Ik was donderdag al naar de camping gegaan (camping 2 welteverstaan, lekker onder de bomen) en dat was allemaal tof en leuk en gezellig enzo. Maar daar gaat het niet om.
Vrijdag:
Meteen om 13.00 naar de weide gegaan om even alles te bekijken. Bij de Boudisque de nieuwe
Goldfrapp CD gekocht. Heel erg lekker plaatje weer, helaas stonden ze niet op Lowlands dit jaar. We hebben bij de Charlie even naar The Blue Van zitten luisteren, maar dat kon me op geen enkele manier bekoren, dus waren we maar weer wat gaan lopen om vervolgens bij de
Polyphonic Spree te belanden. Hallelujah! De eerste rare snuiters die ik heb zien optreden, en het was een lekker begin van het weekend. Ze rekten alle nummers ongelofelijk lang uit en het zag er natuurlijk gewoon grappig uit, met die jurken. Ik voelde me helemaal EO na een uurtje Spree, in ieder geval. Vervolgens even naar
Gabriel Rios gegaan, wat niet helemaal mijn ding was. Vervolgens liepen we richting een bomvolle India voor
Juliette and the Licks, en die tent was geheel terecht bomvol. Lekkere vuige rocknummers en lekkere podiumpresentatie. Dit hebben we een half uurtje gekeken en daarna zijn we naar de Bravo gegaan voor
Róisín Murphy. We bemachtigden een plekje bijna helemaal vooraan, dus ik zag de grande dame in alle glorie optreden. Wat een heerlijk mens is ze toch. Haar muziek is heel erg goed (en ik hoor de overeenkomsten met Moloko lang niet zo goed als anderen) en live spettert ze natuurlijk altijd. Het eerste hoogtepunt van het weekend! Daarna zijn we wat gaan eten en naar de Silent Disco geweest (waar we 50 Cent en Idols hoorden) en toen naar de Alpha voor
Franz Ferdinand. Ik heb ze al 2x eerder gezien (Pinkpop en de HMH), maar dit optreden was toch wel het allerbeste, als je het mij vraagt. De tent stond op springen en de nieuwe nummers (vooral Evil And Heathen) klonken heel erg goed. Ook zong Alex beter dan anders, had ik het idee. En het gestamp op de vloer sprak ook boekdelen. Geweldig! Daarna naar de andere kant van de festivalweide voor
Bonnie 'Prince' Billy & Matt Sweeney, wederom een rare snuiter met z'n korte broek, viezige snor en baard en blote voeten. Maar wat een prachtige muziek! De tent was bij lange na niet vol, wat eeuwig zonde is voor de mensen die er niet waren. Intieme, mooie liedjes en een verrassend jonge band. Toen zijn we via
Royksopp, wat erg tof klonk, naar
The Prodigy gegaan. Ik zal de band nooit begrijpen, vrees ik. Het was vast allemaal tof, maar ik luister toch nog liever met m'n oma naar Duitse volksmuziek. Alleen Smack My Bitch Up vind ik de moeite waard, en toen zijn we ook maar even de tent ingesprongen en even meegeschreeuwd. Toen had ik het wel weer gehad en ben ik na nog wat rondlopen m'n tent vermoeid ingedoken.
Zaterdag:
Op papier vond ik deze dag de minste, dus ik stelde me er weinig bij voor. We begonnen met een sessie
Tai Chi (de Lima was bomvol, tot verbazing van de zweefman). Ik kon er niets van, maar het was wel leuk om te doen. Vervolgens
Coolpolitics. Met schaamrood op de kaken heb ik geluisterd naar wat Hilbrand Nawijn had te zeggen. Tegen -een voor mij onbekende- zwarte presentator: "Als we de slavernij niet hadden gehad, had jij hier nu niet gezeten!" Dat een politicus zoiets durft te zeggen, schandalig. Hij werd dan ook terecht een uur lang uitgejouwd. WAt een figuur. Wouter Bos was overigens niet veel beter, ook hier was hij aan het draaikonten. De eerder genoemde presentator, Jan-Jaap en Eric Corton hadden leukere dingen te melden, dus ik heb me wel vermaakt.
De muziek dan.
Zuco 103 is altijd goed voor een feestje. Jammer van die suïcidale Marilyn Manson fans die om 14.00 uur al in het voorste Alpha vak stonden en niet de moeite namen om te luisteren naar de lekkere muziek en geweldige zang van Lilian. Maar ja, dat is their loss. Ik heb ze een paar maanden terug al live gezien in de Effenaar, en ze weten zich in de grote Alpha dus ook goed te redden. Aan de geweldige podiumpresentatie van Lilian Viera zal het niet liggen. Wat een charisma, enthousiasme en leukigheid. Ik was erg blij dat het publiek ook goed mee ging, want ik vond dat ze het verdienden. Een van de leukste Nederlandse bands van dit moment. 3voor12-hype
zZz kon me dan weer totaal niet boeien, de bak herrie kwam op mij niet leuk over. Urban Golf was dan weer wel leuk. Het absolute hoogtepunt was voor mij
That 1 Guy. Ik kende 1 nummer van hem en was heel erg benieuwd hoe hij en zijn Magic Pipe live zouden zijn. Nou, heel erg goed dus. Hij verbaasde de steeds voller wordende Lima, dat was te zien aan de gezichten. Heel erg goed, heel erg overtuigend, heel erg apart. Naderhand meteen de CD gekocht en die klinkt ook erg goed. Het was z'n (geloof ik eerste en) enige optreden in Europa. Aangezien het zo goed aansloeg hoop ik dat er nog veel meer zullen volgen. Vorig jaar zag ik
Vive La Fête al op Pinkpop en dat was leuk fout, dus dit jaar wilde ik dat nog wel een keer beleven. Helaas was het nu om te huilen zo slecht (gaat Els Pynoo ieder jaar nóg slechter zingen?) en zijn we uit wanhoop na 5 nummers afgehaakt. Wat een drama. Ook dramatisch, maar dan wel heel erg goed was
The Arcade Fire. Weer een podium vol gekken, freaks en weirdo's. En dan spelen ze ook nog ieder nummer een ander instrument (varierend van een de gebruikelijke gitaren, drums en toetsen tot klokkenspelen, een accordeon en een helm). Geweldige, meeslepende muziek die als een huis stond. Wederom een hoogtepunt. De drummer kwam bovenin de stellage op het Grolsch-podium ook tot een hoogtepunt, tot grote schrik van de beveiligingsmensen. Terwijl we wat aten hebben we een paar nummertjes
Art Brut meegepikt, maar dat was zo ontzettend 13 in een dozijn dat we maar weer naar de Grolsch gingen voor de
Pixies. Pinkpop vorig jaar smaakte naar veel meer en ze waren nog een stuk beter dan vorig jaar ook! Sowieso was het al erg leuk om tussen alle nostalgische dertigers te staan. Prachtig om te zien hoe zij genoten van hun oude helden. En de muziek klinkt ook totaal niet verouderd. Heel erg goed, heel erg tof. Vervolgens liepen we naar
Marilyn Manson. Ondanks alle slechte reviews viel het me alles behalve tegen. Hij zingt live beter dan verwacht en het zag er allemaal heel stoer uit. De Alpha puilde uit, dus helaas konden we niet nog even naar binnen, maar vanaf de heuvel was het ook goed toeven. We probeerden nog bij
Jan Jaap van der Wal binnen te komen, maar dat mislukte. En mèn, wat is dat met die hekken enzo bij de Juliet rampzalig geregeld. Gelukkig was het zondag beter. Nog even het
Short Film Program gekeken, en dat was wel leuk. Vervolgens naar de
Night Of Comedy geweest en ik heb nog nooit zoveel pijnlijk niet-grappige dingen gezien. Vooral de tweede stand-up comedian was pijnlijk slecht. Hij maakte 20 minuten lang 2 grappen, waarvan een een verhaal was wat tot in treurens toe werd verteld met behulp van bekende Nederlanders/buitenlanders naamgrappen ("Weet jij waar Brad Pitt, of snap je de George Clooney?"). Ja, lachen, gieren, brullen met deze meneer dus.
Zondag.
Er is niets mis met de dag multicultureel beginnen met
Amadou et Mariam. Helaas was de Alpha bij lange na niet vol, want deze blinde Malinezen maakten lekkere muziek. Dat Mariam er bij stond als een zoutzak was dan misschien niet erg sfeerbevorderend, maar de muziek was lekker wakker worden. Erg gedurfd trouwens, dat zij in de Alpha speelden. Ik vond het goed uitpakken! Na veel gelezen te hebben over
Millionaire heb ik ze eindelijk ook eens gehoord. De bak herrie die over me heen werd gestort was erg fijn, vond ik. Het dreunt, het rockt, het is hard en het is erg lekker. De negatieve reacties op hun muziek snap ik dus niet helemaal, want ik vond het erg goed klinken. Hierna liepen we even naar de Charlie voor
Quit Your Dayjob. Een malloot vergeleek het in het programmaboekje met The B-52's, en dat is echt onbegrijpelijk. QYD speelden een bak saaie herrie wat gewoonweg vervelend was. Snel maar weer weggerend, dus. Op naar een beter optreden! Door een iets minder geslaagd ontbijt (waren het de Aldi knakworstjes of toch de muffin uit de campingwinkel?) heb ik
Morcheeba gedeeltelijk in de Grolsch en gedeeltelijk vanaf de WC gevolgd, maar dat was dan wel een prettig achtergrondmuziekje tijdens een minder prettig WC-bezoek. Ik was vooraf sceptisch, omdat ik de vorige zangers Skye (die nu dus is vervangen door Daisy) erg goed vond, maar ook Daisy heeft een fijn strotje en weet zich goed op het podium neer te zetten. Dat ze dan ook nog eens saxofoon speelt was alleen nog maar beter. Niet meedeinen op de muziek eofkeihard meezingen met Rome Wasn't Built In A Day was gewoon onmogelijk. Door de jammerlijke afzegging van The Dresden Dolls ben ik naar
Patrick Wolf gegaan. Gelukkig was het toegangswachtgedeelte bij de Juliet aangepast, nu kon je rustig zitten zonder al teveel duwen en trekken. We zaten op de 3e rij voor het podium en hebben een heel erg bijzonder optreden meegemaakt. Prachtige, indrukwekkende nummers gespeeld op piano, drums, viool en kindergitaartjes door wederom een rare snuiter. Het kwam helemaal tot zijn recht in de Juliet en het was veel te snel weer afgelopen. Door het lastige tijdschema was het kiezen tussen de QOTSA, Heather Nova, Incubus, Nick Cave en de Foo Fighters. Omdat Patrick Wolf de QOTSA voor een groot gedeelte overlapte, zijn we maar gewoon naar de Grolsch gegaan voor
Heather Nova. Mevrouw Nova zette een erg goede show neer. Ik was vooral heel erg blij dat ze All I Need speelde. Haar band was ook erg goed (die gitarist!). Ze was minder babbelig tussen de nummers door dan ik had verwacht, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik vind haar gewoon een van de beste zangeressen, en haar live zien is dan wel eens leuk. De signeersessie achteraf was dan toch wat minder. Steek je het hele festivalterrein over voor een krabbel, mag je geen foto's maken, mag je niet op de tafel springen (streng verboden!) en heeft mevrouw Nova meer oog voor haar manager en andere crew dan voor haar fans. Ik had niets bij om te laten signeren, dus zette ik mijn schoen maar op tafel. Ze zag daar de humor niet zo van in, maar dat is haar probleem.
![]()
. De blik in haar ogen was onvergetelijk.
![]()
. Toen renden we weer terug naar de Grolsch voor
Nick Cave & The Bad Seeds en een betere sluiter voor deze toffe tent was er niet geweest, denk ik. Wat een geweldige show en heerlijke bombastische muziek. Ik ken eigenlijk alleen de muziek van Abbatoir Blues/The Lyre Of Orpheus, maar ook de oudere muziek beviel me erg goed. Het gospelkoortje (ik heb een zwak voor die krengen) voegde zeker wat toe aan de nummers en het was gewoon bijna anderhalf uur lang een groot feest. Het minutenlange applaus voor de toegift was dan ook niet meer dan heel erg terecht. NIck Cave had van mij tot 5 uur door mogen spelen. De echte afsluiter
Foo Fighters viel me behoorlijk tegen. Okay, ik stond niet ín de tent, maar vanaf de heuvels klonk het maar saai en ongeïnspireerd. Je beleeft een optreden dan toch anders, maar waarom speelden ze zoveel langzame, akkoestischachtige nummers? Beetje saai hoor.
2 Many DJ's waren anders dan ik had verwacht (ik had gedacht dat ze alleen maar bekende nummers zouden remixen, maar dat gebeurde maar sporadisch), maar toch vond ik het wel hip.
The Hacker deed ons weinig, dus begaven we ons richting Silent Disco, wat erg leuk was. Het is echt bizar als je in de rij staat, maar met die koptelefoon op je kop is het gewoon erg tof. Beide DJ's vond ik niet echt geweldig, maar dat was niet heel erg.
Miss Kittin vond ik erg leuk, alhoewel ik haar toch liever hoor als ze haar eigen nummers speelt (en Professional Distortion kirt!).
En toen zat het er alweer op. Mijn eerste Lowlands en hopelijk niet m'n laatste. De rare dingen op het terrein (Lima!
![]()
! Bedcase, Urban Golf, dat soort dingen) voegen echt wat toe en er is altijd wel ergens leuke muziek. Nadeel was wel dat je dan keuzes moet maken. Zo had ik KT TUnstall graag willen zien, maar dat zat er gewoon niet in. Ook vond ik dat ze het bij de Juliet niet goed hadden geregeld. Maar ja, daar kwam ik toch amper.
![]()
. Lowlands.
![]()
.
[ Bericht 1% gewijzigd door Tom_Tom- op 22-08-2005 20:39:04 ]