Er zijn volgens mij wel meerdere gevallen bekend waar iemand genezen is van kanker zonder traditionele medische hulp. Waarop baseer je verder dat het onmogelijk is? Dat lijkt mij nl. een claim die niet te maken is..quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:27 schreef Shivo het volgende:
Van kanker is nog nooit iemand genezen door placebo of homeopathie. Dat is onmogelijk.
Zoals ik het stuk lees en iig zoals ik het zie, gaat het er ook niet om dat Kanker te genezen (of niet) zou zijn.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:27 schreef Shivo het volgende:
Ik neem aan dat je hiermee een punt wil maken voor het gebruik van alternatieve geneeswijzen, waarvan de homeopathie momenteel het meest actueel is. Wat volgens mij niet klopt in je betoog, is dat de 'rationeel-fundamentalisten' niet zeggen dat je ergens niet in mag geloven. De artikelen die nu in The Lancet zijn gepubliceerd betogen slechts dat er geen grond is om aan te nemen dat homeopathie voordelen biedt. Dus niet dat je er niet in mag geloven, maar dat het geloven erin geen voordelen biedt. Ten tweede richt je je nadrukkelijk op kanker. Van kanker is nog nooit iemand genezen door placebo op homeopathie. Dat is onmogelijk. Placebo's en homeopathie bieden slecht uitkomst voor ziekten als reuma, Crohn etc, maar NIET tegen kanker.
Hoe kom je daar bij? Reuma en Crohn zijn allebei (vreselijke) auto-immuunziekten, waarom zouden placebo's hierbij uitkomst bieden?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:27 schreef Shivo het volgende:
Placebo's en homeopathie bieden slecht uitkomst voor ziekten als reuma, Crohn etc, maar NIET tegen kanker.
Misschien niet door aleen maar de kracht van de gedachte.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:33 schreef Blue-eagle het volgende:
Een wildgroei van cellen hou je niet tegen met een placebo effect. Een hoofdpijn is heel wat anders, er zijn zat cursussen waar ze hoofdpijn zo oplossen: welke kleur heeft je hoofdpijn? Vorm die kleur naar een wolk en duw de wolk weg uit je hoofd. Dit laatste lijkt me meer iets wat je lichaam ontspant en waardoor je lichamelijke klacht verdwijnt.
Een kanker of AIDS werkt gewoon heel anders. Het is naar mijn mening crimineel om zo'n patient alleen maar naar alternatieve geneeswijzen te laten gaan. Als extraatje: goed, een goede instelling is nooit verkeerd. Maar hier hoort ook het ziekenhuis bij, medicijnen etc.
Zogenaamde "spontane" genezingen geloof ik dus niet in. Ik wil weleens een echt doktorsrapport zien waarin iemand geneest van kanker zonder ingrijpen van enige medici. Dus dan ook met foto's van voor en na de genezing.
Helaas is alles te vervalsen, vooral op het internet, dus zo'n vraag van mij is onmogelijk goed te keuren of af te wijzen.
En helaas geld dat voor alle "paranormale" zaken die op het internet ter discussie staan.
Er zijn natuurlijk vele soorten kanker waarmee je gewoon kan leven zonder in direct gevaar te zijn. Maar hoe kan je zoiets verborgen houden voor iemand? Jij wist het wel, wil je zeggen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:40 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Misschien niet door aleen maar de kracht van de gedachte.
Maar ik ken iemand die ondanks een zware operatie was opgegeven.
De man had het woord kanker echter niet gehoord. Dat was voor hem verborgen gehouden.
Uiteindelijk heeft die man 18 jaar doorgeleefd en is aan iets heel anders gestorven. Het is heel waarschijnlijk dat, had hij het woord kanker wel gehoord, hij idd binnen de door artsen gestelde termijn zou zijn overleden.
Je snapt het volkomen, en legt het wat efficienter uit dan ikquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:32 schreef Mirage het volgende:
Zoals ik het stuk lees en iig zoals ik het zie, gaat het er ook niet om dat Kanker te genezen (of niet) zou zijn.
Het gaat erom dat als je stellig beweerd dat alles onzin is behalve de reguliere geneeskunde het een hele grote klap is voor iemand als die hoort dat de regeuliere geneeskunde hem/haar afschrijft.
Kanker is zo'n voorbeeld.
Diagnose kanker = moedeloos gevoel "er valt niets meer aan te doen"
Deze mensen gaan alleen al aan dit negatieve vooruitzicht en dit negatieve "afgeschreven" gevoel onderdoor. Vaak sterven deze mensen dan ook binnen afzienbare tijd.
Strekking: "placebo" effecten kunnen positief zijn, maar eigenlijk werken ze ook de andere kant op. het afgeschreven gevoel = sneller aftakelen
Mooi voorbeeld!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:40 schreef nokwanda het volgende:
Misschien niet door aleen maar de kracht van de gedachte.
Maar ik ken iemand die ondanks een zware operatie was opgegeven.
De man had het woord kanker echter niet gehoord. Dat was voor hem verborgen gehouden.
Uiteindelijk heeft die man 18 jaar doorgeleefd en is aan iets heel anders gestorven. Het is heel waarschijnlijk dat, had hij het woord kanker wel gehoord, hij idd binnen de door artsen gestelde termijn zou zijn overleden.
Nee, het was mijn opa. Mijn oma sprak met de arts en zorgde ervoor dat mijn opa niet te horen kreeg wat ie nou precies mankeerde omdat ze wist hoe hij op het "K" woord zou reageren. Dus liet ze hem denken dat het een after-effect was van de TBC die hij ooit had gehad.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:45 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk vele soorten kanker waarmee je gewoon kan leven zonder in direct gevaar te zijn. Maar hoe kan je zoiets verborgen houden voor iemand? Jij wist het wel, wil je zeggen?
Maargoed, ik ben het er mee eens dat je eerder kan overlijden als je alle moed opgeeft en niet wilt vechten. Gedeeltelijk psychologisch en grotendeels uit het gedrag van zo'n persoon.
Met een positieve instelling zorg je beter voor jezelf (voeding, lichamelijke inspanningen, werk, bezig zijn, gelukkig zijn.) en takelt je lichaam waarschijnlijk niet zo snel af als iemand die bij de pakken neer gaat zitten, half gek wordt, niks drinkt of eet behalve af en toe een bezorgde pizza en er intussen op los rookt alsof het een Olympische sport is.
Maar da's mijn nuchtere mening
tis ook niet mijn bedoeling om bewijs te leveren. Feit is dat de behandelmethodes 30 jaar geleden minder ver waren dan nu, dat er longkanker was geconstateerd, dat er een operatie is geweest waarbij een long geheel en een top van de andere verwijderd zijn en dat de arts geen hoop meer kon geven. De man is inmiddels gestorven aan iets heel anders.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:22 schreef Blue-eagle het volgende:
30 Jaar geleden? En er is tussentijds wel een meer moderne diagnose gesteld? Ik bedoel, als de kanker geisoleerd was of niet kwaadaardig kan je ook gewoon met 1 long verder leven hoorIk ben absoluut geen expert op dit gebied en vind het een mooi verhaal (dat hij nog zo lang kon doorleven) maar ik vind het nou niet direct bewijs dat je tig-jaar langer leeft als je het niet weet
No offense.
Dus er was gewoon WEL een behandeling geweest. Met reguliere geneeskunde. Dat die arts hem "niet lang" gaf zegt op zich niets; van m'n stiefopa werd ook gezegd dat het "geen blievertje" was toen hij net was geboren. Hij werd uiteindelijk 87 - wat toch best respectabel is.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:16 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Nee, het was mijn opa. Mijn oma sprak met de arts en zorgde ervoor dat mijn opa niet te horen kreeg wat ie nou precies mankeerde omdat ze wist hoe hij op het "K" woord zou reageren. Dus liet ze hem denken dat het een after-effect was van de TBC die hij ooit had gehad.
Hij had longkanker. Een long moest volledig verwijderd worden. Maar de arts had daarna een hard hoofd in zijn herstel en gaf hem niet erg lang.
Hij had die operatie dus wel nodig maar ook de kracht van de gedachte. En het woord kanker alleen al had hem die kracht wss ontnomen. Maar dat was ook in een tijd dat het woord alleen al een zekere dood betekende. Zo´n 30 jaar geleden.
Als je minder selectief gelezen zou hebben dan had je ook gelezen dat dat ook helemaal niet is wat ik beweerquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:01 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Dus er was gewoon WEL een behandeling geweest. Met reguliere geneeskunde. Dat die arts hem "niet lang" gaf zegt op zich niets; van m'n stiefopa werd ook gezegd dat het "geen blievertje" was toen hij net was geboren. Hij werd uiteindelijk 87 - wat toch best respectabel is.
Dat hem daarna niet verteld is dat hij kanker had is een prima keus. Niemand van de skeptici heeft ooit gezegd dat aandacht / liefde slecht voor een mens is. En als je denkt "goh, wat is hij soft geworden", zoek dan maar eens op oxytocine
Maar om dit verhaal te beginnen met een doodzieke man die al was opgegeven en de suggestie te wekken dat hij spontaan weer genezen is... nee dus. Da's hier TOTAAL niet aan de orde.
Met het suggestieve had je hem wel(vroegtijdig) zijn dood in kunnen jagen......quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:01 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Dus er was gewoon WEL een behandeling geweest. Met reguliere geneeskunde. Dat die arts hem "niet lang" gaf zegt op zich niets; van m'n stiefopa werd ook gezegd dat het "geen blievertje" was toen hij net was geboren. Hij werd uiteindelijk 87 - wat toch best respectabel is.
Dat hem daarna niet verteld is dat hij kanker had is een prima keus. Niemand van de skeptici heeft ooit gezegd dat aandacht / liefde slecht voor een mens is. En als je denkt "goh, wat is hij soft geworden", zoek dan maar eens op oxytocine
Maar om dit verhaal te beginnen met een doodzieke man die al was opgegeven en de suggestie te wekken dat hij spontaan weer genezen is... nee dus. Da's hier TOTAAL niet aan de orde.
Of niet... Achteraf daarover bakkeleien heeft geen zin.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:50 schreef Mirage het volgende:
[..]
Met het suggestieve had je hem wel(vroegtijdig) zijn dood in kunnen jagen......
De man was toen niet zo oud. Net 50 geweest.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 17:06 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Of niet... Achteraf daarover bakkeleien heeft geen zin.
Er is een long verwijderd en daarmee, concluderend uit het verhaal, ook de tumor. Dat hij niet veel kans meer zou hebben op herstel, is mogelijk gebaseerd op zijn hoge leeftijd en de heftigheid van de operatie.
Verder is volgens mij bewezen dat een depressief persoon ook een slechter imuunsysteem heeft. Dus als je niet weet dat je een ziekte hebt, schrik je er niet van en mogelijk blijft je imuunsysteem dan op normale sterkte, waardoor je meer kans hebt een ziekte te overleven. Ook een soort van placebo effect...
Ik werk als kankeronderzoeker dus denk een vrij aardig beeld te hebben van wat wel en niet mogelijk is. Maar als jij voorbeelden kunt laten zien, dan heb ik ongelijk.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn volgens mij wel meerdere gevallen bekend waar iemand genezen is van kanker zonder traditionele medische hulp. Waarop baseer je verder dat het onmogelijk is? Dat lijkt mij nl. een claim die niet te maken is..
Je doet je naam eer aan - je leeft inderdaad in een droomwereld. Je kunt zo positief denken als je wil maar als je leverkanker hebt, danwel longkanker ben je na vijf jaar dood. Punt. Zelfde geldt voor progeria. Of de ziekte van Duchenne. Taaislijmziekte. Etc.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:00 schreef Dromenvanger het volgende:
Ze zouden beter kunnen zeggen.
U heeft kanker, maar onthou dat je door positief denken alles overleefd. Medicatie zorgt voor ondersteuning. Ik ben van mening dat je met een positieve instelling alles kunt overleven, dus ook kanker en aids.
Maar ik ga ver weer. Ik denk dat je niet dood gaat wanneer je niet dood wilt gaan. Als je overeind blijft in alle omstandigheden en je niet laat kapot maken overleef je de meest ernstige ziektes.
Het heeft niet alleen met medicatie te maken maar ook met doorzettingsvermogen als je het mij vraagt.
Het moment dat je als mens zegt, ik red het niet meer. Dan gaat je lichaam vanzelf al minder functioneren en leg je je bij het noodlot toe en dan ga je vanzelf ook dood.
Dood gaan is misschien ook een keuze?
Dat is dan erg grappig, want ik heb hier iemand in mijn omgeving waar kanker geconstateerd is geweest en een tijd later zonder reguliere behandeling ("geloofs"overtuiging etc.. ) de kanker verdwenen is.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:16 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik werk als kankeronderzoeker dus denk een vrij aardig beeld te hebben van wat wel en niet mogelijk is. Maar als jij voorbeelden kunt laten zien, dan heb ik ongelijk.
Ik betwist niet dat reuma en crohn vreselijke autoimmuun ziekten zijn maar ik noem die niet voor niks, dat zijn namelijk ook typisch ziekten die moeilijk tot niet te genezen zijn maar waarbij homeopathie uitkomst kan bieden, De uitzichtloosheid van die ziekten zorgt er nl voor dat er veel patienten ooit een keer bij een homeopaat langs gaan.
Ik ben het met je eens dat innerlijke kracht onvoorstelbaar sterk is.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:38 schreef Dromenvanger het volgende:
Alles is te genezen en te overwinnen. Zelfs de dood.
En dan mag schizo zeggen dat ik in een droomwereld leef. Bewijs maar dat ik ongelijk heb
De wetenschap weet ook niet alles en de kracht in de mens is groter dan wat de wetenschap denkt te weten wat mensen allemaal wel niet kunnen.
De wetenschap kan de innerlijke kracht niet in beeld brengen, ondanks dat ze alles willen verklaren
De kracht die in mensen schuilt is groter dan een pilletje. En dan kun je het beste pharmaceutisch bedrijf zijn, je verliest het van de innerlijke kracht die ook kan genezen.
euhm, of het gaat er juist om dat het stellig ontkennen van de mogeljikheden van het alternatieve mensen juist (extra) òngezond "maken".quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:55 schreef Dromenvanger het volgende:
Het gaat over overleven van ziektes en jezelf als mens gezond maken zonder wetenschap. Terug naar de kern van het bestaan. De puurheid zonder chemicaliën.
Dat wilskracht, vechtlust en optimisme een ontzetten belangrijke rol spelen bij genezing van ziekte is ook in de medische wetenschap al heel lang onderkend en ook bevestigd in onderzoek. Het is niet zo dat de reguliere arts graag zijn patienten onderuit schopt of wil dat ze doemdenken. Het is wel zo dat het als een zeer grote waarde wordt gezien om de patient ten alle tijde de waarheid te vertellen. Dat betekent dat een arts nooit gebruik mag maken van een placebo, omdat hij de patient moet vertellen dat het een neppil is en hij dan dus niet meer zal werken.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:44 schreef Dromenvanger het volgende:
Mensen die sterven aan kanker hebben volgens mij de moed te snel opgegeven. En de wetenschap heeft te weinig moed ingepraat ook. Die handelen veels te technisch zonder eens een hart onder de riem te steken.
Arrogantie van de wetenschap wil ik het niet presee noemen. Ze kijken denk ik te weinig naar alternatieven. Ze zouden zich eens moeten verdiepen in de alternatieve geneeskunde.
Ik wil je niet ongerust maken maar niet detecteerbaar is wat anders dan verdwenen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:24 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dat is dan erg grappig, want ik heb hier iemand in mijn omgeving waar kanker geconstateerd is geweest en een tijd later zonder reguliere behandeling ("geloofs"overtuiging etc.. ) de kanker verdwenen is.
Waar de cellen naartoe zijn ?
Geen idee, maar alles was weg. Diegene is "schoon" verklaard.
En daarbij is het nog geen bewijs dat die persoon mét medicatie níet was genezen. Sowieso is het zo dat een gedeelte van een groep mensen met een kwaal ook wel geneest zonder medicatie.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 19:23 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik wil je niet ongerust maken maar niet detecteerbaar is wat anders dan verdwenen.
Ja, weet ik veelquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:55 schreef Dromenvanger het volgende:
Sweetgirly
Wat een post. Maar wat is de bedoeling nu?
Het gaat over overleven van ziektes en jezelf als mens gezond maken zonder wetenschap. Terug naar de kern van het bestaan. De puurheid zonder chemicaliën.
Puur zijn van binnen in je lichaam en jezelf zuiveren helemaal. Zonder afhankelijk te zijn van chemo-therapie waar je nog zieker van wordt en alsnog aan dood gaat.
Maar iedereen kan wel met een lopende tijdbom in zijn lijf lopen. Iedere cel kan opeens snel gaan vermenigvuldigen en kwaadaardig worden. Of zie ik dat nou verkeerd?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 19:23 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik wil je niet ongerust maken maar niet detecteerbaar is wat anders dan verdwenen.
Ja, dat ben ik ook van mening.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:57 schreef Dromenvanger het volgende:
Sweetgirly. Bij ziektes moet je niet gevoelig zijn. Dan moet je keihard zijn en de ziekte keihard te lijf gaan. En vooral jezelf niet laten gek maken. Dat is het laatste wat je moet doen
Iedere cel die genoeg tikken krijgt, kan een kankercel worden. Gelukkig heeft een normale cel heel veel backup-mechanismen waardoor ie meestal de schade kan herstellen of desnoods zelfmoord pleegt, maar niet als een idioot gaat delen. Pas wanneer je genoeg van die backupmechanismen verkloot in dezelfde cel, wordt het een kankercel. De kans dat je al die tikken krijgt in precies dezelfde cel, is gelukkig heel klein. Daarom duurt het ook vrij lang voordat de meeste kankers ontstaan: het duurt tientallen jaren voordat je genoeg tikken in precies dezelfde cel hebt gekregen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 19:34 schreef nokwanda het volgende:
Maar iedereen kan wel met een lopende tijdbom in zijn lijf lopen. Iedere cel kan opeens snel gaan vermenigvuldigen en kwaadaardig worden. Of zie ik dat nou verkeerd?
Ik zeg niet dat het niet kan. Ik weet het gewoon niet.quote:Wie zegt dat een balans tussen lichaam en geest het allemaal niet net zo in balans kan houden dat het niet gebeurt of dat het beheersbaar wordt, al dan niet met behulp van de reguliere medische behandeling.
quote:Als jij onderzoek doet dan zul je toch ook wel eens zien dat ongeveer gelijke gevallen heel verschillend kunnen uitpakken terwijl toch dezelfde behandeling toegepast wordt.
Wat is dan net dat iets dat de een doet overleven en de ander niet?
Goed (voor de leekquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 20:18 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Iedere cel die genoeg tikken krijgt, kan een kankercel worden. Gelukkig heeft een normale cel heel veel backup-mechanismen waardoor ie meestal de schade kan herstellen of desnoods zelfmoord pleegt, maar niet als een idioot gaat delen. Pas wanneer je genoeg van die backupmechanismen verkloot in dezelfde cel, wordt het een kankercel. De kans dat je al die tikken krijgt in precies dezelfde cel, is gelukkig heel klein. Daarom duurt het ook vrij lang voordat de meeste kankers ontstaan: het duurt tientallen jaren voordat je genoeg tikken in precies dezelfde cel hebt gekregen.
Kanker is pas meetbaar voor een arts als er 10^3 (of nog meer) cellen zijn uitstaan uit die ene delende cel. Dat zijn heul veul cellen, denk ik dan. Wanneer er na een therapie of een spontane regressie nog maar 10^2 cellen over zijn, zien we die dus niet meer maar ze zitten er wel. Deze kunnen blijven delen en delen en de kanker komt weer terug. De kans dat jij kanker krijgt uit een ondetecteerbare maar wel aanwezige kankerrest is echt tig keer zo groot dan de kans dat er in een andere cel weer zoveel tikken opstapelen dat daar een kanker uit ontstaat. Het verzamelen van die tikken is het meest tijdrovende proces, dat groeien duurt ook lang maar is ivm die tikken echt peanuts.
[..]
Ik zeg niet dat het niet kan. Ik weet het gewoon niet.
[..]
Ieder mens is anders. Puur geneeskundig gezien is ieder lichaam anders. De een heeft net een ander immuunsysteem dan de ander, de een legt makkelijk vaten aan voor de tumor (hogere tumorgroei), de ander verwerkt de chemostoffen sneller (minder chemo, minder schade aan kanker). De lichamelijke verschillen van mens tot mens zijn zo verschillend, je kunt eigelijk geen enkel geval onderling vergelijken.
Als je daarbij ook nog eens pakt dat de psychische kant ook enorm belangrijk is voor het omgaan met kanker en misschien/waarschijnlijk een grote rol speelt bij het genezen ervan, dan denk ik dat een deel van de verschillen in resultaat van behandeling puur te wijten is aan verschil tussen de patienten.
Kun je daarvan een voorbeeld geven?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 21:05 schreef iteejer het volgende:
Ik denk dat de etiologie van ziektes in zijn algemeenheid, en zeker ook van allerlei carcinogene verstoringen, vooral in de klassieke zin geinterpreteerd zou moeten worden. Maar dan niet alleen wat betreft het ontstaan, maar zeker ook wat betreft de genezing.
De mens zien als wezen in zijn biotoop ipv als wandelend ziektebeeld.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 21:25 schreef iteejer het volgende:
Etiologie in de enge zin betekent iets als de bestudering van de oorzaken van ziekten. Maar zo zijn er zoveel woorden, een woord als pathogenese zegt bv schijnbaar hetzelfde. Etiologie omvat meer. Zeker in de klassieke opvatting. Klassiek, dus men begint in het Latijn, sorryDe drie C's die een etiologisch profiel samenstellen: Causa (directe oorzaak), Contributio (iets wat er toe bijdraagt maar wat niet als enige oorzaak gezien kan worden) en Correlatio (een nog vagere samenhang).
Veel breder dus dan de huidige wat armoedig aandoende visies ál la 'A wordt veroorzaakt door B, we lossen B op, en zijn dus van A af'. Als we robotten zouden zijn zou dat wellicht kunnen. Maar zo simpel is het niet. In de oude medische literatuur worden casussen ook heel breed omschreven: de arts vertelt hoe hij bij een patient op bezoek komt, hoe het huis eruit ziet, dat de gang naar spruitjes ruikt, etc. Je ziet het voor je. Je voelt het, je ruikt het, er is een heel andersoortig stuk informatie toegevoegd aan het klinisch medische.
Ik denk dus dat een genezing ook op de drie C's zou moeten letten.
Er zijn voorbeelden zat van mensen die bv een gigantische vitamine C-kuur begonnen, en die genazen. Of men vrat zich de tering aan boontjes. En genas ook, ik noem maar wat. Al die mensen dachten vervolgens dat zíj de oplosisng hadden, en begonnen prompt boekjes te schrijven 'hoe overwin ik kanker'. En vervingen de éne smalle basis met de andere. En niet specifiek kanker, maar genezing in zijn algemeenheid. Misschien moet je er juist wel niet zo erg mee bezig zijn, en ook de zijdelings factoren aandacht geven. Die tweede en derde C.
En de mens weer zien als mens. In al ziijn/haar facetten, dus niet alleen maar als een uiterst complexe biofysisch proces.
Vertechnologisering en verrationalisering van het denken. Maatschappelijke ontwikkelingen en zoquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 21:45 schreef nokwanda het volgende:
Wat is er gebeurd in de (recente) geschiedenis van de geneeskunde dat dat idee is losgelaten?
Ik zie dat die houding mondiaal gezien steeds meer verheerlijkt wordt maar ervaar dat het juist enorm verarmd op de langere termijn.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 22:12 schreef iteejer het volgende:
[..]
Vertechnologisering en verrationalisering van het denken. Maatschappelijke ontwikkelingen en zo
Indrukwekkend verhaal, indrukwekkende kracht. Bedankt dat je dit hier neer wou zetten. Waar je op vertrouwt en wat goed voor je is, is onbelangrijk, één van de wegen die je nemen kan. Wat er op aankomt, en jij zal dat nog beter weten dan ik, is niet toegeven, je niet gek of ziek laten maken.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 22:31 schreef Ratelslangetje het volgende:
Nu ben ik weer helemaal oke.Ik heb geen woede meer en ik hou ontzettend veel van mezelf.Ik weet dat ik met mijn gedachten dingen kan maken en breken.Maar toch ,mocht ik ooit weer een ziekte krijgen ,dan zou ik nooit vertouwen op homeopatie.Dokters,God en mezelf meer heb ik niet nodig.
Statistisch gezien valt er alleen helaas nog niet op te vertrouwen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 14:42 schreef Stenny het volgende:
Ik denk dat er geen grenzen zijn aan wat de (menselijke) geest kan en zal kunnen. Zoals Char doelbewust een brug slaat tussen hier en daar, kan de geest ook kanker overwinnen. Ik zeg niet dat dit altijd mogelijk is, maar onder de juiste omstandigheden, is het mogelijk (gebleken). Laat de doktoren dat er voortaan altijd standaard bijzeggen.
Mooie bijdrage, Iteejer.
Sten
Ik denk dat de menselijke geest overal bij betrokken is, en dat medicatie hooguit een hulpmiddel is. Te vergelijken met het spalken van een been: je geeft het rust, maar je lichaam/geest combinatie pakken het aan.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 14:42 schreef Stenny het volgende:
Ik denk dat er geen grenzen zijn aan wat de (menselijke) geest kan en zal kunnen. Zoals Char doelbewust een brug slaat tussen hier en daar, kan de geest ook kanker overwinnen. Ik zeg niet dat dit altijd mogelijk is, maar onder de juiste omstandigheden, is het mogelijk (gebleken). Laat de doktoren dat er voortaan altijd standaard bijzeggen.
Mooie bijdrage, Iteejer.
Sten
Is dit niet erg gevaarlijk om te zeggen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 14:42 schreef Stenny het volgende:
Mooie bijdrage, Iteejer.
Sten
Zo moet je dat niet opvatten. Het is idd erg breed gesteld. En zal niet in ieder stadium, of voor iedereen, op gaan. Er zullen ongetwijfeld veel kankerpatienten zijn waar het nooit opgemerkt is, waar het lichaam het zelf heeft opgeruimd. Zoals er zoveel ziektes rondwaren die nooit opgemnerkt worden omdat ze vroegtijdig door het lichaam zelf de kop om gedraaid worden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:25 schreef Knarf het volgende:
Is dit niet erg gevaarlijk om te zeggen.
Dus als het niet lukt om de kanker weg te 'denken', dan is het je eigen schuld.
Ik weet dat je met gedachten, en daardoor ook je gedragingen (bv, blijer zijn, beter eten/drinken, enz) bepaalde soort kanker zou kunnen laten 'verdwijnen'. Maar dit gebeurd maar sporadisch. Statestieken heb ik hier nog nooit over gezien, alleen 'verhalen'.
maar jij zegt bijna, dat als het niet weggaat dat het dan je eigen schuld is, omdat je niet goed genoeg 'gedacht' hebt.
Dat lijkt me ook wel een gevaarlijke gedachte.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:25 schreef Knarf het volgende:
[..]
Is dit niet erg gevaarlijk om te zeggen.
Dus als het niet lukt om de kanker weg te 'denken', dan is het je eigen schuld.
Ik weet dat je met gedachten, en daardoor ook je gedragingen (bv, blijer zijn, beter eten/drinken, enz) bepaalde soort kanker zou kunnen laten 'verdwijnen'. Maar dit gebeurd maar sporadisch. Statestieken heb ik hier nog nooit over gezien, alleen 'verhalen'.
maar jij zegt bijna, dat als het niet weggaat dat het dan je eigen schuld is, omdat je niet goed genoeg 'gedacht' hebt.
Als je dit serieus zegt, dan weet jij dus niet wat het is om kanker te hebben. Negen jaar geleden had ik kanker, een tumor die ruim een kilo woog. Je bent wel erg naief en dom om te denken dat je geest een kilo zwaar, hormoonproducerende tumor weg kan werken.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:21 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat de gezondheid van geest en lichaam nauw met elkaar verbonden zijn, en denk ook dat een positieve instelling en hoop de ergste kwalen kunnen doen genezen. Naar ik meen zijn er ook aardig wat voorbeelden te vinden van "spontane" genezingen (Spontaan als in zonder medische hulp) van ziektes die als ongeneeslijk gelden.
In zijn algemeenheid zal je niet kunnen zeggen of dat wel of niet te genezen is. En het wel of niet te genezen wil nog niet zeggen dat je er aan dood zal gaan.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:25 schreef Knarf het volgende:
Zware longkanker is niet te genezen, dit wil echter niet zeggen dat je leven over is. Ik heb echter het gevoel dat alternatieve geneeswijzers teveel liegen, want ze vertellen meestal dat je wel te genezen bent. Wat vaak helemaal niet kan, ook niet door hun en het erge eraan is nog dat ze dat nog weten ook. Heb ik liever een arts die zegt, sorry ik kan niets meer voor je betekenen, want dan kun je tenminste nog afscheid nemen. Als je maar wordt aangepraat dat je het wel zal overleven, dan doe je dat niet/minder.
hoeveel tumoren zijn er bij jou al verwijderd? Dan zou je dus ook weten dat wat je hierboven zegt bij lange na niet altijd waarheid is.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 16:58 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ze kunnen gezwellen weghalen. Dat wel. Maar niet echt geweldig: hele weefselzones worden vernield, door straling of chemo, en ja, dan gaan die kankercellen ook wel dood ja. De rest in de omgeving ook, maar, jammer dan.
Nu heb je het over ernstige ziektes.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Zo moet je dat niet opvatten. Het is idd erg breed gesteld. En zal niet in ieder stadium, of voor iedereen, op gaan. Er zullen ongetwijfeld veel kankerpatienten zijn waar het nooit opgemerkt is, waar het lichaam het zelf heeft opgeruimd. Zoals er zoveel ziektes rondwaren die nooit opgemnerkt worden omdat ze vroegtijdig door het lichaam zelf de kop om gedraaid worden.
Al die gevallen halen de statistieken niet, omdat ze simpelweg nooit als ziekte bekend geworden zijn. Dus vertrouwen op statistieken in dit soort vraagstukken is erg tricky..
Leg eens uit wat er gevaarlijk is aan de opmerking dat het weghalen van tumoren in veel gevallen nog niet zo eenvoudig is en heel wat iatrogene schade kan geven? Natuurlijk zijn er ook die relatief goedaardig zijn, en niet of minder verweven zitten in het overige weefsel.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:38 schreef GM het volgende:
hoeveel tumoren zijn er bij jou al verwijderd? Dan zou je dus ook weten dat wat je hierboven zegt bij lange na niet altijd waarheid is.
Dan zou je eveneens weten dat wanneer een tumor volledig verwijderd kan worden, bestraling vaak niet nodig is.
Kom maar eens in de situatie, dan lul je wel anders.
Dit fanatisme (bijna fundamentalisme) is ronduit gevaarlijk en dom.
Ik snap eigenlijk niet wat jij nu bedoelt. Jij valt Iteejer aan omdat hij zegt dat door chemokuren of bestraling ook gezonde cellen worden vernietigd.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:38 schreef GM het volgende:
[..]
hoeveel tumoren zijn er bij jou al verwijderd? Dan zou je dus ook weten dat wat je hierboven zegt bij lange na niet altijd waarheid is.
Dan zou je eveneens weten dat wanneer een tumor volledig verwijderd kan worden, bestraling vaak niet nodig is.
Kom maar eens in de situatie, dan lul je wel anders.
Dit fanatisme (bijna fundamentalisme) is ronduit gevaarlijk en dom.
Nee hoor hoeft niet. Als de tumor gewoon goed verwijderd is hoeft dat niet. (Na testen natuurlijk).quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:03 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet wat jij nu bedoelt. Jij valt Iteejer aan omdat hij zegt dat door chemokuren of bestraling ook gezonde cellen worden vernietigd.
En daar heeft Iteejer helemaal gelijk in. Wat jij zegt ,na een tumor verwijdering is bestraling niet nodig,is niet waar.Er wordt altijd nog nabestraald of een chemokuur gegeven of beiden.
Er kunnen namelijk microscopisch kleine deeltjes of cellen achterblijven.
Dat is helemaal niet erg om te zeggen, want de arts zegt namelijk hetzelfde. Er wordt (als het goed is) verteld wat de slagings kansen zijn en wat er kan gebeuren als er iets mis gaat.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:59 schreef iteejer het volgende:
[..]
Leg eens uit wat er gevaarlijk is aan de opmerking dat het weghalen van tumoren in veel gevallen nog niet zo eenvoudig is en heel wat iatrogene schade kan geven? Natuurlijk zijn er ook die relatief goedaardig zijn, en niet of minder verweven zitten in het overige weefsel.
Ik zeg toch nergens dat bestraling altijd nodig is?
Omdat er van alternatieve geneeswijzen geen statestieken zijn. Elke arts moet realisties zijn. Als hij denkt dat je overlevingskans tig procent is met zijn behandeling dan kun je nog voor een second opinion gaan. Als die ongeveer hetzelfde zegt, dan weet je genoeg. Als een arts je verteld dat hij je gaat genezen van zware longkanker dan vind ik dat misdadig.quote:En wat mijzelf betreft: dat gaat niemand iets aan. Ik vind echter niet dat alleen degenen waarbij ooit een tumnor verwijderd is, iets mogen zeggen over dit soort dingen. En bovendien, de ene tumor is de andere niet.
Positief denken helpt je niet van zware ziekten af. Het helpt je wel om deze tijd beter door te komen. Dit zowel met dodelijke als niet dodelijke afloop.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:19 schreef iteejer het volgende:
@GM/@Knarf: deze discussie gaat niet over wel of niet naar het alternatieve circuit gaan. Het ging om het belang van de eigen motivatie en vechtlust, en hoe die motivatie en vechtlust door een te eenzijdig medisch-technisch presenteren maar al te makkelijk om kan slaan in het tegenovergestelde.
Kanker was in deze slechts een voorbeeld. Maar slaat net zo goed op andere trauma's of ziekten.
Ik had het niet over het alternatieve wat niet in de statistieken zou staan, ik had het over heel wat ziektes die door de persoon zelf de kop in gedrukt worden, zonder ooit behandeld te zijn. Wat naderhand te zien is in de sporen die dat heeft achtergelaten.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:19 schreef Knarf het volgende:
Omdat er van alternatieve geneeswijzen geen statestieken zijn. Elke arts moet realisties zijn. Als hij denkt dat je overlevingskans tig procent is met zijn behandeling dan kun je nog voor een second opinion gaan. Als die ongeveer hetzelfde zegt, dan weet je genoeg. Als een arts je verteld dat hij je gaat genezen van zware longkanker dan vind ik dat misdadig.
Maar hoe zou een alternatieve arts een tumor van een kilo verwijderen?
En ik denk dat iemand die er ervaring mee heeft meer over kan zegggen dan iemand die alleen maar aan de zijlijn heeft gestaan
Mee eens. Alleen ga ik nog iets verder: ik heb gezien en meegemaakt dat je door positief denken en de bijbehorende levensinstelling wel degelijk de genezing van zware ziektes kan bespoedigen. Ik denk dat je mijn post over de klassieke invulling van het conceot 'etiologie', met de drie C's, niet gelezen hebt. Die gaat hier nl over.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:27 schreef Knarf het volgende:
Positief denken helpt je niet van zware ziekten af. Het helpt je wel om deze tijd beter door te komen. Dit zowel met dodelijke als niet dodelijke afloop.
Het helpt je niet om van kanker / beenbreuk, enz aftekomen. Het kan je wel helpen bij psychische klachten. Deze resulteren ook vaak in 'vage' lichameijke klachten. Die zijn goed door alternatieve geneeswijze te behandelen om dat men goed met een patient kan praten. Men vaak extra aandacht besteed aan de klant, enz. Dit kan motiverend werken, waardoor de klachten verdwijnen. En ja dat kan je de reguliere artsen verwijten, dat ze je te weinig aandacht geven. Dat je je een nummer voelt.
Maar dat zegt toch helemaal niets.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:28 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ik had het niet over het alternatieve wat niet in de statistieken zou staan, ik had het over heel wat ziektes die door de persoon zelf de kop in gedrukt worden, zonder ooit behandeld te zijn. Wat naderhand te zien is in de sporen die dat heeft achtergelaten.
Dat weet ik, een moedervlek is ook kanker. En als die groeit zou ik toch maar naar de dokter gaan om hem weg te laten snijden. Makkelijk zat, maar hem 'wegdenken' of homeopatische pilletjes geven helpt echt niet.quote:Op een forum kun je niet beoordelen wie er wel of niet aan de zijlijn staat. Dat moet blijken uit wat de persoon te zeggen heeft.
Er zijn bovendien heel wat soorten kanker en weefselwoekeringen, met daarbovenop een enorme variatie wat betreft de plaats waar ze zich bevinden, de mate van uitzaaiing, etc.
Bijna ieder geval is uniek. Het is dan ook zeker niet zo dat iemand die ooit een tumor had, bij uitstek een expert is, Helaas niet, want dan zou je haast denken dat alleen mensen die zelf ooit kanker hadden nog oncoloog kunnen worden.
Niemand betwist hier iemands meningen. Want dat zijn het, meningen. Nothing more, nothing less.
Positief denken op zich zal misschien niet genezen. Maar negatief denken al helemaal niet.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:27 schreef Knarf het volgende:
[..]
Positief denken helpt je niet van zware ziekten af. Het helpt je wel om deze tijd beter door te komen. Dit zowel met dodelijke als niet dodelijke afloop.
Het helpt je niet om van kanker / beenbreuk, enz aftekomen. Het kan je wel helpen bij psychische klachten. Deze resulteren ook vaak in 'vage' lichameijke klachten. Die zijn goed door alternatieve geneeswijze te behandelen om dat men goed met een patient kan praten. Men vaak extra aandacht besteed aan de klant, enz. Dit kan motiverend werken, waardoor de klachten verdwijnen. En ja dat kan je de reguliere artsen verwijten, dat ze je te weinig aandacht geven. Dat je je een nummer voelt.
precies !quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:47 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Positief denken op zich zal misschien niet genezen. Maar negatief denken al helemaal niet.
quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:46 schreef Mirage het volgende:
Ik begrijp dat sommige zaken gevoelig liggen.
Maar nogmaals wil ik iets aanstippen wat volgens mij veel mensen "over het hoofd " zien.
Ik neem mijn vader als voorbeeld.
Heel kort:
hersenbloeding, coma, ze dachten niet dat hij het zou halen en áls hij het zou halen zou hij helemaal niets meer kunnen volgens de artsen.
mijn vader is wakker geworden.
Hij kon niet praten, hij kon niet eten, hij kon zichzelf niet eens op zijn andere zij draaien, hij was volledig verlamd rechts.
hij kon zijn urine niet ophouden, hij voelde de aandrang tot poepen niet...
Het enige dat hij deed was half hangen in bed en wazig langs je heen kijken.
Ik heb hem letterlijk in de stoel gedúwd.
Op een gegeven moment kon hij zelf in zijn stoel komen.
Hij mocht weer naar huis.
En meneer zat thuis.
Want men had toch gezegd dat er niets meer te doen was ?
Mijn vader was depressief en had het gevoel gekregen dat de reguliere geneeskunde besloten had dat hij op zijn eindstation gekomen was.
Hij was ver gekomen, hij zat immers nu in een stoel. maar dit was zijn eindstation.
(natuurlijk kreeg hij nog wel dagtherapie en fysio )
Vooruit ging hij niet.
Pas toen ik mensen onder zijn aandacht heb gebracht die na 3 jaar "spontaan" weer konden praten. Mensen die opeens weer beweging kregen in een ledemaat....
en een hoop gefoeter en peptalk is hij pas iets opgekrabbeld.
Inmiddels heeft hij géén stoel meer.
Hij "loopt" met behulp van een stok.
hij wandelt zelfstandig blokjes om
hij kan mijn moeders naam zeggen
hij kan zelf eten
hij zet zelf koffie en thee
hij dekt de tafel
hij grijpt in als mijn jongste ergens in dreigt te stikken !!
Hij is absoluut zichzelf niet en dageljiks nog heel verdrietig ( hij was kunstschilder)
Maar hij lééft weer ene beetje en is véél verder gekomen dan verwacht.
Juist doordat men hem liet geloven dat het via de reguliere geneeskunde het eindstation voor hem bereikt was is hij stil komen te staan en heel ver afgezakt in een diep zwart gat geestelijk/emotioneel en dus ook lichamelijk.
Het is dus gevaarlijk om mensen "af te schrijven".
Je kan ze hier erger en sneller de vernieling mee in helpen dan dat je " een gaatje open houdt"
Dat ben ik met je ens. Dat zeg ik ook. Maar je moet wel bedenken waar dat postieve doorkomt. Als iemand jou verteld dat hij je wel helpt en gaat genezen, maar hij kan het niet. Dat vind ik misdadig. En je hebt gelijk dat regulieren artsen soms erg cru kunnen zijn, en hier moet ook wel wat aan gedaan worden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:47 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Positief denken op zich zal misschien niet genezen. Maar negatief denken al helemaal niet.
Klopt ook, het was ook niet mijn bedoeling om lichamelijke klachten aftedoen als psychische. Maar er zijn er genoeg. En een psycholoog of alternatieve geneesheer is hier veel beter in dan een reguliere arts. Omdat ze aandacht geven aan de patient.quote:En om lichamelijke klachten maar af te doen als gevolg van psychische klachten is ook wel erg makkelijk. Aan de andere kant kun je door een negatieve houding wel zieker zijn dan wanneer je positief in het leven staat. Positief denken laat je niet eeuwig doorleven, nee. Maar dat doen medicijnen ook niet. Geen reguliere en geen alternatieve.
Bij ernstige ziekten niets. Het kan je wel beter door die periode heen laten komen (gezeliger, enz).quote:Alleen...... de manier waarop iets gebracht wordt kan wel een invloed hebben en daar ging het om. Niet eens over alternatief of niet.
Het gaat hier om beating the odds. In hoeverre kan een positieve leefwijze bijdragen aan een herstel of stabilisering van een situatie.
Dan ga je naar een andere arts. Als deze dan zegt dat hij je misschien wel kan genezen, omdat hij je een andere wijze van genezen aanbied met een slagings kans van tigprocent. Of hij zegt sorry ik kan ook niets voor je doen. Dan neem je daar genoegen mee. En als je dan postief blijft denken (op de 1 of andere manier) is deze periode waarschijnlijk 'plezieriger' dan wanneer je negatief denkt.quote:Als een arts jou zegt: neem maar afscheid want IK kan niks voor je doen......Moet je je daarbij dan neerleggen (haast letterlijk) en zwelgen in je ziekte? Of ga je dan gewoon lekker leven en sta je daar positief in en neem je het zoals het komt. Of je het wel of niet overlijdt maakt dan even niet uit. Uiteindelijk gaan we allemaal (klinkt cru.... maar tis wel een feit)
Dit kan wel ernstig zijn. Als iemand jou verteld dat hij je gaat genezen (wat hij dus niet kan en dat weet hij), dan wordt er veel geld weggegooid voor niets en denk ook aan de nabestaanden. En hoe denk je dat deze patient zich gaat voelen als het niet helpt, wat dan?quote:Maar stel nou dat je echt geloofd dat die tumor dan weggaat of dat ie in ieder geval je leven niet in de weg zal staan........ imo stukken beter dan zwelgen. En in dat geval...... baat het niet dan schaadt het niet.
Maar dit is wel een voorbeeld van het ergste.
Mee eens. En daar moet zeker wat aangedaan worden.quote:iig zijn er best veel artsen die hun werk prima doen maar wat minder bedeeld zijn in de social skills en de dingen op een negatieve/harde manier over brengen alsof hun woord final is. En dat bestrijd ik ook. Dan komt je eigen houding erbij kijken. Maar veel mensen zijn snel geintimideerd door de kennid van een arts en vergeten dan zelf ook nog iets te doen.
Bedankt voor je verhaal. (mijn vader heeft ongeveer hetzelfde (gehad), maar dan minder erg). Wel de coma, en depresiviteit (omdat zijn hersenen beschadigt zijn, waardoor hij zijn baan niet meer kan uitvoeren). Lichamelijk was hij er niet zo ver aan toe, als de jouwe.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:46 schreef Mirage het volgende:
Ik begrijp dat sommige zaken gevoelig liggen.
Maar nogmaals wil ik iets aanstippen wat volgens mij veel mensen "over het hoofd " zien.
Ik neem mijn vader als voorbeeld.
Heel kort:
hersenbloeding, coma, ze dachten niet dat hij het zou halen en áls hij het zou halen zou hij helemaal niets meer kunnen volgens de artsen.
mijn vader is wakker geworden.
Hij kon niet praten, hij kon niet eten, hij kon zichzelf niet eens op zijn andere zij draaien, hij was volledig verlamd rechts.
hij kon zijn urine niet ophouden, hij voelde de aandrang tot poepen niet...
Het enige dat hij deed was half hangen in bed en wazig langs je heen kijken.
Ik heb hem letterlijk in de stoel gedúwd.
Op een gegeven moment kon hij zelf in zijn stoel komen.
Hij mocht weer naar huis.
En meneer zat thuis.
Want men had toch gezegd dat er niets meer te doen was ?
Mijn vader was depressief en had het gevoel gekregen dat de reguliere geneeskunde besloten had dat hij op zijn eindstation gekomen was.
Hij was ver gekomen, hij zat immers nu in een stoel. maar dit was zijn eindstation.
(natuurlijk kreeg hij nog wel dagtherapie en fysio )
Vooruit ging hij niet.
Pas toen ik mensen onder zijn aandacht heb gebracht die na 3 jaar "spontaan" weer konden praten. Mensen die opeens weer beweging kregen in een ledemaat....
en een hoop gefoeter en peptalk is hij pas iets opgekrabbeld.
Inmiddels heeft hij géén stoel meer.
Hij "loopt" met behulp van een stok.
hij wandelt zelfstandig blokjes om
hij kan mijn moeders naam zeggen
hij kan zelf eten
hij zet zelf koffie en thee
hij dekt de tafel
hij grijpt in als mijn jongste ergens in dreigt te stikken !!
Hij is absoluut zichzelf niet en dageljiks nog heel verdrietig ( hij was kunstschilder)
Maar hij lééft weer ene beetje en is véél verder gekomen dan verwacht.
Juist doordat men hem liet geloven dat het via de reguliere geneeskunde het eindstation voor hem bereikt was is hij stil komen te staan en heel ver afgezakt in een diep zwart gat geestelijk/emotioneel en dus ook lichamelijk.
Het is dus gevaarlijk om mensen "af te schrijven".
Je kan ze hier erger en sneller de vernieling mee in helpen dan dat je " een gaatje open houdt"
Ik heb het ziektebeeld zelf gehad, wellicht nog steeds, én ooit is iemand die toen belangrijker voor me was dan ikzelf in mijn armen aan een tumor overleden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:40 schreef Knarf het volgende:
En ik vind het opvallend dat de positieve meningen van mensen hier wel van mensen zijn die het ziektebeeld nog nooit gehad hebben. De negatieve van mensen die wel in die positie zijn geweest.
Maar wat heb je dan liever gehad. Een arts verteld meestal wat redelijkerwijs de kansen zijn. Bij een ernstige ziekte is de kans dat je overlijd veel groter dan dat je het overleeft, maar er is altijd een kans. Is het dan niet eerlijker dat je dat weet?quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 19:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ik heb het ziektebeeld zelf gehad, wellicht nog steeds, én ooit is iemand die toen belangrijker voor me was dan ikzelf in mijn armen aan een tumor overleden.
Heb ik nu wél recht om te posten dan?
Omdat ik verder niet op deze situaties in wil gaan zal ik in dit topic niet verder posten. Dat was mijn reden om te zeggen dat dat niemand aan ging, en dat niemand dat kon beoordelen. 'En ik vind het opvallend dat de positieve meningen van mensen hier wel van mensen zijn die het ziektebeeld nog nooit gehad hebben.'. Nog maar es een keer. Dit kun je niet weten, dit is een aanname. Een hele foute, zoals je ziet.
Dat is wat mij boven alles irriteert: mensen die denken gelijk alles te weten, gelijk conclusies te trekken.
Hetgeen de kern ook was van mijn OP: NIEMAND is god, niemand kan zeggen 'je leeft' of 'je sterft'. Als dat verder geen gevolgen zou hebben, nah ja, laat iedereen god spelen. Maar dat heeft het wél, je ontneemt er mensen kracht mee. En ook dat heb ik ondervonden. Van de zijlijn called 'my life'.
dát heeft niemand gezegd.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 19:40 schreef Knarf het volgende:
Dit is veel beter dan: ik ga je genezen, als je maar positief denkt.
en dit is nou wat er gebeurd als je een ander een hoek induwt door zaken zomaar aan te nemen zonder dat ze ergens op gebaseerd zijn.quote:
quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 19:44 schreef Mirage het volgende:
[..]
dát heeft niemand gezegd.
Je trekt de zaken naar het andere uiterste door.
quote:Ik denk dat er geen grenzen zijn aan wat de (menselijke) geest kan en zal kunnen. Zoals Char doelbewust een brug slaat tussen hier en daar, kan de geest ook kanker overwinnen. Ik zeg niet dat dit altijd mogelijk is, maar onder de juiste omstandigheden, is het mogelijk (gebleken). Laat de doktoren dat er voortaan altijd standaard bijzeggen.
Mooie bijdrage, Iteejer.
Sten
Mede de werking van een boel kwade magie/voodooquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 20:23 schreef zhe-devilll het volgende:
FF in kort een apart verhaal van Martin Kojc.
Er was eens een gevangene die ter dood veroordeeld zou worden, de man werd als test op een tafel gelegd en, zo werd hem verteld, dat hij door middel van een sneetje in zijn hals, hij langzaam zou doodbloeden. De voorwaarde was dat de man dit niet mocht zien, en zodoende kreeg hij een blinddoek voor zijn ogen.
Men maakte een inkeping in zijn hals, alleen niet zo diep!
Men hield een schaaltje van metaal, bij de snee in de hals en liet hierin water druppelen.
De gevangene kon die alles wel horen en voelen maar niet zien!
Er druppelde geen bloed weg bij de gevangene en toch omdat hij dacht dat dit plaatsvond, stierf hij . Terwijl er in feite niets aan de hand was....
Puur op suggestie is die man gestorven.. Dit verhaal blijft me altijd bij.. Vond het zo apart.
Precies, keep the mind open.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 16:58 schreef iteejer het volgende:
[..]
De kracht van het leven, het leven zélf is nog altijd volkomen onbegrepen. Een goddelijke vonk. Zo lang het medische nog niet in staat is om ook maar één eencellig diertje na te maken, of maar één miezerig klein kruipbeestje te construeren, is het hopeloos arrogant om zich te afficheren als de redders van het leven. Zij zijn ook mensen, net als wij allemaal, en we moeten allemaal roeien met de riemen die we hebben.
Gelukkig hebben we er meer dan één
Het zal geen Joego zijn, zag het al aan de naamquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 20:17 schreef zhe-devilll het volgende:
http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=GGLG,GGLG:2005-31,GGLG:nl&q=martin+kojc&spell=1
zoek hier eens op, Martin Kojc
Zeer interessante materie...
Imo presenteer jij het hier ook wel enorm zwartwit. Op dit moment beschadigt een arts inderdaad gezond weefsel wanneer hij een tumor behandeld (zij het chirirgisch, met medicatie of met straling). Tis niet alsof de arts blind kijkt van "och het probleem in de tumor, de rest van de persoon boeit me niet. Er is op dit moment gewoon weinig alternatief. Je kunt het gezonde weefsel wel sparen om de patient niet te belasten, maar dan krijg je de tumor niet weg. Gezond weefsel gespaard, patient dood, jammer dan. Zolang er geen minder belastende alternatieven zijn om een tumor weg te halen, zal een arts inderdaad niet schromen om gezond weefsel te beschadigen... omdat anders de patient uberhaupt doodgaat.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 16:58 schreef iteejer het volgende:
Ze kunnen gezwellen weghalen. Dat wel. Maar niet echt geweldig: hele weefselzones worden vernield, door straling of chemo, en ja, dan gaan die kankercellen ook wel dood ja. De rest in de omgeving ook, maar, jammer dan.
Het steeds belangrijker worden van de medische wetenschap in onze maatschappij en van het begrip ziek/gezond voor ons welbevinden noemen ze in de medische literatuur "medicalisering" en "healthism". Ik denk dat je de invloed van de medicus op deze processen overschat. Het is een wisselwerking tussen een wetenschap die steeds meer dingen kan die eerst als niet mogelijk werden beschouwd, en een maatschappij die op basis van sucessen in het verleden en vage onderzoeksplannen in het heden verwachtingen opbouwt voor de toekomst. Vaak is het zo dat het publiek een vage term hoort die het toch niet geheel begrijpt, en op basis daarvan een eind wegfantaseert over wat er allemaal wel niet zou kunnen. De medische partij zou denk ik voorzichtiger moeten zijn met het uitdrukken van toekomstverwachtingen, aan de andere kant is hier wat mij betreft ook een rol weggelegd voor bijvoorbeeld het onderwijs en de media.quote:Ik wil hier niet het medische mee in discrediet brengen, talloze toegewijde mensen die in die sector werken doen enorm hun best. En we zijn er allemaal maar wát blij mee. Maar overtrokken verwachtingen, of een idee van medische alleenheerschappij, of een idee van medische onfeilbaarheid, maken dat men zich er soms ten onrechte enorm aan ophangt. En dus zal vallen in al die situaties (en dat zijn er heel wat) waarvoor het medische even geen stevige haken in muur beschikbaar heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |