abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29713239
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 10:48 schreef Godslasteraar het volgende:

Waar blijft dan het Indonesisch excuus? Zowel aan Nederlanders als aan die miljoenen binnenlandse slachtoffers
Het zou mooi zijn als dat kwam maar ik vind het geen reden om onze eigen verantwoordelijkheid uit de weg te gaan.
pi_29713888
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 10:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Het zou mooi zijn als dat kwam maar ik vind het geen reden om onze eigen verantwoordelijkheid uit de weg te gaan.
Als we even onze voorgaande onenigheid buiten beschouwing laten. Met bijvoorbeeld mensen als Nelson Mandela en Desmond Tutu kun je praten over verzoening en excuses, een waarheidscommissie voor mijn part. Met een elite als in Indonesië niet. Zolang die mensen niet in staat zijn tot enige zelfreflectie en tot op heden de misdaden begaan die ze ''ons'' verwijten is een excuus volstrekt misplaatst, afgezien of dat excuus nu terecht is of niet.
pi_29714587
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:10 schreef ErwinRommel het volgende:

was van wanorde en geweld door extremisten gericht tegen de zgn. overheersers.
Het Indonesische bewustzijn en het streven naar onafhankelijkheid was door Soekarno de reden om zijn uitspraken te doen. Soekarno werkte samen met de Jappen. Dus kon hij in feite worden gezien als landsverraader.
Landverrader in ogen van de Nederlanders ja. Soekarno had niets met zowel Nederland als Japan maar koos de beste weg om zijn idealen te bereiken, een onafhankelijk Indonesie. Als er geen belang had meegespeeld voor een vrij Indonesie had hij nooit met de Japanners samen gewerkt. Zeggen dat hij een landverrader was is wel heel erg gekeken vanuit een Nederlands oogpunt.

Wat als Nederland nou een kolonie was geweest van Indonesie en er een soort gelijk figuur was opgestaan die had samengewerkt met de Duitsers om een onafhankelijk Nederland na de oorlog te bereiken. Was dat dan ook een landverrader geweest in jouw ogen? Een landverrader van Indonesie dus, een ver overzees gebied waar wij in dat geval toch nooit om hadden gevraagd erbij te horen.

Een nationalistische kijk is wel de meest relatieve benadering van de geschiedenis.
pi_29715323
Onzin, gelet op het feit dat de Japanners helemaal niet van plan waren om Indonesië een onafhankelijke of zelfs maar autonome status te geven was Soekarno vanuit welk oogpunt dan ook gezien een landverrader.
  Moderator woensdag 17 augustus 2005 @ 12:52:35 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29716684
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 11:43 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Landverrader in ogen van de Nederlanders ja. Soekarno had niets met zowel Nederland als Japan maar koos de beste weg om zijn idealen te bereiken, een onafhankelijk Indonesie. Als er geen belang had meegespeeld voor een vrij Indonesie had hij nooit met de Japanners samen gewerkt. Zeggen dat hij een landverrader was is wel heel erg gekeken vanuit een Nederlands oogpunt.

Wat als Nederland nou een kolonie was geweest van Indonesie en er een soort gelijk figuur was opgestaan die had samengewerkt met de Duitsers om een onafhankelijk Nederland na de oorlog te bereiken. Was dat dan ook een landverrader geweest in jouw ogen? Een landverrader van Indonesie dus, een ver overzees gebied waar wij in dat geval toch nooit om hadden gevraagd erbij te horen.
samengewerkt ... hij heeft zijn eigen landgenoten de dood in gejaagd zodat hij zelf lekker kon leven tijdens de bezetting.
Toen kreeg hij het idee om de baas te zijn in heel Indonesie want als de japanners zouden vertrekken zou dat betekenen dat hij ineens veel meer macht en een veel lekkerder leven kon hebben.

en dan nog het feit dat hij ongetwijfeld zou zijn geexecuteerd als de oude situatie weer terugkwam
quote:
Een nationalistische kijk is wel de meest relatieve benadering van de geschiedenis.
laten we niet doen alsof indonesie nu nog een Nederlandse kolonie was geweest zonder de politionele actie´s ... er werd voor de oorlog al aan een onafhankelijk Indonesie gewerkt.

zonder Sukarno was het alleen geen groot indonesie maar 4 of 5 kleine staatjes in een federatie en evt nog in het koninkrijk der nederlanden en een stuk welvarender. Feitelijk heeft de VN Sukarno geholpen met exact hetgene wat Milosevic nu ten laste gelegd wordt in Den Haag en zijn opvolgers gaan er tot op de dag van vandaag mee door

het doel van de actie´s was niet het stabilizeren van het land maar het vernietigen van de TNI zodat men aan de wederopbouw en de onafhankelijkheid kon gaan werken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 13:50:24 #106
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29718305
Bij deze Indonesie gefeliciteerd met de onafhankelijkheid. Ongeacht de datum
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 17 augustus 2005 @ 14:55:25 #107
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_29720020
SCH, je mag van me vinden wat je denkt. Ik zal daar echt niet wakker om liggen.
Maar hoe jij de dingen ziet zijn echt heel simplistisch.
Er schuilt meer achter dan hoe jij het met jou blik bekijkt.

Die oorlog, want laten we het nu maar gewoon een oorlog noemen, behelste veel meer dan het blijven koloniseren van Indie.
Jij vergeet een ding:
Na de japanse capitulatie werden de Jappen door de Britten opgesloten. Vaak mochten ze zelfs hun wapens behouden. (lees het boek "Intermezzo in Indonesie" eens na.)
Hoewel de Jappen de wapens behielden maar ze niet mochten gebruiken werden deze kampen door de TNI en andere bendes "rampokkers" overvallen en de Jappen van hun wapens ontdaan, iets wat de Jappen dan ook fijn deden.
Deze wapens werden ingezet tegen vaak vrouwen en kinderen van indo-euro, of chinese origine.
Dus werd er door hun buitengewoon bruut gemoord.
Dat Nederland het zat was dat Indie toendertijd naar de knoppen ging onder de leiding van de Britten (Lord Mountbatten was tijdlijk gouverneur) en het gemoord maar moest aanzien leidde ertoe dat Nederland zelf met harde hand weer trachtte de orde te herstellen.
Indie was toen gewoon Nederlands grondgebied. Dus had men het recht om orde te brengen.
Velen wilde dit zelfs ook wel, maar die rebellen weer niet. Wat krijg je dan? Juist ja, een gewapend conflict.
Westerling deed de contra-guerrilla, en enkele spectaculaire luchtlandingen om de rust te herstellen.
En ja, dan vallen er slachtoffers. Deze waren echter niet zoals men vaak wilt denken, puur burgers. Maar vaker nog gewoon ordinaire dieven en boeven.

Nederland had kunnen winnen, mede door de gevangenneming van Soekarno en zijn naaste commandanten. Echter werden ze door druk van de VN weer vrijgelaten mede omdat de VS een goede kans zag dat Soekarno een bondgenoot zou zijn tegen het communisme.

Het is dus gewoon ronduit bullshit om te zeggen dat er maar met excuses moet worden gesmeten.
Ik keur de daden echt niet allemal goed, maar je moet ook willen inzien dat de tijden toen totaal anders waren.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 14:56:55 #108
110987 ErwinRommel
pi_29720057
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 13:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Bij deze Indonesie gefeliciteerd met de onafhankelijkheid. Ongeacht de datum
Bij deze ook gefeliciteerd!!

Toch wilt mijn grootmoeder nooit meer terug. Teveel pijn veroorzaakt door die onafhankelijke Indonesische regering voor de Knil achterblijvers nadat Nederland Indie verliet..........
pi_29723848
Wat ik wel een charmant toeval vond was dat vandaag in Amsterdam de Indonesische vlag met een saluutschot en het spelen van Indonesia Raya werd gegroet. Weliswaar in een hele optocht van schepen, maar in dit geval kreeg het een extra vrolijk tintje door het applaus van de toeschouwers.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 20:42:07 #110
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29730121
net was president Yudhoyono op tv en zei dat hij "dit grootse gebaar zeer kon waarderen van onze goede Nederlandse vrienden." Toen de verslaggeefster doordramde over excuses zei hij dat hij hier helemaal niet op zit te wachten en dat heel Indonesië zeer gelukkig is met de geste van Bot.

Het lijkt erop dat Bot ervoor heeft gezorgd dat de relatie tussen Nederland en Indonesie een forse impuls ten positieve heeft gekregen. Mooi om te zien dat Bot ook daadwerkelijk geëmotioneerd was, omdat bij hem natuurlijk al die herinneringen uit die vreselijke tijd, die hij daar als kind heeft meegemaakt weer bovenkwamen. Hulde voor Bot, hij heeft deze zeer netelige kwestie als een zeer vakkundig diplomaat opgelost zonder veel mensen voor het hoofd te stoten. Je kan hem hier eigenlijk alleen maar mee complimenteren.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29730530
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 20:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
net was president Yudhoyono op tv en zei dat hij "dit grootse gebaar zeer kon waarderen van onze goede Nederlandse vrienden." Toen de verslaggeefster doordramde over excuses zei hij dat hij hier helemaal niet op zit te wachten en dat heel Indonesië zeer gelukkig is met de geste van Bot.

Het lijkt erop dat Bot ervoor heeft gezorgd dat de relatie tussen Nederland en Indonesie een forse impuls ten positieve heeft gekregen. Mooi om te zien dat Bot ook daadwerkelijk geëmotioneerd was, omdat bij hem natuurlijk al die herinneringen uit die vreselijke tijd, die hij daar als kind heeft meegemaakt weer bovenkwamen. Hulde voor Bot, hij heeft deze zeer netelige kwestie als een zeer vakkundig diplomaat opgelost zonder veel mensen voor het hoofd te stoten. Je kan hem hier eigenlijk alleen maar mee complimenteren.
Mooi is dat een emotionele diplomaat. Maar goed, ik kan het ook niet meer volgen wat al die Indonesië gangers en Indo's nu precies willen.
Talk to the hand!
pi_29731683
Bot is geen diplomaat meer, hij is minister van buitenlandse zaken.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 21:40:06 #113
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29732342
..maar waar het om gaat is dat hij heeft dit conflict op uiterst kundige wijze uit de weg heeft geruimd. Elk woord wordt immers op een weegschaal gelegd, laveren op een koord bij een onderwerp waar de emoties al snel hoog kunnen oplopen.

Bot is met vlag en wimpel geslaagd voor deze proef. (al zal het gescheeld hebben dat ZKH prins Bernhard niet meer is.) Om deze zaak tot een goed einde te brengen was heel wat vakmanschap voor nodig. De speech vond ik ook zeer goed overigens, die zal vast wel 1000 keer bekeken zijn, maar er zaten een hoop persoonlijke noten in en hij was boeiend en handig gebracht. Ook de gesprekken met Yudhoyono en de Indonesische regering zijn blijkbaar zeer goed verlopen gezien de reacties van de Indonesische leiders.

Dit heeft in Ieder geval een positieve invloed op alle Nederlanders die zaken moeten doen met Indonesië op wat voor manier ook en v.v. . Ik hoop dat Bot er in een volgend kabinet ook nog bij is, want ik denk dat hij de beste minister van Buza is die we ooit gehad hebben.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29734510
Ja, business is heilig, vandaar dat creatief-met-de-geschiedenis van de afgelopen dagen, natuurlijk voor de handliggend als zakelijke belangen bepalend zijn voor de relatie met Indonesië.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 22:39:06 #115
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29735026
dat zie je fout. Bot heeft niemand geschoffeerd aangezien 17-8 niet "erkend" is maar slechts "geaccepteerd", verder heeft hij geen "excuses" gemaakt maar alleen de gang van zaken "betreurd." In feite is er niets veranderd in de opstelling van Nederland, alleen heeft Nederland laten zien dat het naar de toekomst wil kijken en niet alleen naar het verleden, vandaar ook de acceptatie van 17-8 en het bezoek op die dag van Bot, dat waren de grote struikelblokken in de verhouding. Formeel verandert er niets en wordt er niet aan geschiedvervalsing gedaan, noch wordt er een excuus aangeboden, maar toch is de lucht geklaard. prima dus!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29736183
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 22:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat zie je fout. Bot heeft niemand geschoffeerd aangezien 17-8 niet "erkend" is maar slechts "geaccepteerd", verder heeft hij geen "excuses" gemaakt maar alleen de gang van zaken "betreurd." In feite is er niets veranderd in de opstelling van Nederland, alleen heeft Nederland laten zien dat het naar de toekomst wil kijken en niet alleen naar het verleden, vandaar ook de acceptatie van 17-8 en het bezoek op die dag van Bot, dat waren de grote struikelblokken in de verhouding. Formeel verandert er niets en wordt er niet aan geschiedvervalsing gedaan, noch wordt er een excuus aangeboden, maar toch is de lucht geklaard. prima dus!
Ik zou een waardeloos diplomaat zijn da's duidelijk. Sinds het e.u. grondwet referendum heeft ook Bot voor mij afgedaan, al zal het zeker een bekwaam diplomaat zijn, zoals je hierboven laat zien. Meer een soort koorddanser. Maar al met al raken de misstanden in Indonesië ondergesneeuwd, al is dat eigenlijk ook niet meer ons probleem.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 23:12:10 #117
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29736418
och ja het grondwet referendum was ook geen onderwerp voor Bot, dat interesseerde hem geen zier, bovendien zag hij vantevoren ook al wel dat het geen enkele kans van slagen had, in scherpe tegenstelling met l dit onderwerp dat hem zeer na aan het hart ligt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29736824
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 23:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
och ja het grondwet referendum was ook geen onderwerp voor Bot, dat interesseerde hem geen zier, bovendien zag hij vantevoren ook al wel dat het geen enkele kans van slagen had, in scherpe tegenstelling met l dit onderwerp dat hem zeer na aan het hart ligt.
ik merk dat ik slecht op de hoogte ben, het interesseerde hem geen zier? das wel lollig, hij stijgt onmiddellijk in mijn opinie.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 00:29:16 #119
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_29739420
ik vind het eerlijk gezegd wel een grof schandaal wat nederland daar uitgespookt heeft. we zijn gvd een paar maanden geleden van de duitsers bevrijd na 5 jaar in oorlog te hebben gezeten, en wat doen we.. we gaan duizenden militairen naar een kolonie sturen om daar 'orde op zaken' te stellen. duizenden nederlandse miltairen dood (meer dan de US in irak kwijt zijn tot nu toe), en ook een 'paar' indonesische slachtoffers. en dat alleen maar om de koloniale macht te behouden.
quote:
In totaal lieten bijna 5.000 Nederlandse militairen het leven. Aan Indonesische zijde viel een veelvoud daarvan: naar schatting 150.000.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_29739558
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 00:29 schreef -erwin- het volgende:
ik vind het eerlijk gezegd wel een grof schandaal wat nederland daar uitgespookt heeft. we zijn gvd een paar maanden geleden van de duitsers bevrijd na 5 jaar in oorlog te hebben gezeten, en wat doen we.. we gaan duizenden militairen naar een kolonie sturen om daar 'orde op zaken' te stellen. duizenden nederlandse miltairen dood (meer dan de US in irak kwijt zijn tot nu toe), en ook een 'paar' indonesische slachtoffers. en dat alleen maar om de koloniale macht te behouden.
[..]

Nee, om de overdracht aan Soekarno en de zijnen te voorkomen. Wat een heel groot verschil is. Dat Indonesië onafhankelijk zou worden stond voor alle partijen vast.
pi_29739583
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 00:29 schreef -erwin- het volgende:
[..]

lees de topic eens vanaf het begin door
  donderdag 18 augustus 2005 @ 00:47:53 #122
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_29739960
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 00:34 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

lees de topic eens vanaf het begin door
gedaan. het is nu wel iets duidelijker, maar ik heb nog een hoop vragen over de werkelijke motieven van de (centrum-linkse) nederlandse regering destijds
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 09:11:03 #123
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29744750
uit de Telegraaf van vanmorgen:
quote:
Bot betuigde namens ons land ook spijt voor de politionele acties uit 1947 en 1949. Excuses waren uitgesloten, zegt hij. „De Indonesiërs bieden ons evenmin excuses aan voor de bersiap-periode, de gruwelijke aanvallen op vooral Nederlandse vrouwen en kinderen (na de Japanse capitulatie in 1945 door pemoeda-strijdgroepen, red.). Dus we moeten wel realistisch zijn. Er zijn aan beide kanten verschrikkelijke dingen gebeurd.”
Met dit stukje heeft Bot het erkennen van de Indonesische onafhankelijkheidsverklaring wmb in één klap goedgemaakt. We erkennen de onafhankelijkheidsverklaring, maar er kan geen sprake zijn van excuus voor de politionele acties. Bot is blijkbaar dezelfde mening toegedaan als ik: elke gek kan op een zeepkist gaan staan, en de onafhankelijkheid uitroepen. De geschiedenis zal later wel uitwijzen of dat klopt. Maar tot die tijd moet het wettig gezag hersteld worden, en dat is wat Nederland (het wettig gezag tot de inval en bezetting door Japan) probeerde. Je kunt je als land niet excuseren voor het nemen van je verantwoordelijkheid. Als de Indonesische proclamatie niets was geworden, en Nederland was gewoon weggelopen zoals Portugal dat deed in haar koloniën, dan was de wereld pas echt te klein geweest.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 18 augustus 2005 @ 18:39:31 #124
110987 ErwinRommel
pi_29758854
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 09:11 schreef RonaldV het volgende:
uit de Telegraaf van vanmorgen:
[..]

Met dit stukje heeft Bot het erkennen van de Indonesische onafhankelijkheidsverklaring wmb in één klap goedgemaakt. We erkennen de onafhankelijkheidsverklaring, maar er kan geen sprake zijn van excuus voor de politionele acties. Bot is blijkbaar dezelfde mening toegedaan als ik: elke gek kan op een zeepkist gaan staan, en de onafhankelijkheid uitroepen. De geschiedenis zal later wel uitwijzen of dat klopt. Maar tot die tijd moet het wettig gezag hersteld worden, en dat is wat Nederland (het wettig gezag tot de inval en bezetting door Japan) probeerde. Je kunt je als land niet excuseren voor het nemen van je verantwoordelijkheid. Als de Indonesische proclamatie niets was geworden, en Nederland was gewoon weggelopen zoals Portugal dat deed in haar koloniën, dan was de wereld pas echt te klein geweest.
Heel juist neergezet RonaldV.

Helaas lopen er teveel mensen rond die nog steeds denken dat Nederland de grote boeman was.

Ik wil graag meer schrijven, maar iets weerhoud mij ervan dit te doen.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 18:53:27 #125
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29759175
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 18:39 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Heel juist neergezet RonaldV.

Helaas lopen er teveel mensen rond die nog steeds denken dat Nederland de grote boeman was.

Ik wil graag meer schrijven, maar iets weerhoud mij ervan dit te doen.
Leef je uit. Ik ken je postgeschiedenis, ik denk niet dat je van mij veel commentaar zult krijgen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_29759458
Het blijft schandalig hoe laf de Nederlandse regering blijft.

Ik merk het ook om me heen dat mensen zich erg opwinden over de laksheid en het eeuwige zwijgen. Het is traditie dat mensen die met het leger te maken hebben nooit verder durven kijken dan hun eigen trekker maar van volksvertengenwoordigers verwacht ik toch echt wat anders.

Gemiste kans en een zwarte week voor Indonesie en Nederland.
pi_29759472
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 10:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Als het leven nu eens zó makkelijk zou zijn he...
Yeah baby Yeah!
pi_29759502
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:05 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Als het leven nu eens zó makkelijk zou zijn he...
Wat er nu gebeurt is juist gemakkelijk, de weg van de minste weerstand. Het is juist krachtig als je zelf je eigen fouten durft te erkennen en niet zoals de militairen in dit topic blijft roepen: "mama, zij waren ook stout hoor".
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:09:09 #129
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29759538
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:05 schreef SCH het volgende:

Ik merk het ook om me heen dat mensen zich erg opwinden over de laksheid en het eeuwige zwijgen. Het is traditie dat mensen die met het leger te maken hebben nooit verder durven kijken dan hun eigen trekker maar van volksvertengenwoordigers verwacht ik toch echt wat anders.

Kijk eens wat verder om je heen dan alleen de eerste 5 meter dan

En probeer eens wat minder cliché-matig te posten. Jouw "Het is traditie dat mensen die met het leger te maken hebben nooit verder durven kijken dan hun eigen trekker" is zelfs voor jou geen hoogstaande reactie. Ik had meer inhoud van je verwacht.
- Privacy Matters
pi_29759559
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat er nu gebeurt is juist gemakkelijk, de weg van de minste weerstand. Het is juist krachtig als je zelf je eigen fouten durft te erkennen en niet zoals de militairen in dit topic blijft roepen: "mama, zij waren ook stout hoor".
De politiek werkt nét iets anders, eerst toegeven voordat je andere gaanties hebt (van de tegenpartij) betekent je eigen graf graven in politieke zin.
Je gedachtengang is goed, maar niet zolang het over gevoelige zaken gaat waar nogal wat consequenties mee gemoeid zijn.
Yeah baby Yeah!
pi_29759613
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:05 schreef SCH het volgende:

Het heeft weinig met laf te maken, je zou ook de Indiers van verregande hypocrisie kunnen betichten, maar dat doe je dan weer niet.

En je toespelingen aan het leger zijn natuurlijk ridicuul, waarschijnlijk ben je zelf een weigeraar geweest, maar anders was je nog in staat geweest te onderandelen met diegene die jou pardoes zou neerschieten als hij je in het vizier kreeg.

ik vind het een goede week voor beide landen, we zijn namelijk een stapje dichterbij.
Yeah baby Yeah!
pi_29759620
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:09 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Kijk eens wat verder om je heen dan alleen de eerste 5 meter dan

En probeer eens wat minder cliché-matig te posten. Jouw "Het is traditie dat mensen die met het leger te maken hebben nooit verder durven kijken dan hun eigen trekker" is zelfs voor jou geen hoogstaande reactie. Ik had meer inhoud van je verwacht.
Lees dit topic anders even door Ronald. De reactie is gebaseerd op de reacties van ErwinR. BHFH en die van jou en in mindere mate sp3c. Allemaal mensen die iets met het leger van doen hebben en niet naar de andere kant durven te kijken.
pi_29759637
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:10 schreef Elgigante het volgende:

[..]

De politiek werkt nét iets anders, eerst toegeven voordat je andere gaanties hebt (van de tegenpartij) betekent je eigen graf graven in politieke zin.[/quot]
Nee hoor, het heeft met grootmoedigheid en kracht te maken.
[quote]Je gedachtengang is goed, maar niet zolang het over gevoelige zaken gaat waar nogal wat consequenties mee gemoeid zijn.
Welke consequenties dan?
pi_29759683
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Welke consequenties dan?
Je politieke geloofwaardigheid bijv..

Je snapt net als ik dat het leven van een politicus een groot tactisch spel is waar alleen geldt dat jou net iets meer toe moet komen dan de ander.
Op voorhand het achterste van je tong laten zien maakt je ongeschikt voor het spel.
Als iedereen nu alleen maar goede dingen in het leven van plan is, dan was het wat anders geweest.
Yeah baby Yeah!
pi_29759709
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:12 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Het heeft weinig met laf te maken, je zou ook de Indiers van verregande hypocrisie kunnen betichten, maar dat doe je dan weer niet.
Nee, ik heb het over Nederland inderdaad, dat is mijn regering en land.
quote:
En je toespelingen aan het leger zijn natuurlijk ridicuul, waarschijnlijk ben je zelf een weigeraar geweest, maar anders was je nog in staat geweest te onderandelen met diegene die jou pardoes zou neerschieten als hij je in het vizier kreeg.
Natuurlijk heb ik dienst geweigerd. En mensen die wel in het leger gaan moeten verantwoording afleggen voor hun daden en niet laf de adnere kant uitkijken als het erop aankomt.
quote:
ik vind het een goede week voor beide landen, we zijn namelijk een stapje dichterbij.
Maar het had veel dichterbij gekund. Nederland had dichterbij zichzelf kunnen komen.
pi_29759742
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:15 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Je politieke geloofwaardigheid bijv..
Die heeft nu juist schade ondervonden. Kapitein Wersterling en zijn mannen hebben duizenden vaders neergeknald, hoe kan je nou je geloofwaardigheid verspelen door daar sorry voor te zeggen.
pi_29759820
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, ik heb het over Nederland inderdaad, dat is mijn regering en land.
[..]

Natuurlijk heb ik dienst geweigerd. En mensen die wel in het leger gaan moeten verantwoording afleggen voor hun daden en niet laf de adnere kant uitkijken als het erop aankomt.
[..]

Maar het had veel dichterbij gekund. Nederland had dichterbij zichzelf kunnen komen.
Jij hebt het over Nederland in een kwestie tussen twee landen, mij lijkt het behoorlijk relevant wat de ander ook doet.

Je hebt zoiets als verantwoordelijkheid, als een ambtenaar een bevel opvolgt van een minister hoeft die ambtenaar daar zelf geen verantwording voor af te dragen en dat lijkt me logisch als hij handelt in opdracht van.. idem geldt voor de soldaat.
Generaal Spoor is de enige die je op persoonlijke basis iets kunt verwijten, niet jan met de rode pet.

Nederland dichter bij zichzelf komen?
je moet gewoon niet vergeten dat het leven oneerlijk is en wij als Nederland lang aan de goede kant hebben gezeten qua macht en geld en dat politici gezichtsverlies belangrijker vinden dan excuses in welke zin dan ook en bovendien moet je de acties van toen in de goede context plaatsen, dwz de tijdsgeest van toen.

Zaken die wij nu in 2005 doodnormaal vinden worden ook verafschuwd over 50 jaar.
Yeah baby Yeah!
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:22:26 #138
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29759851
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Lees dit topic anders even door Ronald. De reactie is gebaseerd op de reacties van ErwinR. BHFH en die van jou en in mindere mate sp3c. Allemaal mensen die iets met het leger van doen hebben en niet naar de andere kant durven te kijken.
Ik kijk alleen maar de andere kant op, want het leger heb ik jaren geleden al vaarwel gezegd. Ik maak een ruk naar links, zogezegd. Als er iemand last heeft van tunnelvisie wegens een totaal gebrek aan inlevingsvermogen dan ben jij het wel. Je weigert in elk topic pertinent om ook maar één centimeter toe te geven, al krijg je een trucklading met bewijzen over de onjuistheid van je stellingen over je heen.

Jouw referentiekader is het enige juiste. Al het andere is fout, en er is geen ruimte voor interpretatie of flexibiliteit. Op de man spelen is toegestaan (al gaat het in dit geval om een hele groep, nl. militairen), maar als jij een keer op de schop genomen wordt ga je piepen.

Je komt er wel uit!

Nederland nam in 45 een beslissing die gegeven de situatie van de voorgaande eeuwen de juiste was. Nederlands Indië was een deel van het koninkrijk, en na de overgave van de Japanners moest daar de orde z.s.m. hersteld worden. Ja, het rammelde aan de uitvoering. Maar dat neemt niet weg, dat eenzelfde situatie in Nederland (het overgeven door en vertrekken van de Duitsers) eenzelfde reactie tot gevolg had: het leger vulde de gezagsleemte tijdelijk op, op verzoek van het bevoegd gezag (de NL Regering). Wat is het verschil volgens jou? Nederland en Nederlands Indië waren één en dezelfde natie, erkend door alle landen van de wereld. Ja, er had iemand een vrije republiek Indonesië uitgeroepen. So? Wat als er een Fries op een zeepkist in Leeuwarden iets soortgelijks hafd gedaan, en een vrije Republiek Friesland had uitgeroepen? Hadden we dat dan ook maar moeten laten gebeuren?
- Privacy Matters
pi_29759865
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Die heeft nu juist schade ondervonden. Kapitein Wersterling en zijn mannen hebben duizenden vaders neergeknald, hoe kan je nou je geloofwaardigheid verspelen door daar sorry voor te zeggen.
Als je daar sory voor zegt, kan dat uitgelegd worden als en schuldbekentenis waroor Nederland misschien ook nog eens een schadevergoeding aan z'n broek kan krijgen.
Als je het spel des levens eerlijk speelt zul je nooit ver komen SCH.
Yeah baby Yeah!
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:24:56 #140
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29759916
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Als je leest wat er staat: de militairen waren daar om de burgers te beschermen, omdat Indonesische ongeregelde troepen elke nacht moordpartijen hielden. dat is niet wijzen: "maar zij ook", dat is wijzen op het feit dat het wettelijk gezag (dat door sommige mensen niet erkend werd, die liever een onafhankelijk Indonesië hadden) de morele plicht had haar burgers te beschermen.
- Privacy Matters
pi_29759956
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:22 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik kijk alleen maar de andere kant op, want het leger heb ik jaren geleden al vaarwel gezegd. Ik maak een ruk naar links, zogezegd. Als er iemand last heeft van tunnelvisie wegens een totaal gebrek aan inlevingsvermogen dan ben jij het wel. Je weigert in elk topic pertinent om ook maar één centimeter toe te geven, al krijg je een trucklading met bewijzen over de onjuistheid van je stellingen over je heen.
Flamen doe je maar ergens anders
quote:
Jouw referentiekader is het enige juiste. Al het andere is fout, en er is geen ruimte voor interpretatie of flexibiliteit. Op de man spelen is toegestaan (al gaat het in dit geval om een hele groep, nl. militairen), maar als jij een keer op de schop genomen wordt ga je piepen.
Gaan we het nog over de inhoud hebben?
Het zijn hier vooral jouw medestanders die geen milimeter wijken.
quote:
Nederland nam in 45 een beslissing die gegeven de situatie van de voorgaande eeuwen de juiste was. Nederlands Indië was een deel van het koninkrijk, en na de overgave van de Japanners moest daar de orde z.s.m. hersteld worden. Ja, het rammelde aan de uitvoering. Maar dat neemt niet weg, dat eenzelfde situatie in Nederland (het overgeven door en vertrekken van de Duitsers) eenzelfde reactie tot gevolg had: het leger vulde de gezagsleemte tijdelijk op, op verzoek van het bevoegd gezag (de NL Regering). Wat is het verschil volgens jou? Nederland en Nederlands Indië waren één en dezelfde natie, erkend door alle landen van de wereld. Ja, er had iemand een vrije republiek Indonesië uitgeroepen. So? Wat als er een Fries op een zeepkist in Leeuwarden iets soortgelijks hafd gedaan, en een vrije Republiek Friesland had uitgeroepen? Hadden we dat dan ook maar moeten laten gebeuren?
Is dat een reden om tienduizenden mensen standrechtelijk te laten executeren zoals Kapitein Westerling met goedkeuring van de Nederlandse regering deed? Daar hebben we het over en niet over de totale situatie, daar heb ik zeker een mening over maar dat is een andere kwestie. Mijn mening in dit topic is dat Nederland excuses aan moet bieden voor hele concrete begane misdaden.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:26:28 #142
110987 ErwinRommel
pi_29759963
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:12 schreef SCH het volgende:

[..]

SCH, ik heb inderdaad een rijk militair verleden, en laat ik daar heel toevallig trots op zijn.
Mijn wapenfeiten zal ik hier maar niet neerzetten, want dan is de wereld te klein.

Waar het om gaat is dat het KNIL en de KL en Mariniers anderzijds veel goede zaken hadden gebracht. Namelijk enige mate van orde. En dat mag best gezegd worden. Dit word juist vaak onderbelicht.

Ik durf mijn fouten best toe te geven. Dat doe ik ook door oa. "boete te doen". Maar dat ontgaat jou totaal.
Dat ik spreek uit naam van velen doet niet ter zake. Wat wel ter zake doet is dat Nederland helemaal geen excuses hoeft aan te bieden omdat toendertijd Indie Nederlands grondgebied was, er rebellen waren die moord en dood zaaiden.
iets wat jij allemaal wel erg gemakkelijk vergeet.

Wat ik al schreef, in een oorlog heeft men vieze handen. Klaar!!
Laat daarmee het boek gesloten zijn. We drinken naderhand een bier of 5, en gaan over tot de orde van de dag.
Dit was dus de werkelijkheid. Laat nu wel even weten dat na het drinken de kater komt. Enfin, de "kenner" weet wat ik bedoel.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:27:06 #143
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29759984
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:16 schreef SCH het volgende:

[..]
da's erg makkelijk gesteld door iemand die de kloten niet heeft om zelf woorden om te zetten in daden.
- Privacy Matters
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:29:02 #144
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29760041
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Flamen doe je maar ergens anders
[..]
Ik ben nog niet eens begonnen.
- Privacy Matters
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:29:25 #145
110987 ErwinRommel
pi_29760056
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Sorry SCH maar nu pis ik toch echt in mijn broek van het lachen........
pi_29760192
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:27 schreef RonaldV het volgende:

[..]

da's erg makkelijk gesteld door iemand die de kloten niet heeft om zelf woorden om te zetten in daden.
Niet jouw soort daden nee.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:34:42 #147
110987 ErwinRommel
pi_29760205
SCH, concreet......geef me de daadwerkelijke bewijzen dat Kap. Westerling tienduizenden onschuldigen heeft "vermoord".
Als je die hebt dan ben ik best bereid om ook toe te geven. Maar zolang je met non-argumentaties aan komt zetten geloof ik niets van wat je over deze persoon schrijft.
pi_29760210
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:29 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Sorry SCH maar nu pis ik toch echt in mijn broek van het lachen........
Moet je doen joh, het is de waarheid.
pi_29760339
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:34 schreef ErwinRommel het volgende:
SCH, concreet......geef me de daadwerkelijke bewijzen dat Kap. Westerling tienduizenden onschuldigen heeft "vermoord".
Als je die hebt dan ben ik best bereid om ook toe te geven. Maar zolang je met non-argumentaties aan komt zetten geloof ik niets van wat je over deze persoon schrijft.
Ik heb in dit topic al wat interessante literatuur voor je gepost maar je weigert andere bronnen te verifieren dan je eigen waarheid. Dan houdt het op.
pi_29760351
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Niet jouw soort daden nee.
Hoe bezie jij het leger als Nederland in conflict is en we dreigen binnengevallen te worden?
Yeah baby Yeah!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')