Ik heb zelf op een Iederwijs school gezeten, eentje die dus (in mijn ogen) niet goed liep. Er werd beloofd dat er geleerd kon worden, maar er kwam niets van terecht. Ik wilde gewoon staatsexamen doen in mijn eigen tempo. Er waren mensen bij die mij hierin steunden, maar een paar verpestten het met hun (inderdaad) wereldvreemde ideeën.
Ik ben van mening dat het Iederwijsprincipe goed is, mits er niet té ver in word doorgeschoten. En ik denk dat het niet voor elk kind geschikt is, je moet natuurlijk wel gemotiveerd zijn, anders lig je de hele dag maar op je luie reet.
Ik ga maandag naar een nieuw opgestarte Iederwijs school, die het allemaal wél voor elkaar heeft. Ik heb al gesprekken gehad en mijn vakken gekozen die ik ga volgen. (Gewoon de vakken voor mijn vwo-diploma dus) Het kan dus ook anders, niet overal is het vrijheid blijheid. Ik ben van mening dat kinderen die van een Iederwijsschool als ik heen ga afkomen, zelfstandige sociale mensen worden. Je word geacht samen te leven in een groep en je aan de regels te houden. Je maakt de school samen.
Ook is het volgensmij maar op een enkele Iederwijs school dat je zelf mag weten hoelaat je naar huis gaat. Hier zitten echter ook weer beperkingen aan want je moet wel een bepaald aantal uur per week aanwezig zijn.
Ik vind het jammer dat Iederwijsscholen zo negatief in de media zijn, al begrijp ik het wel. Er moeten wel bepaalde regels gesteld worden, toch is de politiek hierin te ver doorgeschoten. Zover zelfs, dat mijn Iederwijsschool misschien over enkele weken dichtgegooid word, wat ik dus in dit geval zeer onterecht vind, aangezien deze school het wél allemaal op een rijtje heeft, en niet alle kinderen maar wat aan laat rommelen.