Het zou mooi zijn als dat kwam maar ik vind het geen reden om onze eigen verantwoordelijkheid uit de weg te gaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:48 schreef Godslasteraar het volgende:
Waar blijft dan het Indonesisch excuus? Zowel aan Nederlanders als aan die miljoenen binnenlandse slachtoffers
Als we even onze voorgaande onenigheid buiten beschouwing laten. Met bijvoorbeeld mensen als Nelson Mandela en Desmond Tutu kun je praten over verzoening en excuses, een waarheidscommissie voor mijn part. Met een elite als in Indonesië niet. Zolang die mensen niet in staat zijn tot enige zelfreflectie en tot op heden de misdaden begaan die ze ''ons'' verwijten is een excuus volstrekt misplaatst, afgezien of dat excuus nu terecht is of niet.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als dat kwam maar ik vind het geen reden om onze eigen verantwoordelijkheid uit de weg te gaan.
Landverrader in ogen van de Nederlanders ja. Soekarno had niets met zowel Nederland als Japan maar koos de beste weg om zijn idealen te bereiken, een onafhankelijk Indonesie. Als er geen belang had meegespeeld voor een vrij Indonesie had hij nooit met de Japanners samen gewerkt. Zeggen dat hij een landverrader was is wel heel erg gekeken vanuit een Nederlands oogpunt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:10 schreef ErwinRommel het volgende:
was van wanorde en geweld door extremisten gericht tegen de zgn. overheersers.
Het Indonesische bewustzijn en het streven naar onafhankelijkheid was door Soekarno de reden om zijn uitspraken te doen. Soekarno werkte samen met de Jappen. Dus kon hij in feite worden gezien als landsverraader.
samengewerkt ... hij heeft zijn eigen landgenoten de dood in gejaagd zodat hij zelf lekker kon leven tijdens de bezetting.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:43 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Landverrader in ogen van de Nederlanders ja. Soekarno had niets met zowel Nederland als Japan maar koos de beste weg om zijn idealen te bereiken, een onafhankelijk Indonesie. Als er geen belang had meegespeeld voor een vrij Indonesie had hij nooit met de Japanners samen gewerkt. Zeggen dat hij een landverrader was is wel heel erg gekeken vanuit een Nederlands oogpunt.
Wat als Nederland nou een kolonie was geweest van Indonesie en er een soort gelijk figuur was opgestaan die had samengewerkt met de Duitsers om een onafhankelijk Nederland na de oorlog te bereiken. Was dat dan ook een landverrader geweest in jouw ogen? Een landverrader van Indonesie dus, een ver overzees gebied waar wij in dat geval toch nooit om hadden gevraagd erbij te horen.
laten we niet doen alsof indonesie nu nog een Nederlandse kolonie was geweest zonder de politionele actie´s ... er werd voor de oorlog al aan een onafhankelijk Indonesie gewerkt.quote:Een nationalistische kijk is wel de meest relatieve benadering van de geschiedenis.
Bij deze ook gefeliciteerd!!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Bij deze Indonesie gefeliciteerd met de onafhankelijkheid. Ongeacht de datum
Mooi is datquote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
net was president Yudhoyono op tv en zei dat hij "dit grootse gebaar zeer kon waarderen van onze goede Nederlandse vrienden." Toen de verslaggeefster doordramde over excuses zei hij dat hij hier helemaal niet op zit te wachten en dat heel Indonesië zeer gelukkig is met de geste van Bot.
Het lijkt erop dat Bot ervoor heeft gezorgd dat de relatie tussen Nederland en Indonesie een forse impuls ten positieve heeft gekregen. Mooi om te zien dat Bot ook daadwerkelijk geëmotioneerd was, omdat bij hem natuurlijk al die herinneringen uit die vreselijke tijd, die hij daar als kind heeft meegemaakt weer bovenkwamen. Hulde voor Bot, hij heeft deze zeer netelige kwestie als een zeer vakkundig diplomaat opgelost zonder veel mensen voor het hoofd te stoten. Je kan hem hier eigenlijk alleen maar mee complimenteren.
Ik zou een waardeloos diplomaat zijnquote:Op woensdag 17 augustus 2005 22:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat zie je fout. Bot heeft niemand geschoffeerd aangezien 17-8 niet "erkend" is maar slechts "geaccepteerd", verder heeft hij geen "excuses" gemaakt maar alleen de gang van zaken "betreurd." In feite is er niets veranderd in de opstelling van Nederland, alleen heeft Nederland laten zien dat het naar de toekomst wil kijken en niet alleen naar het verleden, vandaar ook de acceptatie van 17-8 en het bezoek op die dag van Bot, dat waren de grote struikelblokken in de verhouding. Formeel verandert er niets en wordt er niet aan geschiedvervalsing gedaan, noch wordt er een excuus aangeboden, maar toch is de lucht geklaard. prima dus!
quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
och ja het grondwet referendum was ook geen onderwerp voor Bot, dat interesseerde hem geen zier, bovendien zag hij vantevoren ook al wel dat het geen enkele kans van slagen had, in scherpe tegenstelling met l dit onderwerp dat hem zeer na aan het hart ligt.
quote:In totaal lieten bijna 5.000 Nederlandse militairen het leven. Aan Indonesische zijde viel een veelvoud daarvan: naar schatting 150.000.
Nee, om de overdracht aan Soekarno en de zijnen te voorkomen. Wat een heel groot verschil is. Dat Indonesië onafhankelijk zou worden stond voor alle partijen vast.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 00:29 schreef -erwin- het volgende:
ik vind het eerlijk gezegd wel een grof schandaal wat nederland daar uitgespookt heeft. we zijn gvd een paar maanden geleden van de duitsers bevrijd na 5 jaar in oorlog te hebben gezeten, en wat doen we.. we gaan duizenden militairen naar een kolonie sturen om daar 'orde op zaken' te stellen. duizenden nederlandse miltairen dood (meer dan de US in irak kwijt zijn tot nu toe), en ook een 'paar' indonesische slachtoffers. en dat alleen maar om de koloniale macht te behouden.
[..]
lees de topic eens vanaf het begin doorquote:Op donderdag 18 augustus 2005 00:29 schreef -erwin- het volgende:
ik vind het eerlijk gezegd wel een grof schandaal wat nederland daar uitgespookt heeft. we zijn gvd een paar maanden geleden van de duitsers bevrijd na 5 jaar in oorlog te hebben gezeten, en wat doen we.. we gaan duizenden militairen naar een kolonie sturen om daar 'orde op zaken' te stellen. duizenden nederlandse miltairen dood (meer dan de US in irak kwijt zijn tot nu toe), en ook een 'paar' indonesische slachtoffers. en dat alleen maar om de koloniale macht te behouden.
[..]
gedaan. het is nu wel iets duidelijker, maar ik heb nog een hoop vragen over de werkelijke motieven van de (centrum-linkse) nederlandse regering destijdsquote:Op donderdag 18 augustus 2005 00:34 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
lees de topic eens vanaf het begin door![]()
Met dit stukje heeft Bot het erkennen van de Indonesische onafhankelijkheidsverklaring wmb in één klap goedgemaakt. We erkennen de onafhankelijkheidsverklaring, maar er kan geen sprake zijn van excuus voor de politionele acties. Bot is blijkbaar dezelfde mening toegedaan als ik: elke gek kan op een zeepkist gaan staan, en de onafhankelijkheid uitroepen. De geschiedenis zal later wel uitwijzen of dat klopt. Maar tot die tijd moet het wettig gezag hersteld worden, en dat is wat Nederland (het wettig gezag tot de inval en bezetting door Japan) probeerde. Je kunt je als land niet excuseren voor het nemen van je verantwoordelijkheid. Als de Indonesische proclamatie niets was geworden, en Nederland was gewoon weggelopen zoals Portugal dat deed in haar koloniën, dan was de wereld pas echt te klein geweest.quote:Bot betuigde namens ons land ook spijt voor de politionele acties uit 1947 en 1949. Excuses waren uitgesloten, zegt hij. „De Indonesiërs bieden ons evenmin excuses aan voor de bersiap-periode, de gruwelijke aanvallen op vooral Nederlandse vrouwen en kinderen (na de Japanse capitulatie in 1945 door pemoeda-strijdgroepen, red.). Dus we moeten wel realistisch zijn. Er zijn aan beide kanten verschrikkelijke dingen gebeurd.”
Heel juist neergezet RonaldV.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 09:11 schreef RonaldV het volgende:
uit de Telegraaf van vanmorgen:
[..]
Met dit stukje heeft Bot het erkennen van de Indonesische onafhankelijkheidsverklaring wmb in één klap goedgemaakt. We erkennen de onafhankelijkheidsverklaring, maar er kan geen sprake zijn van excuus voor de politionele acties. Bot is blijkbaar dezelfde mening toegedaan als ik: elke gek kan op een zeepkist gaan staan, en de onafhankelijkheid uitroepen. De geschiedenis zal later wel uitwijzen of dat klopt. Maar tot die tijd moet het wettig gezag hersteld worden, en dat is wat Nederland (het wettig gezag tot de inval en bezetting door Japan) probeerde. Je kunt je als land niet excuseren voor het nemen van je verantwoordelijkheid. Als de Indonesische proclamatie niets was geworden, en Nederland was gewoon weggelopen zoals Portugal dat deed in haar koloniën, dan was de wereld pas echt te klein geweest.
Leef je uit. Ik ken je postgeschiedenis, ik denk niet dat je van mij veel commentaar zult krijgen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 18:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heel juist neergezet RonaldV.
Helaas lopen er teveel mensen rond die nog steeds denken dat Nederland de grote boeman was.
Ik wil graag meer schrijven, maar iets weerhoud mij ervan dit te doen.
Als het leven nu eens zó makkelijk zou zijn he...quote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als dat kwam maar ik vind het geen reden om onze eigen verantwoordelijkheid uit de weg te gaan.
Wat er nu gebeurt is juist gemakkelijk, de weg van de minste weerstand. Het is juist krachtig als je zelf je eigen fouten durft te erkennen en niet zoals de militairen in dit topic blijft roepen: "mama, zij waren ook stout hoor".quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:05 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Als het leven nu eens zó makkelijk zou zijn he...
Kijk eens wat verder om je heen dan alleen de eerste 5 meter danquote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:05 schreef SCH het volgende:
Het blijft schandalig hoe laf de Nederlandse regering blijft.
Ik merk het ook om me heen dat mensen zich erg opwinden over de laksheid en het eeuwige zwijgen. Het is traditie dat mensen die met het leger te maken hebben nooit verder durven kijken dan hun eigen trekker maar van volksvertengenwoordigers verwacht ik toch echt wat anders.
Gemiste kans en een zwarte week voor Indonesie en Nederland.
De politiek werkt nét iets anders, eerst toegeven voordat je andere gaanties hebt (van de tegenpartij) betekent je eigen graf graven in politieke zin.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat er nu gebeurt is juist gemakkelijk, de weg van de minste weerstand. Het is juist krachtig als je zelf je eigen fouten durft te erkennen en niet zoals de militairen in dit topic blijft roepen: "mama, zij waren ook stout hoor".
Het heeft weinig met laf te maken, je zou ook de Indiers van verregande hypocrisie kunnen betichten, maar dat doe je dan weer niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:05 schreef SCH het volgende:
Het blijft schandalig hoe laf de Nederlandse regering blijft.
Ik merk het ook om me heen dat mensen zich erg opwinden over de laksheid en het eeuwige zwijgen. Het is traditie dat mensen die met het leger te maken hebben nooit verder durven kijken dan hun eigen trekker maar van volksvertengenwoordigers verwacht ik toch echt wat anders.
Gemiste kans en een zwarte week voor Indonesie en Nederland.
Lees dit topic anders even door Ronald. De reactie is gebaseerd op de reacties van ErwinR. BHFH en die van jou en in mindere mate sp3c. Allemaal mensen die iets met het leger van doen hebben en niet naar de andere kant durven te kijken.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Kijk eens wat verder om je heen dan alleen de eerste 5 meter dan
En probeer eens wat minder cliché-matig te posten. Jouw "Het is traditie dat mensen die met het leger te maken hebben nooit verder durven kijken dan hun eigen trekker" is zelfs voor jou geen hoogstaande reactie. Ik had meer inhoud van je verwacht.
Welke consequenties dan?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:10 schreef Elgigante het volgende:
[..]
De politiek werkt nét iets anders, eerst toegeven voordat je andere gaanties hebt (van de tegenpartij) betekent je eigen graf graven in politieke zin.[/quot]
Nee hoor, het heeft met grootmoedigheid en kracht te maken.
[quote]Je gedachtengang is goed, maar niet zolang het over gevoelige zaken gaat waar nogal wat consequenties mee gemoeid zijn.
Je politieke geloofwaardigheid bijv..quote:
Nee, ik heb het over Nederland inderdaad, dat is mijn regering en land.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:12 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Het heeft weinig met laf te maken, je zou ook de Indiers van verregande hypocrisie kunnen betichten, maar dat doe je dan weer niet.
Natuurlijk heb ik dienst geweigerd. En mensen die wel in het leger gaan moeten verantwoording afleggen voor hun daden en niet laf de adnere kant uitkijken als het erop aankomt.quote:En je toespelingen aan het leger zijn natuurlijk ridicuul, waarschijnlijk ben je zelf een weigeraar geweest, maar anders was je nog in staat geweest te onderandelen met diegene die jou pardoes zou neerschieten als hij je in het vizier kreeg.
Maar het had veel dichterbij gekund. Nederland had dichterbij zichzelf kunnen komen.quote:ik vind het een goede week voor beide landen, we zijn namelijk een stapje dichterbij.
Die heeft nu juist schade ondervonden. Kapitein Wersterling en zijn mannen hebben duizenden vaders neergeknald, hoe kan je nou je geloofwaardigheid verspelen door daar sorry voor te zeggen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:15 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Je politieke geloofwaardigheid bijv..
Jij hebt het over Nederland in een kwestie tussen twee landen, mij lijkt het behoorlijk relevant wat de ander ook doet.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over Nederland inderdaad, dat is mijn regering en land.
[..]
Natuurlijk heb ik dienst geweigerd. En mensen die wel in het leger gaan moeten verantwoording afleggen voor hun daden en niet laf de adnere kant uitkijken als het erop aankomt.
[..]
Maar het had veel dichterbij gekund. Nederland had dichterbij zichzelf kunnen komen.
Ik kijk alleen maar de andere kant op, want het leger heb ik jaren geleden al vaarwel gezegd. Ik maak een ruk naar links, zogezegd. Als er iemand last heeft van tunnelvisie wegens een totaal gebrek aan inlevingsvermogen dan ben jij het wel. Je weigert in elk topic pertinent om ook maar één centimeter toe te geven, al krijg je een trucklading met bewijzen over de onjuistheid van je stellingen over je heen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Lees dit topic anders even door Ronald. De reactie is gebaseerd op de reacties van ErwinR. BHFH en die van jou en in mindere mate sp3c. Allemaal mensen die iets met het leger van doen hebben en niet naar de andere kant durven te kijken.
Als je daar sory voor zegt, kan dat uitgelegd worden als en schuldbekentenis waroor Nederland misschien ook nog eens een schadevergoeding aan z'n broek kan krijgen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Die heeft nu juist schade ondervonden. Kapitein Wersterling en zijn mannen hebben duizenden vaders neergeknald, hoe kan je nou je geloofwaardigheid verspelen door daar sorry voor te zeggen.
Als je leest wat er staat: de militairen waren daar om de burgers te beschermen, omdat Indonesische ongeregelde troepen elke nacht moordpartijen hielden. dat is niet wijzen: "maar zij ook", dat is wijzen op het feit dat het wettelijk gezag (dat door sommige mensen niet erkend werd, die liever een onafhankelijk Indonesië hadden) de morele plicht had haar burgers te beschermen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat er nu gebeurt is juist gemakkelijk, de weg van de minste weerstand. Het is juist krachtig als je zelf je eigen fouten durft te erkennen en niet zoals de militairen in dit topic blijft roepen: "mama, zij waren ook stout hoor".
Flamen doe je maar ergens andersquote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik kijk alleen maar de andere kant op, want het leger heb ik jaren geleden al vaarwel gezegd. Ik maak een ruk naar links, zogezegd. Als er iemand last heeft van tunnelvisie wegens een totaal gebrek aan inlevingsvermogen dan ben jij het wel. Je weigert in elk topic pertinent om ook maar één centimeter toe te geven, al krijg je een trucklading met bewijzen over de onjuistheid van je stellingen over je heen.
Gaan we het nog over de inhoud hebben?quote:Jouw referentiekader is het enige juiste. Al het andere is fout, en er is geen ruimte voor interpretatie of flexibiliteit. Op de man spelen is toegestaan (al gaat het in dit geval om een hele groep, nl. militairen), maar als jij een keer op de schop genomen wordt ga je piepen.
Is dat een reden om tienduizenden mensen standrechtelijk te laten executeren zoals Kapitein Westerling met goedkeuring van de Nederlandse regering deed? Daar hebben we het over en niet over de totale situatie, daar heb ik zeker een mening over maar dat is een andere kwestie. Mijn mening in dit topic is dat Nederland excuses aan moet bieden voor hele concrete begane misdaden.quote:Nederland nam in 45 een beslissing die gegeven de situatie van de voorgaande eeuwen de juiste was. Nederlands Indië was een deel van het koninkrijk, en na de overgave van de Japanners moest daar de orde z.s.m. hersteld worden. Ja, het rammelde aan de uitvoering. Maar dat neemt niet weg, dat eenzelfde situatie in Nederland (het overgeven door en vertrekken van de Duitsers) eenzelfde reactie tot gevolg had: het leger vulde de gezagsleemte tijdelijk op, op verzoek van het bevoegd gezag (de NL Regering). Wat is het verschil volgens jou? Nederland en Nederlands Indië waren één en dezelfde natie, erkend door alle landen van de wereld. Ja, er had iemand een vrije republiek Indonesië uitgeroepen. So? Wat als er een Fries op een zeepkist in Leeuwarden iets soortgelijks hafd gedaan, en een vrije Republiek Friesland had uitgeroepen? Hadden we dat dan ook maar moeten laten gebeuren?
SCH, ik heb inderdaad een rijk militair verleden, en laat ik daar heel toevallig trots op zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Lees dit topic anders even door Ronald. De reactie is gebaseerd op de reacties van ErwinR. BHFH en die van jou en in mindere mate sp3c. Allemaal mensen die iets met het leger van doen hebben en niet naar de andere kant durven te kijken.
da's erg makkelijk gesteld door iemand die de kloten niet heeft om zelf woorden om te zetten in daden.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:16 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk heb ik dienst geweigerd. En mensen die wel in het leger gaan moeten verantwoording afleggen voor hun daden en niet laf de adnere kant uitkijken als het erop aankomt.
[..]
Ik ben nog niet eens begonnen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Flamen doe je maar ergens anders![]()
[..]
Sorry SCH maar nu pis ik toch echt in mijn broek van het lachen........quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Die heeft nu juist schade ondervonden. Kapitein Wersterling en zijn mannen hebben duizenden vaders neergeknald, hoe kan je nou je geloofwaardigheid verspelen door daar sorry voor te zeggen.
quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
da's erg makkelijk gesteld door iemand die de kloten niet heeft om zelf woorden om te zetten in daden.
quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Sorry SCH maar nu pis ik toch echt in mijn broek van het lachen........![]()
Ik heb in dit topic al wat interessante literatuur voor je gepost maar je weigert andere bronnen te verifieren dan je eigen waarheid. Dan houdt het op.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:34 schreef ErwinRommel het volgende:
SCH, concreet......geef me de daadwerkelijke bewijzen dat Kap. Westerling tienduizenden onschuldigen heeft "vermoord".
Als je die hebt dan ben ik best bereid om ook toe te geven. Maar zolang je met non-argumentaties aan komt zetten geloof ik niets van wat je over deze persoon schrijft.
Hoe bezie jij het leger als Nederland in conflict is en we dreigen binnengevallen te worden?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |