Ja! wel even 230 volt versie kopen natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 17:54 schreef mtv het volgende:
Kunnen die halogeen spotjes met MR16 fiting gewoon vervangen worden door de led spotjes??
MR16 is niet in 230 voltquote:Op zaterdag 1 oktober 2005 18:19 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ja! wel even 230 volt versie kopen natuurlijk.
Als jet het vervangt weet ik niet of je dan ook werkelijk bepaard omdat er een trafo inzit, misschien kan een technicus hier antwoord op geven.![]()
Halogeen is meestal 50w en een LED spot hooguit 2 of 3 watt, tel uit je winst![]()
Dus het is 12 volt? Dan kan je toch 12 volt mr16 led spots kopen en erin zetten.quote:Op zondag 2 oktober 2005 10:35 schreef mtv het volgende:
[..]
MR16 is niet in 230 volt
ik heb een rails met 5 spotjes, en die 5 wil ik dus vervangen door LED spotjes
volgens God_De_Vader waren ze voor gelijkspanningquote:Op zondag 2 oktober 2005 13:13 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Dus het is 12 volt? Dan kan je toch 12 volt mr16 led spots kopen en erin zetten.
Daar was ik ook "onderzoek" naar aan het doen maar heb nog geen tijd gehad om me erin te verdiepen. Wellicht weet iemand anders het?quote:Op maandag 3 oktober 2005 22:03 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Hoe verhoudt de lichtopbrengst zich nu als je de 1 watt en de 3 watt luxon MR16 vergelijkt met een normale MR16 spot??
Dank!
Kun je mischien dan vertellen hoe de 18 led lampen zich verhouden t.o.v. een normal MR16 halogeen?? een 10 watt lamp?? 20, 30, 50??? qua lichtopbrengst dan hequote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:59 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom nog eens even antwoorden ...
De spots die ik lever kunnen zowel ac als dc doch op dc gaan ze 30% langer mee...
je kan ze inderdaad gewoon in je rails pluggen
De Luxeon leds wordt veel over gezegd maar:
- Ze zijn duur
- Ze moeten in een clusteropstelling gekoeld worden
- hebben een betrekkelijk lagere levensduur
- en vooral ZE ZIJN DUUUUUUUURRRR HEEL DUUR
De spots die ik heb zijn verkrijgbaar bij afname van honderd voor rond de 3.5 euro ... ze bevatten 18 leds dus
Dan betreffende de sterrenhemel ... het verdere soldeerwerk is bezig... 100 LED's solderen is best veeeel werk :-) 100 keer +, 100 keer -, aan 2 kanten ... 400 soldeerpuntjes. Foto's volgen :-) het is best impressionant!
toevallig was ik dit weekend op een autobeurs, waar iemand in zijn achterklep ook spotjes had (gewoon halogeen, geen led) die mij ook vertelde dat het gewoon werkte, dus achter dat antwoord was ik al.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:08 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom weer eens even met antwoorden ...
Aansluiten in de auto op 12 volt kan gewoon rechtstreeks niks nodig!!! ik heb eht ook in de pickup vanachter
Heb je alles op 230v of 12v?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:28 schreef frankarooni het volgende:
Ik lees jullie berichten over ledlampen.
Ik heb zelf led lampen in heel mijn huis.
Tot in het zwembad aan toe.
Ik hou van gezellig licht dus kies bijna overal voor de warm witte kleur (jammer deze zijn duurder)
buiten lampen heb ik gewoon "cool" wit of groen voor in de tuin.
De lampen geven minder licht dan normale lampen , dus voor iedere normale lamp moet je minstens 2 ledlampen rekenen.( dan heb ik het over 18 leds 1,2 watt)
In het zwem bad heb ik witte, blauwe en lampen die van kleur veranderen (252 Leds per lamp)
de meeste lampen heb ik van Niikuled (goede prijzen)
www.niikuled.com
De lampen van Nikkuled zijn van de nieuwste generatie (15.000 mcd per LED, de witte dan)
Vooral de blauwe spots doen het erg goed in moderne inerieurs.
Somige komen van Conrad (prijs goed lichtopbrengst valt tegen)
Wel hierover kan ik al iets zeggen ...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:15 schreef Darkomen het volgende:
Hoi, ik heb wat vragen, ik wil een achterlicht van een auto ombouwen naar ledverlichting.
Ik zoek een leverancier voor ledlampjes en printplaten.
Ook andere tips kan ik goed gebruiken
Daarop wil ik even kort een antwoord geven... het is geen topklasse audio dat heb ik nooit gezegd maar het koste alles samen even veel als een miniketen van sony en dan heb ik nu een stuk beter geluid...quote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:41 schreef st0mpie het volgende:
hoop werk voor een zootje audiotechnisch dramatische ellende, maar zoals mn opa al zei "zolang ze maar geen bommen maken"
quote:Op maandag 24 oktober 2005 18:12 schreef BBQ-kip het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/39528
Jij trendsetter jij!
BEdankt voor de info, ik kom zo al ene heel eindquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:50 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
Wel hierover kan ik al iets zeggen ...
Ik heb dit al eens geprobeerd in mijn oude carinaja hoor... standaard ledspots zijn er niet maar ik had gewoon een experimentele printplaat mooi op maat gesneden ... berg rode ledjes gehaald en er op gesoldeerd en het geheel dan in mijn unit ingebouwd... Had dit voor de volledige achteerverlichting op mistlicht na gedaan... dus standlicht/licht en remlicht... Tot zo ver alles cool 100 rode LEDS gebruikt en 50 witte.
[knip]
Conclusie wil je echt je achterlichten en zo vervangen ... Koop goede soldeerbout en begin maar al vast een dag of 5 verlof te nemenals coole extra breedstralers MR16 based ... way to go. ook voor de kofferruimte is het erg leuk
Ik kan me aan de hand van de foto's niet aan de indruk onttrekken dat de speakers van een B merk zijn.. Opzich is daar niets mis mee, maar gezien alle moeite die je neemt om het geheel in te bouwen zou je dan niet liever wat beter spul nemen? Dat verschil hoor je toch wel degelijk..quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:09 schreef God_de_Vader het volgende:
-knip-
Domotica is redelijk simpel. Ik heb mijn huis (verlichting) nagenoeg geheel geautomatiseerd, volgende stap is audio / video aansturing. Bediening via AB's (rf), touchpanels (tablet pc's) schakelaars met bepaalde functies.quote:Op zondag 28 augustus 2005 11:44 schreef _VoiD_ het volgende:
ik volg dit topic met erg veel interesse.
Ben voor een toekomstig huis van m'n pa en ma ook aan het kijken naar een domotica systeem, maar je ziet door de bomen het bos niet meer.
Ziet er gaaf uit!!!quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:19 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Hier zijn wat foto's van de vorderingen van mijn ledproject. De woonkamer is nog niet helemaal af en de kleuren zoals je die hier ziet zijn in werkelijkheid minder roze. Het licht uit de lichtkoof is in werkelijkheid oranje van kleur. Het is nogal lastig om het in een foto weer te geven.
In de lichtkoof liggen led slangen in vijf kleuren (rood, geel, wit, blauw en groen). Op de meeste foto's hierboven zijn de gele en rode slangen ingeschakeld. In de vloer bevinden zich aan de ene kant zes Luxeon 1W 3300K spots en aan de andere kant (keuken) vier van deze spots. Verder aan het plafond een Luxeon 1W 3300K GU10-lamp en een GU10-lamp met "warmwitte" leds. In de lichtbakken bevinden zich om de 1,25m een Luxeon 1W 3300K MR16-spot met aan weerszijde daarvan MR16-spots met gele leds. De leds zijn via X10 op afstand bedienbaar zodat er verschillende lichtprogramma's gekozen kunnen worden.
Overloop:
Hier heb ik zeven Luxeon 1W 3300K spots in de vloer gebruikt, vier Luxeon 1W 3300K GU10-lampen aan de muur en een GU10-lamp met gele leds aan het plafond. De trafo voor de vloetspots is in een doos in de muur verwerkt. Op die doos zit een kapje dat je in de bovenstaande foto zichtbaar is recht onder de schakelaar aan de muur, net boven de plint. In de muur zijn extra leidingen verwerkt om alle verlichting via de schakelaar aan en uit te kunnen zetten (bij oplevering kon die schakelaar alleen het lichtpunt in het plafond bedienen).
Ik schat het verbruik van de lichtopstelling in de woonkamer op minder dan 50 watt en de overloop op enkele watts. Het energieverbruik van de vloerspots is volgens m'n Volcraft 3000 veel minder dan 1W per stuk.
De ledslangen zijn afkomstig van mooispul.com. De meeste andere leds komen van led-shop24.de.
Een led sterrehemel zou je ook kunnen maken met behulp van bandkabel, op een 64 polige kabel kun je 32 leds monteren deze op een print met controller laten uitkomen. Controller kan zo iets zijn als een pic micro processor. Meerdere units koppelen in master slave combinatie en de mogelijkheden zijn eindeloos. (worden ook zo professioneel verkocht.quote:Op zaterdag 17 september 2005 08:33 schreef God_de_Vader het volgende:
Stuk RJ45 kabel gestript en op een draadpaar een ledje gesoldeerd ... Met een houdertje lukte dat dus vrij goed... Krimpkousjes over de voetjes en dan de eerste test met 1 ledje uitgevoerd ... Wat blijkt nu. De mat gele led's hebben tussen de 2 en 2.5 volt nodig om te functioneren. Dit maakt dat ik alles aan het herbereken ben. Per UTP Kabel heb ik 8 draadjes of te wel 4 paar goed voor 4 LEDS. Mijn dak is opgedeeld in 10 delen. 2 UTP Kabels per deel dus 80 LEDS. In totaal is er 190 meter UTP kabel gelegd ... 8 draadjes per kabel ... met andere woorden 1520 meter kabel (Anderhalve KILOMETER !!!) En dat alleen voor een sterrenhemeltje
Ziet er wel strak uit allemaal... is het nog niet helemaal ingericht?quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:19 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Presentatie
Wat verschrikkelijk, belachelijk, asociaal mooi!quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:19 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Hier zijn wat foto's van de vorderingen van mijn ledproject. De woonkamer is nog niet helemaal af en de kleuren zoals je die hier ziet zijn in werkelijkheid minder roze. Het licht uit de lichtkoof is in werkelijkheid oranje van kleur. Het is nogal lastig om het in een foto weer te geven.
Wat strak! Heel apart en erg consequent doorgevoerd, jullie stijl!quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:19 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Foto's
Dat hoort bij de stijl denk ik. Ziet er wel erg goed uitquote:Op dinsdag 8 november 2005 16:30 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ziet er wel strak uit allemaal... is het nog niet helemaal ingericht?
Is alles 12 volt?
We zijn nog niet helemaal klaar maar in grote lijnen is dit hoe het eruit komt te zien. We zijn niet van plan om de ruimte vol te zetten met kasten en dergelijke. Door de groothoeklens lijkt de ruimte (oppervlakte woonkamer ca. 7 bij 7 meter) leger dan hij in werkelijkheid is.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:30 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ziet er wel strak uit allemaal... is het nog niet helemaal ingericht?
Is alles 12 volt?
Hoe heb je die leds in de vloer gekregenquote:Op dinsdag 8 november 2005 11:19 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Foto's
Check de titelquote:Op woensdag 9 november 2005 10:06 schreef D-MIXXX het volgende:
[..]
Hoe heb je die leds in de vloer gekregen![]()
Zijn dat led spotjes op foto 1?
Zou ik wel eens een detail van willen zien, de vloerspotsquote:Op woensdag 9 november 2005 10:06 schreef D-MIXXX het volgende:
[..]
Hoe heb je die leds in de vloer gekregen![]()
Zijn dat led spotjes op foto 1?
Misschien was foto 1 wel bedoeld voor ander led stuk dat het halogeen spots waren...quote:Op woensdag 9 november 2005 10:55 schreef Darkomen het volgende:
[..]
Check de titel
"Volledig huis verlicht met LED's - DEEL 2"
Er zitten ook led spotjes bij op die foto
En je kan in de vloer gewoon een gaatje boren en ze daarin zetten, de bedrading ligt er gewoo onder lijkt me
Het zal wel lekker hol klinken bij jullie als ik dat zo zie.quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:19 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Hier zijn wat foto's van de vorderingen van mijn ledproject.........
Zit toch op een transformator... dan heb je toch geen weerstandjes nodig? of zijn het enkele ledjes en geen luxeon spots ?quote:Op woensdag 9 november 2005 15:04 schreef D-MIXXX het volgende:
Heb je bij die Luxeon 1W 3300K ledjes ook overal weerstandjes tussen moeten zetten?
Het is al een stuk minder erg dan toen het huis werd opgeleverd, maar nog steeds niet optimaal. Mijn speakers komen door de moeizame akoestiek helaas nog niet goed tot hun recht.quote:Op woensdag 9 november 2005 12:50 schreef ranzige_pad het volgende:
Het zal wel lekker hol klinken bij jullie als ik dat zo zie.
De spots zijn deze: http://www.led-shop24.de/pd1074772639.htm?categoryId=2 .quote:Op woensdag 9 november 2005 11:24 schreef D-MIXXX het volgende:
Welke led spots zijn dat op de led shop . de?
Dus je hebt eerst de leds moeten aanleggen voordat je kon laminaten...?
De bank is een Arketipo Loft in een donkerbruine stoffering waarvan ik de naam niet meer weet. Stylz in Deventer had in juli een demo in deze kleur staan.quote:Op woensdag 9 november 2005 14:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Geile bank! die wil ik!......verder wil ik weten welke belichting en instellingen je hebt gebruikt voor de fotos, ik wil mijn toko ook zo nog eens op de plaat zetten....ik zie een glare filter, groot diafragma, groothoeklens (je lijkt wel een makelaar) en geen flitser....
Leg eens uit??
Kan je mij de link geven welke travo dat is die daar speciaal voor gemaakt is? Je hebt toch maar 1 travo nodig voor ongeveer 4/6 led dingetjes?quote:Op woensdag 9 november 2005 17:12 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
De spots zijn deze: http://www.led-shop24.de/pd1074772639.htm?categoryId=2 .
Je stopt die in de vloer tijdens het leggen van het laminaat. Er zit ongeveer 30cm draad aan, dus als je een gat op 20cm van de muur buurt dan kan de draad onder de vloer naar de plint gelegd worden alwaar je de draad op de stroomvoorziening aansluit. Led-shop24.de heeft voor dit type spots speciale trafo's die een constante stroomsterkte van 350mA aanhouden.
De twee links verwijzen naar dezelfde pagina.quote:Op woensdag 9 november 2005 20:23 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
De trafo is deze:
http://www.led-shop24.de/pd1078316558.htm?categoryId=10
Hij is dimbaar als je er deze potentiometer op zet:
http://www.led-shop24.de/pd1078316558.htm?categoryId=10
De trafo heeft een constante stroomsterkte van 350mA en regelt de spanning van 0 tot 33 volt afhankelijk van het aantal aangesloten leds. Je kunt er maximaal tien 1 watt Luxeon leds op aansluiten.
Dat hoop ik wel. Ik wil het ook gewoon op een lichtknop hebbenquote:Op donderdag 10 november 2005 07:40 schreef mikezwet het volgende:
2) je schakeld de trafo's met van die afstands bedieningen van X10 van marmitek ect, maar je kan toch ook van die goedkope schakelsetjes kopen?
Als je deze potentiometer (nu wel de juiste link) op de trafo zet kun je 'm dimmen:quote:Op donderdag 10 november 2005 07:40 schreef mikezwet het volgende:
[..]
De twee links verwijzen naar dezelfde pagina.
Mooi dat er dus 10 leds op kunnen, paar vraagjes:
1) jij kan dus ook dimmen?
Uiteraard is het ook mogelijk om normale schakelaars of een goedkope afstandsbediening van de bouwmarkt te gebruiken. Het voordeel van X10 is het gecombineerd kan worden met o.a. computerinterfaces. Bij mij hangt de meeste verlichting trouwens ook nog achter twee normale schakelaars waarmee het geheel in één keer uit of aangezet kan worden.quote:2) je schakeld de trafo's met van die afstands bedieningen van X10 van marmitek ect, maar je kan toch ook van die goedkope schakelsetjes kopen?
De MR16 lampjes passen gewoon in MR16 armaturen zoals die van Lichtkaufhaus. Ik heb overigens goede ervaringen met deze shop: ik heb een paar keer een bestelling met vooruitbetaling gedaan en telkens werd er netjes geleverd. De prijzen zijn erg scherp.quote:3) Hebben de Luxeon spots de normale halogeen spot afmeting zodat ze in de meeste armaturen passen, ik vind namelijk die armaturen die je kan draaien wel mooi. Deze bijvoorbeeld (Ook een mooie pagina trouwens met veel producten oa keramiek kapjes die erg duur zijn, zoek nogsteeds namaak van gips)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |