Die relatie bestrijd ik dus; de meeste kinderen gaan uit verveling niet leren. Kinderen zoals Phileine zijn - ben ik bang - echt uitzonderingen die de regel bevestigen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:09 schreef SteveBallmer het volgende:
Verveelden die kinderen zich maar te pletter, dan gaan ze uit arren moede misschien iets leren.
Volgens de Iederwijs-theorie komt dat dus juist doordat de natuurlijke drang tot leren, die iedereen heeft (kijk naar kinderen, die doen niets liever dan leren en meedoen met de volwassenen) onderdrukt is in het gewone schoolsysteem (leerstofjaarklassensysteem). Het systeem is afgekeken van de Sudbury Valley School.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:21 schreef Icaä het volgende:
Wat ik tegengekomen ben (schoolopleiding gymnasium en universiteit) waren voor het allergrootste deel mensen die pas in actie kwamen als er wat gedaan moest worden.
En daarvoor is nu school e.d., om dat erin te trainen...quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:
[..]
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Een hut bouwen natuurlijk! Wat ik zelf heb gezien bij mijn stiefzoon, is dat zo'n kind zelf ontdekt dat voor het bouwen van een goede hut een zekere basis van natuurkunde en wiskunde nodig is, en die ging dat zichzelf dus alsnog bijbrengen (op school bakte hij er nooit zoveel van, dus daar had hij dat niet opgepikt).quote:wat doe je als 9 jarig ventje liever, rekenen of een hut bouwen?
Hier zou ik me wel in kunnen vinden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:46 schreef jpzegthallo het volgende:
Ik wil nu (zit in V6) best wel naar een Iederwijs school geleuter ding, kan ik gerichter vakken uitzoeken. Maar op de basisschool al? No way
Ik denk dat dit schoolsysteem wel werkt, maar niet voor kleinere kinderen en kinderen die nog niet weten wat ze willen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
erodome, zie mijn opmerkingen over spijbelgedrag op VMBO. Daar heeft het reguliere lagere onderwijs dus gefaald in die training.
Het idee van Iederwijs is dat je het initiatief en de zelfstandigheid van kinderen automatisch kapot maakt door ze zoveel op te leggen. Zij denken dat je dat juist kunt ontwikkelen door ze de vrijheid te geven. Ik weet niet of dat ook zo werkt, maar ik sluit ook niet uit dat het nog interessante inzichten kan opleveren. Hoogbegaafdenonderwijs is al veel langer op dit principe gebaseerd en voor die groep kinderen werkt het meestal heel goed. Ook (juist) als die kinderen het in het reguliere onderwijs maar heel matig doen.
Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
Precies.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
Ouders natuurlijk....quote:Op donderdag 1 september 2005 15:48 schreef Ticootje het volgende:
wie voedt er op ouders of school?
Wat leuk om een reactie van een 'echte Iederwijzer' te horen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:
Ik heb zelf op een Iederwijs school gezeten,
Leuk idd om van een Iederwijsleerling te horen! Wat ik mij nu afvraag: Is er geen overkoepelend iederwijsbestuur of zo dat het niveau van de verschillende scholen in de gaten houdt? Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:
Ik vind het jammer dat Iederwijsscholen zo negatief in de media zijn, al begrijp ik het wel. Er moeten wel bepaalde regels gesteld worden, toch is de politiek hierin te ver doorgeschoten. Zover zelfs, dat mijn Iederwijsschool misschien over enkele weken dichtgegooid word, wat ik dus in dit geval zeer onterecht vind, aangezien deze school het wél allemaal op een rijtje heeft, en niet alle kinderen maar wat aan laat rommelen.
Ik denk dat dat voor elke soort school geldt. De ene Jenaplanschool is de andere niet. En ook binnen Vrije Scholen zal verschil zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen. De mensen maken de school. Zelfs bínnen een school kan eea nog verschillen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 11:55 schreef moralia het volgende:
Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |