 schreef Kugari-Ken het volgende:
Oh mijn God
B&W uitzending over iederwijs (link naar videofragment gegeven in dit topic)
Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.
Een van de darm-maden verkondigt dat ze al zes jaar op het Iederwijs zit en dat ze er echt in gelooft. Ze dreunt een idealistisch verhaaltje op dat geen aansluiting vind op de werkelijkheid (een dertienjarige die een ideaal beeld schetst van een onderwijssituatie en dit presenteert als de werkelijk, met taalgebruik dat niet kenmerkend is voor haar leeftijdsklasse)
Opmerkelijk is dat ze erg rigide spreekt, het is een ingestudeerd stukje, dit haal je uit de zinsstructuur, woordgebruik, en de manier waarop ze inspringt op een spontaan element uit de omgeving (ontwijkend of negerend, omdat spontaniteit niet ingestudeerd is, en dus moet ze uit haar aangeleerde patroon vallen om de spontaniteit te incasseren).
Voornamelijk omdat ze niet gelukkig was op haar oude school (letterlijk haar taalgebruik)
Zes- zeven jaar oud is dat kind op het moment dat ze van haar oude school vertrok.
Als dertienjarige zijn je herrineringen aan de eerste twee jaren op school, groep drie en vier, vaag en absoluut niet zo specifiek dat je je rooster kunt opdreunen. Dat is nu eenmaal een nadeel van het ouder worden, het feit dat een normaal mens zich pas dingen herinnert vanaf zijn of haar derde soms vierde levensjaar doet ook vermoeden dat de blaag het hele verhaal opdreunt met in het achterhoofd hetgeen de propaganda-machine haar heeft ingegeven.
De eerste herinneringen zijn vaag en gefragmenteerd. Naarmate je ouder word, hoe sterker je herrineren zich in je bewustzijn nestelen.
Daarbij noemt het mormel een aantal zaken op die niet typisch zijn voor leerlingen in die fase van het basisonderwijs, ze schetst een overdreven beeld van de periode met teveel details.
Het kind liegt, het herhaalt een mantra die haar is aangeleerd.
Walgelijk.
Als ouders hun keuzes niet kunnen verdedigen tegen critici, dan geven ze daarmee toe dat ze een fout hebben gemaakt. Een teken van zwakte.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren![]()
niet alleen heel naar taalgebruik (wat heeft in godsnaam het kwijl van de Paus ermee te maken?) dat net zo goed vol zit met dogmatische uitgangspunten, maar ook nog eens een tegenstrijdigheid in zichzelf. Blijkbaar kan men die kinderen wèl iets leren, al is het alleen maar het vertellen van voorgekauwde verhalen. Rijtjes stampen zal dus ook wel lukken als het nodig is. Voor spelling en grammatica vrees ik het ergste, maar daar doen ze op de reguliere scholen ook niet meer aan, zoals duidelijk op dit forum en in dit topic is te zien.quote:Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.
Dat is het hele manco aan dit verhaal, die kinderen vervelen zich niet te pletter.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:52 schreef Icaä het volgende:
Lijkt mij niet fijn, je acht jaar lang te pletter vervelen.
Die relatie bestrijd ik dus; de meeste kinderen gaan uit verveling niet leren. Kinderen zoals Phileine zijn - ben ik bang - echt uitzonderingen die de regel bevestigen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:09 schreef SteveBallmer het volgende:
Verveelden die kinderen zich maar te pletter, dan gaan ze uit arren moede misschien iets leren.
Volgens de Iederwijs-theorie komt dat dus juist doordat de natuurlijke drang tot leren, die iedereen heeft (kijk naar kinderen, die doen niets liever dan leren en meedoen met de volwassenen) onderdrukt is in het gewone schoolsysteem (leerstofjaarklassensysteem). Het systeem is afgekeken van de Sudbury Valley School.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:21 schreef Icaä het volgende:
Wat ik tegengekomen ben (schoolopleiding gymnasium en universiteit) waren voor het allergrootste deel mensen die pas in actie kwamen als er wat gedaan moest worden.
En daarvoor is nu school e.d., om dat erin te trainen...quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:
[..]
Een hut bouwen natuurlijk! Wat ik zelf heb gezien bij mijn stiefzoon, is dat zo'n kind zelf ontdekt dat voor het bouwen van een goede hut een zekere basis van natuurkunde en wiskunde nodig is, en die ging dat zichzelf dus alsnog bijbrengen (op school bakte hij er nooit zoveel van, dus daar had hij dat niet opgepikt).quote:wat doe je als 9 jarig ventje liever, rekenen of een hut bouwen?
Hier zou ik me wel in kunnen vinden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:46 schreef jpzegthallo het volgende:
Ik wil nu (zit in V6) best wel naar een Iederwijs school geleuter ding, kan ik gerichter vakken uitzoeken. Maar op de basisschool al? No way
Ik denk dat dit schoolsysteem wel werkt, maar niet voor kleinere kinderen en kinderen die nog niet weten wat ze willen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
erodome, zie mijn opmerkingen over spijbelgedrag op VMBO. Daar heeft het reguliere lagere onderwijs dus gefaald in die training.
Het idee van Iederwijs is dat je het initiatief en de zelfstandigheid van kinderen automatisch kapot maakt door ze zoveel op te leggen. Zij denken dat je dat juist kunt ontwikkelen door ze de vrijheid te geven. Ik weet niet of dat ook zo werkt, maar ik sluit ook niet uit dat het nog interessante inzichten kan opleveren. Hoogbegaafdenonderwijs is al veel langer op dit principe gebaseerd en voor die groep kinderen werkt het meestal heel goed. Ook (juist) als die kinderen het in het reguliere onderwijs maar heel matig doen.
Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
Precies.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
Ouders natuurlijk....quote:Op donderdag 1 september 2005 15:48 schreef Ticootje het volgende:
wie voedt er op ouders of school?
Wat leuk om een reactie van een 'echte Iederwijzer' te horen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:
Ik heb zelf op een Iederwijs school gezeten,
Leuk idd om van een Iederwijsleerling te horen! Wat ik mij nu afvraag: Is er geen overkoepelend iederwijsbestuur of zo dat het niveau van de verschillende scholen in de gaten houdt? Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:
Ik vind het jammer dat Iederwijsscholen zo negatief in de media zijn, al begrijp ik het wel. Er moeten wel bepaalde regels gesteld worden, toch is de politiek hierin te ver doorgeschoten. Zover zelfs, dat mijn Iederwijsschool misschien over enkele weken dichtgegooid word, wat ik dus in dit geval zeer onterecht vind, aangezien deze school het wél allemaal op een rijtje heeft, en niet alle kinderen maar wat aan laat rommelen.
Ik denk dat dat voor elke soort school geldt. De ene Jenaplanschool is de andere niet. En ook binnen Vrije Scholen zal verschil zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen. De mensen maken de school. Zelfs bínnen een school kan eea nog verschillen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 11:55 schreef moralia het volgende:
Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |