abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30103899
Iederwijs, de onderwijsvorm van de hopeloos vergalde dromers and nietsnutten, is onlangs gebleken verre van perfect te zijn, zo ver zelfs dat er ernstige maatregels zullen worden getroffen tegen de scholen die deze mismaakte onderwijsvorm aanhangen en propageren.

Buitenproportioneel is het dat meer dan de helft niet door de onderwijsinspectie komt, maar wie zag dit niet aan komen?

Iederwijs is een debiele vorm, dar ongetwijfeld de meest afstotelijke misbaskels de maatschappij inslingert en hoopt dat ze blijven plakken bij een of andere overheidsinstantie die er voor zorgt dat de wereldvreemde knakworstjes niet al te veel schade aanbrengen aan de rest van de maatschappij, ergens ver uit het gezichtsveld van het publiek, ergens in een lelijk dampend verdomhoekje.

Iederwijs, van hetzelfde kaliber als Esperanta, opgezet door wereldvreemde figuren die problemen hebben met de maatschappij waar ze deel van uitmaken en daardoor hun kinderen maar de dupe laten worden van hun eigen misselijkmakende tekortkomingen.

Dus zijn er nog ouders hier die denken dat Iederwijs een brilliant idee is, en dat het een groot complot is dat is opgezet tegen de onderwijsvorm?

Of hebben de ouders er spijt van nu eindelijk naar boven is gekomen dat meer dan de helft van de Iederwijsscholen gesloten moeten worden omdat ze niet voldoen aan zelfs de laagste eisen die de overheid aan een school stelt?

Spijt dat je je kind met genoeg touw om zijn nek de wereld in hebt gestuurd?
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:50:56 #2
43556 miss_dynastie
pi_30104025
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren
pi_30104091
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren
Iedereen met ook maar een greintje realiteitsbesef heeft door dat Iederwijs een gedoemd experiment was.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30104157
Je nodigt inderdaad niet echt uit tot een bekentenis...
pi_30104199
Het kind van een collega zit op een iederwijs-school. Daar is hij het niet mee eens maar zijn vrouw heeft het doorgedrukt. Nu gaat zijn zoon zo rond een uur of 10 naar school en trekt om 2 uur weer aan zijn stutten. Dat joch is negen en leest en schrijft als een kind van 6. Hij kan wel heel goed hutten bouwen. Tel uit je winst.
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:56:37 #6
43556 miss_dynastie
pi_30104219
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:52 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Iedereen met ook maar een greintje realiteitsbesef heeft door dat Iederwijs een gedoemd experiment was.
Ik snap gewoon niet waarom jij een topic opent op een discussieforum. Jij hebt je mening (heb je ook recht op, daar niet van), maar de manier waarop je die verkondigt nodigt niet uit tot wat voor discussie dan ook. En ik kan me niet voorstellen dat ouders zich hier door jou lekker laten affikken.
pi_30104228
Iederwijs is leuk als de ouders ervoor zorgen dat het kind later in een dusdanige financiële positie is dat hij of zij nooit echt hoeft te werken.
Er zijn zat kinderen die met een verborgen leerachterstand van die scholen afkomen en zo hard op hun bek gaan in het voortgezet onderwijs.
pi_30104269
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef miss_dynastie het volgende:
ouders zich hier door jou lekker laten affikken.
Dat soort ouders verdienen niet beter.
Het is kindermishandeling in optima forma.
Reserveer voor die kinderen maar vast een uitkering.
pi_30104693
Op die scholen weten ze ook totaal niet wat doorzettingsvermogen is.
Ik ben op een iederwijs school geweest i.v.m ICT werkzaamheden en heb een aantal dagen de school zien functioneren.
Kinderen die moeite hadden met een vak werd gevraagd wil je niet iets anders gaan doen dan laten we dit rusten stemden altijd volmondig toe wat resulteerde in een leerachterstand.
De aansluiting van iederwijs op middelbare scholen is een aanfluiting aan het eind van het verhaal wil de middelbare school als nog een CITO score hebben voordat de leerling toegelaten wordt.
De CITO toets laat geen spaander van de iederwijs leerlingen heel als ze op een bepaald gebied een leerachterstand hebben.
Uiteindelijk krijgt de leerling dus een vertekend beeld van zijn daadwerkelijke capaciteiten.

Waarom faalt Iederwijs:

- Geen goede aansluiting op het voortgezet onderwijs.
- Iederwijs geeft de kinderen geen winners mentaliteit mee.
- Verborgen talenten worden vaak onbenut gelaten doordat men niet doorzet.
- Iederwijs geeft zowel de ouders als de leerling een vertekend toekomst perspectief.

Ik blik even terug op een uitzending van B&W op Ned 3 over Iederwijs een tijdje geleden.
De uitzending staat hier tussen en is het bekijken waard.

http://www.tvopjepc.nl/programma/41/10

De kinderen deden gigantisch uit de hoogte uiteraard doordat ze een vertekend toekomst perspectief voor ogen hebben.
Het verdedigen van het Iederwijs systeem op een bijzonder eigenwijze manier die een normaal mens al na 5 minuten de keel uit komt zetten.
Een jongen wordt gevraagd hoe hij Engels leert: oh van een boardgame Dungeons & Dragons. (geen quote omdat ik het mij exact niet voor de geest kan halen).

Later meer!

[ Bericht 6% gewijzigd door Dementor op 30-08-2005 19:17:29 ]
pi_30104778
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef SteveBallmer het volgende:
Het kind van een collega zit op een iederwijs-school. Daar is hij het niet mee eens maar zijn vrouw heeft het doorgedrukt. Nu gaat zijn zoon zo rond een uur of 10 naar school en trekt om 2 uur weer aan zijn stutten. Dat joch is negen en leest en schrijft als een kind van 6. Hij kan wel heel goed hutten bouwen. Tel uit je winst.
Wat doet 'ie
pi_30104814
Ik zet er ook mijn vraagtekens bij maar in het buitenland (o.a. de verenigde staten) heeft het wel degelijk succes.
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
-
pi_30104960
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:12 schreef _Boo_ het volgende:
Wat doet 'ie
Sorry, lokaal taalgebruik.
Hij smeert hem om 2 uur 's-middags.
pi_30105015
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:17 schreef SteveBallmer het volgende:

[..]

Sorry, lokaal taalgebruik.
Hij smeert hem om 2 uur 's-middags.
Dat moet hij eens later bij zijn werkgever proberen!
pi_30105025
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
Misschien dat als hij ergens een probleem mee heeft, hij zich er voor af moet sluiten en ervan weg met lopen, en dan als beloning 8 jaar lang mag hutten bouwen en knikkeren?
pi_30105031
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
Op de iederwijs-scholen zitten in principe 'normale' kinderen met slechts 1 handicap: zweverige ouders.
pi_30105052
Bekijk de uitzending aub even het is echt lachwekkend.
pi_30105147
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
pi_30105188
Ach, er moeten toch mensen zijn die later vuilnisman worden, omdat ze op school niets geleerd hebben
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30105189
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:13 schreef splendor het volgende:
Ik zet er ook mijn vraagtekens bij maar in het buitenland (o.a. de verenigde staten) heeft het wel degelijk succes.
En ik denk ook dat een kind wat om de een of andere manier buiten de boot valt bij normaal onderwijs, hier toch zijn voordeel kan halen.
En Amerika staat bekend om zijn slimme inwoners, toch?
pi_30105233
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:21 schreef poemojn het volgende:
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
50% Zelfs de grootste achterstandschool in rotterdam met allemaal leraren die geen Nederlands spreken wordt nog goedgekeurd...


WTF doe ik in OUD. Ik wil nog helemaal geen kinderen
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30105268
Ik ben zeker geen Iederwijs-fan, maar de genoemde argumenten werden ook altijd gebruikt voor de Vrije School en ik weet uit eigen ervaring dat het daar wel meevalt met aansluiting op vervolgopleidingen en wereldvreemdheid. Mentaliteit en het ontwikkelen van verborgen talenten, daarin scoren dit soort scholen juist veel hoger dan reguliere scholen.
Mijn stokpaardje: voor kinderen aan beide uiteinden van de curve -dus de hoogbegaafden en de wat minder begaafden- hebben naar mijn idee veel te halen bij dit soort onderwijssystemen. De "middenmoot" denk ik wat minder.
mooi he, alles
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:26:15 #22
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30105339
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:21 schreef poemojn het volgende:
De helft van de scholen is wel goedgekeurd door de onderwijsinspectie, dus blijkbaar is er toch toekomst voor Iederwijs.
MINDER dan de helft is goedgekeurd, en ALLE Iederwijs scholen die zich profileren als voortgezet onderwijs zijn AFGEKEURD
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30105410
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:18 schreef Dementor het volgende:

[..]

Dat moet hij eens later bij zijn werkgever proberen!
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
mooi he, alles
pi_30105488
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:

[..]

ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Dat zou je nog eens vies tegen kunnen vallen.
Er zit een bepaalde regelmaat in het reguliere basisonderwijs met vooraf bepaalde tijden wat betreft het maken van taken,pauzes en lunch.
pi_30105502
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:

[..]

ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Niet van zich zelf inderdaad, zoiets krijg je mee op een normale school en op een Iederwijs school duidelijk niet.
pi_30105509
ja maar dat zjin kinderen die toch nooit iets zullen berijken, die geef je met het iederwijs iig nog een leuke schooljeugd
pi_30105543
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:18 schreef RikkieD. het volgende:

[..]

Misschien dat als hij ergens een probleem mee heeft, hij zich er voor af moet sluiten en ervan weg met lopen, en dan als beloning 8 jaar lang mag hutten bouwen en knikkeren?
Hehe nee ik bedoel meer kinderen die al maanden thuis zitten omdat ze van elke school afgepest worden Sommige kinderen hebben dat nu eenmaal en kunnen op een normale school niet terecht, in dat geval kunnen ze beter iederwijs doen als de rest van hun jeugd thuis zitten en vanaf hun 18e prullenbakken gaan legen in het park.
-
pi_30105552
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:30 schreef bupatH het volgende:
ja maar dat zjin kinderen die toch nooit iets zullen berijken, die geef je met het iederwijs iig nog een leuke schooljeugd
bereiken
pi_30105554
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef phileine het volgende:
ach kom, alsof de gemiddelde lagere scholier wel al een arbeidsmoraal heeft die past bij een volwassene...
Hmm, er wordt tenminste wel wat verantwoordelijkheidsgevoel bijgebracht op een 'normale' school.
Al is het alleen maar leren dat je ergens op tijd moet zijn.
Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat kinderen van zeg, een jaar of 7, hun eigen schooltijden kunnen gaan bepalen.
pi_30105567
Juist datgene waar het Iederwijs zo tegen is, regeltjes/bureaucratie/aanpassen, kan je maar beter op vroege leeftijd vast aan wennen want ooit zullen ook de Iederwijs kids er aan moeten geloven.
pi_30105585
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:31 schreef splendor het volgende:

[..]

Hehe nee ik bedoel meer kinderen die al maanden thuis zitten omdat ze van elke school afgepest worden Sommige kinderen hebben dat nu eenmaal en kunnen op een normale school niet terecht, in dat geval kunnen ze beter iederwijs doen als de rest van hun jeugd thuis zitten en vanaf hun 18e prullenbakken gaan legen in het park.
Weglopen van problemen zoals pesten heeft nog nooit iemand goed gedaan binnen het onderwijs systeem.
pi_30105655
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:32 schreef _Boo_ het volgende:
Juist datgene waar het Iederwijs zo tegen is, regeltjes/bureaucratie/aanpassen, kan je maar beter op vroege leeftijd vast aan wennen want ooit zullen ook de Iederwijs kids er aan moeten geloven.
Hear hear so true!
pi_30105708
Was er gisteren trouwens bij editie NL niet een item over iets wat hier verdacht veel op lijkt? Voortgezet onderwijs en de kinderen mogen zelf bepalen wat ze willen leren wanneer. Wel moeten ze aan het eind klaar zijn voor het CSE. Geen klaslokalen, maar een soort van studieruimtes. Geen schoolbanken dus, maar relaxte bureaustoelen en fauteuils. Geen kantine, maar een grandcafé. Geen leraren, maar mentoren, die je bijstaan als je een vraag hebt.
Vraag: wat wil jij dan leren?
Meisje: nou, ik wil wel wat over Jean d'Arc weten... en over Napoleon enzo...

Het werd echter gepresenteerd als iets totaal nieuws
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:37:12 #34
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30105709
In mijn tijd bestonden er nog geen scholen en gelukkig kwamen er op den duur wel scholen waar de kinderen van de Heer heen konden en kunnen gaan. Op den duur kwam dan Iederwijs. De fik in die scholen! Ze verdienen de ondergang naar de Satan! De Heer wenst zuiver onderricht!
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
pi_30105918
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:22 schreef Swine het volgende:
En Amerika staat bekend om zijn slimme inwoners, toch?
Het beeld wat je ziet op tv is niet juist. Een vriend van mij was verloofd met een Amerikaanse en ik had het hier met haar over: hoe dom die Amerikanen wel niet zijn. Maar volgens haar was het maar 1 of 2% van de bevolking die zo is en die laten ze juist zien in Jerry Springer en weet ik niet wat voor shows nog meer.

Je krijgt dus een beetje een vertekend beeld afgaande op wat je ziet op tv.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:50:13 #36
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30106182
Oh mijn God

B&W uitzending over iederwijs (link naar videofragment gegeven in dit topic)

Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.

Een van de darm-maden verkondigt dat ze al zes jaar op het Iederwijs zit en dat ze er echt in gelooft. Ze dreunt een idealistisch verhaaltje op dat geen aansluiting vind op de werkelijkheid (een dertienjarige die een ideaal beeld schetst van een onderwijssituatie en dit presenteert als de werkelijk, met taalgebruik dat niet kenmerkend is voor haar leeftijdsklasse)

Opmerkelijk is dat ze erg rigide spreekt, het is een ingestudeerd stukje, dit haal je uit de zinsstructuur, woordgebruik, en de manier waarop ze inspringt op een spontaan element uit de omgeving (ontwijkend of negerend, omdat spontaniteit niet ingestudeerd is, en dus moet ze uit haar aangeleerde patroon vallen om de spontaniteit te incasseren).

Voornamelijk omdat ze niet gelukkig was op haar oude school (letterlijk haar taalgebruik)

Zes- zeven jaar oud is dat kind op het moment dat ze van haar oude school vertrok.

Als dertienjarige zijn je herrineringen aan de eerste twee jaren op school, groep drie en vier, vaag en absoluut niet zo specifiek dat je je rooster kunt opdreunen. Dat is nu eenmaal een nadeel van het ouder worden, het feit dat een normaal mens zich pas dingen herinnert vanaf zijn of haar derde soms vierde levensjaar doet ook vermoeden dat de blaag het hele verhaal opdreunt met in het achterhoofd hetgeen de propaganda-machine haar heeft ingegeven.

De eerste herinneringen zijn vaag en gefragmenteerd. Naarmate je ouder word, hoe sterker je herrineren zich in je bewustzijn nestelen.

Daarbij noemt het mormel een aantal zaken op die niet typisch zijn voor leerlingen in die fase van het basisonderwijs, ze schetst een overdreven beeld van de periode met teveel details.

Het kind liegt, het herhaalt een mantra die haar is aangeleerd.

Walgelijk.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30106279
Mooi dat jij het ook direct in de gaten kreeg Kugari-Ken.
Even een stukje tekst over Yolanda Eijgenstein.

Yolanda Eijgenstein (1966) uitgebreide cv

Begon op haar 24ste het bedrijf 'Wie Mailt Wat?' dat uitgroeide tot een gerenommeerd onderzoeksinstituut op het gebied van direct marketing. In 1996 droeg ze de dagelijkse leiding van haar bedrijf over, waardoor ze zich kon beperken tot bestuurlijke en strategische aspecten en de uitdaging aan kon gaan om, op 30 jarige leeftijd, algemeen directeur te worden van de reclamebureaugroep ARA/BDDP in Rotterdam. Momenteel is ze eigenaar en oprichter van Why Company, waar 7 vaste consultants en trainers aan verbonden zijn. Deze organisatie beweegt zich op het kruispunt van interne communicatie, organisatieadvies, personal coaching en motivatie- en bedrijfstrainingen. Yolanda, Zakenvrouw van het Jaar 1997, wordt veelvuldig gevraagd op congressen en bijeenkomsten om haar managementfilosofie op kleurrijke wijze te presenteren. Ze is dan ook de enige vrouw (32ste plaats) die voorkomt in de sprekers top-100. Ze heeft een scherp oog voor goede menselijke verhoudingen en haar motto is: kijk, luister, stel vragen, oordeel niet meteen en heb oprechte interesse in je collega's, klanten en in jezelf, dan ervaar je zowel een hogere kwaliteit van werken als van leven. Ze probeert deze aspecten op een bijzondere wijze in uw organisatie te integreren. Met het nodige effect!
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:55:21 #38
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30106361
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:50 schreef Kugari-Ken het volgende:
Oh mijn God

B&W uitzending over iederwijs (link naar videofragment gegeven in dit topic)

Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.

Een van de darm-maden verkondigt dat ze al zes jaar op het Iederwijs zit en dat ze er echt in gelooft. Ze dreunt een idealistisch verhaaltje op dat geen aansluiting vind op de werkelijkheid (een dertienjarige die een ideaal beeld schetst van een onderwijssituatie en dit presenteert als de werkelijk, met taalgebruik dat niet kenmerkend is voor haar leeftijdsklasse)

Opmerkelijk is dat ze erg rigide spreekt, het is een ingestudeerd stukje, dit haal je uit de zinsstructuur, woordgebruik, en de manier waarop ze inspringt op een spontaan element uit de omgeving (ontwijkend of negerend, omdat spontaniteit niet ingestudeerd is, en dus moet ze uit haar aangeleerde patroon vallen om de spontaniteit te incasseren).

Voornamelijk omdat ze niet gelukkig was op haar oude school (letterlijk haar taalgebruik)

Zes- zeven jaar oud is dat kind op het moment dat ze van haar oude school vertrok.

Als dertienjarige zijn je herrineringen aan de eerste twee jaren op school, groep drie en vier, vaag en absoluut niet zo specifiek dat je je rooster kunt opdreunen. Dat is nu eenmaal een nadeel van het ouder worden, het feit dat een normaal mens zich pas dingen herinnert vanaf zijn of haar derde soms vierde levensjaar doet ook vermoeden dat de blaag het hele verhaal opdreunt met in het achterhoofd hetgeen de propaganda-machine haar heeft ingegeven.

De eerste herinneringen zijn vaag en gefragmenteerd. Naarmate je ouder word, hoe sterker je herrineren zich in je bewustzijn nestelen.

Daarbij noemt het mormel een aantal zaken op die niet typisch zijn voor leerlingen in die fase van het basisonderwijs, ze schetst een overdreven beeld van de periode met teveel details.

Het kind liegt, het herhaalt een mantra die haar is aangeleerd.

Walgelijk.
Geitenwollensokken
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:56:17 #39
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30106397
Ik vind het net goed dat dat Iederwijs zo wordt aangevallen. Ik hoop onze lieve Heer al die Iederwijs propagandisten de tanden uit de mond slaat.
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:56:49 #40
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30106417
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:
In elk geval leg je een goede basis voor een open discussie waarin ouders zeker zullen reageren
Als ouders hun keuzes niet kunnen verdedigen tegen critici, dan geven ze daarmee toe dat ze een fout hebben gemaakt. Een teken van zwakte.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30106431
Ik denk dat de ouders die grote (waan) ideeën hadden over de genialiteit van hun kind zwaar bedrogen uitgekomen zijn. Kinderen zijn - zeker tegenwoordig - lui, gemakzuchting en gewend dat alles vanzelf komt aanwaaien (zoals op tv). In plaats van geniaal zullen veel kinderen het toppunt van middelmatigheid blijken echter zonder de gedegen opleiding die de meeste kinderen krijgen (taal, spreekvaardigheid, basis van wiskunde, geschiedenis, aarderijkskunde etc). Deze kinderen zullen in een diep gat vallen op het moment dat ze naar middelbaar onderwijs moeten, niet alleen omdat ze totaal niet gewend zijn om volgens een (andermans) vaste indeling een dag door te brengen maar ook omdat op dit punt de vele hiaten in de opleiding naar boven zullen komen.

Vervolgens is er nog het type "rijkeluis kindje". Deze kinderen hoeven nooit serieus te werken later door het simpele feit dat er altijd geld genoeg zal zijn om makkelijk te leven zonder daadwerkelijke kennis en vaardigheden (kijk maar naar die bimbo uit "newlyweds", hoe heet ze.. Jessica Simpson. Geeft geld uit alsof er geen morgen is maar kan nog geen ei koken, laat staan Nederland aanwijzen op een landkaart). Voor deze kinderen is het een ideale opleiding omdat ze ervaring op kunnen doen met een superieure houding ten opzichte van verder bijna iedereen, alvast kunnen wennen aan het nooit iets hoeven en bovendien de prettige zekerheid hebben dat het toch niet uitmaakt of je nu kunt lezen of niet. Daar kun je altijd iemand voor huren...

Natuurlijk is er ook nog het derde type kind waarvoor deze scholen goed werken: Buitengewoon intelligente kinderen! Voor dat soort kinderen is dit systeem namelijk ideaal; ze kunnen in hun eigen (hoge) tempo dingen leren en door hun grote intellect zullen ze hun eigen opleiding gevarieërd maken. Deze kinderen zullen goed aansluiting vinden in een vervolgopleiding simpelweg omdat ze waarschijnlijk uit eigen beweging de stof al beheersen.

De vraag IS natuurlijk, of je voor deze weinigen het bestaan van dit soort scholen kunt verantwoorden. Kijk, dat kinderen steeds jonger steeds grotere verantwoordelijkheden krijgen is niet altijd goed, en kinderen hebben nog maar weinig tijd in deze moderne wereld om echt kind te zijn. (getuige meisjes van 10 die, opgemaakt en wel, in strakke kleding met string in de stad samenklitten, al bellend met het nieuwste mobieltje, of jongetjes van 11 die 'stoer' rokend in groepjes achter de school staan al vertellend hoeveel meisjes ze al getongd hebben).

Natuurlijk is dit niet alleen een gevolg van de opleidingen maar voornamelijk van de 'mtv-cultuur' die op het moment zo in is, maar als er op scholen wat meer aandacht aan dit soort dingen besteed zou worden ging de wereld waarschijnlijk nog stééds naar de verdommenis, maar miscschien wél ietsje langzamer..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:57:26 #42
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_30106443
ik ga de uitzending ff bekijken, reageer er later op
*snucks*
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:00:21 #43
128612 Maagd_Maria
Moeder van Jezus
pi_30106591
edit: doe ff normaal

[ Bericht 91% gewijzigd door E.T. op 30-08-2005 20:29:35 ]
En ik ben van deze tijd; ook al ben ik heilig, ik neem geen blad voor de mond!
pi_30106614
-verwijderd-

[ Bericht 95% gewijzigd door E.T. op 30-08-2005 20:32:39 ]
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:34:23 #45
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_30107910
Maagd_Maria, eerste en enige waarschuwing: OF je discussieert normaal mee, of je discussieert niet mee
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_30108372

Net even het stuk gekeken, kinderen die keurig een ingestudeerd verhaaltje opdreunen en vastlopen bij een afwijkend verloop van het gesprek, die rotkop van hierboven die keurig het foldertje uit haar hoofd kent maar verder niets toevoegt, een oprichter die constant 'vervelende' vragen overschreeuwt en verdraait zonder daadwerkelijk iets te zeggen...

Lekker zooitje. En dan dat meisje dat haar VWO-diploma wilde halen (iets dat duidelijk niet werd aangemoedigd op de betreffende school) die er na 5 maanden al de brui aan gaf omdat ze zelf al inzag dat zulke scholen niet werken.

(iemand dat laatste commentaar van die 13-jarige doos gezien die medicijnen wilde gaan studeren en "binnenkort ging beginnen met natuurkunde, scheikunde en wiskunde"?!
Niet te geloven, kinderen met het ego van een volwassene en de talenten en opleiding van een kleuter..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:52:02 #47
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_30108622
Phileine, ik denk (hoop!) dat er wel een heel groot verschil zit tussen Vrije Scholen en Iederwijs-scholen. Bij de laatste kan werkelijk alles, ook helemaal niets leren. Soort dagopvang eigenlijk.
Ik ga er van uit dat Vrije Scholen toch wel "iets" meer curriculum aanbieden dan Vrije Scholen. De mensen die ik ben tegengekomen die op een Vrije School hebben gezeten, of hun kinderen daar naar toe sturen, wekken die indruk althans wel.

Iederwijs lijkt mij - juist door het volledig ontbreken van enige structuur - funest voor kinderen van welk intelligentieniveau dan ook. Die uiterste vrijheid kan toch niet anders dan tot lamlendigheid leiden. Lijkt mij niet fijn, je acht jaar lang te pletter vervelen. Ik denk ook niet dat er dan ineens wel van alles uit je handen gaat komen, dat je dan ineens wel van alles gaat doen. Tenminste, dat is mijn eigen ervaring; in periodes waarin niks moet, doe ik ook niks. Een beetje druk op de ketel mag wel, lijkt me ook goed. Met meteen de opmerking dat te veel druk (teveel prestatiegericht) ook weer niet goed is. En dat weet ik weer uit eigen ervaring.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_30111371
Ik ben inmiddels 32 jaar, maar ik weet nog vrij nauwkeurig hoe mijn dagindeling en rooster eruitzag rond mijn 4e jaar. Ik heb verder dat programma niet gezien, maar dat feit op zich vind ik dus niet bewijzen dat er werd gelogen.

Icaä, ik ben -zoals gezegd- helemaal geen grote fan van Iederwijs, maar ik vind de manier hoe er hier over gesproken wordt wel erg generaliserend en daarom storend en vooral dom. Over de Vrije School werd en wordt precies zo gesproken. Compleet met de opmerkingen dat er alleen maar domme mislukkelingen vandaan komen. Terwijl toch een procentueel enorm groot deel van de Vrije School leerlingen een HBO of WO studie goed afrondt na de middelbare school. Maar daar weet nooit iemand wat van. Men weet alleen maar dat het zweverig, te structuurloos en te idealistisch is. Ik denk zelf ook niet dat Iederwijs werkt, maar ik ben wel heel benieuwd naar de experimenten en de resultaten. Het idee erachter kan ik waarderen. Structuurloosheid werkt voor veel kinderen niet, maar er zal altijd een groepje zijn voor wie het heel goed werkt.

In tegenstelling tot wat jij beschrijft, was ik zelf altijd heel leergierig en werd mijn natuurlijke leergierigheid eerder geremd dan gestimuleerd (ja zelfs op de VS). Het meeste van wat ik in mijn leven heb geleerd, heb ik geleerd door zelfstudie en eigen interesse. De dingen die ik onder dwang heb geleerd ben ik allemaal direct weer vergeten zodra ik het rapportcijfer binnen had.

Even een willekeurige quote:
quote:
Kinderen zijn gedrild om daar een verhaal te vertellen, ze vertellen niet wat ze zelf meemaken en denken, maar ze vertellen wat het propaganda-apparaat achter de school wil dat ze zeggen. Ze liegen, en het is goed van hun gezicht te lezen en misselijkmakende verhaalte is zo transparant als de kwijl op de kin van de vorige Paus.
niet alleen heel naar taalgebruik (wat heeft in godsnaam het kwijl van de Paus ermee te maken?) dat net zo goed vol zit met dogmatische uitgangspunten, maar ook nog eens een tegenstrijdigheid in zichzelf. Blijkbaar kan men die kinderen wèl iets leren, al is het alleen maar het vertellen van voorgekauwde verhalen. Rijtjes stampen zal dus ook wel lukken als het nodig is. Voor spelling en grammatica vrees ik het ergste, maar daar doen ze op de reguliere scholen ook niet meer aan, zoals duidelijk op dit forum en in dit topic is te zien.
mooi he, alles
pi_30111524
Oh over die arbeidsmoraal: op een gemiddeld Amsterdams VMBO spijbelt 80% van de leerlingen meer dan vier uur per week, en ruim 15% spijbelt meer dan de helft van de lesuren. Een enorm groot en onuitroeibaar probleem is dat, leerlingen die zelf maar bepalen wanneer ze komen en gaan. Alles wordt inmiddels uit de kast gehaald om die jongeren weer naar school te krijgen maar tot nu toe heeft nog niets echt effect gehad.
mooi he, alles
pi_30111638
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 20:52 schreef Icaä het volgende:
Lijkt mij niet fijn, je acht jaar lang te pletter vervelen.
Dat is het hele manco aan dit verhaal, die kinderen vervelen zich niet te pletter.
Als je zin hebt kom je maar naar school, en als je geen zin meer hebt ga je maar wat anders doen, een spelletje, een hut bouwen, voetballen of gewoon naar huis. Kijk maar.

Verveelden die kinderen zich maar te pletter, dan gaan ze uit arren moede misschien iets leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')