Jaja Lowlands 2005
Ik had nog een slechte nasmaak van Lowlands 2000. Teveel voor het eerst van die dancefiguren, die voornamelijk luxe moeilijk zaten te doen. Maar dit jaar was de sfeer weer toppie.
Weer ouderwets komische malloten. Het biersmijten beviel en werd weer eens toegestaan. En ff clandestien gecrowdsurft.
Kortom me puberjaren waren weer terug. Misschien hielp het wel dat ik (als enige ?) met een Lowlands 1998 shirt rondliep?
Jaj goed hoe kwamen we daar enzo en wat hadden we gezien?
Om 16:10 uit me werk gegaan. Snel naar huis. Inpakken koken enzo. Werd het toch 19:30 eer we in de auto zaten (een vriend en ik)
Blazen, we besloten via Utrecht te gaan, (vanuit Leiden). Toch weer ellendige file.
Eer we dus op Lowlands waren was het dus toch mooi 21:30 en aardig donker aan t worden. Camping 1,2,3 en 4 vol. Wij maar ovr de brug. Sloegen pad in. Oh vol tis camping 3 andere kant op (was indeling vergeten). Hey een plekje.
23:00 stond onze tent en hadden we #@$! Prodigy gemist. Helaas pindakaas. Maar het bleek dat we wel op camping 3 zaten lol!!
Goed dan maar het terrein verkennen. Wat direct opviel was dat de aankleding heel mooi was. Wat direkt ook stoorde was het commerciele niveau. Een La Place tent, een Hema Hotdog tent. Het leek godverdomme het gemiddelde dorpsplein wel op zaterdagmiddag.
Maar goed verder was het wel leuk aangekleed.
We keken op het programmaboekje en besloten de '90s shit van de Grolsch uit te proberen. Met af en toe wat patatjes ed tussendoor. Plus het nodige bier.
Toen mijn vriend even mee gegaan naar de 24 uurstent
En om 4:00 had hij het wel gezien. Ik nog niet. Nog lekker weghijsen en opeens merkte ik dat het licht was! Ff knipperen plasje doen en weer terug de tent in. Uiteindelijk maar op me matje gekropen rond 8:30
om 11:00 kreeg ik een por van die vriend van me en hij bleef me wakker houden.
Dus de rest van de dag als een zombie over het veld gerend. Maar goed wel muziek.
Na moeizaan wakker worden en een uitgerekt ochtendritueel hoorden mijn oren de eerste klanken van
Apocalyptica. Had ze al eerder gezien zowel op lowlands als Dynamo open air. Dit keer hadden ze een drummer dr bij. Ik weet niet of het aan het geluid lag, maar het drumstel klonk als een boekenplank. Jammer want verder was het idee wel aardig. Er werd ook wat Metallica covers opgevoerd dus ik vond het allemaal best. De laatste 15 min van hun set bracht ik liggend op het zijveld door.
Toen ontdekte ik de Essent Tent en aangezien ik de edities vanaf 2000 had gemist werd ik verrast door het Open Podium. Als hobbymuzikant meteen enthousiast de tent ingegaan en me opgegeven. helaas zou ik nooit aan de beurt komen. Geeft verder ook niets af en toe waren dr kneusjes maar het was allemaal erg gezellig en wat vooral opviel: niemand boeroepte de kneusjes weg. En met kneusjes bedoelde ik degene die hun tekst kwijtraakte of een snaar miste bij het spelen. Zeer relax publiek dus, en bij bekende nummers was het feesten geblazen zoals bij nummers van Queens of, Foo Fighters en ook covers van Lenny Kravitz. Alleen Jan Douwe Kroeske speelde de zeur. Af en toe ging dat wel irriteren. Toen ik ff naar de WC moest enkele minuutje
Bad Religion opgepikt, maar ik vind maar weinig van die neo-punk zoals ik het noem leuk. Eigenlijk alleen Green Day. De Alpha tent dacht er anders over want die was bomvol. Teruggelopen naar het open podium.
Niet dus zelf aan de beurt geweest maar het was weer tijd voor serieuzere shit. Mijn vriend vond
Nightwish wel leuk en ik besloot om mee te kijken. Leuke set, afwisselend en een gedreven zangeres in t geel. Fantastisch en de metal show was ook mooi. Sympathieke gasten en ondanks me duffe kop toch af en toe meegebangd.
Wat gegeten en vooral gelachen om (ja ik kom van een andere planeet) het voor ons onbekend fenomeen Silent Disco. Wat ziet dat er grappig uit, van die gasten die spastisch lopen te bewegen en opeens gezamenlijk roepen: "Here we Go!"
Mijn vriend ergens kwijtgeraakt maar boeiend, tijd voor de
Pixies . Ken geen nummers van ze maar heb welles Frank Black solo gezien. Ik stond vanwege de drukte aan de rand van de Grolsch tent.Was toen wel aardig. En dit klinkt als lekkere punkrock. Gewoon doorduwen. Ik ken de bandleden niet maar de bassiste was wel lekker en aan het gejoel te horen stond ik niet alleen in de mening. Het klonk ook nog allemaal retestrak. Goede shit dus.
Toen snel een biertje en tijd voor meneer
Manson .
Wat moet ik zeggen? Een geboren entertainer, wel minder provocerend dan destijds in '98 op Dynamo. Toen gooiden we destijds modder op zijn jarretels waardoor die zich heerlijk liet opfokken. Nu ging het publiek als een kip zonder kop uit hun plaat en Manson genoot zichtbaar.
De nummers gingen dr wel in, het decor was aardig maar toch miste je iets. Sommigen zeiden dat de drummer of gitarist ruk speelde, maar ik vond het wel meevallen. De nummers waren herkenbaar.
Helemaal een pakkend gevoel had het toch niet, en het gitaargeluid was matig.
Toen weer een lange nacht voor de boeg. Eerts proberen te dansen in Alpha maar Alpha was een beetje leeg. Dan maar weer Grolsch. Weer lekkere nummers. Wel raakte we pissed van een gast die op een relatief rustig nummers moest pogoen en ons bier uit onze beker denderde. Collectief besloten we dan maar de rest van het bier in zij richting te gooien. Mijn vriend gooide recht in zijn smoel lol. Gelukkig kon ie er om lachen, na een high five gingen we weer ieders ons weegs.
Dat betekent nog wat biertjes dr bij, en daarna voor mij de 24 uurs tent weer. Lekker vol en ieder hoopte op een nummer dat ze ook in de Grolsch tent draaide maar halverwege afkapte. Het punknummer met een meezing gedeelte van "Hooowhoohoohoo". Nouja ik ken helaas de titel niet. IIg draaide de 24 uurs DJ het een stukkie, kapte het af ging over op house maar de hele tent maar "hooo" doorbrullen. Vet lachen want de dj haakte dr op in door de beat met onze zang te laten mee gaan. Een instant hit lol.
Goed vijf uur lag ik in me nest en de volgende dag weer op.
Gedouched dit keer, en erachter gekomen dat zo'n mannetje op het hokje betekent dat je je vriendin moet uitnodigen om mee blote mannen te gaan kijken. Andersom kan je natuurlijk wel vergeten zij zal je nooit uitnodigen
![]()
Helaas Millionaire gemist
![]()
Toen net het laatste stukkie van me favoriete band
Korn . Ze speelden ook een stukkie van me andere favoriete band, "One" van Metallica, dat ze over lieten gaan in een Follow the Leader nummer.
Daarna nog een cover en toen Blind, maar helaas dus de rest van hun eigen nummers gemist. Ik vond ze overigens niet arrogant, eerder sympathiek.
Daarna weer kijken of ik eeuwige roem kon verkrijgen op het Open Podium weer niet gelukt, maar zoals gezegd wel genoten.
Bier bijgetankt, de laatste want ik zou later naar huis moeten rijden, alcoholvrij. Tijd daarna voor
Queens of the Stone Age. Het geluid was matig, de bassdrum stond iets te hard en de gitaar gromde iets te ver door maar de nummers zelf waren lekker strak. Alles werd in een aparte versie gegoten en de band kickte merkbaar op knalharde stops. Kicken. Zoals het hoort doe je het beste voor het laatste en dus werd "Noone Knows" achteraan gedaan en nog in stukjes gemoot ook.
Al een beetje last van me voeten maar verder veel fitter dan de dag ervoor ging ik al spullen opruimen in me tent en in me auto donderen. Dat scheelde veel in eenkeer sjouwen. Ik zou straks allen de tent moeten sjouwen. Heel kort even bij Charlie het
Alkaline Trio gezien. Lekkere ragpunk maar niet serieus genoeg om er lang naar te blijven kijken.
Terug was het tijd voor de
Foo Fighters. Ik dacht dat we net op tijd kwamen maar ze waren net begonnen. Ik heb maar enkele Foo Fighters dingetjes en geen albums ofzo, maar hun eerste concert op Lowlands beviel me wel en latere TV registraties ed zagen dr ook cool uit. Dus ik bereidde me op een feestje voor. Dat was het ook. De eerste helft van de set knalde het lekker door. Er werd ook stiekem gecrowdsurft en ik waagde me er ook aan. Helaas werd ik richting een medesurfer geworpen zodat we bijna opelkaar zouden klappen. Ik dus maar naar benden gaan, maar verzwikte me linker enkel toch. Ik zou die nacht en de volgende dag er nog veel last van krijgen
![]()
. op het moent zelf deed het eerst 10 min. hevig pijn en daarna trok het redelijk weg. Genoeg om weer te springen enzo. Crowd surfen liet ik uit me hoofd. Wel ving ik surfers aktief op. En fotografeerde Dave grohl die vlakbij ons op het publiek gitaar zat te spelen.
Ondertussen werd de security zat van de surfers. Blijkbaar gingen ze xtra paadje door het publiek richting mengtafelmaken. Want toen opeens een meisje langszeilde en ik haar naar voren duwde greep een security man haar meteen. Echt met zo'n haal en grijns van "Eindelijk!".
Na afloop van het concert hoorde ik ook 2 jongens vragen wat er met aangehouden crowdsurfers gebeurde. "Naar het politiebureau" was het nuchtere antwoord. De jongens kende de meid en ik had spijt als haren op me hoofd van de aktie. Dus het meisje dat door crowdsurfen op het politiebureau van Lelystad heeft gezeten: 10000x sorry!!!
Ja wat betreft het verder concert vond ik dat rustige gedeelte wel erg lang. Opeens leek er geen schot in te zitten en bleef meneer Grohl maar lullen. Het haalde de vaart en dynamiek een beetje uit het concert. Wel leuk dat hij een nummer ook aan die, ja DIE band opdroeg
![]()
Ja en toen was het afgelopen. Nog heel ff kort gedanst in Grolsch en daarna richting auto. Tijdens het tillen ging mijn linker poot protesteren. Gelukkig hadden we 2 onverwachte lifters, 1 Noors meisje en haar nederlandse vriendin. Aangenaam gezelschap dus we hadden wat aanspraak ook
![]()
Rond 3:30 thuis en 4:00 lag ik in me nest om op 7:00 weer uit me bed voor werk
![]()
. Met een strak dieet op paracetamol ging het olopen weer vooruit en maandagavond vroeg naar bed gegaan en heerlijk bijgeslapen
![]()
Als Lowlands 2006 weer zo'n feest wordt ga ik weer
![]()
Blijft puike sfeer
+ punten:
Muziek: 1)Queens of The Stone Age
To do dingen: schreeuwdatabase
![]()
Eten: ruime keus
Drinken: bier!
Camping: nog steeds een gezellige bende met goede toiletten
![]()
Festivalterrein: mooie decors, goede sfeer
Weer: was mooi droog en zonnig
![]()
-punten
Festivalterrein: commerciele bende geworden. Alles wordt gepresenteerd wel door iets, zelfs de
infopaal door Orange :S Daarbij begint het soms iets te groot te worden, de afstand tot de alpha vanaf de ingang is echt een aardig wandeltripje.
Muziek: te weinig harde bands of ik zal wel een ouwe lul zijn. Het begint me ook te vroeg of is iedereen tegenwoordig een vroege vogel. De zaterdagbands mogen van mij wel kappen rond 2:00
Cabaret: stom dat je in de rij moet staan. Jan Jaap van der Wal gemist. Waarom wel in de rij voor cabaret en niet voor Millionaire? Die optredens moeten ook open toegankelijk zijn.
dat was het weer dames en heren
ltrz
Edit: campingsite nader gespecifieerd.
[ Bericht 1% gewijzigd door Godshand op 25-08-2005 04:02:02 ]
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.