abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:27:41 #101
128501 dit.is.geen.kloon.
Meki Woedend op Fok
pi_30031280
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:24 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Je denkt hier iets te lineair. Het is niet aannemelijk dat 'tijd' in een universum met een andere opmaak zich hetzelfde als hier en nu zou gedragen.
Mwah, maar de stelling 'iets heeft altijd al bestaan' is wel erg vaag en alles behalve wetenschappelijk verklaarbaar. Sterker nog, het is een fundament van vele religies.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:29:03 #102
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_30031325
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:27 schreef dit.is.geen.kloon. het volgende:

[..]

Mwah, maar de stelling 'iets heeft altijd al bestaan' is wel erg vaag en alles behalve wetenschappelijk verklaarbaar. Sterker nog, het is een fundament van vele religies.
Ik gaf ook slechts een hypothese, iets wat gelovigen ook eens zouden moeten proberen.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:30:01 #103
Meki Woedend op Fok
pi_30031349
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:29 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ik gaf ook slechts een hypothese, iets wat gelovigen ook eens zouden moeten proberen.
Dat zie ik gelovigen vaak genoeg doen.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:34:42 #104
106776 Nickthedick
pi_30031496
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:30 schreef dit.is.geen.kloon. het volgende:

[..]

Dat zie ik gelovigen vaak genoeg doen.
Ik niet, ik zie 1 hypothese die als waarheid wordt gebracht en allerlei afgeleide beweringen die niet in strijd mogen zijn met de 1e hypothese. Als gelovigen hun eigen naam eer aan zouden doen, zouden ze hun geloof niet als waarheid propageren.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:35:56 #105
Meki Woedend op Fok
pi_30031535
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:34 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ik niet, ik zie 1 hypothese die als waarheid wordt gebracht en allerlei afgeleide beweringen die niet in strijd mogen zijn met de 1e hypothese. Als gelovigen hun eigen naam eer aan zouden doen, zouden ze hun geloof niet als waarheid propageren.
Maar voor hen is het toch waarheid? Dat is toch de kern van iets geloven?
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:39:44 #106
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30031627
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:35 schreef dit.is.geen.kloon. het volgende:
"De Waarheid" kan nooit iets van iemand individueel zijn. Een eigen waarheid, ja, dat kan. Maar dan moeten ze het niet claimen als "De Waarheid".
'Nuff said
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:43:00 #107
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_30031705
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:11 schreef dit.is.geen.kloon. het volgende:

Dan ben je lichamelijk dood, je ziel leeft voor. Bewijs maar dat of niet zoiets als een 'ziel' bestaat of dat deze niet voortleeft na de lichamelijke dood.
Je ziel is een fantoom gemaakt door je hersenen(het gevoel van) zodat het leven dragelijker is.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:50:06 #108
Meki Woedend op Fok
pi_30031881
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:39 schreef Doffy het volgende:

[..]

"De Waarheid" kan nooit iets van iemand individueel zijn. Een eigen waarheid, ja, dat kan. Maar dan moeten ze het niet claimen als "De Waarheid".
Correct.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:55:15 #109
106776 Nickthedick
pi_30032011
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:39 schreef Doffy het volgende:

[..]

Een 'individuele waarheid' betaat niet.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:56:42 #110
106776 Nickthedick
pi_30032052
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:35 schreef dit.is.geen.kloon. het volgende:

[..]

Waar in deze zinsconstructie wordt geloof ineens hetzelfde als waarheid?
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:01:30 #111
27698 Doffy
pi_30032181
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:55 schreef Nickthedick het volgende:
Een 'individuele waarheid' betaat niet.
Voor hen wel.
'Nuff said
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:02:19 #112
106776 Nickthedick
pi_30032209
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:01 schreef Doffy het volgende:

[..]

Voor hen wel.
Dan ervaren zij het als de waarheid, maar dat maakt het nog geen waarheid.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:05:20 #113
27698 Doffy
pi_30032313
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:02 schreef Nickthedick het volgende:
Dan ervaren zij het als de waarheid, maar dat maakt het nog geen waarheid.
Daarom noem ik het dus een 'individuele waarheid'
'Nuff said
pi_30032367
waarom kan ik moeilijk accepteren dat mensen de realiteit interpreteren mbv religie?
pi_30032442
Ik ben er weer, ik ga even alles doorlezen en kom er op terug!
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:09:55 #116
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30032447
jemig dat is hard gegaan...

Beetje laat misschien maar wou nog wat kwijt over die lijn die fuifduif dacht te zien in de ontwikkeling van soorten en de complexiteit daarvan. Dat is vrij simpel te verklaren. Als een soort zich ontwikkeld kan hij simpeler of complexer worden. De kant van de complexiteit op is er geen grens. De andere kant op is die er wel. Die grens ligt grofweg op het punt dat het organisme zich nog net kan reproduceren. Hierdoor zien we tegenwoordig de verdeling van veel 1celligen en naar mate de soorten complexer worden steeds minder verschillende soorten.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:10:49 #117
106776 Nickthedick
pi_30032476
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:05 schreef Doffy het volgende:

[..]

Daarom noem ik het dus een 'individuele waarheid'
Geloof dus, of een mooiere term: Individueel geaccepteerde waarheid zonder duidelijke onderbouwing of toetsbaarheid.
pi_30032630
Oke, ik heb al weer gemerkt dat velen er geen hol van begrijpen .

Als ik het heb over de Waarheid, dan heb ik het over de Waarheid zoals die bestaat, NIET zoals ik die ken! Ik heb al zo vaak laten weten dat ik helemaal niets pretendeer, behalve er van overtuigd ben, dat er een Schepper / God / het Al / het Licht bestaat. Een soort Algeheel Bewustzijn met scheppende kracht. Dat is kennis die al eeuwen bestaat en nog altijd actueel is. Veel mensen begeven zich op een spiritueel pad naar verlichting en dat is natuurlijk niet voor niets.

Het voortdurende gemekker over en waar waarmee een denkbeeldige scheiding wordt aangebracht tussen deze vrije vorm van religie en wetenschap is te absurd voor woorden! Die grens bestaat niet! De religieuze opvatting van het leven zoals ik die zie laat alle ruimte over voor wetenschappelijk onderzoek. Het heeft alleen geen zin om met diezelfde wetenschap die religieuze opvatting tegen te spreken. Laat de wetenschapsfundi's dat nu eerst eens accepteren.
pi_30032689
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:07 schreef Salvad0R het volgende:
waarom kan ik moeilijk accepteren dat mensen de realiteit interpreteren mbv religie?
En bepaal jij wat de realiteit is, snotaap?
pi_30032772
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:07 schreef roobje het volgende:
*zucht* x 100.

Om nog even terug te gaan naar deel 1 van deze "discussie". Het is mij weer eens duidelijk geworden dat je totaal niet voor rede vatbaar bent fuif. Je doet voor alsof je dat wel bent maar als je dan duidelijke argumenten onder je neus gedrukt krijgt dan begin je weer te bazelen over "De Waarheid" en nog zoveel andere zaken die een rationeel mens NIETS zegt en waarvoor je totaal geen bewijs hebt. En dat terwijl je van anderen wel bewijs verlangt. Dat je je zo krampachtig vasthoudt aan je eigen (waan?)beelden is opvallend, ik weet niet of ik er respect of medelijden voor moet hebben.
Zucht inderdaad... leer eens in te zien, Roobje, dat er een verschil bestaat tussen wetenschappelijken en religieuzen ten aanzien van bewijslast. De wetenschappelijken bewandelen graag de wetenschappelijke weg en dus is het niet meer dan logisch dat zij zich houden aan de regels die daarbij komen kijken: bewijs leveren dus!

Daarentegen begeven de religieuzen zich op de religieuze weg, de weg van de innerlijke wijsheid en het innerlijk weten. Zij houden zich aan hun regels door simpelweg op zoek te gaan naar wijsheid door een innerlijke zoektocht. Bewijsvoering naar de buitenwereld is daarbij totaal niet noodzakelijk.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:21:24 #121
106776 Nickthedick
pi_30032793
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:16 schreef FuifDuif het volgende:
Oke, ik heb al weer gemerkt dat velen er geen hol van begrijpen .

Als ik het heb over de Waarheid, dan heb ik het over de Waarheid zoals die bestaat, NIET zoals ik die ken! Ik heb al zo vaak laten weten dat ik helemaal niets pretendeer, behalve er van overtuigd ben, dat er een Schepper / God / het Al / het Licht bestaat. Een soort Algeheel Bewustzijn met scheppende kracht. Dat is kennis die al eeuwen bestaat en nog altijd actueel is. Veel mensen begeven zich op een spiritueel pad naar verlichting en dat is natuurlijk niet voor niets.

Het voortdurende gemekker over en waar waarmee een denkbeeldige scheiding wordt aangebracht tussen deze vrije vorm van religie en wetenschap is te absurd voor woorden! Die grens bestaat niet! De religieuze opvatting van het leven zoals ik die zie laat alle ruimte over voor wetenschappelijk onderzoek. Het heeft alleen geen zin om met diezelfde wetenschap die religieuze opvatting tegen te spreken. Laat de wetenschapsfundi's dat nu eerst eens accepteren.
Prima, als reli's hun morele opvattingen niet steeds aan argelozen proberen op te dringen en haat spreiden jegens diegenen die niet tot hun kliek behoren of andere opvattingen hebben; dan kunnen we allemaal in vrede leven.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:22:03 #122
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30032814
Het schattige van dit topic is dat het je het precies omgekeerd ook kan brengen.

Gelovigen komen ook alleen maar met dezelfde dooddoeners aanzetten in de discussies.

Maar goed ik heb niet de energie om tijd in zo'n topic te steken.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:23:15 #123
106776 Nickthedick
pi_30032846
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:22 schreef PLAE@ het volgende:

Het schattige van dit topic is dat het je het precies omgekeerd ook kan brengen.

Gelovigen komen ook alleen maar met dezelfde dooddoeners aanzetten in de discussies.

Maar goed ik heb niet de energie om tijd in zo'n topic te steken.
Dan is er iets mis met je Chi.
pi_30032876
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:21 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Prima, als reli's hun morele opvattingen niet steeds aan argelozen proberen op te dringen en haat spreiden jegens diegenen die niet tot hun kliek behoren of andere opvattingen hebben; dan kunnen we allemaal in vrede leven.
Maar daar ben ik het alleen maar mee eens . Punt is alleen: de Waarheid IS de Waarheid en dan vraag ik mij af:
a) Waarom mogen de evolutietheorie en andere wetenschappelijke theorieën die nog niet eens 100% bewezen zijn wel worden opgelegd aan het 'volk' en met name de onschuldige kinderen in de schoolbanken; en
b) de Waarheid, of in ieder geval de spirituele weg naar de Waarheid niet?
pi_30032925
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:23 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Dan is er iets mis met je Chi.
Inderdaad, je levensenergie moet weer worden opgeladen.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:26:45 #126
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30032951
Ik ben dan ook hard op zoek naar een wijffie dat me daar bij gaat helpen
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:26:55 #127
27698 Doffy
pi_30032959
Omdat die waarheid van jou geen hol voorstelt Fuif

Als Adolf Hitler zei dat zijn ideeen de Waarheid waren, zouden wij het daar dan mee eens zijn? Denk 't niet, wel?
'Nuff said
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:27:01 #128
106776 Nickthedick
pi_30032962
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:24 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Maar daar ben ik het alleen maar mee eens . Punt is alleen: de Waarheid IS de Waarheid en dan vraag ik mij af:
a) Waarom mogen de evolutietheorie en andere wetenschappelijke theorieën die nog niet eens 100% bewezen zijn wel worden opgelegd aan het 'volk' en met name de onschuldige kinderen in de schoolbanken; en
Omdat:
1. De evolutietheorie een interessante theorie is die het waard is verder te onderzoeken
en
2. De evolutietheorie geen regeltjes aan mensen oplegt over hoe ze hun leven moeten leiden.
pi_30032985
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:18 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En bepaal jij wat de realiteit is, snotaap?
"snotaap" ?
Ga alsjeblieft je minachting uitten tegen iemand die daadwerkelijk inferieur aan je is, klootoogje .
De realiteit is absoluut .
zeg ik dat ik de realiteit bepaal ?!?! Neen.
Ik zeg alleen dat de REALITEIT interpreteren MBV religie Absurd is . Draai er niet zo omheen man, face it gewoon .
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:10 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Geloof dus, of een mooiere term: Individueel geaccepteerde waarheid zonder duidelijke onderbouwing of toetsbaarheid.
idd .
kan nog net bevatten dat andere mensen er andere visies op nahouden, maar wat ik niet snap, is dat de mensen met andere visies niet ff nadenken en tot de logische conclusie komen dat religie absurd is ? Niemand splijt zeeën, niemand vangt alle dieren en stopt ze op een boot, niemand bemoeit zich met goed/slecht wanneer je sterft, niemand loopt over water, niemand is de zoon van god, de mensheid stamt niet af van 1 wijf en 3 gozers. Mensen zijn onverlicht man .
De bewuste keus om alle oorzaken voor de oorsprong van t universum behalve het scheppingsverhaal te negeren, is straight ignorant .
pi_30033029
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:27 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Omdat:
1. De evolutietheorie een interessante theorie is die het waard is verder te onderzoeken
en
2. De evolutietheorie geen regeltjes aan mensen oplegt over hoe ze hun leven moeten leiden.
Punt 1 is een persoonlijke mening.

Punt 2: zo, en wie zegt dat je hier bent om in alle vrijheid te leven? De mens van tegenwoordig is gemakzuchtig en lui . Geloof mij, er is wel degelijk een taak voor ons weggelegd.
pi_30033039
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:24 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik wil niet lullig doen, maar ik ben het met Doffy eens dat je posts zo nu en dan laten doorschemeren dat je het wetenschappelijke idee niet doorhebt. Een wetenschappelijke theorie bewijs je niet. En een wetenschappelijke theorie is niet de waarheid. Waarom vergelijk je deze 2 met elkaar dan?
pi_30033044
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:26 schreef Doffy het volgende:
Omdat die waarheid van jou geen hol voorstelt Fuif
Dat is jouw mening, maar hey, je komt er vanzelf achter . Niet in dit leven waarschijnlijk, maar misschien over 50 levens .
pi_30033097
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik wil niet lullig doen, maar ik ben het met Doffy eens dat je posts zo nu en dan laten doorschemeren dat je het wetenschappelijke idee niet doorhebt. Een wetenschappelijke theorie bewijs je niet. En een wetenschappelijke theorie is niet de waarheid. Waarom vergelijk je deze 2 met elkaar dan?
, ik word toch een beetje moe van die misplaatste arrogantie moet ik zeggen. Dan is het weer zus, dan weer zo. Uitgaande van wat je hier zegt: waarom mag de evolutietheorie wel worden onderwezen en een meer religieuze/spirituele leer niet?
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:32:02 #134
27698 Doffy
pi_30033112
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:29 schreef FuifDuif het volgende:
Dat is jouw mening, maar hey, je komt er vanzelf achter . Niet in dit leven waarschijnlijk, maar misschien over 50 levens .
Énig
'Nuff said
pi_30033123
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:32 schreef Doffy het volgende:

[..]

Énig
Ja he , heerlijk toch? Zeeën van tijd dus nog .
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:33:17 #136
27698 Doffy
pi_30033151
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:32 schreef FuifDuif het volgende:
Ja he , heerlijk toch? Zeeën van tijd dus nog .
Ik moet er niet aan denken, eerlijk gezegd

Nóg 50 levens met jou moeten Fok!'ken
'Nuff said
pi_30033200
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:33 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken, eerlijk gezegd

Nóg 50 levens met jou moeten Fok!'ken
Ik hoop liever gezegd dat ik op een gegeven moment een fase bereik waarin ik niet meer de drang voel om de moeite te nemen om in discussie te gaan over dit soort zaken. Dat ik het gewoon *weet* en dat het me verder een zorg zal zijn.
pi_30033229
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:31 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

, ik word toch een beetje moe van die misplaatste arrogantie moet ik zeggen. Dan is het weer zus, dan weer zo. Uitgaande van wat je hier zegt: waarom mag de evolutietheorie wel worden onderwezen en een meer religieuze/spirituele leer niet?
Het is geen misplaatste arrogantie, het is gewoon een vaststelling. Jij stelt dat de evolutietheorie niet bewezen is. Dat is hoogst triviaal; een theorie kun je niet bewijzen. Bovendien is de evolutietheorie een wetenschappelijk model wat geen ethische of religieuze statements bevat ( hoewel sommigen daar anders over denken ). Het is wetenschap, dat is iets compleet anders dan een levenswijze. Een spirituele leer is iets persoonlijks, elk persoon heeft daar andere opvattingen over. Bij een wetenschappelijke theorie heb je dat niet; natuurlijk zullen er over bepaalde punten meningsverschillen zijn, maar dat is niet meer dan logisch; wetenschap is tenslotte vooruitgang.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je een wetenschappelijk model gaat vergelijken met een levenswijze. Echt niet. Jammer dat je dat als arrogantie ziet.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:35:11 #139
27698 Doffy
pi_30033230
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:34 schreef FuifDuif het volgende:
Ik hoop liever gezegd dat ik op een gegeven moment een fase bereik waarin ik niet meer de drang voel om de moeite te nemen om in discussie te gaan over dit soort zaken. Dat ik het gewoon *weet* en dat het me verder een zorg zal zijn.
Ik zou zeggen: er zijn zát hutjes op de hei.
'Nuff said
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:36:14 #140
106776 Nickthedick
pi_30033268
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:29 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Punt 1 is een persoonlijke mening.

Punt 2: zo, en wie zegt dat je hier bent om in alle vrijheid te leven? De mens van tegenwoordig is gemakzuchtig en lui . Geloof mij, er is wel degelijk een taak voor ons weggelegd.
1. Nee, het is een interessante theorie omdat het ons dichter bij de waarheid brengt als we het gaan onderzoeken. Ik dacht dat verlichting alleen bereikt kan worden door dingen te weten?

2. Ik kan het en ik doe het. Als god niet zou willen dat ik mezelf ontplooi, had ie mij maar dommer moeten maken.
pi_30033315
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:35 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: er zijn zát hutjes op de hei.
Dat zal niet werken, omdat die innerlijke drang er is. Die drang, daar moet ik van af. Gewoon passief in het leven staan. Weten dat dergelijke discussies geen enkele zin hebben. Nou ja, ik weet het natuurlijk al, maar er dus ook zo naar gaan leven.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:38:43 #142
27698 Doffy
pi_30033354
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:37 schreef FuifDuif het volgende:
Dat zal niet werken, omdat die innerlijke drang er is. Die drang, daar moet ik van af. Gewoon passief in het leven staan. Weten dat dergelijke discussies geen enkele zin hebben. Nou ja, ik weet het natuurlijk al, maar er dus ook zo naar gaan leven.
Welke innerlijke drang? Dat je hutjes op de hei moet vermijden?

En wat houdt dat 'er naar leven' dan in? En waarom?
'Nuff said
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:39:46 #143
106776 Nickthedick
pi_30033382
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:37 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Het valt me op dat je posts Bansheeboy-achtige kenmerken beginnen te vertonen.
pi_30033389
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:36 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

1. Nee, het is een interessante theorie omdat het ons dichter bij de waarheid brengt als we het gaan onderzoeken. Ik dacht dat verlichting alleen bereikt kan worden door dingen te weten?

2. Ik kan het en ik doe het. Als god niet zou willen dat ik mezelf ontplooi, had ie mij maar dommer moeten maken.
1. Jouw persoonlijke mening, net hoor ik nog van Haushofer dat de wetenschap niet de waarheid presenteert. Wat een tegenstrijdigheid mensen . En verlichting bereik je door INNERLIJK weten, dat is wat anders.

2. Je hoeft niet bang te zijn voor een straf ofzo, meer voor verblind blijven door illusies. Die keuze heb je inderdaad zelf en binnen die illusie heb je ook je vrije wil. Maar als je de illusies wilt doorbreken zul je je toch moeten houden aan een aantal regels. Moeilijk he ?
pi_30033391
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:34 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Als je aankomt met "gewoon weten" dan zit je hier verkeerd. Ikzelf zal dit nooit zeggen, maar ik doe dan ook geen uitspraken over dergelijke zaken. Geloof me, ik vind dergelijke ideeen van jou bijzonder interessant, maar je ideeen stoelen op allemaal aannames die erg persoonlijk zijn. Dat er een hogere macht is, dat deze wil dat wij Hem vinden, dat de mens een doel heeft... het is niet meer dan begrijpelijk dat veel mensen daar kanttekeningen bijzetten. Gelukkig wel zeg.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:41:46 #146
27698 Doffy
pi_30033452
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:39 schreef FuifDuif het volgende:
1. Jouw persoonlijke mening, net hoor ik nog van Haushofer dat de wetenschap niet de waarheid presenteert. Wat een tegenstrijdigheid mensen .
Streven naar is iets anders dan hebben, Fuifje.
quote:
En verlichting bereik je door INNERLIJK weten, dat is wat anders.
'Gnosis', noemden de gnostici dat. Je loopt alweer zo'n 2300 jaar achter de feiten aan
quote:
2. Je hoeft niet bang te zijn voor een straf ofzo, meer voor verblind blijven door illusies. Die keuze heb je inderdaad zelf en binnen die illusie heb je ook je vrije wil. Maar als je de illusies wilt doorbreken zul je je toch moeten houden aan een aantal regels. Moeilijk he ?
Zeker als die regels volkomen arbitrair zijn, omdat niemand ze kan uitleggen
'Nuff said
pi_30033476
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:38 schreef Doffy het volgende:

[..]

Welke innerlijke drang? Dat je hutjes op de hei moet vermijden?

En wat houdt dat 'er naar leven' dan in? En waarom?
De innerlijke drang om discussie te treden. Discussies die nergens toe leiden, of heb jij het idee dat dit soort discussies ooit zullen eindigen? Met er naar leven bedoel ik: gewoon leven; je leven uitleven en je verder niet druk maken. Je niet opwinden over het gebrek aan inzicht bij bepaalde medemensen.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:44:59 #148
27698 Doffy
pi_30033558
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:42 schreef FuifDuif het volgende:
De innerlijke drang om discussie te treden. Discussies die nergens toe leiden, of heb jij het idee dat dit soort discussies ooit zullen eindigen?
Niet met jouw manier van redeneren, nee.
quote:
Met er naar leven bedoel ik: gewoon leven; je leven uitleven en je verder niet druk maken. Je niet opwinden over het gebrek aan inzicht bij bepaalde medemensen.
Ik heb het je al eerder gezegd: je zou je toch eens moeten verdiepen in de antieke filosofie. Want wat je hier roept is weer typisch iets dat de Stoicijnen ook voorstonden.
'Nuff said
pi_30033579
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:41 schreef Doffy het volgende:
Streven naar is iets anders dan hebben, Fuifje.
Welke idioot streeft naar iets waarvan hij weet dat hij het nooit zal kunnen bereiken?
quote:
'Gnosis', noemden de gnostici dat. Je loopt alweer zo'n 2300 jaar achter de feiten aan
Dat is één van de termen die je er voor kunt gebruiken, Doffy. De gnosis wordt nog altijd, vandaag de dag, geheiligd door sommige mensen. Gnosis, verlichting, het Licht hebben ervaren, het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde.
quote:
Zeker als die regels volkomen arbitrair zijn, omdat niemand ze kan uitleggen
Het mysterie van het geloof . Enkel de weg kan worden gewezen, maar niemand kan de eindbestemming beschrijven.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:46:47 #150
106776 Nickthedick
pi_30033614
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:39 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

1. Jouw persoonlijke mening, net hoor ik nog van Haushofer dat de wetenschap niet de waarheid presenteert. Wat een tegenstrijdigheid mensen . En verlichting bereik je door INNERLIJK weten, dat is wat anders.

1. Dan heb je niet goed gelezen; een theorie presenteert niet de waarheid. Als de wetenschap eenmaal iets bewijst, bijvoorbeeld: met benzine kan je een auto laten rijden, dan is het geen theorie meer.

Hoe kun je innerlijk weten als je je afsluit voor de buitenwereld?

2. Een illusie is zelden onaangenaam. Bovendien gaat een groot deel van dit topic erover WIE nu in die illusie leeft. Je kan niet beweren dat jij alleen die wetenschap in pacht hebt, daarmee zou je jezelf superieur achten aan ieder ander en zal de weg naar verlichting weer verder van jou verwijderd zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')