abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:21:10 #51
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_30112152
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:09 schreef SteveBallmer het volgende:

Verveelden die kinderen zich maar te pletter, dan gaan ze uit arren moede misschien iets leren.
Die relatie bestrijd ik dus; de meeste kinderen gaan uit verveling niet leren. Kinderen zoals Phileine zijn - ben ik bang - echt uitzonderingen die de regel bevestigen.
Wat ik tegengekomen ben (schoolopleiding gymnasium en universiteit) waren voor het allergrootste deel mensen die pas in actie kwamen als er wat gedaan moest worden. Als er een tentamen gehaald moest worden dus.

Naast de schoolse kennis is er natuurlijk nog een heel gamma aan anderssoortige kennis die in het leven van belang is, zelfkennis, communicatieve vaardigheden etc, en die zul je op een Iederwijsschool heus wel leren. Maar ik denk dat de waarde daarvan beperkt is als je tegelijkertijd ook analfabeet blijft. We hebben in deze maatschappij nou eenmaal met z'n allen afgesproken dat een bepaald kennisniveau belangrijk is om bijvoorbeeld een baan te krijgen. Daar kunnen Iederwijsklanten zich prima tegen verzetten, maar volgens mij snijd je je daarmee alleen maar in je eigen vingers.

Ik denk wel dat het reguliere onderwijs beter kan worden ingericht: uitdagender, niet opleggen welke paragrafen precies geleerd moeten worden, maar wel op welke vraag je uiteindelijk een antwoord moet vinden. Dat leidt wel tot onderzoek, kennis die blijft hangen.
Probleemgestuurd onderwijs als je wilt.
Maar ook daar moet het probleem worden voorgelegd, en duidelijk gemaakt worden op welke termijn je een antwoord op een vraag gevonden moet hebben. Ik denk dat het te veel gevraagd is van een kind om én een vraag te formuleren, én een oplossing te zoeken, én zichzelf een tijdslimiet daarin op te leggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Icaä op 30-08-2005 22:35:06 ]
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_30112623
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:21 schreef Icaä het volgende:
Wat ik tegengekomen ben (schoolopleiding gymnasium en universiteit) waren voor het allergrootste deel mensen die pas in actie kwamen als er wat gedaan moest worden.
Volgens de Iederwijs-theorie komt dat dus juist doordat de natuurlijke drang tot leren, die iedereen heeft (kijk naar kinderen, die doen niets liever dan leren en meedoen met de volwassenen) onderdrukt is in het gewone schoolsysteem (leerstofjaarklassensysteem). Het systeem is afgekeken van de Sudbury Valley School.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:33:31 #53
109497 Icaä
pi_30112674
Poemojn, je was mij voor, ik heb net het een en ander aan mijn reactie toegevoegd.
pi_30112730
EGO en OGO bedoel je denk ik?
Veel reguliere scholen claimen dat ze die methodes gebruiken, maar vaak weten ze er niet goed weg mee en blijft het beperkt tot de kleuterklassen.

Ik vind Iederwijs ook niet per definitie slecht, ben erg benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:36:46 #55
109497 Icaä
pi_30112813
Tja, ik had er pas op de universiteit mee te maken, daar heette het dus probleemgestuurd onderwijs (Universiteit Maastricht, destijds pionier hiervan, toen het nog Rijksuniversiteit Limburg heette).
pi_30112829
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:

[..]

ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
En daarvoor is nu school e.d., om dat erin te trainen...

Dat een kind het wel best vindt als hij om 2 uur s'middags van school weg kan gaan lijkt me duidelijk, die wil lekker buiten spelen of iets dergelijks, maar het gaat erom dat er gewoonte's gekweekt moeten worden waar het kind de rest van zijn leven plezier aan beleeft, anders wordt het een hele beste cultuur shock, van alles kan en mag naar de maatschappij waar je in de pas moet lopen.

Ik denk dat dit soort scholen voornamelijk geschikt zijn voor toch wel vrij zelfstandige kinderen die wel echt inzet tonen vanuit zichzelf, voor de rest geld voornamelijk dat het te makkelijk is de kantjes eraf te lopen en dat is logisch, wat doe je als 9 jarig ventje liever, rekenen of een hut bouwen?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_30113166
Ik heb ook in Maastricht gestudeerd, juist vanwege het PGO, maar ik vond de manier waarop het werd uitgewerkt behoorlijk schools en daardoor storend sturend (sorry voor de rijmelarij). Maar het idee vind ik nog steeds heel goed, inmiddels wordt het niet voor niets op steeds meer universiteiten in Nederland toegepast.

Er is altijd een frictie tussen de "afspraken" rond opleidingsniveau en vereiste vaardigheden versus de eigen wens tot ontplooiïng en aangeboren leergierigheid, daarin ben ik het wel met je eens. En ik zie ook in dat dat de zwakte is van Iederwijs. Ik heb wel de hoop dat er een soort compromis kan komen, zoals dat bijvoorbeeld met het PGO wordt nagestreefd.
mooi he, alles
pi_30113290
Ik wil nu (zit in V6) best wel naar een Iederwijs school geleuter ding, kan ik gerichter vakken uitzoeken. Maar op de basisschool al? No way
pi_30113450
erodome, zie mijn opmerkingen over spijbelgedrag op VMBO. Daar heeft het reguliere lagere onderwijs dus gefaald in die training.

Het idee van Iederwijs is dat je het initiatief en de zelfstandigheid van kinderen automatisch kapot maakt door ze zoveel op te leggen. Zij denken dat je dat juist kunt ontwikkelen door ze de vrijheid te geven. Ik weet niet of dat ook zo werkt, maar ik sluit ook niet uit dat het nog interessante inzichten kan opleveren. Hoogbegaafdenonderwijs is al veel langer op dit principe gebaseerd en voor die groep kinderen werkt het meestal heel goed. Ook (juist) als die kinderen het in het reguliere onderwijs maar heel matig doen.

Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
mooi he, alles
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:50:25 #60
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30113474
Wat doet men zoal aan de Heer op zo'n Iederwijs school? Wordt er bijvoorbeeld gebeden?
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
pi_30113606
quote:
wat doe je als 9 jarig ventje liever, rekenen of een hut bouwen?
Een hut bouwen natuurlijk! Wat ik zelf heb gezien bij mijn stiefzoon, is dat zo'n kind zelf ontdekt dat voor het bouwen van een goede hut een zekere basis van natuurkunde en wiskunde nodig is, en die ging dat zichzelf dus alsnog bijbrengen (op school bakte hij er nooit zoveel van, dus daar had hij dat niet opgepikt).

ps. maria, hou eens op. niet grappig en erg irritant
mooi he, alles
pi_30114082
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:46 schreef jpzegthallo het volgende:
Ik wil nu (zit in V6) best wel naar een Iederwijs school geleuter ding, kan ik gerichter vakken uitzoeken. Maar op de basisschool al? No way
Hier zou ik me wel in kunnen vinden.
Vanaf de middelbare school kan het misschien nog en hoger natuurlijk helemaal.
Maar de basisschool is gewoon eh, te basis om het zo vrijblijvend te houden.
pi_30122062
Triest hoor, dit soort scholen. Die kinderen worden verpest!
pi_30122157
Ik weet er nix van, maar wat ik tot nog toe heb gehoord wordt het de pest voor Nederland. Straks hebben we alleen maar VMBO-ers die niet willen werken en Iederwijs-slachtoffers die het niet kunnen...
pi_30122227
Afschaffen die scholen! Ik heb die uitzending zojuist ook online bekeken, maar mijn God, wat een trieste bende. Die jongen van 12 meende goed Engels te leren door het spelen van online games (nee, alsof men daarbij met representatief Engels communiceert) en het bordspel Dungeons and Dragons. Kom nou op zeg! En dat meisje dan: "ik moest iedere ochtend om 8:30 uur op school zijn!" Hallo, HALLO, zo werkt het nu eenmaal. Onze samenleving is gebaseerd op afspraken! Dat begint al op school.
pi_30124340
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
erodome, zie mijn opmerkingen over spijbelgedrag op VMBO. Daar heeft het reguliere lagere onderwijs dus gefaald in die training.

Het idee van Iederwijs is dat je het initiatief en de zelfstandigheid van kinderen automatisch kapot maakt door ze zoveel op te leggen. Zij denken dat je dat juist kunt ontwikkelen door ze de vrijheid te geven. Ik weet niet of dat ook zo werkt, maar ik sluit ook niet uit dat het nog interessante inzichten kan opleveren. Hoogbegaafdenonderwijs is al veel langer op dit principe gebaseerd en voor die groep kinderen werkt het meestal heel goed. Ook (juist) als die kinderen het in het reguliere onderwijs maar heel matig doen.

Ik denk niet dat Iederwijs zoveel analfabeten oplevert. Bijna elk kind heeft een enorm grote wens om te leren lezen, om die geheime wereld te leren kennen. En leert het dus daarom. Een kind dat echt niet wil leren lezen, krijg je daar ook nauwelijk toe.
Ik denk dat dit schoolsysteem wel werkt, maar niet voor kleinere kinderen en kinderen die nog niet weten wat ze willen.

Als jij als jonge tiener al een doel voor ogen hebt dan kan zo'n school heel handig zijn omdat je heel gericht de vakken kan pakken die je nodig hebt, maar dan heb je ook de motivatie die je nodig hebt voor zo'n school, want je wil wat voor de toekomst.

Er moet teveel motivatie uit de kinderen zelf komen, het is te makkelijk om het te laten versloffen, dat is bij kleintjes gewoon het geval nog niet, die hebben al de grootste moeite met zich goed concentreren op dingen die ze minder vinden.

Teveel vrijheid werkt niet goed bij kinderen, ik zeg het wel vaker, is een gestolen zinnetje, maar hij is wel waar, kinderen worden mooie mensen door liefde en grensen...
Ze hebben die afbakeningen nodig, want we leven nu eenmaal in deze maatschappij, opzich zou die vrijheid van iederwijs misschien wel beter zijn, maar onze maatschappij is daar gewoon niet op ingericht, die is ingericht op prestatiedrang, hard rennen, ik denk dat je je kind heel erg tekort doet als je hem/haar niet daaraan laat wennen zodat hij/zij later goed in de maatschappij kan lopen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_30124583
Net zoals veel kinderen door een inconsequente opvoeding etters worden en andere kinderen ondanks die inconsequente opvoeding toch uitgroeien tot prima lui zijn er ook kinderen die er niet bij gebaat zijn als hen op school geen structuur wordt opgelegd, in elk geval op jonge leeftijd, en kinderen die zelf prima kunnen leren zonder dat die structuur hen wordt opgelegd.
De intrinsieke motivatie om iets te leren heeft idd elk kind wel (de 'magische wereld' van het lezen bijv waar phileine het over heeft), maar niet elk kind is uit zichzelf in staat eea degelijk aan te pakken, door te zetten als iets niet meteen lukt, ook aan de slag te gaan als er geen deadline is, etc.

Ik gok dat een Iederwijssysteem voor zo'n 5% van de kinderen en jongeren geschikt is. Hooguit.
pi_30126238
was er niet iemand hier in OUD wiens kind naar Iederwijs gaat? Ik meen dat daar vorig jaar eens een discussie over was. Ben wel benieuwd naar de verhalen.
mooi he, alles
pi_30126764
Dat was dit topic: Iederwijs
pi_30128301
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:49 schreef phileine het volgende:
Precies.
Kinderen doorlopen allemaal een zgn 'gevoelige periode' in hun ontwikkeling. Dat is zo bij lopen, leren praten en dus ook bij lezen. Bij de een begint die periode vroeger dan bij de ander. In het reguliere onderwijssysteem worden kinderen in een keurslijf gedwongen dat losstaat van hun natuurlijke gevoelige periode. En dat kan een erg negatieve weerslag hebben op het welbevinden van zo'n kind. Zo had ik er vorig schooljaar eentje die écht totaal nit toe was aanleren lezen. En tóch moest dat, hij zat immers in groep 3. Hij frustreerde vreselijk, werd een totaal ander kind. Uiteindelijk hebben we hem een apart programma gegeven, op zijn (interesse)niveau. En zes weken voor het einde van het schooljaar is hij gaan lezen als een trein! Echt geweldig om te zien!

Als je kinderen genoeg uitdaging biedt zijn ze zeker leergierig. Ik vind het principe van Iederwijs nog steeds erg moi en nobel. Echter, de startproblemen die zich kennelijk voordoen wreken zich door al die negatieve publiciteit. Maar als het concept beter wordt uitgewerkt kan ik me daar prima in vinden (en zou ik graag op z'n school werkzaam willen zijn).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_30128348
Oh en offtopic, wat een vreselijk nare, onsympathieke, niet-uitnodigende manier van schrijven heeft TS.
"Darmmaden"....
Verbal-wannabee.
pi_30152302
Ik denk toch dat de Iederwijs-scholen voor bepaalde mensen goed kunnen zijn.

Ik moet zeggen dat ik op een hele goede christelijke basischool heb gezeten waar discipine en doorzetten geleerd werd.
Dit havo-scholiertje heeft daarna erg veel gespijbeld en had 4 jaar later een vbo-diploma.
Ik ben nu 24 en ik weet nog steeds niet wat ik wil of ik wil teveel.
Ik kan de schuld niet aan mijn basisschool geven, want die was erg goed, het lag heel simpel aan mezelf.

Ik denk dat dit soort dingen toch vooral door de ouders geleerd moeten worden.
Hun moeten controleren of je wel naar school gaat en gaan ze niet, dan breng je ze er heen.

Als jouw kind dus 2 uur uit school komt omdat dat van school mag, kan je je kind toch weer terug brengen en hem verplichten dat hij tot half 4 moet blijven?
Als het kind alleen maar interesse heeft in hutten bouwen kan je hem toch motiveren om te gaan leren.
En dat vind ik het mooie, je verplicht ze niets, maar motiveert ze.

Maar dat lukt natuurlijk niet als je als ouder je handen er van af trekt en de school het maar laat uitzoeken.
Maar het is natuurlijk makkelijker als je de school of het systeem de schuld kan geven...dan kom je er zelf wat beter van af
pi_30168602
wie voedt er op ouders of school?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_30195150
quote:
Op donderdag 1 september 2005 15:48 schreef Ticootje het volgende:
wie voedt er op ouders of school?
Ouders natuurlijk....

Daarom heb ik ook zoiets dat een iederwijs scholing niet zo nodig is, de vrijheid die mijn kind nodig heeft krijgt hij thuis, op school leert hij hoe hij in de maatschappij moet lopen.
pi_30201285
nou niet iedere ouder denkt daar zo over, laat de opvoeding aan de school over en iederwijs kinderen worden vanzelf wereldvreemd
pi_30201788
Dat zie je ook op gewone scholen hoor, het is te zot voor woorden, maar ik ken kinderen van mijn zoontje zijn leeftijd(bijna 6) die zichzelf nog niet eens aan kunnen kleden, vinden leraren erg prettig(not).
pi_30201838
wat ik me dan afvraag, hoe kan je nou de opvoeding van je kind overlaten aan een ander of een instantie?? daar heb je geen kinderen voor.....
pi_30217096
Ik heb zelf op een Iederwijs school gezeten, eentje die dus (in mijn ogen) niet goed liep. Er werd beloofd dat er geleerd kon worden, maar er kwam niets van terecht. Ik wilde gewoon staatsexamen doen in mijn eigen tempo. Er waren mensen bij die mij hierin steunden, maar een paar verpestten het met hun (inderdaad) wereldvreemde ideeën.

Ik ben van mening dat het Iederwijsprincipe goed is, mits er niet té ver in word doorgeschoten. En ik denk dat het niet voor elk kind geschikt is, je moet natuurlijk wel gemotiveerd zijn, anders lig je de hele dag maar op je luie reet.

Ik ga maandag naar een nieuw opgestarte Iederwijs school, die het allemaal wél voor elkaar heeft. Ik heb al gesprekken gehad en mijn vakken gekozen die ik ga volgen. (Gewoon de vakken voor mijn vwo-diploma dus) Het kan dus ook anders, niet overal is het vrijheid blijheid. Ik ben van mening dat kinderen die van een Iederwijsschool als ik heen ga afkomen, zelfstandige sociale mensen worden. Je word geacht samen te leven in een groep en je aan de regels te houden. Je maakt de school samen.

Ook is het volgensmij maar op een enkele Iederwijs school dat je zelf mag weten hoelaat je naar huis gaat. Hier zitten echter ook weer beperkingen aan want je moet wel een bepaald aantal uur per week aanwezig zijn.

Ik vind het jammer dat Iederwijsscholen zo negatief in de media zijn, al begrijp ik het wel. Er moeten wel bepaalde regels gesteld worden, toch is de politiek hierin te ver doorgeschoten. Zover zelfs, dat mijn Iederwijsschool misschien over enkele weken dichtgegooid word, wat ik dus in dit geval zeer onterecht vind, aangezien deze school het wél allemaal op een rijtje heeft, en niet alle kinderen maar wat aan laat rommelen.
pi_30224108
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:
Ik heb zelf op een Iederwijs school gezeten,
Wat leuk om een reactie van een 'echte Iederwijzer' te horen.
Succes maandag! Hopelijk bevalt het je daar beter.
  zaterdag 3 september 2005 @ 11:55:47 #80
8885 moralia
Grip op je zak
pi_30225844
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 23:16 schreef Fadii het volgende:

Ik vind het jammer dat Iederwijsscholen zo negatief in de media zijn, al begrijp ik het wel. Er moeten wel bepaalde regels gesteld worden, toch is de politiek hierin te ver doorgeschoten. Zover zelfs, dat mijn Iederwijsschool misschien over enkele weken dichtgegooid word, wat ik dus in dit geval zeer onterecht vind, aangezien deze school het wél allemaal op een rijtje heeft, en niet alle kinderen maar wat aan laat rommelen.
Leuk idd om van een Iederwijsleerling te horen! Wat ik mij nu afvraag: Is er geen overkoepelend iederwijsbestuur of zo dat het niveau van de verschillende scholen in de gaten houdt? Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_30227615
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 11:55 schreef moralia het volgende:

Want als je, je kind naar zo'n school stuurt (wat ik overigens niet wil) dan moet je maar afwachten of het een van de betere is of niet.
Ik denk dat dat voor elke soort school geldt. De ene Jenaplanschool is de andere niet. En ook binnen Vrije Scholen zal verschil zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen. De mensen maken de school. Zelfs bínnen een school kan eea nog verschillen.
Imo is het grootste probleem van Iederwijs dat het nog niet voldoende is doorontwikkeld. Kinderziektes dus.
pi_38209234
-
pi_38209260
er ging iets niet helemaal goed geloof ik.
ik heb nog maar een domme newbie
pi_38232471
Fadii, hoe gaat het nu op de Iederwijs-school waar je zit? (je reactie van hierboven)
Heb je je een beetje voor kunnen bereiden op de examens,
loopt deze school wel lekker?
You gotta learn to live
and live and learn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')